DECIZIE Nr. 236 din 20 decembrie 1999
referitoare la exceptia de neconstitutionalitate a dispozitiilor art. 13 alin.
(2) din Legea nr. 82/1999 privind inlocuirea inchisorii contraventionale cu
sanctiunea obligarii contravenientului la prestarea unei activitati in folosul
comunitatii
ACT EMIS DE: CURTEA CONSTITUTIONALA
ACT PUBLICAT IN: MONITORUL OFICIAL NR. 278 din 20 iunie 2000
Lucian Mihai - presedinte
Costica Bulai - judecator
Kozsokar Gabor - judecator
Ioan Muraru - judecator
Nicolae Popa - judecator
Lucian Stangu - judecator
Florin Bucur Vasilescu - judecator
Romul Petru Vonica - judecator
Iuliana Nedelcu - procuror
Marioara Prodan - magistrat-asistent
Pe rol se afla solutionarea exceptiei de neconstitutionalitate a
dispozitiilor art. 13 alin. (2) din Legea nr. 82/1999 privind inlocuirea
inchisorii contraventionale cu sanctiunea obligarii contravenientului la
prestarea unei activitati in folosul comunitatii, exceptie ridicata din oficiu
de Judecatoria Targu Secuiesc in Dosarul nr. 1.131/1999 privind pe Iosif
Kerekes.
Dezbaterile au avut loc in sedinta publica din data de 16 decembrie 1999,
in lipsa partilor si in prezenta reprezentantului Ministerului Public, fiind
consemnate in incheierea de la aceeasi data, cand Curtea, avand nevoie de timp
pentru a delibera, a amanat pronuntarea pentru data de 20 decembrie 1999.
CURTEA,
avand in vedere actele si lucrarile dosarului, retine urmatoarele:
Prin Incheierea din 3 septembrie 1999, pronuntata in Dosarul nr.
1.131/1999, Judecatoria Targu Secuiesc, judetul Covasna, a sesizat Curtea
Constitutionala cu exceptia de neconstitutionalitate a dispozitiilor art. 13
alin. (2) din Legea nr. 82/1999 privind inlocuirea inchisorii contraventionale
cu sanctiunea obligarii contravenientului la prestarea unei activitati in
folosul comunitatii, exceptie ridicata din oficiu de instanta de judecata, in conformitate
cu prevederile art. 23 alin. (2) din Legea nr. 47/1992, republicata. Obiectul
cauzei il constituie cererea formulata de contravenientul Iosif Kerekes pentru
inlocuirea inchisorii contraventionale, in contradictoriu cu Inspectoratul de
Politie al Judetului Covasna.
In motivarea exceptiei, instanta arata ca dispozitiile art. 13 alin. (2)
din Legea nr. 82/1999 incalca prevederile art. 15 alin. (2) din Constitutie
privind neretroactivitatea legii. Se sustine ca, neavand caracter penal, Legea
nr. 82/1999, prin care se instituie sanctiunea obligarii contravenientului la
prestarea unei activitati in folosul comunitatii, cu acordul celui in cauza, se
poate aplica numai pentru sanctionarea contraventiilor savarsite dupa intrarea
sa in vigoare, in conformitate cu principiul constitutional al
neretroactivitatii legii, prevazut de art. 15 alin. (2) din Legea fundamentala.
Dispozitiile legii nu pot fi insa aplicate, in opinia instantei, si in cazul in
care contravenientul a fost deja sanctionat cu inchisoare contraventionala
printr-o hotarare definitiva pronuntata anterior intrarii in vigoare a legii,
dar inca neexecutata. In final, instanta considera ca dispozitiile legale
criticate, neavand caracter penal, chiar daca sunt mai favorabile
contravenientului, nu pot fi aplicate retroactiv, pentru ca astfel se incalca
dispozitiile constitutionale cuprinse in art. 15 alin. (2) din Legea
fundamentala.
In conformitate cu dispozitiile art. 24 alin. (1) din Legea nr. 47/1992,
republicata, incheierea de sesizare a fost comunicata presedintilor celor doua
Camere ale Parlamentului si Guvernului, pentru a-si exprima punctele de vedere
asupra exceptiei de neconstitutionalitate.
In punctul de vedere al Guvernului se arata ca dispozitiile art. 13 alin.
(2) din Legea nr. 82/1999 reprezinta o masura tranzitorie, care se aplica si
hotararilor judecatoresti definitive prin care contravenientul a fost obligat
la inchisoare contraventionala, care nu au fost puse in executare pana la data
intrarii in vigoare a acestei legi. Se considera ca aceste situatii juridice
pot fi considerate "in curs de desfasurare, caz in care legea noua se
aplica si acestora fara a fi considerata retroactiva, daca nu suprima drepturi
deja nascute ori nu modifica situatii juridice voluntare (subiective)". In
opinia Guvernului, dispozitiile legale criticate "creeaza o noua sanctiune
care se aplica numai cu acordul contravenientului" si nu contravin
dispozitiei constitutionale cuprinse in art. 15 alin. (2), intrucat nu sunt
aplicate automat, obligatoriu si impotriva vointei contravenientului.
Presedintii celor doua Camere ale Parlamentului nu au comunicat punctele de
vedere asupra exceptiei.
CURTEA,
examinand incheierea de sesizare, punctul de vedere al Guvernului, raportul
intocmit de judecatorul-raportor, concluziile procurorului, dispozitiile legale
criticate, raportate la prevederile Constitutiei, precum si dispozitiile Legii
nr. 47/1992, retine urmatoarele:
In temeiul art. 144 lit. c) din Constitutie si al art. 12 si 13 din Legea
nr. 47/1992, republicata, Curtea Constitutionala este competenta sa solutioneze
exceptia de neconstitutionalitate cu care a fost legal sesizata.
Obiectul exceptiei de neconstitutionalitate il constituie dispozitiile art.
13 alin. (2) din Legea nr. 82/1999 privind inlocuirea inchisorii
contraventionale cu sanctiunea obligarii contravenientului la prestarea unei
activitati in folosul comunitatii, care au urmatorul continut: "Hotararile
judecatoresti definitive, prin care s-a aplicat sanctiunea inchisorii contraventionale,
dar care nu au fost puse in executare, la cererea contravenientului, vor fi
comunicate primariei si organelor de politie in a caror raza teritoriala acesta
domiciliaza, iar judecatorul delegat cu punerea in executare a hotararilor va
mentiona in comunicare numarul orelor de lucru rezultate din inlocuirea
sanctiunii inchisorii contraventionale, pe care contravenientul le are de
efectuat. Stabilirea orelor de lucru se face in conformitate cu dispozitiile
alin. (5)."
In alin. (5) al aceluiasi articol se prevede: "Inlocuirea sanctiunii
inchisorii contraventionale care nu a fost pusa in executare sau a restului de
sanctiune ramas neexecutat cu sanctiunea obligarii contravenientului la
prestarea unei activitati in folosul comunitatii se face socotind o luna de
inchisoare pentru 50 de ore de activitate."
Instanta de judecata, in calitate de autor al exceptiei de
neconstitutionalitate, considera ca dispozitiile art. 13 alin. (2) din Legea
nr. 82/1999 sunt contrare prevederilor art. 15 alin. (2) din Constitutie,
potrivit carora: "Legea dispune numai pentru viitor, cu exceptia legii
penale mai favorabile". Conform motivarii instantei, Legea nr. 82/1999,
neavand caracter penal, nu poate fi aplicata decat persoanelor care au savarsit
contraventii dupa data intrarii in vigoare a legii, iar nu si contravenientilor
la care se refera textul de lege criticat.
Examinand exceptia de neconstitutionalitate, Curtea constata ca
dispozitiile art. 13 alin. (2) din Legea nr. 82/1999 privind inlocuirea
inchisorii contraventionale cu sanctiunea obligarii contravenientului la
prestarea unei activitati in folosul comunitatii nu contravin prevederilor
constitutionale cuprinse in art. 15 alin. (2) din Legea fundamentala, in cauza
nefiind vorba de aplicarea retroactiva a legii.
Prin Legea nr. 82/1999 a fost introdusa in legislatie o sanctiune
alternativa - prestarea unei activitati in folosul comunitatii -, care
inlocuieste, in conditiile legii, inchisoarea contraventionala aplicata pentru
contraventiile savarsite. Conform art. 14 din lege, aceasta intra in vigoare la
30 de zile de la data publicarii sale. Legea a fost publicata in Monitorul
Oficial al Romaniei, Partea I, nr. 228 din 21 mai 1999. Din dispozitiile art.
14 rezulta in mod evident ca legiuitorul a considerat necesar sa se dea un
ragaz pentru organizarea punerii in aplicare a legii tocmai pentru a nu
contraveni dispozitiei constitutionale referitoare la neretroactivitatea legii,
cuprinsa in art. 15 alin. (2) din Constitutie. Faptul ca prin textul de lege criticat
s-a cautat rezolvarea rationala a unor situatii juridice tranzitorii, si anume
a situatiei contravenientilor deja sanctionati prin hotarari judecatoresti
definitive, dar fata de care sanctiunea inchisorii contraventionale nu a fost
pusa in executare, nu reprezinta o aplicare retroactiva a legii civile si deci
nu se incalca principiul constitutional enuntat.
Curtea Constitutionala constata ca, potrivit dispozitiilor mentionate, la
cererea contravenientului, sanctiunea inchisorii contraventionale aplicate prin
hotarare judecatoreasca definitiva, dar care nu a fost pusa in executare, poate
fi inlocuita cu sanctiunea prestarii unei activitati in folosul comunitatii.
Aceasta masura se refera la o situatie actuala, in curs de desfasurare si deci
nu are un caracter retroactiv, pentru ca se aplica de la data intrarii in
vigoare a legii si nu afecteaza raportul juridic de tragere la raspundere
contraventionala a celui culpabil de savarsirea contraventiei, ci numai
inlocuirea sanctiunii aplicate deja de instanta, dar nepusa inca in executare,
cu noua sanctiune alternativa si care, in mod indiscutabil, prezinta reale
avantaje de ordin educativ si social, comparativ cu sanctiunea inchisorii
contraventionale. Pe de alta parte, introducerea acestei noi sanctiuni alternative,
de care contravenientii sanctionati cu inchisoare contraventionala, dar nepusa
inca in executare, pot beneficia, la cererea lor, echivaleaza, intr-o anumita
masura, cu un act de clementa din partea legiuitorului, manifestat printr-un
mod evident mai usor de executare a unei sanctiuni deja aplicate.
De altfel, potrivit functiei sale constitutionale, de unica autoritate
legiuitoare a tarii, prevazuta la art. 58 alin. (1) din Constitutie,
Parlamentul poate oricand sa adopte legi prin care fie sa dezincrimineze
anumite fapte considerate contraventii, fie sa desfiinteze sanctiuni
contraventionale aflate in curs de executare, fie sa prevada chiar neexecutarea
acestora. Or, de vreme ce Parlamentul poate, in virtutea prerogativelor sale,
sa manifeste o clementa totala fata de cei sanctionati cu inchisoarea
contraventionala, nu ar fi rational sa se considere ca legiuitorul nu ar putea
sa ia o masura, dispusa in mod expres, de inlocuire a unei sanctiuni mai grave
cu una mai usoara. Parlamentul poate interveni, prin legile adoptate, pentru
inlocuirea unei sanctiuni cu o alta sanctiune si poate dispune sa beneficieze
de aceste dispozitii si contravenientii care nu au executat inca sanctiunea
aplicata prin dispozitiile legale anterioare, fara ca prin aceasta sa se
incalce principiul constitutional enuntat. In caz contrar s-ar putea pune in
discutie o ultraactivare a legii vechi si deci o executare a unor sanctiuni
contraventionale care au fost desfiintate complet sau care au fost inlocuite
prin noua lege.
Pentru aceste considerente, constatand ca prin dispozitiile legale
criticate nu au fost incalcate prevederile constitutionale cuprinse in art. 15
alin. (2), Curtea urmeaza sa respinga exceptia de neconstitutionalitate.
Fata de cele de mai sus, in temeiul art. 144 lit. c) si al art. 145 alin.
(2) din Constitutie, precum si al art. 13 alin. (1) lit. A.c), al art. 23 si al
art. 25 alin. (1) din Legea nr. 47/1992, republicata, cu majoritate de voturi,
CURTEA
In numele legii
DECIDE:
Respinge exceptia de neconstitutionalitate a dispozitiilor art. 13 alin.
(2) din Legea nr. 82/1999 privind inlocuirea inchisorii contraventionale cu
sanctiunea obligarii contravenientului la prestarea unei activitati in folosul
comunitatii, exceptie ridicata din oficiu de Judecatoria Targu Secuiesc in
Dosarul nr. 1.131/1999 privind pe Iosif Kerekes.
Definitiva si obligatorie.
Pronuntata in sedinta publica din data de 20 decembrie 1999.
PRESEDINTELE CURTII CONSTITUTIONALE,
LUCIAN MIHAI
Magistrat-asistent,
Marioara Prodan
*
OPINIE SEPARATA
1. Dispozitiile art. 13 din Legea nr. 82/1999 privind inlocuirea inchisorii
contraventionale cu sanctiunea obligarii contravenientului la prestarea unei
activitati in folosul comunitatii, care prevad incidenta acestei legi, in
raport cu fapte contraventionale savarsite inainte de intrarea ei in vigoare,
au caracter vadit retroactiv si, ca atare, ele vin in contradictie cu
prevederile art. 15 alin. (2) din Constitutie. De aceea, exceptia de
neconstitutionalitate a acestor dispozitii, ridicata, din oficiu, de
Judecatoria Targu Secuiesc, judetul Covasna, este intemeiata, sub acest aspect,
iar Curtea Constitutionala, consecventa jurisprudentei sale, trebuie sa o
admita ca atare. Incercarea de a nega caracterul retroactiv al dispozitiilor
legale criticate si de a demonstra caracterul constitutional al acestora, cu
ajutorul unor constructii teoretice artificiale, nu face decat sa creeze
confuzii in intelegerea si aplicarea corecta a principiului constitutional al
neretroactivitatii legilor.
Astfel de constructii se intalnesc in punctul de vedere al Guvernului, care
reproseaza instantei ca se refera la dispozitiile art. 15 alin. (2) din
Constitutie, desi Legea nr. 82/1999 nu este nici mai favorabila, nici mai
nefavorabila decat legislatia contraventionala anterioara, ca si cum
retroactivitatea legii ar fi determinata de caracterul sau favorabil sau
nefavorabil, iar nu de incidenta ei in raport cu fapte anterioare. De asemenea,
se sustine ca dispozitiile art. 13 alin. (2) din Legea nr. 82/1999 nu au un
caracter retroactiv, deoarece, pe de o parte, inlocuirea inchisorii contraventionale
cu sanctiunea obligarii contravenientului la prestarea unei activitati in
folosul comunitatii se dispune numai cu acordul contravenientului, iar pe de
alta parte, este vorba de o masura tranzitorie, care se aplica si hotararilor
judecatoresti definitive, prin care contravenientul a fost obligat la
inchisoare contraventionala, care nu au fost puse in vigoare pana la data
intrarii in vigoare a Legii nr. 82/1999. Rationamentele specioase pe care se
intemeiaza aceasta constructie ignora insa, cu obstinatie, caracterul
retroactiv al legii. Faptul ca legea noua se aplica la cererea
contravenientului, pentru o contraventie savarsita inainte de intrarea in
vigoare a legii, nu inseamna ca legea nu se aplica retroactiv, iar aplicarea
fata de contravenient a unei masuri cu caracter sanctionator, care nu exista la
data savarsirii contraventiei, reprezinta un caz tipic de retroactivitate a
legii.
S-a mai invocat si argumentul ca dispozitiile art. 13 alin. (2) din Legea
nr. 82/1999 [la care trebuie adaugate, credem noi, si cele din alin. (1), care
prevad incidenta legii noi si in cauzele in curs de judecata] sunt norme
tranzitorii care, fiind destinate sa asigure trecerea de la vechea la noua
reglementare, ar fi sustrase de la incidenta principiului neretroactivitatii
legii. Argumentul este insa contrar Constitutiei, care nu permite aplicarea
retroactiva decat in cazul legii penale mai favorabile, dispozitiile
tranzitorii neavand acest caracter si neputand incalca principiul
neretroactivitatii, a carui respectare trebuie, dimpotriva, sa o asigure. Asa
cum se precizeaza in art. 50 alin. (2) din Legea privind normele de tehnica
legislativa pentru elaborarea actelor normative, recent adoptata*),
"Dispozitiile tranzitorii trebuie sa asigure, pe o perioada determinata,
corelarea celor doua reglementari, astfel incat punerea in aplicare a noului
act normativ sa decurga firesc si sa evite retroactivitatea acestuia sau
conflictul intre norme succesive".
------------
*) Legea nr. 24 din 27 martie 2000 privind normele de tehnica legislativa
pentru elaborarea actelor normative a fost publicata in Monitorul Oficial al
Romaniei, Partea I, nr. 139 din 31 martie 2000.
In sprijinul solutiei adoptate prin decizie cu care nu suntem de acord, se
invoca si argumentul ca dispozitiile legale criticate nu au caracter
retroactiv, deoarece privesc numai modul de executare a unor sanctiuni aplicate
sau care urmeaza sa fie aplicate pentru contraventii savarsite inainte de
intrarea in vigoare a legii, nu si solutionarea conflictului de drept nascut
sub legea veche. Argumentul ignora insa chiar conceptul de retroactivitate a
legii, care inseamna reglementarea, prin legea noua, a unor raporturi juridice
nascute sub legea veche, reglementare care priveste nu numai aplicarea sanctiunilor,
dar si executarea acestora. Referindu-se la reglementarile legale in materie
penala, Constitutia prevede, in art. 72 alin. (3) lit. f), ca aceste
reglementari au ca obiect "infractiunile, pedepsele si regimul executarii
acestora". Este firesc ca reglementarea unor relatii sociale de conflict,
cum sunt si cele nascute din savarsirea unei contraventii, sa fie integral
reglementate fie prin legea veche, fie prin legea noua, inclusiv in ceea ce
priveste executarea sanctiunilor. De aceea, aplicarea dispozitiilor din legea
noua, privitoare la executarea sanctiunii aplicate pentru contraventia
savarsita sub legea veche, reprezinta, indubitabil, o incalcare a principiului
neretroactivitatii legii.
In fine, pentru a se demonstra caracterul constitutional al dispozitiilor
art. 13 alin. (2) din Legea nr. 82/1999 se invoca si argumentul ca, instituind
un mod nou de executare a inchisorii contraventionale mai favorabil
contravenientului, aceasta noua sanctiune apare ca un act de clementa pe care
legiuitorul o poate acorda tot asa de firesc cum poate sa abroge dispozitiile
prin care sunt sanctionate diferitele contraventii. Invocarea acestui argument
tradeaza insa intentia de a justifica retroactivitatea legii noi datorita
caracterului ei mai favorabil, desi Constitutia admite aceasta exceptie numai
pentru legea penala, iar Curtea Constitutionala a statuat, prin Decizia nr. 90
din 1 iunie 1999, publicata in Monitorul Oficial al Romaniei, Partea I, nr. 489
din 11 octombrie 1999, ca retroactivitatea legii mai favorabile, in materie de
contraventii, este neconstitutionala. In ceea ce priveste compararea legii mai
favorabile cu actele de clementa, aceasta este fortata, deoarece actele de
clementa, prin natura lor, se aplica unor fapte sau acte realizate inainte de
intrarea lor in vigoare.
Dupa cum se vede, constructiile teoretice si argumentele descrise se
straduiesc, in general, sa demonstreze, impotriva evidentei, ca dispozitiile
legale criticate ca neconstitutionale nu au caracter retroactiv si, in
consecinta, ca exceptia de neconstitutionalitate nu este intemeiata. In felul
acesta insa se pune in discutie insusi conceptul de retroactivitate a legii,
iar aceasta poate genera daunatoare confuzii.
2. Solutionarea exceptiei de neconstitutionalitate a dispozitiilor art. 13
din Legea nr. 82/1999, intr-o alta viziune, ar fi putut sa se intemeieze,
credem noi, nu pe negarea, ci pe recunoasterea caracterului retroactiv al
acestora, avand in vedere ca, desi Constitutia admite retroactivitatea numai a
legii penale, aceleasi ratiuni exista si pentru recunoasterea retroactivitatii
legii privitoare la contraventii. Aceasta presupune insa o reconsiderare
radicala a jurisprudentei Curtii Constitutionale, care a solutionat exceptiile
de neconstitutionalitate ridicate pana in prezent in aceasta materie, pornind
de la faptul ca, in sistemul legislatiei noastre, contraventiile nu sunt
considerate infractiuni, ci fapte ilicite cu caracter administrativ. Cele doua
forme de ilicit juridic apartinand unor ramuri de drept diferite, regulile care
guverneaza aplicarea legii penale in raport cu timpul, in special cele privind
retroactivitatea legii penale mai favorabile, nu sunt aplicabile legii
privitoare la contraventii. In acest sens, este semnificativ faptul ca, prin
Decizia nr. 90 din 1 iunie 1999, Curtea Constitutionala a constatat ca fiind
neconstitutionale dispozitiile art. 12 alin. 1 si 2 teza intai din Legea nr.
32/1968 privind stabilirea si sanctionarea contraventiilor, care consacrau
principiul retroactivitatii legii mai favorabile in materie de contraventii.
Cu toate acestea, reconsiderarea jurisprudentei Curtii Constitutionale, in
sensul aratat, ni se pare necesara din cel putin doua considerente majore, care
sunt, in esenta, urmatoarele:
A. Necesitatea stabilirii unei corespondente a sistemului dreptului roman
cu sistemele de drept ale celorlalte tari membre ale Consiliului Europei, si in
special cu Conventia pentru apararea drepturilor omului si a libertatilor
fundamentale, care, fiind ratificata de Romania in 1994, face parte din dreptul
intern, conform prevederilor art. 11 alin. (2) din Constitutie. Dupa cum este
cunoscut, in cele mai multe dintre legislatiile europene, contraventiile sunt
incluse in categoria infractiunilor si sunt tratate ca atare. La randul sau, Conventia
pentru apararea drepturilor omului si a libertatilor fundamentale se refera
nedistinct la infractiuni, indiferent daca acestea sunt clasificate in crime,
delicte si contraventii, atunci cand este vorba de apararea drepturilor omului
in raport cu autoritatile publice. Aceasta asimilare este intru totul de
inteles, avand in vedere faptul ca si contraventiile pot fi sanctionate cu
privatiune de libertate, astfel incat dispozitiile din conventie privitoare la
dreptul la libertate (art. 5), la dreptul la un proces echitabil (art. 6), la
legalitatea incriminarii si a pedepsei (art. 7) si altele sunt pe deplin
aplicabile si in cazul contraventiilor. In perspectiva integrarii Romaniei in
Comunitatea Europeana, aceste diferente de reglementare, in special atunci cand
este vorba de respectarea drepturilor fundamentale ale omului, pot constitui
dificultati in solutionarea unor probleme de drept in relatiile dintre state si
de aceea ele trebuie sa fie inlaturate sau sensibil diminuate.
B. Asemanarile care exista intre infractiuni si contraventii, sub aspectul
naturii lor juridice, impun un tratament juridic asemanator, atat in privinta
sanctiunilor, cat si a principiilor de aplicare si executare a acestora. Ca si
infractiunile, contraventiile sunt fapte interzise si sanctionate prin lege
datorita pericolului pe care ele il prezinta pentru valorile sociale, in
special pentru regulile de convietuire normala in societate. Sanctiunile
prevazute de lege pentru contraventii, intocmai ca si pedepsele prevazute
pentru infractiuni, au ca unica ratiune si finalitate prevenirea savarsirii din
nou a faptelor ilicite respective. Ele trebuie sa raspunda acestei necesitati,
iar atunci cand aceasta necesitate dispare sau se schimba, este firesc sa
dispara sau sa se modifice si reglementarile legale respective. Daca o lege
noua nu mai incrimineaza o fapta considerata pana atunci ca fiind contraventie
sau infractiune, sau, desi continua sa le interzica, prevede, pentru aceleasi
fapte, sanctiuni mai usoare sau instituie noi moduri de executare a
sanctiunilor, care sunt mai favorabile infractorului sau contravenientului,
este firesc ca legea noua sa retroactiveze. Sub acest aspect, nu se justifica
solutii diferite dupa cum legea se refera la infractiuni ori la contraventii.
Trebuie mentionat ca in dreptul roman, dupa scoaterea contraventiilor din
Codul penal, in 1955, si considerarea lor ca forme de ilicit administrativ, s-a
simtit nevoia sanctionarii cu inchisoare a unor contraventii considerate ca
prezentand un pericol social aparte, cum sunt contraventiile la regulile de
calatorie cu trenul sau incalcarea unor norme de convietuire sociala. In mod
firesc, a trebuit sa fie elaborate norme speciale de competenta si de procedura
in legatura cu constatarea, judecarea si sanctionarea acestor contraventii. S-a
evidentiat, cu acest prilej, existenta unei subramuri a dreptului administrativ
si anume dreptul contraventional, denumita uneori si drept administrativ penal,
sugerandu-se apropierea acestuia de domeniul dreptului penal.
Pornind de la aceste particularitati ale contraventiilor, consideram ca
este posibila o regandire a solutiilor privitoare la aplicarea in timp a
legilor prin care se instituie sau se sanctioneaza contraventii, in sensul
asimilarii acestora cu legile penale, ori de cate ori este vorba de apararea
drepturilor omului.
prof. univ. dr. Costica Bulai,
judecator al Curtii Constitutionale