DECIZIE Nr. 24 din 29 ianuarie 2002
referitoare la exceptia de neconstitutionalitate a dispozitiilor art. 17 alin.
1 si ale art. 18 alin. 1 din Legea nr. 112/1995 pentru reglementarea situatiei
juridice a unor imobile cu destinatia de locuinte, trecute in proprietatea
statului
ACT EMIS DE: CURTEA CONSTITUTIONALA
ACT PUBLICAT IN: MONITORUL OFICIAL NR. 128 din 18 februarie 2002

Nicolae Popa - presedinte
Costica Bulai - judecator
Nicolae Cochinescu - judecator
Constantin Doldur - judecator
Kozsokar Gabor - judecator
Petre Ninosu - judecator
Serban Viorel Stanoiu - judecator
Lucian Stangu - judecator
Ioan Vida - judecator
Gabriela Ghita - procuror
Doina Suliman - magistrat-asistent
Pe rol se afla solutionarea exceptiei de neconstitutionalitate a
dispozitiilor art. 17 alin. 1 si ale art. 18 alin. 1 din Legea nr. 112/1995
pentru reglementarea situatiei juridice a unor imobile cu destinatia de
locuinte, trecute in proprietatea statului, exceptie ridicata de Rozalia Wesley
in Dosarul nr. 11.101/2000 al Judecatoriei Timisoara.
La apelul nominal lipsesc toate partile, fata de care procedura de citare
este legal indeplinita.
Reprezentantul Ministerului Public pune concluzii de respingere a exceptiei
de neconstitutionalitate ca fiind neintemeiata, considerand ca in speta se
ridica o chestiune de interpretare si de aplicare a legii, si nu una de
constitutionalitate.
CURTEA,
avand in vedere actele si lucrarile dosarului, retine urmatoarele:
Prin Incheierea din 30 noiembrie 2000, pronuntata in Dosarul nr.
11.101/2000, Judecatoria Timisoara a sesizat Curtea Constitutionala cu exceptia
de neconstitutionalitate a dispozitiilor art. 17 alin. 1 si ale art. 18 alin. 1
din Legea nr. 112/1995 pentru reglementarea situatiei juridice a unor imobile
cu destinatia de locuinte, trecute in proprietatea statului, exceptie ridicata
de Rozalia Wesley intr-o cauza civila avand ca obiect aplicarea dispozitiilor
Legii nr. 112/1995.
In motivarea exceptiei de neconstitutionalitate se sustine ca dispozitiile
art. 17 alin. 1 si ale art. 18 alin. 1 din Legea nr. 112/1995 incalca
prevederile constitutionale ale art. 41 si 42 prin aceea ca acorda calitate
procesuala si chiriasului in litigiul privind raportul juridic de drept
material, respectiv dreptul de proprietate, intre stat si proprietar.
Judecatoria Timisoara, exprimandu-si opinia, apreciaza ca exceptia este
neintemeiata, deoarece "chiriasii din imobilele nationalizate sunt
titularii unuia din dezmembramintele dreptului de proprietate, respectiv al
dreptului de folosinta, ceea ce le confera si calitatea de titulari ai
dreptului de actiune in sens procesual".
Potrivit dispozitiilor art. 24 alin. (1) din Legea nr. 47/1992,
republicata, incheierea de sesizare a fost comunicata presedintilor celor doua
Camere ale Parlamentului si Guvernului pentru a-si exprima punctele de vedere
asupra exceptiei de neconstitutionalitate ridicate.
Guvernul, in punctul sau de vedere, considera ca exceptia este
neintemeiata. Se arata ca in speta nu este vorba despre o problema de
neconstitutionalitate, ci despre o chestiune de interpretare si aplicare a unui
text legal.
Presedintii celor doua Camere ale Parlamentului nu au comunicat punctele
lor de vedere asupra exceptiei de neconstitutionalitate ridicate.
CURTEA,
examinand incheierea de sesizare, punctul de vedere al Guvernului, raportul
intocmit in cauza de judecatorul-raportor, concluziile procurorului,
dispozitiile legale criticate, raportate la prevederile Constitutiei, precum si
dispozitiile Legii nr. 47/1992, retine urmatoarele:
Curtea Constitutionala a fost legal sesizata si este competenta, potrivit
dispozitiilor art. 144 lit. c) din Constitutie, precum si ale art. 1 alin. (1),
ale art. 2, 3, 12 si 23 din Legea nr. 47/1992, republicata, sa solutioneze
exceptia de neconstitutionalitate ridicata.
Obiectul exceptiei de neconstitutionalitate il constituie dispozitiile art.
17 alin. 1 si ale art. 18 alin. 1 din Legea nr. 112/1995 pentru reglementarea
situatiei juridice a unor imobile cu destinatia de locuinte, trecute in
proprietatea statului.
Aceste dispozitii legale au urmatorul continut:
- Art. 17 alin. 1: "Comisiile constituite potrivit art. 16 alin. 4 vor
stabili, in termen de 60 de zile de la primirea propunerilor transmise de
comisiile locale, dreptul fostilor proprietari sau al mostenitorilor acestora
si al rudelor pana la gradul al doilea ale fostului proprietar in viata pentru
restituirea in natura, acordarea de despagubiri, cuantumul acestor despagubiri
si vor emite hotarari in acest sens. In termen de 5 zile, hotararile vor fi
comunicate, in scris, fostilor proprietari sau mostenitorilor acestora si
rudelor pana la gradul al doilea ale fostului proprietar in viata, chiriasilor
din apartamentele care se vor restitui in natura, precum si persoanelor
juridice care detin apartamentele. Evaluarea apartamentelor se va face de catre
comisii tehnice de specialitate desemnate de comisiile judetene sau a
municipiului Bucuresti si a sectorului agricol Ilfov.";
- Art. 18 alin. 1: "Hotararile comisiilor judetene, ale comisiei
municipiului Bucuresti si ale comisiei sectorului agricol Ilfov sunt supuse
controlului judecatoresc, potrivit legii civile, si pot fi atacate in termen de
30 de zile de la comunicare."
Textele constitutionale invocate de autorul exceptiei ca fiind incalcate
sunt art. 41 si 42 cu urmatorul continut:
- Art. 41: "(1) Dreptul de proprietate, precum si creantele asupra
statului, sunt garantate. Continutul si limitele acestor drepturi sunt
stabilite de lege.
(2) Proprietatea privata este ocrotita in mod egal de lege, indiferent de
titular. Cetatenii straini si apatrizii nu pot dobandi dreptul de proprietate
asupra terenurilor.
(3) Nimeni nu poate fi expropriat decat pentru o cauza de utilitate
publica, stabilita potrivit legii, cu dreapta si prealabila despagubire.
(4) Pentru lucrari de interes general, autoritatea publica poate folosi
subsolul oricarei proprietati imobiliare, cu obligatia de a despagubi
proprietarul pentru daunele aduse solului, plantatiilor sau constructiilor,
precum si pentru alte daune imputabile autoritatii.
(5) Despagubirile prevazute in alineatele (3) si (4) se stabilesc de comun
acord cu proprietarul sau, in caz de divergenta, prin justitie.
(6) Dreptul de proprietate obliga la respectarea sarcinilor privind
protectia mediului si asigurarea bunei vecinatati, precum si la respectarea celorlalte
sarcini care, potrivit legii sau obiceiului, revin proprietarului.
(7) Averea dobandita licit nu poate fi confiscata. Caracterul licit al
dobandirii se prezuma.
(8) Bunurile destinate, folosite sau rezultate din infractiuni ori
contraventii pot fi confiscate numai in conditiile legii.";
- Art. 42: "Dreptul la mostenire este garantat."
Examinand exceptia, Curtea Constitutionala constata ca autorul acesteia a
ridicat aceeasi exceptie de neconstitutionalitate si in Dosarul nr. 3.963/2000
al Curtii de Apel Timisoara - Sectia civila. Asupra acestei exceptii Curtea
Constitutionala s-a pronuntat prin Decizia nr. 229 din 5 iulie 2001, publicata
in Monitorul Oficial al Romaniei, Partea I, nr. 715 din 9 noiembrie 2001,
statuand ca dispozitiile art. 17 alin. 1 si ale art. 18 alin. 1 din Legea nr.
112/1995 nu contravin prevederilor constitutionale cuprinse in art. 41 si 42,
referitoare la protectia proprietatii private si, respectiv, la dreptul la
mostenire. Pentru a pronunta aceasta solutie Curtea a retinut ca, in
conformitate cu principiul egalitatii in drepturi, consacrat prin art. 16 din
Constitutie, toti cetatenii se bucura de drepturile si libertatile consacrate
prin Constitutie si sunt egali in drepturi in fata legii. Asa fiind, nu se poate
sustine ca prin reglementarea unei cai de atac a hotararii si a comunicarii
acesteia, inclusiv chiriasilor din imobilele ce se solicita a fi restituite,
s-ar aduce o restrangere dreptului de proprietate, astfel cum este reglementat
prin dispozitiile art. 41 si 42 din Constitutie. In acelasi sens Curtea a
constatat ca, in urma comunicarii hotararii, principiul accesului liber la
justitie permite exercitarea caii de atac impotriva hotararilor comunicate, iar
instantei de judecata ii revine indatorirea de a stabili in concret, in
activitatea de interpretare si aplicare a legii, daca drepturile si interesele
invocate in cauza sunt recunoscute de lege.
De asemenea, Curtea a mai retinut ca "interpretarea legii este
atributul suveran al instantei de judecata in opera de infaptuire a justitiei,
iar controlul acestei interpretari se realizeaza prin exercitarea cailor de
atac".
Intrucat in cauza de fata nu au intervenit elemente noi care sa justifice
reconsiderarea jurisprudentei in materie a Curtii Constitutionale, exceptia
urmeaza sa fie respinsa ca neintemeiata.
Pentru considerentele expuse, in temeiul art. 144 lit. c) si al art. 145
alin. (2) din Constitutie, precum si al art. 13 alin. (1) lit. A.c), al art. 23
alin. (3) si al art. 25 alin. (1) si (3) din Legea nr. 47/1992, republicata,
CURTEA
In numele legii
DECIDE:
Respinge exceptia de neconstitutionalitate a dispozitiilor art. 17 alin. 1
si ale art. 18 alin. 1 din Legea nr. 112/1995 pentru reglementarea situatiei
juridice a unor imobile cu destinatia de locuinte, trecute in proprietatea
statului, exceptie ridicata de Rozalia Wesley in Dosarul nr. 11.101/2000 al
Judecatoriei Timisoara.
Definitiva si obligatorie.
Pronuntata in sedinta publica din data de 29 ianuarie 2002.
PRESEDINTELE CURTII CONSTITUTIONALE,
prof. univ. dr. NICOLAE POPA
Magistrat asistent,
Doina Suliman