DECIZIE Nr. 246 din 17 septembrie 2002
referitoare la exceptia de neconstitutionalitate a dispozitiilor Ordonantei
Guvernului nr. 5/2001 privind procedura somatiei de plata, aprobata cu
modificari prin Legea nr. 295/2002
ACT EMIS DE: CURTEA CONSTITUTIONALA
ACT PUBLICAT IN: MONITORUL OFICIAL NR. 756 din 16 octombrie 2002
Nicolae Popa - presedinte
Costica Bulai - judecator
Nicolae Cochinescu - judecator
Constantin Doldur - judecator
Kozsokar Gabor - judecator
Petre Ninosu - judecator
Serban Viorel Stanoiu - judecator
Lucian Stangu - judecator
Ioan Vida - judecator
Gabriela Ghita - procuror
Mihai Paul Cotta - magistrat-asistent
Pe rol se afla solutionarea exceptiei de neconstitutionalitate a
dispozitiilor Ordonantei Guvernului nr. 5/2001, exceptie ridicata de Societatea
Comerciala "Rafinaria Darmanesti" - S.A. in Dosarul nr. 9.088/2001 al
Tribunalului Bucuresti - Sectia comerciala.
La apelul nominal raspunde Societatea Nationala a Petrolului
"Petrom" - S.A., prin consilier juridic Felicia Cherciu, lipsind
cealalta parte, fata de care procedura de citare a fost legal indeplinita.
Reprezentantul partii prezente solicita respingerea exceptiei de
neconstitutionalitate pentru motivele expuse in concluziile scrise depuse la
dosarul cauzei. Totodata se arata ca in mai multe randuri Curtea
Constitutionala s-a mai pronuntat asupra exceptiei de neconstitutionalitate a
dispozitiilor Ordonantei Guvernului nr. 5/2001 prin deciziile nr. 72/2002, nr.
141/2002 si nr. 161/2002, de fiecare data respingandu-se exceptia.
Reprezentantul Ministerului Public pune concluzii de respingere a exceptiei
de neconstitutionalitate a dispozitiilor Ordonantei Guvernului nr. 5/2001,
aratand ca Ordonanta Guvernului nr. 5/2001 a fost aprobata prin lege, cu
modificari si completari. Prin aceste modificari unele dintre criticile
autorului exceptiei privind dispozitiile ordonantei au ramas fara substanta.
Celelalte critici sunt, de asemenea, neintemeiate, asa cum s-a stabilit de
altfel in jurisprudenta Curtii Constitutionale cu privire la prevederile legale
criticate.
CURTEA,
avand in vedere actele si lucrarile dosarului, constata urmatoarele:
Prin Incheierea din 12 noiembrie 2001, pronuntata in Dosarul nr.
9.088/2001, Tribunalul Bucuresti - Sectia comerciala a sesizat Curtea
Constitutionala cu exceptia de neconstitutionalitate a dispozitiilor Ordonantei
Guvernului nr. 5/2001, exceptie ridicata de Societatea Comerciala
"Rafinaria Darmanesti" - S.A.
In motivarea exceptiei de neconstitutionalitate se sustine ca dispozitiile
Ordonantei Guvernului nr. 5/2001 contravin prevederilor constitutionale ale
art. 16 alin. (1) si (2), art. 24 alin. (1), art. 41 alin. (2), art. 49 alin.
(1), art. 114 alin. (1) si (3) si ale art. 128. Se arata ca principiul
constitutional al egalitatii in drepturi este incalcat prin reglementarea
diferita a posibilitatii de a ataca hotararea data in procedura somatiei de
plata. Astfel, debitorul are la indemana doar actiunea in anulare, pe cand
creditorul are posibilitatea atacarii hotararii potrivit dreptului comun.
Totodata, dreptul la aparare al creditorului este incalcat in conditiile in
care solutionarea cererii se face fara citarea partilor. Referitor la procedura
de adoptare a ordonantei, autorul exceptiei arata ca, deoarece legea de
abilitare a prevazut cerinta supunerii ordonantei spre aprobare Parlamentului,
"opozabilitatea dispozitiilor Ordonantei Guvernului nr. 5/2001 nu poate fi
primita".
Tribunalul Bucuresti - Sectia comerciala considera ca exceptia de
neconstitutionalitate a dispozitiilor Ordonantei Guvernului nr. 5/2001 este
neintemeiata. Se arata ca, potrivit dispozitiilor art. 4 alin. (4) din
ordonanta, debitoarea are dreptul de a depune intampinare cel tarziu pana la
prima zi de infatisare. De asemenea, Ordonanta Guvernului nr. 5/2001 se
completeaza cu normele de procedura civila cu privire la toate aspectele
reglementate.
Potrivit prevederilor art. 24 alin. (1) din Legea nr. 47/1992, republicata,
incheierea de sesizare a fost comunicata presedintilor celor doua Camere ale
Parlamentului si Guvernului, pentru a-si exprima punctele de vedere asupra
exceptiei de neconstitutionalitate ridicate.
Presedintele Camerei Deputatilor apreciaza ca exceptia de
neconstitutionalitate este neintemeiata, intrucat dispozitiile Ordonantei
Guvernului nr. 5/2001 nu incalca prevederile constitutionale invocate de
autorul exceptiei. Cu privire la nerespectarea de catre Guvern, cu prilejul
adoptarii ordonantei, a dispozitiilor art. 114 din Constitutie, considera ca
"aceasta critica nu poate fi primita intrucat are la baza o gresita
interpretare a dispozitiilor art. 114 alin. (3) din Constitutie".
Guvernul apreciaza ca exceptia de neconstitutionalitate este neintemeiata.
In argumentarea acestui punct de vedere se arata, in ceea ce priveste
egalitatea cetatenilor in fata legii, ca "Ordonanta Guvernului nr. 5/2001
creeaza un tratament diferentiat pentru partile raportului procesual civil
aflate in situatii diferite, una in calitate de reclamant creditor, cealalta,
in calitate de parat debitor. Aceasta nu creeaza o discriminare in sensul avut
in vedere de constituant". In legatura cu respectarea dreptului la aparare
Guvernul considera ca dispozitiile art. 4 alin. (1) din ordonanta indreptatesc
instanta in mod expres sa procedeze la solutionarea cererii fara citarea
partilor doar atunci cand inscrisurile depuse in cauza sunt pe deplin
edificatoare. Cat priveste modalitatea de adoptare a Ordonantei Guvernului nr.
5/2001, considera ca au fost respectate dispozitiile art. 114 din Constitutie,
ordonanta fiind adoptata in baza unei legi de abilitare, intr-o materie care nu
face parte din domeniul rezervat legilor organice.
Presedintele Senatului nu a comunicat punctul sau de vedere.
CURTEA,
examinand incheierea de sesizare, punctele de vedere ale presedintelui Camerei
Deputatilor si Guvernului, raportul intocmit de judecatorul-raportor,
concluziile partilor si ale procurorului, dispozitiile legale criticate
raportate la prevederile Constitutiei, precum si Legea nr. 47/1992, retine
urmatoarele:
Curtea Constitutionala a fost legal sesizata si este competenta, potrivit
dispozitiilor art. 144 lit. c) din Constitutie, precum si ale art. 1 alin. (1),
ale art. 2, 3, 12 si 23 din Legea nr. 47/1992, republicata, sa solutioneze
exceptia de neconstitutionalitate ridicata.
Obiectul exceptiei de neconstitutionalitate il constituie dispozitiile
Ordonantei Guvernului nr. 5 din 19 iulie 2001 privind procedura somatiei de
plata, publicata in Monitorul Oficial al Romaniei, Partea I, nr. 422 din 30
iulie 2001, aprobata cu modificari prin Legea nr. 295 din 15 mai 2002,
publicata in Monitorul Oficial al Romaniei, Partea I, nr. 380 din 5 iunie 2002.
Ordonanta criticata reglementeaza procedura speciala care se desfasoara la
cererea creditorului in scopul realizarii de bunavoie sau prin executare silita
a creantelor certe, lichide si exigibile ce constituie obligatii de plata a
unor sume de bani, asumate prin contract constatat printr-un inscris ori
determinate potrivit unui statut, regulament sau altui inscris insusit de parti
prin semnatura ori in alt mod admis de lege si care atesta drepturi si
obligatii privind executarea anumitor servicii, lucrari sau orice alte
prestatii.
Critica de neconstitutionalitate formulata de autorul exceptiei vizeaza
incalcarea dispozitiilor constitutionale ale art. 114 alin. (1) si (3) din
Constitutie privind delegarea legislativa, ale art. 16 alin. (1) si (2) privind
egalitatea in drepturi, ale art. 24 alin. (1) privind dreptul la aparare, ale
art. 49 alin. (1) privind restrangerea exercitiului unor drepturi sau al unor
libertati, ale art. 41 alin. (2) privind protectia proprietatii private, ale
art. 128 privind folosirea cailor de atac.
In esenta, se arata in motivarea criticilor de neconstitutionalitate, prin
ordonanta Guvernul a modificat legi organice, respectiv Codul de procedura
civila si Legea nr. 146/1997 privind taxele judiciare de timbru. Totodata a
fost incalcat principiul constitutional al egalitatii in drepturi, deoarece la
art. 8 din ordonanta s-a prevazut calea de atac - actiunea in anulare - numai
la dispozitia creditorului, favorizandu-l in felul acesta. Prin reglementarea
solutionarii cererii fara citarea partilor se incalca dreptul la aparare al
debitorului, acesta neavand posibilitatea sa combata sustinerile adversarului
si sa-si valorifice drepturile.
Analizand exceptia de neconstitutionalitate, Curtea observa ca, ulterior
sesizarii Curtii Constitutionale, a fost adoptata Legea nr. 295/2002, prin care
Ordonanta Guvernului nr. 5/2001 privind procedura somatiei de plata a fost
aprobata cu modificari. Modificarile aduse prin legea de aprobare au inlaturat
unele dispozitii, inclusiv dintre cele criticate prin exceptia de
neconstitutionalitate care formeaza obiectul prezentului dosar. Astfel, conform
pct. 1 al articolului unic din Legea nr. 295/2002, alin. (2) al art. 4 din
ordonanta are in prezent urmatorul continut: "In toate cazurile, pentru
solutionarea cererii, judecatorul dispune citarea partilor, potrivit
dispozitiilor Codului de procedura civila referitoare la pricinile urgente,
pentru explicatii si lamuriri, precum si pentru a starui in efectuarea platii
sumei datorate de debitor ori pentru intelegerea partilor asupra modalitatilor
de plata."
Totodata art. 8 alin. (1) din Ordonanta Guvernului nr. 5/2001 prevede, in
formularea actuala, ca "Impotriva ordonantei prevazute la art. 6 alin. (2)
debitorul poate formula cererea in anulare, in termen de 10 zile de la data
inmanarii sau comunicarii acesteia", cerere care, potrivit alin. (2) al
aceluiasi articol, "se solutioneaza de catre instanta competenta pentru
judecarea fondului cauzei in prima instanta". Daca instanta investita
admite cererea in anulare, aceasta va anula ordonanta, pronuntand o hotarare
irevocabila. De asemenea, se prevede ca hotararea prin care a fost respinsa
cererea in anulare poate fi atacata cu recurs in termen de 10 zile de catre debitor.
In consecinta, din examinarea dispozitiilor ordonantei criticate, cu
modificarile aduse prin legea de aprobare, Curtea nu poate retine incalcarea
principiului egalitatii, prevazut de art. 16 din Constitutie, a dreptului la
aparare, prevazut de art. 24 din Constitutie, precum si a protectiei egale a
proprietatii private, indiferent de titular, prevazuta de art. 41 alin. (2) din
Constitutie. De asemenea, astfel cum a stabilit Curtea Constitutionala prin mai
multe decizii, instituirea unei proceduri speciale, justificata prin
celeritatea solutionarii anumitor cauze, procedura care nu prevede decat calea
de atac a recursului impotriva hotararii pronuntate in prima instanta, nu
contravine nici dispozitiilor constitutionale ale art. 128 privind folosirea
cailor de atac. Conform acestui text constitutional, caile de atac se exercita
in conditiile legii, iar potrivit art. 125 alin. (3) din Constitutie, procedura
de judecata se stabileste prin lege. Legiuitorul are, asadar, latitudinea de a
stabili daca intr-o anumita categorie de cauze se poate exercita calea ordinara
de atac a apelului sau numai recursul. Astfel fiind, Curtea nu poate retine
incidenta art. 49 din Constitutie privind restrangerea unor drepturi.
In legatura cu criticile formulate de autorul exceptiei cu privire la
adoptarea ordonantei prin incalcarea dispozitiilor art. 114 alin. (1) si (3)
din Constitutie, Curtea constata ca acestea nu pot fi retinute, intrucat prin
aceasta ordonanta nu a fost modificata o lege organica. Astfel, potrivit art. 125
alin. (3) din Legea fundamentala, "Competenta si procedura de judecata
sunt stabilite prin lege". Or, Codul de procedura civila nu are caracterul
unei legi organice, intrucat nu este prevazut ca atare in dispozitiile art. 72
alin. (3) sau ale unui alt text al Constitutiei. De asemenea, nici Legea nr.
146/1997 nu are caracter de lege organica. In legatura cu pretinsa incalcare a
dispozitiilor art. 114 alin. (3) din Constitutie, Curtea observa ca prin Legea
nr. 295/2002 ordonanta a fost aprobata cu modificari de catre Parlament, astfel
incat nu se poate sustine ca aceasta nu ar fi fost depusa la Parlament pentru
aprobare.
In jurisprudenta sa Curtea Constitutionala s-a mai pronuntat asupra
exceptiei de neconstitutionalitate referitoare la dispozitiile Ordonantei
Guvernului nr. 5/2001, inclusiv in cazuri in care a fost invocata incalcarea
principiului egalitatii in fata legii, precum si a dreptului la aparare,
anterior adoptarii Legii nr. 295/2002 prin care ordonanta a fost aprobata cu
modificarile mentionate. Astfel, prin Decizia nr. 161 din 30 mai 2002,
publicata in Monitorul Oficial al Romaniei, Partea I, nr. 448 din 26 iunie
2002, Curtea a respins, ca neintemeiata, exceptia de neconstitutionalitate. In
cauza de fata nu au fost invederate elemente noi care sa justifice
reconsiderarea jurisprudentei Curtii. Pe de alta parte, modificarile aduse
ordonantei criticate prin legea de aprobare sunt, astfel cum s-a aratat, de
natura sa lase fara substanta unele dintre criticile de neconstitutionalitate
formulate, precum cele privind invocarea incalcarii dreptului la aparare sau a
principiului egalitatii in fata legii.
Fata de cele de mai sus, in temeiul art. 144 lit. c) si al art. 145 alin.
(2) din Constitutie, precum si al art. 13 alin. (1) lit. A.c), al art. 23 si al
art. 25 alin. (1) din Legea nr. 47/1992, republicata,
CURTEA
In numele legii
DECIDE:
Respinge exceptia de neconstitutionalitate a dispozitiilor Ordonantei
Guvernului nr. 5/2001 privind procedura somatiei de plata, aprobata cu modificari
prin Legea nr. 295/2002, exceptie ridicata de Societatea Comerciala
"Rafinaria Darmanesti" - S.A. in Dosarul nr. 9.088/2001 al
Tribunalului Bucuresti - Sectia comerciala.
Definitiva si obligatorie.
Pronuntata in sedinta publica din data de 17 septembrie 2002.
PRESEDINTELE CURTII CONSTITUTIONALE,
prof. univ. dr. NICOLAE POPA
Magistrat asistent,
Mihai Paul Cotta