DECIZIE Nr. 257 din 24 septembrie 2002
referitoare la exceptia de neconstitutionalitate a dispozitiilor art. 98 alin.
(2) si ale art. 183 alin. (3) din Legea nr. 19/2000 privind sistemul public de
pensii si alte drepturi de asigurari sociale
ACT EMIS DE: CURTEA CONSTITUTIONALA
ACT PUBLICAT IN: MONITORUL OFICIAL NR. 756 din 16 octombrie 2002
![SmartCity3](https://citymanager.online/wp-content/uploads/2018/09/b2-700x300.jpg)
Nicolae Popa - presedinte
Costica Bulai - judecator
Nicolae Cochinescu - judecator
Constantin Doldur - judecator
Kozsokar Gabor - judecator
Petre Ninosu - judecator
Serban Viorel Stanoiu - judecator
Lucian Stangu - judecator
Ioan Vida - judecator
Paula C. Pantea - procuror
Laurentiu Cristescu - magistrat-asistent
Pe rol se afla solutionarea exceptiei de neconstitutionalitate a
dispozitiilor art. 98 alin. (2) si ale art. 183 alin. (3) din Legea nr. 19/2000
privind sistemul public de pensii si alte drepturi de asigurari sociale,
exceptie ridicata de Ionica Speianu in Dosarul nr. 2.122/C/2002 al Tribunalului
Galati - Sectia civila intr-un litigiu de munca.
La apelul nominal lipsesc partile, fata de care procedura de citare a fost
legal indeplinita.
Reprezentantul Ministerului Public arata ca, fata de prevederile art. 98
alin. (2) din Legea nr. 19/2000, exceptia de neconstitutionalitate a devenit
inadmisibila potrivit dispozitiilor art. 23 alin. (1) si (6) din Legea nr.
47/1992, republicata, deoarece prin Legea nr. 338/2002 dispozitia criticata a
fost modificata in sensul ca se recunoaste ca vechime de cotizare si perioada
necontributiva in care salariata a beneficiat de drepturi de asigurari sociale.
Dispozitiile art. 183 alin. (3) din aceeasi lege nu sunt determinante in
solutionarea cauzei, astfel ca si fata de acestea exceptia este inadmisibila.
Solicita respingerea exceptiei.
CURTEA,
avand in vedere actele si lucrarile dosarului, constata urmatoarele:
Prin Incheierea din 7 iunie 2002, pronuntata in Dosarul nr. 2.122/C/2002,
Tribunalul Galati - Sectia civila a sesizat Curtea Constitutionala cu exceptia
de neconstitutionalitate a dispozitiilor art. 98 alin. (2) si ale art. 183
alin. (3) din Legea nr. 19/2000, exceptie ridicata de Ionica Speianu.
In motivarea exceptiei de neconstitutionalitate autorul acesteia sustine ca
dispozitiile legale criticate sunt intr-o contradictie flagranta cu pactele si
tratatele internationale referitoare la drepturile fundamentale ale omului, la
protectia mamei si copilului, precum si a muncii salarizate, tratate la care
Romania este parte, fiind incalcate prevederile art. 20 alin. (2) din
Constitutie. Astfel dispozitiile art. 98 alin. (2) din Legea nr. 19/2000 sunt
contrare prevederilor art. 8 pct. 1 din Carta sociala europeana revizuita,
precum si ale art. 10 pct. 2 din Pactul international cu privire la drepturile
economice, sociale si culturale, intrucat nu recunosc dreptul salariatelor care
au un stagiu minim de cotizare in sistemul asigurarilor sociale de a naste un
nou copil si de a beneficia de indemnizatia de asigurari sociale fara a fi
necesar un nou stagiu minim de cotizare, iar dispozitiile art. 183 alin. (2)
sunt contrare prevederilor art. 2 pct. 2 si ale art. 7 lit. a) pct. (i) din
Pactul international cu privire la drepturile economice, sociale si culturale.
Tribunalul Galati - Sectia civila apreciaza ca exceptia ridicata este
intemeiata in privinta art. 98 alin. (2) din Legea nr. 19/2000, intrucat
dispozitiile acestuia contravin prevederilor art. 8 pct. 1 din Carta sociala
europeana revizuita si ale art. 10 pct. 2 din Pactul international cu privire
la drepturile economice, sociale si culturale. In ceea ce priveste critica de
neconstitutionalitate a dispozitiilor art. 183 alin. (2) din Legea nr. 19/2000,
instanta considera ca aceasta este nefondata.
In conformitate cu dispozitiile art. 24 alin. (1) din Legea nr. 47/1992,
republicata, incheierea de sesizare a fost comunicata presedintilor celor doua
Camere ale Parlamentului, precum si Guvernului, pentru a-si formula punctele de
vedere cu privire la exceptia de neconstitutionalitate ridicata. De asemenea,
potrivit dispozitiilor art. 18^1 din Legea nr. 35/1997, cu modificarile
ulterioare, s-a solicitat punctul de vedere al institutiei Avocatul Poporului.
Guvernul apreciaza ca, fata de reglementarile cuprinse in Carta sociala
europeana revizuita si in Pactul international cu privire la drepturile
economice, sociale si culturale, invocate de autorul exceptiei, cu raportare la
dispozitiile art. 20 alin. (2) din Constitutie, "prevederile art. 98 alin.
(2) din Legea nr. 19/2000, cu modificarile si completarile ulterioare, pot fi
considerate ca neconstitutionale". Avand in vedere, insa, modificarea
adusa textului de lege examinat prin Legea nr. 338/2002, potrivit careia
stagiul de cotizare de cel putin 6 luni in ultimele 12 luni anterioare
producerii riscului poate fi "realizat in conditiile art. 37 si/sau in una
sau mai multe dintre situatiile prevazute la art. 38", motivul de
neconstitutionalitate a incetat, iar exceptia a devenit inadmisibila. In
legatura cu dispozitiile art. 183 alin. (2) din Legea nr. 19/2000, referitoare
la majorarea veniturilor salariale si a celor asigurate, pentru evitarea
diminuarii venitului net al salariatilor ca urmare a suportarii de catre
acestia a contributiei la asigurarile sociale, arata ca se ridica doar probleme
de aplicare a legii, iar nu de constitutionalitate.
Avocatul Poporului apreciaza ca textul art. 98 alin. (2) din Legea nr.
19/2000 este neconstitutional, intrucat "contravine prevederilor art. 43
alin. (2) din Constitutia Romaniei, care garanteaza concediul de maternitate
platit, fara a distinge asupra nasterii copiilor". In ceea ce priveste
dispozitiile art. 183 alin. (2) din aceeasi lege, considera ca sub acest aspect
se ridica o problema de aplicare a reglementarilor legale, iar nu
constitutionalitatea textelor de lege criticate, or, "interpretarea legii
este atributul suveran al instantei de judecata in opera de infaptuire a
justitiei".
Presedintii celor doua Camere ale Parlamentului nu au transmis punctele lor
de vedere.
CURTEA,
examinand incheierea de sesizare, punctele de vedere ale Guvernului si
Avocatului Poporului, raportul judecatorului-raportor, concluziile
procurorului, dispozitiile legale criticate, raportate la prevederile
Constitutiei, precum si dispozitiile Legii nr. 47/1992, retine urmatoarele:
Curtea Constitutionala a fost legal sesizata si este competenta, potrivit
dispozitiilor art. 144 lit. c) din Constitutie si ale art. 1 alin. (1), art. 2,
3, 12 si 23 din Legea nr. 47/1992, republicata, sa solutioneze exceptia de
neconstitutionalitate ridicata.
Obiectul exceptiei il constituie dispozitiile art. 98 alin. (2) si ale art.
183 alin. (3) din Legea nr. 19/2000 privind sistemul public de pensii si alte
drepturi de asigurari sociale, publicata in Monitorul Oficial al Romaniei,
Partea I, nr. 140 din 1 aprilie 2000, dispozitii care au urmatorul continut:
- Art. 98 alin. (2): "Beneficiaza de drepturile prevazute la alin. (1)
asiguratii care au un stagiu de cotizare de cel putin 6 luni, realizat in
ultimele 12 luni anterioare producerii riscului.";
- Art. 183 alin. (3): "Pentru asiguratii care realizeaza venituri
salariale lunare mai mari decat plafonul stabilit la 3 salarii medii brute pe
economie majorarea prevazuta la alin. (2) se aplica la acest plafon."
Art. 98 alin. (1) din Legea nr. 19/2000 prevede, printre altele, dreptul la
"a) indemnizatia pentru maternitate; [...] d) indemnizatia pentru
cresterea copilului sau ingrijirea copilului bolnav". Potrivit art. 121
lit. a) din aceeasi lege, indemnizatia pentru cresterea copilului se acorda
pana la implinirea varstei de 2 ani a copilului, respectiv de 3 ani in cazul
copilului cu handicap. In sensul dispozitiilor art. 98 alin. (2) persoana care
a beneficiat de indemnizatie pentru cresterea unui copil poate beneficia de
indemnizatie pentru maternitate sau pentru cresterea copilului urmator numai
daca in ultimele 12 luni a cotizat la asigurarile sociale o perioada de cel
putin 6 luni.
Art. 183 alin. (3) din Legea nr. 19/2000 se refera la majorarea drepturilor
salariale si a veniturilor asigurate corespunzator cu majorarea cotei de
contributie de asigurari sociale, suportate de asigurati.
Potrivit sustinerilor autorului exceptiei, dispozitiile legale criticate
sunt contrare prevederilor art. 20 alin. (2) din Constitutie, potrivit carora:
"Daca exista neconcordante intre pactele si tratatele privitoare la
drepturile fundamentale ale omului, la care Romania este parte, si legile
interne, au prioritate reglementarile internationale." Neconcordanta
dispozitiilor legale criticate se sustine in raport cu urmatoarele reglementari
internationale:
- Art. 8 pct. 1 din Carta sociala europeana revizuita, ratificata de
Romania prin Legea nr. 74/1999, publicata in Monitorul Oficial al Romaniei,
Partea I, nr. 193 din 4 mai 1999, conform caruia: "In vederea asigurarii
exercitarii efective a dreptului lucratoarelor la protectia maternitatii,
partile se angajeaza:
1. sa asigure lucratoarelor, inainte si dupa nastere, un repaus cu o durata
totala de cel putin 14 saptamani fie prin concediu platit, fie prin prestatii
adecvate de securitate sociala sau prin prestatii din fonduri publice;"
- Art. 2. pct. 2 din Pactul international cu privire la drepturile
economice, sociale si culturale, ratificat de Romania prin Decretul nr.
212/1974, publicat in Buletinul Oficial, Partea I, nr. 146 din 20 noiembrie
1974, avand urmatorul continut: "Statele parti la prezentul pact se
angajeaza sa garanteze ca drepturile enuntate in el vor fi exercitate fara nici
o discriminare intemeiata pe rasa, culoare, sex, limba, religie, opinie
politica sau orice alta opinie, origine nationala sau sociala, avere, nastere
sau orice alta imprejurare.";
- Art. 7 lit. a) pct. (i) din acelasi pact, potrivit caruia "Statele
parti la prezentul pact recunosc dreptul pe care il are orice persoana de a se
bucura de conditii de munca juste si prielnice, care sa asigure indeosebi:
a) remuneratia care asigura tuturor membrilor cel putin:
(i) un salariu echitabil si o remuneratie egala pentru o munca de valoare
egala, fara nici o distinctie; in special, femeile trebuie sa aibe garantia ca
conditiile de munca ce li se acorda nu sunt inferioare acelora de care
beneficiaza barbatii si sa primeasca aceeasi remuneratie ca ei pentru aceeasi
munca;".
Examinand exceptia de neconstitutionalitate, Curtea constata urmatoarele:
Potrivit prevederilor art. 43 alin. (2) din Constitutie, "Cetatenii au
dreptul la pensie, la concediu de maternitate platit, la asistenta medicala in
unitatile sanitare de stat, la ajutor de somaj si la alte forme de asistenta
sociala prevazute de lege". Aceasta norma constitutionala prevede dreptul
neconditionat al femeilor la "concediu de maternitate platit".
Interpretata si aplicata in concordanta cu reglementarile art. 8 pct. 1 din
Carta sociala europeana revizuita, dispozitia constitutionala obliga statul
"sa asigure lucratoarelor, inainte si dupa nastere, un repaus cu o durata
totala de cel putin 14 saptamani fie prin concediu platit, fie prin prestatii
adecvate de securitate sociala sau prin prestatii din fonduri publice",
interpretare obligatorie conform art. 20 alin. (1) din Constitutie.
Dispozitiile art. 98 alin. (1) si (2) din Legea nr. 19/2000 prevad
acordarea indemnizatiei pentru maternitate femeilor care au un stagiu de
cotizare de cel putin 6 luni, realizat in ultimele 12 luni anterioare
producerii riscului.
Indemnizatia pentru maternitate (pentru sarcina si lauzie) se acorda,
conform art. 118 din Legea nr. 19/2000, pe o perioada de 126 de zile, deci
peste perioada minima prevazuta in reglementarile internationale. In aceleasi
conditii, ca o alta masura de asistenta sociala, potrivit art. 121 alin. (1)
lit. a) din aceeasi lege, se acorda oricaruia dintre parinti indemnizatia
pentru cresterea copilului pana la implinirea varstei de 2 ani, respectiv a
varstei de 3 ani in cazul copilului cu handicap.
Dispozitiile legale criticate nu ridica probleme in legatura cu drepturile
ce se cuvin asiguratilor la nasterea si la ingrijirea primului copil. Probleme
se ridica atunci cand, dupa expirarea perioadei de 2 ani in care femeia a
beneficiat de indemnizatie pentru maternitate si pentru ingrijirea copilului,
dar inainte de realizarea unui nou stagiu de cotizare la asigurarile sociale de
6 luni, aceasta naste un al doilea copil, situatie in care nu i se recunoaste
dreptul la indemnizatia pentru maternitate. Avand in vedere ca pe perioada in
care o salariata a beneficiat de indemnizatie pentru maternitate si pentru
ingrijirea copilului nu a incetat calitatea sa de salariata, contractul de
munca fiind doar suspendat, neacordarea indemnizatiei pentru maternitate la
nasterea celui de-al doilea copil apare ca fiind contrara dispozitiilor art. 43
alin. (2) din Constitutie si ale art. 8 pct. 1 din Carta sociala europeana
revizuita.
In aplicarea dispozitiilor art. 98 din Legea nr. 19/2000 trebuie avute in
vedere si prevederile art. 26 alin. (1) lit. a) si ale art. 38 alin. (1) lit.
a) din aceeasi lege, potrivit carora din indemnizatia pentru maternitate si
pentru ingrijirea copilului nu se datoreaza contributie la asigurarile sociale,
iar perioada in care se acorda aceste indemnizatii este asimilata cu stagiul de
cotizare. Astfel:
- Art. 26 alin. (1) lit. a): "(1) Contributia de asigurari sociale nu
se datoreaza asupra sumelor reprezentand:
a) prestatii de asigurari sociale care se suporta din fondurile
asigurarilor sociale sau din fondurile angajatorului si care se platesc direct
de acesta, potrivit prezentei legi;";
- Art. 38. alin. (1) lit. a): (1) In sistemul public se asimileaza stagiul
de cotizare si perioadele necontributive, denumite in continuare perioade
asimilate, in care asiguratul:
a) a beneficiat sau beneficiaza de drepturi de asigurari sociale, cu
exceptia celor prevazute la art. 40 lit. a), b), c) si e)" (exceptiile se
refera la pensia pentru limita de varsta, pensia anticipata, pensia anticipata
partiala si la pensia de urmas).
Dupa sesizarea Curtii Constitutionale, prin Legea nr. 338/2002 privind
aprobarea Ordonantei de urgenta a Guvernului nr. 49/2001 pentru modificarea si
completarea Legii nr. 19/2000 privind sistemul public de pensii si alte
drepturi de asigurari sociale (legea de aprobare a fost publicata in Monitorul
Oficial al Romaniei, Partea I, nr. 446 din 25 iunie 2002), art. 98 alin. (2) a
fost modificat in sensul recunoasterii stagiului de cotizare si pentru perioada
necontributiva. Astfel, textul de lege criticat are in prezent urmatorul
continut: "Beneficiaza de drepturile prevazute la alin. (1) asiguratii
care in ultimele 12 luni anterioare producerii riscului au un stagiu de
cotizare de cel putin 6 luni, realizat in conditiile art. 37 si/sau in una sau
mai multe dintre situatiile prevazute la art. 38." Aceasta modificare
legislativa face ca exceptia ridicata sa devina inadmisibila, conform
prevederilor art. 23 alin. (1) si (6) din Legea nr. 47/1992, republicata.
Dispozitiile art. 183 alin. (3) din Legea nr. 19/2000 nu sunt determinante
in solutionarea cauzei in care s-a ridicat exceptia de neconstitutionalitate.
De altfel, aceste dispozitii se refera la majorarea salariilor proportional cu
majorarea cotelor de contributie la asigurarile sociale, nefiind contrare nici
unei prevederi constitutionale. De asemenea, Curtea constata ca reglementarile
din Pactul international cu privire la drepturile economice, sociale si
culturale, invocate de autor, nu au nici o legatura cu dispozitiile legale
supuse controlului de constitutionalitate.
Pentru considerentele expuse, in temeiul art. 144 lit. c) si al art. 145
alin. (2) din Constitutie, precum si al art. 1, al art. 2, al art. 13 alin. (1)
lit. A.c), al art. 23 si al art. 25 alin. (1) din Legea nr. 47/1992,
republicata,
CURTEA
In numele legii
DECIDE:
Respinge, ca devenita inadmisibila, exceptia de neconstitutionalitate a
dispozitiilor art. 98 alin. (2) si ca fiind inadmisibila cat priveste
dispozitiile art. 183 alin. (3) din Legea nr. 19/2000 privind sistemul public
de pensii si alte drepturi de asigurari sociale, exceptie ridicata de Ionica
Speianu in Dosarul nr. 2.122/C/2002 al Tribunalului Galati - Sectia civila.
Definitiva si obligatorie.
Pronuntata in sedinta publica din data de 24 septembrie 2002.
PRESEDINTELE CURTII CONSTITUTIONALE,
prof. univ. dr. NICOLAE POPA
Magistrat asistent,
Laurentiu Cristescu