DECIZIE Nr. 29 din 19
ianuarie 2006
referitoare la exceptia de
neconstitutionalitate a dispozitiilor art. 71 alin. (1) din Ordonanta de
urgenta a Guvernului nr. 51/1998 privind valorificarea unor active ale statului
ACT EMIS DE:
CURTEA CONSTITUTIONALA
ACT PUBLICAT IN:
MONITORUL OFICIAL NR. 136 din 14 februarie 2006
Ioan Vida
- presedinte
Nicolae Cochinescu
- judecator
Aspazia Cojocaru
- judecator
Constantin Doldur
- judecator
Kozsokar Gabor
- judecator
Acsinte Gaspar
- judecator
Petre Ninosu
- judecator
Ion Predescu
- judecator
Antonia Constantin
- procuror
Daniela Ramona Maritiu
- magistrat-asistent
Pe rol se afla
solutionarea exceptiei de neconstitutionalitate a dispozitiilor art. 71 alin.
(1) din Ordonanta de urgenta a Guvernului nr. 51/1998 privind valorificarea
unor active ale statului, exceptie ridicata de Daniel Ivanof si Lucia Diana
Ivanof in Dosarul nr. 2.425/2004 al Curtii de Apel Bucuresti - Sectia a V-a
comerciala.
La apelul nominal se
constata lipsa partilor, fata de care procedura de citare este legal
indeplinita.
Cauza fiind in stare de
judecata, reprezentantul Ministerului Public pune concluzii de respingere a
exceptiei de neconstitutionalitate ca neintemeiata.
CURTEA,
avand in vedere actele si
lucrarile dosarului, retine urmatoarele:
Prin Incheierea din 14
iunie 2005, pronuntata in Dosarul nr. 2.425/2004, Curtea de Apel Bucuresti -
Sectia a V-a comerciala a sesizat Curtea Constitutionala cu exceptia de
neconstitutionalitate a dispozitiilor art. 71 alin. (1) din Ordonanta de
urgenta a Guvernului nr. 51/1998 privind valorificarea unor active ale
statului. Exceptia a fost ridicata de Daniel Ivanof si Lucia Diana Ivanof
intr-o cauza avand ca obiect solutionarea unei contestatii la executare.
In motivarea exceptiei
de neconstitutionalitate autorii acesteia sustin ca dispozitiile de lege
criticate incalca prevederile art. 21 alin. (1) si (2) din Constitutie,
deoarece pretul de pornire al licitatiei se stabileste numai de catre AVAS,
fara ca acesta sa poata fi verificat de catre instanta de judecata. In
continuare, se arata ca, daca s-ar aplica dispozitia de lege criticata,
"aceasta ar insemna o ingradire a drepturilor debitorului care nu poate sa
dovedeasca valoarea reala a bunului, neputand cere in fata instantei efectuarea
unei expertize de catre un expert judiciar pentru a se stabili valoarea reala a
bunului. Atat timp cat s-a instituit o cale de atac impotriva formelor de
executare este normal ca cel care o utilizeaza si are un interes legitim,
capacitate si calitate procesuala sa poata sa uzeze de procedura de judecata
prevazuta prin Codul de procedura civila".
Curtea de Apel
Bucuresti - Sectia a V-a comerciala apreciaza ca dispozitia de lege criticata
are legatura cu obiectul cauzei deduse judecatii.
In conformitate cu
dispozitiile art. 30 alin. (1) din Legea nr. 47/1992, incheierea de sesizare a
fost comunicata presedintilor celor doua Camere ale Parlamentului, Guvernului
si Avocatului Poporului, pentru a-si formula punctele de vedere cu privire la
exceptia de neconstitutionalitate.
Guvernul apreciaza ca
exceptia de neconstitutionalitate invocata este neintemeiata. In acest sens
arata ca dispozitiile de lege criticate constituie o masura de protectie a
creditorilor, care nu are in vedere instituirea unor termene, taxe sau alte
conditii suplimentare pentru valorificarea drepturilor debitorilor, acestia
avand deschisa calea contestatiei la executare pentru a pune in discutie suma
la care a fost fixat pretul de pornire sau orice alte aspecte legate de
expertiza prin intermediul careia s-a determinat pretul. Legiuitorul este
competent, potrivit prevederilor art. 126 alin. (2) din Constitutie, sa adopte
asemenea reglementari, justificate de finalitatea urmarita, si anume limitarea
in timp a starii de incertitudine in derularea raporturilor juridice care se
refera la materia reglementata prin dispozitiile Ordonantei de urgenta a
Guvernului nr. 51/1998.
Avocatul Poporului
arata ca textul de lege criticat nu vine in contradictie cu dispozitiile art.
21 din Constitutie, deoarece accesul liber la justitie are ca semnificatie
faptul ca legiuitorul nu poate exclude de la exercitiul drepturilor procesuale
pe care le-a instituit nici o categorie sau grup social, el presupunand,
totodata, accesul la mijloacele procedurale prin care justitia se infaptuieste.
Presedintii celor doua
Camere ale Parlamentului nu au comunicat punctele lor de vedere cu privire la
exceptia de neconstitutionalitate.
CURTEA,
examinand incheierea de
sesizare, punctele de vedere ale Guvernului si Avocatului Poporului, raportul
intocmit de judecatorul-raportor, concluziile procurorului, dispozitiile legale
criticate, raportate la prevederile Constitutiei, precum si Legea nr. 47/1992,
retine urmatoarele:
Curtea Constitutionala
a fost legal sesizata si este competenta, potrivit dispozitiilor art. 146 lit.
d) din Constitutie, ale art. 1 alin. (2), ale art. 2, 3, 10 si 29 din Legea nr.
47/1992, sa solutioneze exceptia de neconstitutionalitate.
Obiectul exceptiei de
neconstitutionalitate il constituie dispozitiile art. 71 alin. (1) din
Ordonanta de urgenta a Guvernului nr. 51/1998 privind valorificarea unor active
ale statului, aprobata cu modificari prin Legea nr. 409/2001, publicata in
Monitorul Oficial al Romaniei, Partea I, nr. 398 din 19 iulie 2001, ordonanta
republicata in Monitorul Oficial al Romaniei, Partea I, nr. 948 din 24
decembrie 2002. Ulterior republicarii, Ordonanta de urgenta a Guvernului nr.
51/1998 a fost modificata prin Ordonanta de urgenta a Guvernului nr. 23/2004,
publicata in Monitorul Oficial al Romaniei, Partea I, nr. 359 din 23 aprilie
2004, ordonanta aprobata cu modificari prin Legea nr. 360/2004, publicata in
Monitorul Oficial al Romaniei, Partea I, nr. 838 din 10 septembrie 2004.
Potrivit art. 13 pct. 1
din Ordonanta de urgenta a Guvernului nr. 23/2004, titlul Ordonantei de urgenta
a Guvernului nr. 51/1998 are urmatorul cuprins: "Ordonanta de urgenta
privind valorificarea unor active ale statului", iar potrivit art. 14 din
aceeasi ordonanta, "In cuprinsul actelor normative in vigoare, denumirile
Autoritatea pentru Valorificarea Activelor Bancare si Autoritatea pentru
Privatizare si Administrarea Participatiilor Statului se inlocuiesc, in mod
corespunzator prevederilor prezentei ordonante de urgenta, incepand cu data de
1 mai 2004, cu denumirea Autoritatea pentru Valorificarea Activelor
Statului."
Astfel, textul art. 71
alin. (1) are urmatorul cuprins: "Pretul de pornire a licitatiei se
stabileste prin expertiza. Expertul se desemneaza de AVAS pe baza de
contract."
In sustinerea neconstitutionalitatii
acestor dispozitii legale, autorul exceptiei invoca incalcarea prevederilor
constitutionale ale art. 21 alin. (1) si (2) referitoare la accesul liber la
justitie si ale art. 126 alin. (2) referitoare la instantele judecatoresti.
Examinand exceptia de
neconstitutionalitate, Curtea constata ca nu poate fi retinuta critica potrivit
careia dispozitia de lege criticata vine in contradictie cu prevederile art. 21
alin. (1) si (2) din Constitutie. Astfel, se constata ca textul de lege
criticat se completeaza cu dreptul comun in materia executarii silite, si anume
dispozitiile art. 399 - 404 din Codul de procedura civila. In acest sens se
prevede si in dispozitia art. 44 din Ordonanta de urgenta a Guvernului nr.
51/1998, care dispune ca "Litigiile in legatura cu creantele neperformante
preluate la datoria publica, in care AVAS este parte, se solutioneaza cu
respectarea prevederilor prezentului capitol, completate in mod corespunzator
cu dispozitiile Codului de procedura civila". Dispozitiile art. 399 - 404
din Codul de procedura civila satisfac pe deplin si intr-o maniera apta sa
asigure echilibrul de interese si egalitatea de arme intre creditor si debitor
exigentele impuse de prevederile art. 21 alin. (1) si (2) din Constitutie.
Astfel, impotriva
executarii silite, precum si impotriva oricarui act de executare se poate face
contestatie de catre cei interesati sau vatamati prin executare, putandu-se
pune in discutie suma la care a fost fixat pretul de pornire sau orice alte
aspecte legate de expertiza prin intermediul careia s-a determinat pretul. De
asemenea, Curtea constata ca textul de lege criticat satisface si cerintele
impuse de art. 126 alin. (2) din Constitutie.
Pentru considerentele
expuse mai sus, in temeiul art. 146 lit. d) si al art. 147 alin. (4) din
Constitutie, precum si al art. 1 - 3, al art. 11 alin. (1) lit. A.d) si al art.
29 din Legea nr. 47/1992,
CURTEA CONSTITUTIONALA
In numele legii
DECIDE:
Respinge exceptia de
neconstitutionalitate a dispozitiilor art. 71 alin. (1) din Ordonanta de
urgenta a Guvernului nr. 51/1998 privind valorificarea unor active ale
statului, exceptie ridicata de Daniel Ivanof si Lucia Diana Ivanof in Dosarul
nr. 2.425/2004 al Curtii de Apel Bucuresti - Sectia a V-a comerciala.
Definitiva si general
obligatorie.
Pronuntata in sedinta
publica din data de 19 ianuarie 2006.
PRESEDINTELE CURTII
CONSTITUTIONALE,
prof. univ. dr. IOAN
VIDA
Magistrat-asistent,
Daniela Ramona Maritiu