DECIZIE Nr. 293 din 1 iulie 2004
referitoare la exceptia de neconstitutionalitate a prevederilor art. 2 lit. a)
teza a treia partea intai din Legea contenciosului administrativ nr. 29/1990,
cu modificarile si completarile ulterioare
ACT EMIS DE: CURTEA CONSTITUTIONALA
ACT PUBLICAT IN: MONITORUL OFICIAL NR. 702 din 4 august 2004
Ioan Vida - presedinte
Nicolae Cochinescu - judecator
Constantin Doldur - judecator
Acsinte Gaspar - judecator
Kozsokar Gabor - judecator
Petre Ninosu - judecator
Ion Predescu - judecator
Serban Viorel Stanoiu - judecator
Florentina Balta - procuror
Valentina Barbateanu - magistrat-asistent
Pe rol se afla solutionarea exceptiei de neconstitutionalitate a
prevederilor art. 2 lit. a) teza a treia partea intai din Legea contenciosului
administrativ nr. 29/1990, cu modificarile si completarile ulterioare. Exceptia
a fost ridicata de Asociatia Drepturilor Omului in Romania - Comitetul
Helsinki, Manuela Stefanescu si Marian Pancu in Dosarul nr. 3.758/2003 al
Curtii de Apel Bucuresti - Sectia contencios administrativ.
Dezbaterile au avut loc in sedinta publica din 24 iunie 2004 si au fost
consemnate in incheierea de la acea data, cand Curtea, avand nevoie de timp
pentru a delibera, a dispus amanarea pronuntarii la 1 iulie 2004.
CURTEA,
avand in vedere actele si lucrarile dosarului, constata urmatoarele:
Prin Incheierea din 9 martie 2004, pronuntata in Dosarul nr. 3.758/2003,
Curtea de Apel Bucuresti - Sectia contencios administrativ a sesizat Curtea
Constitutionala cu exceptia de neconstitutionalitate a prevederilor art. 2 lit.
a) teza a treia partea intai din Legea contenciosului administrativ nr.
29/1990, cu modificarile si completarile ulterioare. Exceptia a fost ridicata
de Asociatia Drepturilor Omului in Romania - Comitetul Helsinki, Manuela
Stefanescu si Marian Pancu intr-o cauza de contencios administrativ in care au
solicitat anularea Hotararii Guvernului nr. 952/2003 privind aprobarea normelor
si procedurilor in vederea operationalizarii Sistemului informatic integrat,
componenta a Sistemului Electronic National.
In motivarea exceptiei de neconstitutionalitate, se sustine ca art. 2 lit.
a) teza a treia partea intai din Legea nr. 29/1990 incalca dispozitiile art. 21
din Constitutie, referitor la accesul liber la justitie, intrucat
"siguranta nationala nu poate fi un pretext pentru a justifica lipsa unui
control judecatoresc asupra respectarii drepturilor, libertatilor si
intereselor legitime ale oricarei persoane". Se afirma, de asemenea, ca
"interdictia ca o persoana sa se adreseze justitiei atunci cand, prin acte
care privesc, intr-o mai mare sau mai mica masura, siguranta nationala, ii sunt
incalcate drepturi si libertati ale omului este in contradictie si cu Conventia
Europeana a Drepturilor Omului", in special cu prevederile art. 6 si art.
13 din aceasta.
Curtea de Apel Bucuresti - Sectia de contencios administrativ apreciaza ca
textul de lege criticat poate fi considerat abrogat in virtutea art. 154 din
Constitutie, deoarece art. 126 alin. (6) din Legea fundamentala restrange
"sfera actelor exceptate de la controlul instantelor de contencios
administrativ".
Potrivit prevederilor art. 24 alin. (1) din Legea nr. 47/1992, republicata,
incheierea de sesizare a fost comunicata presedintilor celor doua Camere ale
Parlamentului si Guvernului, pentru a-si exprima punctele de vedere asupra
exceptiei de neconstitutionalitate ridicate. De asemenea, in conformitate cu
dispozitiile art. 18^1 din Legea nr. 35/1997, cu modificarile ulterioare, s-a
solicitat punctul de vedere al institutiei Avocatul Poporului.
Avocatul Poporului apreciaza ca exceptia de neconstitutionalitate este
neintemeiata, intrucat prin textul de lege criticat "legiuitorul a
stabilit anumite conditii si limite de exercitare a dreptului persoanei
vatamate, printre care si excluderea de la controlul instantei de contencios
administrativ a actelor administrative referitoare la siguranta interna si
externa a statului". Considera ca aceste conditii si limite sunt in
concordanta atat cu dispozitiile art. 126 alin. (2) din Constitutie,
republicata, potrivit carora "competenta instantelor judecatoresti si
procedura de judecata sunt prevazute numai prin lege", cat si cu cele ale
art. 53 din Legea fundamentala, care reglementeaza conditiile restrangerii
exercitiului unor drepturi sau al unor libertati. In continuare, precizeaza ca
si prevederile art. 10 din Conventia pentru apararea drepturilor omului si a
libertatilor fundamentale stabilesc ca "exercitarea unor drepturi si
libertati ce comporta indatoriri si responsabilitati poate fi supusa unor
formalitati, conditii, restrangeri sau sanctiuni prevazute de lege, care constituie
masuri necesare, intr-o societate democratica, pentru securitatea nationala,
integritatea teritoriala sau siguranta publica, apararea ordinii si prevenirea
infractiunilor, protectia sanatatii sau a moralei, pentru a impiedica
divulgarea de informatii confidentiale sau pentru a garanta autoritatea si
impartialitatea puterii judecatoresti".
Guvernul si presedintii celor doua Camere ale Parlamentului nu au comunicat
punctele lor de vedere.
CURTEA,
examinand incheierea de sesizare, punctul de vedere al Avocatului Poporului,
raportul intocmit de judecatorul-raportor, concluziile procurorului,
dispozitiile legale criticate, raportate la prevederile Constitutiei, precum si
dispozitiile Legii nr. 47/1992, retine urmatoarele:
Curtea Constitutionala a fost legal sesizata si este competenta, potrivit
dispozitiilor art. 146 lit. d) din Constitutie, republicata, precum si celor
ale art. 1 alin. (2), ale art. 2, 3, 12 si 23 din Legea nr. 47/1992,
republicata, modificata si completata prin Legea nr. 232/2004, sa solutioneze
exceptia de neconstitutionalitate ridicata.
Obiectul exceptiei de neconstitutionalitate il constituie prevederile art.
2 lit. a) teza a treia partea intai din Legea contenciosului administrativ nr.
29/1990, publicata in Monitorul Oficial al Romaniei, Partea I, nr. 122 din 8
noiembrie 1990, cu modificarile si completarile ulterioare, conform carora
"Nu pot fi atacate in justitie:
a) (...) actele administrative referitoare la siguranta interna si externa
a statului (...)".
In opinia autorului exceptiei de neconstitutionalitate, aceste prevederi de
lege incalca art. 21 din Constitutie, republicata, potrivit caruia:
Art. 21: "(1) Orice persoana se poate adresa justitiei pentru apararea
drepturilor, a libertatilor si a intereselor sale legitime.
(2) Nici o lege nu poate ingradi exercitarea acestui drept.
(3) Partile au dreptul la un proces echitabil si la solutionarea cauzelor
intr-un termen rezonabil.
(4) Jurisdictiile speciale administrative sunt facultative si
gratuite."
Autorul exceptiei considera ca textul de lege criticat contravine si art. 6
si 13 din Conventia pentru apararea drepturilor omului si a libertatilor
fundamentale, al caror continut este urmatorul:
- Art. 6: "1. Orice persoana are dreptul la judecarea in mod
echitabil, in mod public si intr-un termen rezonabil a cauzei sale, de catre o
instanta independenta si impartiala, instituita de lege, care va hotari fie
asupra incalcarii drepturilor si obligatiilor sale cu caracter civil, fie asupra
temeiniciei oricarei acuzatii in materie penala indreptate impotriva sa.
Hotararea trebuie sa fie pronuntata in mod public, dar accesul in sala de
sedinte poate fi interzis presei si publicului pe intreaga durata a procesului
sau a unei parti a acestuia in interesul moralitatii, al ordinii publice ori al
securitatii nationale intr-o societate democratica, atunci cand interesele
minorilor sau protectia vietii private a partilor la proces o impun, sau in
masura considerata absolut necesara de catre instanta atunci cand, in
imprejurari speciale, publicitatea ar fi de natura sa aduca atingere
intereselor justitiei.
2. Orice persoana acuzata de o infractiune este prezumata nevinovata pana
ce vinovatia va fi legal stabilita.
3. Orice acuzat are, in special, dreptul:
a) sa fie informat, in termenul cel mai scurt, intr-o limba pe care o
intelege si in mod amanuntit, asupra naturii si cauzei acuzatiei aduse
impotriva sa;
b) sa dispuna de timpul si de inlesnirile necesare pregatirii apararii
sale;
c) sa se apere el insusi sau sa fie asistat de un aparator ales de el si,
daca nu dispune de mijloacele necesare pentru a plati un aparator, sa poata fi
asistat in mod gratuit de un avocat din oficiu, atunci cand interesele
justitiei o cer;
d) sa intrebe sau sa solicite audierea martorilor acuzarii si sa obtina
citarea si audierea martorilor apararii in aceleasi conditii ca si martorii
acuzarii;
e) sa fie asistat in mod gratuit de un interpret, daca nu intelege sau nu
vorbeste limba folosita la audiere."
- Art. 13: "Orice persoana, ale carei drepturi si libertati
recunoscute de prezenta conventie au fost incalcate, are dreptul sa se adreseze
efectiv unei instante nationale, chiar si atunci cand incalcarea s-ar datora
unor persoane care au actionat in exercitarea atributiilor lor oficiale."
Examinand exceptia de neconstitutionalitate ridicata, Curtea retine
urmatoarele:
Critica de neconstitutionalitate vizeaza dispozitiile art. 2 lit. a) teza a
treia partea intai din Legea nr. 29/1990, potrivit carora actele administrative
referitoare la siguranta interna si externa a statului sunt exceptate de la
controlul judecatoresc, ceea ce, in opinia autorului exceptiei, ingradeste
dreptul de acces liber la justitie.
In legatura cu prevederile de lege criticate, Curtea constata ca acestea
sunt contrare dispozitiilor art. 126 alin. (6) teza intai din Constitutie,
republicata, in sensul carora "Controlul judecatoresc al actelor
administrative ale autoritatilor publice, pe calea contenciosului administrativ,
este garantat, cu exceptia celor care privesc raporturile cu Parlamentul,
precum si a actelor de comandament cu caracter militar." Or, dispozitiile
constitutionale trebuie interpretate restrictiv, orice alta exceptie
reprezentand o adaugare la Constitutie, nepermisa de caracterul suprem al
acesteia si de preeminenta sa in raport cu ansamblul legislatiei
infraconstitutionale. Asa fiind, intrucat actele administrative privitoare la
siguranta interna si externa a statului, la care se refera textul ce face
obiectul exceptiei de neconstitutionalitate, nu se regasesc printre exceptiile
prevazute in mod expres de art. 126 alin. (6) din Constitutie, republicata,
rezulta ca acestea sunt susceptibile de a fi supuse controlului judecatoresc.
Aceasta nu inseamna ca, in cazul actelor administrative privitoare la
siguranta interna si externa a statului, nu sunt aplicabile dispozitiile art.
53 din Constitutie, republicata, in virtutea carora "Exercitiul unor
drepturi sau al unor libertati poate fi restrans numai prin lege si numai daca
se impune, dupa caz, pentru: apararea securitatii nationale, a ordinii, a
sanatatii ori a moralei publice, a drepturilor si a libertatilor cetatenilor
[...]". Aceasta restrangere a exercitiului unor drepturi trebuie sa fie necesara
intr-o societate democratica, sa fie proportionala cu situatia care a
determinat-o si nu trebuie sa duca la suprimarea dreptului sau a libertatii,
cum se intampla in speta.
Avand in vedere contrarietatea textului de lege criticat cu prevederile
art. 126 alin. (6) din Legea fundamentala si tinand seama de dispozitiile art.
154 alin. (1) din Constitutie, Curtea urmeaza a constata ca prevederile art. 2
lit. a) teza a treia partea intai din Legea nr. 29/1990 nu mai sunt in vigoare.
Pentru considerentele expuse, in temeiul art. 146 lit. d) si al art. 147
alin. (4) din Constitutie, republicata, precum si al art. 13 alin. (1) lit.
A.d), al art. 23 alin. (1) si al art. 25 din Legea nr. 47/1992, republicata,
modificata si completata prin Legea nr. 232/2004,
CURTEA
In numele legii
DECIDE:
Constata ca dispozitiile art. 2 lit. a) teza a treia partea intai din Legea
contenciosului administrativ nr. 29/1990, cu modificarile si completarile
ulterioare, ce fac obiectul exceptiei ridicate de Asociatia pentru Apararea
Drepturilor Omului in Romania - Comitetul Helsinki, Manuela Stefanescu si
Marian Pancu in Dosarul nr. 3.758/2003 al Curtii de Apel Bucuresti - Sectia
contencios administrativ, nu mai sunt in vigoare, conform art. 154 alin. (1)
din Constitutie, fiind contrare art. 126 alin. (6) din Constitutie,
republicata.
Definitiva si obligatorie.
Decizia se comunica celor doua Camere ale Parlamentului si Guvernului.
Pronuntata in sedinta publica din data de 1 iulie 2004.
PRESEDINTELE CURTII CONSTITUTIONALE
prof. univ. dr. IOAN VIDA
Magistrat asistent,
Valentina Barbateanu