DECIZIE Nr. 3 din 15 ianuarie 2002
referitoare la exceptia de neconstitutionalitate a dispozitiilor art. 34 alin.
(4) lit. c) din Ordonanta Guvernului nr. 27/2000 privind regimul produselor
supuse accizelor
ACT EMIS DE: CURTEA CONSTITUTIONALA
ACT PUBLICAT IN: MONITORUL OFICIAL NR. 139 din 22 februarie 2002

Nicolae Popa - presedinte
Nicolae Cochinescu - judecator
Constantin Doldur - judecator
Kozsokar Gabor - judecator
Serban Viorel Stanoiu - judecator
Lucian Stangu - judecator
Ioan Vida - judecator
Paula C. Pantea - procuror
Mihaela Senia Costinescu - magistrat-asistent
Pe rol se afla solutionarea exceptiei de neconstitutionalitate a
dispozitiilor art. 34 alin. (4) lit. c) din Ordonanta Guvernului nr. 27/2000
privind regimul produselor supuse accizelor, exceptie ridicata de Societatea
Comerciala "Vinalcool Suceava" - S.A. in Dosarul nr. 2.286/2001 al
Curtii de Apel Suceava - Sectia comerciala si de contencios administrativ.
La apelul nominal lipsesc partile, fata de care procedura de citare este
legal indeplinita.
Reprezentantul Ministerului Public pune concluzii de respingere a exceptiei
de neconstitutionalitate ca fiind neintemeiata, invocand in acest sens
dispozitiile constitutionale ale art. 51 privind respectarea Constitutiei si a
legilor si ale art. 53 alin. (1) privind obligatia cetatenilor de a contribui
prin taxe si impozite la cheltuielile publice.
CURTEA,
avand in vedere actele si lucrarile dosarului, retine urmatoarele:
Prin Incheierea din 20 iunie 2001 Curtea de Apel Suceava a sesizat Curtea
Constitutionala cu exceptia de neconstitutionalitate a dispozitiilor art. 34
alin. (4) lit. c) din Ordonanta Guvernului nr. 27/2000 privind regimul
produselor supuse accizelor, exceptie ridicata de Societatea Comerciala
"Vinalcool Suceava" - S.A. in Dosarul nr. 2.286/2001 al acelei
instante, avand ca obiect solutionarea actiunii de contencios administrativ
prin care s-a solicitat modificarea normelor metodologice pentru aplicarea
ordonantei Guvernului.
In motivarea exceptiei de neconstitutionalitate autorul sustine ca
prevederile legale criticate incalca dispozitiile art. 134 alin. (2) lit. a)
din Constitutie, care consfintesc libertatea comertului, deoarece conditioneaza
obtinerea autorizatiei de comercializare a alcoolului si a produselor care
contin alcool de achitarea integrala a datoriilor la bugetul de stat.
In opinia instantei de judecata exceptia de neconstitutionalitate este
neintemeiata, intrucat "prin conditionarea obtinerii autorizatiei de
comercializare a bauturilor alcoolice de plata integrala a datoriilor la
bugetul de stat nu este ingradit dreptul la desfasurarea libera a comertului,
care trebuie sa se realizeze in conditiile legii si civilizat [...], orice
agent economic avand obligatia sa achite la termen si integral datoriile catre
bugetul de stat".
In conformitate cu dispozitiile art. 24 alin. (1) din Legea nr. 47/1992,
republicata, incheierea de sesizare a fost comunicata presedintilor celor doua
Camere ale Parlamentului, precum si Guvernului, pentru a-si formula punctele de
vedere cu privire la exceptiile de neconstitutionalitate ridicate.
Guvernul, in punctul sau de vedere, apreciaza ca exceptia este
neintemeiata, intrucat prin dispozitiile legale criticate nu se incalca
libertatea comertului, deoarece acesta nu se poate realiza fara respectarea
obligatiilor prevazute de lege si cu "nesocotirea dispozitiilor art. 51
din Constitutie referitoare la indatorirea fundamentala de respectare a
Constitutiei si a legilor, precum si a dispozitiilor art. 53 alin. (1) din
Constitutie care prevad obligatia cetatenilor de a contribui, prin impozite si
taxe, la cheltuielile publice".
Presedintii celor doua Camere ale Parlamentului nu au comunicat punctele de
vedere asupra exceptiei de neconstitutionalitate.
CURTEA,
examinand incheierea de sesizare, raportul intocmit de judecatorul-raportor,
sustinerile partilor, concluziile procurorului, dispozitiile legale criticate,
raportate la prevederile Constitutiei, precum si dispozitiile Legii nr.
47/1992, retine urmatoarele:
Curtea Constitutionala constata ca a fost legal sesizata si este
competenta, potrivit dispozitiilor art. 144 lit. c) din Constitutie, precum si
ale art. 1 alin. (1), ale art. 2, 3, 12 si 23 din Legea nr. 47/1992,
republicata, sa solutioneze exceptia de neconstitutionalitate ridicata.
Obiectul exceptiei de neconstitutionalitate il constituie dispozitiile art.
34 alin. (4) lit. c) din Ordonanta Guvernului nr. 27/2000 privind regimul
produselor supuse accizelor, publicata in Monitorul Oficial al Romaniei, Partea
I, nr. 42 din 31 ianuarie 2000, dispozitii care au urmatorul cuprins: "(4)
Autorizatia se emite in baza unei cereri-tip, conform modelului prezentat in
anexa nr. 22, si a urmatoarelor documente in copii certificate de organul
fiscal in a carui raza teritoriala isi desfasoara activitatea agentul economic:
[...]
c) adeverinta eliberata de organul fiscal teritorial, din care sa rezulte
ca solicitantii de autorizatii nu au obligatii fiscale fata de bugetul de stat.
Nu se considera obligatii fiscale fata de bugetul de stat, in intelesul acestei
prevederi:
- sumele pentru care agentii economici au obtinut de la Ministerul
Finantelor inlesniri la plata acestora;
- sumele stabilite in urma controalelor efectuate de organele fiscale de
specialitate, aflate in diferite stadii de contestare sau in judecata;
- sumele care fac obiectul hotararilor de suspendare a executarii, date de
instantele judecatoresti;"
Autorul exceptiei de neconstitutionalitate sustine ca dispozitiile legale
criticate contravin prevederilor constitutionale ale art. 134 alin. (2) lit. a)
din Constitutie, conform caruia "Statul trebuie sa asigure: a) libertatea
comertului, protectia concurentei loiale, crearea cadrului favorabil pentru
valorificarea tuturor factorilor de productie; [...]"
Examinand exceptia de neconstitutionalitate, Curtea constata ca aceasta este
neintemeiata si urmeaza sa fie respinsa.
Dispozitiile art. 34 alin. (4) lit. c) din Ordonanta Guvernului nr. 27/2000
nu contravin art. 134 alin. (2) lit. a) din Constitutie, deoarece protectia, in
conditiile legii, a libertatii comertului nu poate fi opusa prevederilor
constitutionale cuprinse in art. 51, care instituie obligativitatea respectarii
Constitutiei, a suprematiei sale si a legilor, precum si a celor cuprinse in
art. 53 alin. (1) din Constitutie, conform caruia "Cetatenii au obligatia
sa contribuie, prin impozite si prin taxe, la cheltuielile publice".
Existenta economiei de piata si libertatea comertului nu justifica
incalcarea obligatiei de plata integrala a datoriilor catre bugetul de stat,
obligatie ce revine oricarui comerciant, indiferent de domeniul de activitate
pe care il desfasoara. Conditia prevazuta de ordonanta pentru emiterea
autorizatiei de comercializare de catre autoritatile competente, si anume aceea
de prezentare a adeverintei eliberate de organul fiscal, din care sa rezulte ca
solicitantii de autorizatii nu au obligatii fiscale fata de bugetul de stat,
este justificata de necesitatea asigurarii cu certitudine si in mod echilibrat
a resurselor financiare ale statului. Este evident faptul ca incasarea
impozitelor si taxelor constituie sursa principala de venituri a statului. In
aceste conditii orice persoana fizica sau juridica are obligatia de a indeplini
cu buna-credinta indatoririle ce ii revin si de a contribui prin impozite si
taxe la cheltuielile publice.
Pentru considerentele expuse mai sus, in temeiul art. 144 lit. c) si al
art. 145 alin. (2) din Constitutie, precum si al art. 1 - 3, al art. 13 alin.
(1) lit. A.c), al art. 23 si al art. 25 alin. (1) din Legea nr. 47/1992,
republicata,
CURTEA
In numele legii
DECIDE:
Respinge exceptia de neconstitutionalitate a dispozitiilor art. 34 alin.
(4) lit. c) din Ordonanta Guvernului nr. 27/2000 privind regimul produselor
supuse accizelor, exceptie ridicata de Societatea Comerciala "Vinalcool
Suceava" - S.A. in Dosarul nr. 2.286/2001 al Curtii de Apel Suceava -
Sectia comerciala si de contencios administrativ.
Definitiva si obligatorie.
Pronuntata in sedinta publica din data de 15 ianuarie 2002.
PRESEDINTELE CURTII CONSTITUTIONALE,
prof. univ. dr. NICOLAE POPA
Magistrat asistent,
Mihaela Senia Costinescu