DECIZIE Nr. 3 din 3 februarie 1998
referitoare la exceptia de neconstitutionalitate a dispozitiilor art. 175 alin.
(1) lit. d) din Codul muncii
ACT EMIS DE: CURTEA CONSTITUTIONALA
ACT PUBLICAT IN: MONITORUL OFICIAL NR. 113 din 16 martie 1998
Ioan Muraru - presedinte
Costica Bulai - judecator
Viorel Mihai Ciobanu - judecator
Mihai Constantinescu - judecator
Nicolae Popa - judecator
Lucian Stangu - judecator
Florin Bucur Vasilescu - judecator
Romul Petru Vonica - judecator
Victor Dan Zlatescu - judecator
Paula C. Pantea - procuror
Florentina Geangu - magistrat-asistent
Pe rol, pronuntarea asupra exceptiei de neconstitutionalitate a
dispozitiilor art. 175 alin. (1) lit. d) din Codul muncii, invocata de
Institutul National de Cercetare-Dezvoltare pentru Masini si Instalatii
destinate Agriculturii si Industriei Alimentare Bucuresti in Dosarul nr. 1.077/1997
al Judecatoriei Sectorului 1 Bucuresti.
Dezbaterile au avut loc in sedinta publica din data de 27 ianuarie 1998, in
prezenta I.N.M.A. Bucuresti, a reprezentantului Ministerului Public si in lipsa
celorlalte parti legal citate, si au fost consemnate in incheierea de la acea
data, cand Curtea, avand nevoie de timp pentru a delibera, a amanat pronuntarea
pentru data de 3 februarie 1998.
CURTEA,
avand in vedere actele si lucrarile dosarului, constata urmatoarele:
Judecatoria Sectorului 1 Bucuresti, prin Incheierea din 29 mai 1997, a
sesizat Curtea Constitutionala cu exceptia de neconstitutionalitate a
dispozitiilor art. 175 alin. (1) lit. d) din Codul muncii, ridicata de I.N.M.A.
Bucuresti intr-un litigiu cu Tartavulea Gheorghe.
In motivarea exceptiei se sustine ca dispozitiile legale atacate contravin
prevederilor art. 21 si 125 din Constitutie, in esenta, pentru urmatoarele:
- in prezent nu mai exista organe ierarhic superioare care sa judece
contestatiile salariatilor impotriva sanctiunilor cu diminuarea salariului
tarifar, in cazul neindeplinirii integrale a sarcinilor de serviciu;
- organul de conducere colectiva, caruia angajatul nemultumit de diminuarea
salariului ca sanctiune disciplinara ar urma, in prezent, in temeiul prevederilor
art. 175 alin. (1) lit. d) din Codul muncii, sa i se adreseze, este consiliul
de administratie, care, in fapt, a propus sanctiunea aplicata si deci ar fi
judecator in propria sa cauza;
- aplicarea dispozitiilor art. 175 alin. (1) lit. d) din Codul muncii
ingradeste dreptul cetateanului de a se adresa justitiei si incalca prevederile
constitutionale privind liberul acces la justitie.
Exprimandu-si opinia, instanta de judecata apreciaza ca art. 175 alin. (1)
lit. d) din Codul muncii "contravine dispozitiilor Constitutiei Romaniei,
deci este neconstitutional, deoarece el vorbeste despre posibilitatea de a se
adresa contestatiile impotriva diminuarii salariului la organul ierarhic
superior sau organului de conducere colectiva". Instanta, preluand argumentatia
autorului exceptiei, considera ca textul legal atacat contravine art. 21 din
Constitutie, intrucat constituie o ingradire a dreptului contestatorului de a
se adresa justitiei.
Potrivit art. 24 alin. (1) din Legea nr. 47/1992, astfel cum a fost
modificata prin Legea nr. 138/1997, s-au solicitat puncte de vedere
presedintilor celor doua Camere ale Parlamentului si Guvernului.
In punctul de vedere al Guvernului se apreciaza ca exceptia este
intemeiata, prevederile art. 175 alin. (1) lit. d) din Codul muncii fiind
neconstitutionale pentru identitate de ratiune cu temeiurile deciziilor Curtii
Constitutionale nr. 59/1994, nr. 66/1995 si nr. 90/1995, prin care s-a
constatat ca art. 175 alin. (1) lit. a), b) si c) sunt neconstitutionale.
Totodata se mentioneaza ca aceste prevederi "creeaza o discriminare intre
salariatii din administratia publica si ceilalti salariati, in defavoarea
salariatilor din sectorul public, care ar fi obligati sa parcurga o faza
prealabila in cadrul unei proceduri jurisdictionale specifice sistemului
administratiei publice si, chiar in cadrul acestora, intre salariatii
Guvernului si cei ai autoritatilor administrative autonome, care nu au un organ
administrativ ierarhic superior, si salariatii celorlalte autoritati publice".
Presedintii celor doua Camere ale Parlamentului nu au comunicat punctele
lor de vedere.
CURTEA,
examinand incheierea de sesizare, punctul de vedere al Guvernului, raportul
intocmit de judecatorul-raportor, dispozitiile legale atacate, raportate la
prevederile Constitutiei si ale Legii nr. 47/1992, republicata, retine
urmatoarele:
In temeiul art. 144 lit. c) din Constitutie si al art. 23 din Legea nr.
47/1992, republicata, Curtea este competenta sa solutioneze exceptia invocata,
chiar daca este vorba de o lege adoptata anterior Constitutiei, intrucat sunt
in discutie raporturi juridice stabilite dupa intrarea in vigoare a legii
fundamentale.
Art. 175 alin. (1) din Codul muncii prevede ca sunt de competenta organului
administrativ ierarhic superior sau a organului de conducere colectiva,
potrivit legii:
"a) contestatiile impotriva sanctiunilor disciplinare care, prin codul
de fata sau prin alta dispozitie legala, nu au fost date in competenta
judecatoriei sau altor organe;
b) contestatiile impotriva desfacerii contractului de munca, precum si
litigiile privind reintegrarea in munca a persoanelor cu functii de conducere
numite de organele ierarhic superioare, precum si a directorilor, directorilor
generali si asimilatii acestora din organele centrale;
c) contestatiile impotriva redistribuirii de personal, facuta cu prilejul
reducerii personalului din administratie sau din productie;
d) contestatiile in legatura cu acordarea de trepte si gradatii de
salarizare, impotriva diminuarii salariului tarifar pentru neindeplinirea
integrala a sarcinilor de serviciu, precum si cu privire la acordarea premiilor
si gratificatiilor."
Asupra constitutionalitatii prevederilor art. 175 alin. (1) lit. a), b) si
c) din Codul muncii Curtea Constitutionala s-a pronuntat prin Decizia nr. 90
din 4 octombrie 1995, Decizia nr. 59 din 18 mai 1994 si prin Decizia nr. 66 din
28 iunie 1995, publicate in Monitorul Oficial al Romaniei, Partea I, nr. 272
din 23 noiembrie 1995, nr. 259 din 15 septembrie 1994 si nr. 210 din 13
septembrie 1995, decizii ce stau la baza practicii jurisdictionale ulterioare a
Curtii in acest domeniu, statuand ca textele legale sus-mentionate sunt in
contradictie cu dispozitiile art. 21 si 125 din Constitutie, deoarece
excluderea din competenta instantelor judecatoresti a contestatiilor
referitoare la aplicarea unei sanctiuni disciplinare, a celor privind
desfacerea contractului de munca a unor categorii de salariati sau a celor
impotriva redistribuirii de personal, facuta cu prilejul reducerii personalului
din administratie sau din productie, incalca principiul accesului liber la
justitie, precum si dispozitiile constitutionale privind realizarea justitiei
prin Curtea Suprema de Justitie si prin celelalte instante judecatoresti stabilite
prin lege.
In ceea ce priveste art. 175 alin. (1) lit. d) din Codul muncii, exista
aceeasi contradictie. Competenta exclusiva a unui organ de conducere
administrativa pentru solutionarea contestatiei privind acordarea de trepte si
gradatii de salarizare, diminuarea salariului tarifar pentru neindeplinirea
integrala a sarcinilor de serviciu sau acordarea premiilor si gratificatiilor
este contrara dispozitiilor art. 21 si 125 din Constitutie. De asemenea, asa
cum s-a aratat in punctul de vedere al Guvernului, in concordanta de altfel si
cu cele retinute in considerentele deciziilor sus-mentionate, prevederea legala
atacata este discriminatorie, creand o situatie dezavantajoasa pentru
salariatii sectorului public si, in cadrul acestora, pentru salariatii
Guvernului si ai autoritatilor administrative autonome.
Fata de cele aratate si de faptul ca motivele avute in vedere la
solutionarea exceptiilor privind art. 175 alin. (1) lit. a), b) si c) din Codul
muncii subzista si in solutionarea prezentei exceptii privind art. 175 alin.
(1) lit. d) din acelasi cod, potrivit practicii jurisdictionale a Curtii,
solutiile nu pot fi diferite, astfel ca exceptia de neconstitutionalitate
urmeaza a fi admisa.
Ca urmare, in temeiul art. 144 lit. c) si al art. 145 alin. (2) din
Constitutie, precum si al art. 13 alin. (1) lit. A.c), al art. 23 si al art. 25
din Legea nr. 47/1992, republicata,
CURTEA
In numele legii
DECIDE:
Admite exceptia de neconstitutionalitate invocata de Institutul National de
Cercetare-Dezvoltare pentru Masini si Instalatii destinate Agriculturii si
Industriei Alimentare Bucuresti in Dosarul nr. 1.077/1997 al Judecatoriei
Sectorului Bucuresti si constata ca dispozitiile art. 175 alin. (1) lit. d) din
Codul muncii sunt neconstitutionale.
Decizia se comunica celor doua Camere ale Parlamentului si Guvernului.
Definitiva si obligatorie.
Pronuntata in sedinta publica din 3 februarie 1998.
PRESEDINTELE CURTII CONSTITUTIONALE,
prof. univ. dr. IOAN MURARU
Magistrat asistent,
Florentina Geangu