DECIZIE
Nr. 301*) din 1 iulie 1997
referitoare la exceptia de neconstitutionalitate a dispozitiilor art. 7, art.
10 si art. 11 din Legea nr. 76/1992 privind masuri pentru rambursarea
creditelor rezultate din actiunea de compensare, regimul platilor agentilor
economici, prevenirea incapacitatii de plata si a blocajului financiar,
republicata
ACT EMIS DE: CURTEA CONSTITUTIONALA
ACT PUBLICAT IN: MONITORUL OFICIAL NR. 38 din 29 ianuarie 1998

*) Definitiva prin nerecurare.
Florin Bucur Vasilescu - presedinte
Lucian Stangu - judecator
Victor Dan Zlatescu - judecator
Maria Bratu - magistrat-asistent
Completul de judecata, convocat potrivit art. 24 alin. (2) din Legea nr.
47/1992, constata urmatoarele:
Prin Incheierea din 22 mai 1997, pronuntata de Curtea de Apel Oradea in
Dosarul nr. 52/1997 al acestei instante, Curtea Constitutionala a fost
sesizata, in temeiul art. 144 lit. c) din Constitutie, cu exceptia de neconstitutionalitate
a dispozitiilor art. 7, art. 10 si art. 11 din Legea nr. 76/1992, republicata,
invocata de apelanta-parata Asociatia de locatari nr. 129 Oradea.
Prin exceptia invocata se sustine ca dispozitiile art. 7, art. 10 si ale
art. 11 din Legea nr. 76/1992, republicata, contravin prevederilor art. 134
alin. (1) si (2) si ale art. 125 din Constitutie, cu motivatia ca, potrivit
art. 134 alin. (1) din Constitutie, economia Romaniei este o economie de piata,
iar potrivit alin. (2) lit. e) si lit. f) din acelasi articol, statul trebuie
sa asigure libertatea comertului si crearea conditiilor necesare pentru
cresterea calitatii vietii, or, potrivit legii sus-mentionate, "statul
asigura contracte economice-cadru, asa cum s-a mai intamplat prin Legea nr. 3/1988".
In motivarea exceptiei se mai sustine ca aceste dispozitii contravin si
prevederilor art. 125 alin. (1) din Constitutie, potrivit carora "justitia
se realizeaza prin Curtea Suprema de Justitie si prin celelalte instante
judecatoresti", or, potrivit art. 10 alin. (2) din Legea nr. 76/1992,
orice creditor poate sa constate incapacitatea de plata a debitorului, ceea ce
constituie o incalcare a textului constitutional mentionat.
Exprimandu-si opinia, instanta de judecata apreciaza ca exceptia este
neintemeiata.
In temeiul art. 24 alin. (3) din Legea nr. 47/1992, au fost solicitate
puncte de vedere celor doua camere ale Parlamentului si Guvernului.
Senatul, in punctul sau de vedere, considera ca exceptia este neintemeiata.
Guvernul, in punctul sau de vedere, apreciaza ca exceptia invocata este
nefondata, intrucat din examinarea continutului acestor dispozitii nu rezulta
ca ele ar contraveni Constitutiei.
Camera Deputatilor nu a comunicat punctul sau de vedere.
CURTEA,
avand in vedere incheierea de sesizare, punctele de vedere ale Senatului si
Guvernului, raportul intocmit de judecatorul-raportor, dispozitiile legale
atacate, raportate la prevederile Constitutiei si ale Legii nr. 47/1992, retine
urmatoarele:
In temeiul art. 144 lit. c) din Constitutie, controlul legitimitatii
constitutionale se exercita numai asupra legilor si ordonantelor in vigoare,
deoarece numai acestea, fiind aplicabile, ar putea veni in conflict cu ordinea
normativa instituita de Constitutie.
In speta, Legea nr. 76/1992, republicata, a fost abrogata prin Ordonanta de
urgenta a Guvernului nr. 10/1997, publicata in Monitorul Oficial al Romaniei,
Partea I, nr. 72 din 22 aprilie 1997.
Controlul de constitutionalitate a unei legi nu poate privi decat un act
normativ in vigoare, interventia Curtii Constitutionale in aprecierea
constitutionalitatii unor norme juridice abrogate fiind incompatibila nu numai
cu scopul si functionalitatea contenciosului constitutional, dar si cu
principiul neretroactivitatii legii, consacrat de art. 15 din Constitutie.
Curtea Constitutionala s-a pronuntat constant in acest sens, cum ar fi, spre
exemplu, prin Decizia nr. 14 din 10 martie 1993, publicata in Monitorul Oficial
al Romaniei, Partea I, nr. 96 din 18 mai 1993, Decizia nr. 46 din 10 septembrie
1993, publicata in Monitorul Oficial al Romaniei, Partea I, nr. 283 din 7
decembrie 1993 sau prin Decizia nr. 57 din 31 mai 1995, publicata in Monitorul
Oficial al Romaniei, Partea I, nr. 192 din 24 august 1995.
Intrucat nu au intervenit elemente noi care sa determine schimbarea
practicii, exceptia de neconstitutionalitate a dispozitiilor art. 7, art. 10 si
art. 11 din Legea nr. 76/1992, republicata, urmeaza sa fie respinsa ca vadit
nefondata.
Pentru considerentele expuse, in temeiul art. 144 lit. c) din Constitutie,
precum si al art. 13 alin. (1) lit. A.c), art. 24 alin. (2) si al art. 25 din
Legea nr. 47/1992, in unanimitate,
CURTEA
In numele legii
DECIDE:
Respinge, ca vadit nefondata, exceptia de neconstitutionalitate a
dispozitiilor art. 7, art. 10 si art. 11 din Legea nr. 76/1992, republicata,
invocata de Asociatia de locatari nr. 129 Oradea in Dosarul nr. 52/1997 al
Curtii de Apel Oradea.
Cu recurs in termen de 10 zile de la comunicare.
Pronuntata la data de 1 iulie 1997.
PRESEDINTE,
conf. univ. dr. Florin Bucur Vasilescu
Magistrat-asistent,
Maria Bratu