DECIZIE Nr
DECIZIE Nr. 301 din 6 iulie 2004
referitoare la exceptia de neconstitutionalitate a dispozitiilor art. 23 alin.
(3), art. 62 alin. (1) si alin. (7) lit. c), art. 76, 77, 78, 87, art. 164
alin. (1) si ale art. 169 din Legea nr. 19/2000 privind sistemul public de
pensii si alte drepturi de asigurari sociale, cu modificarile si completarile
ulterioare
ACT EMIS DE: CURTEA CONSTITUTIONALA
ACT PUBLICAT IN: MONITORUL OFICIAL NR. 785 din 26 august 2004
![SmartCity3](https://citymanager.online/wp-content/uploads/2018/09/b2-700x300.jpg)
Ioan Vida - presedinte
Aspazia Cojocaru - judecator
Acsinte Gaspar - judecator
Kozsokar Gabor - judecator
Petre Ninosu - judecator
Ion Predescu - judecator
Serban Viorel Stanoiu - judecator
Florentina Balta - procuror
Daniela Ramona Chitulescu - magistrat-asistent
Pe rol se afla solutionarea exceptiei de neconstitutionalitate a
dispozitiilor art. 23 alin. (3), art. 62 alin. (1) si alin. (7) lit. c), art.
76, 77, 78, 87, art. 164 alin. (1) si ale art. 169 din Legea nr. 19/2000
privind sistemul public de pensii si alte drepturi de asigurari sociale, cu
modificarile si completarile ulterioare, exceptie ridicata de Grigore Ungureanu
in Dosarul nr. 5.149/AS/2003 al Tribunalului Bucuresti - Sectia a VIII-a
civila, conflicte de munca si litigii de munca.
La apelul nominal este prezent autorul exceptiei, personal, precum si
partea Ministerul Apararii Nationale, prin consilier juridic Dan Cimpoeru, lipsind
celelalte parti, fata de care procedura de citare a fost legal indeplinita.
Cauza fiind in stare de judecata, autorul exceptiei solicita admiterea
acesteia asa cum a fost ridicata.
Ministerul Apararii Nationale pune concluzii de respingere a exceptiei de
neconstitutionalitate ca neintemeiata, deoarece, asa cum a statuat Curtea
Constitutionala, principiul egalitatii in drepturi a cetatenilor nu inseamna
uniformitate, la situatii diferite tratamentul neputand fi decat diferit. De
asemenea, apreciaza ca textele de lege criticate nu infrang nici celelalte
dispozitii constitutionale invocate de autorul exceptiei.
Reprezentantul Ministerului Public pune concluzii de respingere a exceptiei
de neconstitutionalitate ca neintemeiata. Arata ca textele de lege criticate se
aplica fara nici o deosebire tuturor persoanelor care se pensioneaza pe baza
acestor reglementari. De asemenea, apreciaza ca din dispozitiile de lege
criticate nu rezulta ca acestea ar urmari sa produca efecte retroactive, ele
aplicandu-se dupa data intrarii in vigoare a Legii nr. 19/2000.
CURTEA,
avand in vedere actele si lucrarile dosarului, constata urmatoarele:
Prin Incheierea din 16 februarie 2004, pronuntata in Dosarul nr.
5.149/AS/2003, Tribunalul Bucuresti - Sectia a VIII-a conflicte de munca si
litigii de munca a sesizat Curtea Constitutionala cu exceptia de
neconstitutionalitate a dispozitiilor art. 23 alin. (3), art. 62 alin. (1) si
alin. (7) lit. c), art. 76, 77, 78, 87, art. 164 alin. (1) si ale art. 169 din
Legea nr. 19/2000 privind sistemul public de pensii si alte drepturi de
asigurari sociale, cu modificarile si completarile ulterioare.
Exceptia a fost ridicata de Grigore Ungureanu in dosarul sus-mentionat,
avand drept obiect o cerere de anulare a deciziei de stabilire a pensiei si
recalcularea acesteia.
In motivarea exceptiei de neconstitutionalitate, autorul acesteia sustine
ca dispozitiile de lege criticate sunt neconstitutionale, in esenta pentru ca
prevad un mecanism de stabilire a pensiei care este nerealist, abuziv,
netransparent, incomplet si imposibil de realizat corect in practica, incalcand
principiul solidaritatii sociale. De asemenea, apreciaza ca aceste dispozitii
incalca principiul neretroactivitatii legii, deoarece impun ca la determinarea punctajelor
anuale, pana la intrarea in vigoare a legii, sa se utilizeze salariile brute
sau nete, dupa caz, cum au fost inregistrate in cartea de munca. Dispozitiile
de lege criticate discrimineaza, prin mecanismul de calcul pe care il
instituie, cea mai mare parte din numarul pensionarilor fata de categoriile de
cetateni privilegiate, cu salarii mari, ale caror pensii se stabilesc
neplafonat, numai in functie de salariul brut realizat in ultima luna de
activitate, iar prin impunerea unui plafon al bazei de calcul la maximum 3
salarii medii pe economie si la maximum 3 puncte intr-un an calendaristic,
discrimineaza pensionarii prin limitarea neconstitutionala a obligatiilor si
drepturilor corelative ale cetatenilor. Textele de lege exclud posibilitatea
contestarii deciziei de pensionare pe cale administrativa, obligandu-i pe cei
pensionati si care sunt nedreptatiti sa se adreseze justitiei, ceea ce implica
eforturi financiare deosebite. De asemenea, dispozitiile art. 62 alin. (1) si
alin. (7) lit. c) din Legea nr. 19/2000 sunt contradictorii si abuzive, lasand
la latitudinea comisiilor de expertiza medicala sa decida cand un pensionar de
invaliditate devine nerevizuibil medical.
Tribunalul Bucuresti - Sectia a VIII-a conflicte de munca si litigii de
munca apreciaza ca exceptia de neconstitutionalitate este neintemeiata.
Dispozitiile art. 77, 78 si 79 nu contravin principiului egalitatii cetatenilor
in fata legii, aceste reglementari neprevazand vreo dispozitie de exceptie care
s-ar aplica numai anumitor categorii de cetateni, ci ele se aplica tuturor
cetatenilor aflati in aceeasi situatie. In ceea ce priveste raportarea acestor
dispozitii la art. 15 alin. (2) din Constitutie, republicata, se arata ca nici
aceasta nu poate fi retinuta, ca orice act normativ care face referire la
perioada anterioara intrarii sale in vigoare trebuie sa se raporteze la
situatia de fapt existenta la acea data, fara ca in acest fel sa se incalce
principiul constitutional al neretroactivitatii legii. De asemenea, este
neintemeiata si critica potrivit careia dispozitiile art. 87, art. 164 alin.
(1) si ale art. 169 din Legea nr. 19/2000 contravin principiilor
constitutionale referitoare la egalitatea cetatenilor in fata legii si la
neretroactivitatea legii. Plafonarea bazei de calcul potrivit art. 23 alin. (3)
din Legea nr. 19/2000 este valabila pentru intregul sistem public de pensii si
pentru toti cetatenii care contribuie la acest sistem, fara ca dispozitia de
lege sa fie in contradictie cu art. 16 alin. (1) si art. 15 alin. (2) din Constitutie,
republicata. De asemenea, nu poate fi retinuta nici critica potrivit careia
art. 62 alin. (1) si alin. (7) lit. c) din lege infrang dispozitiile art. 15
alin. (2) sau pe cele ale art. 16 alin. (1) din Constitutie, republicata.
Potrivit art. 24 alin. (1) din Legea nr. 47/1992, republicata, incheierea
de sesizare a fost comunicata presedintilor celor doua Camere ale Parlamentului
si Guvernului, pentru a-si exprima punctele de vedere asupra exceptiei de
neconstitutionalitate ridicate. De asemenea, in conformitate cu dispozitiile
art. 18^1 din Legea nr. 35/1997, cu modificarile ulterioare, s-a solicitat
punctul de vedere al institutiei Avocatul Poporului.
Avocatul Poporului arata ca dispozitiile de lege criticate nu instituie
privilegii sau discriminari intre diferitele categorii de pensionari aflati in
aceeasi situatie. Principiul egalitatii nu inseamna uniformitate, astfel incat
este constitutional ca o lege sa stabileasca reguli diferite in raport de
persoane care se gasesc in situatii deosebite. Art. 47 alin. (2) din
Constitutie, republicata, consacra dreptul la pensie ca drept garantat oricarei
persoane, iar conditiile de realizare a acestui drept trebuie sa fie diferite,
tinand seama de diferitele categorii de persoane susceptibile de pensionare si
de criteriile pensionarii.
In ceea ce priveste critica de neconstitutionalitate raportata la
dispozitiile art. 15 alin. (2) din Constitutie, republicata, apreciaza ca
aceasta nu poate fi retinuta, deoarece textele de lege criticate stabilesc
reguli cu privire la sistemul de calcul al pensiilor si dispun numai pentru
viitor, fara a contine reglementari care sa afecteze in vreun fel pensiile
stabilite anterior intrarii in vigoare a acestei legi.
Presedintii celor doua Camere ale Parlamentului si Guvernul nu au comunicat
punctele de vedere asupra exceptiei de neconstitutionalitate.
CURTEA,
examinand Incheierea de sesizare, punctul de vedere al Avocatului Poporului,
raportul intocmit de judecatorul-raportor, sustinerile partilor prezente,
concluziile procurorului, dispozitiile legale criticate, raportate la
prevederile Constitutiei, precum si dispozitiile Legii nr. 47/1992,
republicata, cu modificarile si completarile ulterioare, retine urmatoarele:
Curtea Constitutionala a fost legal sesizata si este competenta, potrivit
dispozitiilor art. 146 lit. d) din Constitutie, republicata, ale art. 1 alin.
(2), ale art. 2, 3, 12 si 23 din Legea nr. 47/1992, republicata, cu
modificarile si completarile ulterioare, sa solutioneze exceptia de neconstitutionalitate
ridicata.
Obiectul exceptiei de neconstitutionalitate il constituie dispozitiile art.
23 alin. (3), art. 62 alin. (1) si alin. (7) lit. c), art. 76, 77, 78 si 87,
art. 164 alin. (1) si ale art. 169 din Legea nr. 19/2000 privind sistemul
public de pensii si alte drepturi de asigurari sociale, publicata in Monitorul
Oficial al Romaniei, Partea I, nr. 140 din 1 aprilie 2000, cu modificarile si
completarile ulterioare.
Aceste texte de lege au urmatorul continut:
- Art. 23 alin. (3): "Baza de calcul prevazuta la alin. (1) si (2) nu
poate depasi plafonul a de 5 ori salariul mediu brut."
- Art. 62 alin. (1) si alin. (7) lit. c): "(1) Pensionarii de
invaliditate sunt supusi revizuirii medicale, in functie de afectiune, la
intervale de 6 - 12 luni, pana la implinirea varstelor standard de pensionare,
la termenele stabilite de casele teritoriale de pensii.
(7) Nu sunt supusi revizuirii medicale periodice pensionarii de
invaliditate care: (...)
c) au varsta mai mica cu pana la 5 ani fata de varsta standard de
pensionare si au realizat stagiile complete de cotizare, conform prezentei
legi."
- Art. 76: "(1) Incepand cu data inscrierii la pensie cuantumul
pensiei se determina prin inmultirea punctajului mediu anual realizat de asigurat
in perioada de cotizare cu valoarea unui punct de pensie.
(2) Cuantumul pensiei stabilit conform alin. (1) se majoreaza cu suma
corespunzatoare contributiei pentru asigurarile sociale de sanatate, datorata
potrivit legii.
(3) La determinarea cuantumurilor pensiei conform alin. (1) si (2)
fractiunile de leu se intregesc la un leu in favoarea pensionarilor."
- Art. 77: "(1) Punctajul mediu anual realizat de asigurat in perioada
de cotizare se determina prin impartirea numarului de puncte rezultat din
insumarea punctajelor anuale realizate de asigurat in perioada de cotizare la
numarul de ani corespunzator stagiului complet de cotizare, prevazut in anexa
nr. 3.
(2) In situatia asiguratilor prevazuti la art. 43 si 47, la stabilirea
punctajului mediu anual conform alin. (1) se iau in considerare stagiile de
cotizare prevazute la aceste articole.
(3) In situatiile prevazute la art. 44, la stabilirea punctajului mediu
anual al asiguratilor conform alin. (1) se iau in considerare stagiile totale
de cotizare necesare prevazute in anexele nr. 4 si 5.
(4) La calcularea punctajului mediu anual, a punctajului anual si a
numarului de puncte realizat in fiecare luna se utilizeaza cinci
zecimale."
- Art. 78: "(1) Punctajul anual al asiguratului se determina prin
impartirea la 12 a punctajului rezultat in anul respectiv din insumarea
numarului de puncte realizat in fiecare luna. Numarul de puncte realizat in
fiecare luna se calculeaza prin raportarea salariului brut lunar individual,
inclusiv sporurile si adaosurile, sau, dupa caz, a venitului lunar asigurat,
care a constituit baza de calcul a contributiei individuale de asigurari
sociale, la salariul mediu brut lunar din luna respectiva, comunicat de Comisia
Nationala pentru Statistica.
(2) Pentru perioadele in care Comisia Nationala pentru Statistica a
comunicat numai salariul mediu brut lunar pe economie la nivel anual punctajul
anual al asiguratului se determina ca raport intre media lunara din anul
respectiv a salariilor brute individuale, inclusiv sporurile si adaosurile,
sau, dupa caz, a venitului asigurat, care a constituit baza de calcul a
contributiei individuale de asigurari sociale, si salariul mediu brut lunar pe
economie din anul respectiv, comunicat de Comisia Nationala pentru Statistica.
(3) Pentru lunile pentru care Comisia Nationala pentru Statistica nu a
comunicat inca salariul mediu brut lunar pe economie se utilizeaza (pentru
intreaga luna) ultimul salariu mediu brut lunar pe economie comunicat.
(4) Punctajul asiguratului, stabilit conform alin. (1) si (2), nu poate fi
mai mare de 5 puncte intr-un an calendaristic.
(5) Pentru perioadele asimilate, la determinarea punctajului anual al
asiguratului se utilizeaza:
a) cuantumul pensiei de invaliditate sau al altor drepturi de asigurari
sociale obtinute in perioadele respective, in cazurile prevazute la art. 38
alin. (1) lit. a);
b) 25% din salariul mediu brut lunar pe economie din perioadele respective,
pentru cazurile prevazute la art. 38 alin. (1) lit. b) si c) si la art. 53
alin. (3).
(6) Pentru stagiul potential, acordat asiguratilor in drept sa obtina o
pensie de invaliditate, punctajul anual al asiguratului este de:
a) 0,75 puncte pentru gradul I de invaliditate, respectiv pentru cei cu
handicap grav;
b) 0,60 puncte pentru gradul II de invaliditate, respectiv pentru cei cu
handicap accentuat;
c) 0,40 puncte pentru gradul III de invaliditate, respectiv pentru cei cu
handicap mediu.
(7) In cazul persoanelor care beneficiaza de perioadele asimilate prevazute
la art. 38 alin. (1) lit. a) si care in aceeasi perioada obtin venituri pentru
care se datoreaza contributia de asigurari sociale, la calculul punctajului
anual al asiguratului se iau in considerare, prin cumulare, veniturile asigurate
cu cele stabilite pentru perioadele asimilate.
(8) Asiguratii care, dupa indeplinirea conditiilor de pensionare pentru
limita de varsta, reglementate de prezenta lege, contribuie o anumita perioada
la sistemul public, regasindu-se in una dintre situatiile prevazute la art. 5,
beneficiaza de majorarea punctajului realizat in aceasta perioada cu 0,3%
pentru fiecare luna, respectiv cu 3,6% pentru fiecare an suplimentar."
- Art. 87: "Decizia emisa in conditiile art. 86 alin. (1) poate fi
contestata la instanta judecatoreasca competenta in a carei raza teritoriala se
afla domiciliul asiguratului, in termen de 45 de zile de la comunicare."
- Art. 164 alin. (1): "La determinarea punctajelor anuale, pana la
intrarea in vigoare a prezentei legi, se utilizeaza salariile brute sau nete,
dupa caz, in conformitate cu modul de inregistrare a acestora in carnetul de
munca, astfel:
a) salariile brute, pana la data de 1 iulie 1977;
b) salariile nete, de la data de 1 iulie 1977 pana la data de 1 ianuarie
1991;
c) salariile brute, de la data de 1 ianuarie 1991."
- Art. 169: "(1) Pensia poate fi recalculata prin adaugarea stagiilor
de cotizare nevalorificate la stabilirea acesteia.
(2) Cererea de recalculare a pensiei urmeaza aceleasi reguli procedurale
privind solutionarea si contestarea, prevazute pentru cererea de pensionare.
(3) Pensia recalculata se acorda incepand cu luna urmatoarea celei in care
s-a depus cererea de recalculare."
Ulterior sesizarii Curtii Constitutionale, la art. 169 din Legea nr.
19/2000 a fost introdus, prin Legea nr. 276/2004, publicata in Monitorul
Oficial al Romaniei, Partea I, nr. 574 din 29 iunie 2004, alineatul (1^1) cu
urmatorul cuprins:
"(1^1) Recalcularea, la cerere, prin adaugarea stagiului de cotizare
asimilat prevazut la art. 38 alin. (1) lit. b) se face si in cazul pensiilor
stabilite anterior datei de 1 aprilie 2001."
Autorul exceptiei de neconstitutionalitate sustine ca prin dispozitiile
legale criticate sunt incalcate prevederile art. 4, 15, 16, 20, 47 si 56 din
Constitutia Romaniei, republicata, ce au urmatorul continut:
- Art. 4: "(1) Statul are ca fundament unitatea poporului roman si
solidaritatea cetatenilor sai.
(2) Romania este patria comuna si indivizibila a tuturor cetatenilor sai,
fara deosebire de rasa, de nationalitate, de origine etnica, de limba, de
religie, de sex, de opinie, de apartenenta politica, de avere sau de origine
sociala."
- Art. 15: "(1) Cetatenii beneficiaza de drepturile si de libertatile
consacrate prin Constitutie si prin alte legi si au obligatiile prevazute de
acestea.
(2) Legea dispune numai pentru viitor, cu exceptia legii penale sau
contraventionale mai favorabile."
- Art. 16 alin. (1) si (2): "(1) Cetatenii sunt egali in fata legii si
a autoritatilor publice, fara privilegii si fara discriminari.
(2) Nimeni nu este mai presus de lege."
- Art. 20: "(1) Dispozitiile constitutionale privind drepturile si
libertatile cetatenilor vor fi interpretate si aplicate in concordanta cu
Declaratia Universala a Drepturilor Omului, cu pactele si cu celelalte tratate
la care Romania este parte.
(2) Daca exista neconcordante intre pactele si tratatele privitoare la
drepturile fundamentale ale omului, la care Romania este parte, si legile
interne, au prioritate reglementarile internationale, cu exceptia cazului in
care Constitutia sau legile interne contin dispozitii mai favorabile."
- Art. 47: "(1) Statul este obligat sa ia masuri de dezvoltare
economica si de protectie sociala, de natura sa asigure cetatenilor un nivel de
trai decent.
(2) Cetatenii au dreptul la pensie, la concediu de maternitate platit, la
asistenta medicala in unitatile sanitare de stat, la ajutor de somaj si la alte
forme de asigurari sociale publice sau private, prevazute de lege. Cetatenii au
dreptul si la masuri de asistenta sociala, potrivit legii."
- Art. 56: "(1) Cetatenii au obligatia sa contribuie, prin impozite si
prin taxe, la cheltuielile publice.
(2) Sistemul legal de impuneri trebuie sa asigure asezarea justa a
sarcinilor fiscale.
(3) Orice alte prestatii sunt interzise, in afara celor stabilite prin
lege, in situatii exceptionale."
Totodata considera ca sunt incalcate prevederile art. 14 si 17 din
Conventia pentru apararea drepturilor omului si a libertatilor fundamentale,
potrivit carora:
- Art. 14: "Exercitarea drepturilor si libertatilor recunoscute de
prezenta conventie trebuie sa fie asigurata fara nici o deosebire bazata, in
special, pe sex, rasa, culoare, limba, religie, opinii politice sau orice alte
opinii, origine nationala sau sociala, apartenenta la o minoritate nationala,
avere, nastere sau orice alta situatie."
- Art. 17: "Nici o dispozitie din prezenta conventie nu poate fi
interpretata ca implicand, pentru un stat, un grup sau un individ, un drept
oarecare de a desfasura o activitate sau de a indeplini un act ce urmareste
distrugerea drepturilor sau a libertatilor recunoscute de prezenta conventie
sau de a aduce limitari mai ample acestor drepturi si libertati decat acelea
prevazute de aceasta conventie."
Examinand exceptia de neconstitutionalitate, Curtea constata ca
dispozitiile de lege criticate nu contin in sine nici o reglementare care sa
creeze o inegalitate pe criterii de rasa, de nationalitate, de origine etnica,
de limba, de religie, de sex, de opinie, de apartenenta politica, de avere sau
de origine sociala, toate dispozitiile Legii nr. 19/2000 aplicandu-se fara nici
o discriminare tuturor persoanelor care se pensioneaza pe baza acestor
reglementari legale. Prevederea altor conditii de inscriere la pensie si a
altor criterii de calculare a pensiei, in alte legi speciale, pentru anumite
categorii de cetateni, aflate in situatii distincte ce sunt determinate de
natura profesiei si a functiilor lor, nu dau caracter discriminatoriu
prevederilor Legii nr. 19/2000.
Plafonarea punctajului de pensie, precum si a cuantumului pensiei se aplica
tuturor categoriilor de cetateni inscrisi in sistemul public de pensii, fiind
impusa de limitele fondurilor financiare existente pentru plata pensiilor si a
altor drepturi de asigurari sociale.
Referitor la pretinsa incalcare a art. 15 alin. (2) din Constitutie,
republicata, Curtea retine ca formula redactionala a textelor de lege deduse
controlului de constitutionalitate nu ofera temei unei atare critici, intrucat
nu contine in sine nici o dispozitie cu caracter retroactiv si nici nu rezulta
din vreunul din textele criticate ca acestea ar urmari sa produca efecte
retroactive, textele urmand a-si gasi aplicarea exclusiv de la data intrarii in
vigoare a Legii nr. 19/2000 (la un an de la data publicarii acesteia in
Monitorul Oficial al Romaniei).
Determinarea punctajului pentru pensiile anterior stabilite s-a prevazut ca
o masura in vederea recalcularii si recorelarii, in viitor, a tuturor
pensiilor, urmarindu-se prin aceasta inlaturarea discrepantelor inerente intre
cei pensionati sub imperiul legii anterioare si cei pensionati dupa intrarea in
vigoare a noii reglementari, pentru motive de echitate si de protectie sociala.
In cadrul acestor operatiuni, alineatul (7) al art. 180 elimina posibilitatea
diminuarii unor drepturi stabilite pe baza legislatiei anterioare, prevazand ca
"In situatia in care cuantumul pensiilor, stabilit conform alin. (6), este
mai mic decat cel stabilit in baza legislatiei anterioare, se pastreaza in
plata cuantumul avantajos".
De asemenea, nu poate fi retinuta nici critica potrivit careia textele de
lege criticate ii obliga pe cei pensionati sa se adreseze justitiei, excluzand
posibilitatea contestarii deciziei de pensionare pe cale administrativa. Curtea
observa ca nu reprezinta un drept constitutional contestarea pe cale
administrativa a hotararilor ori a masurilor luate de autoritatile
administratiei publice, ci, dimpotriva, potrivit art. 21 alin. (4) din
Constitutie, republicata, "jurisdictiile speciale administrative sunt
facultative si gratuite". Astfel, conform alineatului (2) al art. 126 din
Legea fundamentala, stabilirea regulilor de procedura intra in atributiile
legiuitorului, care poate sa instituie in considerarea unor situatii deosebite
si daca considera necesar o procedura administrativa prealabila, fara a fi
obligat sa o prevada in toate cazurile. Persoanele nemultumite de deciziile
luate de casele de pensii, precum si cele nemultumite de deciziile comisiilor
de expertiza medicala pot contesta aceste decizii direct in justitie,
asigurandu-se astfel solutionarea operativa a litigiilor de aceasta natura,
fara verigi intermediare.
In ceea ce priveste critica potrivit careia dispozitiile de lege criticate
infrang prevederile art. 47 din Constitutie, republicata, Curtea observa ca un
stat de drept, democratic si social are obligatia de a asigura cetatenilor
conditiile necesare pentru un trai decent si de a lua masurile necesare in vederea
crearii unui cadru corespunzator pentru cresterea calitatii vietii, aspecte ce
se realizeaza, printre altele, si prin garantarea dreptului la pensie. Astfel,
Curtea observa ca prin Legea nr. 19/2000 dreptul la asigurari sociale este
garantat de stat si se exercita prin sistemul public de pensii si alte drepturi
de asigurari sociale, dispozitiile de lege criticate dand astfel expresie
prevederilor constitutionale mentionate. De asemenea, Curtea retine ca
prevederile art. 56 din Constitutie, republicata, referitoare la contributiile
financiare nu au incidenta in cauza.
Asupra dispozitiilor art. 77 alin. (1) si a celor ale art. 164 alin. (1)
din Legea nr. 19/2000, Curtea Constitutionala s-a mai pronuntat prin Decizia
nr. 125 din 16 martie 2004, publicata in Monitorul Oficial al Romaniei, Partea
I, nr. 377 din 29 aprilie 2004, respectiv Decizia nr. 94 din 21 martie 2002,
publicata in Monitorul Oficial al Romaniei, Partea I, nr. 301 din 8 mai 2002,
statuand ca aceste dispozitii sunt constitutionale.
Pentru considerentele expuse, in temeiul art. 146 lit. d) si al art. 147
alin. (4) din Constitutie, republicata, al art. 13 alin. (1) lit. A.d), al art.
23 alin. (1) si al art. 25 alin. (3) din Legea nr. 47/1992, republicata, cu
modificarile si completarile ulterioare,
CURTEA
In numele legii
DECIDE:
Respinge exceptia de neconstitutionalitate a dispozitiilor art. 23 alin.
(3), art. 62 alin. (1) si alin. (7) lit. c), art. 76, 77, 78, 87, art. 164
alin. (1) si ale art. 169 din Legea nr. 19/2000 privind sistemul public de
pensii si alte drepturi de asigurari sociale, cu modificarile si completarile
ulterioare, exceptie ridicata de Grigore Ungureanu in Dosarul nr. 5.149/AS/2003
al Tribunalului Bucuresti - Sectia a VIII-a conflicte de munca si litigii de
munca.
Definitiva si obligatorie.
Pronuntata in sedinta publica din data de 6 iulie 2004.
PRESEDINTELE CURTII CONSTITUTIONALE
prof. univ. dr. IOAN VIDA
Magistrat asistent,
Daniela Ramona Chitulescu
|