DECIZIE Nr. 324 din 27 noiembrie 2001
referitoare la exceptia de neconstitutionalitate a dispozitiilor art. 7 alin. 4
din Legea nr. 85/1992 privind vanzarea de locuinte si spatii cu alta destinatie
construite din fondurile statului si din fondurile unitatilor economice sau
bugetare de stat, republicata
ACT EMIS DE: CURTEA CONSTITUTIONALA
ACT PUBLICAT IN: MONITORUL OFICIAL NR. 101 din 5 februarie 2002

Nicolae Popa - presedinte
Costica Bulai - judecator
Nicolae Cochinescu - judecator
Constantin Doldur - judecator
Kozsokar Gabor - judecator
Petre Ninosu - judecator
Serban Viorel Stanoiu - judecator
Lucian Stangu - judecator
Ioan Vida - judecator
Gabriela Ghita - procuror
Maria Bratu - magistrat-asistent
Pe rol se afla solutionarea exceptiei de neconstitutionalitate a
dispozitiilor art. 7 alin. 4 din Legea nr. 85/1992 privind vanzarea de locuinte
si spatii cu alta destinatie construite din fondurile statului si din fondurile
unitatilor economice sau bugetare de stat, republicata, exceptie ridicata de
Societatea Comerciala "B.T.T." - S.A. din Bucuresti in Dosarul nr.
1.916/2000 al Judecatoriei Mangalia.
La apelul nominal se prezinta partile Marin Florea si Monica Florea.
Lipseste autorul exceptiei, Societatea Comerciala "B.T.T." - S.A. din
Bucuresti, fata de care procedura de citare a fost legal indeplinita.
Cauza fiind in stare de judecata, Marin Florea solicita respingerea
exceptiei ca fiind inadmisibila, neavand legatura cu obiectul procesului din
fata instantei de fond si nici cu art. 1 din primul Protocol aditional la
Conventia pentru apararea drepturilor omului si a libertatilor fundamentale. Un
alt motiv de inadmisibilitate se apreciaza ca fiind Decizia Curtii
Constitutionale nr. 99/1995 prin care s-a respins exceptia de
neconstitutionalitate a dispozitiilor art. 7 din Legea nr. 85/1992. In
sprijinul acestor sustineri se depun si concluzii scrise.
Aceleasi concluzii, atat orale cat si scrise, sunt sustinute de Monica
Florea.
Reprezentantul Ministerului Public solicita respingerea exceptiei ca fiind
neintemeiata, avand in vedere jurisprudenta constanta a Curtii Constitutionale
in ceea ce priveste dispozitiile art. 7 din Legea nr. 85/1992.
CURTEA,
avand in vedere actele si lucrarile dosarului, constata urmatoarele:
Prin Incheierea din 3 aprilie 2001, pronuntata in Dosarul nr. 1.916/2000,
Judecatoria Mangalia a sesizat Curtea Constitutionala cu exceptia de
neconstitutionalitate a dispozitiilor art. 7 alin. 4 teza finala din Legea nr.
85/1992 privind vanzarea de locuinte si spatii cu alta destinatie construite
din fondurile statului si din fondurile unitatilor economice sau bugetare de
stat, republicata, exceptie ridicata de Societatea Comerciala
"B.T.T." - S.A. din Bucuresti intr-un litigiu avand ca obiect
obligarea acestei societati la incheierea unui contract de vanzare-cumparare
privind un apartament.
In motivarea exceptiei de neconstitutionalitate autorul acesteia sustine ca
dispozitiile art. 7 alin. 4 din Legea nr. 85/1992, republicata, care stabilesc
modul de calcul al pretului de vanzare pentru locuintele ce intra sub incidenta
legii, sunt contrare prevederilor art. 41 din Constitutie, raportate la cele
ale art. 1 din primul Protocol aditional la Conventia pentru apararea
drepturilor omului si a libertatilor fundamentale, prin aceea ca modalitatea
indexarii pretului "nu are o justificare obiectiva si rationala",
legiuitorul sustragand de la indexare "perioada de la 8 februarie 1990,
data intrarii in vigoare a Decretului-lege nr. 61/1990, si pana la 7 martie
1991, data cand devine aplicabil salariul minim brut pe tara potrivit Hotararii
Guvernului nr. 133/1991, precum si perioada de la 8 martie 1992 pana la 29
iulie 1992".
Judecatoria Mangalia, exprimandu-si opinia, apreciaza ca exceptia de
neconstitutionalitate ridicata este neintemeiata, intrucat art. 41 din
Constitutie prevede expres ca limitele si continutul dreptului de proprietate
se stabilesc prin lege, iar prevederile art. 1 alin. 2 din primul Protocol
aditional la Conventia pentru apararea drepturilor omului si a libertatilor
fundamentale ingaduie statelor sa reglementeze folosinta bunurilor prin lege.
Prevederile criticate sunt considerate ca instituind o limita a dreptului de
proprietate, conforma cu prevederile art. 41 din Constitutie.
Potrivit dispozitiilor art. 24 alin. (1) din Legea nr. 47/1992,
republicata, incheierea de sesizare a fost comunicata presedintilor celor doua
Camere ale Parlamentului si Guvernului, pentru a-si exprima punctele de vedere
asupra exceptiei de neconstitutionalitate ridicate.
Guvernul, in punctul sau de vedere, apreciaza ca exceptia de
neconstitutionalitate este nefondata, prevederile criticate nefiind contrare
dispozitiilor art. 41 din Constitutie si ale art. 1 din primul Protocol
aditional la Conventia pentru apararea drepturilor omului si a libertatilor
fundamentale. In ceea ce priveste modalitatea concreta de stabilire a pretului
de vanzare a locuintelor, se apreciaza ca este o problema de aplicare a legii,
iar nu de constitutionalitate.
Presedintii celor doua Camere ale Parlamentului nu au comunicat punctele
lor de vedere asupra exceptiei de neconstitutionalitate.
CURTEA,
examinand incheierea de sesizare, punctul de vedere exprimat de Guvern,
raportul intocmit de judecatorul-raportor, sustinerile partilor prezente,
concluziile procurorului, dispozitiile legale criticate, raportate la
prevederile Constitutiei, precum si dispozitiile Legii nr. 47/1992, retine
urmatoarele:
Curtea Constitutionala a fost legal sesizata si este competenta, potrivit
dispozitiilor art. 144 lit. c) din Constitutie, precum si ale art. 1 alin. (1),
art. 2, 3, 12 si 23 din Legea nr. 47/1992, republicata, sa solutioneze exceptia
de neconstitutionalitate ridicata.
Obiectul exceptiei de neconstitutionalitate il constituie dispozitiile art.
7 alin. 4 din Legea nr. 85/1992 privind vanzarea de locuinte si spatii cu alta
destinatie construite din fondurile statului si din fondurile unitatilor
economice sau bugetare de stat, republicata in Monitorul Oficial al Romaniei,
Partea I, nr. 264 din 15 iulie 1998, dispozitii care au urmatorul cuprins:
"Evaluarea si vanzarea locuintelor prevazute la alin. 1 si 2 si la art. 1
alin. 1, pentru care nu s-au incheiat contracte de vanzare-cumparare pana la
data intrarii in vigoare a prezentei legi, se vor face in conditiile
Decretului-lege nr. 61/1990 si ale prezentei legi, completate cu prevederile referitoare
la coeficientii de uzura din Decretul nr. 93/1977, la un pret indexat in
functie de cresterea salariului minim brut pe tara la data cumpararii, fata de
cel existent la data intrarii in vigoare a Legii nr. 85/1992."
Textul constitutional invocat de autorul exceptiei este cel al art. 41 al
carui continut este urmatorul: "(1) Dreptul de proprietate, precum si
creantele asupra statului, sunt garantate. Continutul si limitele acestor
drepturi sunt stabilite de lege.
(2) Proprietatea privata este ocrotita in mod egal de lege, indiferent de
titular. Cetatenii straini si apatrizii nu pot dobandi dreptul de proprietate
asupra terenurilor.
(3) Nimeni nu poate fi expropriat decat pentru o cauza de utilitate
publica, stabilita potrivit legii, cu dreapta si prealabila despagubire.
(4) Pentru lucrari de interes general, autoritatea publica poate folosi
subsolul oricarei proprietati imobiliare, cu obligatia de a despagubi
proprietarul pentru daunele aduse solului, plantatiilor sau constructiilor, precum
si pentru alte daune imputabile autoritatii.
(5) Despagubirile prevazute in alineatele (3) si (4) se stabilesc de comun
acord cu proprietarul sau, in caz de divergenta, prin justitie.
(6) Dreptul de proprietate obliga la respectarea sarcinilor privind
protectia mediului si asigurarea bunei vecinatati, precum si la respectarea
celorlalte sarcini care, potrivit legii sau obiceiului, revin proprietarului.
(7) Averea dobandita licit nu poate fi confiscata. Caracterul licit al
dobandirii se prezuma.
(8) Bunurile destinate, folosite sau rezultate din infractiuni ori
contraventii pot fi confiscate numai in conditiile legii."
De asemenea, se invoca incalcarea prevederilor art. 1 din primul Protocol
aditional la Conventia pentru apararea drepturilor omului si a libertatilor
fundamentale, prevederi cu urmatorul cuprins: "Orice persoana fizica sau
juridica are dreptul la respectarea bunurilor sale. Nimeni nu poate fi lipsit
de proprietatea sa decat pentru cauza de utilitate publica si in conditiile
prevazute de lege si de principiile generale ale dreptului international.
Dispozitiile precedente nu aduc atingere dreptului statelor de a adopta
legile pe care le considera necesare pentru a reglementa folosinta bunurilor
conform interesului general sau pentru a asigura plata impozitelor ori a altor
contributii, sau a amenzilor."
Motivele de neconstitutionalitate invocate de autorul exceptiei privesc
modalitatea de stabilire si, implicit, cuantumul pretului de vanzare,
considerandu-se ca acesta nu respecta cerintele impuse de prevederile art. 1
din primul Protocol aditional la Conventia pentru apararea drepturilor omului
si a libertatilor fundamentale.
Asupra constitutionalitatii dispozitiilor art. 7 din Legea nr. 85/1992,
Curtea Constitutionala s-a pronuntat prin numeroase decizii, de exemplu prin
Decizia nr. 10 din 8 martie 1994, publicata in Monitorul Oficial al Romaniei,
Partea I, nr. 114 din 5 mai 1994, Decizia nr. 22 din 27 februarie 1996,
publicata in Monitorul Oficial al Romaniei, Partea I, nr. 94 din 9 mai 1996,
Decizia nr. 40 din 14 martie 2000, publicata in Monitorul Oficial al Romaniei,
Partea I, nr. 242 din 1 iunie 2000, sau Decizia nr. 164 din 22 mai 2001,
publicata in Monitorul Oficial al Romaniei, Partea I, nr. 492 din 23 august
2001, respingand exceptiile invocate. In motivarea solutiilor s-a retinut ca
prin aceste dispozitii se instituie o limitare legala a dreptului de
proprietate, constand in posibilitatea fiecarui chirias de a cumpara locuinta,
limitare conforma dispozitiilor art. 41 din Constitutie si care da expresie
totodata exigentelor cuprinse la art. 134 alin. (2) lit. f) si la art. 43 alin.
(1) din Constitutie cu privire la obligatia statului de a crea conditii
necesare pentru cresterea calitatii vietii si de a lua masuri de dezvoltare
economica si de protectie sociala, de natura sa asigure cetatenilor un nivel de
trai decent.
Curtea a mai constatat ca dispozitiile art. 7 din Legea nr. 85/1992
reprezinta o norma de justitie sociala, intrucat dau posibilitatea chiriasilor
sa cumpere locuintele la construirea carora au contribuit direct sau indirect
in vechiul sistem statal-juridic.
Avand in vedere ca nu au intervenit elemente noi de natura sa determine
reconsiderarea jurisprudentei Curtii, atat solutiile, cat si considerentele
cuprinse in deciziile anterioare isi pastreaza valabilitatea si in prezenta
cauza. Faptul ca, in acest caz, autorul exceptiei nu critica obligativitatea
instrainarii locuintelor, ci pretul de vanzare al acestora, nu priveste
constitutionalitatea textului criticat, fiind o problema de optiune
legislativa. Legiuitorul a inteles sa stabileasca pretul de vanzare intr-un
cuantum care sa permita chiriasilor sa-si poata exercita efectiv dreptul la
cumpararea locuintelor, in cazul unui pret ridicat dreptul acestora devenind
iluzoriu. De aceea nu poate fi retinuta nici incalcarea prevederilor art. 1 din
primul Protocol aditional la Conventia pentru apararea drepturilor omului si a
libertatilor fundamentale.
Pentru considerentele expuse, in temeiul art. 144 lit. c) si al art. 145
alin. (2) din Constitutie, precum si al art. 13 alin. (1) lit. A.c), al art. 23
si al art. 25 alin. (1) din Legea nr. 47/1992, republicata,
CURTEA
In numele legii
DECIDE:
Respinge exceptia de neconstitutionalitate a dispozitiilor art. 7 alin. 4
din Legea nr. 85/1992 privind vanzarea de locuinte si spatii cu alta destinatie
construite din fondurile statului si din fondurile unitatilor economice sau
bugetare de stat, republicata, exceptie ridicata de Societatea Comerciala
"B.T.T." - S.A. din Bucuresti in Dosarul nr. 1.916/2000 al
Judecatoriei Mangalia.
Definitiva si obligatorie.
Pronuntata in sedinta publica din data de 27 noiembrie 2001.
PRESEDINTELE CURTII CONSTITUTIONALE,
prof. univ. dr. NICOLAE POPA
Magistrat asistent,
Maria Bratu