DECIZIE Nr. 329 din 11 septembrie 2003
referitoare la exceptia de neconstitutionalitate a dispozitiilor art. 239 alin.
3 din Codul penal
ACT EMIS DE: CURTEA CONSTITUTIONALA
ACT PUBLICAT IN: MONITORUL OFICIAL NR. 695 din 3 octombrie 2003

Costica Bulai - presedinte
Nicolae Cochinescu - judecator
Constantin Doldur - judecator
Kozsokar Gabor - judecator
Petre Ninosu - judecator
Lucian Stangu - judecator
Ioan Vida - judecator
Iuliana Nedelcu - procuror
Florentina Geangu - magistrat-asistent
Pe rol se afla solutionarea exceptiei de neconstitutionalitate a
dispozitiilor art. 239 alin. 3 din Codul penal, exceptie ridicata de Ionel
Berechet in Dosarul nr. 1.526/P/2002 al Tribunalului Galati - Sectia penala.
La apelul nominal lipsesc partile, fata de care procedura de citare este
legal indeplinita.
Cauza fiind in stare de judecata, reprezentantul Ministerului Public pune
concluzii de respingere a exceptiei de neconstitutionalitate ca fiind
neintemeiata, apreciind ca dispozitiile criticate nu contravin prevederilor
art. 16 alin. (1) din Constitutie, invocate de autorul exceptiei, ci reprezinta
o masura de protectie care nu poate avea semnificatia nici a unui privilegiu,
nici a unei discriminari, ea fiind destinata tocmai asigurarii, in anumite
situatii specifice, a egalitatii cetatenilor.
CURTEA,
avand in vedere actele si lucrarile dosarului, constata urmatoarele:
Prin Incheierea din 15 ianuarie 2003, pronuntata in Dosarul nr.
1.526/P/2002, Tribunalul Galati - Sectia penala a sesizat Curtea
Constitutionala cu exceptia de neconstitutionalitate a dispozitiilor art. 239
alin. 3 din Codul penal, exceptie ridicata de Ionel Berechet, apelant inculpat
in dosarul mentionat.
In motivarea exceptiei de neconstitutionalitate se sustine ca textul de
lege criticat este neconstitutional, deoarece, "potrivit Legii privind
Statutul politistului nr. 360/2002, politistii sunt functionari publici civili,
situatie in care raman aplicabile pentru acestia, in cadrul infractiunii de
ultraj, doar dispozitiile art. 239 alin. 1 si 2 din Codul penal, iar alin. 3
este neconstitutional, aplicarea acestuia fiind posibila, dar pana la intrarea
in vigoare a Statutului politistului".
Tribunalul Galati - Sectia penala apreciaza ca exceptia de
neconstitutionalitate este nefondata, intrucat scopul urmarit de legiuitor prin
introducerea dispozitiilor legale criticate a fost acela de a crea o protectie
sporita anumitor categorii de persoane cu functii care, prin specificul lor, ii
pot face mai frecvent subiecte pasive ale infractiunii de ultraj decat alte
categorii de functionari. Adoptarea Legii nr. 360/2002 privind Statutul
politistului nu inseamna ca politistul nu mai poate fi subiect pasiv al
infractiunii de ultraj, prevazuta de art. 239 alin. 3 (devenit ulterior alin.
4) din Codul penal, si ca nu ar mai fi aparat de aceste dispozitii legale,
deoarece specificul activitatii sale a ramas neschimbat.
Potrivit dispozitiilor art. 24 alin. (1) din Legea nr. 47/1992 privind
organizarea si functionarea Curtii Constitutionale, republicata, incheierea de
sesizare a fost comunicata presedintilor celor doua Camere ale Parlamentului si
Guvernului, pentru a-si formula punctele de vedere asupra exceptiei de
neconstitutionalitate ridicate. De asemenea, in conformitate cu dispozitiile
art. 18^1 din Legea nr. 35/1997, cu modificarile ulterioare, s-a solicitat
punctul de vedere al institutiei Avocatul Poporului.
Presedintele Camerei Deputatilor considera ca dispozitiile art. 239 alin. 3
din Codul penal sunt constitutionale. In motivarea acestui punct de vedere se
arata ca politistul este investit cu exercitiul autoritatii publice, pe timpul
si in legatura cu indeplinirea atributiilor si indatoririlor de serviciu, in
limitele competentelor stabilite de lege, pozitia sa de subiect pasiv al
infractiunii de ultraj nefiind legata de calitatea de militar.
Guvernul considera critica de neconstitutionalitate ca fiind neintemeiata, aceasta
vizand aspecte de aplicare a legii, iar nu de constitutionalitate. Se arata ca
si pana la intrarea in vigoare a Legii nr. 360/2002, alin. 3 al art. 239 din
Codul penal, modificat prin Legea nr. 140/1996 si devenit alin. 4 in urma
modificarii Codului penal prin Ordonanta de urgenta a Guvernului nr. 58/2002,
facea distinctie intre politisti si alte categorii de persoane, iar prin
intrarea in vigoare a Legii nr. 360/2002 dispozitiile legale criticate, in ceea
ce ii priveste pe politisti, nu au fost implicit abrogate, acestea ramanand in
continuare aplicabile in cazul savarsirii infractiunii de ultraj impotriva
politistilor.
Avocatul Poporului arata ca prevederile legale referitoare la infractiunile
de ultraj savarsite impotriva politistului nu contravin prevederilor art. 16
din Constitutie, deoarece scopul urmarit de legiuitor a fost acela de a crea o
protectie sporita anumitor categorii de persoane cu anumite functii, care prin
specificul lor pot fi mai des subiect pasiv al infractiunii de ultraj decat
alte categorii de functionari. Protectia penala asigurata politistilor, care,
potrivit Legii nr. 360/2002, beneficiaza de un statut special, reprezinta o
garantie a exercitarii atributiilor ce le revin si nicidecum un privilegiu, iar
legitimitatea sa deriva din insasi legitimitatea existentei autoritatii.
Tratamentul juridic diferit este justificat tocmai de necesitatea egalitatii in
fata legii, de a nu se crea stari privilegiate sau discriminatorii. In
concluzie, se arata ca dispozitiile legale criticate sunt constitutionale.
Presedintele Senatului nu a transmis punctul sau de vedere asupra exceptiei
de neconstitutionalitate.
CURTEA,
examinand incheierea de sesizare, punctele de vedere ale presedintelui Camerei
Deputatilor, Guvernului si Avocatului Poporului, raportul intocmit de
judecatorul-raportor, concluziile procurorului, dispozitiile legale criticate,
raportate la prevederile Constitutiei, precum si dispozitiile Legii nr.
47/1992, retine urmatoarele:
Curtea Constitutionala a fost legal sesizata si este competenta, potrivit
dispozitiilor art. 144 lit. c) din Constitutie, ale art. 1 alin. (1), ale art.
2, 3, 12 si 23 din Legea nr. 47/1992, republicata, sa solutioneze exceptia de
neconstitutionalitate ridicata.
Obiectul exceptiei de neconstitutionalitate il constituie dispozitiile art.
239 alin. 3 din Codul penal, in vigoare la data savarsirii faptei, devenit
ulterior alin. 4, in urma introducerii alin. 2 prin Ordonanta de urgenta a
Guvernului nr. 58/2002, dispozitii potrivit carora: "Daca faptele
prevazute in alineatele precedente sunt savarsite impotriva unui magistrat,
politist sau jandarm ori alt militar, maximul special al pedepsei se majoreaza
cu 3 ani."
In cauza autorul exceptiei a fost condamnat pentru savarsirea infractiunii
de ultraj cu violenta, prevazuta in art. 239 alin. 2 si 3 din Codul penal (in
redactarea din anul 2001), texte care au devenit in prezent alin. 3 si 4. El
critica dispozitiile alin. 4 (fost 3) pe care le considera ca devenite
neconstitutionale dupa intrarea in vigoare a Legii nr. 360 din 6 iunie 2002
privind Statutul politistului. Potrivit art. 1 din aceasta lege
"Politistul este functionar public civil, cu statut special, inarmat, ce
poarta, de regula, uniforma si exercita atributiile stabilite pentru Politia
Romana prin lege, ca institutie specializata a statului". Autorul
exceptiei sustine ca, in aceste conditii, daca politistilor, functionari
publici civili, li se aplica normele de protectie din art. 239 alin. 4 (fost
3), se creeaza o disfunctionalitate evidenta in sistemul penal sanctionator,
deoarece este inadmisibil ca politistii sa aiba un tratament juridic diferit de
celelalte categorii de persoane numite in functii publice. In opinia sa, desi
nu o spune explicit, dispozitiile legale criticate sunt contrare prevederilor
art. 16 alin. (1) din Constitutie, deoarece instituie un statut discriminatoriu
in favoarea politistilor, in raport cu alti functionari publici.
Examinand exceptia de neconstitutionalitate, Curtea constata ca aceasta
este neintemeiata.
Curtea retine ca textul de lege criticat reglementeaza o varianta agravanta
a ultrajului comis impotriva unui magistrat, politist sau jandarm ori alt
militar. Aceste dispozitii nu sunt contrare prevederilor constitutionale ale
art. 16 alin. (1), deoarece nu poate fi vorba despre o incalcare a principiului
egalitatii in fata legii si a autoritatilor publice, de vreme ce legiuitorul a
instituit aceasta agravanta a ultrajului, constand in sporirea cu 3 ani a
maximului special al pedepsei, in cazul savarsirii infractiunii fata de
functionari insarcinati cu apararea ordinii si sigurantei publice.
Intrarea in vigoare a Legii nr. 360/2002 privind Statutul politistului nu
schimba natura functiei publice si deci nu face sa dispara necesitatea apararii
speciale a persoanei acestuia impotriva faptelor de ultraj.
Astfel fiind, rezulta ca dispozitiile art. 239 alin. 4 (fost 3) din Codul
penal reprezinta o masura de protectie care nu are insa semnificatia unui
privilegiu si nici a unei discriminari, fiind destinata tocmai asigurarii, in
anumite situatii specifice, a egalitatii cetatenilor.
Criticile de neconstitutionalitate fiind neintemeiate, exceptia urmeaza sa
fie respinsa.
Pentru considerentele expuse, in temeiul art. 144 lit. c) si al art. 145
alin. (2) din Constitutie, precum si al art. 13 alin. (1) lit. A.c), al art. 23
alin. (3) si (6) si al art. 25 alin. (1) din Legea nr. 47/1992, republicata,
CURTEA
In numele legii
DECIDE:
Respinge exceptia de neconstitutionalitate a art. 239 alin. 3 din Codul
penal, exceptie ridicata de Ionel Berechet in Dosarul nr. 1.526/P/2002 al
Tribunalului Galati - Sectia penala.
Definitiva si obligatorie.
Pronuntata in sedinta publica din data de 11 septembrie 2003.
PRESEDINTE,
prof. univ. dr. COSTICA BULAI
Magistrat asistent,
Florentina Geangu