DECIZIE Nr. 332 din 27 noiembrie 2001
referitoare la exceptia de neconstitutionalitate a dispozitiilor art. 315 alin.
1 din Codul de procedura civila
ACT EMIS DE: CURTEA CONSTITUTIONALA
ACT PUBLICAT IN: MONITORUL OFICIAL NR. 113 din 12 februarie 2002

Nicolae Popa - presedinte
Costica Bulai - judecator
Nicolae Cochinescu - judecator
Constantin Doldur - judecator
Kozsokar Gabor - judecator
Petre Ninosu - judecator
Serban Viorel Stanoiu - judecator
Lucian Stangu - judecator
Ioan Vida - judecator
Gabriela Ghita - procuror
Claudia Miu - magistrat-asistent sef
Pe rol se afla solutionarea exceptiei de neconstitutionalitate a
dispozitiilor art. 315 din Codul de procedura civila, exceptie ridicata de Ioan
Onea si Adela Lupsa in Dosarul nr. 2.001/2001 al Judecatoriei Medias.
La apelul nominal se prezinta partea - Vasilica Morar; lipsesc autorii
exceptiei, precum si celelalte parti, Dionisie Morar si statul roman prin
Consiliul Local al Comunei Laslea, fata de care procedura de citare este legal
indeplinita.
Cauza fiind in stare de judecata, partea prezenta solicita respingerea
exceptiei de neconstitutionalitate ca nefondata, aratand ca aceasta are ca scop
tergiversarea solutionarii cauzei in fata instantei de judecata.
Reprezentantul Ministerului Public solicita respingerea exceptiei de
neconstitutionalitate, ca fiind neintemeiata, si arata ca rolul instantelor
superioare este de a verifica legalitatea si temeinicia hotararilor pronuntate
de instantele inferioare. In ceea ce priveste principiul independentei
judecatorilor, arata ca acesta deriva din ideea separatiei puterilor in stat, aplicabil
in relatiile cu celelalte autoritati publice.
CURTEA,
avand in vedere actele si lucrarile dosarului, constata urmatoarele:
Prin Incheierea din 18 iunie 2001, pronuntata in Dosarul nr. 2.001/2001,
Judecatoria Medias a sesizat Curtea Constitutionala cu exceptia de
neconstitutionalitate a dispozitiilor art. 315 din Codul de procedura civila,
exceptie ridicata de Ioan Onea si Adela Lupsa intr-un litigiu avand ca obiect
actiunea in prestatie tabulara in care autorii exceptiei au calitatea procesuala
de parati.
In motivarea exceptiei de neconstitutionalitate autorii acesteia sustin ca
dispozitiile art. 315 din Codul de procedura civila, aplicabile si in cazul
apelului, potrivit carora indicatiile de casare sunt obligatorii pentru
instanta de trimitere, incalca dispozitiile art. 123 alin. (2) din Constitutie.
Se sustine ca obligativitatea indrumarilor date de instanta de casare in
privinta problemelor de drept dezlegate de aceasta contravine principiului
independentei judecatorilor, intrucat, pe calea acestor indrumari, instanta de
casare prejudeca procesul, lipsindu-i pe judecatorii instantelor de fond de
libertatea de a hotari ei insisi asupra modului de aplicare a legii.
Judecatoria Medias, exprimandu-si opinia, apreciaza ca exceptia de neconstitutionalitate
ridicata este neintemeiata, intrucat prevederile art. 315 din Codul de
procedura civila nu aduc atingere principiului constitutional al infaptuirii
justitiei, consacrat in art. 123 alin. (2) din Constitutie, ci, mai mult,
contribuie la realizarea acesteia. "Pentru a se elimina posibilele erori
in calificarea juridica a unor situatii de fapt instanta de recurs ca instanta
de control poate impune obligativitatea aplicarii problemelor de drept
dezlegate, judecatorilor fondului." Principiul supunerii judecatorilor
numai fata de lege nu are semnificatia aplicarii diferite si chiar
contradictorii a aceleiasi dispozitii legale, in functie exclusiv de
subiectivitatea interpretarii apartinand unor judecatori diferiti, intrucat
legea fiind aceeasi, aplicarea ei nu poate fi diferita." Acest principiu
nu exclude subordonarea fata de alti judecatori, care se bucura ei insisi de
independenta.
Potrivit dispozitiilor art. 24 alin. (1) din Legea nr. 47/1992,
republicata, incheierea de sesizare a fost comunicata presedintilor celor doua
Camere ale Parlamentului si Guvernului, pentru a-si exprima punctele de vedere
asupra exceptiei de neconstitutionalitate ridicate.
Guvernul, in punctul sau de vedere, apreciaza ca exceptia de
neconstitutionalitate este nefondata, deoarece obligativitatea hotararilor
instantei de recurs in ceea ce priveste dezlegarile problemelor de drept
decurge din insasi ratiunea de a fi a controlului ierarhic judecatoresc. Acest
control este necesar pentru a inlatura posibilitatea repetarii acelorasi
greseli de judecata de catre instanta de fond.
Presedintii celor doua Camere ale Parlamentului nu au comunicat punctele
lor de vedere.
CURTEA,
examinand incheierea de sesizare, punctul de vedere exprimat de Guvern,
raportul intocmit de judecatorul-raportor, concluziile procurorului,
dispozitiile legale criticate, raportate la prevederile Constitutiei, precum si
dispozitiile Legii nr. 47/1992, republicata, retine urmatoarele:
Curtea Constitutionala a fost legal sesizata si este competenta, potrivit
dispozitiilor art. 144 lit. c) din Constitutie, precum si ale art. 1 alin. (1),
ale art. 2, 3, 12 si 23 din Legea nr. 47/1992, republicata, sa solutioneze
exceptia de neconstitutionalitate ridicata.
In stabilirea obiectului exceptiei de neconstitutionalitate Curtea
Constitutionala retine ca, desi sesizarea instantei se refera la dispozitiile
art. 315 din Codul de procedura civila - in ansamblu, motivarea exceptiei,
precum si opinia instantei de judecata au in vedere numai dispozitiile care
reglementeaza obligativitatea solutiei instantei de casare in ceea ce priveste
dezlegarile in drept si necesitatea administrarii unor probe pentru instanta de
fond, dispozitii care sunt cuprinse in alin. 1 al articolului mentionat. Asadar
urmeaza sa fie supuse controlului de constitutionalitate numai dispozitiile
art. 315 alin. 1 din Codul de procedura civila, dispozitii care au fost
modificate si completate prin Ordonanta de urgenta a Guvernului nr. 138/2000,
publicata in Monitorul Oficial al Romaniei, Partea I, nr. 479 din 2 octombrie
2000, avand urmatorul continut: "In caz de casare, hotararile instantei de
recurs asupra problemelor de drept dezlegate, precum si asupra necesitatii
administrarii unor probe sunt obligatorii pentru judecatorii fondului."
Autorul exceptiei sustine ca prevederile legale criticate incalca
dispozitiile constitutionale ale art. 123 alin. (2), prevederi conform carora
"Judecatorii sunt independenti si se supun numai legii".
Analizand exceptia de neconstitutionalitate, Curtea constata ca prevederile
art. 123 alin. (2) din Constitutie consacra principiul independentei
judecatorilor si supunerii lor numai legii.
Acest principiu inerent separatiei puterilor in stat le asigura
judecatorilor libertatea de a solutiona, numai pe baza legii, cazurile cu care
sunt investiti si totodata el are semnificatia faptului ca judecatorii nu pot
fi supusi nici unei ingerinte din partea celorlalte autoritati publice.
Curtea constata ca din continutul dispozitiei legale criticate pentru
neconstitutionalitate nu rezulta posibilitatea exercitarii unei atare
ingerinte.
In ceea ce priveste controlul judiciar ce se exercita de catre instantele
care solutioneaza caile de atac, asupra instantelor care au pronuntat
hotararile atacate, se retine ca acest control nu reprezinta o limitare a
independentei judecatorilor, deoarece el este intotdeauna posterior si nu are,
in consecinta, cum sa ii influenteze pe judecatorii care au pronuntat
hotararile supuse controlului.
Indrumarile date de instanta de recurs sau de apel sunt obligatorii pentru
judecatorii fondului, numai in privinta rezolvarilor de drept, precum si in
privinta necesitatii administrarii unor probe. Aceste indrumari sunt date in
cadrul activitatii cu caracter jurisdictional a instantelor de apel sau de
recurs, pe cale de hotarari pronuntate in urma dezbaterilor contradictorii, si
nu au nimic comun cu situatia nepermisa cand, pe cale administrativa,
ierarhica, un judecator ar primi indicatii asupra modului in care trebuie sa judece
un anumit proces.
Independenta judecatorului fondului nu este stirbita prin faptul ca,
rejudecand cauza, adopta rezolvarea in drept stabilita de instanta de apel sau
de recurs, deoarece prin aceasta el nu se supune vointei unei autoritati lipsite
de competenta jurisdictionala in cauza, ci se conformeaza indrumarilor
obligatorii date de instanta de control judiciar, in aceeasi cauza si in
limitele competentei stabilite prin lege.
Pe de alta parte, Curtea observa ca institutia controlului judiciar isi
gaseste reazemul constitutional in dispozitiile art. 128 din Legea
fundamentala, potrivit carora "Impotriva hotararilor judecatoresti,
partile interesate si Ministerul Public pot exercita caile de atac, in
conditiile legii".
Prin dispozitiile art. 315 alin. 1 din Codul de procedura civila se da
eficienta textului constitutional citat, dat fiind ca, fara obligativitatea
indrumarilor date de catre instanta de control judiciar judecatorilor fondului,
nu s-ar putea realiza finalitatea controlului, de asigurare a solutionarii
temeinice si legale a cauzelor. Daca judecatorii de la instanta de fond nu ar
fi obligati sa se supuna indrumarilor instantei de apel sau de recurs, putand
reitera erorile comise prin solutia ce a fost desfiintata, s-ar ajunge la
exercitarea repetata a cailor de atac si la prelungirea duratei solutionarii
cauzelor in mod nepermis si astfel s-ar incalca cerinta solutionarii proceselor
intr-un "termen rezonabil", prevazuta la art. 6 paragraful 1 din
Conventia pentru apararea drepturilor omului si a libertatilor fundamentale.
Pentru aceste considerente Curtea Constitutionala constata ca dispozitiile
art. 315 alin. 1 din Codul de procedura civila nu contravin prevederilor art.
123 alin. (2) din Constitutie, urmand sa respinga exceptia de
neconstitutionalitate ca fiind neintemeiata.
Pentru considerentele expuse, in temeiul art. 123 alin. (2), al art. 128 si
al art. 144 lit. c) din Constitutie, precum si al art. 13 alin. (1) lit. A.c)
si al art. 23 din Legea nr. 47/1992, republicata,
CURTEA
In numele legii
DECIDE:
Respinge exceptia de neconstitutionalitate a dispozitiilor art. 315 alin. 1
din Codul de procedura civila, exceptie ridicata de Ioan Onea si Adela Lupsa in
Dosarul nr. 2.001/2001 al Judecatoriei Medias.
Definitiva si obligatorie.
Pronuntata in sedinta publica din data de 27 noiembrie 2001.
PRESEDINTELE CURTII CONSTITUTIONALE,
prof. univ. dr. NICOLAE POPA
Magistrat asistent sef
Claudia Miu