În temeiul prevederilor art. 11 alin. (1) şi art. 12 alin. (1), (3) şi (4) din Ordonanţa de urgenţă a Guvernului nr. 22/2009 privind înfiinţarea Autorităţii Naţionale pentru Administrare şi Reglementare în Comunicaţii, aprobată prin Legea nr. 113/2010, cu modificările şi completările ulterioare, precum şi ale art. 120 alin. (1), (3), (4) şi (6) din Ordonanţa de urgenţă a Guvernului nr. 111/2011 privind comunicaţiile electronice, aprobată cu modificări şi completări prin Legea nr. 140/2012, respectiv ale art. 4 alin. (2) din Decizia preşedintelui Autorităţii Naţionale pentru Administrare şi Reglementare în Comunicaţii nr. 1.167/2011 privind raportarea unor date statistice de către furnizorii de reţele sau de servicii de comunicaţii electronice destinate publicului şi ale pct. 3.15.3 din anexa nr. 1 la Decizia preşedintelui Autorităţii Naţionale pentru Administrare şi Reglementare în Comunicaţii nr. 987/2012 privind regimul de autorizare generală pentru furnizarea reţelelor şi a serviciilor de comunicaţii electronice,preşedintele Autorităţii Naţionale pentru Administrare şi Reglementare în Comunicaţii emite prezenta decizie. Capitolul IObiectul deciziei Articolul 1(1) Prezenta decizie stabileşte mijloacele şi modalitatea prin care furnizorii de reţele publice de comunicaţii electronice sau de servicii de comunicaţii electronice destinate publicului, denumiţi în continuare furnizori, transmit Autorităţii Naţionale pentru Administrare şi Reglementare în Comunicaţii, denumită în continuare ANCOM, anumite documente, date sau informaţii solicitate de către aceasta în exercitarea atribuţiilor legale ori care trebuie raportate acesteia, în mod periodic, în conformitate cu dispoziţiile legislaţiei primare sau secundare din domeniul comunicaţiilor electronice.(2) Se transmit exclusiv, în conformitate cu dispoziţiile prezentei decizii, următoarele categorii de documente, date sau informaţii:a)informaţiile privind utilizarea resurselor de numerotaţie care trebuie raportate, în mod periodic, potrivit prevederilor legale în vigoare; b)informaţiile care trebuie raportate, în mod periodic, potrivit prevederilor art. 4 alin. (6) din Decizia preşedintelui Autorităţii Naţionale pentru Administrare şi Reglementare în Comunicaţii nr. 653/2010*) privind obligaţiile impuse operatorului cu putere semnificativă pe piaţa serviciilor de acces la elemente de infrastructură; *) Decizia preşedintelui Autorităţii Naţionale pentru Administrare şi Reglementare în Comunicaţii nr. 653/2010 nu a fost publicată în Monitorul Oficial al României, Partea I. c)informaţiile care trebuie raportate, în mod periodic, potrivit prevederilor art. 6 alin. (3) din Decizia preşedintelui Autorităţii Naţionale pentru Administrare şi Reglementare în Comunicaţii nr. 7/2011 privind implementarea serviciului universal în sectorul comunicaţiilor electronice; d)informaţiile care trebuie raportate, în mod periodic, potrivit prevederilor art. 4 alin. (6) din Decizia preşedintelui Autorităţii Naţionale pentru Administrare şi Reglementare în Comunicaţii nr. 15/2011**) privind obligaţiile impuse operatorului cu putere semnificativă pe piaţa serviciilor de linii închiriate–segmente terminale cu capacitatea de transmisie de până la şi inclusiv 2 Mbps;**) Decizia preşedintelui Autorităţii Naţionale pentru Administrare şi Reglementare în Comunicaţii nr. 15/2011 nu a fost publicată în Monitorul Oficial al României, Partea I. e)informaţiile care trebuie raportate, în mod periodic, potrivit prevederilor legale în vigoare privind raportarea unor date statistice de către furnizorii de reţele publice de comunicaţii electronice sau de servicii de comunicaţii electronice destinate publicului; f)informaţiile care trebuie raportate, în mod periodic, potrivit prevederilor pct. 3.15.2 din anexa nr. 1 la Decizia preşedintelui Autorităţii Naţionale pentru Administrare şi Reglementare în Comunicaţii nr. 987/2012 privind regimul de autorizare generală pentru furnizarea reţelelor şi a serviciilor de comunicaţii electronice; g)notificările privind activarea resurselor de numerotaţie şi a resurselor tehnice, potrivit prevederilor legale în vigoare; h)documentele care trebuie transmise ANCOM potrivit prevederilor pct. 3.15.1 lit. a) şi b) din anexa nr. 1 la Decizia preşedintelui Autorităţii Naţionale pentru Administrare şi Reglementare în Comunicaţii nr. 987/2012; i)copiile de pe cererile de interconectare, respectiv de modificare, completare sau retragere a acestora, în cazul furnizorilor cărora le-a fost impusă această obligaţie; j)situaţiile financiare anuale sau, după caz, declaraţiile financiare anuale prevăzute la art. 130 din Ordonanţa de urgenţă a Guvernului nr. 111/2011 privind comunicaţiile electronice, aprobată cu modificări şi completări prin Legea nr. 140/2012. (3) Se transmit, în conformitate cu dispoziţiile prezentei decizii, documentele, datele sau informaţiile solicitate de ANCOM în temeiul art. 120 alin. (1), (2) ori (3) din Ordonanţa de urgenţă a Guvernului nr. 111/2011, aprobată cu modificări şi completări prin Legea nr. 140/2012, dacă în cuprinsul solicitării nu a fost indicată expres o altă modalitate sau alte mijloace de transmitere.(4) Prevederile alin. (3) nu aduc atingere posibilităţii ANCOM de a determina modalităţi ori mijloace alternative de transmitere a documentelor, datelor sau informaţiilor solicitate.(5) Furnizorii au obligaţia de a transmite ANCOM documente, date şi informaţii corecte, complete şi în termenul indicat de către aceasta sau de către dispoziţiile legale relevante aplicabile. Articolul 2În înţelesul prezentei decizii, prin reprezentant legal al furnizorului se înţelege persoana fizică autorizată, întreprinzătorul persoană fizică titular al întreprinderii individuale, reprezentantul întreprinderii familiale sau orice persoană fizică ori juridică având, în conformitate cu dispoziţiile legale în vigoare, puterea de a asigura reprezentarea legală a unui furnizor. Capitolul IIObligaţia de a semna electronic şi de a transmite documente, date sau informaţii către ANCOM Articolul 3Modalitatea prin care furnizorii au obligaţia de a transmite ANCOM documente, date sau informaţii este cea a înscrisului în formă electronică, căruia i s-a încorporat, ataşat ori i s-a asociat logic o semnătură electronică extinsă, bazată pe un certificat calificat nesuspendat sau nerevocat la data transmiterii şi generată cu ajutorul unui dispozitiv securizat de creare a semnăturii electronice, prin utilizarea mijloacelor electronice de transmitere la distanţă. Articolul 4(1) Semnarea înscrisului în formă electronică prevăzut la art. 3 se realizează prin utilizarea unui certificat calificat eliberat de către un furnizor de servicii de certificare cu domiciliul sau sediul în România, acreditat în condiţiile Legii nr. 455/2001 privind semnătura electronică, ori a unui certificat calificat eliberat de către un furnizor de servicii de certificare cu domiciliul sau sediul în alt stat, în măsura în care, în condiţiile aceluiaşi act normativ, este recunoscut ca fiind echivalent din punct de vedere al efectelor juridice cu certificatul calificat eliberat de un furnizor de servicii de certificare cu domiciliul sau sediul în România.(2) Titularul certificatului calificat poate fi orice persoană fizică, română ori străină, reprezentant legal al furnizorului sau împuternicit de către acesta, în condiţiile în care a fost în prealabil înregistrat la ANCOM potrivit prevederilor art. 7.(3) Furnizorii, prin reprezentanţii lor legali, asigură înregistrarea la ANCOM a tuturor titularilor de certificate calificate care au dreptul de a semna înscrisurile în formă electronică transmise de aceştia către ANCOM. Articolul 5(1) Furnizorii transmit ANCOM documente, date sau informaţii prin intermediul accesării unei aplicaţii special destinate acestui scop, disponibilă pe pagina de internet a ANCOM.(2) Accesarea aplicaţiei prevăzute la alin. (1) se realizează de către reprezentantul legal al furnizorului, prin intermediul unui nume de utilizator şi al unei parole unice, comunicate în condiţii de confidenţialitate de către ANCOM.(3) ANCOM ia toate măsurile necesare pentru a transmite furnizorilor parola unică prevăzută la alin. (2), în termen de cel mult 10 zile lucrătoare de la data dobândirii iniţiale a dreptului de a furniza orice tip de reţea publică de comunicaţii electronice sau de serviciu de comunicaţii electronice destinat publicului, potrivit prevederilor Deciziei preşedintelui Autorităţii Naţionale pentru Administrare şi Reglementare în Comunicaţii nr. 987/2012.(4) Numele de utilizator prevăzut la alin. (2) corespunde, după caz, codului unic de înregistrare sau codului de înregistrare fiscală al furnizorilor.(5) Accesarea aplicaţiei prevăzute la alin. (1) de către persoanele împuternicite în condiţiile prezentei decizii se realizează prin autentificare, cu certificatele calificate ai căror titulari sunt. Articolul 6(1) La prima accesare a aplicaţiei prevăzute la art. 5 alin. (1), reprezentantul legal al furnizorului indică cel puţin o adresă de poştă electronică unde, în eventualitatea pierderii parolei unice de acces, primeşte o nouă parolă unică generată de către ANCOM. De asemenea, la prima accesare a aplicaţiei prevăzute la art. 5 alin. (1), reprezentantul legal al furnizorului modifică parola unică de acces comunicată de către ANCOM.(2) ANCOM asigură transmiterea unor informări de interes pentru furnizori la adresa de poştă electronică indicată potrivit prevederilor alin. (1).(3) Adresa de poştă electronică indicată potrivit prevederilor alin. (1) poate fi selectată ca mijloc de comunicare de către ANCOM a unor acte şi documente pentru care dispoziţiile legale în vigoare permit alegerea unei asemenea modalităţi de transmitere. Lipsa confirmării primirii actelor şi documentelor transmise de ANCOM la adresa de poştă electronică indicată potrivit prevederilor alin. (1) echivalează cu renunţarea pentru viitor la utilizarea acestui mijloc de comunicare de către ANCOM.(4) În situaţia pierderii parolei unice de acces la aplicaţia prevăzută la art. 5 alin. (1) şi a imposibilităţii accesării adresei de poştă electronică indicate potrivit prevederilor alin. (1), reprezentantul legal al furnizorului solicită ANCOM emiterea unei noi parole unice prin transmiterea cererii-tip prevăzute în anexă.(5) Transmiterea cererii-tip prevăzute în anexă se efectuează către sediul central al ANCOM, în unul dintre următoarele moduri:a)prin depunere, personal sau de către un reprezentant al furnizorului, sub luare de semnătură; b)printr-un serviciu poştal. (6) Este considerată dată a transmiterii, după caz, data înscrierii în registrul general de intrare-ieşire a corespondenţei al ANCOM sau data confirmării primirii documentului la sediul central al ANCOM printr-un serviciu poştal cu confirmare de primire.(7) În termen de cel mult 10 zile lucrătoare de la transmiterea cererii-tip prevăzute în anexă, ANCOM ia toate măsurile necesare pentru a comunica furnizorului, în condiţii de confidenţialitate, o nouă parolă unică de acces. Prevederile alin. (1) sunt aplicabile în mod corespunzător. Capitolul IIIÎnregistrarea la ANCOM a titularilor de certificate calificate Articolul 7(1) Înregistrarea la ANCOM a titularilor de certificate calificate care au dreptul de a semna înscrisurile în formă electronică transmise de către furnizori se realizează numai de către reprezentanţii legali ai acestora prin trimiterea unei cereri-tip disponibile în cadrul aplicaţiei prevăzute la art. 5 alin. (1), la care se ataşează următoarele:a)actele de identitate ale titularilor de certificate calificate, în copie; b)colecţia de date corespunzătoare cheilor publice aferente certificatelor calificate ale titularilor indicaţi în cererea-tip. (2) În cererea-tip prevăzută la alin. (1) se completează, în mod obligatoriu, corect şi complet, datele de identificare ale furnizorului şi ale reprezentantului legal al acestuia, respectiv datele de identificare ale titularilor de certificate calificate care au dreptul de a semna înscrisurile în formă electronică transmise de către furnizori.(3) Cererea-tip prevăzută la alin. (1) conţine, în mod obligatoriu, semnătura olografă a reprezentantului legal şi ştampila furnizorului.(4) Transmiterea cererii-tip prevăzute la alin. (1), însoţită de documentele ataşate acesteia, se efectuează prin intermediul aplicaţiei prevăzute la art. 5 alin. (1), dispoziţiile art. 11 fiind în mod corespunzător aplicabile. (5) Transmiterea cererii-tip prevăzute la alin. (1) este condiţionată de completarea datelor obligatorii din cuprinsul acesteia, respectiv a celor indicate la alin. (1) lit. b). Articolul 8(1) După transmiterea cererii-tip, ANCOM verifică respectarea condiţiilor prevăzute la art. 7 şi:a)în cazul în care acestea au fost îndeplinite, validează înregistrarea titularilor de certificate calificate, prin intermediul aplicaţiei prevăzute la art. 5 alin. (1); b)în cazul în care acestea nu au fost îndeplinite, comunică furnizorului, la adresa de poştă electronică prevăzută la art. 6 alin. (1), faptul că înregistrarea titularilor de certificate calificate nu a fost validată. (2) De la momentul validării înregistrării titularilor de certificate calificate, toate înscrisurile în formă electronică semnate de către aceştia produc depline consecinţe juridice pentru furnizorii în cauză.(3) Constatarea de către ANCOM, ulterior validării înregistrării potrivit alin. (1) lit. a), a faptului că nu au fost respectate prevederile art. 7 determină lipsirea de efecte juridice a înscrisurilor în formă electronică semnate de către respectivii titulari de certificate calificate, sub rezerva acoperirii de către furnizori a viciilor constatate, în conformitate cu prevederile alin. (4).(4) ANCOM poate solicita furnizorilor, în orice moment, îndreptarea unor erori constatate sau completarea informaţiilor lipsă.(5) Dacă este necesar, ANCOM poate solicita furnizorilor documente din care să rezulte calitatea de reprezentant legal a persoanei care a semnat cererea-tip prevăzută la art. 7 alin. (1). Articolul 9(1) Titularul unui certificat calificat poate fi împuternicit să semneze pentru unul sau mai mulţi furnizori.(2) Un furnizor poate împuternici unul sau mai mulţi titulari de certificate calificate să semneze pentru acesta. Articolul 10Reprezentanţii legali au posibilitatea de a alege ca titularii de certificate calificate înregistraţi să semneze toate înscrisurile în formă electronică transmise de către furnizori sau numai o parte a acestora. Articolul 11(1) Este considerată dată a transmiterii înscrisului în formă electronică data confirmării primirii acestuia de către ANCOM.(2) ANCOM asigură fără întârziere şi în mod automat confirmarea primirii unui înscris în formă electronică transmis prin intermediul aplicaţiei prevăzute la art. 5 alin. (1).(3) În situaţia în care confirmarea primirii unui înscris în formă electronică nu s-a realizat în condiţiile alin. (2), este considerată dată a transmiterii data la care înscrisul în formă electronică a fost trimis, în măsura în care această dată poate fi determinată cu certitudine. Articolul 12Nu este permisă semnarea unui înscris în formă electronică de către titularul unui certificat calificat neînregistrat la ANCOM în condiţiile art. 7. Capitolul IVIntervenţii asupra înregistrărilor la ANCOM ale titularilor de certificate calificate Articolul 13(1) Furnizorii au posibilitatea, în orice moment, de a interveni asupra datelor privind titularii de certificate calificate care au dreptul de a semna înscrisurile în formă electronică transmise de către aceştia, prin înregistrarea unor noi titulari de certificate calificate, modificarea datelor comunicate potrivit art. 7 sau revocarea înregistrării unor titulari de certificate calificate împuterniciţi să semneze pentru aceştia.(2) Revocarea înregistrării titularului unui certificat calificat împuternicit să semneze înscrisuri în formă electronică pentru un furnizor se realizează numai de către reprezentanţii legali ai acestuia, prin transmiterea unei cereri-tip, disponibile în cadrul aplicaţiei prevăzute la art. 5 alin. (1).(3) În cererea-tip prevăzută la alin. (2) se completează, în mod obligatoriu, corect şi complet, datele de identificare ale furnizorului şi ale reprezentantului legal al acestuia, respectiv datele de identificare ale titularilor de certificate calificate al căror drept de a semna înscrisurile în formă electronică transmise de către furnizori este retras, dispoziţiile art. 7 alin. (3)-(5), respectiv ale art. 8 alin. (5) fiind în mod corespunzător aplicabile.(4) Revocarea înregistrării titularului unui certificat calificat împuternicit să semneze înscrisuri în formă electronică pentru un furnizor produce efecte pentru ANCOM de la data transmiterii cererii-tip prevăzute la alin. (2), determinată în conformitate cu prevederile art. 11.(5) Înscrisurilor în formă electronică semnate de către titularul unui certificat calificat a cărui înregistrare a fost revocată le sunt aplicabile dispoziţiile art. 8 alin. (3).(6) Pentru celelalte categorii de titulari de certificate calificate înregistraţi la ANCOM, furnizorii transmit informări cu privire la situaţia acestora, revocarea înregistrării producând efecte de la data încetării dreptului de a semna pentru furnizori. Capitolul VDispoziţii finale Articolul 14(1) În situaţia în care, din motive de ordin tehnic, ANCOM nu va putea asigura primirea înscrisurilor în formă electronică prin intermediul aplicaţiei prevăzute la art. 5 alin. (1) mai mult de 20 de zile consecutive, va indica, prin publicarea unei informări pe pagina de internet a instituţiei, mijloace şi/sau modalităţi alternative de transmitere, aplicabile până la remedierea problemelor tehnice existente.(2) În cazul prevăzut la alin. (1), ANCOM determină în mod corespunzător şi data transmiterii documentelor, datelor sau informaţiilor. Articolul 15În termen de 10 zile lucrătoare de la data intrării în vigoare a prezentei decizii, ANCOM ia toate măsurile necesare pentru a transmite fiecărui furnizor parola unică pentru accesarea aplicaţiei prevăzute la art. 5 alin. (1). Articolul 16Decizia preşedintelui Autorităţii Naţionale pentru Comunicaţii nr. 77/2009 privind obligaţiile de informare a utilizatorilor finali de către furnizorii de servicii de comunicaţii electronice destinate publicului, publicată în Monitorul Oficial al României, Partea I, nr. 88 din 13 februarie 2009, se modifică după cum urmează: 1. La articolul 12 alineatul (1), litera a) va avea următorul cuprins: a)să transmită ANCOM, în mod complet şi corect, ofertele lor comerciale care să conţină cel puţin elementele prevăzute în anexa nr. 1, în modalitatea prevăzută la art. 13, în formatul aferent fiecărei categorii de servicii (telefonie fixă, telefonie mobilă şi acces la internet în bandă largă), stabilit de ANCOM; 2. Articolul 13 va avea următorul cuprins: Articolul 13Modalitatea în care informaţiile prevăzute la art. 12 se transmit ANCOM este cea a înscrisului în formă electronică, căruia i s-a încorporat, ataşat ori i s-a asociat logic o semnătură electronică extinsă, bazată pe un certificat calificat nesuspendat sau nerevocat la data transmiterii şi generată cu ajutorul unui dispozitiv securizat de creare a semnăturii electronice. Articolul 17(1) Dispoziţiile pct. 3.15.3 din anexa nr. 1 la Decizia preşedintelui Autorităţii Naţionale pentru Administrare şi Reglementare în Comunicaţii nr. 987/2012 privind regimul de autorizare generală pentru furnizarea reţelelor şi a serviciilor de comunicaţii electronice, publicată în Monitorul Oficial al României, Partea I, nr. 853 din 18 decembrie 2012, intră în vigoare la data de 1 iulie 2013. (2) Se realizează în condiţiile prezentei decizii:a)începând cu 1 iulie 2013, transmiterea documentelor, datelor sau informaţiilor prevăzute la art. 1 alin. (2) lit. b)-f), h) şi i) şi alin. (3); b)începând cu 1 ianuarie 2014, transmiterea documentelor, datelor sau informaţiilor prevăzute la art. 1 alin. (2) lit. a), g) şi j). Articolul 18(1) Anexa face parte integrantă din prezenta decizie.(2) Prezenta decizie se publică în Monitorul Oficial al României, Partea I, şi intră în vigoare la 10 zile de la publicare.(3) La data de 1 ianuarie 2014 se abrogă orice dispoziţii contrare privind modalităţile ori mijloacele de transmitere de către furnizorii de reţele publice de comunicaţii electronice sau de servicii de comunicaţii electronice destinate publicului a documentelor, datelor sau informaţiilor prevăzute la art. 1 alin. (2) lit. a), g) şi j).Preşedintele Autorităţii Naţionale pentru Administrare şi Reglementare în Comunicaţii, Marius Cătălin Marinescu
ANEXĂCătre Autoritatea Naţională pentru Administrare şi Reglementare în Comunicaţii CERERE de emitere a unei noi parole de acces la aplicaţia pentru transmiterea electronică a documentelor, datelor sau informaţiilor Furnizorul ........ ................ ................ ................ ........ ..........., cu sediul/domiciliul în ........ ................ ........ ................ ................ ................ ................ ................ ................ ................ ................ ................ ................ ................ ................ ................ ................ ................ ................ ................ ................ ........ ........, (Se va menţiona, în mod corect şi complet, adresa furnizorului.) cod unic de înregistrare/cod de înregistrare fiscală ........ ................ ................ ................ ..............., reprezentat legal de către ........ ................ ................ ................ ................ ................ ................ ........... ........ ................ ................ ................ ................ ................ ................ ................ ................ ........ ............ ........ ................ ................ ................ ................ ................ ................ ................ ................ ........ ............ ........ ................ ................ ................ ................ ................ ................ ................ ................ ........ ............ ........ ................ ................ ................ ................ ................ ................ ................ ................ ........ ............ ........ ................ ................ ................ ................ ................ ................ ................ ................ ........ ............ ........ ................ ................ ................ ................ ................ ................ ................ ................ ........ ............, (În cazul în care reprezentarea legală este asigurată de către o persoană fizică, se vor menţiona datele de identificare ale acestei persoane; în cazul în care reprezentarea legală este asigurată de către o persoană juridică, se vor menţiona datele de identificare ale persoanei juridice, respectiv ale persoanei fizice care semnează cererea.) solicită Autorităţii Naţionale pentru Administrare şi Reglementare în Comunicaţii emiterea unei noi parole de acces la aplicaţia pentru transmiterea electronică a documentelor, datelor sau informaţiilor, întrucât aceasta a fost pierdută, iar accesarea adresei de poştă electronică indicată nu este posibilă. Declar pe propria răspundere, cunoscând prevederile art. 292 din Codul penal privind infracţiunea de fals în declaraţii, că am calitatea de reprezentant legal al furnizorului şi că datele înscrise în cuprinsul prezentei cereri sunt corecte şi complete. Semnătura reprezentantului legal şi ştampila furnizorului ........ ................ ................ ................ ................ ........ ..............