DECIZIE Nr. 77
din 5 februarie 2009
privind obligatiile de
informare a utilizatorilor finali de catre furnizorii de servicii de
comunicatii electronice destinate publicului
ACT EMIS DE:
AUTORITATEA NATIONALA PENTRU COMUNICATII
ACT PUBLICAT IN:
MONITORUL OFICIAL NR. 88 din 13 februarie 2009
Având în vedere dispoziţiile art. 21 din Decizia
preşedintelui Autorităţii Naţionale de Reglementare în Comunicaţii nr. 144/2006
privind implementarea portabilităţii numerelor, cu modificările şi completările
ulterioare,
în temeiul dispoziţiilor art. 5 alin. (5) lit. d), art.
6 alin. (2) pct. 23 şi ale art. 8 alin. (1), (3) şi (5) din Ordonanţa de
urgenţă a Guvernului nr. 106/2008 privind înfiinţarea Autorităţii Naţionale
pentru Comunicaţii, cu modificările ulterioare, ale art. 20 alin. (4) şi (5)
din Legea nr. 304/2003 pentru serviciul universal şi drepturile utilizatorilor
cu privire la reţelele şi serviciile de comunicaţii electronice, republicată,
ale art. 51 alin. (1), alin. (2) lit. k) şi alin. (5) din Ordonanţa de urgenţă
a Guvernului nr. 79/2002 privind cadrul general de reglementare a
comunicaţiilor, aprobată cu modificări şi completări prin Legea nr. 591/2002,
cu modificările şi completările ulterioare, precum şi ale art. 6 alin. (3) din
Legea nr. 506/2004 privind prelucrarea datelor cu caracter personal şi
protecţia vieţii private în sectorul comunicaţiilor electronice, cu
modificările şi completările ulterioare,
preşedintele Autorităţii Naţionale pentru Comunicaţii
emite prezenta decizie.
CAPITOLUL I
Dispoziţii generale
Art. 1. - (1) Prezenta decizie stabileşte condiţiile şi
modalităţile de îndeplinire a obligaţiilor de informare a utilizatorilor finali
care revin furnizorilor de servicii de comunicaţii electronice destinate
publicului în conformitate cu legislaţia specială din domeniul comunicaţiilor
electronice.
(2) In conformitate cu prezenta
decizie, obligaţiile de informare a utilizatorilor finali constau în:
a) pentru furnizorii de servicii de telefonie
destinate publicului, informarea prin mijloace proprii, în condiţiile cap. II secţiunea 1;
b) pentru toţi furnizorii de servicii de comunicaţii
electronice destinate publicului:
- punerea la dispoziţia publicului a informaţiilor
privind condiţiile tehnice şi comerciale de furnizare a acestor servicii, prin
intermediul unei pagini de internet realizate şi administrate de Autoritatea
Naţională pentru Comunicaţii, denumită în continuare ANC, în condiţiile cap. II secţiunea a 2-a;
- punerea la dispoziţia abonaţilor, prin intermediul
facturilor detaliate, a informaţiilor referitoare la serviciile prestate
conform contractelor încheiate şi la tarifele aferente acestor servicii, în
condiţiile cap. III.
Art. 2. - (1) In înţelesul prezentei decizii, următorii
termeni se definesc astfel:
a) punct de lucru - orice sediu principal sau
secundar în care furnizorul de servicii de telefonie
destinate publicului îşi desfăşoară activitatea şi care este accesibil
publicului în scopul vânzării produselor şi serviciilor;
b) serviciu de acces la
internet în bandă largă - un serviciu de acces la
internet care constă în transportul semnalelor la o capacitate de cel puţin 144
Kbps;
c) ofertă comercială - ansamblul ofertelor de servicii de telefonie sau acces la
internet în bandă largă destinate publicului, cu excepţia ofertelor individuale
propuse în cadrul negocierilor directe.
(2) In cuprinsul prezentei
decizii sunt, de asemenea, aplicabile definiţiile relevante prevăzute la art. 2
din Ordonanţa de urgenţă a Guvernului nr. 79/2002 privind cadrul general de
reglementare a comunicaţiilor, aprobată cu modificări şi completări prin Legea
nr. 591/2002, cu modificările şi completările ulterioare, la art. 2 din
Ordonanţa Guvernului nr. 34/2002 privind accesul la reţelele publice de
comunicaţii electronice şi la infrastructura asociată, precum şi
interconectarea acestora, aprobată cu modificări şi completări prin Legea nr.
527/2002, cu modificările şi completările ulterioare, la art. 2 din Legea nr.
304/2003 pentru serviciul universal
şi drepturile utilizatorilor cu privire la reţelele şi serviciile de
comunicaţii electronice, republicată, şi la art. 2 alin. (1) din Legea nr.
506/2004 privind prelucrarea datelor cu caracter personal şi protecţia vieţii
private în sectorul comunicaţiilor electronice, cu modificările şi completările
ulterioare.
CAPITOLUL II
Obligaţia de informare privind condiţiile de furnizare a
serviciilor de comunicaţii electronice destinate publicului
SECŢIUNEA 1
Informarea prin mijloacele proprii ale
furnizorilor de servicii de telefonie destinate
publicului
Art. 3. - (1) Furnizorii de servicii de telefonie
destinate publicului au obligaţia de a pune la
dispoziţia publicului informaţii privind preţurile şi tarifele aplicabile,
precum şi condiţiile de obţinere şi utilizare a serviciilor de telefonie
destinate publicului, pentru a asigura posibilitatea utilizatorilor finali de a
alege în cunoştinţă de cauză.
(2) Informaţiile prevăzute la alin. (1) trebuie să
cuprindă cel puţin elementele prevăzute la pct. I din anexa nr. 1 la prezenta decizie şi vor fi puse la dispoziţia
publicului în condiţiile prezentei secţiuni.
(3) Prevederile prezentei
secţiuni sunt aplicabile serviciilor de telefonie destinate publicului, indiferent
dacă plata se realizează în avans sau ulterior furnizării acestora.
(4) In cazul serviciilor de acces la internet,
furnizorilor li se recomandă să pună la dispoziţia publicului, ţinând cont de
prevederile prezentei secţiuni, informaţii privind preţurile şi tarifele
aplicabile, precum şi condiţiile de conectare şi utilizare a serviciilor, care
să cuprindă cel puţin elementele prevăzute la pct. II
din anexa nr. 1.
Art. 4. - (1) Informaţiile pe
care furnizorii de servicii de telefonie destinate publicului au obligaţia de a
le pune la dispoziţia utilizatorilor finali trebuie să fie detaliate, clare şi
actualizate.
(2) Informaţiile prevăzute la art. 3 alin. (1) vor fi
redactate şi prezentate, indiferent de mijloacele prin care sunt puse la
dispoziţia publicului, conform prevederilor art. 5, într-o manieră simplă,
clară, lizibilă şi accesibilă, care să permită utilizatorilor parcurgerea cu
uşurinţă a acestora. Condiţiile sau termenele care afectează oferta comercială
vor fi prezentate în acelaşi format, cu caractere de acelaşi tip şi de aceeaşi
dimensiune ca şi cele folosite pentru redactarea acesteia.
(3) Informaţiile prevăzute la art. 3 alin. (1) vor fi
actualizate ori de câte ori intervine modificarea acestora, precizându-se data
ultimei actualizări.
Art. 5. - Punerea la dispoziţia publicului a
informaţiilor prevăzute la art. 3 alin. (1) de către furnizorii de servicii de
telefonie destinate publicului se va realiza, cumulativ, prin următoarele
mijloace:
a) furnizarea în mod gratuit, la cerere, a unor materiale
cuprinzând informaţiile solicitate, în formă tipărită şi/sau, dacă se solicită
astfel, în formă electronică;
b) afişarea informaţiilor pe paginile proprii de
internet;
c) serviciul de relaţii cu
clienţii, disponibil cel puţin 56 de ore pe săptămână la un număr de telefon
indicat de furnizor.
Art. 6. - (1) Furnizorii de servicii de telefonie
destinate publicului au obligaţia de a pune la dispoziţia publicului informaţii
privind condiţiile de obţinere şi utilizare a serviciilor, cel puţin prin
intermediul unui afiş lizibil în permanenţă, având conţinutul prevăzut în anexa
nr. 2 la prezenta decizie, care va fi expus la toate punctele de lucru proprii
sau din reţelele de distribuţie ale partenerilor care oferă servicii de
telefonie destinate publicului pe bază de abonament, în locuri uşor accesibile
şi vizibile pentru public.
(2) Dimensiunile afişului vor fi de minimum 42 x 59,40
cm, (lăţime x lungime). Fontul folosit pentru tipărirea afişului va avea
dimensiunea de minimum 25 de puncte. Pentru a tipări datele de contact ale ANC
poate fi folosit un font de o dimensiune mai mică, în funcţie de spaţiul
disponibil. In cazul în care se va folosi un fundal colorat (fotografie,
elemente grafice, culoare plină), textul va fi tipărit cu o culoare
contrastantă, care să permită citirea cu uşurinţă. Textul va respecta structura
(titluri, dispunere pe paragrafe) prezentată în anexa nr. 2.
(3) Afişul va fi retipărit anual şi va fi actualizat la
solicitarea ANC, în urma apariţiei unor circumstanţe obiective.
Art. 7. - (1) Furnizorii de servicii de telefonie
destinate publicului au obligaţia să remită oricărei persoane, la cerere, în
mod gratuit în formă tipărită sau, dacă se solicită astfel, în formă
electronică, o copie a contractului-cadru şi a condiţiilor generale privind
furnizarea serviciului de telefonie, în cazul abonamentelor, respectiv a
condiţiilor generale privind furnizarea serviciului de telefonie, în cazul
serviciilor pentru care plata se realizează în avans.
(2) In mod obligatoriu, materialele prevăzute la alin.
(1) vor fi înmânate sau transmise persoanelor interesate de încheierea unui
contract în formă tipărită sau, dacă se solicită astfel, în formă electronică,
înainte de încheierea contractului, furnizorii având obligaţia să se asigure că
personalul de vânzări de la punctele de lucru proprii sau din reţelele de
distribuţie ale partenerilor care oferă servicii de telefonie destinate
publicului pe bază de abonament îndrumă persoanele în cauză să citească atent
materialele respective înainte de a încheia contractul.
(3) Furnizorii de servicii de telefonie destinate
publicului au obligaţia să se asigure că personalul de vânzări de la punctele
de lucru proprii sau din reţelele de distribuţie ale partenerilor care oferă
servicii de telefonie destinate publicului pe bază de abonament comunică
utilizatorului final, înainte de încheierea contractului, cel puţin următoarele
informaţii:
a) planul tarifar ales, inclusiv contravaloarea acestuia pe întreaga perioadă contractuală iniţială, precizând
serviciile incluse - abonament lunar (numărul de minute/creditul inclus, dacă
este cazul), extraopţiuni, conectare/instalare, echipament terminal
achiziţionat etc, după caz, cu toate taxele incluse;
b) tarifele aplicabile pentru acces şi pentru
apelurile naţionale, tarifele pentru apelurile efectuate în orele de vârf/în
afara orelor de vârf (cu indicarea intervalelor orare corespunzătoare) şi
condiţiile de utilizare a minutelor incluse sau a creditului inclus, după caz;
c) durata minimă a contractului, dacă este cazul,
precum şi condiţiile de încetare a contractului înainte de termen şi
penalităţile aplicabile, dacă este cazul;
d) modurile în care pot fi aflate celelalte informaţii
prevăzute la art. 3 alin. (1).
(4) Comunicarea prevăzută la alin. (3) va fi însoţită
sau urmată, la cerere, în mod gratuit, de oferirea unor materiale în formă
tipărită sau, dacă se solicită astfel, în formă electronică, incluzând cel
puţin informaţiile prevăzute la alin. (3), înainte de
încheierea contractului pentru furnizarea de servicii de telefonie destinate
publicului.
(5) Prevederile alin. (3) şi (4) se aplică inclusiv în
cazul vânzărilor la distanţă.
Art. 8. - Furnizorii de servicii de telefonie destinate
publicului au obligaţia de a afişa pe pagina
principală a propriului site, la loc uşor vizibil, un link direct către
contractul-cadru şi către condiţiile generale privind furnizarea serviciului de
telefonie.
Art. 9. - (1) In termen de 30 de zile de la data
intrării în vigoare a prezentei decizii, furnizorii de servicii de telefonie
destinate publicului au obligaţia de întocmi „Procedura privind soluţionarea
reclamaţiilor utilizatorilor finali", denumită în continuare Procedură,
şi de a o pune la dispoziţia publicului prin următoarele mijloace, în mod
cumulativ:
a) furnizarea în mod gratuit, la cerere, la toate
punctele de lucru proprii sau la punctele de lucru din reţelele de distribuţie
ale partenerilor care oferă servicii de telefonie destinate publicului pe bază
de abonament, a unui exemplar tipărit al Procedurii;
b) afişarea Procedurii pe propriul site.
(2) La momentul încheierii contractului pentru
furnizarea de servicii de telefonie destinate publicului, utilizatorului final
îi va fi înmânat un exemplar tipărit al Procedurii.
(3) Procedura va cuprinde cel puţin următoarele
informaţii:
a) modalităţile în care utilizatorul final poate
înainta o reclamaţie (telefon, fax, e-mail, serviciu poştal);
b) un număr de telefon şi o adresă de e-mail pentru
primirea reclamaţiilor;
c) denumirea, adresa şi programul de lucru ale
compartimentului însărcinat cu primirea şi înregistrarea reclamaţiilor, dacă
este cazul;
d) termenul maxim pentru depunerea reclamaţiei, dacă
este cazul;
e) termenul maxim de soluţionare a reclamaţiilor sau,
dacă este cazul, pentru fiecare categorie de reclamaţii;
f) modalităţile şi termenul de informare a
utilizatorului final cu privire la rezultatul demersurilor efectuate pentru
soluţionarea reclamaţiei sale, precum şi, în cazul nesoluţionării reclamaţiei
în termenul maxim, termenul de informare a utilizatorului asupra stadiului de
soluţionare;
g) în cazul în care litigiul nu este soluţionat pe cale
amiabilă cu furnizorul de servicii de telefonie destinate publicului,
posibilitatea utilizatorului final de a apela la ANC sau la alte proceduri
extrajudiciare de soluţionare a litigiilor; de asemenea, se va indica
posibilitatea utilizatorului final de a se adresa instanţei competente.
Art. 10. - (1) In cazul în care contractul pentru
furnizarea de servicii de telefonie destinate
publicului este prelungit automat, iar denunţarea unilaterală ulterioară
presupune plata de către abonat a unor penalităţi, cu cel puţin 15 zile înainte
de data-limită stabilită în contract pentru transmiterea de către abonat a
notificării în vederea încetării efectelor contractului, dar nu cu mai mult de
45 de zile înainte de această dată, furnizorii de servicii de telefonie
destinate publicului au obligaţia de a tipări pe factura emisă abonatului sau
de a transmite odată cu aceasta un mesaj de informare cu privire la data la
care expiră contractul, data-limită pentru transmiterea notificării, precum şi
prelungirea automată a contractului în caz contrar.
(2) Furnizorii de servicii de telefonie mobilă au
obligaţia să comunice mesajul prevăzut la alin. (1) şi prin intermediul unui
SMS transmis fiecărui abonat, în termenul stabilit la alin. (1).
SECŢIUNEA a 2-a
Informarea prin intermediul ANC
Art. 11. - (1) ANC va realiza, va administra şi va pune
la dispoziţia publicului o pagină de internet care va oferi informaţii
comparative privind tarifele şi condiţiile oferite de furnizorii de servicii de
comunicaţii electronice destinate publicului, prin intermediul unei aplicaţii
interactive care va efectua, pe baza unui set de opţiuni introduse de
utilizator, analize comparative ale planurilor tarifare existente pe piaţă
pentru 3 categorii de servicii de comunicaţii electronice: telefonie mobilă,
telefonie fixă şi acces la internet în bandă largă, urmând să returneze un
clasament al celor mai avantajoase planuri tarifare din punctul de vedere al
preţului, care corespund opţiunilor exprimate de utilizator.
(2) Aplicaţia interactivă prevăzută la alin. (1) va
furniza utilizatorului final următoarele informaţii:
I. In cazul serviciilor de telefonie:
a) denumirea şi logoul furnizorului, numele planului
tarifar şi pagina de internet a furnizorului unde se regăsesc informaţii
detaliate privind acest plan;
b) aranjamentul contractual (cu plata în avans sau
ulterior furnizării serviciilor);
c) durata minimă a
contractului, precum şi penalităţile aplicabile pentru încetarea contractului
înainte de termen;
d) tariful abonamentului lunar sau valoarea cartelei
de reîncărcare, după caz, precum şi minutele incluse sau creditul iniţial
inclus în preţ, dacă este cazul;
e) tariful de conectare la reţea sau tariful de
instalare a serviciului, dacă este cazul;
f) tarifele percepute pentru fiecare categorie de
apeluri: pentru apelurile naţionale se vor indica tarifele în funcţie de
destinaţie/reţeaua apelată (în aceeaşi reţea sau către alte reţele/tipuri de
reţele, precizându-se reţelele/tipurile de reţele care pot fi apelate), precum
şi în funcţie de perioada din zi/săptămână în care se efectuează apelul (în
orele de vârf/în afara orelor de vârf, cu indicarea intervalelor orare
corespunzătoare) sau în funcţie de tipurile de numere apelate (de exemplu,
numere dintr-un grup definit), dacă este cazul; pentru apelurile internaţionale
se vor indica tarifele în funcţie de zonele/ţările de destinaţie; de asemenea,
se va indica faptul că pentru unele categorii de numere se pot aplica tarife
mai mari decât în mod obişnuit (de exemplu, numere cu tarif special);
g) în cazul serviciilor de telefonie mobilă, tarifele
pentru serviciile utilizate în roaming (apeluri primite, apeluri efectuate,
SMS, MMS), în funcţie de reţeaua selectată, intervalul orar (dacă este cazul),
precum şi în funcţie de destinaţie (în interiorul ţării vizitate, către ţara de
origine sau către o altă ţară decât cea de destinaţie ori cea de origine);
h) aria de acoperire a
serviciilor (localităţile în care sunt disponibile serviciile, în cazul
telefoniei fixe, respectiv procentul populaţiei şi procentul din teritoriu, în
cazul telefoniei mobile);
i) modalităţile de plată a facturii;
j) ofertele promoţionale în curs, inclusiv reduceri sau
gratuităţi la echipamente.
II. In cazul serviciului de
acces la internet în bandă largă:
a) denumirea şi logoul furnizorului, numele planului
tarifar şi pagina de internet a furnizorului unde se regăsesc informaţii
detaliate privind acest plan, dacă este cazul;
b) aranjamentul contractual (cu plata în avans sau
ulterior furnizării serviciilor);
c) tariful abonamentului lunar şi traficul/creditul
iniţial inclus în preţ, dacă este cazul;
d) tariful de conectare la reţea sau tariful de
instalare a serviciului, dacă este cazul;
e) tarifele percepute pentru închiriere/furnizare
echipamente, dacă este cazul;
f) tariful perceput pentru traficul suplimentar, dacă
este cazul;
g) aria de acoperire a serviciilor (localităţile în
care sunt disponibile serviciile);
h) viteza de upload/download în intervalul orar de
trafic maxim (calculată în funcţie de numărul maxim de utilizatori care pot
accesa simultan serviciul), precum şi viteza maximă de upload/download;
i) modalităţile de plată a facturii;
j) ofertele promoţionale în curs, inclusiv reduceri sau
gratuităţi la echipamente.
(3) Criteriile şi opţiunile utilizate de aplicaţia
interactivă prevăzută la alin. (1) în vederea realizării clasamentului celor
mai avantajoase planuri tarifare din punctul de vedere al preţului, formatul în
care furnizorii de servicii de comunicaţii electronice destinate publicului au
obligaţia să pună la dispoziţie ofertele lor comerciale pentru a asigura
conţinutul necesar funcţionării aplicaţiei, precum şi orice alte elemente şi
condiţii necesare pentru dezvoltarea şi funcţionarea aplicaţiei vor fi
stabilite de către ANC, cu consultarea furnizorilor de servicii de comunicaţii
electronice destinate publicului.
(4) Pagina de internet prevăzută la alin. (1) va putea
conţine şi alte informaţii de interes pentru utilizatorii de servicii de
comunicaţii electronice destinate publicului.
Art. 12. - (1) In termen de 30 de zile de la data
primirii unei înştiinţări din partea ANC cu privire la finalizarea aplicaţiei
interactive prevăzute la art. 11, furnizorii de servicii de comunicaţii
electronice destinate publicului au, cumulativ, următoarele obligaţii:
a) să transmită ANC în mod complet şi corect ofertele
lor comerciale care să conţină cel puţin elementele prevăzute în anexa nr. 1,
în una dintre modalităţile prevăzute la art. 13, în formatul aferent fiecărei
categorii de servicii (telefonie fixă, telefonie mobilă si acces la internet în
bandă largă), stabilit de ANC;
b) să introducă informaţiile corespunzătoare în formă
electronică, pentru fiecare categorie de servicii (telefonie fixă, telefonie
mobilă şi acces la internet în bandă largă), în baza de date a aplicaţiei
prevăzute la art. 11 prin intermediul unei interfeţe web puse la dispoziţie în
acest scop de ANC, informaţiile în cauză urmând a fi verificate şi validate de
ANC.
(2) In cazul în care furnizorii de servicii de
comunicaţii electronice destinate publicului lansează o nouă ofertă comercială,
o modifică pe cea existentă sau lansează o ofertă promoţională cu termen scurt
de valabilitate, au obligaţia de a transmite ANC informaţiile corespunzătoare
şi de a le introduce în formă electronică, în condiţiile alin. (1), în termen
de 4 zile lucrătoare de la data lansării sau modificării acestora. Furnizorii
de servicii de comunicaţii electronice destinate publicului sunt obligaţi să
precizeze perioada de valabilitate şi orice condiţii ce afectează ofertele lor
comerciale, cu respectarea formatului stabilit de ANC.
Art. 13. - Informaţiile prevăzute la art. 12 vor fi
transmise către sediul central sau structura teritorială a ANC în raza căreia
se situează sediul furnizorului, în unul dintre următoarele moduri:
a) pe suport hârtie, semnate şi ştampilate de
reprezentantul legal sau de o persoană împuternicită în acest sens, prin
depunere, sub luare de semnătură, ori printr-un serviciu poştal, cu confirmare
de primire;
b) ca înscris în formă electronică, căruia i s-a
încorporat, ataşat sau i s-a asociat logic o semnătură electronică extinsă,
bazată pe un certificat calificat şi generată cu ajutorul unui dispozitiv securizat
de creare a semnăturii electronice.
CAPITOLUL III
Informaţiile cuprinse în facturile detaliate emise de furnizorii de servicii de
comunicaţii electronice destinate publicului
Art. 14. - Facturile detaliate se
eliberează la cererea abonaţilor, indiferent de calitatea de persoană fizică
sau juridică a abonatului.
Art. 15. - (1) Facturile detaliate emise de furnizorii
de servicii de comunicaţii electronice destinate publicului vor include cel
puţin următoarele categorii de
informaţii:
I. In cazul serviciilor de telefonie:
a) perioada de tarifare;
b) tariful lunar perceput pentru abonament;
c) tarife percepute pentru
conectare/instalare/reconectare/ deconectare, dacă este cazul;
d) tarife percepute pentru închiriere/furnizare echipamente, dacă este cazul;
e) alte tarife pentru servicii suplimentare, percepute
lunar;
f) gratuităţile/reducerile tarifare de care abonatul a
beneficiat şi modul de aplicare a acestora;
g) serviciile ocazionale furnizate şi tarifele percepute pentru acestea;
h) lista completă a convorbirilor efectuate şi a
mesajelor expediate, precum şi a mesajelor sau apelurilor recepţionate pentru
care se percepe un tarif; în cuprinsul acestei liste vor fi specificate
următoarele informaţii:
1. numărul apelat pentru fiecare convorbire şi numărul
către care s-a expediat un mesaj sau de la care a fost primit un apel ori mesaj
pentru care se percepe un tarif, în măsura în care furnizorul poate identifica
aceste informaţii;
2. data şi ora la care s-a iniţiat fiecare convorbire
telefonică, la care s-a expediat un mesaj sau la care a fost primit un apel ori
mesaj pentru care se percepe un tarif;
3. durata fiecărei convorbiri telefonice;
4. tariful total pentru fiecare convorbire efectuată
şi pentru fiecare mesaj expediat sau primit pentru care
se percepe un tarif;
i) valorile totale ale apelurilor, respectiv ale
mesajelor tarifate, diferenţiate pe categorii de apeluri/mesaje/alte servicii:
apeluri în aceeaşi reţea, apeluri către alte reţele pe tipuri de reţele - către
(alte) reţele fixe, către (alte) reţele mobile, către anumite reţele, dacă este
cazul -, către numere dintr-un grup definit, apeluri internaţionale, apeluri
efectuate/primite în roaming, apeluri către numere cu tarif special, apeluri
dial-up pentru acces la internet, apeluri video, SMS, MMS, precum şi pentru
orice alte categorii de servicii utilizate şi tarifate de furnizor în perioada
de facturare;
j) suma totală tarifată, inclusiv TVA;
k) modalitatea de contorizare a timpului de conversaţie
tarifat; de asemenea, va fi specificată modalitatea de tarifare utilizată de
furnizor, menţionându-se cel puţin unitatea de timp utilizată pentru tarifare
(de exemplu, secundă, minut etc.) şi modalitatea de tratare a fiecărei unităţi
de timp;
l) un număr de telefon la care
utilizatorul final poate solicita informaţii suplimentare referitoare la
factura detaliată;
m) cursul de schimb valutar aplicat, dacă este cazul.
II. In cazul serviciilor de acces la internet:
a) perioada de tarifare;
b) tariful lunar perceput
pentru abonament şi tariful pentru traficul suplimentar;
c) tarife percepute pentru
conectare/instalare/reconectare/ deconectare, dacă este cazul;
d) tarife percepute pentru închiriere/furnizare
echipamente, dacă este cazul;
e) alte tarife pentru servicii suplimentare, percepute
lunar;
f) gratuităţile/reducerile tarifare de care abonatul a
beneficiat şi modul de aplicare a acestora;
g) serviciile ocazionale furnizate şi tarifele
percepute pentru acestea;
h) numărul de ore/volumul de trafic inclus în abonament
(limita de trafic), precum şi traficul suplimentar generat prin depăşirea
numărului de ore/volumului de trafic inclus în abonament, diferenţiat în
funcţie de perioada din zi/săptămână în care se realizează accesul la internet,
dacă este cazul;
i) suma totală tarifată, inclusiv TVA;
j) un număr de telefon în cazul în care utilizatorul
consideră necesare informaţii suplimentare cu privire la factura detaliată;
k) cursul de schimb valutar aplicat, dacă este cazul.
CAPITOLUL IV
Dispoziţii finale
Art. 16. - Prezenta decizie se publică în Monitorul
Oficial al României, Partea I, şi intră în vigoare în termen de 90 de zile de la data publicării.
Preşedintele Autorităţii Naţionale pentru Comunicaţii,
Dorin-Liviu Nistoran
ANEXA Nr. 1
Setul minim de
informaţii pe care trebuie să le conţină oferta comercială a furnizorilor de
servicii de comunicaţii electronice destinate publicului
I. Ofertele comerciale referitoare la serviciile de
telefonie vor cuprinde:
A. Datele de identificare a furnizorului: nume/denumire, domiciliu/sediu, telefon, fax, adresă de
e-mail, pagină de internet
B. Descrierea categoriilor de servicii oferite:
- servicii de acces;
- apeluri naţionale/internaţionale;
- servicii oferite persoanelor fizice sau juridice, cu
plata în avans ori ulterior furnizării serviciilor;
- posibilitatea de a apela serviciile de urgenţă,
precum şi dacă şi în ce condiţii este disponibilă localizarea apelantului;
- servicii de identificare a liniei care apelează şi a
liniei apelate;
- servicii de relaţii cu
clienţii;
- servicii de informaţii privind abonaţii;
- servicii de restricţionare a apelurilor;
- servicii de redirecţionare a apelurilor;
- serviciul de roaming;
- serviciul de portabilitate a numerelor;
- servicii de întreţinere şi/sau reparaţii etc.
C. Informaţii referitoare la condiţiile de furnizare a
serviciilor, după cum urmează:
C.1. In cazul serviciilor de
telefonie fixă pe bază de abonament se vor prezenta:
1. aria de furnizare a serviciilor (localităţile în
care sunt disponibile serviciile);
2. documentele necesare pentru încheierea unui
contract, pentru fiecare categorie de utilizatori finali (de exemplu, pentru
persoane fizice, respectiv pentru persoane juridice);
3. pentru fiecare categorie de utilizatori finali şi
pentru fiecare tip de abonament1):
a) contractul-cadru, precum şi condiţiile generale
privind furnizarea serviciului de telefonie;
1) In cazul în care
unele elemente sunt comune pentru mai multe tipuri de abonamente sau categorii
de utilizatori, acestea se vor putea menţiona o
singură dată, cu precizarea expresă a domeniului de aplicare.
b) durata minimă a contractului, dacă este cazul,
condiţiile de modificare, cesiune sau încetare a contractului înainte de
termen, precum şi penalităţile aplicabile, dacă este cazul;
c) tariful de conectare la reţea/tariful de instalare a
serviciului, dacă este cazul;
d) termenul de instalare a postului telefonic/termenul
de punere în funcţiune a serviciului;
e) tariful abonamentului lunar;
f) alte tarife suplimentare percepute lunar (tarife pentru închirierea echipamentelor etc), dacă este cazul;
g) numărul de minute incluse sau creditul inclus
iniţial, dacă este cazul; în cazul în care abonamentul cuprinde minute incluse,
se vor preciza cu exactitate intervalele orare, destinaţiile
(naţionale/internaţionale), reţelele/tipurile de reţele de destinaţie sau
tipurile de numere apelate (de exemplu, numere dintr-un grup definit) pentru
care minutele incluse sunt valabile sau, alternativ, cele pentru care minutele
incluse nu sunt valabile (de exemplu, numere cu tarif special); de asemenea, se
va preciza dacă creditul/minutele incluse neutilizat/neutilizate se reportează
în următoarea sau în următoarele perioade de facturare, precum şi perioada de
valabilitate a creditului/minutelor incluse, dacă este cazul;
h) numărul de minute sau orice alte facilităţi care se
oferă periodic ori cu anumite ocazii, sub formă de bonus/premiu etc, condiţiile
în care se oferă şi modalitatea de utilizare a acestora;
i) tarifele exacte percepute pentru apelurile efectuate la nivel naţional, în funcţie de destinaţie/reţeaua
apelată (în aceeaşi reţea sau către alte reţele/tipuri de reţele, precizându-se
reţelele/tipurile de reţele' care pot fi apelate), în funcţie de perioada din
zi/săptămână în care se apelează (în orele de vârf/în afara orelor de vârf, cu
indicarea intervalelor orare corespunzătoare), precum şi în funcţie de tipurile
de numere apelate (de exemplu, numere dintr-un grup definit), dacă este cazul;
de asemenea, se va indica faptul că pentru unele categorii de numere se pot
aplica tarife mai mari decât în mod obişnuit (de exemplu, numere cu tarif
special);
j) tarifele pentru serviciul de portabilitate a
numerelor şi pentru apelurile realizate către numerele portate, dacă acestea
diferă de tarifele percepute pentru apelurile către reţeaua în care numărul a
fost portat, pentru categoria de utilizatori finali sau pentru tipul de
abonament respectiv;
k) tarifele pentru apelurile internaţionale, în funcţie
de zonele/ţările de destinaţie;
l) tarifele pentru serviciul
SMS, în funcţie de destinaţie (naţională/internaţională), dacă este cazul; de
asemenea, se va indica faptul că pentru unele categorii de numere se pot aplica
tarife mai mari decât în mod obişnuit;
m) modalitatea de tarifare (la secundă, la minut etc.)
pentru fiecare categorie de apeluri, precum şi tariful pentru stabilirea
legăturii („call set-up", primul minut indivizibil etc), dacă este cazul;
n) în cazul furnizării de servicii „în pachet", se
vor prezenta condiţiile în care se oferă serviciile incluse în cadrul
pachetului, iar pentru fiecare serviciu se vor specifica informaţiile
corespunzătoare categoriei de servicii din care face parte;
o) modalităţile şi mijloacele de plată a facturilor
(dacă tarifele sunt exprimate în altă monedă decât cea în care se face plata,
se va preciza cursul de schimb; în cazul în care se utilizează un curs de
schimb mediu lunar, se va preciza acest lucru, precum şi tariful pentru
emiterea facturii detaliate, dacă este cazul;
p) condiţiile de suspendare, respectiv de reconectare a
serviciului de acces la reţea în caz de suspendare.
C.2. In cazul serviciilor de
telefonie fixă pentru care plata se realizează în avans se vor prezenta:
1. aria de furnizare a serviciilor (localităţile în
care sunt disponibile serviciile);
2. categoriile de servicii de
telefonie fixă care pot fi accesate de către utilizatorii finali;
3. pentru fiecare categorie de servicii, se vor enumera:
a) planurile tarifare şi creditul corespunzător inclus
iniţial în preţ;
b) perioada de valabilitate a creditului, dacă este cazul;
c) în cazul furnizării de servicii prin intermediul
procedurii de selectare a transportatorului sau al numerotaţiei nongeografice,
se vor specifica indicativul individual de selectare a transportatorului sau
numerotaţia nongeografică prin care utilizatorii au acces la serviciile
oferite, precum şi reţelele de acces din care poate fi iniţiat apelul;
d) modalitatea de tarifare (la secundă, la minut etc.)
pentru fiecare categorie de apeluri oferite, precum şi tariful pentru
stabilirea legăturii („call set-up", primul minut indivizibil etc), dacă
este cazul;
e) tarifele exacte percepute pentru apelurile efectuate
la nivel naţional în funcţie de destinaţie/reţeaua apelată (în aceeaşi reţea
sau către alte reţele/tipuri de reţele, precizându-se reţelele/tipurile de
reţele care pot fi apelate), în funcţie de perioada din zi/săptămână în care se
apelează (în orele de vârf/în afara orelor de vârf, cu indicarea intervalelor
orare corespunzătoare), precum şi în funcţie de tipurile de numere apelate (de
exemplu, numere dintr-un grup definit), dacă este cazul; de asemenea, se va
indica faptul că pentru unele categorii de numere se pot aplica tarife mai mari
decât în mod obişnuit (de exemplu, numere cu tarif special);
f) tarifele pentru apelurile
internaţionale, în funcţie de zonele/ţările de destinaţie;
g) numărul de minute sau orice alte facilităţi care se
oferă periodic ori cu anumite ocazii, sub formă de bonus/premiu etc, condiţiile
în care se oferă şi modalitatea de utilizare a acestora.
C.3. In cazul serviciilor de
telefonie mobilă oferite pe bază de abonament se vor prezenta:
1. aria de acoperire a reţelei (procentul populaţiei şi
procentul din teritoriu);
2. documentele necesare pentru încheierea unui
contract, pentru fiecare categorie de utilizatori finali (de exemplu, pentru
persoane fizice, respectiv pentru persoane juridice);
3. pentru fiecare categorie de utilizatori finali şi
pentru fiecare tip de abonament1):
a) contractul-cadru, precum şi condiţiile generale
privind furnizarea serviciului de telefonie;
b) durata minimă a contractului, dacă este cazul,
condiţiile de modificare, cesiune sau încetare a contractului înainte de
termen, precum şi penalităţile aplicabile, dacă este cazul;
c) termenul de punere fn funcţiune a serviciului, dacă
este cazul;
d) tariful de conectare la reţea, dacă este cazul;
e) tariful abonamentului lunar;
f) numărul de minute/SMS-uri/MMS-uri incluse sau
creditul inclus iniţial, dacă este cazul; în cazul în care abonamentul cuprinde
minute/SMS-uri/MMS-uri incluse, se vor preciza cu exactitate intervalele orare,
destinaţiile (naţionale/ internaţionale), reţelele/tipurile de reţele de
destinaţie sau tipurile de numere (de exemplu, numere dintr-un grup definit)
pentru care minutele/SMS-urile/MMS-urile incluse sunt valabile sau, alternativ,
cele pentru care minutele incluse nu sunt valabile (de exemplu, către numere cu
tarif special); de asemenea, se va preciza dacă
creditul/minutele/SMS-urile/MMS-urile incluse rămase neutilizate se reportează
în următoarea sau următoarele perioade de facturare, precum şi perioada de
valabilitate a creditului/ minutelor/SMS-urilor/MMS-urilor incluse, dacă este
cazul;
g) tarifele exacte percepute pentru apelurile efectuate
la nivel naţional, în funcţie de destinaţie/reţeaua apelată (în aceeaşi reţea
sau către alte reţele/tipuri de reţele, precizându-se reţelele/tipurile de
reţele' care pot fi apelate), în funcţie de perioada din zi/săptămână în care
se apelează (în orele de vârf/în afara orelor de vârf, cu indicarea
intervalelor orare corespunzătoare), precum şi în funcţie de tipurile de numere
apelate (de exemplu, numere dintr-un grup definit), dacă este cazul; de
asemenea, se va indica faptul că pentru unele categorii de numere se pot aplica
tarife mai mari decât în mod obişnuit (de exemplu, numere cu tarif special);
1) In cazul în care
unele elemente sunt comune pentru mai multe tipuri de abonamente sau categorii
de utilizatori, acestea se vor putea menţiona o singură dată, cu precizarea
expresă a domeniului de aplicare.
h) tarifele percepute pentru
apelurile internaţionale, în funcţie de zonele/ţările de destinaţie;
i) tarifele pentru serviciul de portabilitate a
numerelor şi pentru apelurile realizate către numerele portate, dacă acestea
diferă de tarifele percepute pentru apelurile către reţeaua în care numărul a
fost portat, pentru categoria de utilizatori finali şi pentru tipul de
abonament respectiv;
j) tarifele pentru serviciile SMS şi MMS, în funcţie de
destinaţie (naţională/internaţională), dacă este cazul; de asemenea, se va
indica faptul că pentru unele categorii de numere se pot aplica tarife mai mari
decât în mod obişnuit;
k) destinaţiile disponibile şi tarifele pentru
serviciile utilizate în roaming (apeluri primite, apeluri efectuate, SMS, MMS),
în funcţie de reţeaua selectată, intervalul orar (dacă este cazul), precum şi
în funcţie de destinaţie (în interiorul ţării vizitate, către ţara de origine,
către o altă ţara decât cea de destinaţie sau cea de origine);
l) numărul de minute sau orice
alte facilităţi care se oferă periodic ori cu anumite ocazii, sub formă de
bonus/premiu etc, condiţiile în care se oferă şi modalitatea de utilizare a
acestora;
m) modalitatea de tarifare (la secundă, la minut etc.)
pentru fiecare categorie de apeluri, precum şi tariful pentru stabilirea
legăturii („call set-up", primul minut indivizibil etc), dacă este cazul;
n) în cazul furnizării de servicii „în pachet", se
vor prezenta condiţiile în care se oferă serviciile incluse în cadrul pachetului,
iar pentru fiecare serviciu se vor specifica informaţiile corespunzătoare
categoriei de servicii din care face parte;
o) modalităţile şi mijloacele de plată a facturilor
(dacă tarifele sunt exprimate în altă monedă decât cea în care se face plata,
se va preciza cursul de schimb; în cazul în care se utilizează un curs de
schimb mediu lunar, se va preciza acest aspect, precum şi tariful pentru
emiterea facturii detaliate, dacă este cazul;
p) condiţiile de suspendare, respectiv reconectare a
serviciului de acces la reţea în caz de suspendare, precum şi tarifele
aplicabile, dacă este cazul.
C.4. In cazul serviciilor de
telefonie mobilă pentru care plata se realizează în avans, se vor prezenta:
1. aria de acoperire a reţelei (procentul populaţiei şi
procentul din teritoriu);
2. planurile tarifare oferite;
3. pentru fiecare plan tarifar se vor menţiona:
a) creditul iniţial inclus în preţ;
b) perioada de valabilitate a creditului, dacă este
cazul;
c) perioada de valabilitate a cartelei SIM şi
condiţiile de prelungire a valabilităţii;
d) cartelele valorice de
reîncărcare disponibile, valoarea şi valabilitatea creditului corespunzător
fiecăreia;
e) modalitatea de tarifare (la secundă, la minut etc.)
pentru fiecare categorie de apeluri oferite, precum şi tariful pentru
stabilirea legăturii („call set-up", primul minut indivizibil etc), dacă
este cazul;
f) tarifele exacte percepute pentru apelurile efectuate
la nivel naţional, în funcţie de destinaţie/reţeaua apelată (în aceeaşi reţea
sau către alte reţele/tipuri de reţele, precizându-se reţelele/tipurile de
reţele' care pot fi apelate), în funcţie de perioada din zi/săptămână în care
se apelează (în orele de vârf/în afara orelor de vârf, cu indicarea
intervalelor orare corespunzătoare), precum şi în funcţie de tipurile de numere
apelate (de exemplu, numere dintr-un grup definit), dacă este cazul; de
asemenea, se va indica faptul că pentru unele categorii de numere se pot aplica
tarife mai mari decât în mod obişnuit (de exemplu, numere cu tarif special);
g) tarifele pentru apelurile internaţionale, în
funcţie de zonele/ţările de destinaţie a apelului;
h) tarifele pentru serviciile SMS şi MMS, în funcţie de
destinaţie (naţională/internaţională);
i) destinaţiile disponibile şi tarifele pentru
serviciile utilizate în roaming (apeluri primite, apeluri efectuate, SMS, MMS),
în funcţie de reţeaua selectată, intervalul orar (dacă este cazul), precum şi
în funcţie de destinaţie (în interiorul ţării vizitate, către ţara de origine,
catre o altă ţara decât cea de destinaţie sau cea de origine);
j) număr de minute (valoare credit), precum şi orice
alte facilităţi care se oferă periodic sau cu anumite ocazii, sub formă de
bonus/premiu etc, condiţiile în care se oferă şi modalitatea de utilizare a
acestora;
4. descrierea modalităţilor de reîncărcare a cartelei
SIM.
D. Serviciile de mesagerie
vocală oferite, modalitatea de activare, dezactivare şi tarifele aferente
pentru activare, pentru apeluri către mesageria vocală şi pentru accesarea
mesageriei vocale
E. Ofertele promoţionale în curs, cu specificarea
condiţiilor şi a perioadei de valabilitate, dacă este cazul
F. Produsele şi serviciile suplimentare oferite (de
exemplu, se va preciza dacă este necesară achiziţionarea unui aparat telefonic
compatibil cu serviciul oferit sau instalarea unor echipamente suplimentare şi
tarifele aplicabile), serviciile cu valoare adăugată oferite, condiţiile în
care se pun la dispoziţie, modalitatea de activare, dezactivare şi tarifare a
acestora
G. Eventualele restricţii la utilizarea echipamentului
terminal (spre exemplu, blocarea în reţea), precum şi termenul de valabilitate
a acestor restricţii, dacă este cazul
H. Programele de fidelizare (acordarea de bonusuri,
reduceri, gratuităţi etc), condiţiile în care se acordă şi modul de utilizare a
facilităţilor oferite
I. Numerele de acces la serviciul
de relaţii cu clienţii şi/sau la serviciul care oferă asistenţă tehnică' şi
programul de disponibilitate a acestora
J. Nivelurile de calitate oferite
K. Tipurile de servicii de remediere a defecţiunilor,
întreţinere şi reparaţii oferite (se vor oferi informaţii cu privire la
compartimentul responsabil pentru remedierea defecţiunilor, datele de contact,
programul de lucru şi tarifele aferente acestor servicii)
II. Ofertele comerciale referitoare la serviciile de
acces la internet vor cuprinde:
A. Datele de identificare a
furnizorului: nume/denumire, domiciliu/sediu, telefon, fax, adresă de e-mail,
pagină de internet
B. Descrierea categoriilor de servicii de acces la
internet oferite
C. Aria de furnizare a serviciilor (localităţile în
care sunt disponibile serviciile)
D. Informaţii referitoare la condiţiile de furnizare a
serviciilor, după cum urmează:
D.1. In cazul serviciilor de
acces la internet pentru care plata se realizează în avans, se vor prezenta1):
1. planurile tarifare oferite;
2. pentru fiecare plan tarifar
se vor menţiona:
a) tariful de conectare la reţea, dacă este cazul;
b) numărul de ore (creditul) incluse în preţ;
c) perioada de valabilitate a creditului;
d) numerele de acces la reţea;
e) tarifele în funcţie de perioada din zi/săptămână în
care se realizează accesul la internet, dacă este cazul;
f) viteza de upload/download în intervalul orar de
trafic maxim (calculată în funcţie de numărul maxim de utilizatori care pot
accesa simultan serviciul), precum şi viteza maximă de upload/download.
D.2. In cazul serviciilor de
acces la internet pe bază de abonament, se vor prezenta1):
1. documentele necesare pentru încheierea unui contract,
pentru fiecare categorie de utiiizatori finali (de exemplu, pentru persoane
fizice, respectiv pentru persoane juridice);
1) In cazul în care
unele elemente sunt comune pentru mai multe tipuri de abonamente sau categorii
de utilizatori, acestea se vor putea menţiona o singură dată, cu precizarea
expresă a domeniului de aplicare.
2. pentru fiecare categorie de
utilizatori finali şi pentru fiecare tip de abonament:
a) tariful de conectare la reţea şi/sau tariful de
instalare a serviciului, cu specificarea elementelor componente;
b) echipamentele adiţionale necesare pentru accesul la
internet şi preţurile/tariful lunar pentru
utilizarea/închirierea acestora;
c) tariful abonamentului lunar, cu menţionarea
situaţiilor în care tariful este condiţionat de achiziţionarea unui pachet de
servicii;
d) traficul inclus în abonament (limita de trafic);
e) tariful pentru traficul
suplimentar, în cazul depăşirii traficului inclus în abonament;
f) viteza de upload/download în intervalul orar de
trafic maxim (calculată în funcţie de numărul maxim de utilizatori care pot
accesa simultan serviciul), precum şi viteza maximă de
upload/download;
g) tarifele în funcţie de perioada din zi/săptămână în
care se realizează accesul la internet, dacă este cazul;
h) modalităţile şi mijloacele de plată a facturii (dacă
tarifele sunt exprimate în altă monedă decât cea în care se face plata, se va
preciza cursul de schimb; în cazul în care se utilizează un curs de schimb
mediu lunar, se va preciza acest aspect), precum şi tariful pentru emiterea
facturii detaliate, dacă este cazul;
i) pachetele de servicii integrate oferite, care includ
servicii de acces la internet, precum şi condiţiile în
care se oferă, dacă este cazul;
j) condiţiile de suspendare, respectiv reconectare a
serviciului de acces la reţea în caz de suspendare, precum şi tarifele
aplicabile, dacă este cazul.
E. Termenul de conectare la
reţea/de instalare a serviciului
F. Produsele şi serviciile suplimentare oferite (de
exemplu, de precizat dacă este necesară achiziţionarea/instalarea unor
echipamente suplimentare şi tarifele aplicabile), serviciile cu valoare
adăugată oferite, condiţiile în care se pun la dispoziţie, modalitatea de
activare, dezactivare şi tarifare a acestora
G. Eventualele restricţii la utilizarea echipamentului
terminal, precum şi termenul de valabilitate a acestora, dacă este cazul
H. Programele de fidelizare
(acordarea de bonusuri, reduceri etc), condiţiile în care se acordă şi modul de
utilizare a facilităţilor oferite
I. Numerele de acces la
serviciul de relaţii cu clienţii şi/sau serviciul care oferă asistenţă tehnică
şi programul de disponibilitate a acestora
J. Nivelurile de calitate oferite (de exemplu, se va
indica nivelul de calitate privind accesul, dacă lărgimea de bandă este sau nu
este garantată ori dacă depinde de nivelul de utilizare a reţelei sau a
serverului unde utilizatorul este conectat)
K. Tipurile de servicii de
remediere a defecţiunilor, întreţinere şi reparaţii oferite (se vor indica
informaţii cu privire la compartimentul responsabil pentru remedierea
defecţiunilor, datele de contact, programul de lucru şi tarifele aplicabile).
ANEXA Nr. 2
DREPTURILE DUMNEAVOASTRĂ DE INFORMARE
în calitate de utilizator de servicii de telefonie
Aveţi anumite drepturi de informare garantate prin
lege în relaţia cu [denumirea furnizorului].
Aveţi dreptul să cereţi şi să obţineţi gratuit
înainte de semnarea contractului o copie a contractului-cadru şi a Condiţiilor
generale de furnizare a serviciului. La fel şi înainte de cumpărarea cartelei
preplătite, când puteţi să cereţi şi să primiţi gratuit Condiţiile generale de
furnizare a serviciului.
Trebuie să vi se spună şi să vi se dea în scris
înainte de semnarea contractului 3 informaţii importante:
• planul tarifar ales, inclusiv valoarea lui pentru
toată durata contractului, cu serviciile incluse - abonament lunar (cu
minute/credit incluse/inclus), extraopţiuni, conectare/instalare etc, plus
telefon (dacă e cazul), cu toate taxele incluse;
• ce tarife se aplică şi în ce condiţii se folosesc
minutele incluse sau creditul inclus;
• durata minimă a contractului şi taxele pe care
trebuie să le plătiţi dacă renunţaţi la contract înainte de termen.
Fiţi atenţi atunci când semnaţi contractul!
Verificaţi mai ales următoarele:
1. ce tarife se aplică şi în ce condiţii;
2. în cât timp veţi fi conectat;
3. cum puteţi anunţa o defecţiune şi în ce termen se
remediază;
4. taxele pe care trebuie să le
plătiţi dacă renunţaţi la contract înainte de termen;
5. în ce condiţii vi se poate suspenda serviciul;
6. la ce despăgubiri aveţi dreptul dacă [denumirea
furnizorului] nu respectă contractul;
7. penalităţile pe care trebuie să le plătiţi dacă nu
respectaţi contractul (de exemplu, dacă nu plătiţi factura la termen).
[denumirea furnizorului] trebuie să vă ofere, la
semnarea contractului, un exemplar tipărit al Procedurii de soluţionare a
reclamaţiilor.
Dacă oricare dintre aceste drepturi la informare vă
este încălcat, vă puteţi adresa Autorităţii Naţionale pentru Comunicaţii (ANC).
Autoritatea Naţională pentru Comunicaţii
Str. Delea Nouă nr. 2, sectorul 3, 030925 Bucureşti,
România
Număr gratuit: 0800 855 855
Telefon: 0372 845 845. Fax: 0372 845 402
E-mail: anrcti@anrcti.ro Website: www.anrcti.ro