DECIZIE Nr. 341 din 4 decembrie 2001
referitoare la exceptia de neconstitutionalitate a dispozitiilor art. 10 alin.
2 din Legea nr. 82/1993 privind constituirea Rezervatiei Biosferei "Delta
Dunarii"
ACT EMIS DE: CURTEA CONSTITUTIONALA
ACT PUBLICAT IN: MONITORUL OFICIAL NR. 138 din 22 februarie 2002

Nicolae Popa - presedinte
Costica Bulai - judecator
Nicolae Cochinescu - judecator
Constantin Doldur - judecator
Kozsokar Gabor - judecator
Petre Ninosu - judecator
Serban Viorel Stanoiu - judecator
Lucian Stangu - judecator
Ioan Vida - judecator
Gabriela Ghita - procuror
Laurentiu Cristescu - magistrat-asistent
Pe rol se afla pronuntarea asupra exceptiei de neconstitutionalitate a
dispozitiilor art. 10 alin. 2 din Legea nr. 82/1993 privind constituirea
Rezervatiei Biosferei "Delta Dunarii", astfel cum au fost modificate
prin Legea nr. 69/1996, exceptie ridicata de Societatea Agroindustriala
"Delta Invest" - S.R.L. din Tulcea in Dosarul nr. 4.514/CA/2000 al
Curtii de Apel Constanta - Sectia de contencios administrativ.
Dezbaterile au avut loc in sedinta publica din 27 noiembrie 2001 si au fost
consemnate in incheierea de la acea data, cand Curtea a amanat pronuntarea
pentru data de 4 decembrie 2001.
CURTEA,
avand in vedere actele si lucrarile dosarului, constata urmatoarele:
Prin Incheierea din 21 martie 2001, pronuntata in Dosarul nr. 4.514/CA/2000,
Curtea de Apel Constanta - Sectia de contencios administrativ a sesizat Curtea
Constitutionala cu exceptia de neconstitutionalitate a dispozitiilor art. 10
alin. 2 din Legea nr. 82/1993 privind constituirea Rezervatiei Biosferei
"Delta Dunarii", astfel cum au fost modificate prin Legea nr.
69/1996, exceptie ridicata de Societatea Agroindustriala "Delta
Invest" - S.R.L. din Tulcea.
In motivarea exceptiei de neconstitutionalitate autorul acesteia sustine
ca, in baza prevederilor art. 35 din Legea nr. 31/1990 privind societatile
comerciale (numerotare anterioara republicarii legii, in prezent art. 65),
suprafata Amenajarii stufopiscicole Obretin, cu infrastructura existenta, a
intrat in proprietatea sa, reprezentand aport in natura la patrimoniul
societatii cu aprobarea legala a fostului Fond al Proprietatii de Stat.
Potrivit reglementarilor initiale ale art. 10 alin. 2 din Legea nr. 82/1993,
din sfera domeniului public de interes national au fost scoase, prin exceptare,
terenurile aflate in proprietatea privata a persoanelor fizice si juridice. In
urma modificarii aduse prin Legea nr. 69/1996 dispozitiilor art. 10 alin. 2 din
Legea nr. 82/1993 sunt exceptate de a fi incluse in domeniul public de interes
national doar terenurile din proprietatea privata a persoanelor fizice, nu si
cele din proprietatea persoanelor juridice. Se considera, in consecinta, ca
dispozitiile legale criticate sunt contrare prevederilor art. 41 alin. (2) din
Constitutie, referitoare la ocrotirea in mod egal a proprietatii private,
indiferent de titular, precum si prevederilor alin. (3) al aceluiasi articol,
referitoare la expropriere.
Curtea de Apel Constanta - Sectia de contencios administrativ,
exprimandu-si opinia, apreciaza ca dispozitiile legale criticate sunt determinante
in solutionarea litigiului, deoarece acestea stabilesc beneficiarii ocrotirii
dreptului de proprietate, incalcarea sau neincalcarea acestui drept fiind o
problema asupra careia se va pronunta instanta de fond. Astfel, se considera
necesar ca asupra constitutionalitatii textului de lege criticat sa se pronunte
Curtea Constitutionala. In opinia instantei "se poate retine ca
prevederile art. 10 alin. 2 lit. a) si b) sunt neconstitutionale cat timp prin
ele se incalca principiul egalitatii ocrotirii proprietatii private, indiferent
de titular, deoarece in cadrul exceptiilor mentionate nu mai sunt incluse si
terenurile care, potrivit legii, sunt obiect al dreptului de proprietate
privata al persoanelor juridice".
Potrivit dispozitiilor art. 24 alin. (1) din Legea nr. 47/1992,
republicata, incheierea de sesizare a fost comunicata presedintilor celor doua
Camere ale Parlamentului, precum si Guvernului, pentru a-si formula punctele de
vedere cu privire la exceptia de neconstitutionalitate ridicata.
Guvernul, in punctul sau de vedere, apreciaza ca exceptia ridicata nu este
intemeiata, deoarece stabilirea prin Legea nr. 69/1996 a bunurilor "-
suprafete terestre si acvatice, inclusiv terenuri aflate permanent sub ape -
care fac obiectul exclusiv al proprietatii publice de interes national sau
judetean" s-a facut in conformitate cu prevederile art. 135 alin. (4) si
(5) din Constitutie. De altfel, in acelasi punct de vedere se mai sustine
netemeinicia exceptiei de neconstitutionalitate pe considerentul ca pentru
intreaga suprafata a Amenajarii stufopiscicole Obretin si a infrastructurii
existente, Societatea Agroindustriala "Delta Invest" - S.R.L. a avut
doar un drept de administrare, iar nu un drept de proprietate, fapt ce rezulta
din chiar sustinerile autorului exceptiei. Se considera ca asupra acestui
aspect urmeaza sa se pronunte instanta judecatoreasca, in baza probelor ce vor
fi administrate in dosar.
Presedintii celor doua Camere ale Parlamentului nu au transmis punctele lor
de vedere.
CURTEA,
examinand incheierea de sesizare, sustinerile partilor prezente, punctul de
vedere al Guvernului, raportul judecatorului-raportor, concluziile
procurorului, dispozitiile legale criticate, raportate la prevederile
Constitutiei, precum si dispozitiile Legii nr. 47/1992, retine urmatoarele:
Curtea Constitutionala este competenta, potrivit dispozitiilor art. 144
lit. c) din Constitutie, precum si ale art. 1 alin. (1), ale art. 2, 3, 12 si
23 din Legea nr. 47/1992, republicata, sa solutioneze exceptiile de neconstitutionalitate
cu care a fost sesizata.
Obiectul exceptiei de neconstitutionalitate il constituie dispozitiile art.
10 alin. 2 din Legea nr. 82/1993 privind constituirea Rezervatiei Biosferei
"Delta Dunarii", publicata in Monitorul Oficial al Romaniei, Partea
I, nr. 283 din 7 decembrie 1993, astfel cum au fost modificate si completate
prin Legea nr. 69/1996 pentru modificarea si completarea articolului 10 din
Legea nr. 82/1993, publicata in Monitorul Oficial al Romaniei, Partea I, nr.
150 din 17 iulie 1996, dispozitii care au urmatorul continut: "Sunt
exceptate de la prevederile alin. 1:
a) terenurile din perimetrul rezervatiei care, potrivit legii, sunt obiect
al dreptului de proprietate privata al persoanelor fizice;
b) terenurile din perimetrul rezervatiei care, potrivit legii, sunt obiect
al dreptului de proprietate publica sau privata al unitatilor
administrativ-teritoriale si sunt in administrarea autoritatilor publice locale
sau judetene;
c) terenurile din perimetrul rezervatiei ocupate de amenajarile agricole si
piscicole cuprinse in anexa nr. 2, care constituie domeniul public de interes
judetean si sunt in administrarea Consiliului Judetean Tulcea, unitate a
administratiei publice locale."
Continutul alin. 1 al art. 10 din Legea nr. 82/1993, la care face trimitere
textul criticat, este urmatorul: "Suprafetele terestre si acvatice,
inclusiv terenurile aflate permanent sub ape, existente in perimetrul
Rezervatiei Biosferei <<Delta Dunarii>>, delimitat potrivit art. 1,
impreuna cu resursele naturale pe care le genereaza, constituie patrimoniu
natural, domeniu public de interes national, aflat in administrarea
Administratiei Rezervatiei Biosferei <<Delta Dunarii>>."
In redactarea initiala a Legii nr. 82/1993 textul art. 10 alin. 2 avea
urmatorul continut: "Sunt exceptate de la prevederile alin. 1 terenurile
care se afla in perimetrul rezervatiei si care, potrivit legii, sunt obiect al
dreptului de proprietate privata al persoanelor fizice si juridice sau apartin
domeniului public ori privat local sau judetean."
Prevederile constitutionale invocate de autorul exceptiei ca fiind
incalcate sunt cele ale art. 41 alin. (2) si (3), potrivit carora:
"(2) Proprietatea privata este ocrotita in mod egal de lege,
indiferent de titular. Cetatenii straini si apatrizii nu pot dobandi dreptul de
proprietate asupra terenurilor.
(3) Nimeni nu poate fi expropriat decat pentru o cauza de utilitate
publica, stabilita potrivit legii, cu dreapta si prealabila despagubire."
Dispozitiile legale supuse examinarii Curtii se refera la inlaturarea
exceptarii, prin formularea actuala a prevederilor art. 10 alin. 2 din Legea
nr. 82/1993, a terenurilor obiect al dreptului de proprietate a persoanelor
juridice din suprafetele terestre si acvatice, inclusiv terenurile aflate
permanent sub ape, existente in perimetrul Rezervatiei Biosferei "Delta
Dunarii", care constituie patrimoniul natural, domeniul public de interes
national, aflat in administrarea acestei rezervatii.
Examinand exceptia de neconstitutionalitate, Curtea retine ca dispozitiile
art. 10 alin. 2 din Legea nr. 82/1993, astfel cum acestea au fost modificate
prin Legea nr. 69/1996, clarifica situatia terenurilor, suprafete terestre si
acvatice, inclusiv a terenurilor aflate permanent sub ape, existente in
perimetrul Rezervatiei Biosferei "Delta Dunarii", stabilind ca
acestea constituie patrimoniu natural, domeniu public de interes national,
aflat in administrarea acesteia, cu unele exceptii. In aceste conditii este
esential de stabilit titlul cu care autorul exceptiei detine suprafetele
Amenajarii stufopiscicole Obretin si infrastructura existenta. Sub acest aspect
este de observat ca, desi Legea nr. 15/1990 privind reorganizarea unitatilor
economice de stat ca regii autonome si societati comerciale, publicata in
Monitorul Oficial al Romaniei, Partea I, nr. 98 din 8 august 1990, a prevazut
la art. 20 alin. 2 ca "Bunurile din patrimoniul societatii comerciale sunt
proprietatea acesteia, cu exceptia celor dobandite cu alt titlu", iar, ulterior,
Legea nr. 31/1990 privind societatile comerciale, republicata in Monitorul
Oficial al Romaniei, Partea I, nr. 33 din 29 ianuarie 1998, a reglementat prin
art. 65 alin. (1) ca, "in lipsa de stipulatie contrara, bunurile
constituite ca aport in societate devin proprietatea acesteia din momentul
inmatricularii ei in registrul comertului", aceste dispozitii legale nu
pot fi desprinse, in ceea ce priveste situatia suprafetelor terestre si
acvatice, inclusiv a terenurilor aflate permanent sub ape, de reglementarile
speciale intervenite, incepand cu anul 1990, pentru clarificarea complexei
probleme a situatiei juridice a acestor terenuri. In acest sens Curtea
Constitutionala s-a pronuntat, in mod constant, cu privire la solutionarea unor
exceptii de neconstitutionalitate privind unele dispozitii cuprinse in
Ordonanta de urgenta a Guvernului nr. 198/1999 privind privatizarea
societatilor comerciale ce detin in administrare terenuri agricole sau terenuri
aflate permanent sub luciu de ape (de exemplu, deciziile: nr. 206 din 17
octombrie 2000, publicata in Monitorul Oficial al Romaniei, Partea I, nr. 653
din 13 decembrie 2000; nr. 249 din 23 noiembrie 2000, publicata in Monitorul
Oficial al Romaniei, Partea I, nr. 97 din 26 februarie 2001; nr. 130 din 26
aprilie 2001, publicata in Monitorul Oficial al Romaniei, Partea I, nr. 353 din
30 iunie 2001). In considerentele acestor decizii Curtea Constitutionala a
retinut, in esenta, ca din analiza actelor normative care, succesiv, au cuprins
reglementari privind situatia juridica a terenurilor agricole si a celor aflate
sub luciu de apa rezulta ca aceste categorii de terenuri nu au fost niciodata
incluse in mod legal in capitalul social al societatilor comerciale agricole.
Conform celor stabilite de Curte, chiar daca Legea nr. 15/1990 privind
reorganizarea unitatilor economice de stat ca regii autonome si societati
comerciale, publicata in Monitorul Oficial al Romaniei, Partea I, nr. 98 din 8
august 1990, a prevazut ca "Bunurile din patrimoniul societatii comerciale
sunt proprietatea acesteia, cu exceptia celor dobandite cu alt titlu",
aceasta dispozitie legala nu poate fi disociata, in ceea ce priveste situatia
terenurilor agricole si a celor aflate sub luciu de apa, de reglementarile
speciale intervenite dupa 1989 pentru clarificarea situatiei juridice a
terenurilor. In acest sens, prin Legea nr. 9 din 31 iulie 1990 privind
interzicerea temporara a instrainarii terenurilor prin acte intre vii,
publicata in Monitorul Oficial al Romaniei, Partea I, nr. 95 din 1 august 1990,
s-a stabilit ca "Pana la adoptarea unei noi reglementari legale privind
regimul fondului funciar se interzice instrainarea, prin acte intre vii, a
terenurilor agricole de orice fel, situate inauntrul sau in afara
localitatilor". De altfel, asa cum se retine in jurisprudenta Curtii,
intreaga legislatie ulterioara cu privire la terenurile agricole si la cele
aflate sub luciu de apa a avut in vedere ca aceste categorii de terenuri aflate
in exploatarea societatilor comerciale agricole nu erau in proprietatea acestor
societati si nu indreptatea includerea acestor terenuri in capitalul lor
social.
Curtea retine, in consecinta, ca, mutatis mutandis, aceste considerente
sunt valabile si in cauza de fata.
De altfel, insusi autorul exceptiei arata, in memoriul prin care a ridicat
exceptia, ca, potrivit Actului aditional nr. 1 din 6 decembrie 1993, capitalul
social raportat in natura de asociatul fondator roman consta din: "dreptul
de proprietate asupra imobilelor, constructiilor si bunurilor mijloace fixe si
de inventar cuprinse in raportul de expertiza cap. I - IX, precum si dreptul de
administrare pentru intreaga suprafata a Amenajarii stufopiscicole Obretin cu
infrastructura existenta" (art. 2 din Protocol). Prin urmare, nu se poate
retine ca textul criticat incalca dreptul de proprietate al autorului
exceptiei, care, in realitate, nu a avut ab initio un drept de proprietate
asupra terenurilor respective, ci numai un drept de administrare.
Incercarea autorului exceptiei de a face sa se inteleaga ca prin efectul
art. 10 din Legea nr. 82/1993, in formularea initiala, dreptul sau de
administrare asupra suprafetelor cuprinse in amenajarea piscicola s-ar fi
transformat in drept de proprietate este de neadmis, intrucat textul legii
respective nu contine prevederi in acest sens. Textul respectiv priveste doar
situatiile existente, atunci cand se refera la persoanele fizice sau juridice
care detineau cu titlu de proprietate terenuri pe teritoriul rezervatiei.
Curtea retine, de altfel, ca Legea nr. 82/1993 este ulterioara adoptarii
Constitutiei, iar potrivit art. 135 alin. (4) din Constitutie "bogatiile
de orice natura ale subsolului, caile de comunicatie, spatiul aerian, apele cu
potential energetic valorificabil si acelea ce pot fi folosite in interes public,
plajele, marea teritoriala, resursele naturale ale zonei economice si ale
platoului continental, precum si alte bunuri stabilite de lege, fac obiectul
exclusiv al proprietatii publice". In aplicarea acestor dispozitii
constitutionale legiuitorul a prevazut prin Legea nr. 69/1996 suprafetele
terestre si acvatice, inclusiv terenurile aflate permanent sub ape, care intra
in componenta Rezervatiei Biosferei "Delta Dunarii". Regimul juridic
al bunurilor proprietate publica este stabilit de dispozitiile cuprinse in art.
135 alin. (5) din Constitutie, conform carora "bunurile proprietate
publica sunt inalienabile", precum si de dispozitiile prevazute in Legea
nr. 213/1998 privind proprietatea publica si regimul juridic al acesteia.
In consecinta, exceptia de neconstitutionalitate urmeaza sa fie respinsa ca
neintemeiata.
Pentru considerentele expuse mai sus, cu majoritate de voturi, in temeiul
art. 144 lit. c) si al art. 145 alin. (2) din Constitutie, precum si al art. 1
- 3, al art. 13 alin. (1) lit. A.c), al art. 23 si al art. 25 alin. (1) din
Legea nr. 47/1992, republicata,
CURTEA
In numele legii
DECIDE:
Respinge exceptia de neconstitutionalitate a dispozitiilor art. 10 alin. 2
din Legea nr. 82/1993 privind constituirea Rezervatiei Biosferei "Delta
Dunarii", astfel cum au fost modificate prin Legea nr. 69/1996, exceptie
ridicata de Societatea Agroindustriala "Delta Invest" - S.R.L. din
Tulcea in Dosarul nr. 4.514/CA/2000 al Curtii de Apel Constanta - Sectia de
contencios administrativ.
Definitiva si obligatorie.
Pronuntata in sedinta publica din data de 4 decembrie 2001.
PRESEDINTELE CURTII CONSTITUTIONALE,
prof. univ. dr. NICOLAE POPA
Magistrat-asistent,
Laurentiu Cristescu
*
OPINIE SEPARATA
Consider ca solutia de respingere a exceptiei de neconstitutionalitate a
dispozitiilor art. 10 alin. 2 din Legea nr. 82/1993 privind constituirea
Rezervatiei Biosferei "Delta Dunarii", adoptata cu votul majoritatii
membrilor Curtii Constitutionale, este gresita, intrucat dispozitiile legale
criticate contravin, in mod flagrant, prevederilor art. 41 alin. (2) teza
intai, referitoare la ocrotirea proprietatii private "in mod egal de lege,
indiferent de titular".
Legea nr. 82/1993 a prevazut la alin. 1 al art. 10 ca "Suprafetele
terestre si acvatice, inclusiv terenurile aflate permanent sub ape, existente
in perimetrul Rezervatiei Biosferei <<Delta Dunarii>>, delimitat
potrivit art. 1, impreuna cu resursele naturale pe care le genereaza,
constituie patrimoniu natural, domeniu public de interes national ...".
Acest text s-a mentinut si dupa modificarile si completarile ulterioare ale
Legii nr. 82/1993 prin Legea nr. 69/1996, Ordonanta de urgenta a Guvernului nr.
112/2000 si prin Legea nr. 454/2001.
Initial in alin. 2 al art. 10 din Legea nr. 82/1993 s-a prevazut ca
"Sunt exceptate de la prevederile alin. 1 terenurile care se afla in perimetrul
rezervatiei si care, potrivit legii, sunt obiect al dreptului de proprietate
privata al persoanelor fizice si juridice sau apartin domeniului public ori
privat local sau judetean".
Dupa modificarile si completarile succesive, in prezent textul alin. 2 al
art. 10 are urmatoarea redactare: "Sunt exceptate de la prevederile alin.
1:
a) terenurile din perimetrul rezervatiei care, potrivit legii, sunt
proprietate privata a persoanelor fizice;
b) terenurile din perimetrul rezervatiei, care, potrivit legii, sunt
proprietate publica sau privata a unitatilor administrativ-teritoriale;
c) terenurile din perimetrul rezervatiei, ocupate de amenajarile agricole
si piscicole, cuprinse in anexa nr. 2, care constituie domeniu public de
interes judetean si care sunt in administrarea Consiliului Judetean
Tulcea."
Se impune observatia, inainte de toate, ca existenta ori inexistenta
dreptului de proprietate al societatii comerciale, autor al exceptiei de
neconstitutionalitate, intinderea acestui drept, legalitatea si valabilitatea
titlului de proprietate asupra terenului din litigiu constituie probleme de
fapt a caror stabilire, pe baza unui probatoriu pertinent, intra in competenta
exclusiva a instantelor judecatoresti. Curtea Constitutionala nu se poate
pronunta asupra acestor probleme de fapt. In schimb, ea, potrivit dispozitiilor
art. 2 alin. (3) teza a doua din Legea nr. 47/1992, republicata, trebuie sa se
pronunte asupra intelesului contrar Constitutiei al normei legale examinate.
Or, acceptand, chiar si numai ipotetic, ca asupra unor terenuri din perimetrul
rezervatiei ar putea avea drept de proprietate privata si o persoana juridica
(alta decat unitatile administrativ-teritoriale), pare evident ca neocrotirea
acestei proprietati de lege in mod egal cu proprietatea privata a altor
titulari - persoane fizice sau unitati administrativ-teritoriale - este
contrara Constitutiei.
Nu pot accepta argumentul invocat in sustinerea constitutionalitatii
textului de lege examinat, potrivit careia asupra terenurilor din perimetrul
rezervatiei nu poate exista drept de proprietate privata, intrucat insasi
Constitutia incadreaza intregul perimetru al rezervatiei in domeniul public.
Observ, pe de alta parte, ca nu toate terenurile si resursele naturale din perimetrul
rezervatiei fac obiectul, potrivit prevederilor art. 135 alin. (4) din
Constitutie, exclusiv al proprietatii publice, legea fiind cea care le
incadreaza in acest domeniu, iar pe de alta parte, insasi legea prevede
existenta proprietatii private a unor titulari, exceptand-o din domeniul
public.
Nu este pertinent, in opinia mea, nici argumentul ca societatile comerciale
cu capital privat nu puteau dobandi drept de proprietate asupra unor terenuri
din perimetrul rezervatiei. Sustinerea ca un asemenea drept de proprietate s-a
putut dobandi doar in temeiul dispozitiilor Legii nr. 15/1990 privind
organizarea unitatilor economice de stat ca regii autonome si societati
comerciale, lege preconstitutionala, care nu putea trece in proprietatea
societatilor comerciale intregul patrimoniu al fostelor unitati economice de
stat, este gresita. Societatile comerciale puteau dobandi dreptul de
proprietate si cu alt titlu, iar legalitatea si valabilitatea titlurilor
respective constituie probleme de fapt ce trebuie examinate de instantele
judecatoresti. Este si mai important faptul ca chiar si Legea nr. 82/1993,
adoptata dupa intrarea in vigoare a Constitutiei, a recunoscut dreptul de
proprietate privata a persoanelor juridice, fara nici o deosebire, asupra unor
terenuri din perimetrul rezervatiei. Suprimarea, printr-o modificare
ulterioara, a unui drept de proprietate privata recunoscut de lege nu poate fi
privita decat ca o expropriere, ceea ce este contrar dispozitiilor art. 41
alin. (3) din Constitutie. Neexceptarea de la includerea in domeniul public a
terenurilor din perimetrul rezervatiei care sunt proprietatea privata a
persoanelor juridice (altele decat unitatile administrativ-teritoriale) nu
poate fi tratata ca o omisiune legislativa. Avand in vedere ca pana la un timp
legea a prevazut printre terenurile exceptate si cele din proprietatea privata
a persoanelor juridice, iar apoi a restrans sfera terenurilor exceptate, este
evident ca legiuitorul, in mod voit, a instituit un tratament juridic, sub
aspectul ocrotirii proprietatii private, diferentiat in raport cu titularul
acestei proprietati.
Dispozitia legala examinata, datorita modului diferentiat al reglementarii
ocrotirii proprietatii private, diferentiere facuta in functie de titularul
proprietatii, contravine prevederilor art. 1 alin. 1 din Primul protocol
aditional la Conventia pentru apararea drepturilor omului si a libertatilor
fundamentale, ratificata prin Legea nr. 30/1994, publicata in Monitorul Oficial
al Romaniei, Partea I, nr. 135 din 31 mai 1994, potrivit carora "Orice
persoana fizica sau juridica are dreptul la respectarea bunurilor sale. Nimeni
nu poate fi lipsit de proprietatea sa decat pentru cauza de utilitate publica
si in conditiile prevazute de lege si de principiile generale ale dreptului
international". Conform dispozitiilor art. 11 alin. (2) din Constitutie,
aceste reglementari fac parte din dreptul intern.
Judecator,
Kozsokar Gabor