DECIZIE Nr
DECIZIE
Nr. 341 din 12 septembrie 1997
referitoare la exceptia de neconstitutionalitate a prevederilor art. 3 lit. e),
art. 7, art. 7 lit. e), art. 10, art. 11, art. 12, art. 13 alin. 1 - 6, art. 13
alineatul ultim, art. 16 alin. 2, art. 19 si ale art. 21 din Legea nr. 51/1991
privind siguranta nationala a Romaniei
ACT EMIS DE: CURTEA CONSTITUTIONALA
ACT PUBLICAT IN: MONITORUL OFICIAL NR. 38 din 29 ianuarie 1998

Costica Bulai - presedinte
Mihai Constantinescu - judecator
Lucian Stangu - judecator
Florin Bucur Vasilescu - judecator
Romul Petru Vonica - judecator
Victor Dan Zlatescu - judecator
Ioan Griga - procuror
Claudia Miu - magistrat-asistent
Pe rol, pronuntarea asupra exceptiei de neconstitutionalitate a
prevederilor art. 3 lit. e), art. 7, art. 7 lit. e), art. 10, art. 11, art. 12,
art. 13 alin. 1 - 6, art. 13 alineatul ultim, art. 16 alin. 2, art. 19 si ale
art. 21 din Legea nr. 51/1991 privind siguranta nationala a Romaniei, ridicata
de inculpatul Bucur Constantin in Dosarul nr. 591/1996, aflat pe rolul
Tribunalului Militar Teritorial Bucuresti.
Dezbaterile au avut loc in sedinta publica din data de 11 septembrie 1997,
in prezenta reprezentantului Ministerului Public si a partilor, fiind
consemnate in incheierea din acea data, cand Curtea Constitutionala, avand
nevoie de timp pentru deliberare, a amanat pronuntarea la data de 12 septembrie
1997.
CURTEA,
avand in vedere actele si lucrarile dosarului, retine urmatoarele:
Tribunalul Militar Teritorial Bucuresti, prin Incheierea din 21 aprilie
1997, pronuntata in Dosarul nr. 591/1996, a sesizat Curtea Constitutionala cu
exceptia de neconstitutionalitate a dispozitiilor art. 3 lit. e), art. 7 in
intregul sau si, in special, ale lit. e), art. 10, art. 11, art. 12, art. 13,
art. 16 alin. 2, art. 19 si ale art. 21 din Legea nr. 51/1991, invocata de
inculpatul Bucur Constantin.
Din incheierea de sesizare, ca si din actele anexate la aceasta, rezulta ca
Parchetul General de pe langa Curtea Suprema de Justitie - Sectia Parchetelor
Militare a dispus trimiterea in judecata a inculpatului Bucur Constantin,
capitan in rezerva, pentru faptele de a fi cules si transmis, in afara cadrului
legal, informatii cu caracter secret si de a fi divulgat si folosit, in afara
cadrului legal, date si informati privind viata particulara, onoarea sau
reputatia unor persoane, date si informatii cunoscute incidental in cadrul
obtinerii datelor privind siguranta nationala, si de a fi sustras un numar de
32 de casete audio din unitatea militara, fapte prevazute si pedepsite de art.
19 alin. 1, de art. 21 alin. 2 din Legea nr. 51/1991 si de art. 208 alin. 1 din
Codul penal.
In fata Tribunalului Militar Teritorial Bucuresti, inculpatul Bucur
Constantin a ridicat exceptia de neconstitutionalitate a dispozitiilor legale
mai jos mentionate, in esenta, pentru urmatoarele motive:
- prin Legea nr. 51/1991 nu se defineste notiunea de secret in intregul sau
continut. In acest sens, se invoca reglementarea cuprinsa in art. 10, care
precizeaza ca activitatea de informatii pentru realizarea sigurantei nationale
este secreta, si pe cea cuprinsa in art. 11, care prevede ca intreaga
activitate de acest gen este secreta, fara insa sa enumere actele, materialele
si operatiunile secrete; pentru a incrimina o activitate, aceste elemente
trebuie prevazute intr-un "text specific". Este necesar deci sa se
reglementeze prin lege sau hotarare a Guvernului "exact ce constituie
secret". Fara o asemenea reglementare "se transfera prerogativele
legislative unor institutii neabilitate de Constitutie". In ceea ce-l
priveste pe autorul exceptiei, elementele materiale purtatoare de informatii
secrete sunt determinate numai printr-un ordin al directorului Serviciului
Roman de Informatii, ceea ce contravine dispozitiilor art. 123 alin. (2) din
Constitutie, care prevad ca "judecatorii sunt independenti si se supun
numai legii". Or, in speta, judecatorii sunt tinuti sa aprecieze asupra
unor aspecte hotaratoare privind caracterul penal al faptelor retinute in
sarcina inculpatului, cuprinse intr-un ordin administrativ, act juridic cu
forta de reglementare minora. Pe langa aceasta reglementare lacunara, legea
utilizeaza termeni diferiti pentru notiunea de secret (dispozitiile art. 3 lit.
e), art. 11, art. 12 si ale art. 19 din Legea nr. 51/1991);
- dispozitiile art. 13 din Legea nr. 51/1991, care permit interceptarea si
inregistrarea convorbirilor telefonice, contravin prevederilor art. 28 din
Constitutie care garanteaza inviolabilitatea secretului acestora;
- dispozitiile art. 7 in intregul sau si, in special, cele cuprinse in art.
7 lit. e), care reglementeaza atributiile Consiliului Suprem de Aparare a
Tarii, sunt neconstitutionale, pentru ca stabilesc atributii ce exced celor
fixate prin prevederile art. 117 alin. (2) si ale art. 118 din Constitutie,
este incalcat principiul separatiei puterilor in stat, "incalcand
prerogativele Parlamentului si ale Guvernului, asa cum rezulta ele din art. 58,
art. 107 si art. 114 din legea fundamentala";
- sunt, de asemenea, neconstitutionale si prevederile art. 11 din aceeasi
lege, pentru ca instantele judecatoresti nu sunt enumerate printre institutiile
carora le pot fi comunicate informatii din domeniul sigurantei nationale;
- dispozitiile art. 13 alineatul ultim, care privesc dreptul cetateanului
lezat de a se adresa cu plangere procurorului ierarhic superior celui care a
emis mandatul, sunt neconstitutionale, in raport cu dispozitiile art. 47 alin.
(4) din Constitutie, intrucat nu prevad obligatia si termenele in care trebuie
sa se raspunda la plangere;
- prevederile art. 16 alin. 2 din Legea nr. 51/1991 sunt anacronice si
lacunare, pentru ca interdictia interceptarii abuzive a convorbirilor
telefonice nu este urmata de o dispozitie care sa prevada sanctiuni;
- prevederile art. 21 din Legea nr. 51/1991 sunt neconstitutionale
comparativ cu dispozitiile art. 26 din Constitutie. Incriminarea din lege
asigura doar aparent viata intima a persoanelor, cata vreme nu conditioneaza
raspunderea penala de plangerea prealabila a persoanei vatamate. Prevazand
urmarirea din oficiu, legea "mareste exponential atentatul la viata
intima, fortand partea vatamata sa se lase ocrotita" chiar impotriva
vointei sale.
Fata de exceptia ridicata, asa cum rezulta din incheiere, partea civila -
Serviciul Roman de Informatii - si reprezentantul Ministerului Public si-au
exprimat atat oral, cat si in scris, punctele de vedere, care sunt
asemanatoare, si anume:
- in legatura cu notiunea de secret de stat, se afirma ca aceasta este
definita prin Legea nr. 23 din 17 decembrie 1971 privind apararea secretului de
stat in Republica Socialista Romania si prin Hotararea Consiliului de Ministri
nr. 19 din 14 ianuarie 1972 privind unele masuri in legatura cu apararea
secretului de stat, modificata prin Hotararea Guvernului nr. 814/1991. Aceste
acte normative sunt in vigoare, nu contravin, prin continutul lor, prevederilor
Constitutiei si prevad informatiile, datele si documentele care constituie
secret de stat. Aceeasi notiune este reglementata si prin art. 45 din Legea nr.
14 din 24 februarie 1992 privind organizarea si functionarea Serviciului Roman
de Informatii;
- cu privire la al doilea aspect de neconstitutionalitate, se sustine ca nu
exista discrepanta intre dispozitiile art. 28 din Constitutie si prevederile
art. 13 din Legea nr. 51/1991, intrucat, potrivit art. 49 din legea
fundamentala, exercitiul unor drepturi sau al unor libertati poate fi restrans
prin lege, intre altele, si pentru apararea sigurantei nationale;
- referitor la cel de-al treilea aspect de neconstitutionalitate, se arata
ca, fata de prevederile art. 118 din Constitutie, apare justificat sa fie
prevazute atributiile specifice ale Consiliului Suprem de Aparare a Tarii in
Legea sigurantei nationale a Romaniei;
- nu constituie aspect de neconstitutionalitate faptul ca instantele de
judecata nu sunt incluse, potrivit art. 11 din Legea nr. 51/1991, intre
institutiile carora li se pot comunica informatii din domeniul sigurantei
nationale, pentru ca instanta judecatoreasca sesizata ia cunostinta de toate
datele, informatiile si documentele din domeniul sigurantei nationale, aflate
la dosar, iar pe de alta parte, ea are dreptul si indatorirea de a administra
probe in procesul penal, fara a distinge intre caracterul secret sau nesecret
al acestora;
- cu privire la critica adusa art. 13 alineatul ultim din Legea nr.
51/1991, se precizeaza ca nici aceste dispozitii nu prezinta aspecte de
neconstitutionalitate, deoarece organele competente, sesizate cu plangere, fac
verificari prin efectuarea actelor premergatoare necesare inceperii urmaririi
penale in temeiul normelor din Codul de procedura penala. Se sustine, in
continuare, ca dispozitia legala in discutie nu este dintre cele de care
depinde judecarea cauzei;
- de asemenea, dispozitiile art. 16 alin. 2 din aceeasi lege nu sunt
neconstitutionale, intrucat in cuprinsul art. 2O din lege sunt prevazute
sanctiuni pentru interceptarea abuziva a convorbirilor telefonice;
- se sustine, in continuare, ca si critica ce vizeaza
neconstitutionalitatea prevederilor art. 21 din Legea nr. 51/1991 este
neintemeiata, intrucat textul criticat da expresie prevederii art. 26 alin. (1)
din Constitutie, potrivit careia "Autoritatile publice respecta si
ocrotesc viata intima, familiala si privata". Nu se poate considera ca
neconstitutionala dispozitia care obliga autoritatea publica sa intervina din
oficiu in apararea valorilor sociale mentionate, cu atat mai mult cu cat
dispozitia legala atacata este in concordanta cu pactele si cu tratatele
internationale in materie.
In conformitate cu prevederile art. 24 alin. (3) din Legea nr. 47/1992,
incheierea prin care a fost sesizata Curtea Constitutionala a fost trimisa
fiecarei Camere a Parlamentului si Guvernului, pentru a comunica punctele lor
de vedere asupra exceptiei de neconstitutionalitate ridicate.
In punctul de vedere primit de la Comisia juridica, de numiri, disciplina,
imunitati si validari a Senatului se arata ca prevederile Legii nr. 51/1991
sunt constitutionale si, ca atare, exceptia de neconstitutionalitate ridicata
in fata instantei este nefondata. Se precizeaza ca aplicarea corecta a legilor
tarii tine de situatia de fapt si numai instanta judecatoreasca poate hotari,
in functie de probele administrate.
In punctul de vedere primit de la Guvern se arata ca exceptia de
neconstitutionalitate este neintemeiata, deoarece prevederile Legii nr. 51/1991
nu contravin dispozitiilor Constitutiei. Se observa, totodata, ca autorul
exceptiei nu a formulat nici un argument in sustinerea acesteia. De asemenea,
se observa ca, potrivit Legii nr. 47/1992, in fata instantelor judecatoresti nu
se poate invoca neconstitutionalitatea unei legi in intregime, iar, daca se
ivesc astfel de cazuri, initiatorul exceptiei trebuie sa indice, pentru fiecare
dispozitie atacata, prevederea constitutionala incalcata.
Camera Deputatilor nu a trimis punctul sau de vedere.
CURTEA,
examinand incheierea de sesizare, punctele de vedere ale Senatului si
Guvernului, raportul judecatorului-raportor, sustinerile partilor, concluziile
procurorului si dispozitiile legale atacate, raportate la prevederile
Constitutiei si ale Legii nr. 47/1992, constata urmatoarele:
In temeiul art. 144 lit. c) din Constitutie si al art. 23 din Legea nr.
47/1992, astfel cum a fost modificata prin Legea nr. 138/1997, Curtea
Constitutionala este competenta sa se pronunte asupra exceptiei, deoarece, desi
Legea nr. 51/1991 a fost adoptata inainte de intrarea in vigoare a
Constitutiei, pe baza dispozitiilor sale s-au nascut raporturi juridice dupa
intrarea in vigoare a acesteia.
Retinand ca fondul cauzei il formeaza raspunderea penala pentru savarsirea
infractiunilor de culegere, transmitere, divulgare si folosire de informatii in
afara cadrului legal, precum si a infractiunii de furt, din examinarea
dosarului se constata ca, prin exceptia de neconstitutionalitate invocata, sunt
atacate si dispozitiile legale de care nu depinde solutionarea cauzei. Potrivit
prevederilor art. 23 alin. (1) si (6) din Legea nr. 47/1992, exceptia de
neconstitutionalitate privind dispozitii legale fara legatura cu cauza este
inadmisibila.
Curtea Constitutionala constata ca nu sunt incidente in cauza:
- dispozitiile art. 7 si, in special, ale art. 7 lit. e) din Legea nr.
51/1991, care reglementeaza atributiile Consiliului Suprem de Aparare a Tarii
in domeniul sigurantei nationale;
- dispozitiile art. 11 din Legea nr. 51/1991, prin care se prevad institutiile
carora li se pot comunica informatii din domeniul sigurantei nationale;
- dispozitiile art. 13 alin. 1 - 6 din Legea nr. 51/1991, care
reglementeaza autorizarea desfasurarii unor activitati in scopul culegerii de
informatii in cazurile ce constituie amenintari la adresa sigurantei nationale
a Romaniei;
- dispozitiile art. 13 alineatul ultim din aceeasi lege, referitoare la
posibilitatea oricarui cetatean de a se adresa cu plangere procurorului anume
desemnat, ierarhic superior celui care a emis mandatul, pentru orice vatamare
adusa prin activitatile ce fac obiectul mandatului;
- dispozitiile art. 16 alin. 2 din Legea nr. 51/1991, care, in ipoteza II,
reglementeaza raspunderea juridica a celor vinovati, intre altele, de obtinerea
si trimiterea informatiilor in afara cadrului legal.
In ceea ce priveste exceptia de neconstitutionalitate a dispozitiilor art.
11 si ale art. 16 alin. 2 din Legea nr. 51/1991, Curtea constata ca aceasta
este inadmisibila si pentru motivul ca autorul exceptiei nu a indicat nici o
prevedere constitutionala care ar fi incalcata prin dispozitiile atacate.
Astfel, asa cum prevede art. 2 alin. (2) din Legea nr. 47/1992, sunt
neconstitutionale numai prevederile legale care incalca dispozitiile sau
principiile Constitutiei. De asemenea, conform art. 12 alin. (2) din aceeasi
lege, sesizarile adresate Curtii trebuie motivate, iar potrivit art. 144 lit.
c) din legea fundamentala si art. 23 din Legea nr. 47/1992, Curtea este
competenta sa se pronunte numai in limitele sesizarii. Prin urmare, neindicarea
de catre autorul exceptiei a normelor constitutionale in raport cu care
considera ca sunt neconstitutionale dispozitiile legale atacate constituie, de
asemenea, un motiv de respingere, intrucat exceptia ridicata nu constituie, in
sensul constitutional al termenului, o exceptie de neconstitutionalitate. Daca
instanta de contencios constitutional s-ar socoti competenta sa se pronunte
asupra unei asemenea exceptii, ea s-ar substitui partii in ceea ce priveste
invocarea motivului de neconstitutionalitate ridicat, exercitand astfel din
oficiu controlul de constitutionalitate, ceea ce este inadmisibil.
Privitor la critica de neconstitutionalitate adusa dispozitiilor art. 3
lit. e), art. 10, art. 11, art. 12 si ale art. 19 din Legea nr. 51/1991, in
sensul ca notiunea de secret este utilizata fara sa fie legal definita, ceea ce
in opinia autorului exceptiei contravine prevederilor art. 123 alin. (2) din
Constitutie, se constata ca notiunea in discutie este definita prin lege
speciala. Aceasta este Legea nr. 14/1992 privind organizarea si functionarea
Serviciului Roman de Informatii, care reglementeaza secretul de stat prin
dispozitiile alin. 1 si 2 ale art. 45, avand urmatorul cuprins:
"Documentele interne de orice fel ale Serviciului Roman de Informatii
au caracter de secret de stat, se pastreaza in arhiva sa proprie si nu pot fi
consultate decat cu aprobarea directorului, in conditiile legii.
Documentele, datele si informatiile Serviciului Roman de Informatii pot
deveni publice numai dupa trecerea unei perioade de 40 de ani de la
arhivare."
Este incontestabil ca in sfera de activitate a Serviciului Roman de
Informatii este aplicabila prevederea din legea speciala, intrucat autorul
exceptiei avea calitatea de ofiter al mentionatei institutii, in momentul
savarsirii faptelor pentru care este tras la raspundere penala.
De altfel, autorul exceptiei nu a pus in discutie legitimitatea
constitutionala a acestor dispozitii.
In ceea ce priveste critica de neconstitutionalitate adusa dispozitiilor
art. 21 din Legea nr. 51/1991, care incrimineaza divulgarea sau folosirea in
afara cadrului legal, de catre salariatii serviciilor de informatii, a
informatiilor cunoscute incidental in cadrul obtinerii datelor necesare
sigurantei nationale, privind viata particulara, onoarea sau reputatia
persoanelor, se constata ca este neintemeiata.
Autorul exceptiei considera ca dispozitia atacata ar trebui sa conditioneze
pornirea actiunii pentru tragerea la raspundere penala a celor vinovati de
savarsirea infractiunii, de plangerea prealabila a persoanei vatamate,
intrucat, potrivit opiniei sale, fapta incriminata este o infractiune contra
persoanei. In lipsa unei astfel de prevederi, actiunea penala se declanseaza
din oficiu. Astfel fiind, textul legal atacat nu numai ca nu ocroteste dreptul
la o viata intima, dar, mai mult, el permite imixtiunea autoritatilor publice
in viata personala a cetatenilor, ceea ce contravine prevederilor art. 26 din
Constitutie, care prevad, pe de o parte, obligatia autoritatilor publice sa
respecte si sa ocroteasca viata intima, familiala si privata, iar pe de alta
parte, dreptul persoanei fizice sa dispuna de ea insasi, daca nu incalca
drepturile si libertatile acestora, ordinea publica sau bunele moravuri.
Daca s-ar considera ca fapta penala prevazuta in art. 21 este o infractiune
contra persoanei, trebuie aratat ca in art. 13 alineatul ultim din lege
actiunea penala se porneste la plangerea prealabila a celui vatamat, astfel
incat nici in aceasta ipoteza textul legal atacat nu ar contraveni
Constitutiei.
Curtea constata insa ca dispozitiile art. 21 din Legea nr. 51/1991 urmaresc
apararea secretului de stat, valoare sociala menita sa concure la realizarea
sigurantei nationale, chiar daca incidental este ocrotit si dreptul persoanei
la respect pentru viata sa privata si de familie, la domiciliu si
corespondenta.
Valoarea sociala ocrotita fiind de interes public major pentru siguranta
nationala, este incontestabil ca actiunea penala porneste din oficiu, la cererea
Ministerului Public, care, potrivit prevederilor art. 130 din Constitutie,
reprezinta interesele generale ale societatii si apara ordinea de drept, precum
si drepturile si libertatile cetatenilor.
Pentru considerentele expuse, in temeiul art. 144 lit. c) si al art. 145
alin. (2) din Constitutie, precum si al art. 1, al art. 2, al art. 3, al art.
13 alin. (1) lit. A.c) si al art. 23 din Legea nr. 47/1992, republicata,
CURTEA
In numele legii
DECIDE:
Respinge exceptia de neconstitutionalitate a dispozitiilor art. 3 lit. e),
art. 7, art. 7 lit. e), art. 10, art. 11, art. 12, art. 13 alin. 1 - 6, art. 13
alineatul ultim, art. 16 alin. 2, art. 19 si ale art. 21 din Legea nr. 51/1991
privind siguranta nationala a Romaniei, ridicata de inculpatul Bucur Constantin
in Dosarul nr. 591/1996 al Tribunalului Militar Teritorial Bucuresti.
Definitiva.
Pronuntata in sedinta publica din 12 septembrie 1997.
PRESEDINTE,
prof. univ. dr. Costica Bulai
Magistrat asistent,
Claudia Miu
|