DECIZIE Nr. 347 din 18 decembrie 2001
referitoare la exceptia de neconstitutionalitate a dispozitiilor Ordonantei de
urgenta a Guvernului nr. 71/1999 privind reorganizarea activitatii de protectie
a plantelor si carantina fitosanitara, ale Ordonantei de urgenta a Guvernului
nr. 17/2001 pentru modificarea Ordonantei de urgenta a Guvernului nr. 71/1999
privind reorganizarea activitatii de protectie a plantelor si carantina
fitosanitara, precum si ale Legii nr. 206/2001 pentru aprobarea Ordonantei de
urgenta a Guvernului nr. 71/1999 privind reorganizarea activitatii de protectie
a plantelor si carantina fitosanitara
ACT EMIS DE: CURTEA CONSTITUTIONALA
ACT PUBLICAT IN: MONITORUL OFICIAL NR. 62 din 29 ianuarie 2002

Nicolae Popa - presedinte
Costica Bulai - judecator
Nicolae Cochinescu - judecator
Constantin Doldur - judecator
Kozsokar Gabor - judecator
Petre Ninosu - judecator
Serban Viorel Stanoiu - judecator
Lucian Stangu - judecator
Paula C. Pantea - procuror
Laurentiu Cristescu - magistrat-asistent
Pe rol se afla solutionarea exceptiei de neconstitutionalitate a
dispozitiilor Ordonantei de urgenta a Guvernului nr. 71/1999 privind
reorganizarea activitatii de protectie a plantelor si carantina fitosanitara,
ale Ordonantei de urgenta a Guvernului nr. 17/2001 pentru modificarea
Ordonantei de urgenta a Guvernului nr. 71/1999 privind reorganizarea
activitatii de protectie a plantelor si carantina fitosanitara, precum si ale
Legii nr. 206/2001 pentru aprobarea Ordonantei de urgenta a Guvernului nr.
71/1999 privind reorganizarea activitatii de protectie a plantelor si carantina
fitosanitara, exceptie ridicata de Consiliul Judetean Neamt in Dosarul nr.
1.653/RC/2001 al Tribunalului Neamt.
La apelul nominal raspunde Aurel Ciuchin, lipsind celelalte parti, fata de
care procedura de citare a fost legal indeplinita.
Aurel Ciuchin, avand cuvantul, solicita urgentarea solutionarii exceptiei
pentru ca prin aceasta sa se poata trece la solutionarea cauzei la instanta
care judeca fondul. Solicita respingerea exceptiei ca neintemeiata.
Reprezentantul Ministerului Public, avand cuvantul, arata ca prin Ordonanta
de urgenta a Guvernului nr. 71/1999 serviciile publice, printre care si cele de
protectie a plantelor, au trecut din subordinea administratiei centrale in
subordinea consiliilor judetene sau al municipiului Bucuresti. Refuzul
Consiliului Judetean Neamt de a le prelua, motivand ca aceste dispozitii
incalca principiul autonomiei locale si, din aceasta cauza, sunt
neconstitutionale, nu are suport constitutional. Curtea Constitutionala,
referindu-se la aceasta problema, a statuat ca dispozitiile art. 119 si ale
art. 120 alin. (2) din Constitutie instituie principiul autonomiei locale, iar
nu existenta unei autonomii de decizie in afara cadrului legal, care este
general obligatoriu. Considera ca solutia care se impune este respingerea
exceptiei ca nefondata.
CURTEA,
avand in vedere actele si lucrarile dosarului, constata urmatoarele:
Prin Incheierea din 28 mai 2001 Tribunalul Neamt a sesizat Curtea
Constitutionala cu exceptia de neconstitutionalitate a dispozitiilor Ordonantei
de urgenta a Guvernului nr. 71/1999 privind reorganizarea activitatii de
protectie a plantelor si carantina fitosanitara, modificata prin Ordonanta de
urgenta a Guvernului nr. 17/2001 si ulterior aprobata cu modificari si
completari prin Legea nr. 206/2001, exceptie ridicata de Consiliul Judetean
Neamt in Dosarul nr. 1.653/RC/2001 al acelei instante, avand ca obiect
solutionarea unui litigiu de munca.
In motivarea exceptiei de neconstitutionalitate autorul acesteia sustine,
in esenta, ca dispozitiile criticate, prin care activitatea de protectie a
plantelor se reorganizeaza, infiintandu-se servicii publice de protectie a
plantelor in subordinea consiliilor judetene si a Consiliului General al
Municipiului Bucuresti, incalca dispozitiile art. 121 din Constitutie. Se mai
sustine ca serviciul public pentru protectia plantelor, infiintat prin
Ordonanta de urgenta a Guvernului nr. 17/1999, mentinuta prin celelalte doua
acte normative modificatoare, este in realitate un serviciu public "de
interes local", asa cum "se afirma in mod expres in art. 5 al
Ordonantei de urgenta a Guvernului nr. 71/1999". Or, se arata in
continuare, daca se voia sa se faca descentralizare, asemenea servicii trebuiau
infiintate pe langa consiliile locale ale municipiilor, oraselor si comunelor.
In opinia autorului exceptiei neconstitutionalitatea actului normativ in
discutie rezulta si din aceea ca, potrivit Legii administratiei publice locale,
intre atributiile consiliului judetean nu se regasesc "competente
referitoare la agricultura in general si, cu atat mai putin, la activitatea
fitosanitara".
Se mai arata ca actul normativ criticat contravine si principiului
constitutional al autonomiei locale, consacrat de art. 119 din Constitutie si
prevazut de altfel atat de Legea administratiei publice locale nr. 69/1991
(abrogata), cat si de actuala Lege nr. 215/2001, intrucat aceasta autonomie
locala este administrativa si financiara. Or, se considera ca "a se emite
un act normativ, in timpul executiei bugetare, prin care se impun unui consiliu
judetean cheltuieli neprevazute, inseamna, cert, o incalcare a autonomiei
locale, atat sub imperiul vechii legi a administratiei publice locale, cat si
sub al celei actuale". Este, de asemenea, invocat in sprijinul criticii de
neconstitutionalitate si principiul potrivit caruia "Nici o cheltuiala
bugetara nu poate fi aprobata fara stabilirea sursei de finantare",
principiu prevazut la art. 137 alin. (5) din Constitutie, preluat si de
dispozitiile Legii nr. 189/1998 privind finantele publice locale.
Tribunalul Neamt, exprimandu-si opinia, considera ca dispozitiile criticate
sunt constitutionale. Conform opiniei instantei prevederile criticate nu
contravin dispozitiilor constitutionale ale art. 119 si 121 si nici
dispozitiilor Legii administratiei publice locale.
Guvernul, in punctul sau de vedere, considera ca exceptia de
neconstitutionalitate este neintemeiata. In sustinerea acestui punct de vedere
Guvernul arata ca masura criticata se intemeiaza pe principiul constitutional
al autonomiei locale si pe cel al descentralizarii, prevazute de Constitutie si
de Legea administratiei publice locale nr. 215/2001. In acelasi timp, referitor
la mijloacele financiare si materiale necesare organizarii serviciului
respectiv, Guvernul indica prevederile art. 6 si 9 din Ordonanta de urgenta a
Guvernului nr. 71/1999, care stabilesc conditiile in care acestea se asigura.
Presedintii celor doua Camere ale Parlamentului nu au comunicat punctele de
vedere cu privire la exceptia de neconstitutionalitate ridicata.
CURTEA,
examinand incheierea de sesizare, punctul de vedere al Guvernului, raportul
intocmit de judecatorul-raportor, sustinerile partii prezente, concluziile
procurorului, dispozitiile legale criticate, raportate la prevederile
Constitutiei, precum si dispozitiile Legii nr. 47/1992, retine urmatoarele:
Curtea a fost legal sesizata si este competenta, potrivit dispozitiilor
art. 144 lit. c) din Constitutie, precum si ale art. 1 alin. (1), ale art. 2,
3, 12 si 23 din Legea nr. 47/1992, republicata, sa solutioneze exceptia de
neconstitutionalitate.
Obiectul exceptiei de neconstitutionalitate il constituie dispozitiile
Ordonantei de urgenta a Guvernului nr. 71/1999 privind reorganizarea
activitatii de protectie a plantelor si carantina fitosanitara, publicata in
Monitorul Oficial al Romaniei, Partea I, nr. 232 din 25 mai 1999, cele ale
Ordonantei de urgenta a Guvernului nr. 17/2001, publicata in Monitorul Oficial
al Romaniei, Partea I, nr. 83 din 19 februarie 2001, prin care a fost
modificata Ordonanta de urgenta a Guvernului nr. 71/1999, precum si cele ale
Legii nr. 206/2001 pentru aprobarea Ordonantei de urgenta a Guvernului nr.
71/1999, publicata in Monitorul Oficial al Romaniei, Partea I, nr. 212 din 26
aprilie 2001.
Examinand actele normative criticate, Curtea constata ca prin dispozitiile
art. 5 din Ordonanta de urgenta a Guvernului nr. 71/1999 s-a prevazut ca in
subordinea consiliilor judetene si a Consiliului General al Municipiului
Bucuresti se organizeaza servicii publice de protectie a plantelor, unitati cu
personalitate juridica, care indeplinesc anumite activitati publice de interes
local in domeniul fitosanitar. In mod corespunzator, conform alin. (2) al art.
5 din Ordonanta de urgenta a Guvernului nr. 71/1999, au fost trecute in
structura serviciilor publice de protectie a plantelor judetene si al
municipiului Bucuresti centrele de protectie a plantelor si carantina
fitosanitara. Totodata s-a prevazut ca serviciile publice de protectie a
plantelor sunt coordonate din punct de vedere tehnic si metodologic de catre
directiile fitosanitare judetene si a municipiului Bucuresti. Referitor la
finantarea serviciilor publice de protectie a plantelor, judetene si al
municipiului Bucuresti, art. 6 din Ordonanta de urgenta a Guvernului nr.
71/1999 precizeaza ca aceasta "se face de la bugetele consiliilor judetene
si al Consiliului General al Municipiului Bucuresti, precum si din venituri
extrabugetare". De asemenea, pentru situatia aparitiei agentilor
daunatori, care prin atacul lor pun in pericol productia agricola atat din punct
de vedere cantitativ, cat si calitativ, ordonanta de urgenta prevede la art. 7
ca "Ministerul Agriculturii si Alimentatiei aloca fonduri de la buget
pentru actiunea de combatere a acestora, in scopul achizitionarii produselor de
uz fitosanitar si achitarii contravalorii lucrarilor de combatere a agentilor
daunatori".
Ulterior, prin Ordonanta de urgenta a Guvernului nr. 17/2001 au fost aduse
modificari unor articole (2 si 3) din Ordonanta de urgenta a Guvernului nr.
71/1999, precizandu-se rolul Ministerului Agriculturii, Alimentatiei si
Padurilor ca autoritate de reglementare in domeniul protectiei plantelor,
carantinei fitosanitare si al produselor de uz fitosanitar (art. 2), precum si
rolul coordonator din punct de vedere tehnic al Directiei fitosanitare din
cadrul acestui minister pentru Laboratorul de control pentru carantina
fitosanitara, directiile fitosanitare judetene, respectiv a municipiului
Bucuresti, precum si pentru Institutul de Cercetari pentru Protectia Plantelor.
Prin Legea nr. 206 din 20 aprilie 2001, publicata in Monitorul Oficial al
Romaniei, Partea I, nr. 212 din 26 aprilie 2001, a fost aprobata Ordonanta de
urgenta a Guvernului nr. 71/1999 cu unele modificari si completari, care
vizeaza rolul Ministerului Agriculturii, Alimentatiei si Padurilor ca
autoritate de reglementare in domeniu (art. 2) si precizarea atributiilor
Directiei fitosanitare din cadrul minister (art. 2^1, introdus prin lege),
precum si fixarea unui termen de 30 de zile pentru stabilirea
"patrimoniului aferent activitatilor prevazute la art. 5 alin. (1), care
va fi dat in administrarea serviciilor publice de protectie a plantelor
judetene, respectiv al municipiului Bucuresti" (noul cuprins al art. 9).
De asemenea, conform modificarii aduse art. 10 din ordonanta aprobata legea a
prevazut: "Consiliile judetene si Consiliul General al Municipiului
Bucuresti vor stabili tarife pentru activitatile prevazute la art. 5 alin.
(1)."
Critica de neconstitutionalitate adusa celor trei acte normative care
formeaza obiectul exceptiei (dintre care Ordonanta de urgenta a Guvernului nr.
17/2001 si Legea nr. 206/2001, pentru faptul de a fi mentinut Ordonanta de
urgenta a Guvernului nr. 71/1999) se intemeiaza pe sustinerea ca au fost
incalcate dispozitiile constitutionale ale art. 119 privind principiile de baza
ale administratiei publice locale si ale art. 121 privind consiliul judetean,
care au urmatorul cuprins:
- Art. 119: "Administratia publica din unitatile
administrativ-teritoriale se intemeiaza pe principiul autonomiei locale si pe
cel al descentralizarii serviciilor publice.";
- Art. 121: "(1) Consiliul judetean este autoritatea administratiei
publice pentru coordonarea activitatii consiliilor comunale si orasenesti, in
vederea realizarii serviciilor publice de interes judetean.
(2) Consiliul judetean este ales si functioneaza in conditiile legii."
In legatura cu incidenta principiului autonomiei locale, prevazut la art.
119 din Constitutie, Curtea constata ca, potrivit principiului obligativitatii
respectarii legilor prevazut la art. 51 din Constitutie, "autonomia locala
se exercita conform legilor statului". De asemenea, in lumina Cartei
europene "Exercitiul autonom al puterii locale" din 15 octombrie 1985
(document al Consiliului Europei), ratificata de Romania prin Legea nr.
199/1997, publicata in Monitorul Oficial al Romaniei, Partea I, nr. 331 din 26
noiembrie 1997, "autonomia locala este inteleasa ca un principiu stabilit
prin constitutie sau prin legile statelor-parti, ce confera colectivitatilor
locale dreptul si capacitatea de a rezolva si de a gestiona, in cadrul legii,
sub propria lor raspundere si in interesul populatiei acestora, o parte
importanta din treburile publice".
Curtea Constitutionala a retinut in jurisprudenta sa ca dispozitiile art.
119 si ale art. 120 alin. (2) din Constitutie "se refera la principiul
autonomiei locale in cadrul organizarii administratiei publice din unitatile
administrativ-teritoriale, iar nu la existenta unei autonomii de decizie in
afara cadrului legal, care este general obligatoriu" (de exemplu, Decizia
nr. 136 din 3 mai 2001, publicata in Monitorul Oficial al Romaniei, Partea I,
nr. 647 din 16 octombrie 2001). Curtea constata ca prin Ordonanta de urgenta a
Guvernului nr. 71/1999 s-a realizat o descentralizare a serviciilor publice de
specialitate in domeniul protectiei plantelor si carantinei fitosanitare,
servicii care au trecut din sistemul autoritatilor administratiei publice
centrale la consiliile judetene.
Cu privire la finantarea activitatii respective actele normative criticate
cuprind unele dispozitii ce denota preocuparea pentru asigurarea conditiilor
materiale de functionare a serviciilor trecute la consiliile judetene si la
Consiliul General al Municipiului Bucuresti, inclusiv trecerea patrimoniului, posibilitatea
de a se stabili tarife pentru serviciile prestate etc. In ceea ce priveste
volumul surselor de finantare, care in realitate este motivul criticii de
constitutionalitate, Curtea constata ca aceasta nu este o problema de
constitutionalitate, ci de legiferare.
In legatura cu incidenta in cauza a dispozitiilor art. 121 din Constitutie
privind consiliul judetean, invocata de autorul exceptiei, Curtea constata ca
textul respectiv confera acestuia "coordonarea activitatii consiliilor
comunale si orasenesti, in vederea realizarii serviciilor publice de interes
judetean" si prevede ca "functioneaza in conditiile legii", ceea
ce nu este incompatibil cu obligatia de a organiza un serviciu public de
interes judetean, stabilita printr-un act normativ cu putere de lege. Acest
serviciu intereseaza in mod evident si consiliile comunale si orasenesti,
intrucat asigura protectia plantelor si carantina fitosanitara in intregul
judet, respectiv in municipiului Bucuresti.
In legatura cu sustinerea ca intre dispozitiile criticate pentru
neconstitutionalitate si cele ale Legii administratiei publice locale ar exista
necorelari in ceea ce priveste domeniile in care consiliile judetene isi
exercita competenta, Curtea retine ca eventuala lipsa de coordonare legislativa
nu intra sub incidenta contenciosului constitutional.
Pentru considerentele expuse, in temeiul art. 144 lit. c) si al art. 145
alin. (2) din Constitutie, precum si al art. 1, 2, al art. 13 alin. (1) lit.
A.c), al art. 23 si al art. 25 alin. (1) din Legea nr. 47/1992, republicata,
CURTEA
In numele legii
DECIDE:
Respinge exceptia de neconstitutionalitate a dispozitiilor Ordonantei de
urgenta a Guvernului nr. 71/1999 privind reorganizarea activitatii de protectie
a plantelor si carantina fitosanitara, ale Ordonantei de urgenta a Guvernului
nr. 17/2000 pentru modificarea Ordonantei de urgenta a Guvernului nr. 71/1999
privind reorganizarea activitatii de protectie a plantelor si carantina
fitosanitara, precum si ale Legii nr. 206/2001 pentru aprobarea Ordonantei de
urgenta a Guvernului nr. 71/1999 privind reorganizarea activitatii de protectie
a plantelor si carantina fitosanitara, exceptie ridicata de Consiliul Judetean
Neamt in Dosarul nr. 1.653/RC/2001 al Tribunalului Neamt.
Definitiva si obligatorie.
Pronuntata in sedinta publica din data de 18 decembrie 2001.
PRESEDINTELE CURTII CONSTITUTIONALE,
prof. univ. dr. NICOLAE POPA
Magistrat asistent,
Laurentiu Cristescu