DECIZIE Nr. 353 din 19 decembrie 2001
referitoare la exceptia de neconstitutionalitate a dispozitiilor art. 8 alin.
(2) din Legea nr. 10/2001 privind regimul juridic al unor imobile preluate in
mod abuziv in perioada 6 martie 1945 - 22 decembrie 1989
ACT EMIS DE: CURTEA CONSTITUTIONALA
ACT PUBLICAT IN: MONITORUL OFICIAL NR. 122 din 15 februarie 2002

Costica Bulai - presedinte
Nicolae Cochinescu - judecator
Constantin Doldur - judecator
Kozsokar Gabor - judecator
Petre Ninosu - judecator
Serban Viorel Stanoiu - judecator
Lucian Stangu - judecator
Gabriela Ghita - procuror
Gabriela Dragomirescu - magistrat-asistent
Pe rol se afla pronuntarea asupra exceptiei de neconstitutionalitate a
prevederilor art. 8 alin. (2) din Legea nr. 10/2001 privind regimul juridic al
unor imobile preluate in mod abuziv in perioada 6 martie 1945 - 22 decembrie
1989, exceptie ridicata de Biserica Evanghelica C.A. din Romania, Parohia
Bucuresti, in Dosarul nr. 865/2001 al Tribunalului Bucuresti - Sectia a IV-a
civila.
Dezbaterile au avut loc in sedinta publica din 11 decembrie 2001 si au fost
consemnate in incheierea de la acea data, cand Curtea a amanat pronuntarea
pentru data de 18 decembrie 2001 si apoi pentru data de 19 decembrie 2001.
CURTEA,
avand in vedere actele si lucrarile dosarului, constata urmatoarele:
Prin Incheierea din 26 martie 2001, pronuntata in Dosarul nr. 865/2001,
Tribunalul Bucuresti - Sectia a IV-a civila a sesizat Curtea Constitutionala cu
exceptia de neconstitutionalitate a prevederilor art. 8 alin. (2) din Legea nr.
10/2001 privind regimul juridic al unor imobile preluate in mod abuziv in
perioada 6 martie 1945 - 22 decembrie 1989. Exceptia de neconstitutionalitate a
fost ridicata de Biserica Evanghelica C.A. din Romania, Parohia Bucuresti,
intr-o cauza avand ca obiect revendicarea unui imobil apartinand comunitatii
evanghelice din Bucuresti.
In motivarea exceptiei de neconstitutionalitate se sustine ca art. 8 alin.
(2) din Legea nr. 10/2001 privind regimul juridic al unor imobile preluate in
mod abuziv in perioada 6 martie 1945 - 22 decembrie 1989 prevede interzicerea
admiterii actiunilor judiciare pentru revendicarea bunurilor care au apartinut
Cultului evanghelic C.A., precum si interzicerea schimbarii destinatiei
(actuale) a acestor imobile, ceea ce reprezinta "a doua confiscare facuta
de un regim democrat, constitutional si deci legitim" si creeaza
diferentiere intre comunitatile religioase si celelalte persoane juridice,
incalcandu-se astfel art. 16 alin. (2), art. 20 si 21 din Constitutie. Se
apreciaza ca "discriminarea este evidenta", intrucat comunitatilor
evanghelice "li se confisca pentru a doua oara" bunuri, in timp ce
altor comunitati etnice si religioase "li s-a restituit totul", chiar
in perioada votarii si promulgarii legii criticate. In opinia autorului
exceptiei textul de lege criticat "constituie o nerespectare a
principiului separatiei puterilor in stat", intrucat interzice
"continuarea activitatii unor instante deja investite cu revendicarea cate
unui bun concret". Se considera ca, aplicandu-se unor cauze aflate pe
rolul instantelor de judecata, dispozitiile criticate "exprima dorinta de
aplicare retroactiva a unei legi noi, care incalca nu numai art. 1 din Codul
civil, dar si texte din Constitutie - art. 15 alin. (2) si art. 78". In
sfarsit, se sustine ca art. 8 alin. (2) din Legea nr. 10/2001 "este certa
contrar prevederilor art. 21 din Constitutie, care "prevede expres ca nici
o lege nu poate ingradi exercitarea accesului liber la justitie".
Tribunalul Bucuresti - Sectia a IV-a civila, exprimandu-si opinia,
apreciaza ca exceptia de neconstitutionalitate a art. 8 alin. (2) din Legea nr.
10/2001 este neintemeiata, textul de lege criticat fiind o norma speciala
pentru o anumita categorie de bunuri.
Potrivit prevederilor art. 24 alin. (1) din Legea nr. 47/1992, republicata,
incheierea de sesizare a fost comunicata presedintilor celor doua Camere ale
Parlamentului si Guvernului, pentru a-si exprima punctele de vedere asupra
exceptiei de neconstitutionalitate ridicate.
Guvernul, in punctul sau de vedere, apreciaza ca exceptia de
neconstitutionalitate ridicata este inadmisibila. In sustinerea acestui punct
de vedere se arata ca textul de lege criticat "nu are caracter
discriminatoriu si nici nu contravine dispozitiilor constitutionale, ci tine
seama de existenta unor acte normative speciale, adoptate in domeniu, cum sunt
ordonantele de urgenta prin care au fost restituite unele imobile comunitatilor
minoritatilor nationale". De altfel, se considera ca dispozitiile art. 8
alin. (2) din Legea nr. 10/2001 nu sunt aplicabile in cauza, intrucat
restituirea imobilelor ce au apartinut cultelor religioase este reglementata de
Ordonanta de urgenta a Guvernului nr. 94/2000.
Presedintii celor doua Camere ale Parlamentului nu au comunicat punctele
lor de vedere.
CURTEA,
examinand incheierea de sesizare, punctul de vedere al Guvernului, raportul intocmit
de judecatorul-raportor si concluziile procurorului, dispozitiile legale
criticate, raportate la prevederile Constitutiei, precum si dispozitiile Legii
nr. 47/1992, retine urmatoarele:
Curtea Constitutionala a fost legal sesizata si este competenta, potrivit
dispozitiilor art. 144 lit. c) din Constitutie, precum si ale art. 1 alin. (1),
ale art. 2, 3, 12 si 23 din Legea nr. 47/1992, republicata, sa solutioneze
exceptia de neconstitutionalitate ridicata.
Obiectul exceptiei de neconstitutionalitate il constituie dispozitiile art.
8 alin. (2) din Legea nr. 10/2001 privind regimul juridic al unor imobile
preluate in mod abuziv in perioada 6 martie 1945 - 22 decembrie 1989, potrivit
carora: "Regimul juridic al imobilelor care au apartinut cultelor religioase
sau comunitatilor minoritatilor nationale, preluate de stat sau de alte
persoane juridice, va fi reglementat prin acte normative speciale. Pana la
adoptarea acestor reglementari este interzisa instrainarea imobilelor in cauza
sau schimbarea destinatiei acestora."
In opinia autorului exceptiei de neconstitutionalitate aceste dispozitii
contravin art. 15 alin. (2), art. 16 alin. (2), art. 20, art. 21 alin. (2) si
art. 78 din Constitutie, art. 1 din Codul civil, precum si principiului
separatiei puterilor in stat.
Textele constitutionale invocate ca fiind incalcate prevad:
- Art. 15 alin. (2): "Legea dispune numai pentru viitor, cu exceptia
legii penale mai favorabile.";
- Art. 16 alin. (2): "Nimeni nu este mai presus de lege.";
- Art. 20: "(1) Dispozitiile constitutionale privind drepturile si
libertatile cetatenilor vor fi interpretate si aplicate in concordanta cu
Declaratia Universala a Drepturilor Omului, cu pactele si cu celelalte tratate
la care Romania este parte.
(2) Daca exista neconcordante intre pactele si tratatele privitoare la
drepturile fundamentale ale omului, la care Romania este parte, si legile
interne, au prioritate reglementarile internationale.";
- Art. 21 alin. (2): "Nici o lege nu poate ingradi exercitarea acestui
drept.";
- Art. 78: "Legea se publica in Monitorul Oficial al Romaniei si intra
in vigoare la data publicarii sau la data prevazuta in textul ei."
Articolul 1 din Codul civil, invocat, de asemenea, ca fiind incalcat,
prevede: "Legea dispune numai pentru viitor; ea n-are putere
retroactiva."
Examinand exceptia de neconstitutionalitate ridicata, Curtea
Constitutionala constata ca aceasta este neintemeiata si, in consecinta,
urmeaza sa fie respinsa.
Art. 8 alin. (2) din Legea nr. 10/2001, criticat ca fiind neconstitutional,
stabileste ca regimul juridic al imobilelor care au apartinut cultelor
religioase sau comunitatilor minoritatilor nationale, ce au fost preluate de
stat sau alte persoane juridice, va fi reglementat prin acte normative
speciale, iar pana la adoptarea unor asemenea reglementari instrainarea sau
schimbarea destinatiei imobilelor in cauza este interzisa.
Autorul exceptiei de neconstitutionalitate sustine, in esenta, ca aceste
prevederi, care interzic "sa se admita actiuni judiciare pentru
revendicarea bunurilor care au apartinut cultului nostru evanghelic C.A."
si "schimbarea destinatiei (actuale) acestor imobile", reglementeaza
in mod diferentiat regimul juridic al bunurilor ce au apartinut comunitatilor
evanghelice fata de cel al altor comunitati etnice si religioase, ceea ce
creeaza discriminare intre aceste comunitati si, in consecinta, se incalca
dispozitiile constitutionale ale art. 16 alin. (2), ale art. 20 si 21.
Analizand aceste sustineri, Curtea observa ca, desi se invoca incalcarea
prevederilor art. 16 alin. (2) din Constitutie, potrivit carora nimeni nu este
mai presus de lege, din continutul criticii rezulta incidenta dispozitiilor
alin. (1) al textului constitutional mentionat, care prevede ca "Cetatenii
sunt egali in fata legii si a autoritatilor publice, fara privilegii si fara
discriminari". Efectuand controlul de constitutionalitate, prin raportare
la aceste dispozitii din Constitutie, Curtea constata ca art. 8 alin. (2) din
Legea nr. 10/2001 nu stabileste vreo distinctie sau discriminare in sensul
celor aratate de catre autorul exceptiei, astfel ca nu se poate retine
incalcarea art. 16 alin. (2) din Constitutie. Dimpotriva, prin dispozitia
legala criticata se prevede ca regimul juridic al imobilelor ce au apartinut
cultelor religioase, fara distinctie, sau minoritatilor nationale se va stabili
prin acte normative speciale, iar pana la adoptarea acestora imobilele se
indisponibilizeaza.
In legatura cu incalcarea dispozitiilor art. 20 din Constitutie,
referitoare la interpretarea si aplicarea drepturilor si libertatilor
cetatenesti in concordanta cu prevederile tratatelor si pactelor internationale
la care Romania este parte, precum si preeminenta acestor reglementari in
situatia existentei unor neconcordante intre ele si reglementarile interne,
autorul exceptiei nu face trimitere la nici un text din documente
internationale, astfel incat Curtea nu poate retine aceasta sustinere. Aceasta
deoarece, potrivit art. 2 alin. (2) din Legea nr. 47/1992 privind organizarea
si functionarea Curtii Constitutionale, republicata, sunt neconstitutionale
numai prevederile legale care incalca dispozitiile sau principiile
Constitutiei, iar conform art. 12 alin. (2) din aceeasi lege, sesizarile
adresate Curtii trebuie motivate. Totodata, potrivit art. 144 lit. c) din
Constitutie si art. 23 din Legea nr. 47/1992, republicata, Curtea este
competenta sa se pronunte numai in limitele sesizarii. In consecinta,
neindicarea de catre autorul exceptiei a normei constitutionale, in speta a
textelor din documente internationale, pentru care se considera ca dispozitiile
de lege criticate contravin Constitutiei, constituie un motiv de respingere,
exceptia ridicata nefiind, in sensul constitutional al termenului, o exceptie
de neconstitutionalitate. Daca instanta de contencios constitutional s-ar
socoti competenta sa se pronunte asupra unei asemenea exceptii, ea s-ar
substitui partii in ceea ce priveste invocarea motivului de
neconstitutionalitate, exercitand astfel un control din oficiu, ceea ce este
inadmisibil. In acest sens este si jurisprudenta constanta a Curtii
Constitutionale, din care mentionam Decizia nr. 341 din 12 septembrie 1997,
publicata in Monitorul Oficial al Romaniei, Partea I, nr. 38 din 29 ianuarie
1998.
Potrivit criticii de neconstitutionalitate formulate, art. 8 alin. (2) din
Legea nr. 10/2001, interzicand admiterea "actiunii judiciare pentru
revendicarea bunurilor care au apartinut cultului nostru evanghelic C.A."
si "schimbarea destinatiei (actuale) acestor imobile", incalca si
art. 21 din Constitutie, care "prevede ca nici o lege nu poate ingradi
accesul liber la justitie", precum si principiul separatiei puterilor in
stat.
Curtea constata ca si aceasta critica urmeaza sa fie respinsa. Dispozitiile
de lege apreciate ca fiind neconstitutionale prevad ca pana la adoptarea
reglementarilor privind regimul juridic al imobilelor vizate de text "este
interzisa instrainarea imobilelor in cauza sau schimbarea destinatiei
acestora". Asadar art. 8 alin. (2) din Legea nr. 10/2001 interzice
instrainarea sau schimbarea destinatiei imobilelor cu privire la care textul
dispune si nu contine, asa cum sustine autorul exceptiei, nici dispozitii
referitoare la interzicerea "admiterii" actiunilor in revendicare, referitoare
la asemenea imobile, si nici nu interzice "continuarea activitatii unor
instante deja investite cu revendicarea cate unui bun concret". Promovarea
unei actiuni in revendicare este independenta de adoptarea unei reglementari
viitoare privind retrocedarea unor bunuri trecute in proprietatea statului in
perioada 6 martie 1945 - 22 decembrie 1989, astfel ca nu se poate retine
ingradirea accesului la justitie consacrat la art. 21 alin. (2) din Constitutie
sau nerespectarea principiului separatiei puterilor in stat.
In sfarsit, se mai sustine ca, aplicandu-se unor cauze aflate pe rolul
instantelor de judecata, aceste dispozitii de lege retroactiveaza, contravenind
in felul acesta art. 1 din Codul civil, precum si art. 15 alin. (2) si art. 78
din Constitutie.
Curtea Constitutionala constata ca art. 8 alin. (2) din Legea nr. 10/2001
nu contine nici o prevedere in sensul celor sustinute de autorul exceptiei,
astfel incat textul de lege nu contravine dispozitiilor constitutionale ale
art. 15 alin. (2), potrivit carora "Legea dispune numai pentru viitor, cu
exceptia legii penale mai favorabile", si nici celor ale art. 78, care
stabilesc ca "Legea se publica in Monitorul Oficial al Romaniei si intra
in vigoare la data publicarii sau la data prevazuta in textul ei".
In ceea ce priveste invocarea contrarietatii textului de lege criticat cu
prevederile art. 1 din Codul civil Curtea constata ca, potrivit competentei
sale, se pronunta doar asupra conformitatii legilor si ordonantelor cu
Constitutia, iar nu si asupra concordantei actelor normative intre ele, asa
incat sustinerea nu poate fi retinuta.
Pentru considerentele expuse, in temeiul art. 144 lit. c) si al art. 145
alin. (2) din Constitutie, precum si al art. 1, al art. 2, al art. 13 alin. (1)
lit. A.c), al art. 23 si al art. 25 alin. (1) din Legea nr. 47/1992,
republicata,
CURTEA
In numele legii
DECIDE:
Respinge exceptia de neconstitutionalitate a prevederilor art. 8 alin. (2)
din Legea nr. 10/2001 privind regimul juridic al unor imobile preluate in mod
abuziv in perioada 6 martie 1945 - 22 decembrie 1989, exceptie ridicata de
Biserica Evanghelica C.A. din Romania, Parohia Bucuresti, in Dosarul nr.
865/2001 al Tribunalului Bucuresti - Sectia a IV-a civila.
Definitiva si obligatorie.
Pronuntata in sedinta publica din data de 19 decembrie 2001.
PRESEDINTE,
prof. univ. dr. COSTICA BULAI
Magistrat asistent,
Gabriela Dragomirescu