DECIZIE Nr. 356 din 23 septembrie 2004
referitoare la exceptia de neconstitutionalitate a dispozitiilor art. 164 alin.
(3) din Legea nr. 19/2000 privind sistemul public de pensii si alte drepturi de
asigurari sociale, cu modificarile si completarile ulterioare
ACT EMIS DE: CURTEA CONSTITUTIONALA
ACT PUBLICAT IN: MONITORUL OFICIAL NR. 1015 din 3 noiembrie 2004

Ioan Vida - presedinte
Nicolae Cochinescu - judecator
Aspazia Cojocaru - judecator
Constantin Doldur - judecator
Acsinte Gaspar - judecator
Kozsokar Gabor - judecator
Petre Ninosu - judecator
Ion Predescu - judecator
Serban Viorel Stanoiu - judecator
Ion Tiuca - procuror
Patricia Marilena Ionea - magistrat-asistent
Pe rol se afla solutionarea exceptiei de neconstitutionalitate a
dispozitiilor art. 164 alin. (3) din Legea nr. 19/2000 privind sistemul public
de pensii si alte drepturi de asigurari sociale, cu modificarile si
completarile ulterioare, exceptie ridicata de Gavril Horincar in Dosarul nr.
678/2004 al Tribunalului Salaj - Sectia civila.
La apelul nominal lipsesc partile, fata de care procedura de citare a fost
legal indeplinita.
Reprezentantul Ministerului Public apreciaza ca modul in care este stabilit
punctajul anual in vederea stabilirii pensiilor nu contravine dispozitiilor
constitutionale invocate de autorul exceptiei. In acest sens arata ca acelorasi
dispozitii legale se supun toti cei care solicita calcularea pensiilor si, prin
urmare, nu se poate vorbi de o incalcare a principiului constitutional al
egalitatii cetatenilor de catre textul de lege criticat. Avand in vedere aceste
argumente, pune concluzii de respingere a exceptiei de neconstitutionalitate ca
neintemeiata.
CURTEA,
avand in vedere actele si lucrarile dosarului, constata urmatoarele:
Prin Incheierea din 17 mai 2004, pronuntata in Dosarul nr. 678/2004,
Tribunalul Salaj - Sectia civila a sesizat Curtea Constitutionala cu exceptia
de neconstitutionalitate a dispozitiilor art. 164 alin. (3) din Legea nr.
19/2000 privind sistemul public de pensii si alte drepturi de asigurari
sociale, cu modificarile si completarile ulterioare, exceptie ridicata de
Gavril Horincar cu prilejul solutionarii contestatiei impotriva deciziei de
stabilire a pensiei.
In motivarea exceptiei autorul acesteia sustine ca dispozitiile art. 164
alin. (3) din Legea nr. 19/2000, continand sintagma "sporurile cu caracter
permanent", nu permit luarea in considerare, la stabilirea bazei de calcul
a punctajului mediu anual, a sporurilor ocazionale, respectiv a premiilor
acordate salariatilor, dupa care s-a achitat si contributia legala la fondul de
asigurari sociale. Considera ca aceste dispozitii legale au caracter
discriminatoriu, nu asigura beneficiul unui proces echitabil pentru persoanele
lezate in interesele lor legitime si restrang dreptul fundamental la pensie.
Tribunalul Salaj - Sectia civila apreciaza ca prevederile art. 164 alin.
(3) din Legea nr. 19/2000, astfel cum au fost modificate prin Legea nr.
338/2002, nu contravin prevederilor constitutionale invocate de autorul
exceptiei. Astfel, in opinia sa, sintagma "sporurile cu caracter permanent"
intareste ideea ca legea se refera la toate sporurile expres enumerate de
legiuitor, "fara a diminua in nici un fel drepturile la pensie anterior
recunoscute".
In conformitate cu dispozitiile art. 24 alin. (1) din Legea nr. 47/1992,
republicata, cu modificarile si completarile ulterioare, incheierea de sesizare
a fost comunicata presedintilor celor doua Camere ale Parlamentului, Guvernului
si institutiei Avocatul Poporului.
Guvernul considera ca exceptia de neconstitutionalitate nu este intemeiata.
In acest sens arata ca dispozitiile legale criticate "se aplica, fara nici
un criteriu de diferentiere sau privilegiere, tuturor asiguratilor care
contribuie la sistemul public de pensii si asigurari sociale, reglementat de
Legea nr. 19/2000, cu modificarile si completarile ulterioare". In ceea ce
priveste prevederile constitutionale care se refera la dreptul la un proces
echitabil si solutionarea cauzelor intr-un termen rezonabil, precum si cele
care reglementeaza dreptul la pensie, apreciaza ca acestea nu sunt incidente in
cauza. In continuare, referindu-se la sustinerile autorului exceptiei cu
privire la necesitatea includerii sumelor acordate cu titlu de premii pentru
determinarea punctajului ce se are in vedere la calcularea pensiei, considera
ca aceste sustineri nu tin seama de dispozitiile art. 26 alin. (1) lit. e) si
alin. (2) din Legea nr. 19/2000 si reprezinta, de altfel, o problema de
interpretare si aplicare corecta a legii, iar nu una de constitutionalitate.
Avocatul Poporului apreciaza ca dispozitiile art. 164 alin. (3) din Legea
nr. 19/2000 sunt constitutionale, intrucat ele se aplica tuturor persoanelor
aflate in aceeasi situatie, fara privilegii si fara discriminari, iar dreptul
la pensie nu este atins, prevazandu-se doar conditiile de determinare a
punctajului anual in vederea stabilirii cuantumului pensiei.
Presedintii celor doua Camere ale Parlamentului nu au comunicat punctele
lor de vedere asupra exceptiei de neconstitutionalitate ridicate.
CURTEA,
examinand incheierea de sesizare, punctele de vedere ale Guvernului si
Avocatului Poporului, raportul intocmit de judecatorul-raportor, concluziile
procurorului, dispozitiile legale criticate, raportate la prevederile
Constitutiei, precum si dispozitiile Legii nr. 47/1992, retine urmatoarele:
Curtea Constitutionala a fost legal sesizata si este competenta, potrivit
dispozitiilor art. 146 lit. d) din Constitutie, republicata, ale art. 1 alin.
(2), art. 2, 3, 10 si 29 din Legea nr. 47/1992, republicata, sa solutioneze
exceptia de neconstitutionalitate ridicata.
Obiectul exceptiei de neconstitutionalitate il constituie dispozitiile art.
164 alin. (3) din Legea nr. 19/2000 privind sistemul public de pensii si alte
drepturi de asigurari sociale, publicata in Monitorul Oficial al Romaniei, Partea
I, nr. 140 din 1 aprilie 2000, asa cum au fost acestea modificate prin
articolul unic, punctul 40 din Legea nr. 338/2002 privind aprobarea Ordonantei
de urgenta a Guvernului nr. 49/2001 pentru modificarea si completarea Legii nr.
19/2000 privind sistemul public de pensii si alte drepturi de asigurari
sociale, publicata in Monitorul Oficial al Romaniei, Partea I, nr. 446 din 25
iunie 2002. Acest text de lege are in prezent urmatoarea redactare: "(3)
La determinarea punctajelor anuale, pe langa salariile prevazute la alin. (1)
se au in vedere si sporurile cu caracter permanent, care, dupa data de 1
aprilie 1992, au facut parte din baza de calcul a pensiilor conform legislatiei
anterioare si care sunt inregistrate in carnetul de munca sau sunt dovedite cu adeverinte
eliberate de unitati, conform legislatiei in vigoare. Sporul de vechime care se
utilizeaza la stabilirea punctajelor anuale este urmatorul:
a) perioada 1 martie 1970 - 1 septembrie 1983:
3% pentru o vechime in munca totala cuprinsa intre 5 - 10 ani;
5% pentru o vechime in munca totala cuprinsa intre 10 - 15 ani;
7% pentru o vechime in munca totala cuprinsa intre 15 - 20 de ani;
10% pentru o vechime in munca totala de peste 20 de ani;
b) perioada 1 septembrie 1983 - 1 aprilie 1992:
3% pentru o vechime in munca totala cuprinsa intre 3 - 5 ani;
6% pentru o vechime in munca totala cuprinsa intre 5 - 10 ani;
9% pentru o vechime in munca totala cuprinsa intre 10 - 15 ani;
12% pentru o vechime in munca totala cuprinsa intre 15 - 20 de ani;
15% pentru o vechime in munca totala de peste 20 de ani."
In sustinerea neconstitutionalitatii acestor texte de lege, autorul
exceptiei invoca incalcarea urmatoarelor dispozitii constitutionale:
- Art. 16 alin. (1) si (2): "(1) Cetatenii sunt egali in fata legii si
a autoritatilor publice, fara privilegii si fara discriminari.
(2) Nimeni nu este mai presus de lege.";
- Art. 21 alin. (3): "Partile au dreptul la un proces echitabil si la
solutionarea cauzelor intr-un termen rezonabil.";
- Art. 47 alin. (2): "Cetatenii au dreptul la pensie, la concediu de
maternitate platit, la asistenta medicala in unitatile sanitare de stat, la
ajutor de somaj si la alte forme de asigurari sociale publice sau private,
prevazute de lege. Cetatenii au dreptul si la masuri de asistenta sociala,
potrivit legii."
De asemenea, considera ca dispozitiile legale criticate incalca si
reglementarile cuprinse in art. 6 pct. 1 din Conventia pentru apararea
drepturilor omului si a libertatilor fundamentale, conform carora: "Orice
persoana are dreptul la judecarea in mod echitabil, in mod public si intr-un
termen rezonabil a cauzei sale, de catre o instanta independenta si impartiala,
instituita de lege, care va hotari fie asupra incalcarii drepturilor si
obligatiilor sale cu caracter civil, fie asupra temeiniciei oricarei acuzatii
in materie penala indreptate impotriva sa. [...]"
Examinand exceptia de neconstitutionalitate si dispozitiile legale
criticate, cu raportare la prevederile constitutionale si reglementarile
internationale invocate, Curtea constata ca prevederile art. 47 alin. (2) din
Constitutie, republicata, consacra dreptul la pensie pentru toti cetatenii, in
conditiile prevazute de lege. Astfel, conditiile ce trebuie indeplinite pentru
beneficiul efectiv al dreptului la pensie, criteriile de acordare a pensiei si
modul de calcul al cuantumului acesteia, ca si toate celelalte norme de drept
substantial ori de procedura privind functionarea sistemului public de
asigurari sociale trebuie reglementate prin lege. Legiuitorul are, in
consecinta, competenta exclusiva si optiunea libera pentru stabilirea
veniturilor in raport cu care se datoreaza contributia la fondul asigurarilor
sociale si in raport cu care se calculeaza cuantumul pensiilor si al altor
ajutoare sociale. In aceasta privinta Constitutia nu dispune.
Curtea observa ca dispozitiile art. 164 alin. (3) din Legea nr. 19/2000, cu
modificarile si completarile ulterioare, se aplica, fara nici o distinctie sau
exceptie, tuturor persoanelor care, cu prilejul stabilirii drepturilor de
pensie, solicita luarea in calcul, pe langa salariul realizat in diferite
perioade de timp, si a sporurilor primite.
In ceea ce priveste modul de reglementare a stabilirii punctajelor anuale in
vederea calcularii drepturilor de pensie, Curtea apreciaza ca acesta nu are
nici o incidenta asupra respectarii prevederilor constitutionale si a normelor
internationale referitoare la dreptul la un proces echitabil. Persoana care
considera ca a fost lezata in interesele sale legitime prin modul de calcul al
pensiei are dreptul sa conteste la instanta judecatoreasca decizia casei de
pensii. In cadrul judecarii contestatiei se asigura desfasurarea unui proces
echitabil, in conformitate cu regulile procesului civil.
In sfarsit, Curtea retine ca dispozitiile legale criticate nu aduc atingere
dreptului constitutional la pensie, ci stabilesc veniturile realizate care pot
fi luate in considerare la calcularea cuantumului pensiei ce urmeaza a fi
acordata.
Pentru considerentele expuse, in temeiul art. 146 lit. d) si al art. 147
alin. (4) din Constitutie, republicata, al art. 1 - 3, art. 11 alin. (1) lit.
A.d) si al art. 29 din Legea nr. 47/1992, republicata,
CURTEA CONSTITUTIONALA
In numele legii
DECIDE:
Respinge exceptia de neconstitutionalitate a dispozitiilor art. 164 alin.
(3) din Legea nr. 19/2000 privind sistemul public de pensii si alte drepturi de
asigurari sociale, cu modificarile si completarile ulterioare, exceptie
ridicata de Gavril Horincar in Dosarul nr. 678/2004 al Tribunalului Salaj -
Sectia civila.
Definitiva si general obligatorie.
Pronuntata in sedinta publica din data de 23 septembrie 2004.
PRESEDINTELE CURTII CONSTITUTIONALE,
prof. univ. dr. IOAN VIDA
Magistrat asistent,
Patricia Marilena Ionea