DECIZIE Nr. 374 din 5 iulie 2005
referitoare la exceptia de neconstitutionalitate a prevederilor art. VI alin.
(3) cuprins in titlul II din Ordonanta de urgenta a Guvernului nr. 184/2002
pentru modificarea si completarea Legii nr. 10/2001 privind regimul juridic al
unor imobile preluate in mod abuziv in perioada 6 martie 1945 - 22 decembrie
1989, precum si pentru stabilirea unor masuri pentru accelerarea aplicarii
acesteia si a Ordonantei de urgenta a Guvernului nr. 94/2000 privind retrocedarea
unor bunuri imobile care au apartinut cultelor religioase din Romania, aprobata
cu modificari si completari prin Legea nr. 501/2002
ACT EMIS DE: CURTEA CONSTITUTIONALA
ACT PUBLICAT IN: MONITORUL OFICIAL NR. 782 din 29 august 2005

Ioan Vida - presedinte
Nicolae Cochinescu - judecator
Constantin Doldur - judecator
Kozsokar Gabor - judecator
Acsinte Gaspar - judecator
Petre Ninosu - judecator
Ion Predescu - judecator
Serban Viorel Stanoiu - judecator
Florentina Balta - procuror
Irina Loredana Lapadat - magistrat-asistent
Pe rol se afla solutionarea exceptiei de neconstitutionalitate a
prevederilor art. VI alin. (3) din Ordonanta de urgenta a Guvernului nr.
184/2002 pentru modificarea si completarea Legii nr. 10/2001 privind regimul
juridic al unor imobile preluate in mod abuziv in perioada 6 martie 1945 - 22
decembrie 1989, precum si pentru stabilirea unor masuri pentru accelerarea
aplicarii acesteia si a Ordonantei de urgenta a Guvernului nr. 94/2000 privind
retrocedarea unor bunuri imobile care au apartinut cultelor religioase din
Romania, aprobata cu modificari si completari prin Legea nr. 501/2002, exceptie
ridicata de Consiliul Local al Municipiului Cluj-Napoca in Dosarul nr.
14.532/2004 al Judecatoriei Cluj-Napoca.
La apelul nominal raspunde partea Parohia romano-catolica Sf. Mihai din
Cluj-Napoca, prin avocat, cu delegatie la dosar. Lipsesc celelalte parti, fata
de care procedura de citare a fost legal indeplinita.
Cauza fiind in stare de judecata, presedintele acorda cuvantul pe fond.
Reprezentantul Parohiei romano-catolice Sf. Mihai din Cluj-Napoca solicita
respingerea exceptiei de neconstitutionalitate. In esenta, se sustine ca textul
de lege criticat nu incalca dispozitiile art. 16 din Constitutie, deoarece
persoanele fizice, pe de o parte, si cultele religioase, pe de alta parte, se
afla in situatii juridice diferite, astfel incat este justificata adoptarea de
catre legiuitor a unui statut juridic diferit. Se mai arata ca nu poate fi
retinuta nici o contradictie intre prevederile art. VI alin. (3) din Ordonanta
de urgenta a Guvernului nr. 184/2002 si dispozitiile art. 44 din Constitutie,
deoarece aceste dispozitii din Legea fundamentala opereaza in conditiile
dobandirii dreptului de proprietate cu respectarea prevederilor legale.
Reprezentantul Ministerului Public pune concluzii de respingere a exceptiei
de neconstitutionalitate ca neintemeiata. Se arata in acest sens ca prevederile
legale criticate nu instituie un nou motiv de nulitate, ci, dimpotriva,
sanctioneaza cu nulitatea absoluta actele juridice incheiate cu incalcarea
prevederilor legale in vigoare, astfel incat nu sunt contrare dispozitiilor
art. 15 alin. (2) din Constitutie. Nu poate fi retinuta nici incalcarea
principiului constitutional al egalitatii cetatenilor in fata legii, deoarece
art. VI alin. (3) din Ordonanta de urgenta a Guvernului nr. 184/2002 se aplica
in mod egal tuturor persoanelor care se incadreaza in ipoteza normei juridice.
In ceea ce priveste invocarea dispozitiilor art. 44 din Constitutie, aceasta nu
este intemeiata, deoarece protectia constitutionala a dreptului de proprietate
este incidenta atunci cand acest drept a fost legal dobandit.
CURTEA,
avand in vedere actele si lucrarile dosarului, constata urmatoarele:
Prin Incheierea din 8 aprilie 2005, pronuntata in Dosarul nr. 14.532/2004,
Judecatoria Cluj-Napoca a sesizat Curtea Constitutionala cu exceptia de
neconstitutionalitate a prevederilor art. VI alin. (3) din Ordonanta de urgenta
a Guvernului nr. 184/2002 pentru modificarea si completarea Legii nr. 10/2001
privind regimul juridic al unor imobile preluate in mod abuziv in perioada 6
martie 1945 - 22 decembrie 1989, precum si pentru stabilirea unor masuri pentru
accelerarea aplicarii acesteia si a Ordonantei de urgenta a Guvernului nr.
94/2000 privind retrocedarea unor bunuri imobile care au apartinut cultelor
religioase din Romania, aprobata cu modificari si completari prin Legea nr.
501/2002.
Exceptia a fost ridicata de Consiliul Local al Municipiului Cluj-Napoca.
In motivarea exceptiei de neconstitutionalitate se sustine ca dispozitiile
legale criticate incalca principiul egalitatii in drepturi a cetatenilor, prin
discriminarea creata, pe de o parte, intre cumparatorii imobilelor preluate de
catre stat de la cultele religioase, deveniti proprietari in baza unui contract
de vanzare-cumparare incheiat cu statul roman dupa preluarea imobilelor, si ceilalti
cumparatori ai altor imobile preluate de stat, prin "inlaturarea
beneficiului bunei-credinte a cumparatorilor apartamentelor situate in
imobilele care au apartinut cultelor religioase". Pe de alta parte, se mai
sustine ca textul de lege criticat creeaza o discriminare si intre cumparatorii
imobilelor preluate de catre stat de la cultele religioase si fostii
proprietari ai unor astfel de imobile.
Se mai arata ca textul de lege criticat contravine si dispozitiilor art. 44
din Constitutie, deoarece "proprietatea privata nu mai este ocrotita si
garantata in mod egal de lege".
Judecatoria Cluj-Napoca considera ca prevederile legale criticate nu
contravin dispozitiilor art. 15 alin. (2), art. 16 alin. (1) si art. 44 alin.
(2) teza intai din Constitutie. Se arata ca textul de lege criticat reprezinta
consacrarea legala a "principiului ca actele juridice incheiate cu
incalcarea normelor juridice in vigoare la data incheierii lor sunt lovite de
nulitate absoluta", astfel incat instanta de judecata apreciaza ca
prevederile art. VI alin. (3) din Ordonanta de urgenta a Guvernului nr.
184/2002 nu incalca principiul constitutional al egalitatii in drepturi a
cetatenilor si nici cel al garantarii si ocrotirii in mod egal a proprietatii
private, indiferent de titular.
Guvernul apreciaza ca exceptia de neconstitutionalitate este neintemeiata.
Se arata ca textul de lege criticat "nu instituie un tratament inegal
intre dobanditorii de buna-credinta ai unor imobile preluate in mod abuziv de
stat si dobanditorii unor imobile ce au apartinut cultelor religioase, intrucat
cele doua categorii de persoane se afla in situatii diferite". In ceea ce
priveste invocarea incalcarii dispozitiilor art. 44 din Constitutie, se arata
ca "scopul Ordonantei de urgenta a Guvernului nr. 94/2000 a fost acela de
a restitui fostilor proprietari imobile ce au apartinut cultelor religioase din
Romania (...)", in aplicarea dispozitiilor constitutionale din art. 44
alin. (1) teza a doua, potrivit carora continutul si limitele dreptului de proprietate
sunt stabilite de lege.
Avocatul Poporului considera ca exceptia de neconstitutionalitate este
neintemeiata. In acest sens, arata ca prevederile legale instituie sanctiunea
nulitatii absolute pentru actele juridice de instrainare incheiate cu
incalcarea prevederilor legale in vigoare la data instrainarii si reprezinta
astfel o consacrare a principiului "tempus regit actum". Nu poate fi
retinuta incalcarea dispozitiilor art. 16 alin. (1) din Constitutie, deoarece
textul de lege criticat se aplica tuturor persoanelor prevazute in ipoteza
normei legale, fara nici o discriminare pe criterii arbitrare. In ceea ce
priveste pretinsa incalcare a dispozitiilor art. 44 din Constitutie, se
apreciaza ca prevederile art. VI alin. (3) cuprinse in titlul II din Ordonanta
de urgenta a Guvernului nr. 184/2002 sunt in deplina concordanta cu
dispozitiile constitutionale potrivit carora continutul si limitele dreptului
de proprietate sunt stabilite de lege. Pe de alta parte, se mai arata ca
principiul constitutional al garantarii si ocrotirii dreptului de proprietate
opereaza in conditiile dobandirii dreptului de proprietate, cu respectarea
prevederilor legale.
Presedintii celor doua Camere ale Parlamentului nu au comunicat punctele
lor de vedere cu privire la exceptia de neconstitutionalitate ridicata.
CURTEA,
examinand incheierea de sesizare, punctele de vedere ale Guvernului si
Avocatului Poporului, raportul intocmit de judecatorul-raportor, sustinerile
partii prezente, concluziile procurorului, dispozitiile legale criticate,
raportate la prevederile Constitutiei, precum si dispozitiile Legii nr.
47/1992, retine urmatoarele:
Curtea Constitutionala a fost legal sesizata si este competenta, potrivit
dispozitiilor art. 146 lit. d) din Constitutie, ale art. 1 alin. (2) si ale
art. 2, 3, 10 si 29 din Legea nr. 47/1992, sa solutioneze exceptia de
neconstitutionalitate ridicata.
Obiectul exceptiei de neconstitutionalitate il constituie art. VI alin. (3)
din Ordonanta de urgenta a Guvernului nr. 184/2002 pentru modificarea si
completarea Legii nr. 10/2001 privind regimul juridic al unor imobile preluate
in mod abuziv in perioada 6 martie 1945 - 22 decembrie 1989, precum si pentru
stabilirea unor masuri pentru accelerarea aplicarii acesteia si a Ordonantei de
urgenta a Guvernului nr. 94/2000 privind retrocedarea unor bunuri imobile care
au apartinut cultelor religioase din Romania, aprobata cu modificari si
completari prin Legea nr. 501/2002, publicata in Monitorul Oficial al Romaniei,
Partea I, nr. 929 din 18 decembrie 2002.
Prevederile legale criticate au urmatorul continut: "(3) Actele
juridice de instrainare a imobilelor care fac obiectul Ordonantei de urgenta a
Guvernului nr. 94/2000, aprobata cu modificari si completari prin Legea nr.
501/2002, sunt lovite de nulitate absoluta daca au fost incheiate cu incalcarea
dispozitiilor imperative ale legilor in vigoare la data instrainarii."
In opinia autorului exceptiei de neconstitutionalitate, prevederile
criticate contravin dispozitiilor art. 16 alin. (1) si art. 44 teza intai din
Constitutie, al caror continut este urmatorul:
- Art. 16 alin. (1): "Cetatenii sunt egali in fata legii si a
autoritatilor publice, fara privilegii si fara discriminari.";
- Art. 44 alin. (2) teza intai: "Proprietatea privata este garantata
si ocrotita in mod egal de lege, indiferent de titular. (...)";
Examinand exceptia de neconstitutionalitate, Curtea retine urmatoarele:
Curtea constata ca textul de lege criticat sanctioneaza cu nulitatea
absoluta actele juridice de instrainare a imobilelor ce fac obiect de
reglementare al Ordonantei de urgenta a Guvernului nr. 94/2000 privind
retrocedarea unor bunuri imobile care au apartinut cultelor religioase din
Romania, daca aceste acte au fost incheiate cu incalcarea dispozitiilor
imperative ale legilor in vigoare la data instrainarii.
Autorul exceptiei de neconstitutionalitate sustine neconstitutionalitatea
prevederilor art. VI alin. (3) din Ordonanta de urgenta a Guvernului nr.
184/2002, aratand ca acestea contravin si dispozitiilor art. 16 alin. (1) din
Constitutie, referitoare la egalitatea cetatenilor in fata legii si a
autoritatilor publice, cu motivarea ca textul de lege criticat instituite o
discriminare intre cumparatorii imobilelor preluate de catre stat de la cultele
religioase si ceilalti cumparatori ai altor imobile preluate de stat.
Discriminarea este creata prin "inlaturarea beneficiului bunei-credinte a
cumparatorilor apartamentelor situate in imobilele care au apartinut cultelor
religioase".
Curtea constata ca aceste sustineri nu sunt intemeiate. Potrivit
jurisprudentei constante a Curtii Constitutionale, principiul egalitatii nu
este sinonim cu uniformitatea. In acest sens, prin Decizia Plenului Curtii
Constitutionale nr. 1 din 8 februarie 1994, publicata in Monitorul Oficial al
Romaniei, Partea I, nr. 69 din 16 martie 1994, s-a statuat ca "principiul
egalitatii in fata legii presupune instituirea unui tratament egal pentru
situatii care, in functie de scopul urmarit, nu sunt diferite. De aceea, el nu
exclude, ci, dimpotriva, presupune solutii diferite pentru situatii
diferite".
Prin urmare, nu este intemeiata sustinerea potrivit careia textul de lege
criticat incalca principiul egalitatii in drepturi a cetatenilor, dat fiind ca
fostii proprietari ai imobilelor preluate de catre stat de la cultele
religioase si cumparatorii unor astfel de imobile se afla in situatii juridice
diferite.
Autorul exceptiei de neconstitutionalitate mai invoca si incalcarea
dispozitiilor art. 44 alin. (2) teza intai din Constitutie, intrucat, potrivit
textului de lege criticat, "proprietatea privata nu mai este garantata si
ocrotita in mod egal de lege, creandu-se in acest fel o situatie
discriminatorie".
Nici aceasta critica nu poate fi retinuta, deoarece, asa cum s-a statuat in
mod constant in jurisprudenta Curtii Constitutionale, principiul constitutional
al garantarii si ocrotirii proprietatii private opereaza in conditiile
dobandirii dreptului de proprietate cu respectarea prevederilor legale. Textul
de lege criticat sanctioneaza cu nulitatea absoluta actele de instrainare ale
unor imobile, incheiate cu incalcarea dispozitiilor imperative ale legilor in
vigoare la data instrainarii, astfel incat nu poate interveni protectia
constitutionala a unui drept de proprietate privata care nu este legal
dobandit.
Pentru considerentele expuse, in temeiul art. 146 lit. d) si al art. 147
alin. (4) din Constitutie, precum si al art. 1 - 3, al art. 11 alin. (1) lit.
A.d) si al art. 29 din Legea nr. 47/1992,
CURTEA CONSTITUTIONALA
In numele legii
DECIDE:
Respinge exceptia de neconstitutionalitate a prevederilor art. VI alin. (3)
din Ordonanta de urgenta a Guvernului nr. 184/2002 pentru modificarea si
completarea Legii nr. 10/2001 privind regimul juridic al unor imobile preluate
in mod abuziv in perioada 6 martie 1945 - 22 decembrie 1989, precum si pentru
stabilirea unor masuri pentru accelerarea aplicarii acesteia si a Ordonantei de
urgenta a Guvernului nr. 94/2000 privind retrocedarea unor bunuri imobile care
au apartinut cultelor religioase din Romania, aprobata cu modificari si
completari prin Legea nr. 501/2002, exceptie ridicata de Consiliul Local al
Municipiului Cluj-Napoca in Dosarul nr. 14.532/2004 al Judecatoriei
Cluj-Napoca.
Definitiva si general obligatorie.
Pronuntata in sedinta publica din data de 5 iulie 2005.
PRESEDINTELE CURTII CONSTITUTIONALE,
prof. univ. dr. IOAN VIDA
Magistrat asistent,
Irina Loredana Lapadat