ORDIN Nr. 83
din 25 iunie 2008
pentru aprobarea
Regulamentului Comisiei Nationale a Valorilor Mobiliare nr. 5/2008 privind
instituirea masurilor de prevenire si combatere a spalarii banilor si a
finantarii actelor de terorism prin intermediul pietei de capital
ACT EMIS DE: COMISIA
NATIONALA A VALORILOR MOBILIARE
ACT PUBLICAT IN:
MONITORUL OFICIAL NR. 525 din 11 iulie 2008
In conformitate cu prevederile art. 1, 2 şi ale art. 7
alin. (3), (10) şi (15) din Statutul Comisiei Naţionale a Valorilor Mobiliare,
aprobat prin Ordonanţa de urgenţă a Guvernului nr. 25/2002, aprobată cu
modificări prin Legea nr. 514/2002, cu modificările şi completările ulterioare,
având în vedere prevederile art. II alin. (5) din
Ordonanţa de urgenţă a Guvernului nr. 53/2008 privind modificarea şi
completarea Legii nr. 656/2002 pentru prevenirea şi sancţionarea spălării
banilor, precum şi pentru instituirea unor măsuri de prevenire şi combatere a
finanţării actelor de terorism şi ale art. 1 din Hotărârea Guvernului nr.
594/2008 privind aprobarea Regulamentului de aplicare a prevederilor Legii nr.
656/2002 pentru prevenirea şi sancţionarea spălării banilor, precum şi pentru
instituirea unor măsuri de prevenire şi combatere a finanţării actelor de
terorism,
Comisia Naţională a Valorilor Mobiliare, în şedinţa din data de 24 iunie 2008, a hotărât emiterea
următorului ordin:
Art. 1. - Se aprobă Regulamentul nr. 5/2008 privind
instituirea măsurilor de prevenire şi combatere a spălării banilor şi a
finanţării actelor de terorism prin intermediul pieţei de capital, prevăzut în
anexa care face parte integrantă din prezentul ordin.
Art. 2. - Regulamentul menţionat la art. 1 va intra în
vigoare la data publicării acestuia şi a prezentului ordin în Monitorul Oficial al României, Partea I, şi va fi
publicat în Buletinul Comisiei Naţionale a Valorilor Mobiliare şi pe site-ul acesteia (www.cnvmr.ro).
Art. 3. - Direcţia generală autorizare reglementare
împreună cu Secretariatul general şi cu directorul general executiv vor urmări
ducerea la îndeplinire a prevederilor prezentului ordin.
Preşedintele Comisiei Naţionale a Valorilor Mobiliare,
Gabriela Anghelache
ANEXĂ
REGULAMENT Nr. 5/2008
privind instituirea măsurilor de prevenire şi
combatere a spălării banilor si a finanţării actelor de terorism prin intermediul pieţei de
capital
CAPITOLUL I
Dispoziţii generale
Art. 1. - Prezentul regulament stabileşte măsurile de
prevenire şi combatere a spălării banilor şi a finanţării actelor de terorism
prin intermediul pieţei de capital.
Art. 2. - (1) Termenii, abrevierile şi expresiile
utilizate în prezentul regulament au semnificaţia prevăzută în Legea nr.
656/2002, în Hotărârea Guvernului nr. 594/2008 privind aprobarea Regulamentului
de aplicare a prevederilor Legii nr. 656/2002 pentru prevenirea şi sancţionarea
spălării banilor şi în Legea nr. 297/2004 privind piaţa de capital, cu
modificările şi completările ulterioare.
(2) In sensul prezentului regulament, termenii şi
expresiile de mai jos au următoarele semnificaţii:
a) C.N.V.M. - Comisia
Naţională a Valorilor Mobiliare;
b) entităţi reglementate - entităţile a căror
activitate este autorizată, reglementată şi/sau supravegheată de C.N.V.M. în
îndeplinirea atribuţiilor sale legale, conform prevederilor art. 2 alin. (1) pct.
5 din Legea nr. 297/2004, şi care intră sub incidenţa prevederilor Legii nr. 656/2002;
c) Legea nr. 297/2004 -
legea privind piaţa de capital, cu modificările şi completările ulterioare;
d) Legea nr. 656/2002 -
legea pentru prevenirea şi sancţionarea spălării banilor, precum şi pentru
instituirea unor măsuri de prevenire şi combatere a finanţării actelor de
terorism, cu modificările şi completările ulterioare;
e) Oficiul - Oficiul
Naţional de Prevenire şi Combatere a Spălării Banilor.
Art. 3. - (1) C.N.V.M, monitorizează entităţile
reglementate pentru a se asigura că acestea respectă prevederile legale în
vigoare referitoare la identificarea, verificarea şi înregistrarea clienţilor
şi a tranzacţiilor, raportarea tranzacţiilor suspecte şi a tranzacţiilor cu
numerar, precum şi implementarea unui program de respectare a tuturor acestor
cerinţe şi instruirea personalului în acest sens.
(2) C.N.V.M, este în drept să
monitorizeze operaţiunile cu instrumente financiare efectuate de entităţile
reglementate în scopul de a identifica tranzacţiile suspecte.
(3) C.N.V.M, este în drept să
verifice politicile şi procedurile emise de entităţile reglementate referitoare
la prevenirea şi combaterea spălării banilor şi a finanţării actelor de
terorism.
(4) C.N.V.M, este în drept să solicite modificarea
politicilor şi procedurilor emise de entităţile reglementate atunci când
constată că nu reflectă măsurile prudenţiale prevăzute în prezentul regulament.
(5) C.N.V.M, va informa de
îndată Oficiul atunci când din datele obţinute rezultă suspiciuni de spălare a
banilor, finanţare a actelor de terorism sau încălcări ale dispoziţiilor Legii
nr. 656/2002.
(6) In procesul de monitorizare
C.N.V.M, poate solicita entităţilor reglementate orice informaţii sau documente
relevante.
CAPITOLUL II
Obligaţii ale entităţilor reglementate
SECŢIUNEA 1
Măsuri preventive
Art. 4. - (1) Entităţile reglementate au obligaţia să
întocmească, să stabilească şi să aplice politici, proceduri şi mecanisme
adecvate în materie de cunoaştere a clientelei, de raportare, de păstrare a
evidenţelor, de control intern, evaluare şi gestionare a riscurilor,
managementul de conformitate şi comunicare, pentru a preveni şi împiedica
implicarea entităţii reglementate în operaţiuni suspecte de spălare de bani şi
finanţare a actelor de terorism, asigurând instruirea corespunzătoare a
angajaţilor.
(2) Entităţile reglementate
trebuie să întocmească o procedură scrisă de acceptare a clienţilor.
(3) Entităţile reglementate
sunt obligate să identifice, să verifice şi să înregistreze identitatea
clienţilor şi a beneficiarilor reali înainte de a iniţia orice relaţie de
afaceri sau de a efectua tranzacţii în numele clientului/beneficiarului real.
(4) Entităţile reglementate au
obligaţia de a se asigura că politicile şi procedurile interne sunt aplicate şi
în sediile lor secundare, inclusiv cele localizate în străinătate.
(5) Entităţile reglementate
sunt obligate să informeze toate sucursalele şi filialele lor situate în state
terţe asupra politicilor şi procedurilor emise în aplicarea Legii nr. 656/2002.
Art. 5. - (1) Entităţile reglementate au obligaţia de a
desemna printr-un act intern una sau mai multe persoane care au
responsabilităţi în aplicarea prevederilor legale referitoare la prevenirea şi
combaterea spălării banilor şi a finanţării actelor de terorism, ale căror nume
vor fi comunicate Oficiului şi C.N.V.M, împreună cu natura şi limitele
responsabilităţilor menţionate. Actul intern va fi comunicat direct la sediul
Oficiului şi la sediul C.N.V.M, sau prin intermediul serviciilor poştale cu
confirmare de primire.
(2) Entităţile reglementate au
obligaţia de a desemna un ofiţer de conformitate subordonat conducerii
executive, care coordonează implementarea politicilor şi procedurilor interne
menţionate la art. 4.
(3) In situaţia în care entitatea reglementată are
obligaţia constituirii unui compartiment de control intern, specializat în
supravegherea respectării legislaţiei în vigoare, persoanele desemnate în
conformitate cu prevederile alin. (1) pot fi încadrate în compartimentul de
control intern.
(4) Numele împreună cu funcţia
ocupată şi cu responsabilităţile stabilite ale persoanelor menţionate la alin.
(1) şi (2) vor fi comunicate Oficiului şi C.N.V.M., în termen de 30 de zile de
la data intrării în vigoare a prezentului regulament.
(5) Entitatea reglementată va
notifica Oficiul şi C.N.V.M, cu privire la schimbarea sau înlocuirea
angajaţilor menţionaţi la alin. (1) şi (2), în termen de 15 zile de la data
respectivei modificări.
(6) Persoanele desemnate
conform alin. (1) şi (2) răspund pentru îndeplinirea sarcinilor stabilite în
aplicarea Legii nr. 656/2002 şi a prezentului regulament. In îndeplinirea
sarcinilor stabilite, aceste persoane vor avea acces direct şi permanent la toate evidenţele întocmite de entitatea reglementată în conformitate cu prevederile prezentului
regulament şi cu celelalte prevederi legale incidente.
Art. 6. - (1) Entităţile reglementate trebuie să pună
în aplicare proceduri de verificare (screening) pentru a asigura standarde
ridicate atunci când sunt angajate persoane.
(2) Entităţile reglementate
trebuie să asigure instruirea corespunzătoare a angajaţilor cu privire la
prevenirea şi combaterea spălării banilor şi a finanţării actelor de terorism.
(3) Programele de instruire
trebuie să asigure faptul că angajaţii:
a) sunt la curent cu legile, regulamentele, regulile,
politicile şi procedurile privind prevenirea şi
combaterea spălării banilor şi a finanţării actelor de terorism;
b) au competenţa necesară
pentru a analiza adecvat tranzacţiile în scopul identificării activităţilor de
spălare a banilor şi finanţare a actelor de terorism;
c) cunosc în întregime cerinţele de raportare.
(4) Entităţile reglementate vor
comunica tuturor angajaţilor politicile şi procedurile de prevenire şi
combatere a spălării banilor şi a finanţării actelor de terorism.
SECŢIUNEA a 2-a
Măsuri-standard de cunoaştere a clientelei
Art. 7. - (1) Entităţile reglementate sunt obligate ca
în desfăşurarea activităţii lor să adopte măsuri adecvate de prevenire a
spălării banilor şi a finanţării actelor de terorism şi, în acest scop, pe bază
de risc, aplică măsuri-standard, simplificate sau suplimentare de cunoaştere a
clientelei, care să le permită identificarea, după caz, şi a beneficiarului
real.
(2) Entităţile reglementate au obligaţia de a revizui
măsurile-standard de identificare a clientului în momentul în care apar
suspiciuni asupra clientului în cursul desfăşurării operaţiunilor.
(3) Entităţile reglementate au
obligaţia de a se asigura că toate măsurile-standard de identificare a
clientului sunt aplicate şi în sediile sale secundare, inclusiv cele localizate
în străinătate.
Art. 8. - (1) Entităţile reglementate sunt obligate să
aplice toate măsurile-standard de cunoaştere a clientelei în următoarele
situaţii:
a) la stabilirea unei relaţii de afaceri;
b) atunci când se efectuează tranzacţii ocazionale în
valoare de cel puţin 15.000 euro ori echivalent, indiferent dacă tranzacţia se
realizează printr-o singură operaţiune sau mai multe operaţiuni care par a avea
o legătură între ele;
c) când există suspiciuni că operaţiunea în cauză are
drept scop spălarea banilor sau finanţarea actelor de terorism, indiferent de
valoarea operaţiunii sau de incidenţa prevederilor derogatorii de la obligaţia
de a aplica măsurile-standard de cunoaştere a clientelei;
d) dacă există îndoieli privind
veridicitatea sau adecvarea informaţiilor de identificare deja deţinute despre
client; în cazul în care există îndoieli cu privire la faptul că un client
acţionează în nume propriu sau în cazul în care există certitudine cu privire
la faptul că acel client acţionează în numele altei persoane, entitatea
reglementată este obligată să ia măsurile-standard de cunoaştere a clientelei
pentru a obţine informaţii cu privire la adevărata identitate a persoanei în
interesul ori în numele căreia acţionează clientul.
(2) Entităţile reglementate vor aplica
măsurile-standard de cunoaştere a clientelei tuturor clienţilor noi, precum şi,
cât mai curând posibil, în funcţie de risc, în cazul tuturor clienţilor
existenţi.
Art. 9. - Când suma nu este cunoscută în momentul
acceptării tranzacţiei, entitatea reglementată obligată să stabilească
identitatea clienţilor va proceda la identificarea de îndată a acestora, atunci
când este informată despre valoarea tranzacţiei şi când a stabilit că a fost atinsă limita minimă
prevăzută la art. 8 alin. (1) lit. b).
Art. 10. - (1) Entităţile
reglementate sunt obligate să nu ţină conturi anonime, respectiv conturi pentru
care identitatea titularului sau a beneficiarului real nu este cunoscută şi
evidenţiată corespunzător.
(2) Entităţile reglementate vor
întreprinde măsurile care se impun în cazul operaţiunilor care favorizează
anonimatul sau care permit interacţiunea în absenţă cu clientul, pentru a
împiedica utilizarea lor în operaţiuni de spălare a banilor sau de finanţare a
actelor de terorism.
(3) Entitatea reglementată nu
va deschide conturi, nu va iniţia operaţiuni sau realiza tranzacţii şi va
înceta orice operaţiune în cazul în care este în incapacitate să realizeze
identificarea clientului conform prevederilor prezentului regulament şi ale
normelor legale în vigoare.
(4) Entitatea reglementată
poate refuza deschiderea de conturi sau derularea de operaţiuni în cazul în
care:
a) clientul nu se conformează procedurii prevăzute la
art. 4 alin. (2);
b) are suspiciuni că acel client poate fi implicat în
operaţiuni de spălare a banilor sau în finanţarea actelor de terorism.
(5) Entităţile reglementate
sunt obligate să monitorizeze continuu relaţia de afaceri, inclusiv prin
analizarea tranzacţiilor încheiate pe parcursul acesteia, în vederea asigurării
că aceste tranzacţii corespund informaţiilor deţinute despre client, profilul
său de risc şi profilul activităţii, inclusiv, după caz, privind sursa
fondurilor, şi prin asigurarea actualizării documentelor, datelor şi
informaţiilor deţinute.
Art. 11. - (1) Entităţile reglementate trebuie să preia
în evidenţele lor următoarele informaţii legate de oricare client, persoană
fizică, care are obligaţia să le furnizeze sub semnătură:
a) numele şi prenumele complet
ale clientului şi orice alte nume folosite (de exemplu, pseudonim);
b) locul şi data naşterii;
c) codul numeric personal sau echivalentul acestuia
pentru persoanele străine;
d) numărul şi seria documentului de identitate;
e) data eliberării documentului de identitate şi
entitatea care l-a emis;
f) domiciliul stabil/reşedinţa
(adresa completă - stradă, număr, bloc, scară, etaj, apartament, oraş,
judeţ/sector, cod poştal, ţară);
g) cetăţenia, naţionalitatea şi ţara de origine;
h) calitatea de rezident/nerezident;
i) telefon/fax;
j) scopul şi natura operaţiunilor derulate cu entitatea
reglementată;
k) denumirea şi locul desfăşurării
activităţii/ocupaţia;
l) funcţia
publică deţinută, dacă este cazul;
m) numele beneficiarului real, dacă este cazul.
(2) Entitatea reglementată va păstra o copie a
documentului de identitate al clientului. Clientul trebuie să prezinte
documente de identitate cu fotografie, emise în condiţiile legii de organele
abilitate legal.
(3) Entitatea reglementată are
obligaţia de a verifica informaţiile primite de la client, pe baza documentelor
primare obţinute de la acesta.
Art. 12. - (1) Entităţile reglementate trebuie să preia
în evidenţele lor, după caz, următoarele informaţii legate de client, persoană
juridică sau entitate fără personalitate juridică, care are obligaţia să le
furnizeze:
a) denumirea;
b) forma şi structura juridică;
c) numărul, seria şi data
certificatului de înregistrare/documentului de înregistrare la Oficiul Naţional
al Registrului Comerţului sau la autorităţi similare ori echivalente;
d) capitalul social subscris şi vărsat;
e) codul unic de înregistrare
(CUI) sau echivalentul acestuia pentru persoanele străine;
f) instituţia de credit şi codul IBAN;
g) lista persoanelor cu drept
de semnătură în cont, a administratorilor, a persoanelor cu funcţii de
conducere sau cu mandat de reprezentare a clientului şi specimenul de semnătură
al acestora;
h) adresa completă a sediului social/sediului central
sau, după caz, a sucursalei;
i) structura acţionariatului/asociaţilor;
j) telefon, fax şi, după caz, e-mail, pagină de
internet;
k) scopul şi natura operaţiunilor derulate cu entitatea
reglementată;
l) numele/denumirea beneficiarului real.
(2) Clientul, persoană juridică sau entitate fără
personalitate juridică, va prezenta următoarele documente, iar entitatea
reglementată va reţine, după caz, copii certificate ale
acestora:
a) actul constitutiv/contractul de societate şi
statutul;
b) împuternicirea pentru persoana care reprezintă
clientul, dacă aceasta nu este reprezentantul legal;
c) certificatul constatator
eliberat de Oficiul Naţional al Registrului Comerţului (pentru societăţile
comerciale) sau de autorităţile similare din statul de origine şi documentele
echivalente pentru celelalte tipuri de persoane juridice sau entităţi fără
personalitate juridică, care să ateste informaţiile ce ţin de identificarea clientului;
d) o declaraţie semnată de
către reprezentanţii legali cu privire la activitatea desfăşurată de client şi
la funcţionarea legală a acestuia.
(3) Entitatea reglementată va
lua măsurile de identificare a persoanelor fizice care intenţionează să
acţioneze în numele clientului, persoană juridică sau entitate fără
personalitate juridică, potrivit politicilor şi procedurilor referitoare la
identificarea persoanelor fizice, şi va analiza documentele în baza cărora
persoanele sunt mandatate să acţioneze în numele persoanei juridice.
(4) Documentele prezentate de client, persoană juridică
sau entitate fără personalitate juridică, vor include traducerea legalizată în
limba română în cazul în care documentele originale sunt întocmite în altă
limbă.
Art. 13. - (1) In activitatea
desfăşurată o entitate reglementată poate utiliza în scopul aplicării
măsurilor-standard de cunoaştere a clientului informaţiile referitoare la
client, obţinute de la o terţă parte.
(2) Terţa parte care
intermediază contactul cu clientul va transmite persoanei care aplică
măsurile-standard de cunoaştere a clientelei toate informaţiile obţinute în
cadrul procedurilor proprii de identificare, astfel încât să fie respectate
cerinţele prevăzute la secţiunea a 2-a.
(3) Copii ale documentelor pe
baza cărora s-au realizat identificarea şi verificarea identităţii clientului
şi, după caz, a beneficiarului real vor fi transmise de terţa parte imediat, la
cererea persoanei căreia i-a fost recomandat clientul.
(4) Responsabilitatea ultimă
pentru îndeplinirea tuturor măsurilor-standard de cunoaştere a clientelei
aparţine persoanelor care utilizează terţa parte.
SECŢIUNEA a 3-a
Măsuri simplificate de cunoaştere a clientelei
Art. 14. - Entităţile reglementate pot aplica măsurile
simplificate de cunoaştere a clientelei în situaţiile menţionate la art. 12 din
Legea nr. 656/2002, precum şi în alte cazuri şi condiţii, care prezintă risc
scăzut în privinţa spălării banilor şi a finanţării actelor de terorism, prevăzute de lege
sau de reglementările emise în aplicarea legii.
SECŢIUNEA a 4-a
Măsuri suplimentare de cunoaştere a clientelei
Art.15. - (1) Entităţile reglementate sunt obligate să
aplice, pe lângă măsurile-standard de cunoaştere a clientelei, pe bază de risc,
măsuri suplimentare de cunoaştere a clientelei în toate situaţiile care, prin
natura lor, pot prezenta un risc sporit de spălare a banilor sau de finanţare a
actelor de terorism. Aplicarea măsurilor suplimentare de cunoaştere a
clientelei este obligatorie cel puţin în următoarele situaţii:
a) în cazul persoanelor care nu
sunt prezente fizic la efectuarea operaţiunilor, situaţie în care se vor aplica
una sau mai multe dintre următoarele măsuri, fără ca această enumerare să fie
limitativă:
1. solicită documente şi
informaţii suplimentare pentru a stabili identitatea clientului şi a
beneficiarului real;
2. întreprind măsuri
suplimentare pentru verificarea ori certificarea documentelor furnizate sau vor
solicita o certificare din partea unei instituţii de credit ori financiare
supuse unor cerinţe de prevenire şi combatere a spălării banilor şi finanţării
actelor de terorism, echivalente standardelor prevăzute în Legea nr.656/2002 şi
în reglementările emise în aplicarea acesteia;
3. solicită ca prima operaţiune
să se realizeze prin intermediul unui cont deschis în numele clientului la o
instituţie de credit supusă unor cerinţe de prevenire şi combatere a spălării
banilor şi finanţării terorismului, echivalente standardelor prevăzute în Legea
nr. 656/2002 şi în reglementările emise în aplicarea acesteia;
b) în cazul tranzacţiilor ocazionale sau al relaţiilor
de afaceri cu persoanele expuse politic, care sunt rezidente într-un alt stat
membru al Uniunii Europene sau al Spaţiului Economic European ori într-un stat
terţ, situaţie în care entităţile reglementate trebuie:
1. să dispună de reguli şi proceduri pe bază de risc
care să permită identificarea clienţilor care se încadrează în această
categorie;
2. să obţină aprobarea în scris
a conducerii executive a entităţii reglementate înaintea stabilirii unei
relaţii de afaceri cu un client din această categorie. In cazul în care un client
a fost acceptat, iar ulterior a fost identificat/devine client din această
categorie, este de asemenea obligatorie aprobarea scrisă a conducerii entităţii
pentru continuarea relaţiilor de afaceri cu clientul respectiv;
3. să adopte proceduri şi măsuri
corespunzătoare pentru a stabili sursa veniturilor şi sursa fondurilor
implicate în relaţia de afaceri sau în tranzacţia ocazională;
4. să realizeze o monitorizare
şi o supraveghere sporită şi permanentă a relaţiei de afaceri cu persoanele din
această categorie.
(2) Entităţile reglementate sunt obligate să aplice
măsuri suplimentare de cunoaştere a clientelei şi în alte cazuri decât cele
prevăzute de alin. (1), care, prin natura lor, prezintă un risc sporit de
spălare a banilor sau de finanţare a actelor de terorism.
Art. 16. - (1) Entităţile reglementate au obligaţia să
monitorizeze toate operaţiunile efectuate de către clienţii lor, iar cu
prioritate, operaţiunile efectuate de către categoria de clienţi cu risc
ridicat.
(2) In momentul în care se decide cu privire la
clienţii care sunt incluşi în categoria clienţilor cu risc ridicat, următoarele
informaţii trebuie avute în vedere:
a) tipul de client - persoană fizică/juridică sau
entitate fără personalitate juridică;
b) ţara de origine;
c) funcţia publică sau funcţia importantă deţinută;
d) tipul de activitate desfăşurată de către client;
e) sursa fondurilor clientului;
f) alţi indicatori de risc.
Art. 17. - (1) Entităţile reglementate vor acorda o
atenţie sporită la relaţiile de afaceri şi tranzacţiile cu persoane din
jurisdicţii care nu beneficiază de sisteme adecvate de prevenire şi combatere a
spălării banilor şi a finanţării actelor de terorism.
(2) Entităţile reglementate vor
acorda o atenţie deosebită tuturor tranzacţiilor complexe, neobişnuit de mari
sau care nu se circumscriu tipologiei obişnuite, inclusiv operaţiunilor care nu
par să aibă un sens economic, comercial ori legal.
(3) Circumstanţele şi scopul
unor asemenea tranzacţii trebuie să fie examinate cât mai curând posibil de
către entitatea reglementată, inclusiv pe baza unor documente suplimentare
solicitate clientului pentru justificarea tranzacţiei.
(4) Constatările verificărilor
efectuate conform prevederilor alin. (3) trebuie să fie consemnate în scris şi
vor fi disponibile pentru verificări ulterioare efectuate sau pentru
autorităţile competente şi auditori, pentru o perioadă de cel puţin 5 ani.
SECŢIUNEA a 5-a
Păstrarea înregistrărilor şi obligaţii de raportare
Art. 18. - (1) Entităţile reglementate au obligaţia
păstrării tuturor informaţiilor privind măsurile de identificare a clientului,
pentru o perioadă de cel puţin 5 ani, începând cu data când se încheie relaţia
cu clientul.
(2) Entităţile reglementate
trebuie să păstreze toate documentele şi evidenţele aferente tuturor
tranzacţiilor şi operaţiunilor clientului timp de cel puţin 5 ani de la
încheierea tranzacţiei sau chiar mai mult, la solicitarea Oficiului sau a altor
autorităţi, indiferent dacă respectivul cont a fost închis sau relaţia cu
clientul a încetat. Respectivele evidenţe trebuie să fie suficiente pentru a
permite o reconstituire a tranzacţiei individuale, inclusiv suma şi tipul
valutei, pentru a furniza probe în justiţie, dacă este necesar.
(3) Entităţile reglementate
sunt obligate să aibă proceduri interne şi să dispună de sisteme care să le
permită transmiterea promptă, la solicitarea Oficiului, respectiv la
solicitarea C.N.V.M, şi/sau a organelor de urmărire penală, a informaţiilor
privind identitatea şi natura relaţiei pentru clienţii specificaţi în
solicitare cu care sunt în relaţii de afaceri sau cu care au avut o relaţie de
afaceri în ultimii 5 ani.
Art. 19. - (1) Entităţile reglementate trebuie să
identifice tranzacţiile sau tipurile de tranzacţii suspecte efectuate în numele
clienţilor lor.
(2) In cazul în care o entitate reglementată are
suspiciuni că o operaţiune care urmează a fi efectuată are ca scop spălarea
banilor sau finanţarea actelor de terorism, aceasta va transmite de îndată
către Oficiu şi C.N.V.M, un raport de tranzacţii suspecte.
(3) Entităţile reglementate,
directorii, administratorii, reprezentanţii şi personalul acestora au obligaţia
de a nu transmite, în afara condiţiilor prevăzute de lege, informaţiile
deţinute în legătură cu spălarea banilor şi finanţarea actelor de terorism şi
de a nu avertiza clienţii implicaţi sau alte terţe persoane despre faptul că o
raportare privind o tranzacţie suspectă sau informaţii aferente acesteia au
fost/vor fi înaintate către Oficiu şi C.N.V.M.
Art. 20. - (1) Entităţile reglementate trebuie să
raporteze în cel mult 10 zile lucrătoare către Oficiu şi C.N.V.M. operaţiunile
cu sume în numerar, în lei sau valută, a căror limită minimă o reprezintă
echivalentul în lei a 15.000 euro, indiferent dacă tranzacţia se realizează
prin una sau mai multe operaţiuni ce par a avea o legătură între ele.
(2) Prevederile alin. (1) se aplică şi transferurilor
externe.
Art. 21. - Contractele de confidenţialitate, legislaţia
sau prevederile privind secretul profesional nu pot fi
invocate pentru a restricţiona capacitatea entităţilor
reglementate de a raporta tranzacţiile suspecte.
Art. 22. - Entităţile reglementate sunt obligate să
utilizeze formularele de raportare elaborate de Oficiu.
CAPITOLUL III
Sancţiuni
Art. 23. - (1) Incălcarea dispoziţiilor prezentului
regulament constituie contravenţie.
(2) Constatarea contravenţiilor şi aplicarea
sancţiunilor se fac în conformitate prevederile titlului X din Legea nr. 297/2004 şi ale Statutului
C.N.V.M., aprobat prin Ordonanţa de urgenţă a Guvernului nr. 25/2002, aprobată
cu modificări şi completări prin Legea nr. 514/2002, cu modificările şi
completările ulterioare.
Art. 24. - Prezentul regulament se completează de drept
cu celelalte prevederi legale incidente.
Art. 25. - (1) Prezentul
regulament intră în vigoare la data publicării acestuia şi a ordinului de
aprobare în Monitorul Oficial al României, Partea I, şi va fi publicat în Buletinul C.N.V.M, şi pe site-ul C.N.V.M, (www.cnvmr.ro).
(2) La data intrării în vigoare a prezentului
regulament se abrogă Ordinul preşedintelui Comisiei Naţionale a Valorilor
Mobiliare nr. 52/2005 pentru aprobarea Regulamentului nr. 11/2005 privind
prevenirea şi combaterea spălării banilor şi a finanţării actelor de terorism
prin intermediul pieţei de capital, publicat în Monitorul Oficial al României,
Partea I, nr. 885 din 3 octombrie 2005.