DECIZIE Nr. 4 din 15 ianuarie 2002
referitoare la exceptia de neconstitutionalitate a dispozitiilor art. 130 alin.
(1) lit. a) din Legea nr. 8/1996 privind dreptul de autor si drepturile conexe,
modificata
ACT EMIS DE: CURTEA CONSTITUTIONALA
ACT PUBLICAT IN: MONITORUL OFICIAL NR. 148 din 27 februarie 2002

Nicolae Popa - presedinte
Nicolae Cochinescu - judecator
Constantin Doldur - judecator
Kozsokar Gabor - judecator
Lucian Stangu - judecator
Serban Viorel Stanoiu - judecator
Ioan Vida - judecator
Gabriela Ghita - procuror
Maria Bratu - magistrat-asistent
Pe rol se afla solutionarea exceptiei de neconstitutionalitate a
dispozitiilor art. 130 alin. (1) lit. a) din Legea nr. 8/1996 privind dreptul
de autor si drepturile conexe, modificata, exceptie ridicata de Societatea
Comerciala "TVR ALFA" - S.R.L. din Galati in Dosarul nr. 34/2001 al
Tribunalului Galati - Sectia comerciala, maritima si fluviala.
La apelul nominal lipsesc partile, fata de care procedura de citare este
legal indeplinita.
Reprezentantul Ministerului Public pune concluzii de respingere a exceptiei
de neconstitutionalitate, aratand ca textele constitutionale invocate in
motivare nu sunt semnificative in solutionarea exceptiei.
CURTEA,
avand in vedere actele si lucrarile dosarului, retine urmatoarele:
Prin Incheierea din 18 aprilie 2001, pronuntata in Dosarul nr. 34/2001,
Tribunalul Galati - Sectia comerciala, maritima si fluviala a sesizat Curtea
Constitutionala cu exceptia de neconstitutionalitate a dispozitiilor art. 130
alin. (1) lit. a) din Legea nr. 8/1996 privind dreptul de autor si drepturile
conexe, modificata. Exceptia a fost ridicata de Societatea Comerciala "TVR
ALFA" - S.R.L. din Galati intr-un proces civil avand ca obiect pretentii
referitoare la dreptul de autor.
In motivarea exceptiei de neconstitutionalitate se sustine ca prin aceste
dispozitii "se incalca dreptul titularului de a dispune de propriile
inregistrari sonore, nelasand posibilitatea unor asocieri directe, ci numai
prin reprezentant, respectiv prin organismul de gestiune colectiva", ceea
ce in opinia autorului exceptiei ar contraveni prevederilor art. 37, 49 si 54
din Constitutie.
Se mai sustine ca datorita formularii acestui text in mod gresit se ajunge
sa se interpreteze ca utilizatorii sunt obligati sa obtina din partea
organismelor de gestiune colectiva, in schimbul unei remuneratii, autorizatii
neexclusive, desi, potrivit art. 123 din Legea nr. 8/1996, "Titularii
drepturilor conexe isi pot exercita drepturile recunoscute prin prezenta lege
in mod personal sau, la cererea lor, prin organismele de gestiune
colectiva".
De asemenea, se mai arata ca pentru interpretarea corecta a prevederilor
art. 130 alin. (1) lit. a) din Legea nr. 8/1996 trebuie avute in vedere si
urmatoarele dispozitii legale:
- art. 12 din Conventia internationala pentru protectia artistilor
interpreti sau executanti, a producatorilor de fonograme si a organismelor de
radiodifuziune, incheiata la Roma la 26 octombrie 1961, la care Romania a
aderat prin Legea nr. 76/1998, care prevede ca "[...] Legislatia nationala
poate, in lipsa unei intelegeri intre cei interesati, sa stabileasca conditiile
repartizarii acestei remuneratii.";
- dispozitiile art. 12 alin. 1 din Tratatul O.M.P.I. privind
interpretarile, executiile si fonogramele, adoptat la Geneva la 20 decembrie
1996, ratificat prin Legea nr. 206/2000, potrivit carora producatorii de
fonograme beneficiaza de dreptul exclusiv de a autoriza punerea la dispozitie
publicului a originalului si a exemplarelor fonogramelor lor prin vanzare sau
prin orice alt transfer de proprietate.
Tribunalul Galati - Sectia comerciala, maritima si fluviala apreciaza ca
dispozitiile legale criticate nu contravin prevederilor constitutionale
invocate, deoarece acest text ar trebui coroborat cu cel al art. 123 alin. (1)
din Legea nr. 8/1996, potrivit caruia "Titularii dreptului de autor si ai
drepturilor conexe isi pot exercita drepturile recunoscute prin prezenta lege
in mod personal sau, la cererea lor, prin organismele de gestiune
colectiva".
Guvernul, in punctul sau de vedere, apreciaza exceptia ca neintemeiata,
aratand ca prevederile art. 130 alin. (1) lit. a) din Legea nr. 8/1996 trebuie
corelate cu cele ale art. 105 alin. (1) lit. c) si ale art. 123 alin. (1) din
aceeasi lege. Se considera ca textele constitutionale invocate de autorul
exceptiei nu sunt incidente in cauza. Cu privire la referirea autorului
exceptiei la modul de interpretare a prevederilor art. 130 alin. (1) lit. a)
din Legea nr. 8/1996 se arata ca, potrivit jurisprudentei constante a Curtii,
aspectele privind interpretarea si aplicarea legii sunt de competenta instantelor
judecatoresti.
Presedintii celor doua Camere ale Parlamentului nu au comunicat punctele
lor de vedere.
CURTEA,
examinand incheierea de sesizare, punctul de vedere al Guvernului, raportul
intocmit de judecatorul-raportor, concluziile procurorului, dispozitiile legale
criticate, raportate la prevederile Constitutiei, precum si dispozitiile Legii
nr. 47/1992, retine urmatoarele:
Curtea Constitutionala este competenta, potrivit dispozitiilor art. 144
lit. c) din Constitutie, precum si ale art. 1 alin. (1), ale art. 2, 3, 12 si
23 din Legea nr. 47/1992, republicata, sa solutioneze exceptia de
neconstitutionalitate ridicata.
Obiectul exceptiei de neconstitutionalitate il constituie dispozitiile art.
130 alin. (1) lit. a) din Legea nr. 8/1996 privind dreptul de autor si
drepturile conexe, modificata.
Aceste dispozitii legale au urmatoarea redactare:
- Art. 130 alin. (1) lit. a): "Organismele de gestiune colectiva au
urmatoarele obligatii:
a) sa acorde utilizatorilor, prin contract, in schimbul unei remuneratii,
autorizatii neexclusive de utilizare a operelor sau prestatiilor titularilor
drepturilor, sub forma de licenta neexclusiva;".
Autorul exceptiei de neconstitutionalitate sustine ca aceste dispozitii
legale contravin art. 37, 49 si 54 din Constitutie, potrivit carora:
- Art. 37: "(1) Cetatenii se pot asocia liber in partide politice, in
sindicate si in alte forme de asociere.
(2) Partidele sau organizatiile care, prin scopurile ori prin activitatea
lor, militeaza impotriva pluralismului politic, a principiilor statului de
drept ori a suveranitatii, a integritatii sau a independentei Romaniei sunt
neconstitutionale.
(3) Nu pot face parte din partide politice judecatorii Curtii
Constitutionale, avocatii poporului, magistratii, membrii activi ai armatei,
politistii si alte categorii de functionari publici stabilite prin lege
organica.
(4) Asociatiile cu caracter secret sunt interzise.";
- Art. 49: "(1) Exercitiul unor drepturi sau al unor libertati poate
fi restrans numai prin lege si numai daca se impune, dupa caz, pentru: apararea
sigurantei nationale, a ordinii, a sanatatii ori a moralei publice, a
drepturilor si a libertatilor cetatenilor; desfasurarea instructiei penale;
prevenirea consecintelor unei calamitati naturale ori ale unui sinistru
deosebit de grav.
(2) Restrangerea trebuie sa fie proportionala cu situatia care a
determinat-o si nu poate atinge existenta dreptului sau a libertatii.";
- Art. 54: "Cetatenii romani, cetatenii straini si apatrizii trebuie
sa-si exercite drepturile si libertatile constitutionale cu buna-credinta, fara
sa incalce drepturile si libertatile celorlalti."
Examinand exceptia de neconstitutionalitate, Curtea constata ca aceasta
este neintemeiata pentru considerentele ce urmeaza:
Dispozitiile legale criticate trebuie corelate cu dispozitiile art. 123
alin. (1) din Legea nr. 8/1996, conform carora "Titularii dreptului de
autor si ai drepturilor conexe isi pot exercita drepturile recunoscute prin
prezenta lege in mod personal sau, la cererea lor, prin organismele de gestiune
colectiva". Potrivit acestui text, producatorii de fonograme, in calitate
de titulari ai unor drepturi conexe, pot opta pentru exercitarea in mod
personal a drepturilor recunoscute prin Legea nr. 8/1996 sau, la cererea lor,
prin organisme de gestiune colectiva. Raporturile dintre acestia si utilizatori
fiind de natura contractuala, acestora le sunt aplicabile regulile dreptului
civil. Sub acest aspect Curtea constata ca dispozitiile legale criticate nu
contravin textelor constitutionale invocate de autorul exceptiei de
neconstitutionalitate, exceptia urmand sa fie respinsa.
Curtea constata, de asemenea, ca nu poate fi primita nici solicitarea
autorului exceptiei privind interpretarea textului art. 130 alin. (1) lit. a)
din Legea nr. 8/1996, deoarece, potrivit art. 2 alin. (3) din Legea nr.
47/1992, republicata, "Curtea Constitutionala nu se poate pronunta asupra
modului de interpretare si aplicare a legii, ci numai asupra intelesului sau
contrar Constitutiei". Interpretarea legii este atributul suveran al
instantei de judecata in opera de infaptuire a justitiei, iar controlul acestei
interpretari se realizeaza prin exercitarea cailor de atac.
In acest sens este si jurisprudenta Curtii Constitutionale, care s-a
pronuntat, de exemplu, prin Decizia nr. 14 din 9 februarie 1999, publicata in
Monitorul Oficial al Romaniei, Partea I, nr. 110 din 17 martie 1999.
Cele stabilite de Curtea Constitutionala prin decizia mentionata isi
pastreaza valabilitatea si in cauza de fata, neexistand elemente noi de natura
sa determine modificarea jurisprudentei sale.
Pentru motivele expuse, in temeiul art. 144 lit. c) si al art. 145 alin.
(2) din Constitutie, precum si al art. 1 - 3, al art. 13 alin. (1) lit. A.c),
al art. 23 si al art. 25 alin. (1) din Legea nr. 47/1992, republicata,
CURTEA
In numele legii
DECIDE:
Respinge exceptia de neconstitutionalitate a dispozitiilor art. 130 alin.
(1) lit. a) din Legea nr. 8/1996 privind dreptul de autor si drepturile conexe,
modificata, exceptie ridicata de Societatea Comerciala "TVR ALFA" -
S.R.L. din Galati in Dosarul nr. 34/2001 al Tribunalului Galati - Sectia
comerciala, maritima si fluviala.
Definitiva si obligatorie.
Pronuntata in sedinta publica din data de 15 ianuarie 2002.
PRESEDINTELE CURTII CONSTITUTIONALE,
prof. univ. dr. NICOLAE POPA
Magistrat asistent,
Maria Bratu