DECIZIE Nr. 437 din 20 noiembrie 2003
referitoare la exceptia de neconstitutionalitate a dispozitiilor art. I pct. 2
si 3 din Ordonanta de urgenta a Guvernului nr. 184 din 12 decembrie 2002 pentru
modificarea si completarea Legii nr. 10/2001 privind regimul juridic al unor
imobile preluate in mod abuziv in perioada 6 martie 1945 - 22 decembrie 1989,
precum si pentru stabilirea unor masuri pentru accelerarea aplicarii acesteia
si a Ordonantei de urgenta a Guvernului nr. 94/2000 privind retrocedarea unor
bunuri imobile care au apartinut cultelor religioase din Romania, aprobata cu
modificari si completari prin Legea nr. 501/2002
ACT EMIS DE: CURTEA CONSTITUTIONALA
ACT PUBLICAT IN: MONITORUL OFICIAL NR. 119 din 10 februarie 2004

Nicolae Popa - presedinte
Costica Bulai - judecator
Nicolae Cochinescu - judecator
Constantin Doldur - judecator
Petre Ninosu - judecator
Serban Viorel Stanoiu - judecator
Lucian Stangu - judecator
Ioan Vida - judecator
Florentina Balta - procuror
Maria Bratu - magistrat-asistent
Pe rol se afla solutionarea exceptiei de neconstitutionalitate a
dispozitiilor art. I pct. 2 si 3 din Ordonanta de urgenta a Guvernului nr. 184
din 12 decembrie 2002 pentru modificarea si completarea Legii nr. 10/2001
privind regimul juridic al unor imobile preluate in mod abuziv in perioada 6
martie 1945 - 22 decembrie 1989, precum si pentru stabilirea unor masuri pentru
accelerarea aplicarii acesteia si a Ordonantei de urgenta a Guvernului nr.
94/2000 privind retrocedarea unor bunuri imobile care au apartinut cultelor
religioase din Romania, aprobata cu modificari si completari prin Legea nr.
501/2002.
Exceptia a fost ridicata de Ana Maria Cristina Petrescu Ercea in Dosarul
nr. 5.731/2002 al Tribunalului Bucuresti - Sectia a III-a civila.
La apelul nominal lipsesc partile, fata de care procedura de citare este
legal indeplinita.
Reprezentantul Ministerului Public solicita respingerea exceptiei ca
neintemeiata, aratand ca textele legale criticate nu contravin prevederilor
constitutionale.
CURTEA,
avand in vedere actele si lucrarile dosarului, constata urmatoarele:
Prin Incheierea din 11 februarie 2003, pronuntata in Dosarul nr.
5.731/2002, Tribunalul Bucuresti - Sectia a III-a civila a sesizat Curtea
Constitutionala cu exceptia de neconstitutionalitate a dispozitiilor art. I
pct. 2 si 3 din Ordonanta de urgenta a Guvernului nr. 184 din 12 decembrie 2002
pentru modificarea si completarea Legii nr. 10/2001 privind regimul juridic al
unor imobile preluate in mod abuziv in perioada 6 martie 1945 - 22 decembrie
1989, precum si pentru stabilirea unor masuri pentru accelerarea aplicarii
acesteia si a Ordonantei de urgenta a Guvernului nr. 94/2000 privind
retrocedarea unor bunuri imobile care au apartinut cultelor religioase din
Romania, aprobata cu modificari si completari prin Legea nr. 501/2002.
Exceptia a fost ridicata de Ana Maria Cristina Petrescu Ercea.
In motivarea exceptiei de neconstitutionalitate, se sustine ca dispozitiile
legale criticate incalca principiul neretroactivitatii legii consacrat in art.
15 alin. (2) din Constitutie, deoarece se modifica sau se anuleaza retroactiv drepturile
castigate de persoanele indreptatite la restituire.
De asemenea, se considera ca textele legale criticate contravin si art. 16
alin. (1) din Constitutie. In opinia autorului exceptiei se creeaza o
inegalitate intre cetatenii ale caror cereri de restituire in natura au fost
solutionate favorabil pana la intrarea in vigoare a prezentei ordonante de
urgenta si cei ale caror cereri nu au fost solutionate sau nu au fost
solutionate in mod favorabil, prin aplicarea de regimuri diferite unor situatii
care sunt identice si care justifica acelasi tratament.
De asemenea, acesta mai sustine ca dispozitiile criticate contravin si art.
21 din Constitutie, deoarece ordonanta inlatura posibilitatea solutionarii
litigiilor conform dreptului comun, fara a prevedea o alta procedura.
Instanta de judecata apreciaza ca exceptia de neconstitutionalitate este
neintemeiata.
Potrivit art. 24 alin. (1) din Legea nr. 47/1992, republicata, incheierea
de sesizare a fost comunicata presedintilor celor doua Camere ale Parlamentului
si Guvernului, pentru a-si exprima punctele de vedere asupra exceptiei de
neconstitutionalitate. De asemenea, in conformitate cu dispozitiile art. 18^1
din Legea nr. 35/1997, cu modificarile ulterioare, s-a solicitat punctul de
vedere al institutiei Avocatul Poporului.
Guvernul, in punctul sau de vedere, apreciaza ca dispozitiile legale
criticate nu au caracter retroactiv, considerand ca in realitate autorul
exceptiei solicita Curtii sa se pronunte asupra aplicarii in timp a prevederilor
legale criticate, or, sub acest aspect, jurisprudenta Curtii a statuat in mod
constant ca nu intra in competenta sa controlul aplicarii unei legi sub
raportul actiunii lor in timp, ci numai constatarea daca sub aspectul
retroactivitatii aceste dispozitii sunt in concordanta cu Legea fundamentala.
In concluzie, apreciaza ca exceptia de neconstitutionalitate este
neintemeiata.
Avocatul Poporului, in punctul sau de vedere, apreciaza ca textele legale
criticate nu contravin prevederilor constitutionale invocate.
Presedintii celor doua Camere ale Parlamentului nu au comunicat punctele
lor de vedere asupra exceptiei de neconstitutionalitate.
CURTEA,
examinand incheierea de sesizare, punctul de vedere al Guvernului si al
Avocatului Poporului, raportul intocmit de judecatorul-raportor, concluziile
procurorului, dispozitiile legale criticate, raportate la prevederile
Constitutiei, precum si dispozitiile Legii nr. 47/1992, retine urmatoarele:
Curtea Constitutionala este competenta, potrivit dispozitiilor art. 146
lit. d) din Constitutie, republicata, precum si celor ale art. 1 alin. (1), ale
art. 2, 3, 12 si 23 din Legea nr. 47/1992, republicata, sa solutioneze exceptia
de neconstitutionalitate ridicata.
Exceptia are ca obiect dispozitiile art. I pct. 2 si 3 din Ordonanta de
urgenta a Guvernului nr. 184 din 12 decembrie 2002 pentru modificarea si
completarea Legii nr. 10/2001 privind regimul juridic al unor imobile preluate
in mod abuziv in perioada 6 martie 1945 - 22 decembrie 1989, precum si pentru
stabilirea unor masuri pentru accelerarea aplicarii acesteia si a Ordonantei de
urgenta a Guvernului nr. 94/2000 privind retrocedarea unor bunuri imobile care
au apartinut cultelor religioase din Romania, aprobata cu modificari si
completari prin Legea nr. 501/2002, dispozitii al caror continut este
urmatorul:
- Art. I: "Legea nr. 10/2001 privind regimul juridic al unor imobile
preluate in mod abuziv in perioada 6 martie 1945 - 22 decembrie 1989, publicata
in Monitorul Oficial al Romaniei, Partea I, nr. 75 din 14 februarie 2001, cu
modificarile si completarile ulterioare, se modifica si se completeaza dupa cum
urmeaza:
[...]
2. Alineatul (4) al articolului 16 va avea urmatorul cuprins:
<<(4) Bunurile stabilite potrivit procedurii prevazute la alin. (2)
sunt, pe durata afectatiunii de interes public, bunuri proprietate publica si
au regimul prevazut de lege.>>
3. Alineatul (5) al articolului 16 se abroga."
Textele constitutionale invocate sunt cele ale art. 15 alin. (2) si art. 16
alin. (1) din Constitutia republicata, care au urmatorul continut:
- Art. 15 alin. (2): "Legea dispune numai pentru viitor, cu exceptia
legii penale sau contraventionale mai favorabile."
- Art. 16 alin. (1): "Cetatenii sunt egali in fata legii si a
autoritatilor publice, fara privilegii si fara discriminari."
Analizand exceptia de neconstitutionalitate, Curtea constata ca este
neintemeiata, pentru considerentele ce urmeaza:
In legatura cu incalcarea dispozitiilor art. 15 alin. (2) din Constitutie,
Curtea constata ca prevederile criticate nu contin in sine nici o dispozitie cu
caracter retroactiv, textul urmand a-si gasi aplicarea exclusiv la data
intrarii in vigoare a ordonantei modificatoare. In ceea ce priveste
determinarea situatiilor juridice care raman supuse vechii reglementari, precum
si a celor care vor fi guvernate de noua reglementare, aceasta nu constituie o
problema de constitutionalitate, ci de aplicare a legii in timp, de competenta
exclusiva a instantelor judecatoresti.
Referitor la critica privind incalcarea dispozitiilor art. 16 alin. (1) din
Constitutie, care instituie principiul egalitatii cetatenilor in fata legii,
Curtea constata, de asemenea, ca este neintemeiata. In jurisprudenta sa Curtea
Constitutionala a stabilit, in acord cu jurisprudenta Curtii Europene a
Drepturilor Omului, ca acest principiu constitutional nu are semnificatia
uniformitatii, existand posibilitatea instituirii unor reglementari juridice
diferite pentru situatii care sunt diferite, in cazul in care aceasta se
justifica in mod rational si obiectiv. Or, este evident ca excluderea, prin
lege, a unor categorii de persoane in sensul dispozitiilor Legii nr. 10/2001,
cu modificarile ulterioare, de la masuri reparatorii constand in restituirea in
natura sau, dupa caz, prin echivalent a unor imobile preluate in mod abuziv de
stat in perioada 6 martie 1945 - 22 decembrie 1989 nu contravine principiului
constitutional al egalitatii. Insasi mentionarea acestor bunuri in cuprinsul
textului de lege criticat pune in evidenta justificarea rationala si obiectiva
a diferentei de tratament juridic aplicat.
Textul de lege criticat pentru neconstitutionalitate de catre autorul
exceptiei priveste bunuri apartinand proprietatii publice. Constructia logica a
Legii nr. 10/2001, cu modificarile ulterioare, releva ca legiuitorul a avut in
vedere restituirea bunurilor preluate abuziv de la persoanele fizice sau
persoanele juridice de drept privat.
Evident, problema stabilirii unei eventuale indreptatiri a autorului exceptiei,
precum si posibilitatea revendicarii bunului in litigiu de catre acesta nu sunt
de competenta instantei de control constitutional, ci a instantei ordinare.
Fata de cele expuse, in temeiul art. 146 lit. d) si art. 147 alin. (4) din
Constitutie, republicata, precum si al art. 13 alin. (1) lit. A.c) si al art.
23 din Legea nr. 47/1992, republicata,
CURTEA
In numele legii
DECIDE:
Respinge exceptia de neconstitutionalitate a dispozitiilor art. I pct. 2 si
3 din Ordonanta de urgenta a Guvernului nr. 184 din 12 decembrie 2002 pentru
modificarea si completarea Legii nr. 10/2001 privind regimul juridic al unor
imobile preluate in mod abuziv in perioada 6 martie 1945 - 22 decembrie 1989,
precum si pentru stabilirea unor masuri pentru accelerarea aplicarii acesteia
si a Ordonantei de urgenta a Guvernului nr. 94/2000 privind retrocedarea unor
bunuri imobile care au apartinut cultelor religioase din Romania, aprobata cu
modificari si completari prin Legea nr. 501/2002, exceptie ridicata de Ana
Maria Cristina Petrescu Ercea in Dosarul nr. 5.731/2002 al Tribunalului
Bucuresti - Sectia a III-a civila.
Definitiva si obligatorie.
Pronuntata in sedinta publica din data de 20 noiembrie 2003.
PRESEDINTELE CURTII CONSTITUTIONALE,
prof. univ. dr. NICOLAE POPA
Magistrat asistent,
Maria Bratu