DECIZIE Nr.
446 din 15 aprilie 2010
referitoare la exceptia de
neconstitutionalitate a dispozitiilor art. 31 alin. (1) lit. c) si d) din Legea
nr. 188/1999 privind Statutul functionarilor publici
ACT EMIS DE:
CURTEA CONSTITUTIONALA
ACT PUBLICAT IN:
MONITORUL OFICIAL NR. 329 din 19 mai 2010
Ioan Vida -
preşedinte
Nicolae Cochinescu
-judecător
Aspazia Cojocaru
-judecător
Acsinte Gaspar
-judecător
Petre Lăzăroiu
-judecător
Ion Predescu
-judecător
Puskas Valentin Zoltan
-judecător
Tudorel Toader -judecător
Augustin Zegrean
-judecător
Carmen-Cătălina Gliga -
procuror
Claudia-Margareta Krupenschi - magistrat-asistent
Pe rol se află soluţionarea excepţiei de
neconstituţionalitate a dispoziţiilor art. 31 alin. (1) lit. c)
şi d) din Legea nr. 188/1999 privind Statutul funcţionarilor publici,
excepţie ridicată de primarul municipiului Botoşani în Dosarul
nr. 2.400/40/2009 al Tribunalului Botoşani - Secţia comercială,
contencios administrativ şi fiscal.
La apelul nominal se constată lipsa
părţilor, faţă de care procedura de citare este legal
îndeplinită.
Cauza fiind în stare de judecată,
preşedintele Curţii acordă cuvântul reprezentantului
Ministerului Public, care pune concluzii de respingere, ca inadmisibilă, a
excepţiei, întrucât textul de lege criticat a fost abrogat prin Legea nr.
330/2009 privind salarizarea unitară a personalului plătit din
fonduri publice.
CURTEA,
având în vedere actele şi lucrările
dosarului, reţine următoarele:
Prin Incheierea din 5 noiembrie 2009,
pronunţată în Dosarul nr. 2.400/40/2009, Tribunalul Botoşani
- Secţia comercială, contencios administrativ şi fiscal a
sesizat Curtea Constituţională cu excepţia de
neconstituţionalitate a dispoziţiilor art. 31 alin. (1) lit. c)
şi d) din Legea nr. 188/1999 privind Statutul funcţionarilor publici.
Excepţia a fost ridicată de primarul municipiului Botoşani
într-o cauză având ca obiect litigiu privind drepturi salariale ale
funcţionarilor publici.
In motivarea excepţiei de
neconstituţionalitate autorul acesteia
susţine că sporurile constând în suplimentul postului şi
suplimentul aferent treptei de salarizare se stabilesc, potrivit art. 41 alin.
(5) din Constituţie, prin negocieri între conducerea autorităţii
sau instituţiei publice cu sindicatele reprezentative ale
funcţionarilor publici. Chiar şi aşa, Legea nr. 188/1999
reglementează, la art. 31 alin. (1) lit. c) şi d), cele două
sporuri, însă legiuitorul nu a adoptat şi normele care să
stabilească modalitatea concretă de calcul a acestor drepturi. Or, în
lipsa acestora, instanţa de judecată nu poate stabili în concret
cuantumul cuvenit titularilor dreptului, deoarece s-ar substitui legiuitorului,
iar angajatorul ar fi obligat la plata unor sume de bani imposibil de calculat.
O astfel de hotărâre judecătorească nu corespunde
exigenţelor art. 6 din Convenţia pentru apărarea drepturilor
omului şi a libertăţilor fundamentale sub aspectul punerii sale
în executare, fază integrantă a procesului. Se mai susţine
că, datorită inexistenţei suportului legal necesar
determinării concrete a drepturilor, titularii acestora nu pot avea
„speranţa legitimă" în sensul definit în jurisprudenţa în
materie a Curţii Europene a Drepturilor Omului, astfel că efectele
juridice ale acestor drepturi nu se produc fiind, în fapt, golite de
conţinut juridic.
Tribunalul Botoşani - Secţia
comercială, contencios administrativ şi fiscal apreciază că textele de lege criticate nu contravin
prevederilor art. 41 alin. (5) din Constituţie.
Potrivit dispoziţiilor art. 30 alin. (1) din Legea
nr. 47/1992, încheierea de sesizare a fost comunicată
preşedinţilor celor două Camere ale Parlamentului, Guvernului
şi Avocatului Poporului, pentru a-şi formula punctele de vedere cu
privire la excepţia de neconstituţionalitate ridicată.
Preşedinţii celor două Camere ale
Parlamentului, Guvernul şi Avocatul
Poporului nu au comunicat punctele lor de vedere cu privire la
excepţia de neconstituţionalitate.
CURTEA,
examinând încheierea de sesizare, raportul
întocmit de judecătorul-raportor, concluziile procurorului,
dispoziţiile legale criticate, raportate la prevederile Constituţiei,
precum şi Legea nr. 47/1992, reţine următoarele:
Curtea Constituţională a fost legal
sesizată şi este competentă, potrivit dispoziţiilor art. 146
lit. d) din Constituţie, precum şi ale art. 1 alin. (2), ale art. 2,
3, 10 şi 29 din Legea nr. 47/1992, să soluţioneze excepţia
de neconstituţionalitate.
Obiectul excepţiei de
neconstituţionalitate îl constituie
dispoziţiile art. 31 alin. (1) lit. c) şi d) din Legea nr. 188/1999
privind Statutul funcţionarilor publici, republicată în Monitorul
Oficial al României, Partea I, nr. 365 din 29 mai 2007, având următoarea
redactare:
„(1) Pentru activitatea desfăşurată,
funcţionarii publici au dreptul la un salariu compus din: (...)
c) suplimentul postului;
d) suplimentul corespunzător treptei de
salarizare." Autorul excepţiei
consideră că sunt încălcate normele constituţionale ale
art. 41 alin. (5) prin care sunt garantate dreptul la negocieri colective în
materie de muncă şi caracterul obligatoriu al convenţiilor
colective. Este invocat şi art. 6 din Convenţia pentru apărarea
drepturilor omului şi a libertăţilor fundamentale sub aspectul
punerii în executare a hotărârilor judecătoreşti.
Analizând excepţia, Curtea
Constituţională constată că, ulterior sesizării sale
cu soluţionarea acestei excepţii, a fost adoptată Legea nr.
330/2009 privind salarizarea unitară a personalului plătit din
fonduri publice, publicată în Monitorul Oficial al României, Partea I, nr.
762 din 9 noiembrie 2009. Dispoziţiile art. 49 pct. 14 din această
lege prevăd că: „La 3 zile de la data publicării prezentei
legi în Monitorul Oficial al Românie, Partea I, se abrogă: (...)14.
Art.31 alin. (1) lit. c) şi d) din Legea nr. 188/1999 privind Statutul
funcţionarilor publici, republicată în Monitorul Oficial al României,
Partea I, nr. 365 din 29 mai 2007, cu modificările şi
completările ulterioare", iar potrivit art. 50, „La 3 zile de
la data publicării prezentei legi în Monitorul Oficial al României, Partea
I, încetează următoarele drepturi salariale suplimentare stabilite
prin acte juridice în favoarea personalului autorităţilor şi
instituţiilor publice: a) suplimentul postului şi suplimentul
corespunzător treptei de salarizare. (...)."
Aşa fiind, Curtea constată că textele de
lege criticate nu mai sunt, în prezent, în vigoare, astfel că, în temeiul
art. 29 alin. (1) din Legea nr. 47/1992, excepţia urmează să fie
respinsă ca devenită inadmisibilă.
Pentru considerentele expuse mai sus, în temeiul art.
146 lit. d) şi al art. 147 alin. (4) din Constituţie, precum şi
al art. 1-3, al art. 11 alin. (1) lit. A.d) şi al art. 29 din Legea nr.
47/1992,
CURTEA CONSTITUŢIONALĂ
In numele legii
DECIDE:
Respinge excepţia de neconstituţionalitate a
dispoziţiilor art. 31 alin. (1) lit. c) şi d) din Legea nr. 188/1999
privind Statutul funcţionarilor publici, excepţie ridicată de
primarul municipiului Botoşani în Dosarul nr. 2.400/40/2009 al
Tribunalului Botoşani - Secţia comercială, contencios
administrativ şi fiscal.
Definitivă şi general obligatorie.
Pronunţată în şedinţa publică
din data de 15 aprilie 2010.
PREŞEDINTELE CURŢII CONSTITUŢIONALE,
prof. univ. dr. IOAN VIDA
Magistrat-asistent,
Claudia-Margareta Krupenschi