DECIZIE Nr. 60
din 17 ianuarie 2007
referitoare la exceptia de
neconstitutionalitate a dispozitiilor Legii nr. 105/2006 pentru aprobarea
Ordonantei de urgenta a Guvernului nr. 196/2005 privind Fondul pentru mediu
ACT EMIS DE:
CURTEA CONSTITUTIONALA
ACT PUBLICAT IN:
MONITORUL OFICIAL NR. 138 din 26 februarie 2007
Ioan Vida -
preşedinte
Nicolae Cochinescu - judecător
Aspazia Cojocaru - judecător
Acsinte Gaspar - judecător
Kozsokar Gabor - judecător
Petre Ninosu - judecător
Ion Predescu - judecător
Tudorel Toader - judecător
Antonia Constantin - procuror
Ioana Marilena Chiorean - magistrat-asistent
Pe rol se află soluţionarea excepţiei de
neconstituţionalitate a dispoziţiilor Legii nr. 105/2006 pentru aprobarea
Ordonanţei de urgenţă a Guvernului nr. 196/2005 privind Fondul pentru mediu,
excepţie ridicată de Gheorghe Ionel în Dosarul nr. 3.982/2/2006 al Curţii de
Apel Bucureşti - Secţia contencios administrativ.
Dezbaterile au avut loc în şedinţa publică din data de
19 decembrie 2006, în prezenţa autorului excepţiei, asistat de avocat Lilica
Poppa, a Ministerului Mediului şi Gospodăririi Apelor, reprezentat de avocat
Cleopatra Cadar, a Administraţiei Fondului pentru Mediu, reprezentat de avocat
Cristiana Stoica, şi a reprezentantului Ministerului Public, fiind consemnate
în încheierea de şedinţă de la acea dată, când Curtea, având nevoie de timp
pentru a delibera, a amânat pronunţarea pentru data de 16 ianuarie 2007, apoi pentru data de 17 ianuarie 2007.
CURTEA,
având în vedere actele şi lucrările dosarului, constată
următoarele:
Prin Incheierea din 28 iunie 2006, pronunţată în
Dosarul nr. 3.982/2/2006, Curtea de Apel Bucureşti - Secţia de contencios
administrativ şi fiscal a sesizat Curtea Constituţională cu excepţia de
neconstituţionalitate a dispoziţiilor Legii nr. 105/2006 pentru aprobarea
Ordonanţei de urgenţă a Guvernului nr. 196/2005 privind Fondul pentru mediu, excepţie
ridicată de Gheorghe Ionel.
In motivarea excepţiei de neconstituţionalitate autorul acesteia susţine că Legea nr. 105/2006 este
neconstituţională, întrucât aprobă Ordonanţa de urgenţă a Guvernului nr.
196/2006, ordonanţă ce a fost adoptată cu încălcarea cerinţelor prevăzute de
art. 115 alin. (4) din Constituţie. Astfel, consideră că diminuarea veniturilor
încasate la Fondul pentru mediu nu constituie o situaţie extraordinară a cărei
reglementare nu poate fi amânată şi că nu există necesitatea instituirii de
urgenţă a măsurilor prevăzute
de actul normativ criticat, deşi în cauză există un interes public.
Curtea de Apel Bucureşti - Secţia de contencios
administrativ şi fiscal apreciază că dispoziţiile
Legii nr. 105/2006 sunt constituţionale în raport de prevederile art. 115 alin.
(4) din Constituţie.
Potrivit dispoziţiilor art. 30 alin. (1) din Legea nr.
47/1992, încheierea de sesizare a fost comunicată preşedinţilor celor două
Camere ale Parlamentului, Guvernului şi Avocatului Poporului, pentru a-şi
exprima punctele de vedere asupra excepţiei de neconstituţionalitate.
Guvernul consideră că
excepţia de neconstituţionalitate este neîntemeiată, întrucât adoptarea
Ordonanţei de urgenţă a Guvernului nr. 196/2005 s-a făcut cu respectarea
condiţiilor prevăzute de art. 115 alin. (4) din Constituţie.
Avocatul Poporului apreciază
că dispoziţiile Legii nr. 105/2006 sunt constituţionale, iar prevederile art.
115 alin. (4) din Constituţie nu au incidenţă, întrucât nu conţin reglementări
referitoare la procedura de adoptare a unei legi.
Preşedinţii celor două Camere ale Parlamentului nu au comunicat Curţii Constituţionale punctele lor de vedere
asupra excepţiei de neconstituţionalitate ridicate.
CURTEA,
examinând încheierea de sesizare, punctele de vedere
ale Guvernului şi Avocatului Poporului, raportul întocmit de
judecătorul-raportor, susţinerile părţilor prezente, concluziile procurorului,
dispoziţiile legale criticate, raportate la prevederile Constituţiei, precum şi
dispoziţiile Legii nr. 47/1992, reţine următoarele:
Curtea Constituţională a fost legal sesizată şi este
competentă, potrivit dispoziţiilor art. 146 lit. d) din Constituţie, ale art. 1
alin. (2), ale art. 2, 3, 10 şi 29 din Legea nr. 47/1992, să soluţioneze
excepţia de neconstituţionalitate.
Obiectul excepţiei de neconstituţionalitate îl
reprezintă dispoziţiile Legii nr. 105/2006 pentru aprobarea Ordonanţei de
urgenţă a Guvernului nr. 196/2005 privind Fondul pentru mediu, lege publicată
în Monitorul Oficial al României, Partea I, nr. 393 din 8 mai 2006. Ordonanţa de urgenţă a Guvernului nr.
196/2005 a fost publicată în Monitorul Oficial al României, Partea I, nr. 1.193 din 30 decembrie 2005 şi a
abrogat Legea nr. 73/2000 privind Fondul pentru mediu, republicată în Monitorul
Oficial al României, Partea I, nr. 889 din 9 decembrie
2002, cu modificările şi completările ulterioare.
Autorul excepţiei consideră că dispoziţiile legale
criticate contravin prevederilor constituţionale ale art. 115 alin. (4)
referitoare la condiţiile de adoptare a ordonanţelor de urgenţă.
Examinând excepţia de neconstituţionalitate, Curtea
reţine că, referitor la cerinţele impuse de art. 115 alin. (4) din Legea
fundamentală pentru emiterea unei ordonanţe de urgenţă, s-a pronunţat prin
Decizia nr. 255/2005, publicată în Monitorul Oficial al României, Partea I, nr. 511 din 16 iunie 2005, statuând că,
pentru emiterea unei ordonanţe de urgenţă, trebuie întrunite în mod cumulativ
următoarele condiţii:
1. existenţa unei situaţii extraordinare;
2. reglementarea acesteia să nu poată fi
amânată;
3. urgenţa să fie motivată în
cuprinsul ordonanţei.
Cu privire la „situaţia
extraordinară", chiar sub imperiul
reglementării constituţionale anterioare în materie, Curtea, referindu-se la „cazul
excepţional", a statuat că acesta este definit în raport cu „necesitatea şi urgenţa
reglementării unei situaţii care, datorită circumstanţelor sale excepţionale,
impune adoptarea de soluţii imediate, în vederea evitării unei grave atingeri
aduse interesului public" (Decizia nr. 65 din
20 iunie 1995, publicată în Monitorul Oficial al
României, Partea I, nr. 129 din 28 iunie 1995).
In preambulul Ordonanţei de urgenţă a Guvernului nr.
196/2005 privind Fondul pentru mediu, aprobată prin legea criticată, se
motivează adoptarea acesteia prin necesitatea clarificării regimului juridic al
veniturilor din care se constituie Fondul pentru mediu şi a atribuţiilor
Administraţiei Fondului pentru Mediu în ceea ce priveşte activitatea privind
declararea, constatarea, controlul, colectarea, soluţionarea contestaţiilor şi
executarea silită a contribuţiilor datorate la Fondul pentru mediu, şi prin
necesitatea sporirii numărului de categorii de proiecte ce pot fi finanţate din
Fondul pentru mediu, în special cele privind prevenirea şi controlul integrat
al poluării, Directiva-cadru a apei şi instalaţiile mari de ardere, pentru
îndeplinirea angajamentelor asumate pentru capitolul 22 - Mediu.
De asemenea, în Nota de fundamentare a Ordonanţei de
urgenţă a Guvernului nr. 196/2005 se precizează că era necesară clarificarea de
urgenţă a regimului juridic al veniturilor din care se
constituie Fondul pentru mediu, prin aplicarea
prevederilor Codului de procedură fiscală, şi, de asemenea, era necesară
introducerea, respectiv reintroducerea unor contribuţii care să permită
finanţarea corespunzătoare a proiectelor pentru protecţia mediului.
Având în vedere aspectele menţionate în Nota de
fundamentare şi în preambulul Ordonanţei de urgenţă a Guvernului nr. 196/2006,
Curtea constată că necesitatea clarificării regimului juridic al veniturilor
din care se constituie Fondul pentru mediu, prin stabilirea aplicării
prevederilor Codului de procedură fiscală, precum şi necesitatea sporirii
categoriilor specifice de proiecte eligibile pentru finanţare din Fondul pentru
mediu pot reprezenta situaţii extraordinare în sensul prevederilor art. 115
alin. (4) din Constituţie, care să justifice adoptarea unei noi reglementări
privind Fondul pentru mediu. In acest sens, Curtea reţine că Legea nr. 73/2000,
lege abrogată prin intrarea în vigoare a Ordonanţei de urgenţă a Guvernului nr.
196/2005, nu reglementa regimul juridic al contribuţiilor şi taxelor ce se
constituie venit la bugetul Fondului pentru mediu, spre deosebire de
dispoziţiile art. 12 din Ordonanţa de urgenţă a Guvernului nr. 196/2005,
potrivit cărora aceste contribuţii şi taxe urmează regimul juridic al
impozitelor, taxelor, contribuţiilor şi al altor sume datorate bugetului
general consolidat, reglementat de Codul de procedură fiscală. Totodată, Curtea
reţine că prin art. 13 alin. (2) din ordonanţa criticată s-a sporit numărul
categoriilor de proiecte eligibile pentru finanţare din Fondul pentru mediu.
In ceea ce priveşte urgenţa adoptării actului normativ
criticat, Curtea constată că, aşa cum este motivată în cuprinsul ordonanţei,
aceasta a fost justificată de necesitatea asigurării finanţării proiectelor
prioritare privind prevenirea şi controlul integrat al poluării, în vederea
îndeplinirii angajamentelor asumate de România în cadrul capitolului 22 -
Mediu.
In concluzie, Curtea constată că Ordonanţa de urgenţă a
Guvernului nr. 196/2005 a fost adoptată în conformitate cu cerinţele prevăzute
de art. 115 alin. (4) din Legea fundamentală şi, prin urmare, Legea nr.
105/2006 pentru aprobarea acestei ordonanţe de urgenţă este constituţională,
din punct de vedere extrinsec.
Pentru considerentele expuse mai sus, în temeiul art.
146 lit. d) şi al art. 147 alin. (4) din Constituţie, precum şi al art. 1-3, al
art. 11 alin. (1) lit. A.d) şi al art. 29 din legea nr.
47/1992, cu majoritate de voturi,
CURTEA CONSTITUŢIONALĂ
In numele legii
DECIDE:
Respinge excepţia de neconstituţionalitate a dispoziţiilor
Legii nr. 105/2006 pentru aprobarea Ordonanţei de urgenţă a Guvernului nr.
196/2005 privind Fondul pentru mediu, excepţie ridicată de Gheorghe Ionel în
Dosarul nr. 3.982/2/2006 al Curţii de Apel Bucureşti - Secţia contencios
administrativ.
Definitivă şi general obligatorie.
Pronunţată în şedinţa publică din data de 17 ianuarie
2007.
PREŞEDINTELE CURŢII CONSTITUŢIONALE,
prof. univ. dr. IOAN VIDA
Magistrat-asistent,
Ioana Marilena Chiorean