DECIZIE Nr. 45 din 7 februarie 2001
referitoare la exceptia de neconstitutionalitate a dispozitiilor art. 68 alin.
(1), art. 69 alin. (2) si ale art. 79 din Legea nr. 64/1995 privind procedura
reorganizarii judiciare si a falimentului, republicata
ACT EMIS DE: CURTEA CONSTITUTIONALA
ACT PUBLICAT IN: MONITORUL OFICIAL NR. 295 din 5 iunie 2001

Lucian Mihai - presedinte
Costica Bulai - judecator
Constantin Doldur - judecator
Kozsokar Gabor - judecator
Ioan Muraru - judecator
Lucian Stangu - judecator
Nicolae Popa - judecator
Florin Bucur Vasilescu - judecator
Romul Petru Vonica - judecator
Gabriela Ghita - procuror
Claudia Miu - magistrat-asistent sef
Pe rol se afla solutionarea exceptiei de neconstitutionalitate a
dispozitiilor art. 68, art. 69 alin. (2) si ale art. 79 din Legea nr. 64/1995
privind procedura reorganizarii judiciare si a falimentului, republicata,
exceptie ridicata de Societatea Comerciala "Cerealcom" - S.A. din
Iasi in Dosarul nr. 34/1999 COM al Tribunalului Iasi - Judecatorul-sindic.
Dezbaterile au avut loc in sedinta publica din data de 16 ianuarie 2001 in prezenta
autorului exceptiei si a partilor: Banca Romana pentru Dezvoltare - Groupe
Societe Generale, Sucursala zonala Iasi, Societatea Comerciala
"Oltchim" - S.A. Ramnicu Valcea, Societatea Comerciala
"Moldocor" - S.A. Neamt, Aurica Rangu, Georgeta Chiru, Vasile Roman
si Radu Romascanu, lipsind celelalte parti, fata de care procedura de citare
este legal indeplinita. Dezbaterile au fost consemnate in incheierea de sedinta
din aceeasi data, cand Curtea, avand nevoie de timp pentru a delibera, a amanat
pronuntarea la 6 februarie si apoi la 7 februarie 2001.
CURTEA,
avand in vedere actele si lucrarile dosarului, retine urmatoarele:
Prin Incheierea din 10 mai 2000, pronuntata in Dosarul nr. 34/1999 COM,
Tribunalul Iasi - Judecatorul-sindic a sesizat Curtea Constitutionala cu
exceptia de neconstitutionalitate a dispozitiilor art. 68, art. 69 alin. (2) si
ale art. 79 din Legea nr. 64/1995 privind procedura reorganizarii judiciare si
a falimentului, republicata, exceptie ridicata de Societatea Comerciala "Cerealcom"
- S.A. din Iasi in cauza ce are ca obiect cererea introdusa de autorul
exceptiei, in calitate de debitor, pentru declansarea procedurii reorganizarii
judiciare.
In motivarea exceptiei de neconstitutionalitate se sustine ca dispozitiile
art. 68 din Legea nr. 64/1995 incalca principiul inscris in art. 123 din
Constitutie, referitor la infaptuirea justitiei, intrucat "luarea
hotararii privind respingerea sau aprobarea planului de reorganizare a unei
societati comerciale se ia prin vointa (votul) creditorilor, judecatorul
nefacand altceva decat sa confirme acea vointa", iar posibilitatea
"ca viata unei societati sa depinda doar de vointa unor alti comercianti,
numai pentru ca au pozitie de creditor fata de societatea respectiva", contravine
garantiilor libertatii comertului si protectiei concurentei loiale, prevazute
la art. 134 alin. (2) din Constitutie. Se arata ca o asemenea "decizie
hotaratoare pentru continuarea activitatii unei societati comerciale printr-o
reorganizare nu trebuie sa fie atributul altor interese". In opinia
autorului exceptiei aceleasi principii constitutionale sunt incalcate si de
art. 69 alin. (2) din Legea nr. 64/1995, republicata, care "dispune in mod
imperativ inceperea procedurii falimentului de catre judecatorul-sindic, daca
nici un plan de reorganizare nu este confirmat". Se mai sustine ca
dispozitiile art. 79 din Legea nr. 64/1995, republicata, prin care se da
dreptul creditorului "sa ceara judecatorului-sindic ridicarea dreptului
debitorului de a-si conduce propria activitate", incalca prevederile art.
49 si ale art. 134 alin. (2) din Constitutie, intrucat se restrange exercitiul
dreptului debitorului de a-si administra activitatea.
Tribunalul Iasi - Judecatorul-sindic, exprimandu-si opinia, apreciaza ca
exceptia este neintemeiata, pentru ca "Debitorul aflat in incetare de
plati nu este supus unor constrangeri neconstitutionale atunci cand creditorii
nu accepta planul, ci unei sanctiuni justificate pentru prezentarea unui
proiect necorespunzator sau pentru o conduita culpabila". Se mai arata ca
"judecatorul-sindic se supune numai legii, pronuntand o solutie de
infirmare a planului, si nu numai vointei nemijlocite a creditorilor, deoarece
se au in vedere si celelalte elemente obligatorii pentru plan", iar
inceperea obligatorie a procedurii falimentului vizeaza tocmai atingerea
scopului legii, acela de instituire a unei proceduri pentru plata pasivului
debitorului.
Potrivit prevederilor art. 24 alin. (1) din Legea nr. 47/1992, republicata,
incheierea de sesizare a fost comunicata presedintilor celor doua Camere ale
Parlamentului si Guvernului, pentru a-si exprima punctele de vedere asupra
exceptiei de neconstitutionalitate.
Presedintele Camerei Deputatilor, in punctul sau de vedere, apreciaza ca
exceptia ridicata nu este intemeiata, intrucat "Examinarea principalelor
atributii ale judecatorului-sindic, conferite de art. 10 din lege, indica
faptul ca acesta are rolul de a efectua un control de legalitate a procedurii.
Faptul ca, potrivit art. 68 din lege, judecatorul-sindic confirma planul
acceptat de anumite categorii de creditori nu ii afecteaza statutul
juridic". Se mai arata ca numai creditorii "ale caror interese
patrimoniale sunt in cauza, iar nu judecatorul-sindic, pot evalua oportunitatea
unui plan". In ceea ce priveste prevederile art. 49 din Constitutie, se
arata ca acestea se refera strict la drepturile si libertatile fundamentale
stabilite in titlul II din Constitutie, iar "Dreptul unui comerciant
debitor - persoana fizica sau societate comerciala - de a-si conduce
activitatea comerciala nu poate fi subsumat, in mod expres, drepturilor si
libertatilor fundamentale, consacrate constitutional". Se apreciaza ca
Legea nr. 64/1995 reprezinta un instrument juridic destinat: "sa protejeze
libertatea comertului, prin eliminarea, in ultima instanta, de pe piata, a
comerciantilor care obstructioneaza sistemul economic"; "sa mentina
concurenta loiala, prin ocrotirea creditului si a creditorilor diligenti";
"sa creeze cadrul favorabil pentru valorificarea tuturor factorilor de
productie, prin reintroducerea in circuitul comercial a bunurilor rezultate din
reorganizare, lichidare sau faliment".
Guvernul, in punctul sau de vedere, apreciaza, de asemenea, ca exceptia
ridicata nu este intemeiata, deoarece "Libertatea comertului, protejata de
prescriptiile constitutionale, nu poate avea un sens univoc si nu se poate
metamorfoza, in nici un caz, intr-o permisiune acordata debitorilor de a se
folosi in mod abuziv de anumite mecanisme pentru a intarzia sau a nu plati
deloc datoriile care le incumba". Pe de alta parte, se arata in acelasi
punct de vedere, "Gradul de implicare a instantei de judecata in validarea
unui plan de redresare nu este influentat si nu influenteaza dreptul
creditorilor de a hotari asupra viabilitatii planului respectiv, intrucat este
vorba de protejarea creantelor pe care acestia trebuie sa le incaseze de la
debitorul lor". Interzicerea administrarii societatii de catre debitor, se
arata in continuare, reprezinta o limitare a prerogativelor adunarii generale
sau ale administratorului societatii, "impusa de interesul general in
cauza, respectiv protejarea creditorilor de actiunea debitorului de risipire a
averii sale, in mod abuziv sau neintentionat".
Presedintele Senatului nu a transmis punctul sau de vedere.
CURTEA,
examinand incheierea de sesizare, punctele de vedere ale presedintelui Camerei
Deputatilor si Guvernului, sustinerile autorului exceptiei si ale partilor
prezente, concluziile procurorului, raportul intocmit de judecatorul-raportor,
dispozitiile legale criticate, raportate la prevederile Constitutiei, precum si
dispozitiile Legii nr. 47/1992, retine urmatoarele:
Curtea Constitutionala a fost legal sesizata si este competenta, potrivit
dispozitiilor art. 144 lit. c) din Constitutie, precum si ale art. 1 alin. (1),
ale art. 2, 3, 12 si 23 din Legea nr. 47/1992, republicata, sa solutioneze
exceptia de neconstitutionalitate ridicata.
Prin Incheierea din 10 mai 2000, pronuntata in Dosarul nr. 34/1999,
Tribunalul Iasi - Judecatorul-sindic a sesizat Curtea Constitutionala cu
exceptia de neconstitutionalitate a prevederilor art. 68, art. 69 alin. (2) si
ale art. 79 din Legea nr. 64/1995 privind procedura reorganizarii judiciare si
a falimentului, republicata in Monitorul Oficial al Romaniei, Partea I, nr. 608
din 13 decembrie 1999.
Cu privire la dispozitiile art. 68 din legea mentionata Curtea observa ca,
desi atat in incheierea de sesizare, cat si in cuprinsul cererii prin care s-a
ridicat exceptia de neconstitutionalitate se face referire la ansamblul
dispozitiilor cuprinse in acest articol, din motivarea exceptiei rezulta insa
ca in realitate se critica numai alin. (1) al acestuia.
Prin urmare, Curtea retine ca dispozitiile legale ce fac obiectul
controlului de constitutionalitate sunt cuprinse in art. 68 alin. (1), art. 69
alin. (2) si art. 79 din Legea nr. 64/1995, republicata, textele avand
urmatorul cuprins:
Art. 68 alin. (1)
"Un plan va fi confirmat de judecatorul-sindic, daca cel putin doua
dintre categoriile de creditori mentionate la art. 67 alin. (4) accepta
planul.";
Art. 69 alin. (2)
"Daca nici un plan nu este confirmat, tribunalul va dispune ca
judecatorul-sindic sa inceapa de indata procedura falimentului, in conditiile
art. 77 si urmatoarele.";
Art. 79
"(1) In lipsa unui plan de reorganizare, confirmat de
judecatorul-sindic in conditiile art. 68, debitorul, un creditor, comitetul
creditorilor sau camera de comert si industrie teritoriala poate adresa
judecatorului-sindic o cerere de a se ridica debitorului dreptul de a-si
conduce activitatea.
(2) Judecatorul-sindic va examina, in termen de 10 zile, o astfel de
cerere, intr-o sedinta la care vor fi citati debitorul, creditorii,
administratorul, comitetul creditorilor si camera de comert si industrie
teritoriala. Cererea va putea fi admisa numai motivat, printre motive figurand
pierderile continue din averea debitorului sau lipsa probabilitatii de
realizare a unui plan rational de activitate.
(3) Daca cererea este admisa, judecatorul-sindic va dispune si aplicarea de
indata a dispozitiilor prezentei sectiuni."
Prin critica de neconstitutionalitate se sustine ca ar fi incalcate
dispozitiile art. 49, 123 si ale art. 134 alin. (2) din Constitutie. Din
analiza motivarii exceptiei Curtea retine insa ca privitor la dispozitiile art.
134 alin. (2) din Constitutie autorul exceptiei a avut in vedere doar pe cele
cuprinse la lit. a) a alin. (2). Aceste dispozitii constitutionale prevad:
Art. 49
"(1) Exercitiul unor drepturi sau al unor libertati poate fi restrans
numai prin lege si numai daca se impune, dupa caz, pentru: apararea sigurantei
nationale, a ordinii, a sanatatii ori a moralei publice, a drepturilor si a
libertatilor cetatenilor; desfasurarea instructiei penale; prevenirea consecintelor
unei calamitati naturale ori ale unui sinistru deosebit de grav.
(2) Restrangerea trebuie sa fie proportionala cu situatia care a
determinat-o si nu poate atinge existenta dreptului sau a libertatii.";
Art. 123
"(1) Justitia se infaptuieste in numele legii.
(2) Judecatorii sunt independenti si se supun numai legii.";
Art. 134 alin. (2) lit. a)
"Statul trebuie sa asigure:
a) libertatea comertului, protectia concurentei loiale, crearea cadrului
favorabil pentru valorificarea tuturor factorilor de productie;"
Analizand exceptia de neconstitutionalitate ridicata, Curtea
Constitutionala constata ca dispozitiile legale criticate contin norme de
natura procedurala. In consecinta, avand in vedere dispozitiile art. 125 alin.
(3) din Constitutie, potrivit carora "Competenta si procedura de judecata
sunt stabilite de lege", Curtea retine ca intra in competenta exclusiva a
legiuitorului stabilirea normelor procedurale, inclusiv a termenelor in care
anumite acte procedurale trebuie indeplinite spre a putea produce efecte.
In ceea ce priveste sustinerea potrivit careia dispozitiile legale
criticate contravin dispozitiilor art. 123 din Constitutie, se observa ca, in
lumina reglementarilor Legii nr. 64/1995, republicata, intreaga procedura a
reorganizarii judiciare si a falimentului se desfasoara in fata instantelor
judecatoresti legal constituite, in conformitate cu prevederile
constitutionale, care pronunta hotarari intemeiate pe reglementarile legale in
vigoare, hotarari ce sunt supuse controlului judiciar ierarhic prin exercitarea
cailor legale de atac. Asa fiind, Curtea constata ca dispozitiile legale
criticate nu contravin prevederilor art. 123 din Constitutie.
Judecatorul-sindic, confirmand sau infirmand planul de reorganizare ori de
lichidare, o face printr-o hotarare judecatoreasca pronuntata in temeiul legii,
ceea ce impune judecatorului sa ia in considerare acordul creditorilor. Asa cum
rezulta din prevederile art. 68 alin. (1) din Legea nr. 64/1995, republicata,
confirmarea unui plan (indiferent daca acesta este depus de debitor sau de unii
dintre creditori) este conditionata de acceptarea sa de catre "cel putin
doua dintre categoriile de creditori mentionate la art. 67 alin. (4)" din
aceeasi lege. Aceste categorii de creditori sunt, conform alin. (4) al art. 67:
"a) creditorii avand garantii reale; b) creditorii mentionati la art. 108
pct. 3 si 6; c) creditorii chirografari." Este echitabil ca planul de
reorganizare sau de lichidare sa fie confirmat numai daca el este acceptat de
creditorii cei mai importanti, pentru considerentul ca numai acestia sunt in
masura sa aprecieze daca acel plan corespunde sau nu intereselor lor legitime,
precum si daca el este de natura sa garanteze recuperarea intr-un timp cat mai
scurt a creantelor lor.
Cu privire la dispozitiile art. 69 alin. (2) din Legea nr. 64/1995,
republicata, text care prevede obligatia tribunalului de a dispune inceperea
procedurii falimentului in cazul in care nici un plan nu este confirmat, Curtea
retine ca aceasta prevedere are drept scop asigurarea desfasurarii cu
operativitate a procesului in vederea realizarii intereselor legitime ale
creditorilor. Neinceperea procedurii falimentului dupa trecerea termenului
prevazut pentru depunerea si confirmarea unui plan de reorganizare sau de
lichidare, in cazul in care nu s-a depus si nu s-a confirmat un plan
corespunzator, ar impiedica in mod evident finalizarea procedurii falimentului,
realizarea scopului acestuia si ar prelungi starea de incertitudine in
detrimentul bunei functionari a economiei. Curtea retine ca obligatia statului,
inscrisa in art. 134 alin. (2) lit. a) din Constitutie, de a asigura, printre
altele, crearea unui cadru favorabil pentru valorificarea tuturor factorilor de
productie, vizeaza deopotriva pe toti agentii economici, atat pe debitori, ale
caror datorii trebuie executate in conditiile legii, cat si pe creditori, fata
de care statul trebuie sa creeze conditii adecvate pentru recuperarea
creantelor.
Pe de alta parte, nerezolvarea situatiilor de insolvabilitate poate leza
interesele generale ale societatii, intrucat aceasta determina existenta in
lant a arieratelor, diminuarea capacitatii de plata si a posibilitatii
continuarii activitatii si a altor agenti economici, inclusiv a posibilitatilor
realizarii veniturilor bugetului de stat si ale bugetelor locale. Avand in
vedere aceste considerente, Curtea constata ca dispozitiile legale criticate nu
incalca nici prevederile art. 134 alin. (2) lit. a) din Constitutie.
Cu referire la sustinerea ca prevederile art. 79 din Legea nr. 64/1995,
republicata, incalca dispozitiile art. 49 din Constitutie, se constata ca in
realitate acestea nu dispun restrangerea exercitiului vreunui drept. Acest text
legal prevede posibilitatea oricarui creditor, a comitetului creditorilor,
precum si a camerei de comert si industrie teritoriale ca, in lipsa unui plan
de reorganizare confirmat, sa ceara ridicarea dreptului debitorului de a-si
conduce activitatea. O asemenea cerere urmeaza sa fie examinata de
judecatorul-sindic in prezenta tuturor partilor interesate si va putea fi
admisa motivat, in scopul stoparii pierderilor continue din averea debitorului.
Este adevarat ca in cazul admiterii cererii hotararea judecatorului-sindic
ingradeste exercitiul dreptului debitorului de a-si conduce activitatea, dar
acest drept nu se incadreaza in categoria celor la care se refera art. 49 din
Constitutie si prin urmare nu se poate retine incalcarea acestui text
constitutional. Posibilitatea de a ridica dreptul debitorului de a-si conduce
activitatea se inscrie in reglementarile menite sa asigure indeplinirea
obligatiei statului de a ocroti libertatea comertului, concurenta loiala si
conditiile necesare pentru valorificarea tuturor factorilor de productie.
Fata de toate aceste considerente, Curtea urmeaza sa respinga exceptia de
neconstitutionalitate, ca fiind nefondata.
Pentru motivele expuse, in temeiul art. 144 lit. c) si al art. 145 alin.
(2) din Constitutie, precum si al art. 12, al art. 13 alin. (1) lit. A.c) si al
art. 23 din Legea nr. 47/1992, republicata,
CURTEA
In numele legii
DECIDE:
Respinge exceptia de neconstitutionalitate a dispozitiilor art. 68 alin.
(1), art. 69 alin. (2) si ale art. 79 din Legea nr. 64/1995 privind procedura
reorganizarii judiciare si a falimentului, republicata, exceptie ridicata de
Societatea Comerciala "Cerealcom" - S.A. din Iasi in Dosarul nr.
34/1999 COM al Tribunalului Iasi - Judecatorul-sindic.
Definitiva si obligatorie.
Pronuntata in sedinta publica din data de 7 februarie 2001.
PRESEDINTELE CURTII CONSTITUTIONALE,
LUCIAN MIHAI
Magistrat asistent sef,
Claudia Miu