DECIZIE Nr. 503 din 16 noiembrie 2004
referitoare la exceptia de neconstitutionalitate a dispozitiilor art. III alin.
(2) din Ordonanta de urgenta a Guvernului nr. 33/2001 privind unele masuri
referitoare la salarizarea functionarilor publici si a altor categorii de
personal din sectorul bugetar, precum si a personalului din organele
autoritatii judecatoresti si cele ale art. 12 alin. (4) din Legea bugetului de
stat pe anul 2002 nr. 743/2001
ACT EMIS DE: CURTEA CONSTITUTIONALA
ACT PUBLICAT IN: MONITORUL OFICIAL NR. 53 din 17 ianuarie 2005

Ioan Vida - presedinte
Nicolae Cochinescu - judecator
Aspazia Cojocaru - judecator
Constantin Doldur - judecator
Kozsokar Gabor - judecator
Acsinte Gaspar - judecator
Petre Ninosu - judecator
Ion Predescu - judecator
Serban Viorel Stanoiu - judecator
Ion Tiuca - procuror
Daniela Ramona Maritiu - magistrat-asistent
Pe rol se afla solutionarea exceptiei de neconstitutionalitate a
dispozitiilor art. III alin. (2) din Ordonanta de urgenta a Guvernului nr.
33/2001 privind unele masuri referitoare la salarizarea functionarilor publici
si a altor categorii de personal din sectorul bugetar, precum si a personalului
din organele autoritatii judecatoresti si cele ale art. 12 alin. (4) din Legea
bugetului de stat pe anul 2002 nr. 743/2001, exceptie ridicata de Stanciu Elena
Melania, Florescu Elisabeta, Popescu Aida Oana, Manea Iulia Lacramioara,
Steliana Draghita, Gheorghe Badescu Ioana Cristina, Alexandru Niculina, Ciobanu
Corina, Constantinescu Luchian Constantin, Cioata Andreea, Cristus Nicoleta,
Ghita Lucia Ecaterina, Gaina Carmen Veronica, Mera Luciana, Marcu Eleni
Cristina, Nenita Simona, Pacuraru Maria, Popa Marinela, Savonea Lia, Sandu
Gheorghita, Sega Marius, Terceanu Valeriu Mihail, Tripadus Maria, Corbu Corina,
Badoiu Catalin, Giurca Teodora, Nitu Daniela, Rolea Gabriela, Nastase Tatiana
Gabriela, Cornea Adina, Mirea Ecaterina Mariana, Balan Carmen, Raducu Olimpia,
Mocanu Elisabeta, Batranu Nicoleta, Danaila Veronica, Gavris Marilena, Grigore
Daniela, Ilie Nadia, Dumineca Virginia, Parvu Magdalena, Bura Vasilica, Haraga
Cristian, Cucu Olimpia, Duta Rodica, Trestianu Viorica, Prelipcean Iulia,
Holban Madalina, Mihalcea Doinita, Prujoiu Veronica, Bogdanescu Madalina,
Andreescu Daniela, Gavrilescu Elena, Ionescu Ana, Bornaz Beatrice, Burlacu
Rozalia, Buzatu Marinela, Draghici Andreea, Serban Luminita, Istodorescu
Mariana, Antosica Elena, Nuta Liliana, Neagu Elena, Popa Fanela, Popa
Constanta, Radut Manuela, Gustea Rodica, Croitoru Mihaela, Toma Elena, Dobre
Tinca, Ardeleanu Maria, Ispas Valentina, David Elena, Matoaica Marina, Vasile
Madalina, Roceanu Mihaela, Onofrei Stanica, Marin Luminita, Zamfir Elena, Epure
Venera, Tuca Irina, Tanase Ilonka, Angelescu Mihaela, Dunca Raluca Meda, Vasile
Mihai, Ion Aurica, Boiciu Eleonora, Ionita Mariana, Ursu Diana, Milea Draguta,
Tudose Badea Marius, Florescu Gabriela, Albulescu Claudia, Angheluta Ioana,
Badin Tania, Balasa Adrian, Bogdan Ioana, Branzoiu Laurentiu, Bunea Tatiana
Loredana, Ceausescu Maria, Chirita Marina, Chiujdea Brandusa, Ciobotaru Simona,
Coman Georgeta, Craciunescu Cristiana, Dudu Daniela Anica, Frunza Lucia, Gavrea
Loneta, Gheorghe Badescu Renato, Herea Dana, Marian Diana, Micu Ileana
Gabriela, Mitrea Adina, Mocanu Alexandra, Morosanu Raluca, Plesa Laura, Pastila
Razvan, Popescu Andreea, Radac Cristina, Radulescu Iulia, Starcea Monica,
Stanoiu Adina, Stemate Daniela, Stoian Mihaela, Stoica Andreea, Stefan
Cristina, Umbres Alexandru, Varzaru Maria, Vilceleanu Cristina, Vladescu
Liliana, Zamfir Doru Catalin, Lazar Zefira Marioara, Constantinescu Rodica
Elena, Acasandrei Nicoleta, Barbu Raluca, Bothaza Andreea, Bunget Andreea,
Carabulea Elena, Dragoescu Gabriela, Faragau Lavinia, Gavarna Carmen, Marian
Erika, Mustatea Aurelia Lorena, Negrea Cristina Maria, Niculescu Andreea, Onu
Gabriel Julieta, Popescu Maria, Radu Brateni Elena, Ramboaca Raluca, Stefan
Elena Isabela, Singer Valentina, Stancescu Petra, Stancescu Veronica Georgeta,
Tanase Ionela Mariana, Zambila Luana, Ghiurca Mihaela, Ionescu Luminita,
Costache Magda, Soare Carmen, Ionescu Cristiana, Dinescu Iuliana, Boc Florenta,
Balan Arleziana, Dinca Victoria, Neculae Florentina, Toma Lucica, Lazar
Cristina, Apostolescu Elena, Eftimie Marius, Morariu Elena, Eftimie Minodora
Corina, Firoiu Mihai, Marin Stefan, Petcu Valentina, Ionescu Georgeta, Dragomir
Elena, Ispas Doina, Mielu Maria, Radoi Silviu, Dragnea Elena, Braticevici
Tudor, Popa Catalin, Morozova Gabriela, Cristea Mariana, Giorgi Camelia, Hertug
Ana, Istrate Angela, Lupu Cristina, Radu Daniela, Cretescu Emanuela, Burcea
Lucica, Axinte Mihaela, Spircu Mirela, Tandalache Mariana, Radu Mita, Moraret
Cosmin, Anghel Mariana, Badulescu Simona, Baltaretu Claudia, Baltaretu George,
Ionita Gheorghita, Popovici Mihaela, Marin Gabriela, Tudosie Cristina, Grosu
Emi Daniela, Trandafirescu Jeni, Iagar Adriana, Licu Ilie, Trica Raluca, Bucau
Amelia, Martin Bianca, Sandulescu Melania, Paun Vera, Armeanu Sofica, Baciu
Cristina, Costache Daniela, Georgescu Elena, Sandu Iuliana, Stefan Daniela,
Voicu Florentina, Bogoi Mirela, Erghelie Constanta, Paraschiv Irina, Voicu
Ioana, Marin Paul Antonio, Marin Mihaela, Radu Daniela, Eftimie Radita,
Constantinescu Mariana, Beloiu Alina Daniela, Cotta Florica, Ion Ionela,
Mihailescu Steliana, Moisescu Constanta, Navala Maria, Pana Silvia, Pod Mirela,
Radulescu Madalina, Stegaru Georgeta, Tandarescu Bianca, Telechi Cornelia,
Iconomu Costica, Radu Laura, Tanasescu Daniela Ileana, Podosu Coralia
Constantina, Vlaicu Anca, Badoiu Enrica, Lupu Miruna, Rosu Elena, Segarcianu
Cornelia, Nastase Diana Gabriela, Corbeanu Camelia, Mancea Steliana si Badoiu
Catalin Gabriel in dosarele nr. 4.980/LM/2004, nr. 5.350/LM/2004, respectiv nr.
5.346/LM/2004 ale Tribunalului Bucuresti - Sectia a VIII-a conflicte de munca
si litigii de munca.
La apelul nominal raspunde Ministerul Justitiei, prin consilier juridic
Angelica Bratu, lipsind celelalte parti, fata de care procedura de citare este
legal indeplinita.
Curtea, avand in vedere ca exceptiile de neconstitutionalitate ridicate in
dosarele nr. 433D/2004, nr. 491D/2004 si nr. 540D/2004 au continut identic,
pune in discutie, din oficiu, problema conexarii cauzelor.
Atat consilierul juridic al Ministerului Justitiei, cat si reprezentantul
Ministerului Public sunt de acord cu conexarea dosarelor.
Curtea, in temeiul art. 53 alin. (5) din Legea nr. 47/1992, dispune
conexarea dosarelor nr. 491D/2004 si nr. 540D/2004 la Dosarul nr. 433D/2004,
care este primul inregistrat.
Cauza fiind in stare de judecata, consilierul juridic al Ministerului
Justitiei pune concluzii de respingere a exceptiei de neconstitutionalitate. In
acest sens arata ca art. 53 din Constitutie face parte din capitolul
"Drepturi si libertati fundamentale", avand in vedere drepturile din
acest capitol. Drepturile reglementate de Ordonanta de urgenta a Guvernului nr.
33/2001 nu se regasesc printre drepturile fundamentale reglementate de
Constitutie, prevederile art. 53 din Constitutie nefiind incidente in cauza
dedusa judecatii. In concluzie, arata ca exceptia de neconstitutionalitate a
dispozitiilor art. III alin. (2) din Ordonanta de urgenta a Guvernului nr.
33/2001 si ale art. 12 alin. (4) din Legea nr. 743/2001 este neintemeiata.
Reprezentantul Ministerului Public pune concluzii de respingere a exceptiei
de neconstitutionalitate ca inadmisibila. In acest sens arata ca, pe de-o
parte, drepturile reglementate de dispozitiile de lege criticate nu sunt
prevazute de dispozitiile constitutionale, iar pe de alta parte, textele
criticate s-au aplicat pe o perioada determinata.
CURTEA,
avand in vedere actele si lucrarile dosarului, retine urmatoarele:
Prin incheierile din 8 iulie 2004, 5 august 2004 si 6 septembrie 2004,
pronuntate in dosarele nr. 4.980/LM/2004, nr. 5.350/LM/2004 si, respectiv, nr.
5.346/LM/2004, Tribunalul Bucuresti - Sectia a VIII-a conflicte de munca si
litigii de munca a sesizat Curtea Constitutionala cu exceptia de
neconstitutionalitate a dispozitiilor art. III alin. (2) din Ordonanta de
urgenta a Guvernului nr. 33/2001 privind unele masuri referitoare la
salarizarea functionarilor publici si a altor categorii de personal din
sectorul bugetar, precum si a personalului din organele autoritatii
judecatoresti si cele ale art. 12 alin. (4) din Legea bugetului de stat pe anul
2002 nr. 743/2001.
In motivarea exceptiei de neconstitutionalitate, autorii acesteia sustin ca
dispozitiile de lege criticate sunt neconstitutionale, deoarece suspendarea
aplicarii unei legi prin care se recunoaste un drept echivaleaza cu
restrangerea exercitiului acelui drept, fara a exista vreuna dintre situatiile
in care art. 53 din Constitutie permite restrangerea exercitiului unor drepturi.
Tribunalul Bucuresti - Sectia a VIII-a conflicte de munca si litigii de
munca opineaza in sensul ca exceptia de neconstitutionalitate este intemeiata.
In acest sens arata ca suspendarea aplicarii dispozitiilor care prevad
acordarea unei prime de vacanta prin Ordonanta de urgenta a Guvernului nr.
33/2001 si prelungirea termenului de suspendare prin Legea nr. 743/2001
echivaleaza cu restrangerea exercitiului dreptului de a beneficia de prima de
vacanta, aducand atingere existentei acestui drept, fara a fi incidente vreuna
dintre situatiile prevazute de dispozitiile art. 53 din Constitutie.
In conformitate cu dispozitiile art. 30 alin. (1) din Legea nr. 47/1992,
incheierea de sesizare a fost comunicata presedintilor celor doua Camere ale
Parlamentului, Guvernului, precum si Avocatului Poporului, pentru a-si formula
punctele de vedere cu privire la exceptia ridicata.
Guvernul apreciaza ca exceptia de neconstitutionalitate este neintemeiata.
Arata ca dispozitiile criticate nu privesc drepturi fundamentale ale
cetatenilor, statuate de Constitutie. Prima de concediu este un drept salarial
suplimentar, care nu este prevazut de Constitutie, ci a fost reglementat cu
scopul imbunatatirii calitatii vietii salariatilor, in masura in care resursele
financiare ale bugetului permit aceasta, dispozitiile art. 53 din Constitutie
nefiind relevante in cauza dedusa judecatii.
Avocatul Poporului, in ceea ce priveste critica de neconstitutionalitate a
dispozitiilor art. III alin. (2) din Ordonanta de urgenta a Guvernului nr.
33/2001 fata de art. 53 din Constitutie, arata ca aceasta este neintemeiata.
Astfel, suspendarea aplicarii unor dispozitii legale in baza carora se acorda
magistratilor prima pentru concediul de odihna nu pune in discutie restrangerea
exercitiului unor drepturi sau libertati fundamentale. In ceea ce priveste
critica de neconstitutionalitate a dispozitiilor art. 12 alin. (4) din Legea
nr. 743/2001 fata de cele ale art. 53 din Constitutie, arata ca, potrivit
principiului anualitatii bugetului de stat, care este de natura
constitutionala, Legea nr. 743/2001 a fost in vigoare in cursul anului 2002,
perioada pentru care s-a aprobat bugetul de stat. Astfel, actul normativ care
contine textul criticat nu mai este in vigoare, fiind incidente prevederile
art. 29 alin. (1) din Legea nr. 47/1992, exceptia dispozitiilor art. 12 alin.
(4) din Legea nr. 743/2001 fiind inadmisibila.
Presedintii celor doua Camere ale Parlamentului nu au comunicat punctele
lor de vedere cu privire la exceptia de neconstitutionalitate.
CURTEA,
examinand incheierea de sesizare, punctele de vedere ale Guvernului si
Avocatului Poporului, raportul intocmit de judecatorul-raportor, sustinerile
partii prezente, concluziile procurorului, dispozitiile legale criticate,
raportate la prevederile Constitutiei, precum si dispozitiile Legii nr.
47/1992, retine urmatoarele:
Curtea Constitutionala a fost legal sesizata si este competenta, potrivit
dispozitiilor art. 146 lit. d) din Constitutie, ale art. 1 alin. (2), ale art.
2, 3, 10 si 29 din Legea nr. 47/1992, sa solutioneze exceptia de
neconstitutionalitate ridicata.
Obiectul exceptiei de neconstitutionalitate il constituie dispozitiile art.
III alin. (2) din Ordonanta de urgenta a Guvernului nr. 33/2001 privind unele
masuri referitoare la salarizarea functionarilor publici si a altor categorii
de personal din sectorul bugetar, precum si a personalului din organele
autoritatii judecatoresti, publicata in Monitorul Oficial al Romaniei, Partea
I, nr. 108 din 2 martie 2001, precum si dispozitiile art. 12 alin. (4) din
Legea bugetului de stat pe anul 2002 nr. 743/2001, publicata in Monitorul
Oficial al Romaniei, Partea I, nr. 784 din 11 decembrie 2001, textele de lege
criticate avand urmatorul continut:
- Art. III alin. (2) din Ordonanta de urgenta a Guvernului nr. 33/2001:
"De asemenea, se suspenda pana la data de 1 ianuarie 2002 aplicarea
prevederilor art. 41^1 alin. (1) care cuprind dispozitii referitoare la
acordarea primei pentru concediul de odihna si ale art. 45 alin. (1) referitoare
la cuantumul sporului cu care se platesc orele lucrate peste durata normala a
timpului de munca din Legea nr. 50/1996 privind salarizarea si alte drepturi
ale personalului din organele autoritatii judecatoresti, republicata in
Monitorul Oficial al Romaniei, Partea I, nr. 563 din 18 noiembrie 1999,
modificata si completata prin Ordonanta Guvernului nr. 83/2000 pentru
modificarea si completarea Legii nr. 50/1996 privind salarizarea si alte
drepturi ale personalului din organele autoritatii judecatoresti, publicata in
Monitorul Oficial al Romaniei, Partea I, nr. 425 din 1 septembrie 2000, precum
si aplicarea prevederilor art. IV referitoare la acordarea primei cu ocazia
plecarii in concediul de odihna din Ordonanta de urgenta a Guvernului nr.
237/2000 pentru modificarea Legii nr. 21/1999 pentru prevenirea si sanctionarea
spalarii banilor, publicata in Monitorul Oficial al Romaniei, Partea I, nr. 614
din 29 noiembrie 2000.";
- Art. 12 alin. (4) din Legea nr. 743/2001: "Termenele prevazute la
art. III din Ordonanta de urgenta a Guvernului nr. 33/2001 privind unele masuri
referitoare la salarizarea functionarilor publici si a altor categorii de
personal din sectorul bugetar, precum si a personalului din organele
autoritatii judecatoresti, aprobata si modificata prin Legea nr. 386/2001, se
prelungesc pana la data de 31 decembrie 2002."
Autorul exceptiei sustine ca dispozitiile legale criticate incalca
prevederile constitutionale cuprinse in art. 53 alin. (1), ce au urmatorul
continut:
- Art. 53 alin. (1): "Exercitiul unor drepturi sau al unor libertati
poate fi restrans numai prin lege si numai daca se impune, dupa caz, pentru:
apararea securitatii nationale, a ordinii, a sanatatii ori a moralei publice, a
drepturilor si a libertatilor cetatenilor; desfasurarea instructiei penale;
prevenirea consecintelor unei calamitati naturale, ale unui dezastru ori ale
unui sinistru deosebit de grav."
Prin art. I pct. 38 din Ordonanta Guvernului nr. 83/2000 pentru modificarea
si completarea Legii nr. 50/1996 a fost introdus articolul 41^1, care dispune
ca magistratii si celelalte categorii de personal salarizate in baza acestei
legi au dreptul pe perioada concediului de odihna, pe langa indemnizatia de
concediu, la o prima egala cu indemnizatia bruta sau, dupa caz, salariul de
baza brut, din luna anterioara plecarii in concediu, care se impoziteaza
separat. Prin art. III alin. (2) din Ordonanta de urgenta a Guvernului a fost
suspendata aplicarea acestor prevederi pana la data de 1 ianuarie 2002, acest
termen fiind prelungit, succesiv, prin Legea bugetului de stat pe anul 2002 nr.
743/2001 si Legea bugetului asigurarilor sociale de stat pe anul 2002 nr.
744/2001, Legea bugetului de stat pe anul 2003 nr. 631/2002 si Legea bugetului
asigurarilor sociale de stat pe anul 2003 nr. 632/2002, Legea bugetului de stat
pe anul 2004 nr. 507/2003 si Legea bugetului asigurarilor sociale de stat pe
anul 2004 nr. 519/2003 si prin Legea nr. 511/2004, pana la data de 31 decembrie
2002, 31 decembrie 2003, 31 decembrie 2004, respectiv 31 decembrie 2005.
Examinand exceptia de neconstitutionalitate, Curtea constata ca textul art.
53 din Constitutie stabileste conditiile si limitele restrangerii exercitiului
unor drepturi sau al unor libertati. El are in vedere insa drepturile si libertatile
fundamentale inscrise in capitolul II al titlului II din Constitutia Romaniei,
nu si alte drepturi. Or, cele cuprinse in dispozitiile de lege criticate se
refera la beneficiul unor drepturi salariale suplimentare, cum este si prima de
concediu, ceea ce nu constituie un drept constitutional fundamental,
prevederile art. 53 din Constitutie nefiind incidente in cauza.
Pentru considerentele expuse mai sus, in temeiul art. 146 lit. d) si al
art. 147 alin. (4) din Constitutie, precum si al art. 1 - 3, al art. 11 alin.
(1) lit. A.d) si al art. 29 din Legea nr. 47/1992, cu majoritate de voturi,
CURTEA CONSTITUTIONALA
In numele legii
DECIDE:
Respinge exceptia de neconstitutionalitate a dispozitiilor art. III alin.
(2) din Ordonanta de urgenta a Guvernului nr. 33/2001 privind unele masuri
referitoare la salarizarea functionarilor publici si a altor categorii de
personal din sectorul bugetar, precum si a personalului din organele
autoritatii judecatoresti si cele ale art. 12 alin. (4) din Legea bugetului de
stat pe anul 2002 nr. 743/2001, exceptie ridicata in dosarele nr.
4.980/LM/2004, nr. 5.350/LM/2004, respectiv nr. 5.346/LM/2004, ale Tribunalului
Bucuresti - Sectia a VIII-a conflicte de munca si litigii de munca.
Definitiva si general obligatorie.
Pronuntata in sedinta publica din data de 16 noiembrie 2004.
PRESEDINTELE CURTII CONSTITUTIONALE,
prof. univ. dr. IOAN VIDA
Magistrat asistent,
Daniela Ramona Maritiu