DECIZIE Nr. 531 din 2 decembrie 2004
referitoare la exceptia de neconstitutionalitate a dispozitiilor art. 15 alin.
(5) din Ordonanta Guvernului nr. 102/2000 privind statutul si regimul
refugiatilor in Romania
ACT EMIS DE: CURTEA CONSTITUTIONALA
ACT PUBLICAT IN: MONITORUL OFICIAL NR. 39 din 12 ianuarie 2005
Ioan Vida - presedinte
Nicolae Cochinescu - judecator
Aspazia Cojocaru - judecator
Constantin Doldur - judecator
Kozsokar Gabor - judecator
Acsinte Gaspar - judecator
Petre Ninosu - judecator
Ion Predescu - judecator
Serban Viorel Stanoiu - judecator
Aurelia Popa - procuror
Mihaela Senia Costinescu - magistrat-asistent
Pe rol se afla solutionarea exceptiei de neconstitutionalitate a
dispozitiilor art. 15 alin. (5) din Ordonanta Guvernului nr. 102/2000 privind
statutul si regimul refugiatilor in Romania, exceptie ridicata de Li Qiaoxiu in
Dosarul nr. 6.357/2004 al Judecatoriei Sectorului 5 Bucuresti.
Dezbaterile au avut loc in sedinta publica din 25 noiembrie 2004 in
prezenta autorului exceptiei si a reprezentantului Ministerului Public, fiind
consemnate in incheierea de la acea data, cand Curtea a amanat pronuntarea la
data de 2 decembrie 2004, in vederea depunerii de note scrise de catre
reprezentantul autorului exceptiei.
CURTEA,
avand in vedere actele si lucrarile dosarului, retine urmatoarele:
Prin Incheierea din 2 august 2004, pronuntata in Dosarul nr. 6.357/2004,
Judecatoria Sectorului 5 Bucuresti a sesizat Curtea Constitutionala cu exceptia
de neconstitutionalitate a dispozitiilor art. 15 alin. (5) din Ordonanta
Guvernului nr. 102/2000 privind statutul si regimul refugiatilor in Romania,
exceptie ridicata de Li Qiaoxiu.
In motivarea exceptiei de neconstitutionalitate autorul arata ca, potrivit
textului de lege criticat, instanta este obligata sa solutioneze cauza in
termen de 30 de zile de la investire, fapt care incalca grav atat dreptul
judecatorului de a hotari in mod suveran asupra modului si timpului alocat
cercetarii judecatoresti, cat si dreptul reclamantului la un proces echitabil
si la solutionarea cauzei intr-un termen rezonabil. Calificarea termenului ca
atare se apreciaza in functie de circumstantele cauzei: complexitatea acesteia,
dificultatea administrarii probatoriului, aspectul international al situatiei.
Astfel, dreptul la un proces echitabil si la solutionarea intr-un termen rezonabil
nu poate fi redus la simpla formalitate a depunerii unei plangeri in instanta,
urmata de o cercetare judecatoreasca rapida si formala, facuta in conditiile
limitarii excesive a dreptului la aparare, ci inseamna posibilitatea efectiva
si reala de exercitare a dreptului la justitie si de participare directa la
propriul proces, cu valorificarea tuturor drepturilor procesuale. Prin urmare,
procedura de judecata trebuie sa respecte anumite exigente indeajuns de
rezonabile incat sa nu afecteze insasi existenta dreptului. Se invoca, in
sprijinul sustinerilor, jurisprudenta Curtii Europene a Drepturilor Omului,
respectiv cauza "Airey contra Irlandei", in motivarea careia s-a
retinut ca "un obstacol de fapt poate sa incalce prevederile Conventiei in
aceeasi masura ca un obstacol juridic".
Judecatoria Sectorului 5 Bucuresti arata ca termenul de 30 de zile in care
trebuie solutionata plangerea este un termen de recomandare, termen care nu
poate retine instanta in a efectua o cercetare judecatoreasca completa si a
acorda petentilor dreptul la un proces echitabil, cu solutionarea cauzei
intr-un termen rezonabil. Textul de lege criticat nu contine in realitate nici
o prevedere care sa contravina principiului infaptuirii justitiei in numele
legii, al independentei judecatorilor si al supunerii lor numai legii. De
asemenea, art. 15 alin. (5) din Ordonanta Guvernului nr. 102/2000 nu are
caracter discriminatoriu, deoarece procedura pentru acordarea statutului de
refugiat da expresie unei situatii juridice speciale, diferita de cea care
impune si justifica incidenta procedurii legale de drept comun.
In conformitate cu dispozitiile art. 30 alin. (1) din Legea nr. 47/1992,
incheierea de sesizare a fost comunicata presedintilor celor doua Camere ale
Parlamentului, Guvernului, precum si Avocatului Poporului, pentru a-si formula
punctele de vedere cu privire la exceptia ridicata.
Guvernul apreciaza ca procedura speciala de solutionare a plangerilor
impotriva hotararilor Oficiului National pentru Refugiati este instituita
pentru o categorie speciala de persoane si cu privire la o anumita categorie de
cereri ce comporta o urgenta evidenta. Avand la baza un criteriu rational, este
justificata o asemenea reglementare, diferita de cea a contenciosului
administrativ, ca si de alte proceduri prevazute de lege.
In acelasi timp, potrivit jurisprudentei Curtii Constitutionale si a Curtii
Europene a Drepturilor Omului, principiul egalitatii in drepturi si al
nediscriminarii nu are semnificatia instituirii uniformitatii in ceea ce
priveste tratamentul juridic aplicabil subiectelor de drept. Dimpotriva, se
impune un tratament juridic diferit in situatii diferite ori de cate ori
asemenea diferente se justifica in mod rational si obiectiv.
Avocatul Poporului arata ca dispozitiile art. 15 alin. (5) din Ordonanta
Guvernului nr. 102/2000 nu ingradesc sub nici un aspect liberul acces la
justitie, intrucat nu opresc partile interesate de a apela la instantele
judecatoresti, de a fi aparate si de a se prevala de toate garantiile procesuale
care conditioneaza, intr-o societate democratica, desfasurarea unui proces
echitabil. Instituirea unor termene mai scurte pentru solutionarea cauzelor se
justifica prin specificul proceselor respective si, totodata, da expresie
preocuparii legiuitorului de a asigura solutionarea acestora intr-un termen
rezonabil.
Presedintii celor doua Camere ale Parlamentului nu au comunicat punctele
lor de vedere cu privire la exceptia de neconstitutionalitate ridicata.
CURTEA,
examinand incheierea de sesizare, punctele de vedere ale Guvernului si
Avocatului Poporului, raportul intocmit de judecatorul-raportor, sustinerile
partii prezente, concluziile procurorului, dispozitiile legale criticate,
raportate la prevederile Constitutiei, precum si dispozitiile Legii nr.
47/1992, retine urmatoarele:
Curtea Constitutionala a fost legal sesizata si este competenta, potrivit
dispozitiilor art. 146 lit. d) din Constitutie, ale art. 1 alin. (2), ale art.
2, 3, 10 si 29 din Legea nr. 47/1992, sa solutioneze exceptia de
neconstitutionalitate ridicata.
Obiectul exceptiei de neconstitutionalitate il constituie art. 15 alin. (5)
din Ordonanta Guvernului nr. 102/2000 privind statutul si regimul refugiatilor
in Romania, publicata in Monitorul Oficial al Romaniei, Partea I, nr. 436 din 3
septembrie 2000, aprobata prin Legea nr. 323/2001, publicata in Monitorul
Oficial al Romaniei, Partea I, nr. 342 din 27 iunie 2001, cu modificarile
ulterioare, dispozitii care au urmatorul continut:
- Art. 15 alin. (5): "Plangerea se inainteaza de indata instantei
competente, care o va solutiona in termen de 30 de zile."
Autorul exceptiei sustine ca dispozitiile legale criticate incalca
prevederile constitutionale cuprinse in art. 21 alin. (3), potrivit carora
"Partile au dreptul la un proces echitabil si la solutionarea cauzelor
intr-un termen rezonabil", si prevederile art. 6 paragraful 1 din
Conventia pentru apararea drepturilor omului si a libertatilor fundamentale, in
conformitate cu care "Orice persoana are dreptul la judecarea in mod
echitabil, in mod public si intr-un termen rezonabil a cauzei sale [...]"
Examinand exceptia de neconstitutionalitate, Curtea constata ca textele
criticate ale Ordonantei Guvernului nr. 102/2000 privind statutul si regimul
refugiatilor in Romania reglementeaza o procedura speciala, si anume cea a
solutionarii plangerii pe care strainul solicitant al statutului de refugiat o
face impotriva hotararii de respingere a cererii, data de Oficiul National
pentru Refugiati.
Aceasta procedura de solutionare a plangerii este instituita pentru o
categorie speciala de persoane si cu privire la o anumita categorie de cereri
ce comporta o urgenta evidenta. Avand deci la baza un criteriu rational, este
justificata o asemenea reglementare, diferita de cea a procedurii
contenciosului administrativ, ca si de alte proceduri prevazute de lege.
In ceea ce priveste dispozitiile privind termenele in care urmeaza sa se
judece litigiile la care se refera ordonanta, acestea sunt in concordanta cu
prevederile art. 126 alin. (2) din Constitutie, care lasa libertate
legiuitorului sa reglementeze procedurile judiciare in spiritul exigentei
prevazute de art. 21 alin. (3) din Legea fundamentala, referitoare la
solutionarea litigiilor intr-un termen rezonabil.
Asa fiind, departe de a ingradi drepturi consacrate constitutional,
reglementarea prevazuta de art. 15 alin. (5) din Ordonanta Guvernului nr.
102/2000 constituie o garantie a aplicarii principiului prevazut de art. 6
paragraful 1 din Conventia pentru apararea drepturilor omului si a libertatilor
fundamentale privind judecarea unei cauze in mod echitabil si intr-un termen
rezonabil, in scopul inlaturarii oricaror abuzuri din partea partilor, prin
care s-ar tinde la tergiversarea nejustificata a solutionarii unui proces.
De altfel, Curtea constata ca s-a mai pronuntat asupra criticii avand ca
obiect dispozitiile art. 15 alin. (5) din Ordonanta Guvernului nr. 102/2000
prin Decizia nr. 295/2001, publicata in Monitorul Oficial al Romaniei, Partea
I, nr. 29 din 17 ianuarie 2002, si prin Decizia nr. 231/2004, publicata in
Monitorul Oficial al Romaniei, Partea I, nr. 561 din 24 iunie 2004, respingand
exceptia de neconstitutionalitate ca fiind neintemeiata.
Pentru considerentele expuse mai sus, in temeiul art. 146 lit. d) si al
art. 147 alin. (4) din Constitutie, precum si al art. 1 - 3, al art. 11 alin.
(1) lit. A.d) si al art. 29 din Legea nr. 47/1992,
CURTEA CONSTITUTIONALA
In numele legii
DECIDE:
Respinge exceptia de neconstitutionalitate a dispozitiilor art. 15 alin.
(5) din Ordonanta Guvernului nr. 102/2000 privind statutul si regimul
refugiatilor in Romania, exceptie ridicata de Li Qiaoxiu in Dosarul nr.
6.357/2004 al Judecatoriei Sectorului 5 Bucuresti.
Definitiva si general obligatorie.
Pronuntata in sedinta publica din data de 2 decembrie 2004.
PRESEDINTELE CURTII CONSTITUTIONALE,
prof. univ. dr. IOAN VIDA
Magistrat asistent,
Mihaela Senia Costinescu