DECIZIE Nr. 62 din 1 februarie 2005
privind constitutionalitatea dispozitiilor art. 25 din Regulamentul Camerei
Deputatilor
ACT EMIS DE: CURTEA CONSTITUTIONALA
ACT PUBLICAT IN: MONITORUL OFICIAL NR. 153 din 21 februarie 2005
Ioan Vida - presedinte
Nicolae Cochinescu - judecator
Aspazia Cojocaru - judecator
Constantin Doldur - judecator
Acsinte Gaspar - judecator
Kozsokar Gabor - judecator
Petre Ninosu - judecator
Ion Predescu - judecator
Serban Viorel Stanoiu - judecator
Doina Suliman - magistrat-asistent sef
In temeiul art. 146 lit. c) din Constitutie si al art. 27 alin. (1) din
Legea nr. 47/1992 privind organizarea si functionarea Curtii Constitutionale,
la data de 12 ianuarie 2005, presedintele Camerei Deputatilor, domnul Adrian
Nastase, a solicitat Curtii Constitutionale sa se pronunte asupra
constitutionalitatii dispozitiilor art. 25 din Regulamentul Camerei
Deputatilor.
Sesizarea de neconstitutionalitate a fost inregistrata la Curtea
Constitutionala sub nr. 184 din 12 ianuarie 2005 si constituie obiectul
Dosarului nr. 29C/2005.
In motivarea sesizarii se arata urmatoarele:
Articolul 25 din Regulamentul Camerei Deputatilor, care preia si dezvolta
norma constitutionala cuprinsa in art. 64 alin. (2) teza a treia, potrivit
careia "membrii birourilor permanente pot fi revocati inainte de expirarea
mandatului", schimband sensul intregului alineat referitor la rolul si
mandatul presedintelui Camerei, excedeaza spiritului Constitutiei si contravine
dispozitiilor art. 20 si 21 din regulament.
Presedintele Camerei Deputatilor si presedintele Senatului au un regim
constitutional distinct de ceilalti membri ai birourilor permanente,
concretizat in atributiile si competentele date de prevederile constitutionale
ale art. 66 alin. (3), art. 89 alin. (1), art. 98 alin. (1) si ale art. 146
lit. a), b), c) si e).
Potrivit Constitutiei si regulamentelor celor doua Camere, si in Romania,
asemenea practicii parlamentare din majoritatea statelor lumii, presedintii
conduc lucrarile Camerelor si ale birourilor permanente, exercita functia de
reprezentare a acestora pe plan intern si international, asigura corectitudinea
si impartialitatea lucrarilor Parlamentului, precum si "continuitatea
organului legislativ suprem pe durata intregii legislaturi", fiind alesi,
de regula, pe intreaga durata a acesteia, spre deosebire de ceilalti membri ai
birourilor permanente care se aleg numai pe durata unei sesiuni.
Birourile permanente se aleg in doua etape succesive, prin proceduri de vot
distincte, reglementate in doua texte diferite, "intai presedintii separat
si apoi ceilalti membri ai Biroului permanent, pe o lista comuna". De
altfel, atat art. 64 alin. (2) din Constitutie, cat si art. 20 din Regulamentul
Camerei Deputatilor se refera expresis verbis la "presedintele Camerei
Deputatilor" si la "ceilalti membri ai Biroului permanent".
La inceputul legislaturii, dupa constituirea legala a Camerei, este ales,
in mod direct, presedintele Camerei pe o durata de 4 ani, conform art. 21 din
Regulamentul Camerei Deputatilor, iar ulterior, in temeiul art. 24, la
inceputul fiecarei sesiuni ordinare sunt alesi pe lista ceilalti membri ai
Biroului permanent, potrivit numarului de locuri ce le revin grupurilor
parlamentare conform configuratiei politice initiale.
Presedintele Camerei este singurul dintre membrii Biroului permanent,
subiect de drept constitutional care reprezinta Camera, care are importante
competente constitutionale, deja aratate.
Asa fiind, art. 64 alin. (2) din Constitutie, privind revocarea membrilor
birourilor permanente, "trebuie dezvoltat prin regulamentele Camerelor in
ceea ce priveste: initiativa declansarii procedurii; cauzele pentru care se
solicita revocarea; procedura si cvorumul de vot".
In ceea ce priveste declansarea procedurii, in mod neconstitutional, in
art. 25 din Regulamentul Camerei Deputatilor, "s-a stabilit acelasi drept
la initiativa revocarii, respectiv pentru un grup parlamentar sau cel putin
pentru o treime din numarul deputatilor provenind din trei grupuri
parlamentare, atat pentru presedintele Camerei Deputatilor, cat si pentru orice
alt membru al Biroului permanent".
In sistemul nostru juridic, revocarea este o sanctiune grava care
"conduce la pierderea mandatului pentru savarsirea anumitor abateri,
pentru incalcarea legilor si a atributiilor ce revin functiei respective".
Initiativa revocarii presedintelui Camerei Deputatilor "trebuie sa fie
diferita de aceea a revocarii celorlalti membri ai Biroului permanent,
respectiv similara sau apropiata de cea prevazuta pentru suspendarea din
functie a Presedintelui Romaniei (o treime din numarul parlamentarilor)".
In ceea ce priveste cauzele pentru care se solicita revocarea,
"prevederile art. 25 din Regulamentul Camerei Deputatilor sunt
neconstitutionale intrucat nu stabilesc cazurile concrete in care poate fi
revocat presedintele Camerei Deputatilor si respectiv ceilalti membri ai
Biroului permanent, solicitand doar motivarea cererii".
Revocarea presedintelui Camerei "trebuie sa fie asimilata cu
suspendarea Presedintelui Romaniei, al carui inlocuitor este, in conditiile
prevazute de Constitutie, respectiv doar pentru savarsirea unor fapte grave
prin care incalca prevederile constitutionale, art. 95 alin. (1), sau pentru
incalcarea grava a propriilor atributii care aduc prejudicii majore activitatii
legislative".
In ceea ce priveste procedura de vot si cvorumul necesar, "art. 25
este neconstitutional intrucat nu stabileste decat modalitatea de vot (secret
cu bile), desi ar trebui sa stabileasca proceduri diferite, precum si cvorum de
vot diferit pentru presedintele Camerei si, respectiv, pentru ceilalti membri
ai Biroului permanent".
Revocarea presedintelui Camerei fiind o masura grava, cu caracter
exceptional, "in Regulament ar trebui sa se prevada un cvorum de vot care
sa elimine abuzurile sau majoritati parlamentare conjuncturale".
Egalizarea presedintelui cu ceilalti membri ai Biroului permanent si
aplicarea unui tratament juridic identic in ceea ce priveste revocarea, solutie
consacrata in art. 25 din Regulamentul Camerei Deputatilor, contravine cadrului
constitutional si regulamentar.
Chiar daca numai principiul simetriei juridice ar fi impus, "asa cum
alegerea presedintelui si a celorlalti membri ai Biroului permanent este
reglementata si realizata separat, tot astfel sa fie reglementata si
revocarea".
In fine, se semnaleaza faptul ca institutia revocarii conducerii Camerelor
nu este prevazuta in constitutiile si regulamentele parlamentare din cele mai
vechi democratii europene, precum Franta, Italia, Belgia, Spania etc.
In sustinerea acestor argumente, sunt invocate opiniile consacrate in "Tratatul
de teorie si practica parlamentara", elaborat sub coordonarea prof. univ.
dr. Victor Duculescu, precum si in lucrarea "Dreptul parlamentar
romanesc" a profesorilor universitari Ioan Muraru si Mihai Constantinescu.
In final, se arata ca se impune de urgenta constatarea
neconstitutionalitatii art. 25 din Regulamentul Camerei Deputatilor
"pentru a preveni un atac grav la adresa Parlamentului Romaniei, a
suveranitatii sale, a functiei sale de organ reprezentativ suprem al poporului
roman, dar si la adresa statului nostru de drept si a democratiei".
La dosarul cauzei au fost depuse, la data de 27 ianuarie 2005, prin
avocatul Antonie Iorgovan, "Concluzii scrise formulate de presedintele
Camerei Deputatilor" in vederea completarii motivarii sesizarii de
neconstitutionalitate.
In acest sens, se arata ca art. 25 din Regulamentul Camerei Deputatilor
"este contrar art. 64 din Constitutie, precum si principiilor
constitutionale referitoare la institutia revocarii care rezulta din art. 85
alin. (2), art. 106, art. 107 alin. (2) si art. 110 alin. (2)". De
asemenea, se apreciaza ca acest text regulamentar contravine prevederilor
constitutionale ale art. 84.
Astfel, se considera ca, in virtutea principiului suprematiei Constitutiei,
consacrat prin art. 1 alin. (5), organizarea si functionarea Camerelor
Parlamentului prin intermediul regulamentelor trebuie sa se faca tinandu-se
seama de prevederile Constitutiei in materie.
Legea fundamentala contine norme speciale referitoare la alegerea
presedintilor si la durata mandatelor acestora, "conturand un regim
juridic distinct pentru presedintii Camerelor fata de ceilalti membri ai
birourilor permanente". De aceea, regulamentele Camerelor trebuie sa
cuprinda reglementari distincte in ceea ce priveste revocarea presedintilor
Camerelor.
Art. 25 din Regulamentul Camerei Deputatilor, contrar principiilor si
prevederilor constitutionale invocate, "consacra masura revocarii
membrilor Camerelor ca o solutie uzuala, supusa jocului politic". Or,
revocarea, ca act juridic, nu poate fi intemeiata pe considerente pur
subiective, care au la baza comportamentul exclusiv al unei vointe politice.
In temeiul art. 27 alin. (3) din Legea nr. 47/1992 privind organizarea si
functionarea Curtii Constitutionale, la data de 12 ianuarie 2005, Curtea
Constitutionala a solicitat punctul de vedere al Biroului permanent al Camerei
Deputatilor.
Biroul permanent al Camerei Deputatilor nu a comunicat punctul de vedere
asupra sesizarii de neconstitutionalitate.
CURTEA CONSTITUTIONALA,
examinand sesizarea, concluziile scrise, raportul intocmit de
judecatorul-raportor, dispozitiile de regulament criticate raportate la
prevederile Constitutiei, precum si dispozitiile Legii nr. 47/1992, retine
urmatoarele:
Curtea a fost legal sesizata si este competenta, potrivit dispozitiilor
art. 146 lit. c) din Constitutie, precum si celor ale art. 1, 10, 27 si 28 din
Legea nr. 47/1992 privind organizarea si functionarea Curtii Constitutionale,
sa se pronunte asupra constitutionalitatii prevederilor de regulament
criticate.
Prin sesizarea formulata sunt criticate pentru neconstitutionalitate
dispozitiile art. 25 din Regulamentul Camerei Deputatilor, dispozitii care au
urmatoarea redactare: "Oricarui membru al Biroului permanent i se poate
revoca mandatul inainte de expirarea acestuia, la cererea motivata a grupului
parlamentar care l-a propus sau a cel putin unei treimi din numarul deputatilor
provenind din minimum trei grupuri parlamentare. Votul este secret si se
exprima prin bile pentru fiecare caz, in cel mult 15 zile de la data
inregistrarii cererii de revocare."
Autorul sesizarii de neconstitutionalitate considera ca acest text excede
prevederilor constitutionale ale art. 64 alin. (2), potrivit carora:
"Fiecare Camera isi alege un birou permanent. Presedintele Camerei
Deputatilor si presedintele Senatului se aleg pe durata mandatului Camerelor.
Ceilalti membri ai birourilor permanente sunt alesi la inceputul fiecarei
sesiuni. Membrii birourilor permanente pot fi revocati inainte de expirarea
mandatului."
De asemenea, apreciaza ca se contravine art. 20 si 21 din Regulamentul
Camerei Deputatilor.
Analizand sesizarea de neconstitutionalitate, Curtea retine ca, potrivit
art. 25 din Regulamentul Camerei Deputatilor, cererea pentru revocarea unui
membru al Biroului permanent poate fi facuta de grupul parlamentar care l-a
propus sau de cel putin o treime din numarul deputatilor provenind din minimum
trei grupuri parlamentare.
Dispozitiile art. 25 din Regulamentul Camerei Deputatilor reprezinta o
modalitate inexacta de transpunere pe plan regulamentar a prevederilor
constitutionale ale art. 64 alin. (2) potrivit carora membrii birourilor
permanente pot fi revocati inainte de expirarea mandatului. Aceste dispozitii
constitutionale se cer a fi coroborate cu prevederile art. 64 alin. (5) din
Constitutie, care stabilesc ca birourile permanente si comisiile parlamentare
se alcatuiesc potrivit configuratiei politice a fiecarei Camere. Ca atare, nici
revocarea unui membru al Biroului permanent nu poate afecta aceasta
configuratie politica. Pentru aceste motive, propunerea de revocare, care poate
duce la incetarea mandatului unui membru al Biroului permanent, nu poate
apartine decat grupului care l-a propus. Curtea constata ca posibilitatea
recunoscuta oricarui grup parlamentar de a face o astfel de cerere contravine
imperativelor si exigentelor prevederilor constitutionale ale art. 64 alin. (2)
coroborate cu cele ale alin. (5) al aceluiasi articol, care stabilesc ca
"birourile permanente si comisiile parlamentare se alcatuiesc potrivit
configuratiei politice a fiecarei Camere".
La adoptarea acestei solutii, Curtea a avut in vedere si practica sa.
Astfel, prin Decizia nr. 46 din 17 mai 1994 privind constitutionalitatea
Regulamentului Senatului, publicata in Monitorul Oficial al Romaniei, Partea I,
nr. 131 din 27 mai 1994, Curtea Constitutionala a statuat ca art. 22 din
Regulamentul Senatului este neconstitutional pentru urmatoarele considerente:
"Potrivit art. 22 din regulament, cererea pentru revocarea unui membru al
Biroului permanent poate fi facuta de un grup parlamentar. Posibilitatea
oricarui grup parlamentar de a face aceasta cerere, si nu doar a celui al carui
reprezentant este membrul, este contrara art. 61 alin. (5) din Constitutie,
conform caruia Biroul permanent se alcatuieste potrivit configuratiei politice
a Senatului, intrucat revocarea reprezinta o modalitate simetrica cu desemnarea
membrului pentru a fi ales in Biroul permanent. Deci atat desemnarea, cat si
revocarea sunt supuse imperativelor art. 61 alin. (5) din Constitutie."
Deoarece nu au intervenit elemente noi care sa justifice reconsiderarea
jurisprudentei Curtii Constitutionale, cele statuate prin decizia mentionata
isi mentin valabilitatea si in speta de fata.
Cat priveste critica referitoare la neconcordanta dintre dispozitiile art.
25 si cele ale art. 20 si 21 din Regulamentul Camerei Deputatilor, Curtea
constata ca aceasta excede controlului de constitutionalitate.
Pentru considerentele expuse, in temeiul art. 146 lit. c) din Constitutie,
al art. 1, 10, 27 si 28 din Legea nr. 47/1992, cu majoritate de voturi,
CURTEA CONSTITUTIONALA
In numele legii
DECIDE:
Constata ca dispozitiile art. 25 din Regulamentul Camerei Deputatilor sunt
neconstitutionale, deoarece prevad ca propunerea de revocare a presedintelui
Camerei Deputatilor si a celorlalti membri ai Biroului permanent sa poata fi
facuta si de alte grupuri parlamentare decat grupul sau grupurile care i-au
propus pentru a fi alesi.
Definitiva si obligatorie.
Decizia se comunica Camerei Deputatilor si se publica in Monitorul Oficial
al Romaniei, Partea I.
Deliberarea a avut loc la data de 1 februarie 2005 si la ea au participat:
Ioan Vida, presedinte, Nicolae Cochinescu, Aspazia Cojocaru, Constantin Doldur,
Acsinte Gaspar, Gabor Kozsokar, Petre Ninosu, Ion Predescu, Serban Viorel
Stanoiu, judecatori.
PRESEDINTELE CURTII CONSTITUTIONALE,
prof. univ. dr. IOAN VIDA
Magistrat-asistent sef,
Doina Suliman
OPINIE SEPARATA
Nu impartasim solutia adoptata prin Decizia nr. 62 din 1 februarie 2005, cu
votul majoritatii membrilor Curtii Constitutionale, prin care s-a constatat ca
prevederile art. 25 din Regulamentul Camerei Deputatilor, potrivit carora
propunerea de revocare a presedintelui Camerei Deputatilor si a celorlalti
membri ai Biroului permanent poate fi facuta si de alte grupuri parlamentare
decat grupul sau grupurile care i-au propus pentru a fi alesi, sunt
neconstitutionale.
Prin sesizarea adresata Curtii Constitutionale de presedintele Camerei
Deputatilor s-a cerut sa se constate ca prevederile art. 25 din Regulament sunt
contrare dispozitiilor si principiilor cuprinse in art. 64 alin. (2) din
Constitutie, pentru ca prevede posibilitatea revocarii din functie si a
presedintelui Camerei Deputatilor, cat si pentru faptul ca nu stabileste
motivele pentru care se poate face revocarea si nici procedura speciala de
revocare a presedintelui, care trebuie sa fie diferita de procedura prevazuta
pentru revocarea celorlalti membri ai Biroului permanent. Curtea, prin decizia
la care ne referim, a retinut de fapt un alt temei de neconstitutionalitate a
textului din regulament decat cel invocat in sesizare, dedus, pe cale de
interpretare a prevederilor art. 64 alin. (2) coroborat cu alin. (5), ceea ce,
in opinia noastra, depaseste limitele sesizarii. Potrivit sistemului nostru
constitutional, precum si prevederilor art. 10 alin. (2) din Legea Curtii
Constitutionale, controlul de constitutionalitate se declanseaza la sesizarea
motivata a subiectelor prevazute de Constitutie si in limitele acesteia.
Consideram, de asemenea, ca textul art. 25 din Regulamentul Camerei Deputatilor
nu infrange dispozitiile art. 64 alin. (2) si nici pe cele ale art. 64 alin.
(5) din Constitutie.
Art. 64 consacra, in alin. (1) teza intai, principiul autonomiei
regulamentare a fiecarei Camere a Parlamentului. In conformitate cu acest
principiu, orice reglementare privind organizarea si functionarea Camerelor,
care nu este prevazuta in Constitutie, poate si trebuie sa fie stabilita prin
regulamentul propriu al fiecarei Camere. Oricare din cele doua Camere este
suverana in a adopta, cu majoritatea de voturi prevazuta in regulament, daca in
aceasta privinta Constitutia nu dispune, masurile pe care le considera necesare
si oportune pentru organizarea si functionarea sa. Aceasta prevedere
constitutionala nu este incalcata prin dispozitia regulamentara criticata
pentru neconstitutionalitate, care prevede ca oricarui membru al Biroului
permanent i se poate revoca mandatul inainte de expirarea acestuia, la cererea
motivata a grupului parlamentar care l-a propus sau a cel putin unei treimi din
numarul deputatilor provenind din minimum trei grupuri parlamentare, votul
Camerei fiind secret si exprimat prin bile.
Desigur, poate ar fi fost necesar ca motivele de revocare sa fie prevazute
in Regulamentul Camerei Deputatilor, dar lipsa acestora nu poate duce la
concluzia ca textul regulamentar criticat este neconstitutional. Potrivit
dispozitiilor art. 2 alin. (3) din Legea nr. 47/1992, republicata, Curtea
Constitutionala, in exercitarea controlului de constitutionalitate, nu poate
modifica sau completa prevederile supuse controlului.
Art. 64 alin. (2) teza a patra, la care se refera sesizarea adresata
Curtii, prevede ca "Membrii birourilor permanente pot fi revocati inainte
de expirarea mandatului".
Autonomia regulamentara a Camerelor Parlamentului se exercita de catre
plenul fiecarei Camere. Asadar, nu se poate nega dreptul exclusiv al plenului
de a hotari masurile necesare pentru buna organizare si functionare a Camerei,
inclusiv cele privind constituirea si alegerea structurilor sale de conducere si
de lucru ori revocarea membrilor acestora. Faptul ca Regulamentul Camerei
Deputatilor a lasat la latitudinea plenului sa aprecieze, prin vot, asupra
motivelor revocarii nu constituie o incalcare a Constitutiei.
In aceasta situatie, credem ca este inacceptabil ca, in conditiile
existentei unor motive care ar justifica revocarea mandatului unui membru al
Biroului permanent, plenul Camerei sa nu poata hotari revocarea, daca aceasta
nu este ceruta de grupul sau de grupurile parlamentare care l-au propus pentru
a fi ales, cu atat mai mult cu cat abtinerea acestora ar putea sa fie datorata
unor atitudini de obstructionare a acestei masuri.
In ceea ce priveste art. 64 alin. (5) din Constitutie, in raport cu care
majoritatea membrilor Curtii Constitutionale considera ca fiind
neconstitutionale prevederile art. 25 din Regulamentul Camerei Deputatilor,
acesta dispune: "Birourile permanente si comisiile parlamentare se
alcatuiesc potrivit configuratiei politice a fiecarei Camere." Consideram
ca textul art. 25 din Regulamentul Camerei Deputatilor nu contine nici o
dispozitie care ar infrange acest principiu constitutional. Este evident ca
respectarea acestui principiu intra in obligatiile plenului Camerei numai
atunci cand alege membrii Biroului permanent si ai comisiilor parlamentare ori
adopta modificari in componenta acestora, indiferent de cauzele inlocuirii unor
membri.
Plenul Camerei, ca urmare a admiterii unei eventuale cereri de revocare a
mandatului unui membru al Biroului permanent, este obligat, conform art. 64
alin. (5) din Constitutie, sa-l inlocuiasca, prin alegerea altuia apartinand
aceleiasi formatiuni politice ori, prin orice alte masuri, sa asigure in
continuare ca Biroul permanent, prin componenta sa, sa respecte configuratia
politica a Camerei.
Consideram ca nici precedentul invocat din jurisprudenta Curtii
Constitutionale, Decizia nr. 46 din 17 mai 1994, nu este de natura sa justifice
solutia din prezenta cauza. Decizia citata se refera la acea prevedere din
vechiul Regulament al Senatului, potrivit careia revocarea mandatului unui
membru al Biroului permanent putea fi ceruta si de catre un singur grup
parlamentar, oricare ar fi el. Art. 25 din Regulamentul Camerei Deputatilor
prevede posibilitatea formularii cererii motivate de revocare a mandatului unui
membru al Biroului permanent, nu numai de grupul parlamentar care l-a propus
pentru a fi ales, ci si de un numar semnificativ de deputati, respectiv o
treime din numarul deputatilor, care trebuie sa provina din cel putin trei
grupuri parlamentare, cerere asupra careia plenul Camerei hotaraste in mod
suveran.
Judecator,
Kozsokar Gabor
Judecator,
Constantin Doldur