DECIZIE Nr. 66*) din 28 iunie 1995
ACT EMIS DE: CURTEA CONSTITUTIONALA
ACT PUBLICAT IN: MONITORUL OFICIAL NR. 210 din 13 septembrie 1995
*) Definitiva prin nerecurare
Viorel Mihai Ciobanu - presedinte
Mihai Constantinescu - judecator
Florin Bucur Vasilescu - judecator
Raul Petrescu - procuror
Constantin Burada - magistrat-asistent
Pe rol solutionarea exceptiei de neconstitutionalitate a dispozitiilor art.
175 alin. (1) lit. c) din Codul muncii, invocata din oficiu de Tribunalul
Ialomita in Dosarul nr. 122/1995.
La apelul nominal s-a prezentat apelantul contestator Serbanescu George,
intimata Directia generala pentru agricultura si alimentatie Ialomita fiind
lipsa.
Procedura este legal indeplinita.
Cauza fiind in stare de judecata, presedintele acorda cuvantul partilor.
Serbanescu George solicita admiterea exceptiei, apreciind ca
neconstitutionale prevederile art. 175 alin. (1) lit. c) din Codul muncii
potrivit carora contestatiile impotriva redistribuirii de personal, facuta cu
prilejul reducerii de personal, sunt de competenta exclusiva a organului
administrativ ierarhic superior.
Procurorul solicita admiterea exceptiei, sustinand ca organele prevazute in
art. 175 alin. (1) din Codul muncii nefiind organe jurisdictionale, prevederile
de la lit. c) a aceluiasi articol sunt neconstitutionale. De altfel, arata ca,
in acest sens, Curtea Constitutionala a pronuntat Decizia nr. 59/1994 prin care
a constatat ca dispozitiile art. 175 alin. (1) lit. b) din Codul muncii sunt
neconstitutionale.
Presedintele completului declara inchise dezbaterile.
CURTEA CONSTITUTIONALA,
avand in vedere actele si lucrarile dosarului, constata urmatoarele:
Prin Incheierea din 23 martie 1995, Curtea Constitutionala a fost sesizata
cu solutionarea exceptiei de neconstitutionalitate a prevederilor art. 175
alin. (1) lit. c) din Codul muncii, invocata, din oficiu, de catre Tribunalul
Ialomita, in Dosarul nr. 122/1995. In motivarea exceptiei se arata ca, potrivit
art. 174 din Codul muncii, astfel cum a fost modificat prin Legea nr. 104/1992,
"sunt de competenta instantelor judecatoresti toate litigiile de munca ce
nu sunt date printr-o dispozitie expresa in competenta altor organe". In
raport cu aceasta reglementare, instanta considera ca prevederile art. 175
alin. (1) lit. c) din Codul muncii, potrivit carora contestatiile impotriva
redistribuirii de personal sunt de competenta organului administrativ ierarhic
superior sau organului de conducere colectiva, sunt neconstitutionale,
"organele indicate de acest text neputand avea calitatea de organe
jurisdictionale".
In vederea solutionarii exceptiei de neconstitutionalitate, in temeiul art.
24 alin. (3) din Legea nr. 47/1992, s-au cerut puncte de vedere celor doua
Camere ale Parlamentului si Guvernului.
Guvernul, in punctul sau de vedere, apreciaza ca exceptia este intemeiata,
deoarece prevederile art. 175 alin. (1) din Codul muncii incalca dispozitiile
art. 16, 21 si 125 din Constitutie, prin faptul ca ele constituie o restrangere
a drepturilor salariatilor de a se adresa justitiei si deci trebuie considerate
abrogate implicit fata de prevederile art. 150 alin. (1) din Constitutie.
Camera Deputatilor si Senatul nu au comunicat punctele lor de vedere.
CURTEA CONSTITUTIONALA,
examinand incheierea de sesizare, punctul de vedere al Guvernului, raportul
intocmit de judecatorul-raportor si avand in vedere dispozitiile art. 175 alin.
(1) lit. c) din Codul muncii raportate la Constitutie, precum si prevederile
Legii nr. 47/1992, retine urmatoarele:
Constata ca, potrivit prevederilor art. 144 lit. c) din Constitutie, ale
art. 1 si 3 din Legea nr. 47/1992, este competenta sa solutioneze exceptia de neconstitutionalitate.
Potrivit art. 175 alin. (1) lit. c) din Codul muncii, sunt de competenta
organului administrativ ierarhic superior sau a organului de conducere
colectiva contestatiile impotriva redistribuirii de personal, facuta cu
prilejul reducerii personalului din administratie sau din productie.
Din analiza textului rezulta ca dispozitiile sale sunt neconstitutionale in
functie de prevederile art. 21 si 125 din Constitutie. In conformitate cu
aceste prevederi, orice persoana se poate adresa justitiei pentru apararea
drepturilor, a libertatilor si a intereselor sale legitime si nici o lege nu
poate ingradi exercitarea acestui drept, iar justitia se realizeaza prin Curtea
Suprema de Justitie si prin celelalte instante judecatoresti stabilite de lege.
In consecinta, prevederile art. 175 alin. (1) lit. c) din Codul muncii,
prin faptul ca exclud competenta instantelor judecatoresti de la solutionarea
litigiilor legate de redistribuirea salariatilor in cazul reducerii de
personal, sunt neconstitutionale. Totodata, aceste prevederi incalca si
principiul egalitatii in drepturi a cetatenilor in fata legii, prevazut de art.
16 alin. (1) din Constitutie, generand o diferenta de tratament nejustificata
intre salariatii al caror contract de munca este modificat ca urmare a
reducerii de personal, ce nu se pot adresa justitiei, si ceilalti salariati al
caror contract este modificat din alte cauze, care au acces la justitie.
Pentru acest motiv, organul ierarhic superior nu poate fi considerat nici
ca un organ administrativ de jurisdictie, competent in faza prealabila a
litigiului din fata instantei judecatoresti, deoarece in acest mod diferenta de
tratament, in fond, s-ar mentine. Cat timp, in cazul modificarii unui contract
de munca, salariatul se poate adresa direct justitiei, nu se justifica sa fie
obligat a se adresa, in prealabil, organului ierarhic superior, daca aceasta
modificare este urmarea reducerii de personal. Dupa cum s-a statuat prin
Decizia Plenului Curtii Constitutionale nr. 1/1994, procedura administrativ -
jurisdictionala prealabila este conditionata de anumite exigente, care in cazul
de fata nu se regasesc. De altfel, ar fi contrar insesi vointei legiuitorului
sa se confere prevederilor art. 175 alin. (1) lit. c) din Codul muncii o asemenea
interpretare, intrucat intentia acestuia a fost in mod indubitabil de a exclude
competenta instantelor judecatoresti, instituind in mod exclusiv pe aceea a
organului administrativ ierarhic superior. Deci o astfel de interpretare ar
avea semnificatia modificarii textului, ceea ce excede competenta
jurisdictionala a Curtii, cu atat mai mult cu cat, in fond, astfel cum este
reglementata competenta organului administrativ, ea nu este insotita de
garantiile specifice unei proceduri jurisdictionale.
Intrucat Codul muncii a fost modificat expres prin Legea nr. 104/1992, deci
dupa intrarea in vigoare a Constitutiei, rezulta ca, in speta, nu se pune
problema aplicarii art. 150 alin. (1) din Constitutie, ci a controlului
legitimitatii constitutionale a prevederilor respective.
Considerentele ce justifica caracterul neconstitutional al art. 175 alin.
(1) lit. c) din Codul muncii sunt conforme cu practica jurisdictionala a Curtii
Constitutionale, asa cum rezulta din Decizia acesteia nr. 59 din 18 mai 1994
prin care s-a constatat neconstitutionalitatea prevederilor lit. b) a aceluiasi
articol.
Fata de cele aratate, in temeiul art. 16, art. 21, art. 125 si art. 144
lit. c) din Constitutie, precum si al art. 13 alin. (1) lit. A.c), art. 24 si
art. 25 alin. (1) din Legea nr. 47/1992,
CURTEA CONSTITUTIONALA
In numele legii
DECIDE:
Admite exceptia invocata, din oficiu, de catre Tribunalul Ialomita si
constata ca prevederile art. 175 alin. (1) lit. c) din Codul muncii sunt
neconstitutionale.
Cu recurs in termen de 10 zile de la comunicare.
Pronuntata in sedinta publica din 28 iunie 1995.
PRESEDINTE,
prof. univ. dr. Viorel Mihai Ciobanu
Magistrat asistent,
Constantin Burada