DECIZIE Nr. 70 din 27 februarie 2001
referitoare la exceptia de neconstitutionalitate a dispozitiilor art. 19 alin.
3 teza finala din Legea nr. 85/1992 privind vanzarea de locuinte si spatii cu
alta destinatie construite din fondurile statului si din fondurile unitatilor
economice sau bugetare de stat, republicata
ACT EMIS DE: CURTEA CONSTITUTIONALA
ACT PUBLICAT IN: MONITORUL OFICIAL NR. 236 din 10 mai 2001
Lucian Mihai - presedinte
Costica Bulai - judecator
Constantin Doldur - judecator
Kozsokar Gabor - judecator
Ioan Muraru - judecator
Nicolae Popa - judecator
Lucian Stangu - judecator
Romul Petru Vonica - judecator
Gabriela Ghita - procuror
Mihai Paul Cotta - magistrat-asistent
Pe rol se afla solutionarea exceptiei de neconstitutionalitate a
dispozitiilor art. 19 alin. 3 teza finala din Legea nr. 85/1992 privind
vanzarea de locuinte si spatii cu alta destinatie construite din fondurile
statului si din fondurile unitatilor economice sau bugetare de stat,
republicata, exceptie ridicata de Nicoleta Acasandrei in Dosarul nr. 2.846/2000
al Curtii de Apel Bucuresti - Sectia a IV-a civila.
Dezbaterile au avut loc in sedinta publica din 6 februarie 2001 si au fost
consemnate in incheierea din aceeasi data, cand Curtea, avand nevoie de timp
pentru a delibera, a amanat pronuntarea la data de 20 februarie 2001 si apoi la
27 februarie 2001.
CURTEA,
avand in vedere actele si lucrarile dosarului, constata urmatoarele:
Prin Incheierea din 21 septembrie 2000, pronuntata in Dosarul nr.
2.846/2000, Curtea de Apel Bucuresti - Sectia a IV-a civila a sesizat Curtea
Constitutionala cu exceptia de neconstitutionalitate a dispozitiilor art. 19
alin. 3 teza finala din Legea nr. 85/1992 privind vanzarea de locuinte si
spatii cu alta destinatie construite din fondurile statului si din fondurile
unitatilor economice sau bugetare de stat, republicata, exceptie ridicata de
Nicoleta Acasandrei intr-o cauza civila avand ca obiect constatarea nulitatii
absolute a contractului de vanzare-cumparare a unei locuinte, incheiat de
autorul exceptiei cu Societatea Comerciala "Orizont" - S.A. din
Bucuresti.
In motivarea exceptiei de neconstitutionalitate se sustine ca prevederile
art. 19 alin. 3 teza finala din Legea nr. 85/1992, republicata, contravin
prevederilor art. 16 alin. (1) si (2), ale art. 41 alin. (1) si (2) si ale art.
135 alin. (1), (2) si (3) din Constitutie. In acest sens se arata ca dispozitia
legala criticata "incalca flagrant dispozitiile constitutionale
referitoare la egalitatea in drepturi in fata legii, protectia proprietatii
private si dispozitiile referitoare la proprietate", intrucat pentru culpa
civila a uneia dintre partile contractante prevede o sanctiune drastica si fata
de cealalta parte, chiar daca aceasta nu are nici o culpa. Se sustine totodata
ca orice sanctiune civila are la baza ideea de vinovatie a partilor raportului
juridic, in sensul ca partea vinovata este pasibila de sanctiunea prevazuta de
lege; nici o lege nu stabileste insa ca pentru culpa uneia dintre parti trebuie
sa raspunda cealalta parte.
Curtea de Apel Bucuresti - Sectia a IV-a civila, exprimandu-si opinia,
apreciaza ca exceptia de neconstitutionalitate ridicata este intemeiata.
Potrivit prevederilor art. 24 alin. (1) din Legea nr. 47/1992, republicata,
incheierea de sesizare a fost comunicata presedintilor celor doua Camere ale
Parlamentului si Guvernului pentru a-si exprima punctele de vedere asupra
exceptiei de neconstitutionalitate ridicate.
Guvernul, in punctul sau de vedere, apreciaza ca exceptia de
neconstitutionalitate a prevederilor art. 19 alin. 3 teza finala din Legea nr.
85/1992, republicata, nu este intemeiata, intrucat dispozitia legala criticata
nu incalca prevederile constitutionale invocate. In motivarea acestui punct de
vedere se considera ca, "In temeiul principiului retroactivitatii
efectelor nulitatii si al principiului restitutio in integrum, partile
raportului juridic trebuie sa ajunga in situatia in care contractul nu s-ar fi
incheiat, consacrandu-se regula de drept potrivit careia tot ce s-a executat in
baza unui act anulat trebuie restituit". Se mai arata ca in cazul
nulitatii "contractul nu este valabil din momentul incheierii lui",
deci trebuie restabilita situatia din acel moment.
Presedintii celor doua Camere ale Parlamentului nu au comunicat punctele
lor de vedere.
CURTEA,
examinand incheierea de sesizare, punctul de vedere al Guvernului, raportul
intocmit de judecatorul-raportor, concluziile procurorului, dispozitiile legale
criticate, raportate la prevederile Constitutiei, precum si Legea nr. 47/1992,
retine urmatoarele:
Curtea Constitutionala a fost legal sesizata si este competenta, potrivit
dispozitiilor art. 144 lit. c) din Constitutie, precum si ale art. 1 alin. (1),
ale art. 2, 3, 12 si 23 din Legea nr. 47/1992, republicata, sa solutioneze
exceptia de neconstitutionalitate ridicata.
Critica de neconstitutionalitate are ca obiect prevederile art. 19 alin. 3
teza finala din Legea nr. 85/1992 privind vanzarea de locuinte si spatii cu
alta destinatie construite din fondurile statului si din fondurile unitatilor
economice sau bugetare de stat, republicata in Monitorul Oficial al Romaniei,
Partea I, nr. 264 din 15 iulie 1998. Prin art. 19 din aceasta lege sunt
sanctionate cu nulitate absoluta contractele de vanzare-cumparare de locuinte
sau de spatii cu alta destinatie, incheiate cu incalcarea dispozitiilor
Decretului-lege nr. 61/1990 privind vanzarea de locuinte construite din
fondurile statului catre populatie si ale Legii nr. 85/1992. In alin. 3 al
aceluiasi articol se reglementeaza sesizarea instantelor judecatoresti pentru
constatarea nulitatii, precum si restabilirea situatiei anterioare prin restituirea
pretului de vanzare, dar cu retinerea chiriei aferente perioadei de la
contractare si pana la restituire. In sfarsit, teza finala a acestui alineat,
considerata de autorul exceptiei ca fiind neconstitutionala, prevede ca
"Sumele restituite nu sunt purtatoare de dobanzi si nici nu se
actualizeaza".
Dispozitiile constitutionale invocate de autorul exceptiei ca fiind
incalcate prin textul de lege criticat sunt urmatoarele:
Art. 16 alin. (1) si (2)
"(1) Cetatenii sunt egali in fata legii si a autoritatilor publice,
fara privilegii si fara discriminari.
(2) Nimeni nu este mai presus de lege.";
Art. 41 alin. (1) si (2)
"(1) Dreptul de proprietate, precum si creantele asupra statului sunt
garantate. Continutul si limitele acestor drepturi sunt stabilite de lege.
(2) Proprietatea privata este ocrotita in mod egal de lege, indiferent de
titular. Cetatenii straini si apatrizii nu pot dobandi dreptul de proprietate
asupra terenurilor.";
Art. 135 alin. (1), (2) si (3)
"(1) Statul ocroteste proprietatea.
(2) Proprietatea este publica sau privata.
(3) Proprietatea publica apartine statului sau unitatilor
administrativ-teritoriale".
Analizand sustinerea autorului exceptiei, potrivit careia dispozitiile
legale criticate contravin principiului constitutional al egalitatii in fata
legii si a autoritatilor publice, Curtea constata ca prevederile art. 16 alin.
(1) din Constitutie nu pot fi aplicate in mod direct in prezenta cauza,
intrucat ele statueaza egalitatea in fata legii si a autoritatilor publice a
"cetatenilor", fara a se referi insa la relatiile dintre cetateni si
persoane juridice, precum in speta.
Nu sunt incidente in cauza nici prevederile alin. (2) si (3) ale art. 135
din Constitutie, care se refera la clasificarea proprietatii in "publica
sau privata", precum si la categoriile de titulari ai proprietatii
publice.
Asa fiind, exceptia de neconstitutionalitate urmeaza sa fie examinata prin
raportare la dispozitiile constitutionale ale art. 41 alin. (1) si (2), referitoare
la garantarea dreptului de proprietate si la ocrotirea "in mod egal de
lege" a proprietatii private "indiferent de titular".
Sub acest aspect Curtea retine ca desfiintarea unui contract de
vanzare-cumparare prin constatarea nulitatii absolute a acestuia impune
restabilirea situatiei existente la data incheierii contractului si aplicarea
principiului restitutio in integrum. Aceasta presupune ca fiecarei parti a
contractului sa i se restituie integral si la valoarea reala tot ceea ce a
prestat in temeiul contractului desfiintat. Alin. 3 al art. 19 din Legea nr.
85/1992, republicata, respecta acest principiu numai in privinta drepturilor
societatii comerciale vanzatoare care reprimeste atat locuinta, cat si
beneficiul nerealizat in perioada in care locuinta a fost folosita de
cumparator, si anume sub forma chiriei; pe de alta parte, cumparatorul
reprimeste numai suma de bani efectiv platita cu titlu de pret, din care se
retine chiria aferenta (al carei cuantum, prin acumulare in timp, ar putea fi chiar
mai mare decat pretul platit pentru locuinta), fara a avea dreptul la
actualizarea pretului, in sensul de a se tine seama de deprecierea ca urmare a
inflatiei a valorii reale a sumei de bani remise de el la incheierea
contractului, si nici dreptul la acordarea, sub forma dobanzii, a beneficiului
nerealizat in decursul perioadei in care nu a folosit acesti bani. Rezulta deci
ca vanzatorul se bucura de protectia deplina a proprietatii sale, pe cand
cumparatorul sufera o semnificativa pierdere patrimoniala.
Curtea observa ca, prin ipoteza, calitatea de vanzator revine intotdeauna
unei societati comerciale cu capital integral de stat, iar aceea de cumparator
uneia sau mai multor persoane fizice. In aceste conditii Curtea constata ca
teza finala a art. 19 alin. 3 din Legea nr. 85/1992, republicata, ii
favorizeaza pe titularii proprietatii private de stat in raport cu titularii
proprietatii private particulare si prin aceasta incalca prevederile art. 41
alin. (2) teza intai din Constitutie, conform carora "Proprietatea privata
este ocrotita in mod egal de lege, indiferent de titular".
Avand in vedere dispozitiile art. 20 alin. (1) din Constitutie, potrivit
carora "Dispozitiile constitutionale privind drepturile si libertatile
cetatenilor vor fi interpretate si aplicate in concordanta cu Declaratia
Universala a Drepturilor Omului, cu pactele si cu celelalte tratate la care
Romania este parte", Curtea retine ca prevederile art. 41 alin. (1) si (2)
din Constitutie trebuie interpretate si aplicate in concordanta cu prevederile
art. 1 alin. 1 din primul Protocol aditional la Conventia pentru apararea
drepturilor omului si a libertatilor fundamentale: "Orice persoana fizica
sau juridica are dreptul la respectarea bunurilor sale. Nimeni nu poate fi
lipsit de proprietatea sa decat pentru cauza de utilitate publica si in
conditiile prevazute de lege si de principiile generale ale dreptului
international."
Intr-o asemenea interpretare Curtea constata ca principiul constitutional
al ocrotirii in mod egal a proprietatii private trebuie respectat in privinta
oricaror drepturi patrimoniale, a oricaror "bunuri".
Sub acest aspect Curtea Europeana a Drepturilor Omului, prin jurisprudenta
sa, a interpretat in mod extensiv notiunile de "bunuri" si
"proprietate", conferindu-le acestora un sens specific dreptului
international al drepturilor omului. Astfel Curtea Europeana a statuat ca
"notiunea de <<bunuri>> (in limba engleza,
<<possessions>>, in limba franceza, <<biens>>) din
prima teza a art. 1 alin. 1 are un inteles autonom, independent de clasificarea
existenta in dreptul national" (cazul "Ex-Regele si altii impotriva
Greciei", 2000). Acest sens "nu este limitat la dreptul de
proprietate asupra bunurilor corporale. [...] anumite alte drepturi si interese
patrimoniale pot, de asemenea, constitui <<drept de proprietate>>
si deci <<bunuri>>, in sensul acestei dispozitii" (cazul
"Beyeler impotriva Italiei", 2000). De asemenea, in speta "Gasus
Dosier und Fordertechnik GmbH impotriva Olandei", 1996, pentru a se
determina incidenta prevederilor art. 1, s-a decis ca "este deci
indiferent daca dreptul societatii comerciale Gasus [...] este considerat ca
fiind un drept de proprietate sau ca o garantie reala". Curtea Europeana a
Drepturilor Omului a mai retinut, in cazul "Van Marle si altii impotriva
Olandei", 1986, ca: "[...] Intr-adevar, clientela se analizeaza ca o
valoare patrimoniala, deci ca un bun in sensul primei fraze a art. 1, text care
devine aplicabil in speta". Totodata, in cazul "Iatridis impotriva
Greciei", 1999, s-a aratat ca reclamantul "exploatase cinematograful
timp de 11 ani, fara nici o imixtiune din partea autoritatilor, in baza unui
contract de inchiriere, valabil din punct de vedere formal; ca rezultat al
acestei exploatari, el si-a creat o clientela, care constituie un
<<bun>> [...]. Desi reclamantul detine doar un drept de folosinta
asupra localului, iar imixtiunea autoritatilor nu reprezinta nici expropriere
si nici restrangere a exercitiului dreptului de proprietate, aceasta situatie
intra totusi sub incidenta art. 1 alin. 1 teza intai". Mai mult, in cazul
"Pressos Compania Naviera S.A. si altii impotriva Belgiei", 1995, s-a
decis ca "dreptul la despagubiri se naste o data cu producerea
prejudiciului. Un drept de creanta de aceasta natura constituie un <<bun>>
si deci reprezinta un <<drept de proprietate>> in intelesul avut in
vedere de art. 1 alin. 1 teza intai. In consecinta, aceasta dispozitie este
aplicabila in cazul de fata".
Pe baza considerentelor expuse Curtea Constitutionala constata ca dispozitiile
art. 19 alin. 3 teza finala din Legea nr. 85/1992, referitoare la neacordarea
dobanzilor, precum si la neactualizarea pretului restituit ca urmare a
constatarii nulitatii absolute a contractului de vanzare-cumparare a locuintei,
sunt contrare prevederilor art. 41 alin. (2) teza intai din Constitutie
("Proprietatea privata este ocrotita in mod egal de lege, indiferent de
titular"), iar exceptia de neconstitutionalitate ridicata este intemeiata,
urmand sa fie admisa.
Fata de cele de mai sus, in temeiul art. 144 lit. c) si al art. 145 alin.
(2) din Constitutie, precum si al art. 13 alin. (1) lit. A.c), al art. 23 si al
art. 25 alin. (1) din Legea nr. 47/1992, republicata, cu majoritate de voturi,
CURTEA
In numele legii
DECIDE:
Admite exceptia de neconstitutionalitate a dispozitiilor art. 19 alin. 3
teza finala din Legea nr. 85/1992 privind vanzarea de locuinte si spatii cu
alta destinatie construite din fondurile statului si din fondurile unitatilor
economice sau bugetare de stat, republicata, exceptie ridicata de Nicoleta
Acasandrei in Dosarul nr. 2.846/2000 al Curtii de Apel Bucuresti - Sectia a
IV-a civila, si constata ca dispozitia "Sumele restituite nu sunt
purtatoare de dobanzi si nici nu se actualizeaza" este neconstitutionala.
Definitiva si obligatorie.
Pronuntata in sedinta publica din data de 27 februarie 2001.
PRESEDINTELE CURTII CONSTITUTIONALE,
LUCIAN MIHAI
Magistrat asistent,
Mihai Paul Cotta