DECIZIE Nr. 72 din 11 mai 1999
referitoare la exceptia de neconstitutionalitate a dispozitiilor art. 28 alin.
1 din Decretul-lege nr. 54/1990 privind organizarea si desfasurarea unor
activitati economice pe baza liberei initiative
ACT EMIS DE: CURTEA CONSTITUTIONALA
ACT PUBLICAT IN: MONITORUL OFICIAL NR. 323 din 6 iulie 1999
Lucian Mihai - presedinte
Costica Bulai - judecator
Constantin Doldur - judecator
Kozsokar Gabor - judecator
Ioan Muraru - judecator
Nicolae Popa - judecator
Lucian Stangu - judecator
Romul Petru Vonica - judecator
Paula C. Pantea - procuror
Florentina Geangu - magistrat-asistent
Pe rol se afla solutionarea exceptiei de neconstitutionalitate a
dispozitiilor art. 28 alin. 1 din Decretul-lege nr. 54/1990 privind organizarea
si desfasurarea unor activitati economice pe baza liberei initiative, ridicata
de primarul municipiului Suceava in Dosarul nr. 6.550/1998 al Tribunalului
Suceava - Sectia comerciala si de contencios administrativ.
La apelul nominal a raspuns consilierul juridic Mihai Stan pentru Primaria
Municipiului Suceava, lipsind celelalte parti fata de care procedura de citare
a fost legal indeplinita, si anume: Prefectura Judetului Suceava, Consiliul
Judetean Suceava si Directia generala a finantelor publice si controlului
financiar de stat Suceava.
Cauza fiind in stare de judecata, partea prezenta sustine exceptia de
neconstitutionalitate, aratand ca dispozitiile art. 28 alin. 1 din
Decretul-lege nr. 54/1990 contravin principiilor autonomiei locale si
descentralizarii serviciilor publice, prevazute de legea fundamentala la art.
119 si 120. De asemenea, sunt invocate prevederile art. 150 alin. (1) din
Constitutie, apreciindu-se ca dispozitiile legale criticate sunt abrogate. In
concluzie, se solicita admiterea exceptiei de neconstitutionalitate.
Reprezentantul Ministerului Public pune concluzii de respingere a exceptiei
de neconstitutionalitate, aratand ca dispozitiile art. 28 alin. 1 din
Decretul-lege nr. 54/1990 au fost modificate prin art. 44 alin. 1 lit. t) din
Legea nr. 69/1991, in conformitate cu care "primarul emite avizele,
acordurile si autorizatiile prevazute de lege" (atributie care nu poate fi
delegata), si, ca atare, prevederile legale atacate sunt conforme cu art. 119
si 120 din Constitutie.
CURTEA,
avand in vedere actele si lucrarile dosarului, constata urmatoarele:
Tribunalul Suceava, prin Incheierea din 14 ianuarie 1999, pronuntata in
Dosarul nr. 6.550/1998, a sesizat Curtea Constitutionala cu exceptia de
neconstitutionalitate a dispozitiilor art. 28 alin. 1 din Decretul-lege nr.
54/1990, ridicata de primarul municipiului Suceava.
In speta, Consiliul Local al Municipiului Suceava a adoptat, la 31 august
1998, Hotararea nr. 81 privind aprobarea emiterii de catre primarul
municipiului Suceava a autorizatiilor de functionare pentru desfasurarea de
activitati economice independente de catre persoane fizice sau asociatii familiale
cu domiciliul in municipiul Suceava, in baza Decretului-lege nr. 54/1990.
Aceasta hotarare a fost atacata de Prefectura Judetului Suceava la instanta de
contencios administrativ, pe motiv de nelegalitate rezultata din depasirea
atributiilor, considerandu-se ca "succesorul de drept al Primariei
Suceava, ca autoritate a administratiei de stat, in sensul prevederilor art. 1
din Decretul-lege nr. 8/1990, nu poate fi decat Consiliul Judetului
Suceava".
In fata instantei judecatoresti, la termenul de judecata din 14 ianuarie
1999, primarul municipiului Suceava a ridicat exceptia de neconstitutionalitate
a dispozitiilor art. 28 alin. 1 din Decretul-lege nr. 54/1990, sustinand ca
acest text legal incalca principiile autonomiei locale si descentralizarii
serviciilor publice, prevazute la art. 119 si 120 din Constitutie, deoarece
dupa 1989, in structurile cu atributii in administratia locala s-au produs
modificari succesive; s-a introdus principiul autonomiei locale atat prin
Constitutie, cat si prin legile in domeniu; art. 120 din legea fundamentala
prevede ca "autoritatile administratiei publice, prin care se realizeaza
autonomia locala in comune si orase, sunt consiliile locale alese si primarii
alesi, in conditiile legii", dispozitiile art. 7 din Legea nr. 69/1991
(republicata in 1996, cu modificari), conform carora consiliile judetene
coordoneaza activitatea consiliilor locale, trebuie interpretate in sensul ca
activitatea de coordonare priveste numai realizarea serviciilor publice de
interes judetean. Se mai sustine ca dispozitiile art. 28 alin. 1 din
Decretul-lege nr. 54/1990 sunt abrogate in temeiul art. 150 alin. (1) din
Constitutie, abrogarea fiind rezultatul contrarietatii legii atacate cu
prevederile legii fundamentale.
Instanta, contrar dispozitiilor art. 23 alin. (4) din Legea nr. 47/1992,
republicata, nu si-a exprimat, prin incheierea de sesizare, opinia in legatura
cu exceptia ridicata. Ulterior, la solicitarea Curtii Constitutionale, a
completat incheierea, opinand ca exceptia ridicata este neintemeiata, deoarece
din coroborarea art. 28 alin. 1 din Decretul-lege nr. 54/1990 cu art. 60 alin.
1 din Legea nr. 69/1991 rezulta ca obligatia de a emite autorizatii revine
Consiliului Judetean Suceava. Pe de alta parte se sustine ca, potrivit "Precizarilor
nr. 171 din 20 martie 1990 ale Comisiei nationale pentru industria mica si
servicii, eliberarea autorizatiilor conform Decretului-lege nr. 54/1990 revine
directiei generale a finantelor publice si controlului financiar de stat, la
propunerea comisiilor de analiza si avizare, dupa ce primarul judetului
(presedintele consiliului judetean) a intocmit proiectul de decizie, situatie
care, practic, ar fi greu de indeplinit, daca orice primar al unei localitati
ar putea emite autorizatii pentru organizarea si desfasurarea unor activitati
economice pe baza liberei initiative".
Potrivit prevederilor art. 24 alin. (1) din Legea nr. 47/1992, republicata,
au fost solicitate punctele de vedere ale presedintilor celor doua Camere ale
Parlamentului si Guvernului.
In punctul sau de vedere Guvernul apreciaza ca exceptia este neintemeiata,
deoarece dispozitiile legale criticate au fost modificate implicit prin art. 44
alin. 1 lit. t) din Legea administratiei publice locale nr. 69/1991. Totodata,
se apreciaza ca prevederile art. 28 alin. 1 din Decretul-lege nr. 54/1990 sunt
conforme cu dispozitiile art. 119, 120 si al art. 121 alin. (1) din
Constitutie.
Presedintii celor doua Camere ale Parlamentului nu au comunicat punctele
lor de vedere.
CURTEA,
examinand incheierea de sesizare, punctul de vedere al Guvernului, raportul
intocmit de judecatorul-raportor, concluziile autorului exceptiei, notele
scrise ale celorlalte parti, existente la dosar, concluziile procurorului,
dispozitiile legale criticate, raportate la prevederile Constitutiei, precum si
dispozitiile Legii nr. 47/1992, retine urmatoarele:
Exceptia de neconstitutionalitate se refera la art. 28 alin. 1 din
Decretul-lege nr. 54/1990 privind organizarea si desfasurarea unor activitati
economice pe baza liberei initiative, publicat in Monitorul Oficial al
Romaniei, Partea I, nr. 20 din 6 februarie 1990, care prevede urmatoarele:
"Autorizatia pentru constituirea de intreprinderi mici, asociatii cu scop
lucrativ, asociatii familiale sau pentru desfasurarea de catre persoanele
fizice a unor activitati independente se emite de primariile judetene sau a
municipiului Bucuresti."
Curtea Constitutionala este competenta sa se pronunte asupra exceptiei
ridicate, deoarece, chiar daca dispozitiile legale criticate sunt anterioare
Constitutiei, pe baza lor s-au nascut raporturi juridice dupa intrarea in
vigoare a Constitutiei Romaniei din 1991, iar instanta de judecata nu a
constatat ca aceste dispozitii sunt abrogate.
Examinand exceptia, Curtea Constitutionala constata ca Decretul-lege nr.
54/1990 a fost modificat prin Legea nr. 31/1990 privind societatile comerciale
(modificata si republicata in Monitorul Oficial al Romaniei, Partea I, nr. 33
din 29 ianuarie 1998). Aceasta lege reglementeaza: asocierea persoanelor fizice
si a celor juridice in societati comerciale, in vederea efectuarii actelor de
comert (art. 1); formele de asociere (art. 2); avizele si autorizatiile (art.
35). De asemenea, potrivit legii: activitatile care nu pot face obiectul unei
societati comerciale se stabilesc prin hotarare a Guvernului (art. 281);
intreprinderile mici si asociatiile cu scop lucrativ, persoane juridice,
infiintate in baza Decretului-lege nr. 54/1990 si reorganizate pana la data de
17 septembrie 1991 in una dintre formele de societate isi vor continua
activitatea, ele fiind succesoare de drept ale intreprinderilor mici sau ale
asociatiilor cu scop lucrativ din care provin (art. 284); prevederile sale se
completeaza cu dispozitiile Codului comercial (art. 285); sunt abrogate
prevederile referitoare la intreprinderile mici si la asociatiile cu scop
lucrativ, cu personalitate juridica, din Decretul-lege nr. 54/1990 (art. 287).
Constitutia Romaniei adoptata in anul 1991 a reorganizat toate autoritatile
publice pe baza unor noi principii. Aceasta restructurare si reasezare
constitutionala a privit si autoritatile publice de la nivelul unitatilor
administrativ-teritoriale. In art. 119 - 122, sub titlul "Administratia
publica locala", Constitutia stabileste, printre altele, ca in comune si
orase exista numai primari (art. 120), iar nu si la nivelul judetelor;
consiliile locale alese si primarii alesi sunt autoritatile administratiei
publice prin care se realizeaza autonomia locala in comune si orase [art. 120
alin. (1)] si care, ca autoritati administrative autonome, rezolva treburile
publice din comune si orase [art. 120 alin. (2)]. In ceea ce priveste
consiliile judetene, ele coordoneaza activitatea consiliilor comunale si
orasenesti, in vederea realizarii serviciilor publice de interes judetean.
Fata de dispozitiile constitutionale invocate, prevederile legale
anterioare, care stabileau existenta primariilor la nivel judetean, contravin
acestora si nu au mai ramas in vigoare, conform art. 150 alin. (1) din legea
fundamentala. De aceea Legea administratiei publice locale nr. 69/1991
(republicata in Monitorul Oficial al Romaniei, Partea I, nr. 79 din 18 aprilie
1996), prin art. 59 stabileste ca "Primarul, vicepresedintele, secretarul
comunei, orasului sau municipiului, impreuna cu aparatul propriu al consiliului
local constituie primaria comunei, orasului sau municipiului, institutie
publica cu activitate permanenta [...]".
Constitutia a organizat autoritatile publice locale intr-o noua viziune
statal-juridica. In baza Constitutiei s-a elaborat o noua legislatie si s-a
modificat cea anterioara, fiind pusa de acord cu dispozitiile constitutionale.
Legea administratiei publice locale nr. 69/1991 dezvolta si detaliaza
dispozitiile constitutionale, iar in ceea ce priveste atributiile autoritatilor
publice locale, acestea sunt clare si puteau fi aplicate in conflictul de
competenta existent in cauza. De altfel, in materie de competenta, legile sunt
de stricta interpretare. In rezolvarea acestei probleme, autoritatile in cauza
puteau avea in vedere art. 281 din Legea nr. 31/1990, precum si urmatoarele
articole din Legea nr. 69/1991: art. 7 privind consiliul judetean; art. 8
privind raporturile constitutionale dintre autoritatile locale; art. 20 privind
atributiile consiliilor locale, comunale si orasenesti, alin. (1), indeosebi
lit. g) si h), precum si alin. (3); art. 37 din care rezulta ca primarii exista
numai la orase si comune; art. 44 privind atributiile primarului, alin. (1),
indeosebi lit. f), i), t) - emitere de avize, acorduri si autorizatii, precum
si alin. (2); art. 59 privind constituirea primariei; art. 63 alin. (1),
indeosebi lit. a), h), precum si alin. (2).
In situatia in care, totusi, intre unele dispozitii din legile in vigoare
exista anumite conflicte, aceasta problema este de competenta Consiliului
Legislativ, a Guvernului si a Parlamentului, in vederea realizarii corelarii.
In raport cu aceste constatari, Curtea Constitutionala observa ca singura
problema ce priveste constitutionalitatea prevederilor art. 28 alin. 1 din
Decretul-lege nr. 54/1990 este numai aceea referitoare la emiterea autorizatiei
pentru constituirea de asociatii familiale sau pentru desfasurarea de catre
persoanele fizice a unor activitati independente, de catre primariile judetene sau
a municipiului Bucuresti.
Autorul exceptiei a invocat neconstitutionalitatea dispozitiilor art. 28
alin. 1 din Decretul-lege nr. 54/1990, sustinand ca acestea sunt contrare
prevederilor art. 119 si 120 din Constitutie.
Examinand aceste sustineri, Curtea constata ca prevederile art. 28 alin. 1
din Decretul-lege nr. 54/1990, care stabilesc existenta primariilor la nivel
judetean, contravin prevederilor art. 119 - 121 din Constitutie. Din aceste
dispozitii constitutionale rezulta ca numai pentru comune si orase este
reglementata existenta primarilor, iar nu si la nivelul judetelor.
Totodata, potrivit art. 120 alin. (1) din Constitutie, "Autoritatile
administratiei publice, prin care se realizeaza autonomia locala in comune si
orase, sunt consiliile locale alese si primarii alesi, in conditiile
legii", care, ca "autoritati administrative autonome", rezolva
treburile publice din comune si orase [art. 120 alin. (2)]. In ceea ce priveste
consiliile judetene, ele coordoneaza activitatea "consiliilor comunale si
orasenesti, in vederea realizarii serviciilor publice de interes judetean"
[art. 121 alin. (1)].
Intrucat dispozitiile art. 28 alin. 1 din Decretul-lege nr. 54/1990 sunt
contrare prevederilor constitutionale, Curtea Constitutionala constata ca
acestea sunt abrogate in temeiul art. 150 alin. (1) din legea fundamentala; si
anume in ceea ce priveste referirea la primariile judetene.
In consecinta, asa cum prevede, de altfel, art. 44 lit. t) din Legea nr.
69/1991, eliberarea autorizatiei pentru constituirea asociatiilor familiale sau
pentru desfasurarea de catre persoanele fizice a unor activitati independente
este, in actuala legislatie, una dintre atributiile ce intra in competenta
primarului.
Pentru considerentele expuse, in temeiul art. 144 lit. c) din Constitutie,
precum si al art. 13 alin. (1) lit. A.c) si al art. 23 din Legea nr. 47/1992,
republicata,
CURTEA
In numele legii
DECIDE:
Admite, in parte, exceptia de neconstitutionalitate ridicata de primarul
municipiului Suceava in Dosarul nr. 6.550/1998 al Tribunalului Suceava - Sectia
comerciala si de contencios administrativ si constata ca dispozitia referitoare
la "primariile judetene" din art. 28 alin. (1) din Decretul-lege nr.
54/1990 privind organizarea si desfasurarea unor activitati economice pe baza
liberei initiative este abrogata potrivit art. 150 alin. (1) din Constitutie.
Decizia se comunica celor doua Camere ale Parlamentului si Guvernului.
Definitiva si obligatorie.
Pronuntata in sedinta publica din data de 11 mai 1999.
PRESEDINTELE CURTII CONSTITUTIONALE,
LUCIAN MIHAI
Magistrat asistent,
Florentina Geangu