DECIZIE Nr. 79 din 14 iulie 1994
ACT EMIS DE: CURTEA CONSTITUTIONALA
ACT PUBLICAT IN: MONITORUL OFICIAL NR. 259 din 15 septembrie 1994

Ion Filipescu - presedinte
Viorel Mihai Ciobanu - judecator
Miklos Fazakas - judecator
Florin Bucur Vasilescu - judecator
Victor Dan Zlatescu - judecator
Raul Petrescu - procuror
Florentina Geangu - magistrat-asistent
Pe rol solutionarea recursului declarat de Banca "Dacia Felix" -
S.A. Cluj-Napoca impotriva Deciziei Curtii Constitutionale nr. 34 din 27
aprilie 1994.
La apel nominal facut in sedinta publica s-a prezentat recurenta Banca
"Dacia Felix" - S.A. Cluj-Napoca prin reprezentant, consilier juridic
sef Jurjut Petru, lipsa fiind intimata Directia generala a finantelor publice
si controlului financiar de stat Sibiu.
Procedura legal indeplinita.
Cauza fiind in stare de judecata, presedintele completului da cuvantul
reprezentantului recurentei care solicita admiterea recursului si casarea
deciziei atacate, dezvoltind oral motivele de recurs formulate in scris.
Reprezentantul Ministerului Public solicita respingerea recursului, aratand
ca decizia atacata a fost pronuntata cu respectarea dispozitiilor
constitutionale si legale privind competenta Curtii Constitutionale si
totodata, ca decizia atacata este in concordanta cu practica Curtii.
CURTEA CONSTITUTIONALA,
avand in vedere actele si lucrarile dosarului, retine urmatoarele:
In Dosarul nr. 1267/1994 al Judecatoriei Sibiu, reclamanta Banca
"Dacia Felix" - S.A. Cluj-Napoca a invocat exceptia de
neconstitutionalitate a Ordinului ministrului finantelor nr. 1363/1993, aratand
ca aceasta incalca prevederile art. 138 alin. (1) din Constitutie, potrivit
carora impozitele, taxele si orice alte venituri ale bugetului de stat se
stabilesc numai prin lege.
Prin Decizia nr. 34 din 27 aprilie 1994, Curtea Constitutionala a respins
ca vadit nefondata exceptia invocata, pe motiv ca, potrivit dispozitiilor art.
144 lit. c) din Constitutie si ale art. 23 alin. (1) din Legea nr. 47/1992,
exceptia poate viza numai legile si ordonantele, nu si actele emise de
autoritatile administratiei publice centrale sau locale.
Impotriva acestei decizii Banca "Dacia Felix" - S.A. Cluj-Napoca
a declarat recurs, aratand in esenta:
1. Notiunea de lege la care se refera art. 23 alin. (1) din Legea nr.
47/1992 se refera nu numai la actul legislativ adoptat sub forma de lege de
Parlament si promulgat de Presedintele Romaniei, ci la orice norma de drept
invocata in procesele pendinte in fata instantelor judecatoresti. Pe baza
acestui motiv, se solicita admiterea recursului, casarea deciziei si declararea
ca neconstitutional a textului atacat din ordinul ministrului finantelor
sus-citat.
2. Curtea gresit a respins exceptia ca vadit nefondata, in loc sa-si
decline competenta in favoarea Curtii de Apel Alba Iulia, deoarece erau
aplicabile dispozitiile art. 158 alin. 3 din Codul de procedura civila. In baza
acestui motiv subsidiar, se solicita admiterea recursului si declinarea
competentei.
Deoarece solutionarea exceptiei s-a facut, in temeiul art. 24 alin. (2) din
Legea nr. 47/1992, fara citarea partilor, dupa declararea recursului s-au
solicitat punctele de vedere, conform art. 24 alin. (3) din aceeasi lege,
Camerei Deputatilor, Senatului si Guvernului.
Camerele Parlamentului si Guvernul nu au comunicat punctele lor de vedere
pana la data stabilita in acest scop, dar s-a primit la dosar un raspuns
adresat Guvernului de catre ministrul finantelor, in care se justifica
posibilitatea de a emite ordine si legalitatea textului atacat. Se apreciaza ca
decizia Curtii este temeinica, dar nu se face nici o referire la motivarea
acesteia si la motivele recursului.
CURTEA CONSTITUTIONALA,
examinind decizia atacata, incheierea de sesizare, motivele de recurs, raportul
intocmit de judecatorul-raportor, concluziile recurentei Banca "Dacia
Felix" - S.A. Cluj-Napoca si ale reprezentantului Ministerului Public,
dispozitiile legale atacate ca neconstitutionale, raportate la prevederile
Constitutiei, precum si la cele ale Legii nr. 47/1992, retine urmatoarele:
Primul motiv de recurs, care vizeaza sustinerea in sensul ca prin notiunea
de lege se intelege toate actele normative, urmeaza a fi inlaturat ca nefondat.
Practica Curtii este constanta in sensul ca prin notiune de lege, la care se
refera art. 144 lit. c) din Constitutie si art. 23 alin. (1) din Legea nr. 47/
1992, se intelege numai actul adoptat de Parlament si promulgat de Presedintele
Romaniei (Decizia Curtii Constitutionale nr. 37/1993, publicata in Monitorul
Oficial al Romaniei, Partea I, nr. 215 din 1 septembrie 1993, si Decizia Curtii
Constitutionale nr. 5/1994, publicata in Monitorul Oficial al Romaniei, Partea
I, nr. 63 din 10 martie 1994).
Conceptia Constitutiei referitoare la controlul constitutionalitatii legii
are in vedere acest concept, rezultand din imbinarea criteriului formal cu cel
material, intrucat continutul legii este determinat de importanta acordata de
legiuitor aspectelor reglementate. Rezulta ca termenul de lege nu este folosit
in art. 144 lit. c) in sensul larg, cuprinzand toate actele normative, ci doar
in sensul sau strict de act legislativ adoptat de Parlament. Aceasta este si
ratiunea pentru care art. 144 lit. c) din Constitutie si art. 23 alin. (1) din
Legea nr. 47/1992 se refera nu numai la legi, ci si la ordonante.
Curtea constata ca Decizia nr. 34/1994 pronuntata la judecata in fond este
temeinica si legala, iar conformitatea cu dispozitiile Constitutiei a actelor
normative si individuale ale autoritatilor administratiei publice centrale sau
locale in sfera contenciosului administrativ, in sens de litigiu de competenta
instantelor judecatoresti, potrivit art. 125 din Constitutie si Legii nr. 29/
1990.
Nici cel de-al doilea motiv de recurs, care vizeaza stabilirea de catre
Curte a instantei competente sa solutioneze in fond litigiu si, pe cale de
consecinta, posibilitatea declinarii competentei in favoarea acesteia, nu este
fondat.
Potrivit Constitutiei si legii sale de organizare, Curtea se pronunta numai
asupra exceptiei de neconstitutionalitate, astfel cum a fost formulata, si nu
ii revine atributia sa stabileasca instanta competenta sa solutioneze pe fond
litigiul, problema ce este de atributul exclusiv al instantelor judecatoresti.
Aceasta cu atat mai mult cu cat in materia contenciosului administrativ
competenta materiala este impartita de art. 2 si de art. 3 din Codul de
procedura civila intre tribunale si curtile de apel, iar prin plangerea
adresata Judecatoriei Sibiu se solicita si anularea procesului-verbal de
sanctionare, ceea ce presupune, de asemenea, stabilirea competentei.
Pentru motivele aratate, in temeiul art. 144 lit. c) si al art. 145 alin.
(2) din Constitutie, precum si al art. 1, art. 3, art. 13 alin. (1) lit. A. c),
art. 25 si art. 26 din Legea nr. 47/1992,
CURTEA CONSTITUTIONALA,
In numele legii
DECIDE:
Respinge recursul formulat de Banca "Dacia Felix" - S.A.
Cluj-Napoca impotriva Deciziei Curtii Constitutionale nr. 34 din 27 aprilie
1994.
Definitiva.
Pronuntata in sedinta publica din 14 iulie 1994.
Prezenta decizie se publica in Monitorul Oficial al Romaniei, Partea I.
PRESEDINTE,
acad. prof. univ. dr. doc. Ion Filipescu
Magistrat-asistent
Florentina Geangu