DECIZIE Nr. 81*) din 20 septembrie 1995
ACT EMIS DE: CURTEA CONSTITUTIONALA
ACT PUBLICAT IN: MONITORUL OFICIAL NR. 287 din 11 decembrie 1995
*) Definitiva prin nerecurare.
Mihai Constantinescu - presedinte
Antonie Iorgovan - judecator
Lucian Stangu - judecator
Raul Petrescu - procuror
Gabriela Dragomirescu - magistrat-asistent
Pe rol pronuntarea asupra exceptiei de neconstitutionalitate a prevederilor
Legii nr. 4/1994 si ale Ordonantei Guvernului nr. 11/1994, ridicata de
reclamantul Preda Ion in Dosarul nr. 7.632/1994 al Judecatoriei Sectorului 4,
municipiul Bucuresti, cu care Curtea Constitutionala a fost sesizata prin
incheierea din 31 ianuarie 1995.
Dezbaterile au avut loc in sedinta din 13 septembrie 1995 si sunt
consemnate in incheierea de la acea data, cand Curtea, avand nevoie de timp
pentru a delibera, a amanat pronuntarea pentru 20 septembrie 1995.
CURTEA,
avand in vedere actele si lucrarile dosarului, constata urmatoarele:
Judecatoria Sectorului 4, municipiul Bucuresti, a sesizat Curtea
Constitutionala prin Incheierea din 31 ianuarie 1995, pronuntata in Dosarul nr.
7.632/1994, cu exceptia de neconstitutionalitate a prevederilor Legii nr.
4/1994 privind abilitarea Guvernului de a emite ordonante si autorizarea
contractarii si garantarii unor credite externe si ale Ordonantei Guvernului
nr. 11/1994 pentru actualizarea nivelului de prime si a limitei de despagubire
la asigurarea, prin efectul legii, de raspundere civila pentru pagubele produse
prin accidente de autovehicule, incepand cu data de 1 ianuarie 1994.
Exceptia a fost invocata de reclamantul Preda Ion care, in sustinerea
acesteia, arata ca art. 1 lit. g) din Legea nr. 4/1994, publicata in Monitorul
Oficial al Romaniei, Partea I, nr. 7 din 13 ianuarie 1994, si Ordonanta
Guvernului nr. 11/1994, publicata in Monitorul Oficial al Romaniei, Partea I,
nr. 21 din 25 ianuarie 1994, sunt neconstitutionale, deoarece incalca
dispozitiile art. 15 alin. (2) si ale art. 78 din Constitutie, care prevad ca
legea dispune numai pentru viitor si intra in vigoare la data publicarii ei in
Monitorul Oficial al Romaniei sau la data prevazuta in textul sau.
Parata - Administratia financiara a sectorului 4, municipiul Bucuresti,
apreciaza ca prima de asigurare calculata in temeiul Ordonantei Guvernului nr.
11/1994 este legal datorata de reclamantul Preda Ion, scutirea de plata fiind
de competenta societatii de asigurari.
Exprimandu-si opinia, instanta de judecata apreciaza exceptia de
neconstitutionalitate ca intemeiata. Atat art. 1 lit. g) din Legea nr. 4/1994,
cat si Ordonanta Guvernului nr. 11/1994, stabilind 1 ianuarie 1994 ca data a
intrarii lor in vigoare, incalca principiile constitutionale ale art. 15 alin.
(2), potrivit caruia legea dispune numai pentru viitor, si ale art. 78,
potrivit caruia legea intra in vigoare la data publicarii in Monitorul Oficial
al Romaniei sau la data prevazuta in textul ei.
In vederea solutionarii exceptiei, in temeiul art. 24 alin. (3) din Legea
nr. 47/1992, incheierea de sesizare a fost inaintata celor doua Camere ale
Parlamentului si Guvernului, pentru a comunica punctele lor de vedere.
In punctul de vedere exprimat, Guvernul apreciaza ca art. IV alin. 1 din
Ordonanta Guvernului nr. 11/1994 nu are caracter retroactiv si deci nu este
neconstitutional, deoarece aceste dispozitii, coroborate cu prevederile
Decretului nr. 471/1971, republicat, respectiv ale art. 38, ale art. 40 alin. 1
si ale anexei nr. 5, sunt in concordanta cu principiul anualitatii primelor de
asigurare. Obligatia platii acestor prime se naste la 1 ianuarie si poate fi
executata pe tot parcursul anului calendaristic, sanctiunea achitarii primelor
si a majorarilor de intarziere intervenind in cazul depasirii termenului de 31
martie. Ca atare, orice modificare legislativa ce intervine in cursul anului,
in sensul maririi sau micsorarii cuantumului primelor, are ca efect, pentru
asiguratii care au platit asigurarea, constituirea obligatiei de a achita
diferenta pana la noul cuantum legal si, respectiv, le confera dreptul la
restituirea diferentei, dupa caz. De aceea modificarea primei nu are
semnificatia aplicarii retroactive a legii noi, deoarece prima este anuala, iar
obligatia platii primei potrivit acestei legi subzista, in considerarea
intregului an calendaristic.
Camera Deputatilor si Senatul nu au comunicat punctele lor de vedere.
CURTEA,
examinand incheierea de sesizare, punctul de vedere al Guvernului, raportul
judecatorului-raportor, prevederile Legii nr. 4/1994 si ale Ordonantei
Guvernului nr. 11/1994 raportate la dispozitiile constitutionale si ale Legii
nr. 47/1992, retine urmatoarele:
In temeiul dispozitiilor art. 144 lit. c) din Constitutie si ale art. 3 din
Legea nr. 47/1992, Curtea Constitutionala constata ca este competenta sa se
pronunte asupra exceptiei de neconstitutionalitate invocate.
Cat priveste obiectul exceptiei, incheierea de sesizare se refera la Legea
nr. 4/1994 si la Ordonanta Guvernului nr. 11/1994, fara a distinge prevederile
incidente pentru solutionarea litigiului dedus judecatii.
In cererea introductiva de instanta se precizeaza insa ca motivul
contestatiei il constituie, sub aspect constitutional, incalcarea principiului
neretroactivitatii legii prin prevederile art. 1 lit. g) din Legea nr. 4/1994
si ale art. IV alin. 1 din Ordonanta Guvernului nr. 11/1994, potrivit carora
primele de asigurare reactualizate se aplica incepand cu 1 ianuarie 1994, desi
actul normativ prin care au fost instituite a intrat in vigoare pe data de 25
ianuarie 1994, o data cu publicarea sa in Monitorul Oficial al Romaniei.
In consecinta, tinand seama de prevederile art. 23 alin. (2) din Legea nr.
47/1992, potrivit carora exceptia de neconstitutionalitate poate avea ca obiect
numai o prevedere legala de care depinde solutionarea cauzei, Curtea urmeaza sa
se pronunte exclusiv asupra legitimitatii constitutionale a art. 1 lit. g) din
Legea nr. 4/1994 si a art. IV alin. 1 din Ordonanta Guvernului nr. 11/1994.
Art. 1 lit. g) din Legea nr. 4/1994 privind abilitarea Guvernului de a
emite ordonante si autorizarea contractarii si garantarii unor credite externe,
publicata in Monitorul Oficial al Romaniei, Partea I, nr. 7 din 13 ianuarie
1994, prevede abilitarea Guvernului ca, de la data intrarii in vigoare a legii
si pana la reluarea lucrarilor Parlamentului in prima sesiune ordinara a anului
1994, sa emita ordonante in anumite domenii, printre care, potrivit art. 1 lit.
g), pentru actualizarea nivelului de prime si a limitei de despagubire la
asigurarile prin efectul legii de raspundere civila auto, incepand cu data de 1
ianuarie 1994.
In temeiul art. 107 alin. (1) si (3) din Constitutia Romaniei si al art. 1
lit. g) din Legea nr. 4/1994, a fost emisa Ordonanta Guvernului nr. 11/1994
pentru actualizarea nivelului de prime si a limitei de despagubire la
asigurarea, prin efectul legii, de raspundere civila pentru pagubele produse
prin accidente de autovehicule, incepand cu data de 1 ianuarie 1994, publicata
in Monitorul Oficial al Romaniei, Partea I, nr. 21 din 25 ianuarie 1994, care,
la art. IV alin. 1, prevede ca ordonanta intra in vigoare incepand cu luna
ianuarie 1994.
Fata de dispozitiile constitutionale enuntate, rezulta ca prevederile art.
1 lit. g) din Legea nr. 4/1994 si ale art. IV alin. 1 din Ordonanta Guvernului
nr. 11/1994, care stabilesc ca data a intrarii in vigoare a noii reglementari 1
ianuarie 1994, deci o data anterioara publicarii acestei reglementari in
Monitorul Oficial al Romaniei, sunt neconstitutionale pentru perioada cuprinsa
intre 1 ianuarie 1994 si 25 ianuarie 1994, data publicarii ordonantei
Guvernului in Monitorul Oficial al Romaniei.
In acest sens este si practica jurisdictionala a Curtii, asa cum rezulta
din Decizia nr. 6 din 25 februarie 1993, publicata in Monitorul Oficial al
Romaniei, Partea I, nr. 61 din 25 martie 1993.
Potrivit legii, asa cum se arata si in punctul de vedere al Guvernului,
obligatia de plata a primei de asigurare este anuala. In consecinta,
modificarea prin lege a cuantumului primei opereaza in temeiul principiului
aplicarii imediate a legii la situatiile juridice in curs, de la data intrarii
in vigoare a legii modificatoare. De aceea, anualitatea obligatiei de plata nu
poate avea ca efect aplicarea legii noi, modificatoare a acestei obligatii,
anterior intrarii sale in vigoare, deoarece aceasta ar avea semnificatia unei
aplicari retroactive, interzisa de art. 15 alin. (2) din Constitutie.
In consecinta, dispozitiile Ordonantei Guvernului nr. 11/1994 urmeaza a se
aplica pro rata temporis incepand cu data de 25 ianuarie 1994.
Desigur, potrivit prevederilor art. 145 alin. (2) din Constitutie, cele
statuate prin prezenta decizie sunt obligatorii si au putere numai pentru
viitor, dupa publicare in Monitorul Oficial al Romaniei, astfel incat nu
afecteaza modul de aplicare a legii pana la data publicarii deciziei.
Pentru considerentele expuse, in temeiul art. 144 lit. c) si al art. 145
alin. (2) din Constitutie, precum si al art. 13 alin. (1) lit. A.c), al art. 23
alin. (2) si al art. 25 alin. (1) din Legea nr. 47/1992,
CURTEA
In numele legii
DECIDE
Admite exceptia de neconstitutionalitate si constata ca prevederile art. 1
lit. 9) din Legea nr. 4 din 13 ianuarie 1994, in ce priveste actualizarea
incepand cu 1 ianuarie 1994 a nivelului de prime si a limitei de despagubire la
asigurarile prin efectul legii de raspundere civila auto, precum si ale art. IV
alin. 1 din Ordonanta Guvernului nr. 11 din 14 ianuarie 1994, in ce priveste
intrarea in vigoare a acestei ordonante incepand cu 1 ianuarie 1994, sunt
neconstitutionale pentru perioada cuprinsa intre 1 si 25 ianuarie 1994, data
publicarii Ordonantei Guvernului in Monitorul Oficial al Romaniei.
Cu recurs in termen de 10 zile de la comunicare.
Pronuntata in sedinta publica la data de 20 septembrie 1995.
PRESEDINTE,
dr. Mihai Constantinescu
Magistrat-asistent,
Gabriela Dragomirescu