DECIZIE Nr. 99 din 1 noiembrie 1994
ACT EMIS DE: CURTEA CONSTITUTIONALA
ACT PUBLICAT IN: MONITORUL OFICIAL NR. 348 din 15 decembrie 1994
Vasile Gionea - presedinte
Viorel Mihai Ciobanu - judecator
Mihai Constantinescu - judecator
Ion Filipescu - judecator
Florin Bucur Vasilescu - judecator
Ioan Griga - procuror
Constantin Burada - magistrat-asistent
Pe rol pronuntarea asupra recursului declarat de Ministerul Public
impotriva Deciziei Curtii Constitutionale nr. 1 din 5 ianuarie 1994.
Dezbaterile au avut loc in sedinta publica din 21 octombrie 1994,
concluziile reprezentantului Ministerului Public fiind consemnate in incheierea
din aceeasi data, cand Curtea, avand nevoie de timp pentru deliberare, a aminat
pronuntarea pentru data de 1 noiembrie 1994.
Avand in vedere actele si lucrarile dosarului, Curtea Constitutionala
constata urmatoarele:
Prin Decizia Curtii Constitutionale nr. 1 din 5 ianuarie 1994 s-a admis
exceptia de neconstitutionalitate invocata de Bakos Attila, Peter Laszlo si
Antal Arpad in Dosarul nr. 646/1992 al Tribunalului Timis si s-a constatat ca
prevederile art. 40 alin. 4, teza a II-a din Legea nr. 23/1969, potrivit carora
detinutii aflati in curs de urmarire penala sau de judecata vor trebui sa
poarte, pentru motive temeinice, costumul locului de detinere, fiind contrare
Constitutiei, sunt abrogate in temeiul art. 150 alin. (1) din legea
fundamentala.
In motivarea acestei solutii s-a retinut, in esenta, ca aplicarea
consecventa a prezumtiei de nevinovatie impune ca, sub nici un aspect pana la
ramanerea definitiva a hotararii de condamnare, sa nu se faca vreo deosebire de
tratament intre persoana trimisa in judecata penala si restul cetatenilor, iar
tinuta vestimentara in care sunt aduse in instante persoanele arestate
preventiv poate conduce la o discriminare de natura sa afecteze interesele
persoanele ale inculpatilor, sa le creeze o imagine nefavorabila in fata
opiniei publice si poate, in cele din urma, sa influenteze chiar mentalitatea
judecatorilor. Totodata, invocindu-se art. 20 din Constitutie, se retine ca,
potrivit art. 88 din ansamblul de reguli minimale pentru tratamentul
detinutilor, adoptat de primul Congres al Natiunilor Unite pentru prevenirea
crimei si tratamentul delicventilor, tinut la Geneva in 1955 si aprobat de
Consiliul Economic si Social in rezolutiile sale nr. 663C (XXIV) din 31 iulie
1957 si nr. 2076 (LXII) din 13 mai 1977, un detinut preventiv va purta uniforma
penitenciarului numai daca doreste, el neputand fi constrans la aceasta sub
nici o forma.
Impotriva acestei decizii Ministerul Public a declarat recurs, formulind
doua motive:
Prin primul motiv de recurs, care vizeaza solutia de fond, se sustine, in
esenta, ca prevederea legala contestata este constitutionala, deoarece
limitarea libertatii individuale, atat prin arestarea preventiva, cat si prin
obligarea detinutilor sa poarte costumul locului de detinere - ultima derivand
si fiind conditionata de prima -, este in concordanta cu rezolutiile nr. 663C
(XXIV) din 31 iulie 1957 si nr. 2076 (LXII) din 13 mai 1977 ale Consiliului
Economic si Social, potrivit carora "un detinut poate fi autorizat sa-si
poarte vesmintele personale daca acestea sunt curate si convenabile". Daca
detinerea preventiva trebuie considerata, in lumina Constitutiei si a pactelor
sau tratatelor internationale, nu numai ca o institutie absolut utila, dar
chiar ca o institutie legitima, cand este vorba de interesele societatii, care
are dreptul sa se apere izolind prin acea masura pe infractorul periculos pana
cand el isi va primi pedeapsa, tot astfel este justificata si dispozitia ca
pentru motive temeinice el sa poarte costumul locului de detinere.
Prin cel de-al doilea motiv de recurs se sustine ca prin deciziile sale
Curtea Constitutionala nu poate constata abrogarea unui text de lege anterior
Constitutiei in baza art. 150 alin. (1), astfel cum a procedat, ci numai
neconstitutionalitatea lui. Din interpretarea art. 150 din Constitutie si a
art. 23 din Legea nr. 47/1992 rezulta ca rezolvarea conflictului de legi in
timp este de competenta altor autoritati decat Curtea Constitutionala, iar cand
aceasta este competenta sa solutioneze exceptia, nu poate pronunta
neconstitutionalitatea legii si a ordonantelor decat acolo unde este cazul.
CURTEA CONSTITUTIONALA,
examinind decizia atacata, motivele de recurs invocate, dispozitiile art. 40
alin. 4, teza a II-a, din Legea nr. 23/1969, prevederile Constitutiei si ale
Legii nr. 47/1992, retine urmatoarele:
Motivul de recurs care vizeaza necompetenta Curtii Constitutionale de a se
pronunta asupra constitutionalitatii unor legi anterioare Constitutiei este
nefondat. Potrivit art. 150 alin. (1) din legea fundamentala, legile si toate
celelalte acte normative raman in vigoare in masura in care ele nu contravin
Constitutiei. Astfel cum in mod constant s-a statuat in practica jurisdictiei
constitutionale a Curtii, constatarea contrarietatii unei asemenea dispozitii
anterioare cu prevederile Constitutiei o poate face si Curtea Constitutionala,
daca a fost sesizata in conditiile Legii nr. 47/1992, cu particularitatea ca
admiterea exceptiei de neconstitutionalitate nu duce la declararea dispozitiei
legale ca neconstitutionala - o lege putand fi apreciata numai in functie de
regimul constitutional sub imperiul caruia a fost adoptata -, ci la constatarea
abrogarii, solutie ce constituie consecinta constitutionala a contrarietatii la
care se refera art. 150 alin. (1) din Constitutie.
In ce priveste motivul de recurs care vizeaza solutia pe fond, acesta nu
poate fi in intregime primit astfel cum a fost formulat, deoarece Ministerul
Public apreciaza, fara nici o rezerva, ca dispozitiile art. 40 alin. 4, teza a
II-a, din Legea nr. 23/1969 sunt constitutionale.
Recursul urmeaza, de aceea, a fi admis pentru considerentele ce se vor
arata in continuare.
Limitarea libertatii individuale prin efectul arestarii preventive este
constitutionala in conditiile prevazute de art. 23 alin. (2) si alin. (4) - (6)
din Constitutie, dar aceasta nu poate aduce in nici un fel o atingere
prezumtiei de nevinovatie, prevazuta la alin. (8) al aceluiasi articol. De
aceea, nu este intemeiat motivul de recurs potrivit caruia limitarea libertatii
individuale prin efectul arestarii implica si "obligarea detinutilor sa
poarte costumul locului de detinere - ultima derivand si fiind conditionata de
prima -". Dimpotriva, tinuta vestimentara a celui arestat preventiv
trebuie sa evite orice fel de confuzie intre acesta si persoana condamnata,
altminteri prezumtia de nevinovatie ce opereaza in favoarea primului este
afectata de imaginea creata de vestimentatia specifica celui condamnat.
De aceea prezumtia de nevinovatie implica, printre altele, ca tinuta
vestimentara a detinutilor aflati in curs de urmarire penala sau de judecata sa
fie cea personala. Aceasta regula este inscrisa in art. 40 alin. 4, teza I din
Legea nr. 23/1969, text conform Constitutiei Romaniei si recomandarilor
internationale aplicabile in materie, astfel cum s-a retinut si prin decizia
atacata cu recurs. Textul stabileste insa, prin teza a II-a, ca acesti
detinuti, pentru motive temeinice, vor trebui sa poarte costumul locului de
detinere. Constatarea, prin decizia recurata, ca aceasta prevedere este
abrogata ca urmare a contrarietatii sale cu prezumtia de nevinovatie poate avea
consecinte contrare insesi acestei prezumtii, intrucat ar insemna ca in toate
cazurile cel arestat preventiv sa poarte numai imbracamintea personala, chiar
daca aceasta l-ar pune intr-o situatie de nedemnitate, imbracamintea ar putea
avea valoare probanta etc. De altfel, in art. 88 din Ansamblul de reguli
minimale pentru tratamentul detinutilor, adoptat de primul Congres al
Natiunilor Unite pentru prevenirea crimei si tratamentul delicventilor, tinut
la Geneva in 1955 si aprobat de Consiliul Economic si Social in rezolutiile
sale nr. 663C (XXIV) din 31 iulie 1957 si nr. 2076 (LXII) din 13 mai 1977, cu
referire la arestatii preventivi se stabileste ca: "un detinut poate fi
autorizat sa-si poarte vesmintele personale, daca acestea sunt curate si
convenabile" (pct. 1), iar "daca poarta uniforma locului de detinere
aceasta trebuie sa fie diferita de aceea a condamnatilor" (pct. 2). Desi
nu este vorba de un pact sau tratat la care Romania sa fie parte si deci sa
devina aplicabile dispozitiile art. 20 din Constitutie, astfel cum in mod
nejustificat s-a retinut in decizia atacata cu recurs, o asemenea recomandare
se cuvine a fi retinuta deoarece este in concordanta cu necesitatea respectarii
prezumtiei de nevinovatie inscrise in Constitutia Romaniei. Asa fiind,
instituirea unei exceptii de la regula inscrisa in art. 40 alin. 4, teza I, din
Legea nr. 23/1969, este justificata si constatarea abrogarii ei in temeiul art.
150 alin. (1) din Constitutie nu se impune.
Dar, in actuala redactare din teza a II-a, motivele temeinice pentru care
trebuie sa se poarte uniforma locului de detinere raman exclusiv la aprecierea
conducerii locului de detinere, asa cum se sustine in motivele de recurs, si
astfel este deschisa posibilitatea unor abuzuri, de natura a afecta prezumtia
de nevinovatie, ceea ce este, desigur, neconstitutional. In consecinta,
dispozitia art. 40 alin. 4, teza a II-a, din Legea nr. 23/1969 poate fi considerata
constitutionala numai in masura in care prin conditia prevazuta de text
"motive temeinice" se intelege ca imbracamintea personala a
detinutului aflat in curs de urmarire penala sau de judecata nu este curata sau
utilizabila, iar uniforma locului de detinere este diferita de cea a
condamnatilor. Dand o asemenea interpretare textului se asigura, pe de o parte,
respectarea prezumtiei de nevinovatie, iar pe de alta parte, se asigura si
rezolvarea acelor situatii in care purtarea imbracamintei personale nu este
posibila, ceea ce desigur nu se poate obtine in cazul inlaturarii totale a
dispozitiei atacate.
Fata de aceste considerente, recursul urmeaza sa fie admis si Decizia
Curtii Constitutionale nr. 1 din 5 ianuarie 1994, prin care s-au abrogat
prevederile art. 40 alin. 4, teza a II-a, din Legea nr. 23/1969, sa fie
modificata.
Avand in vedere si prevederile art. 144 lit. c) si ale art. 145 alin. (2)
din Constitutie, precum si cele ale art. 1, 3, 13 alin. (1), lit. A.c) si ale
art. 25 din Legea nr. 47/1992,
CURTEA CONSTITUTIONALA,
In numele legii
DECIDE:
Admite recursul declarat de Ministerul Public si modifica Decizia Curtii
Constitutionale nr. 1 din 5 ianuarie 1994, dupa cum urmeaza:
Dispozitia art. 40 alin. 4, teza a II-a, din Legea nr. 23/1969 privind
executarea pedepselor este constitutionala numai in masura in care prin
conditia prevazuta de text "motive temeinice" se intelege ca
imbracamintea personala a detinutului aflat in curs de urmarire penala sau de
judecata nu este curata sau utilizabila, iar uniforma locului de detinere este
diferita de aceea a condamnatilor.
Definitiva.
Pronuntata in sedinta publica din 1 noiembrie 1994.
PRESEDINTELE CURTII CONSTITUTIONALE,
prof. dr. VASILE GIONEA
Magistrat-asistent,
Constantin Burada