DECRET
Nr. 143 din 25 aprilie 1955
privitor la organizarea si functionarea Oficiilor Juridice
ACT EMIS DE: MAREA ADUNARE NATIONALA
ACT PUBLICAT IN: BULETINUL OFICIAL NR. 8 din 30 aprilie 1955
Art. 1
Pentru asigurarea legalitatii populare in desfasurarea activitatii lor si
pentru apararea intereselor lor patrimoniale, organele, institutiile,
organizatiile economice si intreprinderile de stat, precum si cele cooperatiste
si obstesti isi vor organiza oficii juridice proprii, in conditiile Decretului
de fata.
Art. 2
La ministere si celelalte organe centrale ale administratiei de stat, la
Comitetul Executiv al Sfatului Popular al Capitalei Republicii Populare Romane,
la comitetele executive ale sfaturilor populare regionale, raionale, orasenesti
si ale raioanelor orasenesti, la intreprinderile si organizatiile economice de
stat avand un numar de peste 300 (trei sute) de angajati cu contracte de munca
pe durata nedeterminata, la organele centrale cooperatiste si obstesti, precum
si la uniunile regionale si raionale cooperatiste vor functiona oficii juridice
incadrate cu numarul de jurisconsulti necesari, in raport cu volumul
activitatii acestora.
Celelalte organe, institutii, organizatii economice si intreprinderi de
stat, cooperatiste sau obstesti, vor putea infiinta oficii juridice, potrivit
cu necesitatile lor, cu avizul forului tutelar.
Organele centrale ale administratiei de stat vor putea infiinta, potrivit
cu necesitatile lor, oficii juridice si la directiile sau sectiile lor
regionale.
Oficiile juridice vor fi incadrate si cu personalul administrativ necesar
activitatii lor.
Art. 3
Oficiile juridice depind direct de conducerea unitatilor in cadrul carora
functioneaza, raspunzand direct fata de aceasta pentru activitatea lor si
neputand fi folosite decat pentru lucrari cu caracter juridic.
Art. 4
Oficiile juridice, in cadrul unitatii din care fac parte si in raport cu
activitatea acesteia, au urmatoarele atributii:
a) colaboreaza la intocmirea proiectelor de legi, decrete, hotarari,
regulamente, ordine, instructiuni, precum si a oricaror alte acte cu caracter
normativ elaborate de acea unitate;
b) avizeaza, la cererea conducerii unitatii, asupra proiectelor de legi,
decrete, hotarari, regulamente, ordine, instructiuni, precum si asupra oricaror
alte acte cu caracter normativ, intocmite de alte unitati si care sunt in
legatura cu atributiile si activitatea propriei lor unitati;
c) avizeaza, la cererea organelor de conducere, asupra legalitatii
masurilor ce urmeaza a fi luate de administratia unitatii in desfasurarea
activitatii acesteia, precum si asupra oricaror acte care pot angaja
raspunderea patrimoniala a unitatii;
d) intocmesc proiectele de contracte sau proiectele oricaror acte cu
caracter juridic in legatura cu activitatea unitatii sau isi dau avizul cu
privire la acestea;
e) pot reprezenta interesele unitatii in fata instantelor judecatoresti, a
organelor Arbitrajului de Stat sau departamental, ori in fata oricaror organe
ale puterii sau administratiei de stat, in conditiile prevazute la art. 6;
f) urmaresc aparitia dispozitiilor cu caracter normativ si semnaleaza
organelor de conducere sarcinile ce revin unitatii potrivit acestor dispozitii;
g) rezolva orice alte lucrari cu caracter juridic.
La organele centrale de stat si obstesti, la care exista si directii,
sectii sau birouri juridice cu atributii speciale de legislatie si studii
juridice, oficiile juridice se vor ocupa numai cu rezolvarea problemelor
juridice legate de interesele patrimoniale ale acestor organe, cat si cu
apararea acestor interese.
Art. 5
La intocmirea actelor juridice sau luarea oricaror masuri care pot angaja
raspunderea patrimoniala, precum si in cazurile prevazute de art. 4 lit. a si
b, organele de conducere ale unitatilor in cadrul carora functioneaza oficii
juridice sunt obligate sa ceara acestora avizul consultativ prealabil.
Art. 6
Ori de cate ori unitatea nu se infatiseaza in justitie prin conducerea ei,
reprezentarea unitatii se face prin oficiul sau juridic. In asemenea cazuri,
delegatia va fi semnata de seful oficiului juridic, iar daca unitatea nu are
decat un singur jurisconsult, de conducerea acesteia.
Art. 7
Pornirea actiunilor in justitie sau la organele arbitrale, fixarea
pretentiilor, renuntarea la pretentii, actiune sau cai de atac, precum si darea
raspunsurilor la interogator, se fac de organele de conducere ale unitatilor
interesate sau, cu delegatie data de acestea in acest scop, de la caz la caz,
si de oficiile juridice.
Oficiile juridice sunt obligate sa sustina interesele organizatiei in
instanta, sau in fata organului arbitral, sa exercite, daca este cazul, caile
de atac legale si sa ia orice alte masuri necesare apararii intereselor legale
ale unitatilor in cadrul carora functioneaza.
Art. 8
Organizatiile de stat, cooperatiste si obstesti, care au cauze judiciare,
litigii arbitrale sau alte interese patrimoniale in alte localitati decat
acelea unde isi au sediul, mai pot fi reprezentate si dupa cum urmeaza:
a) organele centrale ale administratiei de stat, unitatile exterioare ale
acestora, precum si institutiile, organizatiile economice si intreprinderile de
stat tutelate de aceste organe centrale, pot fi reprezentate prin oficiul
juridic al oricarei unitati locale care face parte din sistemul lor.
La fel, unitatile locale pot fi reprezentate in localitatea unde isi are
sediul organul central prin oficiul juridic al acestuia sau prin oficiul
juridic al unitatii desemnate de organul central.
Prevederile acestui alineat se aplica si intreprinderilor si organizatiilor
economice de stat de interes local.
Organele centrale ale administratiei de stat care nu au in sistemul lor
unitati locale, la care ar putea lua fiinta oficii juridice, pot fi
reprezentate prin oficiul juridic al comitetului executiv al sfatului popular
local;
b) organele locale ale puterii si administratiei de stat pot fi
reprezentate prin oficiul juridic al comitetului executiv al sfatului popular
local.
In cazurile cand reprezentarea este necesara in Capitala Republicii
Populare Romane, organele locale ale puterii si administratiei de stat pot fi
reprezentate prin oficiul juridic al Comitetului Executiv al Sfatului Popular al
Capitalei Republicii Populare Romane, in afara de organele locale ale puterii
si administratiei de stat din regiunea Bucuresti, care vor fi reprezentate prin
oficiul juridic al Comitetului Executiv la Sfatului Popular al regiunii
Bucuresti;
c) organizatiile cooperatiste si obstesti pot fi reprezentate, in
conditiile prevazute la lit. a, prin oficiul juridic al oricarei organizatii
din sistemul lor.
Art. 9
Doua institutii, intreprinderi sau organizatii economice de stat,
cooperatiste sau obstesti sau unitati locale ale aceluiasi organ central care
nu-si pot organiza un oficiu juridic propriu in conditiile art. 2, vor putea
angaja in limita fondurilor bugetare unul si acelasi jurisconsult.
Acesta va efectua lucrarile juridice prevazute in art. 4 pentru ambele
unitati, in asa fel incat munca si salarizarea sa la ambele unitati sa nu
depaseasca o norma si jumatate in raport cu situatia jurisconsultului de la
oficiul juridic al unei unitati asemanatoare.
In cazul cand intre unitatile care folosesc acelasi jurisconsult se naste o
contrarietate de interese ele isi vor angaja aparatori deosebiti.
Prevederile alineatului precedent se aplica in mod corespunzator si in
cazul cand contrarietatea de interese exista intre doua unitati, dintre care
una trebuie sa asigure, in conditiile art. 8, celeilalte unitati, asistenta
juridica prin oficiul sau juridic.
Art. 10
Daca o institutie sau o organizatie socialista, avand nevoie de asistenta
juridica, nu poate folosi serviciile vreunui oficiu juridic in conditiile
stabilite de art. 2, 8 sau 9, sau in cazul cand are nevoie de o asistenta
juridica speciala, ea poate angaja in acest scop, de la caz la caz, un avocat
de la birourile colective ale colegiilor de avocati.
Art. 11
In cazul in care in activitatea oficiilor juridice ale unitatilor de stat,
cooperatiste si obstesti se ridica probleme de principiu, oficiile juridice
interesate pot cere avizul oficiului juridic al organului central de care
depind.
Art. 12
Pot fi jurisconsulti absolventii facultatilor de stiinte juridice sau ai
scolilor juridice ale Ministerului Justitiei.
Jurisconsultii vor efectua la inceput un stagiu de doi ani ca jurisconsulti
stagiari, putand lucra efectiv numai in acele oficii juridice unde sunt si jurisconsulti
definitivi, primind titlul de jurisconsult dupa efectuarea acestui stagiu.
Sunt scutiti de stagiu absolventii institutelor de invatamant aratate in
alineatul 1, care au activat timp de cel putin doi ani ca judecatori,
procurori, consilieri juridici, referenti juridici de specialitate, notari sau
arbitri de stat ori in alte asemenea functii juridice de specialitate, precum
si avocatii definitivi.
Art. 13
In vederea evidentei si cresterii cadrelor de jurisconsulti, precum si a
ridicarii continue a nivelului lor ideologic si profesional, jurisconsultii se
vor grupa in colective de jurisconsulti pe fiecare regiune, conduse de catre un
birou format din jurisconsultii desemnati in acest scop de Ministerul
Justitiei, care va stabili si numarul membrilor acestor birouri.
Colectivele de jurisconsulti vor functiona la colegiile de avocati.
Jurisconsultii se vor inscrie pe tabloul tinut de biroul colectivului din
care fac parte si numai cei inscrisi pe un asemenea tablou vor putea activa in
aceasta calitate.
Toti acei care, la data punerii in aplicare a prezentului Decret, au
calitatea de jurisconsulti, se vor putea inscrie pe tabloul colectivului din
cadrul caruia urmeaza sa faca parte.
In cadrul colectivelor se vor tine cursuri de indrumare cu caracter
politico-juridic general, dupa programul stabilit in acest scop.
Organizarea si functionarea colectivelor de jurisconsulti si a birourilor
de conducere, precum si a cursurilor de indrumare se vor stabili prin
instructiunile Ministrului Justitiei, care, in vederea realizarii scopului
aratat in alineatul 1, exercita controlul si indrumarea colectivelor de
jurisconsulti.
Art. 14
Jurisconsultii care activeaza la organizatiile de stat, cooperatiste si
obstesti vor fi incadrati in categoriile personalului tehnic de specialitate,
in raport cu munca si raspunderea lor, a vechimii in campul muncii juridice si
a volumului activitatii organizatiei la care functioneaza, in unul din
urmatoarele grade profesionale si cu salarizarea corespunzatoare:
a) jurisconsult stagiar,
b) jurisconsult,
c) jurisconsult principal,
d) consilier juridic,
e) consilier juridic principal si
f) consilier juridic sef.
Art. 15
Jurisconsultii, ca angajati ai unitatilor la care activeaza, sunt supusi
prevederilor Codului Muncii.
Art. 16
Oficiile Juridice ale organelor centrale de stat, cooperatiste si obstesti,
precum si cel al Comitetului Executiv al Sfatului Popular al Capitalei
Republicii Populare Romane si ale comitetelor executive ale sfaturilor populare
regionale, vor controla si indruma munca profesionala dusa la oficiile juridice
sau de jurisconsultii angajati in conditiile art. 9, de la unitatile
subordonate ori cele controlate si indrumate, sub raportul activitatii specifice
sistemului condus de organul central.
Art. 17
Jurisconsultii nu pot ocupa si alte functiuni retribuite, in afara de
functiuni legate de activitatea didactica-juridica si publicistica.
Art. 18
Jurisconsultii vor fi incadrati conform tabelei de salarizare anexa 2 a
Deciziei Consiliului de Ministri nr. 47 din 29 ianuarie 1949.
Art. 19
Decretul nr. 87 din 1 aprilie 1950, pentru organizarea si functionarea
oficiilor juridice ale ministerelor si sfaturilor populare, cu exceptia art.
11, se abroga.