DECRET
Nr. 384 din 29 octombrie 1984
privind aprobarea Regulilor de navigatie pe Canalul Dunare - Marea Neagra
ACT EMIS DE: CONSILIUL DE STAT AL REPUBLICII SOCIALISTE ROMANIA
ACT PUBLICAT IN: BULETINUL OFICIAL NR. 82 din 29 octombrie 1984
Consiliul de Stat al Republicii Socialiste Romania decreteaza:
Art. 1
Se aproba Regulile de navigatie pe Canalul Dunare-marea Neagra, prevazute
in anexa, care face parte integranta din prezentul decret.
Art. 2
Dirijarea navigatiei pe canal se efectueaza de Administratia Canalului
Dunare-marea Neagra prin dispeceratul de navigatie, ale carui dispozitii sunt
obligatorii pentru toti comandantii navelor/convoaielor, pe toata durata
tranzitarii canalului.
Administratia Canalului Dunare-marea Neagra este unitate de stat,
imputernicita prin lege cu autoritate pentru administrarea, exploatarea si
intretinerea canalului.
Art. 3
Supravegherea si controlul navigatiei pe canal se exercita de Ministerul Transporturilor
si Telecomunicatiilor - Departamentul transporturilor navale, prin
Inspectoratul de navigatie civila si capitaniile de port.
Art. 4
Controlul navelor/convoaielor se efectueaza, potrivit legii, de organele de
specialitate ale Ministerului Transporturilor si Telecomunicatiilor, precum si
de organele de control pentru punctele de trecere a frontierei de stat, vamale,
sanitare, de carantina fitosanitara si de militia portului.
Organele prevazute la alin. 1 efectueaza controlul in prezenta
comandantului navei/convoiului sau a loctiitorului sau, cu asistenta organelor
capitaniilor portului, care semneaza documentele incheiate.
Art. 5
Pentru trecerea navelor/convoaielor prin canal si pentru serviciile
prestate acestora, Administratia Canalului Dunare-marea Neagra percepe taxe
stabilite potrivit legii. Taxele nu cuprind costurile prestatiilor efectuate de
Administratia Canalului Dunare-marea Neagra in legatura cu echipajele
navelor/convoaielor si cu pasagerii, operatiunile de transbordare, manipulare
si depozitare, precum si alte servicii in porturi, pentru care se aplica
tarifele legale.
ANEXA 1
REGULI DE NAVIGATIE
pe Canalul Dunare-marea Neagra
CAP. 1
Dispozitii generale
Art. 1
Navigatia pe Canalul Dunare-marea Neagra se efectueaza in conformitate cu
prevederile prezentelor reguli.
Art. 2
Canalul Dunare-marea Neagra este situat intre portul Constanta Sud km
"0" al canalului si portul Cernavoda km 64 al canalului, respectiv km
299,3 pe Dunare.
Art. 3
Administratia Canalului Dunare-marea Neagra, denumita in continuare
administratia canalului, asigura conditiile de navigatie pe intregul parcurs al
canalului, inclusiv in porturile interioare.
Art. 4
Navele/convoaiele de orice categorie, indiferent de pavilion, care sunt in
apele canalului, sunt obligate sa respecte pe toata durata tranzitarii,
inclusiv pe durata stationarii in porturile interioare canalului, toate
dispozitiile administratiei canalului, privind intrarea/iesirea din canal,
navigatia in apele canalului, stationarea, operarea si intrarea/plecarea din
porturile interioare acestuia.
Art. 5
Navigatia in aval corespunde navigatiei de la Dunare - port Cernavoda la
Marea-Neagra - port Constanta Sud, iar in amonte, de la mare la Dunare.
CAP. 2
Nave si formatiuni de convoaie pentru navigatia pe canal
Art. 6
(1) Navigatia pe Canalul Dunare-marea Neagra se efectueaza cu nave fluviale
si maritime propulsate, aparate plutitoare, ambarcatiuni mici si nave fara
propulsie in formatie de convoi impins sau cuplu.
(2) Deplasarile pe canal ale convoaielor remorcate, ale navelor de
categorii neobisnuite, ale constructiilor sau instalatiilor plutitoare si ale
ambarcatiunilor sportive si de agrement sunt considerate transporturi speciale
si pot fi admise pe canal numai pe baza unei autorizatii speciale eliberate de
administratia canalului si in conditiile specificate in mod expres in
documentul eliberat de catre aceasta.
(3) Pot naviga prin canal si prin ecluze nave fluviale si maritime pentru
transport marfuri si calatori, nave tehnice si de serviciu si convoaie, care se
inscriu in urmatoarele gabarite maxime:
- lungime maxima 296 m
- latime maxima 23 m
- inaltimea maxima de la linia de plutire
pana la cel mai inalt punct 16,5 m
- pescaj maxim curent 5,5 m
- pescaj maxim cu restrictii de viteza 6 m
Pe timpul exploatarii canalului cu nivel minim de apa vor putea naviga, cu
aviz special, si nave cu gabarit de inaltime pana la cel mult 18 m.
In cazul nivelului minim de apa pe canal, administratia canalului va
comunica, prin avize catre navigatori, pescajul navelor admise pe canal.
Navele/convoaiele care navigheaza pe relatia canal-porturi dunarene vor
avea pescajul corelat cu adincimile minime din sectorul Dunarii pana la portul
de destinatie, adincimi comunicate prin Buletinul hidrometeorologic pentru
Dunare.
(4) Numarul maxim al navelor intr-un convoi impins, atat pentru navigatia
in amonte, cat si pentru navigatia in aval, nu poate depasi 6 unitati, cate
doua unitati in dana.
Componenta formatiei in cuplu, atat pentru navigatia in amonte, cat si in
aval, poate fi de cel mult 3 unitati, in care se include si nava care asigura
propulsia formatiei.
(5) Navele autopropulsate trebuie sa aiba o putere suficienta care sa
asigure o buna guvernare pentru mentinerea pe drum a convoiului si sa poata
opri in timp util pe directia de mars fara sa afecteze celalalt sens de
navigatie.
(6) Este interzis oricarei nave autopropulsate care impinge sau duce in
cuplu alte nave de a le parasi pe canal in timpul opririlor la semnale sau
inainte de a ajunge la portul de destinatie.
(7) Navigatia cu vele si a plutelor este interzisa pe canal.
Art. 7
(1) Navele maritime care navigheaza pe canal vor avea, pe langa documentele
de bord prevazute de lege, si un certificat de tonaj eliberat de administratia
canalului.
In cazul lipsei acestui certificat, navele sunt supuse masuratorii de catre
organele administratiei canalului.
(2) Cheltuielile ocazionate de masuratori se trec in contul
navei/armatorului.
Art. 8
Navele fluviale vor avea documentele de bord conform prevederilor din
Regulamentul de navigatie pe Dunare in sectorul Republicii Socialiste Romania.
CAP. 3
Conditii tehnice ale navelor si convoaielor
Art. 9
(1) Pentru accesul si navigatia pe canal navele sunt obligate sa aiba
echipajul complet, astfel incat sa fie asigurata buna functionare a acestora in
mars si stationare.
(2) Toate navele trebuie sa aiba inscrise in ambele borduri, la loc
vizibil, numele sau numarul navei, scara pescajului, iar la pupa, numele navei
si portul de resedinta.
(3) Navele/convoaiele ce navigheaza pe canal trebuie sa aiba o stare
tehnica corespunzatoare care sa le permita navigatia fara pericol. Acestea trebuie
sa fie dotate cu tot ce este necesar pentru siguranta lor si a navigatiei lor
in canal.
(4) Navele maritime sunt obligate sa aiba luminile si semnalele prevazute
in Regulamentul international pentru prevenirea abordajelor pe mare.
Art. 10
Navelor care au o inclinare in bord mai mare de 4 grade nu li se permite
navigarea pe Canalul Dunare-marea Neagra.
CAP. 4
Pilotarea navelor
Art. 11
Se interzice navelor si convoaielor de a naviga pe canal fara a avea la
bord un pilot al administratiei canalului sau un pilot posedind un certificat
eliberat de catre autoritatea romana competenta prin care i se dreptul de a
pilota navele sau convoaiele pe canal.
Art. 12
Pentru cererea de pilot, in cazul de indisponibilitate a legaturii
radiotelefonice, navele si convoaiele sosite in zonele de stationare si formare
a convoaielor pentru intrarea in canal vor aborda la loc vizibil pavilionul
potrivit prevederilor din codul international si vor emite semnale foni ce sunt
corespunzatoare in acest scop.
Art. 13
In zonele de stationare si formare a convoaielor pentru intrarea in canal
serviciul de pilotaj este deservit de nave pilot si remorchere pentru asistenta
si remorcare/impingere.
Art. 14
(1) Comandantii de nava/convoi sunt obligati sa se informeze asupra
regimului de navigatie pe Canalul Dunare-marea Neagra, inclusiv asupra
modificarilor si indicatiilor speciale care au survenit in navigatia pe canal.
(2) In timpul marsului, precum si la toate manevrele pe care le executa
nava/convoiul, comenzile se dau numai de catre comandantul navei/convoiului si
pe raspunderea sa exclusiva.
(3) Comandantul navei/convoiului este raspunzator de manevrele
navei/convoiului, precum si de orice daune care pot rezulta in urma acestor
manevre, chiar daca pilotul respectiv este prezent la bord.
(4) In cazul cand pe timpul marsului sau manevrei comandantul
navei/convoiului paraseste puntea de comanda, acesta trebuie sa indice persoana
responsabila pentru conducerea navei sau convoiului pe timpul absentei sale si
sa consemneze aceasta in jurnalul de bord. In acest caz, persoana care asigura
conducerea navei/convoiului trebuie sa aiba in mod obligatoriu pregatirea
necesara, atestata prin brevet eliberat de organul imputernicit si recunoscut;
acesta preia asupra sa intreaga responsabilitate ce revine comandantului.
(5) Raspunderea pentru toate daunele ce s-ar produce de nava sau convoi in
aceste imprejurari revine in exclusivitate comandantului navei sau convoiului,
respectiv armatorului acestora.
Art. 15
(1) In cazul cand comandantul navei/convoiului nu primeste sau nu tine
seama de recomandarile pilotului, pilotul este obligat sa ramana la bordul
navei, pe puntea de comanda si sa avertizeze comandantul asupra greselii pe care
o savarseste si consecintelor ce ar rezulta cu privire la periclitarea
sigurantei navigatiei.
(2) Daca comandantul navei/convoiului persista in nerespectarea
recomandarilor pilotului, pilotul poate cere, in scopul evitarii unui eventual
accident si pentru cercetari, dupa caz, administratiei canalului si capitaniei
de port oprirea navei sau convoiului. Hotararea administratiei canalului sau a
capitaniei de port, dupa caz, este obligatorie pentru comandantul de nava/
convoi.
CAP. 5
Intrarea/iesirea navelor si convoaielor in/din Canalul Dunare-marea Neagra
Art. 16
(1) Zona de stationare si formare a convoaielor la portul Cernavoda pentru
intrarea in canal este situata la malul drept al Dunarii intre km 297,3 si km
298,3, pe o latime de 150 m.
(2) Zona de stationare si formare a convoaielor in portul Constanta pentru
intrarea in canal este situata in bazinul fluvial-maritim.
Art. 17
Comandantul de nava/convoi care are la bord incarcaturi de materiale
inflamabile, explozibile, radioactive, toxice sau corosive este obligat sa
instiinteze despre aceasta prin radio, cu 6 ore inainte de sosire in zona de
stationare si formare a convoaielor pentru intrarea in canal si sa notifice in
scris despre aceasta administratiei canalului si capitaniilor de port in
raportul de sosire, in vederea stabilirii trecerii si respectiv, a masurilor de
siguranta la tranzitarea prin canal. Autorizarea tranzitarii prin canal se face
de administratia canalului si autoritatile romane competente si poate fi data
numai dupa indeplinirea tuturor conditiilor care sa determine deplina siguranta
pentru navigatia prin canal.
Art. 18
(1) Intrarea/iesirea navelor si convoaielor in/din canal sunt permise numai
cu aprobarea administratiei canalului si se efectueaza prin semnalizarea cu
semafoare.
(2) Inainte de intrarea in canal si pe toata durata tranzitarii este
interzis navelor/convoaielor sa aiba in afara bordului obiecte care ar putea
periclita siguranta celorlalte nave, instalatiilor plutitoare sau fixe aflate
pe canal. Ancorele vor fi la post.
(3) In conditii hidrometeorologice nefavorabile, precum si in cazul
executarii lucrarilor de dragaje, lucrarilor hidrotehnice sau cand din alte
cauze navigatia pe canal este periclitata, administratia canalului poate hotari
inchiderea temporara a navigatiei prin canal.
Art. 19
Intrarea navelor/convoaielor in canal se face, de regula, in ordinea
sosirii in zona de stationare si formare a convoaielor.
Navele organelor de control, navele administratiei canalului, navele de
pasageri, navele incarcate cu marfuri perisabile, navele cu misiune speciala au
prioritate la intrarea-iesirea in/din canal.
Art. 20
(1) Administratia canalului poate acorda asistenta sau poate efectua
remorcare, la cererea comandantului de nava/convoi, pentru siguranta navigatiei
la intrarea/iesirea in/din canal, sau pentru tranzitarea navei/convoiului prin
canal.
(2) Asistenta sau remorcarea se face in contul navei/convoiului, respectiv
armatorului acesteia.
Art. 21
Este interzisa intalnirea navelor/convoaielor in sectorul balizat de la
intrarea/iesirea in/din canal.
Nava/convoiul care urmeaza sa intre pe canal trebuie sa astepte
nava/convoiul angajat la iesirea din canal.
CAP. 6
Navigatia pe canal
Art. 22
(1) Viteza de navigatie se stabileste de catre administratia canalului in
functie de marimea, forma si caracteristicile tehnice ale navei/convoiului,
pana la 12 km/ora. Administratia canalului poate autoriza, pentru motive
temeinic justificate si pentru fiecare caz in parte, ca unele nave sa navigheze
cu viteze mai mari de 12 km/ora.
(2) Comandantii de nava/convoi care navigheaza pe Canalul Dunare-marea
Neagra trebuie sa respecte viteza de navigatie necesara mentinerii navei/
convoiului in siguranta pe drum, fara a depasi viteza limita stabilita de
administratia canalului si fara a periclita in vreun fel navigatia pe canal,
constructiile hidrotehnice de pe canal, precum si securitatea celorlalte nave
si convoaie aflate in mars, stationate in ancora sau acostate la cheu pe canal.
Art. 23
(1) Navele/convoaiele care navigheaza in amonte trebuie sa ofere conditii
de trecere celor care navigheaza in aval.
(2) Pe timp de ceata pot naviga, pe raspunderea proprie, numai
navele/convoaiele dotate cu instalatii radar, de semnalizare optica si
acustica, toate in bunastare, cu autorizarea expresa a administratiei
canalului.
(3) In conditii hidrometeorologice grele navigatia pe canal se face cu
atentie deosebita, fiind interzisa orice depasire; la intalnire navele sau
convoaiele cu vant din proba sunt obligate sa micsoreze viteza, eventual sa
opreasca, retragindu-se cat mai aproape de mal, pentru a permite trecerea in
siguranta a navelor sau convoaielor care navigheaza cu vant din pupa.
La vant travers prioritatea de trecere o au navele/convoaiele care
navigheaza pe partea canalului opusa vantului.
(4) In caz de vant foarte puternic sau furtuna, administratia canalului
poate dispune, de la caz la caz, interzicerea temporara a navigatiei pe canal.
In aceasta situatie navele sunt obligate sa se retraga la mal pana la
limita posibila si sa se asigure in ancora sau la cheu amenajat.
Exceptie fac navele organelor de control si cele autorizate de
administratia canalului.
Art. 24
(1) Intalnirea navelor/convoaielor care navigheaza in sens contrar se face
prin babord. In acest scop, navele/convoaiele isi vor reduce viteza si se vor
abate spre tribord pana la limita posibila, lasind loc suficient intre ele
pentru mentinerea pe drum fara pericol de abordaj.
(2) Depasirea este permisa numai pentru navele fluviale izolate, atat in
amonte, cat si in aval, si numai in locurile care ofera conditii
corespunzatoare de siguranta.
Navele/convoaiele ce urmeaza a fi depasite sunt obligate sa-si reduca
viteza si sa se abata spre mal, astfel incat sa poata asigura manevra proprie
si sa permita efectuarea depasirii in siguranta.
(3) Navigatia la aceeasi inaltime este interzisa, exceptand cazurile de
depasire.
(4) Pe tot parcursul canalului este interzisa depasirea navelor maritime si
convoaielor de catre alte nave maritime si convoaie.
In curbe, in zona semafoarelor, a porturilor, la trecerile pe sub poduri si
in zona canalelor de derivatie este interzisa depasirea de catre toate
categoriile de nave.
Fac exceptie numai cazurile cand se gasesc nave in stationare pe canal
pentru diverse lucrari.
(5) In conditii hidrometeorologice nefavorabile, in sectiunile de debusare
in canal a apelor meteorice colectate din vaile laterale regularizate, marcate
cu semnale costiere "sunt impuse restrictii - informati-va", sunt
interzise incrucisarea si depasirea.
(6) La apropierea simultana a unor nave/convoaie de sectiunile in care se
gasesc nave in stationare pentru diverse lucrari sau in situatiile prevazute la
alin. 5, prioritatea o are nava/convoiul care navigheaza pe partea canalului cu
senal liber.
(7) Ambarcatiunile mici de orice fel se vor abate din timp din calea
navelor autopropulsate si a convoaielor in mars si vor naviga cat mai aproape
de mal.
(8) Navele ce navigheaza pentru operatiuni de salvare sau pentru a acorda
asistenta unor nave/convoaie aflate in pericol, precum si navele organelor de
control ale administratiei canalului, au prioritate de trecere si sunt obligate
de a arbora la prova, la loc vizibil si inaltime suficienta, o flamura rosie.
In caz de nevoie, acest semnal poate fi completat cu un semnal fonic
"un sunet scurt intre doua sunete lungi".
Art. 25
(1) Toate navele/convoaiele care navigheaza atat in amonte, cat si in aval,
sunt obligate sa pastreze o distanta suficienta intre ele, astfel ca, in caz de
nevoie, acestea sa poata opri in sensul directiei de mars, fara intoarcere.
Nu este permisa apropierea unei nave sau a unui convoi de alta nava sau
convoi la mai putin de 1500 m in mars aval si de 1000 m in mars amonte, cu
exceptia cazurilor de depasire de catre nave fluviale izolate.
(2) In conditii de vizibilitate redusa sau in situatii meteorologice
nefavorabile, distanta de securitate intre nave si convoaie va fi de cel putin
2000 m in mars aval si 1500 m in mars amonte.
(3) Orice nava sau ambarcatiune nu va putea traversa canalul la o distanta
mai mica de 1500 m fata de prova navelor aflate in mars.
Art. 26
(1) Navigatia pe timp de noapte este interzisa ambarcatiunilor mici. Fac
exceptie navele organelor de control, ale administratiei canalului si cele
autorizate de aceasta.
(2) Pe timpul noptii se interzice orice depasire, exceptand navele de
supraveghere si control ale administratiei canalului aflate in misiune si cele
autorizate de aceasta.
Art. 27
(1) Stationarea navelor/convoaielor pe canal nu este permisa, exceptindu-se
cazurile pentru lucrari de salvare, pentru lucrari de intretinere a canalului,
precum si cazurile de oprire a navigatiei la semafoarele de pe canal.
(2) Cand la semafoarele de dirijare a navigatiei pe canal se semnalizeaza
interzicerea de trecere, navele/convoaiele se vor opri pe directia de mars,
nefiind permisa depasirea semnalului.
(3) Este interzisa stationarea in locurile de traversare a cablurilor
electrice, sub poduri, in dreptul canalelor de derivatie sau debusare a apelor
meteorice.
(4) In cazul a doua nave/convoaie in stationare, cu sensuri opuse de mars,
trebuie sa se pastreze intre ele o distanta de cel putin 3.000 m, cu exceptia
cazurilor de oprire la semafoarele de pe canal.
(5) Pe toata durata stationarii este interzisa lasarea la apa a barcilor
sau a altor mijloace plutitoare.
Art. 28
Ancorarea pe canal este permisa numai in cazurile de oprire sau stationare
stabilite prin prezentele reguli si se face pe portiunea orizontala a fundului
canalului.
Art. 29
Navele/convoaiele care trec prin zona ecluzelor, in apropierea aparatelor
si instalatiilor plutitoare care executa lucrari pe canal, sunt obligate sa
micsoreze viteza si sa evite producerea de valuri pentru a nu cauza accidente
de navigatie si a nu se expune pericolului.
Art. 30
Este interzis tuturor navelor/convoaielor sa navigheze in deriva, precum si
de a trage pe fundul canalului ancora, lanturi, cabluri sau parime.
Art. 31
In perioada de iarna cu gheturi la maluri, cristale de gheata in masa apei,
gheata subtire in plutire sau sloiuri mici, se va naviga pe canal cu nave care
au clasa de registru pentru navigatia prin gheturi sparte, numai cu autorizarea
administratiei canalului.
In situatia cand pe canal sunt sloiuri sau pod de gheata, navigatia poate
fi interzisa total sau partial.
CAP. 7
Navigatia pe canal in zona porturilor
Art. 32
La apropierea de porturile de pe canal navele/convoaiele sunt obligate
sa-si micsoreze viteza de deplasare si sa navigheze cu atentie deosebita.
Navele/convoaiele cu destinatia in porturi pe canal vor respecta in zona
respectiva toate indicatiile date de autoritati, in care scop vor intra in
legatura radio-telefonica cu autoritatea portului, pentru stabilirea locului de
asteptare si primirea de instructiuni in vederea accesului in port.
Art. 33
(1) Locurile de asteptare ale navelor/convoaielor sunt situate in
vecinatatea porturilor, balizate cu semnale costiere, unde navele/convoaiele
vor stationa in afara senalului navigabil.
In aceste locuri navele/convoaiele care sosesc de pe canal vor acosta si se
vor lega la cheu, astfel incat sa nu permita deplasarea lor laterala sub
actiunea vantului, lasind liber senalul navigabil.
(2) Pentru a nu stanjeni navigatia pe canal, stationarea convoaielor sau
navelor in locuri de asteptare se va face in formatie de cel mult doua unitati
in dana.
Art. 34
(1) Intrarea si iesirea din port se fac numai cu aprobarea administratiei
portului.
(2) Navele nepropulsate vor fi introduse sau scoase din bazinul portuar
unitate cu unitate - cu impingatoare sau remorchere de manevra.
La intrarea in port este interzisa incrucisarea navelor/convoaielor.
(3) Introducerea sau scoaterea din port se face numai atunci cand spatiul
de manevra este complet degajat si nu se afla nici o nava/convoi in trecere
prin zona portului.
(4) Comandantii de nava/convoi se vor asigura in mod deosebit la angajarea
manevrei de intrare sau iesire din bazinele porturilor pentru a nu periclita
sau intrerupe navigatia pe canal.
La bordul navelor nepropulsate trebuie sa existe, pe toata durata manevrelor,
cel putin un marinar pentru operatiunile de legare-dezlegare. Acest personal
poate fi si din cadrul echipajului remorcherului de manevra.
CAP. 8
Navigatia pe sub poduri
Art. 35
(1) Prin deschiderile podurilor se poate naviga in ambele sensuri, fiind
interzisa orice depasire.
(2) In sectiunile curente ale canalului, podurile au o singura deschidere,
iar la ecluze, cate una pentru fiecare ecluza.
Art. 36
Trecerea pe sub poduri este semnalizata pe ambele fete ale tablierului
deschiderii peste canal, cu semnale pentru navigatie.
CAP. 9
Trecerea prin ecluze
Art. 37
In zonele de stationare/formare a convoaielor comandantul navei/convoiului
este obligat sa efectueze verificarea si controlul functionarii tuturor
instalatiilor navei care garanteaza siguranta navigatiei si sa comunice prin
radio sau telefon administratiei canalului daca nava/convoiul sunt apte pentru
ecluzare.
Art. 38
(1) Ordinea de intrare in ecluze se stabileste in functie de sosirea navelor/convoaielor
la locurile de asteptare pentru intrarea in ecluze.
(2) Au prioritate la intrarea in ecluze navele speciale, convoaiele si
navele cu marfuri perisabile si speciale, navele organelor de control, navele
administratiei canalului.
(3) In scopul utilizarii rationale a ecluzelor, administratia canalului
poate stabili si alta ordine de intrare in ecluza.
Art. 39
Comandantii de nava/convoi sunt obligati sa execute toate dispozitiile date
de administratia canalului privind ordinea si modul de intrare in ecluza.
Art. 40
In conditii hidrometeorologice nefavorabile care pun in pericol securitatea
navelor/convoaielor, instalatiilor zonelor de asteptare, ecluzelor, nu se vor
efectua operatiuni de ecluzare.
In aceste cazuri, administratia canalului va informa prin radio navele/
convoaiele aflate in zona asupra conditiilor hidrometeorologice, interdictiei
hotarate, comandantii fiind obligati sa ia toate masurile ce decurg din
aceasta.
Art. 41
(1) Navele/convoaiele, la apropierea de locurile de asteptare pentru
intrarea in ecluza, trebuie sa-si micsoreze viteza si sa respecte semnalele
semafoarelor, iar dupa primirea aprobarii, sa intre si sa se lege la
constructiile de acostare pentru intrarea in ecluza.
(2) Daca, la primirea aprobarii de intrare in ecluza, nava/convoiul nu sunt
pregatite pentru ecluzare, comandantul de nava/convoi este obligat sa anunte
din timp administratia canalului, fiind raspunzator de toate consecintele ce
decurg din modificarea programului de ecluzare.
(3) In locurile de asteptare se interzice lasarea navelor nepropulsate fara
supraveghere corespunzatoare.
(4) Comandantul navei/convoiului este obligat ca din zona de stationare sa
comunice prin radio sau telefon administratiei canalului toate datele necesare
asigurarii unei bune ecluzari a navei/convoiului, intre care:
- denumirea navei sau impingatorului convoiului;
- puterea instalatiei de propulsie a navei/convoiului;
- capacitatea totala de incarcare a navei/convoiului;
- gabaritul navei/convoiului: lungime, latime, pescaj, gabarit aerian;
- cantitatea si felul marfii;
- starea tehnica a corpului si instalatiilor vitale ale navei/convoiului
(de propulsie, guvernare, ancorare, manevra, incendiu);
- daca starea tehnica a navei/convoiului permite ecluzarea in bune
conditii;
- date privind situatia fitosanitara a echipajului, navei/convoiului si
zona din care vine.
Aceste date vor fi confirmate in raportul de sosire ce se va preda
administratiei canalului in timpul ecluzarii. Comandantul navei/convoiului este
raspunzator de exactitatea datelor transmise.
In cazul navelor avariate si al celor cu posibilitati reduse de manevra,
comandantul navei/convoiului este obligat sa comunice administratiei canalului
despre posibilitatile de manevra ale navei/convoiului, felul avariei, despre
masurile luate sau necesare a se lua inainte de ecluzare si sa notifice aceasta
in raportul de sosire.
(5) Navele/convoaiele, dupa trecerea prin camera ecluzei, nu pot sa stationeze
in zona de iesire din ecluza fara aprobarea prealabila a administratiei
canalului.
Art. 42
Trecerea dintr-un sector in altul se efectueaza, pentru fiecare sens de
navigatie, de regula, prin ecluza din dreapta directiei de mars, sau in sens unic
alternativ prin ambele ecluze. In cazul cand una din ecluze este scoasa din
serviciu, trecerea se face prin ecluza ramasa in functiune.
In caz de trafic intens intr-un singur sens, pe perioada respectiva
ecluzarile se pot face si prin ambele ecluze in acelasi sens, in mod
alternativ.
Art. 43
(1) Este interzisa ecluzarea navelor de pasageri in acelasi timp cu
tancurile de combustibil sau cu nave care transporta incarcatura periculoasa.
(2) Este interzisa ecluzarea tancurilor de combustibil la acelasi timp cu
navele care transporta materiale explozive.
(3) Pe timpul zilei, in perioada cu temperaturi ridicate, este obligatorie
udarea puntilor cu apa pe tot timpul ecluzarii tancurilor si navelor cu
incarcaturi speciale care au conditii de temperatura.
In perioada de timp cu temperaturi ridicate, tancurile si navele cu
incarcaturi speciale cu conditii de temperatura care nu au posibilitatea de
udare a puntilor pot fi ecluzate in timpul noptii.
CAP. 10
Dispozitii finale
Art. 44
(1) Reglementarile legale privind carantina sunt obligatorii pentru navele
fluviale si maritime, atat in zonele de stationare si formare a convoaielor,
cat si in porturile canalului.
(2) Navele/convoaiele care sosesc din zonele bintuite de epidemii vor fi
introduse in locurile de carantina stabilite de organele competente si nu vor
fi admise pentru tranzitare prin canal decat cu aprobarea organelor sanitare
romane.
Art. 45
Este interzis tuturor navelor si ambarcatiunilor de a arunca obiecte,
materiale de orice fel sau deseuri, de a evacua hidrocarburi, produse chimice
sau radioactive, precum si amestecurile sau reziduurile acestora in canal,
ecluze si porturi.
Se interzice deversarea pe canal a apelor provenite din santina sau din spalarea
tancurilor de produse petroliere, chimice, menajere etc.
Art. 46
Sunt interzise instalarea si folosirea barajelor, navoadelor, plaselor si a
oricaror instalatii de pescuit in canal.
Art. 47
Este interzis scaldatul in canal si in bazinele portuare.
Art. 48
In cazul cand o nava pierde in timpul navigatiei pe canal un obiect care
poate crea un obstacol sau pericol pentru navigatie, comandantul
navei/convoiului este obligat sa marcheze locul cu un reper, anuntind fara
intarziere administratia canalului si capitania celui mai apropiat port.
Art. 49
Comandantul navelor/convoaielor care navigheaza pe canal are obligatia de a
comunica administratiei canalului orice eveniment care poate aduce prejudicii
navigatiei sau poate periclita siguranta navelor sau constructiilor si
instalatiilor canalului.
Art. 50
(1) Administratia canalului nu raspunde pentru nici un fel de prejudicii
suferite de nave in timpul trecerii lor pe canal.
(2) Prejudiciile aduse constructiilor si instalatiilor canalului sunt
considerate prejudicii aduse administratiei canalului si toate pagubele
rezultate sunt suportate de catre armatorul navei care le-a cauzat.
Art. 51
Semnalele care servesc navigatiei pe canal sunt cele prevazute prin Regulamentul
de navigatie pe Dunare in sectorul Republicii Socialiste Romania si se
stabilesc de Ministerul Transporturilor si Telecomunicatiilor - Departamentul
transporturilor navale.
Art. 52
Modificarile si completarile, ca urmare a schimbarilor intervenite in
sistemul de semnalizare, gabarite pe senalul navigabil, tipuri de nave si
formatii de convoaie, dirijarea navelor, siguranta navigatiei si utilizarea
ecluzelor, cuprinse in prezentele reguli, se vor face de Ministerul
Transporturilor si Telecomunicatiilor.
Art. 53
In zona canalului, pe canal si in porturile acestuia se aplica legislatia
statului roman.
Art. 54
In masura in care prin prezentele reguli nu se dispune astfel, pe Canalul
Dunare-marea Neagra se aplica prevederile Regulamentului de navigatie pe Dunare
in sectorul Republicii Socialiste Romania.
Art. 55
Incalcarea prevederilor prezentelor reguli atrage pentru cei vinovati
raspunderea disciplinara, contraventionala, materiala, civila sau penala, dupa
caz.