ORDONANTA Nr. 79 din 24 august 2000
privind regimul navigatiei pe Canalul Dunare - Marea Neagra si Canalul Poarta
Alba - Midia - Navodari
ACT EMIS DE: GUVERNUL ROMANIEI
ACT PUBLICAT IN: MONITORUL OFICIAL NR. 413 din 30 august 2000
In temeiul prevederilor art. 107 din Constitutia Romaniei si ale art. 1
lit. F pct. 1 din Legea nr. 125/2000 privind abilitarea Guvernului de a emite
ordonante,
Guvernul Romaniei adopta prezenta ordonanta.
Art. 1
(1) Canalul Dunare - Marea Neagra si Canalul Poarta Alba - Midia -
Navodari, denumite in continuare canale navigabile, sunt ape nationale ale
Romaniei si se afla sub suveranitatea si jurisdictia exclusiva a statului
roman.
(2) Navigatia pe canalele navigabile este deschisa tuturor navelor de
transport de marfuri si calatori, indiferent de pavilionul acestora.
Art. 2
(1) Canalul Dunare - Marea Neagra are o lungime de 64,410 km si este situat
intre Portul Constanta-Sud - Agigea, km 0 al canalului si confluenta cu fluviul
Dunarea, in dreptul localitatii Cernavoda, km 64+410 al canalului, respectiv km
299,300 al Dunarii.
(2) Canalul Poarta Alba - Midia - Navodari are o lungime de 27,500 km si
este situat intre Portul Midia, km 0 al canalului, si confluenta cu Canalul
Dunare - Marea Neagra la km 29+41 al acestuia, in dreptul localitatii Poarta
Alba, respectiv km 27+500 al Canalului Poarta Alba - Midia - Navodari.
(3) La km 3 al Canalului Poarta Alba - Midia - Navodari se afla bifurcatia
ce face legatura cu Portul Luminita printr-un canal cu o lungime de 5,5 km,
parte integranta a Canalului Poarta Alba - Midia - Navodari.
Art. 3
Porturile Medgidia si Basarabi situate pe Canalul Dunare - Marea Neagra si
porturile Ovidiu si Luminita situate pe Canalul Poarta Alba - Midia - Navodari
fac parte integranta din canalele navigabile.
Art. 4
(1) La trecerea prin canalele navigabile navele romanesti si straine sunt
obligate sa respecte reglementarile de navigatie, sanitare vamale, de folosire
a bazinelor si instalatiilor portuare, de prevenire si combatere a poluarii,
precum si celelalte reguli privind exploatarea si intretinerea canalelor
navigabile, prevazute de legislatia romana in vigoare.
(2) Controlul navelor se efectueaza de autoritatile publice competente,
potrivit legii.
Art. 5
In scopul asigurarii stabilitatii sectiunii transversale realizate -
proiectate si a conditiilor normale de exploatare si intretinere a cailor
navigabile interioare se instituie zona de siguranta si de protectie a
canalelor navigabile.
Art. 6
(1) Zona de siguranta a canalelor navigabile cuprinde fasia de teren de 10
m latime, situata de o parte si de alta a amprizei canalelor, masurata de la
muchia superioara a taluzului realizat in debleu (in sapatura), respectiv 1 m
latime de la muchia exterioara a santului de desecare in zonele cu diguri.
(2) Zonele de siguranta constituie domeniu public al statului.
Art. 7
(1) Zona de protectie cuprinde terenurile limitrofe, situate de o parte si
de alta a amprizei canalelor, pe o latime de 100 m, indiferent de forma de
proprietate a acestora.
(2) Zona de protectie este destinata:
a) instalarii semnelor si semnalizatoarelor de navigatie necesare pentru
asigurarea conditiilor de navigatie in siguranta;
b) accesului pentru supraveghere si interventii vizand siguranta navigatiei
si pentru asigurarea vizibilitatii in scopul desfasurarii navigatiei in
conditii de siguranta;
c) interventiilor in cazul producerii unor accidente navale sau de poluare
a apei din canal;
d) efectuarii lucrarilor de reparatii, intretinere, consolidari si
protectii la canalele navigabile si la constructiile hidrotehnice aferente.
Art. 8
In zona de protectie a canalelor navigabile se pot executa lucrari numai cu
avizul Companiei Nationale "Administratia Canalelor Navigabile" -
S.A. Constanta si cu aprobarea Ministerului Transporturilor.
Art. 9
Se interzice detinatorilor de terenuri situate in zonele de protectie
efectuarea oricaror lucrari, amenajari, consolidari si constructii care, prin
natura lor, ar afecta siguranta constructiilor si instalatiilor aferente
canalelor navigabile, calitatea apei din aceste canale sau ar putea impiedica
vizibilitatea si deteriora semnalele de navigatie.
Art. 10
Prevederile art. 8 si 9 se aplica si in cazul in care zona de protectie a
canalelor navigabile se interfereaza cu alte zone de protectie instituite
conform reglementarilor in vigoare.
Art. 11
Pentru trecerea navelor prin canalele navigabile, pentru punerea la
dispozitie a infrastructurii si pentru asigurarea facilitatilor portuare
administratorul prevazut la art. 13 percepe tarife stabilite in conformitate cu
reglementarile legale in vigoare.
Art. 12
Utilizarea apei tranzitate pentru navigatia prin canale navigabile,
inclusiv pentru ecluzari, este scutita de plata oricaror tarife, conform
prevederilor legale in vigoare.
Art. 13
Canalele navigabile se atribuie direct, prin contract de concesiune,
Companiei Nationale "Administratia Canalelor Navigabile" - S.A.
Constanta, in vederea administrarii si exploatarii, in conditiile legii.
Art. 14
(1) Regulile de navigatie pe canalele navigabile se stabilesc prin ordin al
ministrului transporturilor, in conformitate cu reglementarile interne si cu
acordurile si conventiile internationale la care Romania este parte.
(2) Ministerul Transporturilor va emite regulile de navigatie prevazute la
alin. (1), in termen de 30 de zile de la data publicarii prezentei ordonante in
Monitorul Oficial al Romaniei, Partea I.
Art. 15
(1) Prezenta ordonanta intra in vigoare la 30 de zile de la data publicarii
in Monitorul Oficial al Romaniei, Partea I.
(2) Pe data intrarii in vigoare a prezentei ordonante se abroga Legea nr.
1/1984 cu privire la regimul de navigatie pe Canalul Dunare - Marea Neagra,
publicata in Buletinul Oficial, Partea I, nr. 27 din 27 martie 1984, Decretul
nr. 384/1984 privind aprobarea Regulilor de navigatie pe Canalul Dunare - Marea
Neagra, publicat in Buletinul Oficial, Partea I, nr. 82 din 29 octombrie 1984,
precum si orice alte dispozitii contrare.
PRIM-MINISTRU
MUGUR CONSTANTIN ISARESCU
Contrasemneaza:
Ministrul transporturilor,
Anca Boagiu