DECRET
Nr. 385 din 29 octombrie 1984
pentru modificarea si completarea Decretului nr. 468/1977 cu privire la
organizarea si efectuarea transporturilor cu autovehicule, precum si unele
masuri pentru asigurarea transportului de marfuri in conditii de reducere a
consumului de carburanti si lubrifianti
ACT EMIS DE: CONSILIUL DE STAT AL REPUBLICII SOCIALISTE ROMANIA
ACT PUBLICAT IN: BULETINUL OFICIAL NR. 83 din 30 octombrie 1984
Consiliul de Stat al Republicii Socialiste Romania decreteaza:
Art. 1
Decretul nr. 468/1977 cu privire la organizarea si efectuarea
transporturilor cu autovehicule, publicat in Buletinul Oficial, Partea I, nr.
136 din 21 decembrie 1977, se modifica si se completeaza dupa cum urmeaza:
1. Dupa articolul 6 se introduc articolele 6^1 si 6^2, cu urmatorul
cuprins:
"Art. 6^1.- In vederea folosirii intensive a capacitatilor de
transporturi auto in conditii de reducere a consumului de carburanti si
lubrifianti, ministerele, celelalte organe centrale, consiliile populare
judetene si al municipiului Bucuresti vor lua masuri pentru a asigura dotarea
cu remorci a unitatilor din subordine detinatoare de parc auto, astfel incat
dupa data de 31 decembrie 1984 toate autovehiculele pentru transport marfa sa
fie folosite numai cu remorci, cu respectarea conditiilor prevazute la anexa
nr. 2^1.
Pana la completarea numarului de remorci necesar, unitatile sunt obligate
sa foloseasca la intreaga capacitate remorcile existente in dotare.
Unitatile detinatoare de autovehicule vor asigura conditiile tehnice de
circulatie a autovehiculelor de transport marfa cu remorci, iar Ministerul
Industriei Constructiilor de Masini, documentatia tehnica, ansamblele, piesele
si accesoriile necesare."
"Art. 6^2. - Ca urmare a dotarii unitatilor cu remorci, ministerele,
celelalte organe centrale, consiliile populare judetene si al municipiului
Bucuresti vor scoate din functiune, redistribui sau trece in conservare, dupa
caz, un numar de autovehicule corespunzator capacitatii de transport
realizat."
2. La articolul 34 se introduce un nou alineat, cu urmatorul cuprins:
"Prevederile prezentului articol referitor la retinerea
autovehiculelor si diminuarea corespunzatoare a capacitatii parcului si a cotelor
de combustibili si materiale aferente se aplica si in cazul incalcarii
obligatiilor privind folosirea autovehiculelor pentru transport marfa cu
remorci."
3. La articolul 35 litera a) se introduce punctul 8, cu urmatorul cuprins:
"8. Utilizarea autovehiculelor de transport marfa fara remorca, cu
incalcarea prevederilor prezentului decret."
4. La articolul 36 se introduce un nou alineat, cu urmatorul cuprins:
"Pentru savarsirea contraventiei prevazuta la art. 35 lit. a) pct. 8
raspund conducatorii unitatilor de transport sau persoanele imputernicite sa
coordoneze activitatea de transport in unitate. In cazul neutilizarii de catre
sofer a remorcilor, cu incalcarea prevederilor din documentele de transport,
raspunderea revine acestuia."
5. Alineatele 2 si 3 de la articolul 6 de abroga.
Art. 2
Marfurile de volum mic si in cantitati reduse, care necesita deplasarea pe
distante scurte, vor fi transportate cu triciclete fara motor sau alte mijloace
care nu consuma combustibili si lubrifianti.
Ministerul Industriei de Masini-unelte, Electrotehnica si Electronica va
executa in anul 1984 un numar de 1350 triciclete.
ANEXA 2^1
A. Categoria, tipul de autovehicul si remorci, capacitatea si numarul de
remorci
-------------------------------------------------------------------------------
Categoria de autovehicule Felul remorcii Capacitatea Numar
- marca si tipul - - tone - remorci
-------------------------------------------------------------------------------
1 2 3 4
-------------------------------------------------------------------------------
a) Autoutilitare
- ARO - 240 platforma pana la 1 tona 1
- ARO - 320 platforma pana la 1 tona 1
- TV 12 C platforma pana la 1 tona 1
- TV 14 C platforma pana la 1 tona 1
- TV 12 F furgon pana la 1 tona 1
- TV 14 F furgon pana la 1 tona 1
b) Autocamioane
- SR - 114 platforma 5 1
- SR - 113 platforma 5 1
- SR - 113 L platforma 5 1
- SR - 113 cu marca Hiab platforma 5 1
- 7 BAI platforma 5 1
- DAC - 6135 platforma 5 1
- ROMAN - 8135 platforma 7 1
- ROMAN - 10215 platforma 7 2
- ROMAN - 12215 platforma 7 2
- ROMAN - 19215 platforma 7 1
- SR-113 cu platforma
basculanta platforma pana la 5 tone 1
- DAC-6135 cu platforma
basculanta platforma 5 1
- ROMAN-8135 cu platforma
basculanta platforma 7 1
- SKODA - 706 platforma 7 1
- KRAZ - 257 platforma 7 1 - 2*
- TATRA - 138 platforma 7 1 - 2*
- TATRA - 148 platforma 7 1 - 2*
- OM - TITANO platforma 7 1 - 2*
- LEYLAND platforma 7 1 - 2*
- CSEPEL platforma 7 1 - 2*
- DAC - 665 T platforma 7 1
- DAC - 444 T platforma 7 1
- Alte autovehicule din
import platforma 5 - 7 1 - 2*
c) Autofurgoane cu caroserie obisnuita
- SR - 113 furgon 4,5 1
- SR - 113 pentru transport
paine furgon 4,5 1
- DAC - 6135 furgon 4,5 1
- ROMAN - 8135 furgon 6 1
- ROMAN - 10215 furgon 6 2
d) Autofurgoane cu caroserie izoterma
- SR - 113 furgon izoterm 4,5 1
- DAC - 6135 furgon izoterm 4,5 1
- ROMAN - 8135 furgon izoterm 6 1
- ROMAN - 10215 furgon izoterm 6 2
- ROMAN - 12215 furgon izoterm 6 2
e) Autofurgoane cu caroserie frigorifica
- ROMAN - 8135 furgon frigorific 6 1
- ROMAN - 10215 furgon frigorific 6 2
- ROMAN - 12215 furgon frigorific 6 1
f) Autocisterne pentru produse petroliere
acizi, produse chimice sub presiune
- SR - 113 cisterna 4,5 1
- DAC - 6135 cisterna 4,5 1
- ROMAN - 8135 cisterna 6 1
- ROMAN - 12215 cisterna 6 2
- ROMAN- 8135 amenajata pentru
transport butelii aragaz 6 1
g) Autocisterne pentru lapte
- SR - 113 cisterna 4,5 1
- ROMAN - 8135 cisterna 6 1
h) Autocisterne pentru produse
alimentare
- SR - 114 cisterna 4,5 1
- SR - 113 cisterna 4,5 1
- DAC - 6135 cisterna 4,5 1
- ROMAN - 8135 cisterna 6 1
- ROMAN - 12215 cisterna 6 2
i) Autodube, autobunkere pentru
furaje si nutreturi combinate
- SR - 113 - specializata pentru
furaje si nutreturi
combinate 4,5 1
- SR - 116 F.1. - specializata pentru
furaje si nutreturi
combinate 4,5 1
- DAC - 6135 - specializata pentru
furaje si nutreturi
combinate 4,5 1
- ROMAN - 8135 - specializata pentru
furaje si nutreturi
combinate 6 1
- ROMAN - 12215 - specializate pentru
furaje si nutreturi
combinate 6 2
j) Tractoare rutiere platforma 5 - 7 2
-------------------------------------------------------------------------------
-------------------------
* Autovehiculele din import pot tracta una sau doua remorci cu sarcina
utila de 5-7 t, in functie de greutatea totala admisa la remorcare si lungimea
maxima admisa pentru circulatia autotrenurilor (in cazul tractarii unei remorci
este de 18 m, iar in cazul tractarii a doua remorci este de 22 m).
B. Cazurile exceptionale in care se pot transporta marfuri cu autovehicule
fara remorci:
1. Autocamioanele amenajate pentru transportul mixt de marfuri si persoane,
pe parcursul transportului de persoane.
2. Autocamioanele destinate transportului marfurilor periculoase pentru
care legislatia in vigoare prevede in mod expres interdictia de a fi
transportate in remorci: explozibile, radioactive si intens otravitoare, sau cu
grad inalt de periculozitate.
3. Autocamioanele echipate cu oblon ridicator sau cu macara destinate
transportului containerelor mici, paletelor si boxpaletelor.
4. Autocamioanele echipate cu axa suplimentara si autoplatforme forestiere
destinate transportului de material lemnos.
5. Autovehiculele destinate transportului de marfuri in zonele montane sau
greu accesibile.
6. Autovehiculele care transporta material tubular sau prefabricate a caror
lungime necesita utilizarea remorcilor monoax.
7. Autocamioanele destinate transportului instalatiilor si utilajelor in
exploatarile petroliere si de prospectiuni geologice.
8. Autocisternele destinate transportului de combustibil calorifer pentru
deservirea populatiei.
9. Autobasculantele.
10. Autobetonierele.
11. Autotractoarele cu sa si semiremorca.
12. Autovehiculele utilizate pentru activitatea de comert din centrele
aglomerate, la transportul de la fabrici sau depozite la magazine si alte
locuri de desfacere unde nu se pot efectua operatiunile de manevrare a
remorcilor si nici cele de incarcare-descarcare ale acestora din cauza
spatiilor inguste care nu permit amenajari.
13. Autovehiculele autorizate de Ministerul Transporturilor si
Telecomunicatiilor in cazuri de forta majora si in alte situatii deosebite.
----------------------------
NOTA:
Autovehiculele de transport marfa si remorcile de tipuri noi, care vor
intra in dotarea unitatilor, vor fi asimilate de Ministerul Transporturilor si
Telecomunicatiilor potrivit criteriilor stabilite la lit. A din prezenta
anexa.