DECRET
Nr. 397 din 1 noiembrie 1982
privind infiintarea, organizarea si functionarea Consiliului National pentru
Gospodarirea Unitara a Fondului Funciar
ACT EMIS DE: CONSILIUL DE STAT AL REPUBLICII SOCIALISTE ROMANIA
ACT PUBLICAT IN: BULETINUL OFICIAL NR. 96 din 1 noiembrie 1982
Consiliul de Stat al Republicii Socialiste Romania decreteaza:
Art. 1
Pe data prezentului decret se infiinteaza Consiliul National pentru
Gospodarirea Unitara a Fondului Funciar.
Consiliul National pentru Gospodarirea Unitara a Fondului Funciar
functioneaza in subordinea nemijlocita a Consiliului de Stat si raspunde de
infaptuirea politicii partidului si statului cu privire la apararea, folosirea,
conservarea si ameliorarea fondului funciar al Republicii Socialiste Romania.
Art. 2
Consiliul National pentru Gospodarirea Unitara a Fondului Funciar are
urmatoarele atributii principale:
a) raspunde de realizarea intr-o conceptie unitara a masurilor privind protejarea,
folosirea completa si intensiva a pamantului, cresterea suprafetei agricole si
indeosebi a celei arabile, ridicarea necontenita a potentialului productiv al
intregului fond funciar, indiferent de detinatori si modul de folosinta,
infaptuirea integrala si la un nivel calitativ superior a programului national
al lucrarilor de imbunatatiri funciare;
b) controleaza modul in care se asigura, de catre organele de stat si
detinatorii de terenuri, aplicare prevederilor legale cu privire la protectia,
ameliorarea, conservarea si folosirea fondului funciar si ia masuri pentru buna
gospodarire si folosirea completa, de catre unitatile agricole socialiste si
ceilalti detinatori, a tuturor suprafetelor de teren, cu respectarea
destinatiilor prevazute in plan si a normelor tehnice aprobate;
c) analizeaza anual balanta fondului funciar si face propuneri pentru
imbunatatirea acesteia, potrivit sarcinilor ce decurg din planul national unic
de dezvoltare economico-sociala;
d) analizeaza si avizeaza studiile de sistematizare a teritoriului si
localitatilor;
e) coordoneaza elaborarea programului national al lucrarilor de
imbunatatiri funciare, corelat cu studiile de sistematizare si organizare a
teritoriului agricol;
f) ia masuri pentru respectare stricta a prevederilor legale privind
interzicerea ocuparii si folosirii, in alte scopuri, a terenurilor destinate
productiei vegetale, agricole si forestiere si a schimbarii folosintei
terenurilor arabile si in alte categorii de folosinta agricola;
g) examineaza si avizeaza propunerile anuale ale ministerelor si altor
organe centrale pentru ocuparea sau folosirea, definitiva ori temporara, a
terenurilor in alte scopuri decat productia vegetala, agricola sau forestiera,
in cazurile in care, potrivit legii, schimbare destinatiei terenurilor se
aproba prin decret prezidential;
h) controleaza si ia masuri pentru respectarea, de catre toti beneficiarii
lucrarilor de investitii, a obligatiei de recuperare sau redare, in conditiile
si la termenele stabilite, a suprafetelor pentru care au primit aprobare de
scoatere din productia agricola si forestiera, potrivit legii;
i) asigura, impreuna cu ministerele si celelalte organe centrale,
proiectarea si realizarea corelata a lucrarilor de investitii, pe bazine
hidrografice, in vederea protejarii si conservarii terenurilor;
j) controleaza modul de realizare a lucrarilor de investitii privind
protectia, amenajarea, ameliorarea si conservarea fondului funciar, a
lucrarilor de irigatii si a altor lucrari de imbunatatiri funciare; de
asemenea, controleaza functionarea completa si in bune conditii a sistemelor de
irigatii si desecare, modul de aplicare a tehnologiilor de exploatare a
amenajarilor, precum si a celorlalte masuri privind cresterea productiei agricole
pe terenurile amenajate;
k) asigura inventarierea cantitativa si calitativa a tuturor terenurilor si
tinerea la zi a sistemului de evidenta generala si obligatorie a intregului
fond funciar, pe baza cadastrului funciar general, in vederea valorificarii
complete a tuturor suprafetelor de teren, indiferent de destinatia si de
detinatorii acestora;
l) actioneaza pentru intarirea disciplinei si cresterea raspunderii in
gospodarirea fondului funciar, pentru eliminarea oricaror forme de risipa,
degradare ori folosire neeficienta a pamantului;
m) intocmeste sau avizeaza proiecte de legi, decrete sau alte acte
normative referitoare la fondul funciar;
n) indeplineste orice alte atributii prevazute de lege.
Consiliul National pentru Gospodarirea Unitara a Fondului Funciar adopta
hotarari obligatorii pentru toate organele si organizatiile de stat si obstesti
avand atributii cu privire la gospodarirea fondului funciar.
Art. 3
Consiliul National pentru Gospodarirea Unitara a Fondului Funciar prezinta
Consiliului de Stat, o data pe an sau ori de cate ori este necesar, rapoarte si
propuneri privind folosirea, conservarea si apararea fondului funciar al tarii,
cresterea potentialului productiv al acestuia.
Art. 4
Consiliul National pentru Gospodarirea Unitara a Fondului Funciar are
componenta prevazuta in anexa nr. 1.
Componenta nominala a Consiliului National pentru Gospodarirea Unitara a
Fondului Funciar se aproba prin decret prezidential.
Art. 5
La sedintele Consiliului National pentru Gospodarirea Unitara a Fondului
Funciar pot fi invitati reprezentanti ai unor organe de stat sau obstesti
interesate in examinarea problemelor supuse dezbaterii, precum si specialisti
din domeniul agriculturii, silviculturii si gospodaririi apelor.
Art. 6
Consiliul National pentru Gospodarirea Unitara a Fondului Funciar, in
intregul sau, raspunde in fata Consiliului de Stat pentru indeplinirea
atributiilor ce-i revin.
Fiecare membru al Consiliului National pentru Gospodarirea Unitara a
Fondului Funciar raspunde in fata consiliului si a presedintelui acestuia
pentru indeplinirea sarcinilor ce-i sunt repartizate.
Art. 7
Pe langa Consiliul National pentru Gospodarirea Unitara a Fondului Funciar
se constituie Inspectia de stat pentru controlul folosirii fondului funciar.
Art. 8
Inspectia de stat pentru controlul folosirii fondului funciar are, in
principal, urmatoarele atributii:
a) exercita, pe intreg teritoriul tarii, controlul general cu privire la
gospodarirea rationala a fondului funciar si ia masurile prevazute de lege
pentru conservarea si dezvoltarea acestuia, indiferent de detinator.
Inspectia de stat pentru controlul folosirii fondului funciar dispune
eliberarea terenurilor ocupate sau folosite ilegal, indiferent de detinatori,
si aplica, potrivit legii, sanctiuni celor vinovati;
b) urmareste ca prin lucrarile de sistematizare a teritoriului si
localitatilor urbane si rurale sa se asigure apararea si buna gospodarire a
fondului funciar, restrangerea la strictul necesar a perimetrelor construibile
ale localitatilor si suprafetelor construibile, simplificarea si rationalizarea
retelei de drumuri;
c) ia masuri ca lucrarile de constructii si instalatii sa fie amplasate si
executate cu respectarea stricta a normelor si documentatiilor de
sistematizare.
In cazul in care constata ca amplasarea pe teren a lucrarilor de
constructii si instalatiilor s-a facut fara aprobarile prevazute de lege sau cu
nerespectarea acestora, dispune, dupa caz, demolarea sau desfiintarea lor si
sanctionarea persoanelor vinovate, potrivit legii;
d) controleaza modul in care unitatile agricole socialiste, de stat si
cooperatiste, toti detinatorii de terenuri actioneaza pentru indeplinirea
prevederilor programului de crestere a suprafetei arabile a tarii, pentru
punerea in valoare si cu randament sporit a tuturor categoriilor de terenuri;
e) urmareste ca scoaterea terenurilor din productia vegetala, agricola sau
forestiera, pentru alte nevoi ale economiei nationale, sa se faca cu
respectarea prevederilor legale si numai in limitele strict necesare;
f) verifica modul in care beneficiarii de investitii isi indeplinesc
obligatiile de recuperare a terenurilor pentru compensarea suprafetelor
aprobate a fi scoase definitiv din productia agricola sau forestiera, precum si
redarea la termen si in conditii de calitate a suprafetelor scoase temporar;
g) organizeaza, indruma si controleaza actiunea de identificare a
terenurilor improprii pentru agricultura si de atribuire a acestora pentru
amplasarea obiectivelor de investitii sau pentru a fi amenajate ca terenuri
agricole in compensarea celor scoase din productia agricola;
h) urmareste ca executarea de noi drumuri sau modernizarea unor drumuri
existente sa se faca numai pe baza aprobarilor prealabile prevazute de lege si
cu respectarea stricta a normelor referitoare la proiectarea, construirea si
modernizarea drumurilor;
i) face propuneri Consiliului National referitoare la unele masuri ce se
impun in vederea bunei gospodariri si folosirii complete a fondului funciar,
imbunatatirea potentialului productiv al pamantului, realizarea unor lucrari de
irigatii si a altor lucrari de imbunatatiri funciare;
j) indeplineste si alte sarcini trasate de Consiliul National pentru Gospodarirea
Unitara a Fondului Funciar.
Art. 9
Numarul maxim de personal, nomenclatorul specific al functiilor de
conducere si de executie, precum si nivelul de retribuire al acestora la
Inspectia de stat pentru controlul folosirii fondului funciar, sunt prevazute
in anexa nr. 2*. *) Anexa a fost comunicata institutiilor interesate.
Art. 10
Anexele nr. 1 si 2 fac parte integranta din prezentul decret.
ANEXA 1
COMPONENTA
CONSILIULUI NATIONAL pentru GOSPODARIREA UNITARA A FONDULUI FUNCIAR
- Consiliul de Stat - vicepresedinte
- Consiliul de Ministri - viceprim-ministru
- Comitetul de Stat al
Planificarii - presedinte
- Ministerul Apararii Nationale - ministru
- Ministerul de Interne - ministru
- Ministerul Finantelor - ministru
- Comitetul pentru Problemele
Consiliilor Populare - presedinte
- Ministerul Agriculturii si
Industriei Alimentare - ministru
- Ministerul Silviculturii - ministru
- Consiliul National al Apelor - presedinte
- Academia de Stiinte Agricole
si Silvice - presedinte
- Banca pentru Agricultura si
Industrie Alimentara - presedinte
- Directia Centrala de
Statistica - director general
- Inspectia de stat pentru
controlul folosirii fondului
funciar - inspector de stat sef
Institutul central de
geodezie, cartografie,