DECRET
Nr. 452 din 22 mai 1969
privind organizarea si functionarea Ministerului Sanatatii
ACT EMIS DE: CONSILIUL DE STAT AL REPUBLICII SOCIALISTE ROMANIA
ACT PUBLICAT IN: BULETINUL OFICIAL NR. 59 din 22 mai 1969
CAP. 1
Art. 1
Ministerul Sanatatii infaptuieste politica partidului si statului in
domeniul ocrotirii sanatatii populatiei.
Art. 2
Ministerul Sanatatii conduce, indruma si controleaza intreaga activitate cu
privire la ocrotirea sanatatii populatiei.
Art. 3
Ministerul Sanatatii asigura aplicarea legilor, decretelor si hotararilor
Consiliului de Ministri in domeniul sau de activitate.
Art. 4
In indeplinirea atributiilor sale, Ministerul Sanatatii colaboreaza cu
ministerele, cu celelalte organe centrale ale administratiei de stat, precum si
cu organele centrale ale cooperatiei si ale altor organizatii obstesti.
CAP. 2
Atributii
Art. 5
Ministerul Sanatatii are urmatoarele atributii:
a) conduce, indruma si controleaza:
- activitatea de igiena si de profilaxie a bolilor transmisibile, a bolilor
profesionale si a bolilor cronice cu larga raspindire;
- activitatea de asistenta medicala curativo-profilactica a populatiei;
- activitatea de asistenta medicala si de ocrotire a sanatatii mamei,
copilului si tineretului;
- activitatea de asistenta medicala balneofizioterapeutica si de
recuperare;
- activitatea de medicina a culturii fizice si sportului;
- activitatea medico-sanitara desfasurata de unitatile medico-sanitare cu
caracter special;
- activitatea de asistenta cu medicamente;
- activitatea de medicina legala;
- activitatea de educatie sanitara;
- aplicarea masurilor de protectie sanitara a frontierelor de stat si
respectarea obligatiilor ce decurg din acordurile internationale cu privire la
bolile transmisibile, la substante toxice si la stupefiante;
b) indruma si controleaza, potrivit legii, aplicarea unitara a normelor de
igiena si antiepidemice si ia masurile corespunzatoare;
c) colaboreaza cu Ministerul Muncii la indrumarea si controlul activitatii
de expertiza medicala a capacitatii de munca si de recuperare a acesteia;
d) efectueaza studii privind dinamica starii de sanatate a populatiei si
factorii ce o influenteaza, stabilind tendintele principalelor fenomene ale
starii de sanatate; studiaza, impreuna cu alte organe centrale interesate,
dinamica sporului natural al populatiei, facand propuneri corespunzatoare;
elaboreaza programele de asistenta medico-sanitara a populatiei, anuale si de
perspectiva;
e) asigura personalul de specialitate, baza tehnico-materiala si
capacitatea de spitalizare si tratament pentru imprejurari speciale;
f) instituie actiuni speciale pentru prevenirea si combaterea bolilor
transmisibile si pentru rezolvarea altor probleme de sanatate prezentand
interes deosebit;
g) conduce activitatea de cercetare stiintifica in domeniul ocrotirii
sanatatii; indruma si controleaza aceasta activitate, prin intermediul Academiei
de Stiinte Medicale; asigura dotarea cu aparatura medicala a unitatilor
sanitare care servesc drept baze de invatamant si cercetare stiintifica;
urmareste aplicarea in practica medicala a rezultatelor cercetarii stiintifice
din tara si strainatate;
h) sprijina organizarea manifestarilor stiintifice din tara si strainatate
in problemele interesand ocrotirea sanatatii;
i) editeaza lucrari si publicatii in domeniul sau de activitate;
organizeaza si asigura informarea personalului medico - sanitar in problemele
de specialitate;
j) conduce, organizeaza si controleaza asigurarea populatiei si a
unitatilor sanitare cu medicamente, produse chimice si biologice pentru uz
uman, aparatura si produse tehnico-medicale din productia interna si din
import.
In acest scop:
- orienteaza si sprijina cercetarea stiintifica medicala in domeniul
substantelor farmaceutice si al aparaturii medicale;
- participa la intocmirea planurilor de productie a substantelor
farmaceutice si al aparaturii medicale, astfel incat acestea sa corespunda
cerintelor ocrotirii sanatatii;
- autorizeaza introducerea in practica a medicamentelor, produselor
tehnico-medicale, chimice si biologice, pentru uz uman, a plantelor medicinale
si produselor cosmetice; organizeaza si asigura controlul productiei si
calitatii acestora;
- indruma, coordoneaza si controleaza activitatea cu stupefiante si cu
substante toxice, in conditiile legii;
k) stabileste structura si normele de organizare si functionare a tuturor
unitatilor sanitare; isi da acordul asupra infiintarii, desfiintarii,
schimbarii sediului si profilului unitatilor sanitare din subordinea altor
organe centrale si a celor locale.
Aceste dispozitii se aplica, in ceea ce priveste unitatile Ministerului
Fortelor Armate, Ministerului Afacerilor Interne si Consiliului Securitatii
Statului, numai pentru spitale si policlinici;
l) isi da acordul asupra organizarii si functionarii statiunilor balneo -
climatice, asupra planurilor de sistematizare si dezvoltare si asupra
instituirii perimetrelor de protectie ale acestora; autorizeaza, indruma, si
controleaza exploatarea si utilizarea rationala a factorilor terapeutici
naturali si recomanda folosirea de noi surse de factori terapeutici naturali;
m) organizeaza si coordoneaza proiectarea si executarea investitiilor
prevazute in planul sau, care se efectueaza prin unitati proprii sau prin
organizatiile de specialitate ale altor organe; isi da acordul la documentatia
de proiectare a constructiilor sanitare, prevazute in planurile de investitii
ale altor ministere sau organe centrale ale administratiei de stat si ale
judetelor sau al municipiului Bucuresti;
n) organizeaza si coordoneaza indeplinirea obligatiilor ce decurg din
activitatea de colaborare in domeniul ocrotirii sanatatii, in cadrul relatiilor
internationale; pregateste si asigura, in colaborare cu Ministerul Afacerilor
Externe si cu alte organe centrale competente, sau cu acordul acestora,
participarea la activitatile si reuniunile organizatiilor internationale in
domeniul ocrotirii sanatatii si face propuneri in vederea incheierii aderarii
sau denuntarii intelegerilor internationale in acest domeniu;
o) asigura aplicarea politicii partidului si statului in problemele de
personal medico-sanitar, in care scop:
- colaboreaza cu Ministerul Invatamantului la indeplinirea sarcinilor ce ii
revin acestui minister in conducerea, indrumarea si controlul invatamantului
medico-farmaceutic universitar si postuniversitar, precum si la stabilirea
normelor cu privire la elaborarea programelor de curs pentru invatamantul
medico-farmaceutic universitar si postuniversitar;
- indeplineste atributiile ce ii revin, potrivit legii, in legatura cu
organizarea si desfasurarea invatamantului tehnic si profesional sanitar; organizeaza
cursuri de perfectionare a medicilor, farmacistilor si a cadrelor medii
sanitare;
- stabileste criterii unitare de selectionare, pregatire, perfectionare, si
promovare a personalului medico sanitar si controleaza modul lor de aplicare
- repartizeaza la stagiu, impreuna cu Ministerul Invatamantului,
absolventii institutelor de medicina si farmacie; repartizeaza in productie
absolventii liceelor de specialitate, ai scolilor de specializare postliceala
si ai scolilor profesionale;
- participa la elaborarea propunerilor privind perfectionarea elementelor
sistemului de salarizare;
- stabileste specialitatile medico-sanitare si normativul de personal
pentru toate unitatile sanitare;
- conduce, indruma si controleaza activitatea privind deontologia medicala;
controleaza exercitarea profesiunilor medico-sanitare; suspenda si ridica, in
conditiile legii, dreptul de practica a profesiunilor medico-sanitare;
- stabileste, potrivit legii speciale, masuri cu privire la protectia
muncii, in scopul asigurarii celor mai bune conditii de munca, a prevenirii
accidentelor de munca si a imbolnavirilor profesionale pentru unitatile in
subordine;
p) stabileste, pe baza si in vederea executarii legii, norme privind
activitatile de tehnica medicala, planificare, financiara, de personal, munca
si salarizare, precum si pentru orice alte activitati din domeniul ocrotirii
sanatatii. Aceste norme sunt obligatorii pentru toate unitatile sanitare,
precum si pentru orice organizatii socialiste, indiferent de subordonarea lor,
asigurandu-se respectarea dispozitiilor art. 26;
r) prezinta Consiliului de Ministri proiecte de acte normative si alte acte
prevazute de lege, avizeaza proiectele de acte normative si cu alt caracter
elaborate de celelalte ministere si organe centrale si de comitetele executive
ale consiliilor populare, care intereseaza domeniul sau de activitate;
s) isi da acordul asupra propunerilor de plan si de buget aferente
activitatii de ocrotire a sanatatii, intocmite de ministerele cu retea sanitara
proprie, cu exceptia Ministerului Fortelor Armate, Ministerului Afacerilor
Interne si Consiliului Securitatii Statului, precum si asupra propunerilor
organelor locale;
t) sprijina activitatea Uniunii Societatilor de Stiinte Medicale si a
Societatii de Cruce Rosie a Republicii Socialiste Romania;
u) indeplineste orice alte atributii prevazute de lege.
Art. 6
Numirea si revocarea directorilor directiilor sanitare judetene si a
municipiului Bucuresti, precum si angajarea, transferarea si desfacerea
contractelor de munca ale conducatorilor directiilor sanitare ca si ai
oficiilor si serviciilor sanitare independente din ministerele cu retea
sanitara proprie, se fac cu acordul Ministerului Sanatatii.
Transferarea medicilor si farmacistilor dintr-un judet in altul sau in
municipiul Bucuresti sau ai unitatilor sanitare, se face numai cu acordul
Ministerului Sanatatii. Fac exceptie de la aceasta dispozitie ofiterii medici
si farmacisti din cadrul Ministerului Fortelor Armate, Ministerului Afacerilor
Interne si Consiliul Securitatii Statului, dupa trecerea lor in rezerva sau in
retragere.
Art. 7
Ministerul Sanatatii poate cere organelor de stat si organizatiilor
obstesti date, informatii si materiale necesare realizarii atributiilor sale.
CAP. 3
Art. 8
Ministerul Sanatatii este condus de Colegiul ministerului, organ
deliberativ, care hotaraste in problemele generale privind activitatea
ministerului.
Art. 9
Colegiul ministerului se compune din:
a) ministrul, adjunctii ministrului si secretarii generali;
b) presedintele Academiei de Stiinte Medicale, directori din aparatul
ministerului, conducatori ai unor unitati in subordinea ministerului, precum si
specialisti cu experienta indelungata si inalta calificare din cadrul
ministerului sau din afara acestuia;
c) presedintele Uniunii Societatilor de Stiinte Medicale si presedintele
Societatii de Cruce Rosie a Republicii Socialiste Romania;
d) un delegat al sindicatelor desemnat de Uniunea Generala a Sindicatelor
din Romania.
Componenta Colegiului ministerului se aproba de Consiliul de Ministri.
Presedintele Colegiului ministerului este ministrul; in lipsa ministrului,
atributiile de presedinte se indeplinesc de unul din adjunctii sai desemnat de
ministru.
Art. 10
La sedintele colegiului pot fi invitati delegati ai unor organe si
organizatii de stat ori obstesti interesate in examinarea problemelor supuse
dezbaterii. De asemenea, la sedintele colegiului, pot fi invitati specialisti
din afara acestuia.
Art. 11
Colegiul ministerului isi desfasoara activitatea in prezenta a cel putin
doua treimi din numarul membrilor sai si adopta hotarari cu majoritatea
membrilor ce-l compun.
In caz de divergenta intre ministru si majoritatea membrilor colegiului,
problema asupra careia nu s-a realizat un acord va fi supusa vicepresedintelui
Consiliului de Ministri care coordoneaza activitatea ministerului; daca una din
parti nu este de acord cu solutia data, problema va fi supusa Consiliului de
Ministri, pentru a hotari.
Art. 12
Sedintele colegiului au loc cel putin odata pe trimestru si se convoaca, in
timp util, de ministru. Colegiul poate fi convocat si la cererea a cel putin o
treime din numarul membrilor sai.
Art. 13
Pentru analiza unor probleme de mare complexitate sau care intereseaza
intreaga activitate a ministerului, colegiul poate constitui colective de
lucru, cuprinzand specialisti din cadrul ministerului sau din afara acestuia.
Desemnarea specialistilor din afara ministerului se va face cu acordul
ministrului sau conducatorului organului central respectiv.
Art. 14
Colegiul ministerului in intregul sau si fiecare membru in parte raspund in
fata Consiliului de Ministri pentru intreaga activitate a ministerului; fiecare
membru al colegiului raspunde in fata colegiului si a presedintelui acestuia,
pentru indeplinirea sarcinilor ce-i sunt incredintate.
Art. 15
Intre sedintele colegiului, ministrul impreuna cu adjunctii ministrului si
secretarii generali dezbat si rezolva probleme curente ale activitatii
ministerului si stabilesc masurile necesare pentru indeplinirea operativa a
hotararilor colegiului.
Art. 16
In executarea hotararilor Colegiului ministerului si exercitarea
atributiilor proprii, ministerul emite, potrivit legii, ordine, instructiuni si
alte acte prevazute de lege.
Art. 17
Ministrul reprezinta ministerul in raporturile cu celelalte organe si
organizatii din tara, precum si in relatiile internationale.
Art. 18
Ministrul informeaza Colegiul ministerului asupra principalelor probleme
rezolvate in perioada dintre sedinte.
Art. 19
Adjunctii ministrului si secretarii generali se numesc de Consiliul de
Ministri, iar atributiile acestora se stabilesc de Colegiul ministerului.
Art. 20
Pe langa Ministerul Sanatatii functioneaza Academia de Stiinte Medicale,
institutie care organizeaza, indruma si controleaza intreaga activitate
stiintifica in domeniul ocrotirii sanatatii. Academia de Stiinte Medicale
raspunde fata de Ministerul Sanatatii pentru intreaga sa activitate.
Modul de organizare si functionare a Academiei de Stiinte Medicale se
stabileste prin statutul acestei academii.
Art. 21
In cadrul Ministerului Sanatatii functioneaza Consiliul tehnico-stiintific,
care se organizeaza si functioneaza pe baza de regulament aprobat de Colegiul
ministerului.
Componenta Consiliului tehnico-stiintific se aproba de Colegiul
ministerului.
Art. 22
Pentru asigurarea respectarii normelor de etica profesionala in exercitarea
profesiunilor medico-sanitare, Ministerul Sanatatii este ajutat de Colegiul
medicilor si farmacistilor din cadrul Uniunii Societatilor de Stiinte Medicale.
Art. 23
Ministerul Sanatatii are urmatoarea structura organizatorica:
a) Inspectoratul sanitar de stat central;
b) Directia asistentei medicale;
c) Directia medicinei preventive;
d) Directia farmaceutica si aparaturii medicale;
e) Directia medicala speciala;
f) Directia lucrari speciale;
g) Directia plan sanitar si organizarea muncii;
h) Directia invatamant si personal;
i) Directia tehnica de constructii si aprovizionare;
j) Directia finantarii si administrarii unitatilor sanitare;
k) Directia de relatii externe si secretariat;
l) Directia de control;
m) Oficiul juridic;
n) Biroul pentru primirea, evidenta si urmarirea rezolvarii reclamatiilor,
sesizarilor si propunerilor cetatenilor.
Art. 24
Ministerul Sanatatii are in subordinea sa unitati sanitare, de cercetari
stiintifice, de invatamant profesional si tehnic, licee de specialitate,
Editura medicala, Centrul de documentare medicala, intreprinderi si organizatii
economice.
Art. 25
Atributiile, normele de functionare si structura organizatorica a
unitatilor prevazute la art. 23 si 24 din prezentul decret se stabilesc de
Ministerul Sanatatii, potrivit normelor legale.
CAP. 4
Dispozitii finale
Art. 26
Ministerul Fortelor Armate, Ministerul Afacerilor Interne si Consiliul
Securitatii Statului vor adapta la specificul activitatii proprii normele
Ministerului Sanatatii, cu acordul acestui minister.
Art. 27
Decretul nr. 7/1953 pentru organizarea Ministerului Sanatatii, Decretul nr.
191/1950 privind infiintarea Directiei industriei produselor chimico
farmaceutice in cadrul Ministerului Sanatatii, precum si orice alte dispozitii
contrare prezentului decret, se abroga.