Anunţă-mă când se modifică Fişă act Comentarii (0) Trimite unui prieten Tipareste act

DECRET Nr

DECRET   Nr. 465 din 28 decembrie 1979

privind recuperarea si valorificarea resurselor materiale refolosibile,


SmartCity3

utilizarea si circulatia ambalajelor
ACT EMIS DE: CONSILIUL DE STAT
ACT PUBLICAT IN: BULETINUL OFICIAL  NR. 1 din  3 ianuarie 1980

    Dezvoltarea in ritmuri inalte a economiei nationale impune largirea continua a bazei interne de materii prime, gospodarirea cu maxima eficienta si atragerea in circuitul economic a tuturor materiilor prime vechi, materialelor refolosibile, pieselor si subansamblelor rezultate din dezmembrarea fondurilor fixe, bunurilor de folosinta indelungata si de uz personal uzate, in scopul economisirii resurselor materiale, reducerii consumurilor energetice, diminuarii eforturilor valutare ale tarii si cresterii eficientei in toate sectoarele de activitate.
    Economia nationala dispune de importante resurse metalice feroase si neferoase, de produse chimice, materiale lemnoase, textile si pielarie, substante reziduale agroalimentare, rezultate din procesele de productie si de consum, halde, iazuri de decantare, namoluri si alte reziduuri cu continut de substante utile, care in prezent sunt numai partial valorificate. De asemenea, exista importante cantitati de resurse materiale in resturile menajere rezultate din gospodariile populatiei, in reziduurile stradale si altele similare, bunuri de uz personal si casnic uzate care trebuie valorificate intr-o masura mult mai mare.
    Recuperarea si utilizarea integrala a resurselor materiale refolosibile rezultate din procesele de productie si de consum, reconditionarea si refolosirea pieselor, a subansamblelor si produselor, utilizarea rationala si circulatia optimizata a ambalajelor constituie surse importante in asigurarea aprovizionarii tehnico-materiale a productiei.
    Valorificarea intensiva a resurselor materiale face necesara asigurarea prin plan a recuperarii si introducerii in circuitul economic a tuturor materiilor prime vechi, a ambalajelor, materialelor si produselor refolosibile, crearea industriei de reconditionare a pieselor, subansamblelor si produselor, organizarea unitara pe baze economice a acestor activitati, atragerea intregii populatii in actiunea de recuperare a materiilor prime vechi si materialelor refolosibile.
    In scopul reglementarii unitare, pe economie, a tuturor activitatilor legate de recuperarea si valorificarea resurselor materiale refolosibile, de utilizarea si circulatia ambalajelor, al intaririi raspunderilor ce revin in acest domeniu ministerelor, celorlalte organe centrale si locale, centralelor, intreprinderilor, tuturor colectivelor de oameni ai muncii, fiecarui cetatean,

    Consiliul de Stat al Republicii Socialiste Romania decreteaza:

    CAP. 1
    Valorificarea resurselor materiale refolosibile in scopul largirii bazei interne de materii prime si materiale

    Art. 1
    Unitatile socialiste, ministerele, celelalte organe centrale si locale sunt obligate sa asigure utilizarea rationala si eficienta a tuturor materiilor prime si materialelor alocate prin plan, perfectionarea tehnologiilor de fabricatie, astfel incat sa se obtina un inalt grad de utilizare si valorificare a acestora, cresterea calitatii produselor, reducerea maxima a pierderilor, rebuturilor si a cantitatilor de materiale care nu se mai pot utiliza in procesele de productie proprii.
    Art. 2
    In scopul largirii si folosirii intensive a bazei de materii prime, intreprinderile, centralele, toate unitatile socialiste, ministerele, celelalte organe centrale si locale sunt obligate sa asigure recuperarea integrala si valorificarea tuturor materiilor prime vechi, materialelor, a pieselor si subansamblelor reconditionabile si a celorlalte resurse materiale refolosibile.
    Predarea spre achizitionare sau colectare a materialelor, bunurilor uzate de folosinta indelungata si a celor de uz personal care nu se mai utilizeaza in gospodariile populatiei constituie o importanta indatorire cetateneasca.
    Art. 3
    Resursele materiale care trebuie recuperate si valorificate sunt:
    a) materiile prime vechi si unele resurse materiale primare;
    b) materialele refolosibile care se utilizeaza ca atare sau prin prelucrari simple;
    c) piesele si subansamblele rezultate in urma dezmembrarii masinilor, utilajelor, instalatiilor, altor fonduri fixe si a bunurilor de folosinta indelungata de la populatie, refolosibile ca atare sau prin reconditionare, precum si orice alte produse care pot fi reconditionate;
    d) bunurile de folosinta indelungata si cele de uz, personal uzate, care dupa folosire se valorifica prin reparare sau reconditionare;
    e) apele industriale uzate, pulberile, haldele, zgurile, iazurile miniere, resturile menajere si stradale si alte materiale refolosibile.
    Art. 4
    Unitatile socialiste sunt obligate sa asigure identificarea, stringerea, sortarea, depozitarea, gospodarirea, predarea si prelucrarea tuturor categoriilor de resurse materiale refolosibile, rezultate din activitatea proprie sau colectate de la alte unitati si populatie.
    De asemenea, raspund de asigurarea tehnologiilor, utilajelor si capacitatilor de productie necesare prelucrarii in scopul valorificarii superioare a acestor resurse, perfectionarii continue a proceselor de prelucrare, eliminarii pierderilor de orice fel.
    Unitatile economice vor stabili masuri concrete pentru instaurarea in fiecare sectie, atelier sau loc de munca a unui spirit de inalta responsabilitate in gospodarirea economicoasa si cu eficienta sporita a materiilor prime si materialelor si pentru recuperarea si valorificarea tuturor resurselor materiale refolosibile.
    Art. 5
    Unitatile socialiste sunt obligate sa asigure evidenta stricta, tehnic-operativa si contabil-gestionata a tuturor cantitatilor de materii prime vechi, resurse primare, materiale si produse recuperate, colectate sau achizitionate, predate si valorificate, pe sortimente, calitati, tipuri si categorii de pret.
    Se interzice distrugerea sau degradarea materialelor si produselor refolosibile, cu exceptia cazurilor prevazute de lege.
    Incalcarea obligatiilor de recuperare si valorificare, precum si a interdictiei prevazute la alineatul precedent, atrage raspunderea persoanelor vinovate si se sanctioneaza potrivit legii.
    Art. 6
    Cetatenii sunt obligati sa predea unitatilor de colectare materialele si obiectele uzate care nu mai sunt utilizate in gospodariile individuale, sa depoziteze reziduurile menajere in locurile stabilite de catre comitetele sau birourile executive ale consiliilor populare si sa participe la actiunile initiate de organele de stat sau de organizatiile de masa si obstesti, in scopul colectarii materialelor refolosibile.
    Uniunea Tineretului Comunist, organizatiile sindicale, de femei, organizatiile proprii ale Frontului Unitatii Socialiste, toate organizatiile obstesti au datoria de a cultiva, in randurile tuturor cetatenilor patriei, spiritul de economie, grija pentru buna gospodarire a materiilor prime si materialelor, atitudinea necrutatoare contra risipei, de a atrage masele largi de oameni ai muncii la actiunile de recuperare si valorificare a resurselor refolosibile.
    Art. 7
    Pentru toate categoriile de materii prime, materiale, piese si subansamble care se refolosesc, se stabilesc norme si normative de recuperare, refolosire si reconditionare, dupa caz, specifice diferitelor domenii de utilizare.
    Normele si normativele prevazute la alineatul precedent se stabilesc de Ministerul Aprovizionarii Tehnico-Materiale si Controlului Gospodaririi Fondurilor Fixe, la propunerea ministerelor coordonatoare de ramura.
    Livrarea materiilor prime, materialelor, pieselor si produselor noi se face numai pe masura indeplinirii de catre beneficiar a obligatiei de recuperare a resurselor materiale refolosibile, rezultata din plan sau din normele si normativele de recuperare si reconditionare.
    Cantitatile rezultate din procesele de productie, care trebuie recuperate si valorificate, reprezinta diferenta dintre cantitatile totale de materii prime si materiale livrate si introduse in fabricatie si cele care se regaseste in produsele realizate.
    Art. 8
    Activitatile de predare, preluare, sortare, gospodarire si valorificare a resurselor materiale refolosibile se organizeaza in mod unitar pe intreaga economie, in conditiile asigurarii unei evidente stricte si a unui control riguros, cu respectarea urmatoarelor reguli de baza:
    a) unitatile in care rezulta resurse materiale refolosibile sunt obligate sa asigure utilizarea intr-o proportie cat mai mare a acestora, in cadrul propriei activitati, prin introducerea si dezvoltarea unor tehnologii adecvate, in scopul satisfacerii nevoilor proprii, economisirii fortei de munca, reducerii consumurilor energetice;
    b) cantitatile ce nu pot fi reutilizate in unitatea in care rezulta vor fi livrate, potrivit prevederilor de plan, direct unitatilor carora le-au fost repartizate spre valorificare si consum;
    c) resursele materiale refolosibile, recuperate de la populatie, institutii, organizatii cooperatiste si obstesti, precum si cele ce rezulta in cantitati nevagonabile din unitatile economice productive, vor fi predate intreprinderilor judetene de recuperare si valorificare.
    Art. 9
    Ministerul Aprovizionarii Tehnico-Materiale si Controlului Gospodaririi Fondurilor Fixe raspunde de infaptuirea politicii partidului si statului in domeniul identificarii, recuperarii si valorificarii resurselor materiale refolosibile, indruma si controleaza aceasta activitate pe intreaga economie, asigura, in conditiile legii, repartizarea resurselor refolosibile pentru consum, precum si colectarea acestora prin organele sale de specialitate.

    CAP. 2
    Asigurarea eficientei economice a activitatilor de recuperare si valorificare a resurselor materiale refolosibile

    Art. 10
    Intreaga activitate de colectare, recuperare, pregatire, reconditionare, reutilizare si valorificare a materiilor prime vechi, a celorlalte materiale, piese, subansamble si produse refolosibile se organizeaza pe baza principiului autogestiunii economico-financiare.
    Toate unitatile socialiste sunt obligate sa asigure recuperarea si valorificarea resurselor materiale refolosibile cu costuri minime, astfel incat sa-si acopere integral cheltuielile si sa obtina beneficii din aceste activitati.
    Art. 11
    In scopul realizarii activitatilor de recuperare si refolosire cu costuri minime, unitatile socialiste sunt obligate:
    a) sa foloseasca in cat mai mare masura resursele materiale recuperabile, rezultate din procesele de fabricatie, in propria unitate;
    b) sa asigure valorificarea in cat mai mare masura, direct sau cu prelucrari simple, a resurselor materiale refolosibile, eliminindu-se astfel cheltuielile legate de reintroducerea lor in circuitul economic prin operatii tehnologice primare;
    c) sa livreze direct catre consumatori cantitatile prevazute a fi predate, cu respectarea intocmai a relatiilor de transport optimizate;
    d) sa utilizeze in activitatea de prelucrare si preparare a materiilor prime vechi, a materialelor refolosibile, precum si la reconditionarea pieselor, subansamblelor si altor produse, procedee tehnologice cu randamente ridicate si care conduc la cheltuieli minime;
    e) sa introduca tehnologii noi de prelucrare, care sa asigure extragerea maxima a substantelor utile din materiile prime vechi, materialele si produsele refolosibile, precum si valorificarea superioara a acestor resurse;
    f) sa ia masuri de rationalizare a numarului de personal incadrat in activitatile de stringere, predare, prelucrare, sortare, pregatire, gospodarire si valorificare a resurselor materiale refolosibile, prin organizarea corespunzatoare a proceselor tehnologice si a muncii.
    Art. 12
    Preturile de livrare a materiilor prime vechi, materialelor si celorlalte produse refolosibile se formeaza, in conditiile prevazute de lege, pe baza urmatoarelor principii:
    a) pretul de livrare a resursei materiale refolosibile trebuie sa fie mai mic decat cel al materiei prime, materialului sau produsului nou corespunzator;
    b) diferentierea preturilor de livrare a resurselor materiale refolosibile, in functie de calitatea si valoarea de intrebuintare a acestora, tinandu-se seama de norma de refolosire sau de reconditionare;
    c) acoperirea costurilor normate ale unitatilor care predau, colecteaza si valorifica resursele materiale refolosibile si asigurarea unui beneficiu corespunzator.
    Art. 13
    Organizarea colectarii resurselor materiale refolosibile trebuie sa asigure eliminarea verigilor intermediare, a fluxurilor de transport incrucisate, evitarea manipularilor repetate, astfel ca materiile prime, materialele, ambalajele si produsele colectate sa ajunga, pe calea cea mai scurta si cu cheltuieli minime, in procesele de valorificare.

    CAP. 3
    Planificarea activitatilor de recuperare si de valorificare a resurselor materiale refolosibile

    Art. 14
    Constituirea resurselor de materii prime, materiale si produse refolosibile, rezultate din procesele de productie si de consum, precum si modul de valorificare si utilizare a acestora, se prevad in planul national unic de dezvoltare economico-sociala.
    Prin prevederile de plan se vor asigura mijloacele necesare valorificarii superioare a resurselor materiale refolosibile, pe baza celor mai noi cuceriri ale revolutiei tehnico-stiintifice, in scopul cresterii eficientei in utilizarea si recircularea intensiva a resurselor materiale si gospodarirea judicioasa a acestora, la nivelul celor mai bune rezultate obtinute pe plan mondial.
    Art. 15
    In balantele materiale se vor include distinct, ca resurse, cantitatile de materii prime, materiale si produse recuperabile, utilizabile ca atare sau prin prelucrare ori reconditionare, precum si repartizarea acestora pentru valorificare si consum.
    Consumul si livrarea resurselor materiale refolosibile se fac numai pe baza de repartitii emise de coordonatorul de balanta, in conformitate cu prevederile de plan.
    Sunt supuse evidentei si planificarii unitare, precum si repartizarii, toate resursele materiale care:
    a) se utilizeaza de catre unitatile in care rezulta;
    b) se livreaza spre refolosire direct altor unitati economice;
    c) se colecteaza si se livreaza prin unitatile specializate de recuperare si valorificare.
    Pentru resursele materiale refolosibile prevazute la lit. b) si c) livrarea se efectueaza prin contracte economice, incheiate potrivit legii.
    Art. 16
    Pentru asigurarea folosirii cu randament maxim a mijloacelor materiale de care dispun, a recuperarii si valorificarii resurselor materiale refolosibile, rezultate din procesul de productie, unitatile economice sunt obligate sa elaboreze bilanturi materiale.
    Bilanturile materiale se elaboreaza anual, concomitent cu elaborarea lucrarilor de fundamentate a planului si trebuie sa cuprinda cantitatile de materii prime si materiale ce urmeaza sa fie introduse in procesele de fabricatie, cele ce se vor regasi in produsele fabricate, precum si cantitatile si structura resurselor materiale recuperabile.
    Bilanturile materiale se vor elabora cu respectarea indicilor de valorificare prevazuti in plan, a normelor de consum cu fundamentare tehnico-stiintifica.
    Pe baza bilanturilor materiale se vor cuprinde in planul fiecarei unitati sau subunitati obligatiile si raspunderile ce ii revin in domeniul recuperarii si valorificarii materiilor prime si materialelor refolosibile si se vor stabili masurile pentru aducerea la indeplinire a acestora.
    Art. 17
    In scopul asigurarii unui grad superior de valorificare a resurselor materiale refolosibile din economie si cresterii participarii acestora la dezvoltarea bazei interne de materii prime si materiale, Ministerul Aprovizionarii Tehnico-Materiale si Controlului Gospodaririi Fondurilor Fixe impreuna cu Comitetul de Stat al Planificarii, Consiliul National pentru Stiinta si Tehnologie, ministerele si celelalte organe centrale coordonatoare de ramura, cu organele locale, institutele de cercetare si inginerie tehnologica, centralele si intreprinderile vor elabora, potrivit legii, programe anuale, cincinale si de perspectiva privind recuperarea si valorificarea resurselor materiale refolosibile.
    Programele se supun aprobarii odata cu lucrarile de plan pentru perioada la care se refera.
    Art. 18
    Consiliul National pentru Stiinta si Tehnologie, institutele centrale de cercetare stiintifica, academiile de stiinte, institutele de cercetare si inginerie tehnologica, de proiectare, institutele de invatamant superior, vor asigura, prin planurile de cercetare, crearea de tehnologii, utilaje si instalatii care sa conduca la valorificarea maxima a resurselor materiale refolosibile de toate categoriile.
    Art. 19
    La proiectarea noilor obiective de investitii, dezvoltarea capacitatilor existente sau asimilarea unor tehnologii si produse noi, la care din procesele tehnologice rezulta resurse materiale refolosibile pentru a caror valorificare sunt necesare prelucrari ulterioare, unitatile de proiectare vor stabili in documentatiile tehnico-economice volumul acestora, solutiile tehnologice de valorificare, precum si cantitatile de materii prime si materiale ce urmeaza a fi astfel obtinute.

    CAP. 4
    Conditiile de baza pentru recuperarea si valorificarea resurselor materiale refolosibile

    Art. 20
    In scopul cresterii permanente a eficientei consumurilor materiale, ministerele si celelalte organe centrale si locale, centralele, intreprinderile, unitatile de cercetare, inginerie tehnologica si de proiectare, precum si institutiile de invatamant superior, au obligatia de a actiona pentru:
    a) crearea de produse noi si reproiectarea celor existente, in constructie usoara si cu parametrii functionali competitivi, prin imbunatatirea principiilor functionale, cresterea valorii de intrebuintare, a durabilitatii, imbunatatirea calitatii si a fiabilitatii, tipizarea, standardizarea, simplificarea si miniaturizarea reperelor, subansamblelor componente si produselor;
    b) aplicarea sau extinderea tehnologiilor noi, care sa asigure cresterea gradului de utilizare a materialelor, extinderea debitarilor complexe, a tehnologiilor economice de debitare, concomitent cu asigurarea aprovizionarii materialelor la dimensiuni fixe si multiple;
    c) extinderea utilizarii materialelor noi inlocuitoare, avantajoase tehnico-economic;
    d) asigurarea functionarii utilajelor si instalatiilor la parametrii proiectati, imbunatatirea calitatii intretinerii, reparatiilor si asistentei tehnice de exploatare;
    e) normarea integrala a consumurilor materiale, stabilirea de coeficienti de utilizare a materialelor care sa determine valorificarea superioara a resurselor materiale, extinderea utilizarii materiilor prime din tara, concomitent cu limitarea consumului de materii prime si materiale deficitare.
    Art. 21
    Materiile prime vechi rezultate din procesele de consum industriale, agricole, din activitati de constructii, transporturi, prestari de servicii si alte domenii de activitate, precum si cele din consumul populatiei, cuprind in principal:
    a) materiale metalice si nemetalice rezultate din dezmembrari de utilaje si care nu pot fi refolosite ca atare, urmand a fi supuse reprelucrarii;
    b) materiile prime rezultate din destramarea, tocarea, maruntirea de materiale textile, din pielarie, ramasite de lemn si altele asemenea, care nu mai pot fi refolosite ca atare;
    c) cioburile din sticla, portelan, faianta si altele rezultate din productie si consum;
    d) masele plastice si obiectele din cauciuc uzate, anvelopele neresapabile, hartia si cartoanele utilizate, uleiul mineral uzat;
    e) cantitatile ramase in urma proceselor tehnologice aplicate si care nu mai pot fi folosite decat ca materie prima;
    f) materiile prime vechi recuperate din sortarea reziduurilor menajere si stradale si cele colectate de populatie.
    Unitatile la care rezulta, cele care colecteaza ori valorifica materii prime vechi sunt obligate sa asigure sortarea acestora pe tipuri si calitati, pregatirea lor corespunzatoare pentru refolosire, prin compactare, balotare, spalare si dezinfectare.
    Art. 22
    Materialele refolosibile sunt cele care se pot utiliza ca atare sau prin prelucrari simple, cum sunt:
    a) straifuri, capete metalice, resturi de profile metalice, tabla, tevi, cherestea de mici dimensiuni, solduri textile si altele rezultate din procesele de debitare, croire, prelucrare sau alte procedee de fabricatie;
    b) conductori si cabluri electrici, aparataj, table alte materiale rezultate din dezmembrarea masinilor, utilajelor, instalatiilor, bunurilor de folosinta indelungata;
    c) materiale de zidarie, tamplarie, materiale lemnoase, tevi, radiatoare, cabluri electrice, sobe, tigle, tabla zincata si altele asemenea, rezultate din demolare, potrivit legii, a constructiilor si care vor fi prevazute in documentatiile privind demolarea.
    Aprovizionarea tehnico-materiala a unitatilor cooperatiei mestesugaresti, a industriei mici si a altor unitati care consuma materiale pentru intretinere si reparatii va fi asigurata cu prioritate din resursele de materiale refolosibile, in cadrul cotelor stabilite prin plan.
    Art. 23
    Masinile, utilajele, instalatiile care se caseaza, potrivit legii, vor fi dezmembrate, asigurandu-se recuperarea si reutilizarea reperelor, pieselor, subansamblelor si materialelor componente reconditionabile, cum sunt in principal:
    a) piese mobile si fixe, pompe, motoare, aparataje, armaturi industriale, tabla, profile, tevi si altele asemenea din utilajele si instalatiile tehnologice de toate categoriile;
    b) tevi, tabla, arzatoare, injectoare, gratare, aparate de masura si control si automatizare si alte componente de cazane si instalatii de ardere;
    c) reductoare, motoare, axe, pinioane, batiuli, capete de actionare, panouri electrice si alte componente ale masinilor-unelte de toate categoriile;
    d) motoare sau parti de motor, cutii de viteza, punti, radiatoare de apa, demaroare si generatoare curent, transmisii, jenti, boghiuri, elice, elemente de sasiu si de caroserie, conductori electrici, aparataj de bord si altele, rezultate din dezmembrarea tuturor categoriilor de mijloace de transport;
    e) subansamble, elemente de actionare si de transmisie, piese si repere, obtinute de la masini agricole si tractoare.
    Ministerele, celelalte organe centrale si locale, centralele si intreprinderile sunt obligate sa organizeze, potrivit legii, activitatile necesare pentru recuperare si reconditionare, in unitatile detinatoare ale fondurilor fixe supuse casarii si dezmembrarii sau, dupa caz, in unitati industriale specializate de reparatii si de reconditionare.
    Art. 24
    Bunurile de folosinta indelungata defecte si cele de uz personal uzate, achizitionate de la populatie si care sunt reconditionabile, se vor repara de catre unitatile cooperatiste, specializate pe profil astfel:
    a) receptoare de radio, televizoare, magnetofoane, casetofoane, picupuri;
    b) alte aparate electrice de uz casnic;
    c) mobilier;
    d) imbracaminte;
    e) incaltaminte;
    f) alte bunuri de uz personal sau de folosinta indelungata.
    Dupa reconditionare, bunurile reparate vor fi reintroduse in circuitul comercial, potrivit legii.
    Art. 25
    In activitatea de recuperare si de valorificare a resurselor materiale refolosibile, intreprinderile, centralele, ministerele, celelalte organe centrale, institutele de cercetare si inginerie tehnologica si de
proiectare, consiliile populare judetene si al municipiului Bucuresti vor asigura realizarea urmatoarelor obiective principale:
    a) in industria minereurilor feroase si neferoase se va urmari recuperarea substantelor utile insotitoare, cum sunt fier, cupru, plumb, zinc, wolfram, argint, aur, seleniu, telur, concomitent cu reducerea pierderilor de metal in steril; de asemenea, se va asigura extragerea minereurilor utile din iazuri, namoluri, halde cu continuturi mai ridicate de metal;
    b) in industria carbunelui se va actiona in mod deosebit pentru diminuarea pierderilor de substante combustibile in haldele miniere, precum si pentru studierea unor tehnologii de valorificare a potentialului caloric si de
substante utile al haldelor existente;
    c) la minereurile nemetalifere cu continut de calcar, caolin, barita, feldspati, creta, bentonita, talc si alte substante minerale, o atentie deosebita se va acorda valorificarii complexe a acestora, aplicarii unor solutii de utilizare a resturilor ce rezulta la prelucrare, cresterii extractiei continutului util al acestor substante;
    d) in industria metalurgica, in industria constructoare de masini si in celelalte sectoare consumatoare de metal se vor lua masuri pentru cresterea indicilor de scoatere, respectiv a coeficientilor de folosire a metalului, concomitent cu recuperarea si valorificarea integrala a materialelor metalice refolosibile, a tuturor substantelor cu continut de metal.
    De asemenea, se vor aplica masuri pentru utilizarea prafurilor, slamurilor, a altor resurse care contin metal, recuperarea elementelor de aliere din materialele metalice refolosibile si reducerea pierderilor prin oxidare.
    Totodata, se vor asigura mijloacele necesare pentru prelucrarea resturilor metalice, indeosebi prin presarea si maruntirea acestora in scopul reducerii volumelor de transport si a spatiilor de depozitare, precum si pentru valorificarea in cat mai mare masura fara retopire a materiilor metalice refolosibile, indeosebi a sutajelor, capetelor de laminate, straifurilor de tabla si alte asemenea, care vor fi livrate pe baza de cote si repartitii intreprinderilor ce le vor refolosi ca atare.
    La metalele pretioase se va urmari recuperarea integrala a marginilor, piliturilor, prafurilor si resturilor de topituri, rezultate din prelucrari, cat si a celor ce provin prin scoaterea din uz a reperelor confectionate din metale pretioase;
    e) in industria chimica se vor lua masuri de crestere a gradului de valorificare a resurselor materiale recuperabile de cauciuc, mase plastice, fire si fibre chimice, acid sulfuric rezidual, lesii, gudroane, namoluri, stabilindu-se noi tehnologii de valorificare superioara si complexa a acestora si se vor aplica solutii pentru recuperarea continutului util al unor gaze si ape reziduale; de asemenea, se vor recupera integral uleiurile minerale uzate, asigurandu-se regenerarea acestora, pe baza de norme tehnice.
    Totodata, se vor lua masuri pentru dezvoltarea capacitatilor de prelucrare a articolelor tehnice din cauciuc scoase din uz si a celor pentru resaparea anvelopelor uzate; resaparea anvelopelor trebuie sa asigure reutilizarea intregului fond de anvelope din consumul intern apte de a fi resapate, conform normativului stabilit potrivit legii;
    f) industria materialelor de constructii isi va baza productia de lianti, materiale de zidarie, in proportie sporita, pe utilizarea ca adaos a zgurilor de furnal, a cenusilor din halde de termocentrala si miniere.
    In industria geamurilor si sticlei va creste procentul de utilizare a cioburilor de sticla, economisindu-se in acest fel combustibili si materii prime noi:
    g) in industria lemnului se va urmari ponderea materialelor recuperabile si a lemnului de categorii inferioare, prin producerea de PAL si PFL, celuloza si semiceluloza; se vor selecta resturile lemnoase ce pot fi folosite de catre cooperatie pentru produse de artizanat, obiecte de uz casnic si altele;
    h) in industria hartiei va creste utilizarea hartiei si cartoanelor rezultate din colectare, reducindu-se pe aceasta cale consumul de masa lemnoasa; totodata, se va urmari obtinerea de sortimente de hartie si carton de calitate superioara pe baza de maculatura;
    i) in industria usoara se va avea in vedere utilizarea mai buna a materialelor textile refolosibile, prin selectarea tesaturilor in functie de tipurile de fire si compozitia fibroasa; se vor asimila utilaje de destramare si altele care permit utilizarea in mai mare masura a materiilor prime textile recuperabile; se vor valorifica superior cantitatile de piele, talpa si blana rezultate din colectare;
    j) in agricultura si industria alimentara se va urmari extragerea tuturor substantelor valoroase din resursele refolosibile animale si vegetale, cum sunt zerurile. zaturile, borhoturile, resturile de abator, puzderiile de in si canepa; totodata, se va actiona pentru accelerarea valorificarii cojilor de seminte de floarea-soarelui si a ciocalailor de porumb pentru fabricarea furfurolului, eliminindu-se arderea acestora.
    Art. 26
    Valorificarea reziduurilor menajere si stradale se va face prin:
    a) colectarea acestora de catre unitatile de gospodarie comunala din fiecare localitate urbana;
    b) sortarea reziduurilor prin tehnologii adecvate, in scopul recuperarii metalelor, maselor plastice, hartiilor si cartoanelor, cioburilor de sticla resturilor de lemn si textile, substantelor organice si altele;
    c) predarea materialelor sortate in scopul valorificarii complexe a acestora.

    CAP. 5
    Utilizarea si circulatia ambalajelor

    Art. 27
    Ambalarea marfurilor se face in functie de specificul fiecarei categorii de marfa, cu limitarea la strictul necesar a ambalajelor si materialelor de ambalare, in conditii care sa asigure pastrarea calitatii, integritatea si conservarea produselor pe intregul parcurs de la producator la consumator, aplicarea tehnologiilor moderne de transport si de manipulare, eliminarea materialelor scumpe si deficitare, reducerea cheltuielilor de circulatie.
    Introducerea in circuitul economic a oricaror categorii de ambalaje se poate face numai cu respectarea normelor de tipizare aprobate potrivit legii si daca se asigura prin aceasta masura cresterea eficientei economice in activitatea de productie si de circulatie a marfurilor.
    Art. 28
    Ambalajele pentru circulatia marfurilor - lazi, navete butoaie, sticle, borcane si altele asemenea -, care se intrebuinteaza repetat, constituie mijloace de transport si sunt supuse regulilor de utilizare si circulatie stabilite prin normele si normativele prevazute de lege.
    Pentru fiecare tip de ambalaj de transport se stabilesc durate normate de serviciu in functie de viteza anuala de rotatie a acestuia, de specificul marfii, de conditiile de manipulare, conservare si transport, precum si de materialele din care este confectionat ambalajul.
    In cadrul duratei normate de serviciu unitatile socialiste sunt obligate sa asigure rotatia cat mai rapida a ambalajelor, cu respectarea normativelor privind numarul minim de cicluri ce trebuie efectuat de fiecare tip de ambalaj.
    Se interzice scoaterea din circuitul economic a ambalajelor inainte de indeplinirea duratelor de serviciu si a ciclurilor de utilizare normate.
    Normativele privind duratele de serviciu si numarul minim de cicluri de utilizare a ambalajelor se elaboreaza de Ministerul Aprovizionarii Tehnico-Materiale si Controlului Gospodaririi Fondurilor Fixe si se aproba potrivit legii.
    Art. 29
    Asigurarea cu ambalaje a unitatilor producatoare si de desfacere se face in functie de volumul de desfacere a marfurilor, de duratele normate de serviciu ale ambalajelor utilizate precum si de modul de ambalare si natura marfurilor, in conformitate cu prevederile de plan, pe baza repartitiilor emise si a contractelor incheiate potrivit legii.
    Pentru asigurarea continuitatii productiei si a activitatilor de aprovizionare si desfacere, se vor stabili, in conditiile legii, norme privind stocurile de ambalaje, dimensionate la strictul necesar, in raport cu rulajul si natura marfurilor, precum si cu duratele de serviciu si ciclurile de utilizare stabilite.
    Unitatile socialiste raspund de respectarea stricta a normelor si normativelor privind utilizarea si circulatia ambalajelor.
    Dotarea prin plan cu ambalaje noi a unitatilor socialiste se face numai dupa indeplinirea duratei de serviciu si a numarului de cicluri de utilizare normate a ambalajelor din folosinta.
    Ministerul Finantelor si bancile vor asigura ca includerea in bugetele de venituri si cheltuieli ale unitatilor socialiste a fondurilor pentru procurarea ambalajelor noi si eliberarea acestor fonduri sa se faca numai daca sunt respectate normele si normativele prevazute la alineatul precedent.
    Art. 30
    Unitatile socialiste raspund de gospodarirea si intretinerea ambalajelor pe toata durata normata de serviciu, precum si de folosirea intensiva, cu maxima eficienta, a materialelor de ambalare si ambalajelor alocate prin plan.
    Dupa indeplinirea duratei de serviciu si a numarului de cicluri normate ale ambalajelor, unitatile socialiste sunt obligate:
    a) sa utilizeze in continuare ambalajele care sunt in stare de functionalitate; economiile obtinute prin depasirea duratei de serviciu normate a ambalajelor vor constitui unul dintre criteriile de premiere a personalului muncitor care a contribuit la obtinerea acestora;
    b) sa repare, in vederea refolosirii, ambalajele deteriorate care, dupa indeplinirea duratei de serviciu si a numarului de cicluri de utilizare normate, pot fi folosite in continuare;
    c) sa valorifice, ca materii prime vechi, in conditiile prezentului decret, ambalajele deteriorate cu durata totala de serviciu indeplinita si care nu mai pot fi reparate.
    Art. 31
    Ministerele, celelalte organe centrale sau locale, centralele, intreprinderile, toate unitatile socialiste, au obligatia sa asigure circulatia marfurilor ambalate si a ambalajelor dupa utilizare in relatii de transport optimizate, cu reducerea la strictul necesar a operatiilor de manipulare si depozitare si cu eliminarea verigilor intermediare, potrivit urmatoarelor reguli de baza:
    a) marfurile destinate fondului pietei, ambalate de producator, circula direct de la unitatea producatoare la magazinul de desfacere cu amanuntul, iar restituirea ambalajelor se face catre unitatea producatoare cu mijloacele de transport utilizate pentru aducerea marfurilor;
    b) marfurile livrate in vrac, containere, cisterne, butoaie, lazi, vagoane si alte asemenea mijloace circula direct de la producator la magazinele de desfacere sau la depozitele din centrele de consum. Depozitele sunt obligate sa asigure sortarea, impartirea in loturi, imbutelierea, preambalarea si celelalte operatiuni prealabile livrarii catre beneficiar.
    Ambalajele de transport se restituie producatorului de catre  depozit si respectiv depozitului de catre beneficiar, cu mijloacele de transport cu care a fost adusa marfa;
    c) pentru marfurile ambalate care se livreaza intre unitati producatoare, ambalajele se restituie de catre unitatea beneficiara direct unitatii furnizoare.
    Unitatile beneficiare sunt obligate sa livreze in termen ambalajele catre unitatile furnizoare de marfa, iar acestea sunt obligate sa primeasca integral ambalajele de la unitatile beneficiare, in conformitate cu repartitiile emise si contractele incheiate potrivit legii.
    Art. 32
    Cetatenii care cumpara din unitatile de desfacere cu amanuntul marfuri ambalate in sticle si borcane vor plati numai contravaloarea marfii, daca predau unitatii ambalaje de inlocuire.
    In cazul in care cumparatorul nu preda ambalajul de inlocuire, va plati contravaloarea acestuia, stabilita potrivit legii, care se considera garantie. La predarea ambalajului fara a se cumpara marfuri, garantia se restituie de catre orice unitate comerciala de profil.
    Art. 33
    Ministerul Comertului Interior, Uniunea Centrala a Cooperativelor de Consum, Ministerul Agriculturii si Industriei Alimentare au obligatia sa asigure prin toate unitatile comerciale de profil primirea de la populatie a sticlelor si borcanelor la schimb sau contra marfa ori numerar.
    Unitatile comerciale vor asigura conditiile necesare primirii si expedierii operative a tuturor ambalajelor primite de la populatie.
    Art. 34
    Sarcinile ce revin personalului din unitatile de desfacere privind recuperarea, refolosirea si gospodarirea ambalajelor constituie obligatii de serviciu si se iau in calcul la stabilirea normelor de munca pentru acest personal.
    Art. 35
    Intreaga activitate de utilizare, circulatie, intretinere si reparare a ambalajelor se realizeaza pe baza principiului autogestiunii economico - financiare, cu costuri minime, prin cresterea vitezei de rotatie si a numarului total de cicluri de utilizare optimizarea fluxurilor de circulatie, gospodarirea judicioasa a ambalajelor, asigurarea unei evidente stricte si a unui control riguros in acest domeniu.
    Art. 36
    Ministerele, celelalte organe centrale sau locale si unitatile socialiste vor elabora, potrivit legii, programe speciale, anuale, cincinale si de perspectiva, in vederea extinderii tipurilor eficiente de ambalaje, folosirii de noi materiale si tipuri de ambalaje, cu consumuri specifice reduse, utilizarii de tehnologii de mare randament pentru ambalare, manipulare, transporturi si conservare a produselor si raspund de realizarea acestora.

    CAP. 6
    Organizarea activitatii de recuperare si valorificare a resurselor materiale refolosibile si de utilizare a ambalajelor, atributiile unitatilor socialiste

    Art. 37
    Intreprinderile, centralele, institutiile si celelalte unitati socialiste raspund de recuperarea si reintroducerea in circuitul economic a tuturor resurselor materiale refolosibile rezultate din activitatea lor, in care scop le revin urmatoarele obligatii principale:
    a) identifica si inventariaza toate resursele materiale recuperabile, in cadrul activitatii de elaborare a bilanturilor materiale;
    b) asigura recuperarea si valorificarea integrala a resurselor materiale refolosibile, potrivit sarcinilor de plan;
    c) asigura, pe sortimente, stringerea, pregatirea, depozitarea si operatiunile de evidenta a resurselor materiale recuperabile, cu respectarea standardelor de stat sau normelor tehnice in vigoare;
    d) iau masuri de pregatire corespunzatoare spre predare a resurselor metalice refolosibile prin presare, balotare, brichetare, astfel incat sa se asigure economisirea operatiilor de transport si conditiile optime de utilizare a acestora;
    e) asigura mecanizarea operatiilor de colectare, transport in incinta, presare si balotare a resurselor metalice rezultate din prelucrarea prin aschiere sau presare;
    f) stabilesc modul de valorificare a fiecarui reper, ansamblu sau material rezultat la casarea masinilor, utilajelor, instalatiilor sau a altor produse, prin folosirea ca atare sau prin reconditionare;
    g) elaboreaza programe proprii privind valorificarea resurselor materiale recuperabile si asigura realizarea integrala si in termen a prevederilor din acestea;
    h) aplica in productie rezultatele cercetarilor privind valorificarea superioara a resurselor materiale recuperabile si iau masuri pentru realizarea in termen a noilor obiective si tehnologii sau dezvoltarea capacitatilor existente, prevazute in acest scop, precum si pentru functionarea acestora la parametrii proiectati.
    Centralele, intreprinderile si celelalte unitati socialiste raspund de primirea, intretinerea si circulatia ambalajelor, inclusiv a celor din import care pot fi folosite ca atare, in conditiile respectarii stricte a duratelor de serviciu si a ciclurilor de utilizare normate.
    Art. 38
    Unitatile producatoare din industria metalurgica, industria constructiilor de masini, industria lemnului, industria usoara si din alte ramuri de activitate, in care rezulta resturi de metal, lemn, textile, piele si altele asemenea, sunt obligate sa asigure in propria unitate, prin procedee simple, debitarea si croirea acestor resturi, pentru obtinerea de repere utilizabile ca atare in procesele de productie.
    In termen de 30 de zile de la data prezentului decret, Ministerul Industriei Metalurgice, Ministerul Industriei Constructiilor de Masini, Ministerul Economiei Forestiere si Materialelor de Constructii, Ministerul Industriei Usoare si celelalte ministere economice vor elabora si supune spre aprobare programele de masuri pentru aplicarea pana in anul 1981, in unitatile subordonate, a prevederilor alineatului precedent.
    Art. 39
    Ministerele, celelalte organe centrale si locale raspund de organizarea, indrumarea si controlul activitatii de identificare, recuperare, gospodarire si valorificare a tuturor resurselor materiale refolosibile rezultate din unitatile subordonate, in care scop au urmatoarele obligatii principale:
    a) asigura in toate unitatile din subordine identificarea si atragerea in circuitul economic a tuturor resurselor materiale refolosibile rezultate in domeniul lor de activitate;
    b) stabilesc, impreuna cu Comitetul de Stat al Planificarii, Ministerul Aprovizionarii Tehnico-Materiale si Controlului Gospodaririi Fondurilor Fixe, Consiliul National pentru Stiinta si Tehnologie, sarcinile de plan pentru recuperarea si valorificarea resurselor materiale refolosibile; in cadrul prevederilor de plan aprobate, stabilesc masuri care sa asigure utilizarea intregului potential de resurse materiale refolosibile;
    c) raspund de elaborarea programelor de valorificare anuale, cincinale si de perspectiva, pe fiecare categorie de resursa materiala refolosibila, prin care se stabilesc cercetarile necesare pentru aplicarea de noi tehnologii de prelucrare, esalonarea in timp a acestora, precum si capacitatile de productie pentru valorificarea lor, inclusiv cele legate de recuperare, sortare si depozitare; asigura cadrul organizatoric si conditiile materiale pentru realizarea prevederilor din programele elaborate;
    d) iau masuri pentru livrarea directa, fara manipulari intermediare, pe trasee de transport optimizate, a resurselor materiale refolosibile, rezultate din unitatile subordonate, potrivit destinatiilor stabilite prin plan;
    e) controleaza indeplinirea de catre intreprinderi, centrale si celelalte unitati subordonate a sarcinilor ce le revin cu privire la recuperarea, sortarea, depozitarea, predarea si valorificarea resurselor materiale refolosibile.
    Ministerele si celelalte organe centrale sau locale sunt obligate sa asigure respectarea stricta de catre toate unitatile din subordine a normelor si normativelor de utilizare si circulatie a ambalajelor si sa ia masuri pentru livrarea directa a ambalajelor intre furnizori si beneficiari, precum si pentru reducerea consumurilor de materiale la proiectarea si in productia de ambalaje si la elaborarea si realizarea programelor in domeniul ambalajelor.
    Art. 40
    Comitetul de Stat al Planificarii raspunde de cuprinderea in proiectele de plan de dezvoltare economico-sociala a tuturor sarcinilor si obiectivelor privind desfasurarea si dezvoltarea intregii activitati de recuperare si valorificare a resurselor materiale refolosibile si asigura, impreuna cu Ministerul Aprovizionarii Tehnico-Materiale si Controlului Gospodaririi Fondurilor Fixe, Consiliul National pentru Stiinta si Tehnologie, ministerele si centralele:
    a) cuprinderea in balantele materiale a tuturor resurselor refolosibile;
    b) asigurarea mijloacelor necesare dezvoltarii activitatilor de recuperare si de valorificare a resurselor materiale refolosibile;
    c) elaborarea programelor speciale in domeniul recuperarii si valorificarii materialelor refolosibile;
    d) stabilirea, prin plan, a temelor de cercetare care sa conduca la cresterea gradului si eficientei valorificarii resurselor materiale recuperabile si refolosibile.
    Art. 41
    Consiliul National pentru Stiinta si Tehnologie coordoneaza intreaga activitate de cercetare si aplicare de noi tehnologii pentru valorificarea superioara a resurselor materiale refolosibile, in care scop:
    a) participa impreuna cu Ministerul Aprovizionarii Tehnico-Materiale si Controlului Gospodaririi Fondurilor Fixe si ministerele economice la identificarea si stabilirea de noi posibilitati pentru atragerea in circuitul economic si a altor resurse materiale refolosibile si pentru cresterea gradului de valorificare a celor ce se colecteaza si se valorifica;
    b) raspunde de elaborarea programelor de cercetare in domeniul recuperarii si reutilizarii resurselor materiale refolosibile, urmareste asigurarea prin plan a mijloacelor materiale, financiare si valutare necesare realizarii acestor programe;
    c) coordoneaza actiunile de colaborare intre institutele de cercetari din tara, precum si cu institutele din strainatate, in ceea ce priveste efectuarea in comun a cercetarii sau stabilirea de tehnologii de recuperare si refolosire a resurselor materiale;
    d) asigura, impreuna cu institutele centrale de cercetare si ministerele in subordinea carora acestea functioneaza, conditiile necesare pentru aplicarea si generalizarea in productie a cercetarilor si tehnologiilor elaborate.
    Art. 42
    Ministerul Comertului Interior, Ministerul Agriculturii si Industriei Alimentare si Uniunea Centrala a Cooperativelor de Consum raspund de colectarea de la populatie a ambalajelor, prin unitatile de desfacere a marfurilor, de gospodarirea si predarea acestora spre reutilizare, in conditiile prezentului decret.
    Art. 43
    Ministerul Aprovizionarii Tehnico-Materiale si Controlului Gospodaririi Fondurilor Fixe raspunde, in calitate de organ central coordonator pe economie, pentru buna desfasurare a activitatilor de recuperare si de valorificare a resurselor materiale refolosibile, este titular de plan in acest domeniu si exercita pe intreaga economie controlul activitatilor de recuperare si valorificare, indiferent de subordonarea unitatilor, in care scop:
    a) asigura, prin unitatile subordonate, colectarea, gospodarirea, prelucrarea si livrarea materiilor prime vechi, materialelor si produselor refolosibile din profilul de activitate al acestora;
    b) raspunde de evidenta unitara pe plan national a resurselor materiale refolosibile de toate categoriile, in vederea stabilirii masurilor si solutiilor de atragere a acestora intr-o mai mare masura in circuitul economic;
    c) intocmeste si prezinta, impreuna cu celelalte ministere si organe centrale, programele anuale. cincinale si de perspectiva privind colectarea si valorificarea superioara a resurselor materiale refolosibile;
    d) raspunde de elaborarea programelor optimizate de transport si de raionarea aprovizionarii pentru resursele materiale refolosibile;
    e) urmareste ca la avizarea documentatiilor tehnico-economice pentru obiectivele noi si dezvoltarile de capacitati sa fie asigurate conditiile pentru valorificarea completa a resurselor materiale refolosibile rezultate din procesele tehnologice;
    f) elaboreaza, impreuna cu Comitetul de Stat al Planificarii, titularii de plan si coordonatorii de balanta, lucrarile de plan in domeniul colectarii si valorificarii resurselor materiale refolosibile;
    g) propune in proiectele de plan, impreuna cu Comitetul de Stat al Planificarii si titularii de plan, capacitatile noi si dezvoltarile de capacitati, inclusiv spatiile de depozitare, precum si celelalte mijloace necesare realizarii sarcinilor in domeniul colectarii si valorificarii resurselor materiale refolosibile;
    h) aplica sau, dupa caz, propune masuri privind perfectionarea continua a sistemului si cadrului organizatoric de desfasurare a activitatii de colectare si valorificare a materialelor refolosibile;
    i) controleaza in unitatile socialiste indeplinirea obligatiilor privitoare la elaborarea bilanturilor materiale, recuperarea integrala a resurselor materiale refolosibile, sortarea, pregatirea, gospodarirea, respectarea destinatiilor si a utilizarii acestora, introducerea tehnologiilor si asigurarea dotarilor si a mijloacelor prevazute pentru desfasurarea acestor activitati, respectarea sarcinilor privind recuperarea, reconditionarea si utilizarea pieselor, subansamblelor si materialelor rezultate din dezmembrarea fondurilor fixe si din demolarea constructiilor;
    j) emite norme tehnice de specialitate si exercita orice alte atributii in domeniul colectarii si valorificarii resurselor materiale refolosibile, potrivit legii.
    Art. 44
    In domeniul utilizarii si circulatiei ambalajelor, Ministerul Aprovizionarii Tehnico-Materiale si Controlului Gospodaririi Fondurilor Fixe este organul central coordonator pe economie, in care scop:
    a) elaboreaza normele si normativele privind durata de serviciu si numarul minim de cicluri de folosire pentru toate tipurile de ambalaje, si emite norme tehnice de specialitate in acest domeniu;
    b) exercita controlul in intreaga economie cu privire la folosirea, gospodarirea si circulatia ambalajelor si ia masuri operative pentru cresterea eficientei si imbunatatirea permanenta a acestei activitati;
    c) raspunde de elaborarea, impreuna cu Comitetul de Stat al Planificarii si titularii de plan, a balantelor materiale si indicatorilor de plan privind ambalajele si optimizarea fluxurilor de transport al acestora.
    Repartizarea de ambalaje noi unitatilor socialiste face numai in conditiile indeplinirii normelor si normativelor de utilizare si circulatie stabilite;
    d) raspunde de elaborarea programelor anuale, cincinale si de perspectiva in domeniul ambalajelor.
    Art. 45
    Centrala pentru recuperarea si valorificarea materialelor refolosibile este titular de plan si se organizeaza si functioneaza pe principiul autogestiunii economico-financiare.
    Centrala pentru recuperarea si valorificarea materialelor refolosibile si intreprinderile din subordinea acesteia, in afara atributiilor prevazute de lege pe unitatile economice, au urmatoarele atributii specifice:
    a) asigura colectarea, sortarea, pregatirea si depozitarea corespunzatoare a resurselor materiale refolosibile;
    b) fundamenteaza sarcinile de plan privind recuperarea si valorificarea resurselor materiale refolosibile pe titulari de plan si pe materiale;
    c) incheie contracte economice cu unitatile socialiste pentru preluarea de la acestea in depozitele proprii sau livrarea directa catre unitatile consumatoare, dupa caz, a resurselor materiale refolosibile, la nivelul sarcinilor de predare stabilite prin repartitii;
    d) asigura livrarea resurselor materiale refolosibile catre unitatile beneficiare, in conformitate cu contractele incheiate;
    e) organizeaza activitatea proprie de preluare si valorificare a unor resurse materiale refolosibile;
    f) efectueaza dezmembrarea unor bunuri de folosinta indelungata colectate de la populatie si asigura valorificarea pieselor si materialelor refolosibile;
    g) colecteaza sau achizitioneaza piei brute, lina, par si alte asemenea resurse materiale primare, de la populatie si unitatile socialiste;
    h) asigura pregatirea, conservarea si livrarea catre beneficiari a resurselor materiale primare prevazute la lit. g), pe baza graficelor operative de livrare, stabilite cu organele in subordinea carora functioneaza beneficiarii.
    Art. 46
    Banca Nationala a Republicii Socialiste Romania raspunde, potrivit legii, de colectarea, gospodarirea, pastrarea si utilizarea tuturor resurselor materiale refolosibile de metale pretioase sau care contin metale pretioase.
    Art. 47
    Comitetele si birourile executive ale consiliilor populare raspund de buna desfasurare a activitatii de colectare, recuperare si valorificare a resurselor materiale refolosibile in unitatea administrativ-teritoriala in care functioneaza, in care scop:
    a) organizeaza actiuni de mobilizare a populatiei pentru intensificarea colectarii de fier vechi, obiecte de uz casnic si personal uzate, ambalaje si alte produse si materiale refolosibile;
    b) asigura mijloacele si spatiile necesare pentru sortarea, pregatirea, depozitarea si predarea reziduurilor menajere si stradale;
    c) stabilesc locurile de depozitare de catre persoanele fizice a reziduurilor menajere, materialelor si obiectelor uzate;
    d) iau masuri pentru asigurarea spatiilor necesare unitatilor de colectare, recuperare si valorificare a materialelor refolosibile.
    Art. 48
    Uniunea centrala si uniunile judetele ale cooperatiei mestesugaresti vor organiza, in localitatile urbane, achizitionarea de la populatie si reconditionarea de bunuri de folosinta indelungata, obiecte de uz personal si alte asemenea produse, care pot fi refolosite.
    In localitatile rurale, uniunea centrala si uniunile judetene ale cooperatiei de consum vor asigura colectarea materialelor si produselor recuperabile de la populatie, ca mandatare ale intreprinderilor de recuperare si valorificare a materialelor refolosibile, si raspund de sortarea si predarea acestora, potrivit legii.
    Unitatile cooperatiei agricole de productie vor preda direct unitatilor specializate resursele materiale recuperabile, rezultate din activitate proprie.

    CAP. 7
    Raspunderi si sanctiuni

    Art. 49
    Incalcarea dispozitiilor prezentului decret atrage, dupa caz, raspunderea disciplinara, contraventionala, penala, materiala sau civila a persoanei vinovate.
    Art. 50
    Constituie contraventii urmatoarele fapte, daca nu au fost comise in astfel de conditii incat, potrivit legii penale, sunt considerate infractiuni:
    a) incalcarea obligatiilor privind sortarea, pregatirea si depozitarea resurselor materiale recuperabile, conform standardelor de stat si normelor tehnice in vigoare;
    b) neexecutarea sarcinilor de reconditionare, predare sau preluare, dupa caz, a pieselor, subansamblelor sau materialelor recuperabile provenite din casari sau demolari;
    c) distrugerea sau degradarea resurselor materiale recuperabile, in afara cazurilor prevazute de lege;
    d) refuzul preluarii de la populatie a resurselor materiale recuperabile de catre unitatea care are obligatia sa le preia;
    e) nerespectarea destinatiei si utilizarii resurselor materiale recuperabile cuprinse in balanta, potrivit repartitiilor;
    f) neintocmirea sau tinerea incompleta a evidentei contabil-gestionare a resurselor materiale recuperabile;
    g) neintocmirea bilanturilor materiale in conditiile prevazute de lege;
    h) neluarea masurilor de sistare a livrarilor de materii prime, materiale si produse, in conditiile prevazute de art. 7 alin. 3;
    i) incalcarea obligatiilor ce revin unitatilor socialiste cu privire la predarea sau preluarea ambalajelor goale, precum si cu privire la conservarea si buna gospodarire a ambalajelor din productia interna sau a celor provenite din import;
    j) depozitarea reziduurilor menajere, a materialelor si obiectelor uzate, de catre persoanele fizice, in alte locuri decat cele stabilite de organele competente, potrivit art. 47 lit. c).
    Art. 51
    Contraventiile prevazute la art. 50 se sanctioneaza dupa cum urmeaza:
    a) cu amenda de la 3.000 lei la 7.000 lei, cele prevazute la lit. a)-e);
    b) cu amenda de la 2.000 lei la 4.000 lei, cele prevazute la lit. f)-i);
    c) cu amenda de la 1.000 lei la 2.000 lei, cea prevazuta la lit. j).
    Sanctiunile pentru contraventiile prevazute la art. 50 lit. a)-i) se aplica personalului unitatii socialiste, iar sanctiunea prevazuta pentru contraventia de la art. 50 lit. j) se aplica altor persoane fizice.
    Art. 52
    Constatarea contraventiilor si aplicarea sanctiunilor se fac de catre:
    a) personalul cu atributii de control din cadrul Ministerului Aprovizionarii Tehnico-Materiale si Controlului Gospodaririi Fondurilor Fixe si de personalul anume imputernicit din cadrul Centralei pentru recuperarea si valorificarea materialelor refolosibile, precum si de personalul de control financiar al Ministerului Finantelor, pentru contraventiile prevazute la art. 50 lit. a)-i);
    b) personalul cu atributii de control din cadrul ministerelor, celorlalte organe centrale, comitetelor executive ale consiliilor populare judetene si al municipiului Bucuresti sau al centralelor, anume imputernicit, pentru contraventiile savarsite in unitatile subordonate;
    c) personalul cu atributii de control din cadrul comitetelor executive ale consiliilor populare judetene si al municipiului Bucuresti, pentru contraventia prevazuta la art. 50 lit. j).
    Art. 53
    Impotriva procesului-verbal de constatare a contraventiei se poate face plangere in termen de 15 zile de la comunicarea acestuia. Plangerea se depune la organul din care face parte agentul constatator.
    Art. 54
    Prevederile art. 50-53 se completeaza cu dispozitiile Legii nr. 32/1968 privind stabilirea si sanctionarea contraventiilor.

    CAP. 8
    Dispozitii finale

    Art. 55
    Ministerele si celelalte organe centrale, consiliile populare, toate unitatile socialiste sunt obligate sa ia masuri ca intregul personal muncitor, toti cetatenii, sa cunoasca temeinic prevederile legale referitoare la recuperarea si valorificarea integrala a resurselor materiale refolosibile, sa inteleaga importanta deosebita pentru economia nationala a reintroducerii in circuitul economic a acestor resurse si sa aplice intocmai reglementarile din acest domeniu.
    Organizatiile de masa si obstesti, presa, radioul si televiziunea vor desfasura permanent o activitate sustinuta pentru mobilizarea cetatenilor la actiunile de recuperare si refolosire a materiilor prime vechi, materialelor si produselor reutilizabile, astfel incat fiecare cetatean sa-si aduca contributia la realizarea sarcinilor stabilite prin prezentul decret.
    Art. 56
    In termen de 60 de zile de la data intrarii in vigoare a prezentului decret, Ministerul Aprovizionarii Tehnico-Materiale si Controlului Gospodaririi Fondurilor Fixe, Comitetul de Stat al Planificarii, Ministerul Finantelor, Comitetul de Stat pentru Consiliul National pentru Stiinta si Tehnologie, impreuna cu ministerele interesate, vor prezenta Consiliului de Ministri propuneri pentru imbunatatirea reglementarilor cu privire la preturile, tarifele, creditele si dobanzile, standardele de stat, care sa conduca la intensificarea colectarii, prelucrarii si valorificarii resurselor materiale refolosibile. In acelasi termen vor prezenta propuneri pentru cresterea eficientei circulatiei ambalajelor, precum si pentru stabilirea garantiei ce se plateste la primirea sau, dupa caz, restituirea acestora de la populatie.
    Art. 57
    Recuperarea resurselor materiale refolosibile rezultate din activitatea unitatilor Ministerului Apararii Nationale si Ministerului de Interne se asigura potrivit reglementarilor specifice.
    Art. 58
    Prezentul decret intra in vigoare pe data de 1 ianuarie 1980. Pe aceeasi data se abroga Decretul Consiliului de Stat nr. 106/1975 privind colectarea, predarea, gospodarirea si valorificarea deseurilor altor resurse secundare de materii prime si materiale, publicat in Buletinul Oficial, Partea I, nr. 96 din 3 septembrie 1975, precum si orice alte dispozitii contrare.

                      NICOLAE CEAUSESCU
                        Presedintele
                Republicii Socialiste Romania




SmartCity5

COMENTARII la Decretul 465/1979

Momentan nu exista niciun comentariu la Decretul 465 din 1979
Comentarii la alte acte
ANONIM a comentat Decretul 226 2006
    Nabídka půjčky!!! Nabídka půjčky!!! Nabídka půjčky!!! Potřebujete půjčku s nízkou úrokovou sazbou 2%? Byla vám banka odepřena půjčka, protože nemáte žádné zajištění nebo špatný úvěr? Potřebujete půjčku k zahájení vašeho osobního podnikání? Jste unaveni z bankovního stresu? Pokud potřebujete další finanční prostředky na dlouhodobé a krátkodobé půjčky od 5 000 Kč do 80 000 000 Kč, pak jste na správném místě kontaktujte nás na e-mailu: Radeknovotny777@gmail.com
ANONIM a comentat Decretul 226 2006
    Nabídka půjčky!!! Nabídka půjčky!!! Nabídka půjčky!!! Potřebujete půjčku s nízkou úrokovou sazbou 2%? Byla vám banka odepřena půjčka, protože nemáte žádné zajištění nebo špatný úvěr? Potřebujete půjčku k zahájení vašeho osobního podnikání? Jste unaveni z bankovního stresu? Pokud potřebujete další finanční prostředky na dlouhodobé a krátkodobé půjčky od 5 000 Kč do 80 000 000 Kč, pak jste na správném místě kontaktujte nás na e-mailu: Radeknovotny777@gmail.com
ANONIM a comentat Decretul 226 2006
    Nabídka půjčky!!! Nabídka půjčky!!! Nabídka půjčky!!! Potřebujete půjčku s nízkou úrokovou sazbou 2%? Byla vám banka odepřena půjčka, protože nemáte žádné zajištění nebo špatný úvěr? Potřebujete půjčku k zahájení vašeho osobního podnikání? Jste unaveni z bankovního stresu? Pokud potřebujete další finanční prostředky na dlouhodobé a krátkodobé půjčky od 5 000 Kč do 80 000 000 Kč, pak jste na správném místě kontaktujte nás na e-mailu: Radeknovotny777@gmail.com
ANONIM a comentat Decretul 226 2006
    Nabídka půjčky!!! Nabídka půjčky!!! Nabídka půjčky!!! Potřebujete půjčku s nízkou úrokovou sazbou 2%? Byla vám banka odepřena půjčka, protože nemáte žádné zajištění nebo špatný úvěr? Potřebujete půjčku k zahájení vašeho osobního podnikání? Jste unaveni z bankovního stresu? Pokud potřebujete další finanční prostředky na dlouhodobé a krátkodobé půjčky od 5 000 Kč do 80 000 000 Kč, pak jste na správném místě kontaktujte nás na e-mailu: Radeknovotny777@gmail.com
ANONIM a comentat Decretul 226 2006
    Nabídka půjčky!!! Nabídka půjčky!!! Nabídka půjčky!!! Potřebujete půjčku s nízkou úrokovou sazbou 2%? Byla vám banka odepřena půjčka, protože nemáte žádné zajištění nebo špatný úvěr? Potřebujete půjčku k zahájení vašeho osobního podnikání? Jste unaveni z bankovního stresu? Pokud potřebujete další finanční prostředky na dlouhodobé a krátkodobé půjčky od 5 000 Kč do 80 000 000 Kč, pak jste na správném místě kontaktujte nás na e-mailu: Radeknovotny777@gmail.com
ANONIM a comentat Decretul 226 2006
    Nabídka půjčky!!! Nabídka půjčky!!! Nabídka půjčky!!! Potřebujete půjčku s nízkou úrokovou sazbou 2%? Byla vám banka odepřena půjčka, protože nemáte žádné zajištění nebo špatný úvěr? Potřebujete půjčku k zahájení vašeho osobního podnikání? Jste unaveni z bankovního stresu? Pokud potřebujete další finanční prostředky na dlouhodobé a krátkodobé půjčky od 5 000 Kč do 80 000 000 Kč, pak jste na správném místě kontaktujte nás na e-mailu: Radeknovotny777@gmail.com
ANONIM a comentat Decretul 226 2006
    Nabídka půjčky!!! Nabídka půjčky!!! Nabídka půjčky!!! Potřebujete půjčku s nízkou úrokovou sazbou 2%? Byla vám banka odepřena půjčka, protože nemáte žádné zajištění nebo špatný úvěr? Potřebujete půjčku k zahájení vašeho osobního podnikání? Jste unaveni z bankovního stresu? Pokud potřebujete další finanční prostředky na dlouhodobé a krátkodobé půjčky od 5 000 Kč do 80 000 000 Kč, pak jste na správném místě kontaktujte nás na e-mailu: Radeknovotny777@gmail.com
ANONIM a comentat Decretul 226 2006
    Nabídka půjčky!!! Nabídka půjčky!!! Nabídka půjčky!!! Potřebujete půjčku s nízkou úrokovou sazbou 2%? Byla vám banka odepřena půjčka, protože nemáte žádné zajištění nebo špatný úvěr? Potřebujete půjčku k zahájení vašeho osobního podnikání? Jste unaveni z bankovního stresu? Pokud potřebujete další finanční prostředky na dlouhodobé a krátkodobé půjčky od 5 000 Kč do 80 000 000 Kč, pak jste na správném místě kontaktujte nás na e-mailu: Radeknovotny777@gmail.com
ANONIM a comentat Decretul 226 2006
    Nabídka půjčky!!! Nabídka půjčky!!! Nabídka půjčky!!! Potřebujete půjčku s nízkou úrokovou sazbou 2%? Byla vám banka odepřena půjčka, protože nemáte žádné zajištění nebo špatný úvěr? Potřebujete půjčku k zahájení vašeho osobního podnikání? Jste unaveni z bankovního stresu? Pokud potřebujete další finanční prostředky na dlouhodobé a krátkodobé půjčky od 5 000 Kč do 80 000 000 Kč, pak jste na správném místě kontaktujte nás na e-mailu: Radeknovotny777@gmail.com
ANONIM a comentat Decretul 226 2006
    Nabídka půjčky!!! Nabídka půjčky!!! Nabídka půjčky!!! Potřebujete půjčku s nízkou úrokovou sazbou 2%? Byla vám banka odepřena půjčka, protože nemáte žádné zajištění nebo špatný úvěr? Potřebujete půjčku k zahájení vašeho osobního podnikání? Jste unaveni z bankovního stresu? Pokud potřebujete další finanční prostředky na dlouhodobé a krátkodobé půjčky od 5 000 Kč do 80 000 000 Kč, pak jste na správném místě kontaktujte nás na e-mailu: Radeknovotny777@gmail.com
Alte acte pe aceeaşi temă cu Decretul 465/1979
Coduri postale Prefixe si Coduri postale din Romania Magazin si service calculatoare Sibiu