DECRET
Nr. 477 din 26 decembrie 1983
privind paza bunurilor
ACT EMIS DE: CONSILIUL DE STAT AL REPUBLICII SOCIALISTE ROMANIA
ACT PUBLICAT IN: BULETINUL OFICIAL NR. 103 din 26 decembrie 1983
Proprietatea socialista constituie baza de neclintit a oranduirii noastre,
rodul luptei revolutionare duse de poporul roman sub conducerea partidului
comunist pentru construirea noii societati, iar sporirea continua a avutiei
nationale reprezinta conditia primordiala pentru asigurarea satisfacerii
cerintelor materiale si spirituale tot mai inalte ale oamenilor muncii.
Apararea bunurilor proprietate socialista, a intregii avutii nationale, a
valorilor stiintifice, tehnice, de cultura si arta, asigurarea integritatii instalatiilor
si utilajelor impotriva sustragerilor, incendiilor, exploziilor si oricaror
acte de distrugere sau degradare, apararea padurilor, culturilor si recoltelor
constituie o indatorire fundamentala, de inalta responsabilitate patriotica, a
ministerelor, celorlalte organe centrale, comitetelor si birourilor executive
ale consiliilor populare, unitatilor socialiste de stat si obstesti, a tuturor
oamenilor muncii in calitatea lor de producatori, proprietari si beneficiari ai
bunurilor materiale ale societatii.
Pentru asigurarea unei paze eficiente a bunurilor,
Consiliul de Stat al Republicii Socialiste Romania decreteaza:
CAP. 1
Dispozitii generale
Art. 1
Paza bunurilor proprietate socialista se organizeaza si se executa, in raport
cu importanta si specificul acestora, potrivit prevederilor prezentului decret,
prin paza militara, paza proprie a unitatilor socialiste de stat si obstesti si
paza obsteasca.
Art. 2
Ministerele, celelalte organe centrale, comitetele executive ale
consiliilor populare judetene si al municipiului Bucuresti sunt obligate sa ia
masuri pentru asigurarea pazei bunurilor la unitatile socialiste de stat si
obstesti ce le sunt subordonate.
Art. 3
Raspunderea pentru luarea masurilor de asigurare a pazei bunurilor pe care
unitatile socialiste de stat si obstesti le detin cu orice titlu revine
conducerii acestor unitati.
Art. 4
Fiecare cetatean al patriei are indatorirea sa actioneze cu hotarare pentru
apararea avutului obstesc si personal, sa sesizeze organelor competente orice
fapta de natura sa afecteze integritatea lor, iar cand situatia impune, sa
intervina direct, in conditiile legii, pentru apararea acestor bunuri.
Art. 5
La intarirea pazei si securitatii obiectivele vor participa formatiuni ale
garzilor patriotice, precum si tineri din formatiunile de pregatire a
tineretului pentru apararea patriei.
CAP. 2
Paza militara
Art. 6
Obiectivele de importanta deosebita pentru apararea tarii, activitatea
statului, economie, stiinta, tehnica, cultura si arta, precum si valorile care
necesita a fi asigurate cu paza militara, se stabilesc prin decret
prezidential.
Paza militara prevazuta in prezentul decret se executa cu efective ale
Ministerului de Interne, aprobate in acest scop.
Art. 7
Ministerele si celelalte organe centrale ale caror unitati subordonate sunt
asigurate cu paza militara vor incheia protocoale, in acest scop, cu Ministerul
de Interne. In protocol se vor prevedea efectivele de militari si numarul
posturilor de paza, amenajarile si mijloacele tehnice de paza si alarmare
pentru functionarea pazei, a caror construire si instalare intra in sarcina
unitatilor socialiste beneficiare, modul de asigurare a conditiilor de cazare a
efectivelor militare, precum si alte obligatii referitoare la paza militara,
potrivit prevederilor regulamentelor militare.
Pe baza protocolului prevazut la alin. 1 unitatea beneficiara de paza
incheie contract cu unitatea militara stabilita de Ministerul de Interne.
Art. 8
Unitatile socialiste ce functioneaza pe baza autoconducerii muncitoresti si
autogestiunii economico-financiare, la care se organizeaza paza militara, vor
plati Ministerului de Interne contravaloarea serviciilor efectuate. Tarifele se
stabilesc de Ministerul de Interne, cu avizul Ministerului Finantelor, la
nivelul cheltuielilor ce se efectueaza cu paza militara.
Art. 9
Paza militara se organizeaza si se executa potrivit planului de paza
intocmit de comandantul unitatii militare si conducatorul unitatii socialiste,
prin aplicarea in mod corespunzator si a prevederilor art. 18.
Comandantul unitatii sau subunitatii care asigura paza obiectivului va
informa pe conducatorul unitatii socialiste despre problemele referitoare la
modul de executare a serviciului de paza.
La sesizarea comandantului, conducatorul unitatii socialiste este dator sa
ia masurile ce se impun pentru asigurarea conditiilor necesare bunei
desfasurari a pazei, potrivit obligatiilor contractuale.
Art. 10
In obiectivele de importanta deosebita se organizeaza, concomitent cu paza
militara, dupa nevoi, si paza proprie, care se integreaza in sistemul unic de
paza a obiectivelor.
La obiectivele prevazute in alin. 1, personalul din paza proprie se
subordoneaza, in ceea ce priveste indeplinirea misiunilor, si comandantului
unitatii sau subunitatii care asigura paza militara.
CAP. 3
Paza proprie a unitatilor socialiste de stat si obstesti
Art. 11
Obiectivele si alte bunuri care, datorita valorii, importantei sau
specificului lor, necesita a fi pazite in mod permanent, se asigura prin paza
proprie a unitatilor socialiste de stat si obstesti.
Paza proprie se executa cu personal avand anume aceste atributii, in cadrul
numarului de posturi aprobat prin plan fiecarei unitati, si se organizeaza in
formatii compuse din paznici, paznici obiective speciale, portari, controlori
poarta si sefi de formatii, necesare acoperirii posturilor si schimburilor
stabilite prin planul de paza, conform criteriilor si normelor prevazute in
anexa nr. 1.
In timpul serviciului, personalul de paza poarta uniforma, potrivit
normelor legale.
In cazul unitatilor socialiste grupate in aceeasi cladire sau in cladiri
separate, cu acelasi acces, paza se organizeaza in comun, cu efective ale
acestor unitati. Comitetele sau birourile executive ale consiliilor populare
impreuna cu conducerile unitatilor socialiste de stat si obstesti vor stabili
obiectivele la care se organizeaza paza in comun. Conducerile unitatilor
socialiste care au obiective ce se asigura prin paza in comun vor stabili, de
comun acord, personalul care efectueaza paza, precum si obligatiile si
raspunderile ce le revin in acest scop, inclusiv cele rezultate din planul de
paza.
Pentru intarirea pazei unitatilor socialiste de stat si obstesti, precum si
a securitatii unor sectoare, agregate, instalatii si a altor compartimente
importante de activitate, se organizeaza, concomitent, paza obsteasca.
Paza obsteasca se efectueaza de personalul unitatii socialiste sau, dupa
caz, de membrii cooperatori, in afara orelor de productie, cu respectarea
prevederilor legislatiei muncii, precum si de catre luptatori din garzile
patriotice si tineri din formatiunile de pregatire a tineretului pentru
apararea patriei.
Persoanele care efectueaza paza obsteasca sunt propuse de consiliile
oamenilor muncii din unitatile socialiste ori de consiliile de conducere din
organizatiile cooperatiste, iar propunerile se aproba, dupa caz, de adunarea
generala a oamenilor muncii, a reprezentantilor acestora sau a membrilor
cooperatori.
Persoanelor care efectueaza paza obsteasca a unitatilor de stat si obstesti
le revin, in mod corespunzator, obligatiile prevazute pentru personalul de
paza.
Art. 12
La unitatile socialiste care detin, cu orice titlu, terenuri agricole se
organizeaza paza proprie de camp.
In afara atributiilor comune intregului personal de paza, paznicii de camp
sunt obligati sa asigure paza tuturor bunurilor de pe terenurile agricole si sa
sesizeze, la timp, organele competente despre producerea de calamitati,
aparitia unor daunatori si alte evenimente de natura sa produca pagube avutului
obstesc.
In timpul serviciului paznicii de camp poarta un semn distinctiv.
Art. 13
Paza padurilor, a oricaror terenuri care constituie fond forestier, a
vanatului din fondurile de vanatoare si a fondului piscicol se asigura cu
personal silvic si de paza a fondurilor de vanatoare si piscicole, anume
desemnat de catre conducerile unitatilor socialiste detinatoare ale acestor
fonduri.
Art. 14
Poate fi incadrata paznic persoana care indeplineste urmatoarele conditii:
a) este cetatean roman si a implinit varsta de 21 ani;
b) are aptitudini fizice si profesionale adecvate functiei;
c) este cunoscut ca o persoana corecta si cu o buna conduita cetateneasca;
d) a satisfacut serviciu militar.
Pentru controlul accesului in unitatile socialiste pot fi incadrate, in
functie de nevoi, si femei care indeplinesc conditiile prevazute in alin. 1, cu
exceptia celei de la lit. d).
Art. 15
Personalul de paza se incadreaza in munca numai cu avizul organului local
al militiei. In cazul retragerii avizului, cel in cauza nu mai poate fi
mentinut in serviciul de paza.
Art. 16
Personalul de paza, la incadrare, depune urmatorul juramant:
"Jur sa respect legile tarii, sa nu precupetesc nici un efort pentru
asigurarea securitatii bunurilor ce imi sunt incredintate pentru paza, sa fiu
cinstit, curajos, disciplinat si vigilent, sa pastrez cu strictete secretul de
stat si de serviciu si sa-mi indeplinesc cu constiinciozitate indatoririle ce
imi revin".
Art. 17
Personalul de paza va fi inarmat cu arme de foc, cu acordul militiei
judetului sau al municipiului Bucuresti, in raport cu importanta, specificul,
intinderea obiectivelor si valoarea bunurilor pazite.
Art. 18
Paza se organizeaza si se efectueaza potrivit planului de paza intocmit de
unitatea socialista de stat sau obsteasca, cu avizul de specialitate al
organului local al Ministerului de Interne, care este obligatoriu si in
situatia modificarii planului de paza.
Prin planul de paza se stabilesc numarul de posturi si amplasarea acestora,
efectivul de paznici si alte persoane care concura la paza, amenajarile,
instalatiile si mijloacele tehnice de paza si alarmare, consemnul posturilor,
modul in care se executa controlul accesului si circulatiei in obiectiv,
legatura si cooperarea cu alte organe cu sarcini de paza si securitate a
obiectivelor si bunurilor. Pentru asigurarea pazei de camp planul va prevedea
si delimitarea terenurilor agricole, a constructiilor, instalatiilor si altor
bunuri aflate pe aceste terenuri ce urmeaza a fi pazite.
Art. 19
Conducatorii unitatilor socialiste de stat si obstesti unde se asigura paza
proprie au, in principal, urmatoarele atributii:
a) raspund nemijlocit de organizarea si functionarea pazei unitatilor si a
bunurilor pe care le detin cu orice titlu;
b) analizeaza temeinic nevoile stricte de paza si stabilesc efectivele
necesare in raport cu importanta, marimea si vulnerabilitatea obiectivelor
respective, specificul productiei si locul de dispunere a acestora;
c) asigura, pentru executarea serviciului de paza, selectionarea unor
persoane cu profil moral corespunzator, cu aptitudini fizice si profesionale
necesare acestei activitati;
d) iau masuri de instruire specifica a personalului de paza si controleaza
modul cum isi exercita atributiile de serviciu;
e) asigura executarea amenajarilor si instalatiilor necesare desfasurarii
serviciului de paza, precum si introducerea, intretinerea si mentinerea in
stare de functionare a mijloacelor tehnice de alarmare;
f) asigura echiparea personalului de paza cu uniforma si insemnele
distinctive, potrivit dispozitiilor legale;
g) asigura spatiile si amenajarile necesare pastrarii in deplina securitate
a armamentului si munitiei necesare executarii serviciului de paza;
h) stabilesc responsabilitati pentru sefii compartimentelor de munca,
precum si pentru maistri, in ceea ce priveste paza si securitatea utilajelor si
instalatiilor de la locurile de munca. La terminarea programului de lucru,
sefii compartimentelor de munca, precum si maistrii din locurile unde se
lucreaza cu unu sau doua schimburi, vor verifica daca au fost luate masuri
pentru prevenirea sustragerilor, incendiilor, exploziilor, distrugerilor sau
degradarilor. Intrarile in aceste locuri de munca vor fi incuiate si sigilate,
iar cheile vor fi pastrate in locurile anume stabilite de conducatorii
unitatilor socialiste.
Indeplinirea acestor atributii de catre conducatorii organizatiilor de stat
si obstesti se realizeaza cu sprijinul si sub controlul de specialitate al
organelor de militie, pe care sunt obligati sa le sesizeze in legatura cu toate
problemele ce pot afecta paza si integritatea avutului obstesc.
Aceleasi obligatii revin si conducatorilor unitatilor socialiste de stat
sau obstesti nou infiintate, la care se impune asigurarea pazei proprii. Aceste
unitati, precum si cele in care activitatea se extinde, vor prevedea in statele
de functii necesarul personalului anume destinat pentru paza obiectivelor si a
bunurilor.
CAP. 4
Controlul accesului si circulatiei in incinta unitatilor socialiste de stat
si obstesti
Art. 20
Accesul in incinta unitatilor socialiste de stat si obstesti, cu exceptia
acelor unitati care presteaza servicii publice, se face numai pe baza de
legitimatie, permis sau bilet de intrare.
Conducatorii unitatilor socialiste vor stabili reguli stricte de acces si
circulatie in incinta unitatilor a personalului propriu si a persoanelor din
afara.
La stabilirea regulilor de acces si circulatie se va tine seama de
dispozitiile legale in vigoare referitoare la apararea secretului de stat, de
cele privind disciplina muncii, precum si de specificul unitatii, permitandu-se
accesul si circulatia persoanelor numai in locurile in care acestea isi
desfasoara activitatea sau in care au indeplinit sarcini de serviciu si pentru
care s-a aprobat accesul in acest scop.
Art. 21
Personalul unitatii va purta echipamentul specific sau insignele ori
insemnele distinctive stabilite prin regulamentul de ordine interioara.
Art. 22
Conducatorii unitatilor socialiste vor stabili pe compartimente de munca -
servicii, sectii, ateliere si altele asemenea - persoanele care sunt
responsabile cu aplicarea regulilor de acces si circulatie in aceste locuri de
munca.
Persoanele responsabile, stabilite potrivit alineatului precedent, sunt
obligate sa verifice zilnic modul in care se respecta regulile de acces si
circulatie, iar in cazul cand constata incalcarea acestora, sa informeze
conducerea unitatii socialiste si sa propuna sanctionarea celor vinovati.
Art. 23
Conducatorii unitatilor socialiste sunt obligati sa organizeze desfasurarea
activitatii educative a intregului personal pentru sporirea vigilentei, a
ordinii si disciplinei interioare, astfel incat accesul si circulatia in
compartimentele de munca sa se faca in conditiile asigurarii pazei si
securitatii obiectivelor si bunurilor unitatii.
CAP. 5
Paza obsteasca in comune, sate si unele localitati componente ale
municipiilor si oraselor
Art. 24
Pentru apararea avutului obstesc si a bunurilor proprietate personala, in
comune si sate se organizeaza paza obsteasca, care contribuie si la mentinerea
ordinii si linistii publice.
Comitetele executive ale consiliilor populare judetene si al municipiului
Bucuresti pot stabili ca paza obsteasca sa se organizeze si in unele localitati
componente ale municipiilor si oraselor dispersate de acestea.
Art. 25
Paza obsteasca se organizeaza, pe baza propunerii adunarii locuitorilor, de
catre birourile executive ale consiliilor populare comunale, iar in
localitatile componente ale municipiilor si oraselor, precum si in satele
apartinatoare acestora, de catre comitetele sau birourile executive ale
consiliilor populare respective. Numarul posturilor de paza se stabileste de
adunarea locuitorilor, la propunerea comitetelor sau birourilor executive care
organizeaza paza.
La stabilirea posturilor de paza obsteasca se au in vedere numarul
locuitorilor comunei ori satului, intinderea si asezarea localitatii, numarul
obiectivelor a caror paza nu este asigurata prin alte sisteme de paza si alte
asemenea elemente determinate de specificul local.
Hotararea adunarii locuitorilor se ia prin vot deschis, cu majoritatea
celor prezenti, daca acestia reprezinta cel putin doua treimi din numarul
locuitorilor carora le revine obligatia de a presta paza. Adunarea locuitorilor
se poate organiza pe sate, comune sau circumscriptii electorale ori grupe ale
acestora si este convocata de comitetul sau biroul executiv al consiliului
popular.
Art. 26
Paza obsteasca se executa pe timpul noptii, prin rotatie, de catre
cetatenii care domiciliaza in localitatea unde se organizeaza asemenea paza,
barbati in varsta de 18-65 ani, cunoscuti ca persoane corecte si cu o buna
conduita cetateneasca, potrivit planului de paza intocmit conform prevederilor
art. 18. Persoanele care nu prezinta incredere sa presteze aceasta activitate,
stabilite de adunarea locuitorilor, vor plati contravaloarea prestatiei pazei
in bani.
Se excepteaza de la executarea pazei obstesti:
a) persoanele inapte medical;
b) militarii;
c) alte persoane, in cazuri temeinic justificate, cu aprobarea adunarii
locuitorilor.
Art. 27
Obligatia de a executa paza obsteasca se indeplineste prin prestarea
efectiva a pazei.
Adunarea locuitorilor poate aproba unor persoane sa plateasca
contravaloarea in bani a obligatiei de a presta paza.
Sumele stabilite de adunarea locuitorilor drept contributie, pentru
persoanele care nu prezinta incredere sa efectueze paza sau carora li s-a
aprobat, potrivit alin. 2, sa nu presteze efectiv aceasta activitate, vor fi
folosite pentru plata persoanelor care efectueaza paza in locul lor si se
incaseaza prin organele financiare ale comitetelor sau birourilor executive ale
consiliilor populare. In cazul in care sumele nu sunt achitate in termen de 30
de zile de la data hotararii adunarii locuitorilor, acestea se urmaresc si se
executa pe baza deciziei comitetului sau biroului executiv al consiliului
popular, care constituie titlu executor.
Comitetele sau birourile executive ale consiliilor populare stabilesc
persoanele care presteaza paza in locul celor prevazute la alin. 2 si la art.
26 alin. 1 si retributia cuvenita potrivit hotararii adunarii locuitorilor.
Paznicii obstesti poarta un insemn distinctiv in timpul executarii pazei.
Instruirea si controlul persoanelor care executa paza obsteasca se asigura
de catre comitetele sau birourile executive ale consiliilor populare, cu
concursul de specialitate al organului local al Ministerului de Interne.
CAP. 6
Paza transporturilor unor valori importante
Art. 28
Transportul valorilor importante constand in sume de bani, titluri de
credit, cecuri ori altele asemenea, metale si pietre pretioase, valori
stiintifice, tehnice, de cultura si arta, precum si al armelor, munitiilor,
materialelor explozive sau radioactive ori al altor materii sau substante
periculoase, se efectueaza cu mijloace de transport anume destinate, asigurate,
dupa caz, cu paza militara sau personal din paza proprie, inarmat cu arme de
foc, in conditiile prevazute de lege.
Cuantumul sumelor de bani, valorile si bunurile ce urmeaza a fi pazite si
transportate potrivit alin. 1 se stabilesc de conducerea unitatii socialiste,
cu acordul inspectoratului judetean sau al municipiului Bucuresti al
Ministerului de Interne.
Art. 29
Mijloacele destinate pentru transportul valorilor si bunurilor prevazute la
art. 28 vor fi dotate cu dispozitive tehnice de paza si alarmare necesare si
amenajate in mod corespunzator pentru a indeplini conditiile de securitate.
Art. 30
In cazul in care transportul sumelor de bani si al altor valori nu se face
cu mijloace de transport anume destinate, conducerea unitatii socialiste va lua
masuri pentru ca cei care astfel de transporturi sa fie insotiti de o persoana
desemnata din cadrul unitatii sau, cand situatia impune, de un paznic.
Persoana anume desemnata si paznicul, prevazuti la alineatul precedent, pot
fi inarmati cu arme de foc, cu acordul inspectoratului judetean sau al
municipiului Bucuresti al Ministerului de Interne.
CAP. 7
Mijloace tehnice de paza si alarmare
Art. 31
Unitatile socialiste de stat si obstesti sunt obligate sa introduca
mijloace tehnice de paza si alarmare corespunzatoare importantei si
specificului obiectivelor si bunurilor ce trebuie pazite, sa efectueze imprejmuirea
obiectivelor si sa ia masuri pentru realizarea iluminatului de securitate.
Unitatile socialiste de stat si obstesti vor realiza si prin autodotare
mijloace tehnice de paza si alarmare pentru nevoile proprii.
Art. 32
Ministerul Industriei de Masini-unelte, Electrotehnica si Electronica si
celelalte ministere producatoare vor organiza activitatea de cercetare,
proiectare, asimilare si omologare a unor prototipuri de aparate si alte
mijloace tehnice de paza si alarmare, care sa fie introduse si folosite de
catre unitatile socialiste pentru asigurarea unei eficiente sporite a pazei.
Organele centrale prevazute in alin. 1 sunt obligate sa ia masuri pentru
introducerea in fabricatie a mijloacelor tehnice de paza si alarmare, avizate
de Ministerul de Interne.
Art. 33
Ministerul Industriei de Masini-unelte, Electrotehnica si Electronica va
lua masuri, prin unitatile sale, sa primeasca comenzi din partea beneficiarilor
in termenele prevazute de dispozitiile legale in vigoare, sa centralizeze anual
necesarul de tipuri de aparate pe organe centrale si sa asigure livrarea
coordonata a acestora catre beneficiari, in raport cu prioritatile stabilite de
Ministerul de Interne.
Art. 34
Mijloacele tehnice de paza si alarmare necesare obiectivelor se stabilesc
de catre conducerile unitatilor socialiste, impreuna cu organele locale ale
Ministerului de Interne.
In raport cu necesarul stabilit, unitatile socialiste vor propune in
planurile anuale fonduri pentru introducerea de mijloace tehnice de paza si
alarmare.
Ministerele, celelalte organe centrale, comitetele si birourile executive
ale consiliilor populare vor asigura unitatilor socialiste din subordinea lor
fondurile de investitii pentru realizarea amenajarilor si instalarea mijloacelor
tehnice de paza si alarmare necesare pazei si pentru mentinerea lor in stare de
functionare, in limita fondurilor prevazute in acest scop in planul national
unic de dezvoltare economico-sociala.
Uniunea Centrala a Cooperativelor Mestesugaresti va asigura, la cererea
unitatilor socialiste, prin personal anume desemnat, cu avizul militiei
judetene sau a municipiului Bucuresti, instalarea, depanarea si intretinerea
mijloacelor tehnice de paza si alarmare.
Art. 35
La proiectarea si executarea constructiilor de obiective se vor prevedea
amenajarile tehnice necesare pazei, precum si dotarea acestora cu mijloace
tehnice de paza si alarmare.
CAP. 8
Obligatiile si drepturile personalului de paza
Art. 36
Personalul de paza este obligat sa dovedeasca, in intreaga lui activitate,
o inalta disciplina, sa respecte cu strictete indatoririle ce-i revin, fiind
direct raspunzator pentru paza si securitatea bunurilor incredintate.
Art. 37
In timpul serviciului personalul de paza este obligat:
a) sa cunoasca locurile si punctele vulnerabile din perimetrul postului
sau, pentru a preveni producerea oricaror fapte de natura sa aduca prejudicii
avutului obstesc;
b) sa pazeasca cu un inalt simt de raspundere obiectivul si bunurile
primite in paza si sa asigure integritatea acestora, neprecupetind nici un
efort pentru apararea lor;
c) sa permita accesul in obiectiv numai in conformitate cu dispozitiile
legale, sa efectueze controlul, la intrarea si iesirea din incinta unitatii
socialiste, al persoanelor, mijloacelor de transport, materialelor si altor
bunuri, aplicand pe actele de iesire sau intrare a materialelor stampila
"executat controlul de poarta", dupa care va mentiona aceasta
operatiune in registrul de evidenta.
In cazul in care, cu ocazia controlului, au fost gasite documente secrete
de stat sau de serviciu detinute sau transportate fara respectarea prevederilor
legale, personalul de paza retine documentele, opreste persoanele care le detin
si anunta, de indata, conducerea unitatii socialiste si organul local al
Ministerului de Interne;
d) sa nu permita accesul in obiectivele pazite persoanelor aflate sub
influenta alcoolului;
e) sa opreasca si sa legitimeze persoanele despre care exista date sau
indicii ca au savarsit infractiuni sau alte fapte ilicite in obiectivul pazit,
iar in cazul infractiunilor flagrante, sa opreasca si sa predea organelor de
militie pe faptuitor, solicitand, la nevoie, sprijin personalului unitatii
socialiste, celorlalti paznici sau oricarei persoane; sa ridice bunurile care
fac obiectul infractiunilor sau altor fapte ilicite, pe care le vor preda
organelor de politie, luand masuri pentru conservarea ori paza lor, intocmind,
totodata, un proces-verbal despre luarea acestor masuri;
f) sa incunostinteze, de indata, conducerea unitatii socialiste si pe seful
sau ierarhic despre producerea oricarui eveniment in timpul executarii
serviciului de paza si despre masurile luate;
g) sa ia toate masurile ce decurg din consemnul de paza pentru a preveni
producerea de incendii, explozii ori alte evenimente de natura a cauza pagube
la instalatii, conducte sau rezervoare de apa, de combustibil sau de substante
chimice, la retelele electrice sau telefonice ori la altele asemenea; in cazul
in care astfel de evenimente s-au produs, sa ia masurile stabilite prin consemn
si sa anunte, de indata, pe cei in drept;
h) in caz de incendii, sa ia primele masuri de stingere, de salvare a
persoanelor si bunurilor, sa sesizeze organele de pompieri, sa anunte
conducerea unitatii socialiste si organul local al Ministerului de Interne.
i) sa ia primele masuri pentru salvarea persoanelor si bunurilor in caz de
calamitati;
j) sa sesizeze organele Ministerului de Interne in legatura cu orice fapta
de natura a prejudicia avutul obstesc si sa le dea concursul pentru
indeplinirea misiunilor ce le revin;
k) sa fie vigilent, sa pastreze secretul de stat si de serviciu;
l) sa poarte in timpul serviciului armamentul cu care este dotat si sa-l
intretina in perfecta stare de functionare; sa faca uz de arma numai in
cazurile si conditiile prevazute de lege;
m) sa poarte uniforma in timpul serviciului sau insemn distinctiv daca nu
este dotat cu uniforma;
n) sa execute, in raport cu specificul obiectivului sau bunului pazit,
orice alte sarcini care i-au fost incredintate potrivit planului de paza;
o) sa execute intocmai dispozitiile sefilor ierarhici, sa fie disciplinat
si respectuos in raporturile de serviciu.
Art. 38
Seful formatiei de paza din unitatile socialiste de stat si obstesti, pe
langa atributiile prevazute la art. 37, are si urmatoarele obligatii;
a) sa organizeze, sa conduca si sa controleze activitatea de paza si modul
de executare a serviciului de catre personalul din subordine;
b) sa informeze de indata conducatorul unitatii si organul de militie
despre evenimentele privind activitatea de paza si sa tina evidenta acestora;
c) sa propuna conducerii unitatii masuri pentru perfectionarea activitatii
da paza si introducerea mijloacelor tehnice de semnalizare si alarmare, in
vederea cresterii eficientei pazei;
d) sa tina evidenta armamentului si a munitiei din dotarea personalului de
paza si sa se ingrijeasca de pastrarea, intretinerea, depozitarea si folosirea
acestora, potrivit legii;
e) sa execute programul de pregatire profesionala specifica personalului de
paza din subordine;
f) sa fie exemplu de pregatire, disciplina si corectitudine si sa dea
dovada de vigilenta si fermitate in toate imprejurarile.
Obligatiile prevazute in alin. 1 revin, in mod corespunzator, si persoanei
care indeplineste atributiile sefului formatiei de paza in unitatile la care se
refera pct. 1 din anexa nr. 1.
Art. 39
Personalul de paza, inclusiv paznicii obstesti, sunt asimilati, pe timpul
executarii pazei, persoanelor care indeplinesc o functie ce implica exercitiul
autoritatii de stat.
Art. 40
Personalul de paza al unitatilor socialiste de stat si obstesti are dreptul
la uniforma si echipament de protectie, in conditiile prevazute de lege.
Conditiile de acordare a uniformei si echipamentului de protectie, precum
si descrierea, baremul si modul de purtare a uniformei si insemnelor
personalului de paza, sunt cele stabilite prin hotarare a Consiliului de
Ministri.
Art. 41
Persoanelor cu atributii de paza care, in activitatea pe care o desfasoara,
dau dovada de abnegatie si spirit de sacrificiu, aduc o contributie importanta
la apararea proprietatii socialiste impotriva sustragerilor de orice fel,
incendiilor, distrugerilor sau degradarilor, li se pot acorda recompense.
Art. 42
Recompensele ce se pot acorda personalului de paza sunt urmatoarele:
a) multumiri verbale sau in scris din partea organelor de conducere;
b) evidentierea in munca;
c) inscrierea in tabloul de onoare;
d) inscrierea in cartea de onoare;
e) evidentierea prin publicare in organul de presa;
f) acordarea de premii conform dispozitiilor legale;
g) acordarea de ordine sau medalii ale Republicii Socialiste Romania.
CAP. 9
Atributiile organelor Ministerului de Interne
Art. 43
In vederea asigurarii pazei si securitatii obiectivelor si bunurilor,
organele Ministerului de Interne au urmatoarele atributii:
a) asigura paza si securitatea obiectivelor si a bunurilor cu efective
proprii, potrivit legii;
b) participa nemijlocit la organizarea pazei in unitatile socialiste si
urmaresc executarea intocmai a masurilor stabilite prin planurile de paza;
c) raspund, potrivit competentelor stabilite prin lege, de selectionarea si
verificarea personalului de paza; avizeaza incadrarea acestuia si retrag avizul
persoanelor care nu mai indeplinesc conditiile prevazute de lege pentru
exercitarea serviciului de paza;
d) asigura, impreuna cu unitatile socialiste, instruirea, pe principii
militare, a persoanelor din paza proprie a unitatilor socialiste de stat si
obstesti, precum si a persoanelor din paza obsteasca;
e) asigura dotarea unitatilor socialiste de stat si obstesti cu arme
militare si munitia necesara si instruirea personalului de paza inarmat cu arme
de foc;
f) controleaza modul in care unitatile socialiste respecta dispozitiile
legale cu privire la paza obiectivelor si bunurilor si stabilesc, consemnind in
registrul unic, masurile ce urmeaza a fi luate, cat si termenul in care acestea
vor fi aduse la indeplinire de catre conducatorul unitatii socialiste;
g) stabilesc, impreuna cu ministerele producatoare, prioritatile in
proiectarea si producerea mijloacelor tehnice de paza si alarmare;
h) avizeaza introducerea in fabricatie de serie a aparatelor, a altor
mijloace tehnice de paza si alarmare si acorda asistenta de specialitate pentru
amplasarea acestora;
i) analizeaza periodic, impreuna cu ministerele si celelalte organe centrale,
modul in care se aplica prevederile legii privind paza bunurilor si stabilesc
masuri pentru cresterea eficientei activitatii de paza.
CAP. 10
Atributiile ministerelor si celorlalte organe centrale
Art. 44
Ministerele si celelalte organe centrale au urmatoarele atributii privind
paza obiectivelor si a bunurilor:
a) coordoneaza, indruma si controleaza activitatea de asigurare a pazei la
unitatile socialiste din subordine;
b) iau masuri pentru dotarea unitatilor din subordine cu aparatura tehnica
de paza si alarmare necesara, precum si cu echipament pentru personalul de
paza;
c) urmaresc ca, la proiectarea si executarea constructiilor de obiective,
sa se prevada realizarea amenajarilor tehnice necesare pazei;
d) analizeaza in organul colectiv de conducere, anual sau ori de cate ori
este cazul, activitatea de asigurare a pazei obiectivelor si bunurilor.
CAP. 11
Sanctiuni
Art. 45
Nerespectarea dispozitiilor prezentului decret atrage, dupa caz, raspunderea
materiala, civila, disciplinara, contraventionala sau penala.
Art. 46
Neindeplinirea sau indeplinirea defectuoasa, cu intentie sau din culpa, de
catre personalul de paza a obligatiilor ce-i revin potrivit prezentului decret
constituie, dupa caz, infractiunea de abuz in serviciu contra intereselor
obstesti sau neglijenta in serviciu, daca sunt intrunite conditiile prevazute
de legea penala pentru aceste infractiuni si daca fapta nu constituie o
infractiune mai grava.
Art. 47
Constituie contraventii la normele privind paza urmatoarele fapte, daca nu
sunt savarsite in astfel de conditii incat, potrivit legii penale, sunt
considerate infractiuni:
a) neintocmirea planului de paza, precum si neindeplinirea sarcinilor ce
revin unitatilor socialiste de stat si obstesti din acest plan;
b) neluarea masurilor de realizare si mentinere in stare de functionare a
mijloacelor tehnice de paza si alarmare ori a mijloacelor destinate
transportului valorilor sau bunurilor prevazute in art. 19 lit. e), art. 28
alin. 1 si art. 29;
c) neluarea masurilor de insotire a persoanei care transporta sume de bani
sau alte valori, potrivit art. 30;
d) neluarea masurilor stabilite de organele Ministerului de Interne pentru
inlaturarea deficientelor constatate ca urmare a controlului efectuat, potrivit
art. 43 lit. f);
e) incadrarea sau mentinerea in functie a personalului de paza cu
incalcarea prevederilor art. 14 sau ale art. 15;
f) absentarea de la serviciul de paza fara motive temeinice ori absentarea
fara anuntarea, in prealabil, despre aceasta;
g) neindeplinirea obligatiilor prevazute in art. 17, art. 19 lit. c), d),
g) si h), art. 20 alin. 2, art. 22, 37 si 38.
Contraventiile prevazute la lit. a)-e) se sanctioneaza cu amenda de la 800
la 3.000 lei, sanctiunea aplicandu-se persoanei anume imputernicite sa aduca la
indeplinire acele obligatii; daca o astfel de imputernicire nu a fost data,
sanctiunea se aplica conducatorului unitatii socialiste de stat sau obstesti.
Contraventiile prevazute la lit. f) si g) se sanctioneaza cu amenda de la
500 la 1.000 lei.
Art. 48
Contraventiile prevazute la art. 47 se constata de catre ofiterii si
subofiterii din Ministerul de Interne, precum si de catre primari se delegatii
acestora. Agentul constatator aplica sanctiunea.
Art. 49
In cazul contraventiilor prevazute la art. 47 lit. f) si g), plangerea se
solutioneaza de catre seful organului Ministerului de Interne din care face
parte ofiterul sau subofiterul care a constatat contraventia, iar in cazul
proceselor-verbale incheiate de primari sau delegatii acestora, de catre
comitetul sau biroul executiv al consiliului popular.
Plangerea impotriva procesului-verbal de constatare a unei contraventii din
cele prevazute la art. 47 lit. a)-e) se solutioneaza de catre judecatoria in a
carei raza teritoriala s-a savarsit fapta.
Art. 50
In masura in care prezentul decret nu dispune altfel, contraventiilor
prevazute in art. 47 li se aplica dispozitiile Legii nr. 32/1968 privind
stabilirea si sanctionarea contraventiilor.
CAP. 12
Dispozitii finale si tranzitorii
Art. 51
Comitetele executive ale consiliilor populare judetene si al municipiului
Bucuresti vor lua masuri ca la data intrarii in vigoare a prezentului decret
corpurile de paza militarizata sa-si inceteze activitatea.
Modul de predare si preluare a posturilor si a fondului de retribuire
aferent, precum si masurile care urmeaza a fi luate in legatura cu desfiintarea
corpurilor de paza militarizata sunt cele prevazute in anexa nr. 2*).
Art. 52
Personalul muncitor care trece de la corpurile de paza militarizata la
unitatile socialiste este considerat transferat in interesul serviciului.
Personalul transferat in interesul serviciului sau trecut in functii cu
niveluri de retribuire mai mici, precum si personalul devenit disponibil ca
urmare a aplicarii dispozitiilor prezentului decret, beneficiaza de prevederile
art. 21 din Decretul nr. 162/1973 privind stabilirea normelor unitare de
structura pentru unitatile economice.
Prevederile Decretului nr. 367/1980 nu se aplica posturilor pe care se
transfera la alte unitati personalul devenit disponibil prin incetarea
activitatii corpurilor de paza militarizata, precum si posturilor din cadrul
unitatilor socialiste necesare organizarii pazei proprii.
Art. 53
Comitetul de Stat al Planificarii si Ministerul Finantelor vor supune spre
aprobare modificarile care decurg din aplicarea prezentului decret, in planul
si structura bugetului de venituri si cheltuieli.
Art. 54
Pe data desfiintarii corpurilor de paza militarizata, posturile devenite
disponibile, prevazute in anexa nr. 3*), se transfera la Ministerul de Interne,
urmand a fi folosite conform reglementarilor din aceasta anexa.
Art. 55
Paza obiectivelor si a bunurilor apartinand Ministerului Apararii Nationale
si Ministerului de Interne se asigura in conformitate cu reglementarile
stabilite pentru aceste ministere.
Art. 56
Anexele nr. 1-3 fac parte integranta din prezentul decret.
Art. 57
Prezentul decret intra in vigoare la 60 de zile de la publicarea in
Buletinul Oficial al Republicii Socialiste Romania.
Pe aceeasi data Decretul nr. 231/1974 privind paza bunurilor, publicat in
Buletinul Oficial, Partea I, nr. 9 din 15 ianuarie 1975, Hotararea Consiliului
de Ministri nr. 1649 din 23 decembrie 1974 pentru aprobarea Regulamentului
corpului de paza militarizata, precum si alte dispozitii contrare prezentului
decret, se abroga.
ANEXA 1
CRITERII SI NORME
pentru stabilirea necesarului de personal de paza la unitatile socialiste de
stat si obstesti
Pentru organizarea corespunzatoare a pazei obiectivelor si bunurilor
proprietate socialista si pentru utilizarea rationala a personalului de paza se
va tine seama de urmatoarele criterii si norme:
I. Criterii
a) Natura si specificul obiectivelor si bunurilor proprietate socialista ce
urmeaza a fi pazite, precum si vulnerabilitatea pe care o prezinta unele
unitati si locuri din incinta acestora sub aspectul furturilor si
sustragerilor, exploziilor, incendiilor etc.;
b) importanta si valoarea obiectivelor si bunurilor;
c) amplasarea unitatilor;
d) intinderea unitatilor;
e) amenajarile si gradul de dotare cu mijloace tehnice (imprejmuiri, foisoare,
iluminat, aparatura tehnica de paza si alarmare etc.);
f) numarul de schimburi in care se desfasoara activitatea unitatilor;
g) punctele de acces in unitate;
h) posibilitatile de asigurare a pazei in comun pentru obiectivele grupate
in aceeasi cladire sau in cladiri separate, cu acelasi acces.
In functie de aceste criterii si numarul personalului de paza, formatiile
de paza se constituie in urmatoarele categorii: categoria I, cu peste 80
posturi personal de paza; categoria a II-a, intre 51-80 posturi; categoria a
III-a, intre 25-50 posturi. In unitatile in care numarul personalului de paza
este mai mic de 25, conducatorul unitatii socialiste este obligat sa numeasca,
prin decizie, persoana care sa indeplineasca atributiile ce revin sefului
formatiei de paza, cu avizul militiei judetene sau a municipiului Bucuresti.
Stabilirea obiectivelor speciale din cadrul unitatilor socialiste se va
face potrivit criteriilor ce se vor elabora de Ministerul de Interne, cu avizul
Ministerului Muncii.
II. NORME
1. Paza la punctele de acces:
a) Accesul intr-o unitate al persoanelor si mijloacelor de transport,
inclusiv al personalului de conducere, se va face, de regula, numai printr-un
singur punct de acces (poarta); la unitatile mari unde, datorita conditiilor
obiective, sunt necesare mai multe puncte de acces, acestea vor fi stabilite in
baza unei analize efectuate impreuna cu organele locale de specialitate ale
Ministerului de Interne;
b) la sediile ministerelor, celorlalte organe centrale si ale altor unitati
se vor prevedea cel mult doua puncte de acces, asigurandu-se pentru fiecare
cate un paznic pe durata orelor de program. In afara orelor de program se va
prevedea, in raport de nevoi, un singur punct de acces pazit;
c) daca doua sau mai multe unitati au acces comun, se va stabili un singur
post de paza pentru accesul persoanelor in unitatile respective.
2. Paza interioara:
Pentru paza locurilor vulnerabile din incinta unitatilor - servicii,
sectii, ateliere, agregate sau instalatii deosebit de importante in procesul de
productie - stabilite de conducerea unitatii respective impreuna cu organele
locale de specialitate ale Ministerului de Interne se va prevedea un paznic pe
schimb pentru fiecare post de paza.
La obiectivele din interiorul perimetrului unitatilor care trebuie pazite
in afara orelor de program si in zilele de repaus, se vor prevedea posturi de
paza numai pe acest timp.
3. Paza exterioara:
a) In functie de conditiile concrete ale obiectivului (configuratia
terenului, amenajarile si gradul de dotare cu mijloace tehnice de paza si
alarmare etc.), se va stabili un paznic pe schimb pentru fiecare post de paza
mobil. Determinarea numarului necesar de posturi se face tinandu-se seama de
posibilitatea de a se asigura o supraveghere corespunzatoare a zonei si
bunurilor incredintate pentru paza, precum si pentru realizarea unei
interventii operative in rezolvarea situatiilor care impun aceasta masura;
b) in cazul separarii a doua unitati prin gard comun, daca portiunea
respectiva necesita a fi pazita, paza pe portiunea comuna se va asigura de
catre o singura unitate;
c) unitatile grupate in aceeasi cladire sau in cladiri separate, cu acelasi
acces, vor organiza paza in comun a acestora, prevazand un paznic pe schimbul
de noapte, in functie de conditiile concrete ale obiectivelor si locurilor
respective;
d) la obiective mici (magazine, depozite, unitati de alimentatie publica
etc.), la care nu se poate organiza paza in comun, se vor executa amenajari ca:
imprejmuiri, grile, obloane, incuietori sigure, iluminat de securitate si
altele asemenea, necesare asigurarii securitatii acestora.
III. Alte elemente ce trebuie avute in vedere la rationalizarea pazei
a) Introducerea si extinderea mijloacelor tehnice de paza si alarmare,
luandu-se masuri pentru executarea de imprejmuiri, grile, obloane, incuietori
sigure, a iluminatului de securitate, obstacole genistice, precum si a
dispozitivelor automate de supraveghere a unor puncte fixe sau zone;
b) la punctele ce trebuie pazite, aflate in apropierea unor locuri de munca
unde se desfasoara permanent activitatea, paza se va putea asigura de catre
persoanele special imputernicite din cadrul personalului care lucreaza in
imediata apropiere a acestor puncte;
c) in cazul in care, dupa orele de program si in zilele de repaus, la sediu
se afla in mod permanent personal care prin natura functiei este obligat sa si
execute sarcinile de serviciu (pompieri, caloriferisti, mecanici de
intretinere, instalatori etc.), nu se va prevedea personal de paza pentru
perioadele respective, daca indeplinirea obligatiilor de paza nu creeaza
pericol pentru securitatea functionarii instalatiilor de care raspunde acest
personal.
In situatia in care conditiile concrete ale unor unitati socialiste de stat
si obstesti difera de cele prevazute in criteriile si normele de fata (ca de
exemplu, unitatile silvice, agricole, viticole, pomicole, de cultura plantelor
etc.), ministerele si celelalte organe interesate vor elabora si aplica, cu
avizul Ministerului Muncii si al Ministerului de Interne, criterii si norme cu
caracter specific, tinand seama de principiile stabilite in prezenta anexa.