HOTARARE Nr.
1361 din 27 septembrie 2006
privind continutul
instrumentului de prezentare si motivare a proiectelor de acte normative supuse
aprobarii Guvernului
ACT EMIS DE:
GUVERNUL ROMANIEI
ACT PUBLICAT IN:
MONITORUL OFICIAL NR. 843 din 12 octombrie 2006
In temeiul art. 108 din Constituţia României,
republicată, şi al art. 82 din Legea nr. 24/2000 privind normele de tehnică
legislativă pentru elaborarea actelor normative, republicată,
Guvernul României adoptă
prezenta hotărâre.
Art. 1. - Expunerea de motive, nota de fundamentare şi
referatul de aprobare sunt instrumente de prezentare şi motivare, elaborate în
vederea evaluării impactului proiectelor de acte normative asupra domeniilor
social, economic şi de mediu, asupra bugetului general consolidat, precum şi în
vederea asigurării coerenţei legislative.
Art. 2. - (1) Instrumentul de
prezentare şi motivare, elaborat în conformitate cu structura prevăzuta în
anexa care face parte integrantă din prezenta hotărâre, este obligatoriu atât
pentru proiectele de lege propuse de Guvern, pentru proiectele de ordonanţă si
de ordonanţă de urgenţă, cât şi pentru proiectele de hotărâre a Guvernului ce
au un impact asupra domeniilor social, economic şi de mediu, asupra bugetului
general consolidat sau asupra legislaţiei în vigoare.
(2) Pentru proiectele de hotărâre a Guvernului care nu
au impact asupra domeniilor social, economic şi de mediu, asupra bugetului
general consolidat sau asupra legislaţiei în vigoare, instrumentele de
prezentare şi motivare vor fi elaborate conform prevederilor Legii nr. 24/2000
privind normele de tehnică
legislativă pentru elaborarea actelor normative, republicată, fără să fie
necesară respectarea obligatorie a structurii prevăzute în anexă.
Art. 3. - In cazul proiectelor de hotărâre a
Guvernului, prezentate la reuniunile pregătitoare şedinţei Guvernului, însoţite
de instrumentul de prezentare şi motivare elaborat conform art. 2 alin. (2),
orice reprezentant, la nivel de secretar de stat, secretar general sau
asimilaţi acestora, al ministerelor şi al celorlalte autorităţi publice poate
solicita refacerea instrumentului de prezentare şi motivare a proiectului, în
conformitate cu structura prevăzută în anexă, în situaţia în care, în cadrul
reuniunii, se constată că acesta are impact asupra domeniilor social, economic
şi de mediu, asupra bugetului general consolidat sau asupra legislaţiei în
vigoare. Proiectul de act normativ se retransmite apoi către reuniunea de lucru
pregătitoare şedinţei Guvernului, însoţit de instrumentul de prezentare şi
motivare reformulat conform anexei.
Art. 4. - Prezenta hotărâre intră în vigoare la data de 1 ianuarie 2007.
PRIM-MINISTRU
CĂLIN POPESCU-TĂRICEANU
Contrasemnează:
Ministrul delegat pentru coordonarea Secretariatului
General al Guvernului,
Radu Stroe
Ministrul administraţiei şi internelor,
Vasile Blaga
Ministrul integrării europene,
Anca Daniela Boagiu
Ministrul finanţelor publice,
Sebastian Teodor Gheorghe Vlădescu
ANEXA
CONŢINUTUL
instrumentului de prezentare şi motivare
Secţiunea 1
Titlul proiectului de act normativ
|
Secţiunea a 2-a
Motivul emiterii actului normativ (*)
|
1. Descrierea situaţiei actuale
|
|
2. Schimbări preconizate
|
|
3. Alte informaţii (**)
|
|
Secţiunea a 3-a
Impactul socioeconomic al proiectului de act normativ
|
1. Impactul macroeconomic
|
|
2. Impactul asupra mediului de afaceri
|
|
3. Impactul social
|
|
4. Impactul asupra mediului (***)
|
|
5. Alte informaţii
|
|
Secţiunea a 4-a
Impactul financiar asupra bugetului general consolidat, atât pe
termen scurt, pentru anul curent, cât şi pe termen lung (pe 5 ani)
|
- mii lei -
|
Indicatori
|
Anul curent
|
Următorii 4 ani
|
Media pe 5 ani
|
1
|
2
|
3
|
4
|
5
|
6
|
7
|
1. Modificări ale veniturilor bugetare, plus/minus, din care:
a) buget de stat, din acesta:
(i) impozit pe profit
(ii) impozit pe venit
b) bugete locale:
(i) impozit pe profit
c) bugetul asigurărilor sociale de stat:
(i) contribuţii de asigurări
|
|
|
|
|
|
|
2. Modificări ale cheltuielilor bugetare, plus/minus, din care:
a) buget de stat, din acesta:
(i) cheltuieli de personal
(ii) bunuri şi servicii
b) bugete locale:
(i) cheltuieli de personal
(ii) bunuri şi servicii
c) bugetul asigurărilor sociale de stat:
(i) cheltuieli de personal
(ii) bunuri si servicii
|
|
|
|
|
|
|
3. Impact financiar, plus/minus, din care:
a) buget de stat
b) bugete locale
|
|
|
|
|
|
|
4. Propuneri pentru acoperirea creşterii cheltuielilor bugetare
|
|
|
|
|
|
|
5. Propuneri pentru a compensa reducerea veniturilor bugetare
|
|
|
|
|
|
|
6. Calcule detaliate privind fundamentarea modificărilor
veniturilor si/sau cheltuielilor bugetare
|
|
|
|
|
|
|
7. Alte informaţii
|
|
|
|
|
|
|
Secţiunea a 5-a
Efectele proiectului de act normativ asupra legislatiei în vigoare
|
1. Proiecte de acte normative suplimentare
|
|
2. Compatibilitatea proiectului de act normativ cu legislaţia
comunitară în materie
|
|
3. Decizii ale Curţii Europene de Justiţie si alte documente
|
|
4. Evaluarea conformităţii:
|
|
Denumirea actului sau documentului comunitar, numărul, data
adoptării si data publicării
|
Gradul de conformitate
(se conformează/nu se conformează)
|
Comentarii
|
5. Alte acte normative şi/sau documente internaţionale din care
decurg angajamente
|
|
6. Alte informaţii
|
|
Secţiunea a 6-a
Consultările efectuate în vederea elaborării proiectului de act
normativ
|
1. Informaţii privind procesul de consultare cu organizaţii
neguvernamentale, institute de cercetare şi alte organisme
implicate
2. Fundamentarea alegerii organizaţiilor cu care a avut loc
consultarea, precum şi a modului în care activitatea acestor organizaţii
este legată de obiectul proiectului de act normativ
|
|
3. Consultările organizate cu autorităţile administraţiei publice locale, în
situaţia în care proiectul de act normativ are ca obiect activităţi ale acestor autorităţi, în condiţiile Hotărârii
Guvernului nr. 521/2005 privind procedura de
consultare a structurilor asociative ale autorităţilor
administraţiei publice locale la elaborarea
proiectelor de acte normative
|
|
4. Consultările desfăşurate în cadrul
consiliilor interministeriale, în
conformitate cu prevederile Hotărârii
Guvernului nr. 750/2005 privind
constituirea consiliilor interministeriale
permanente
|
|
5. Informaţii privind avizarea de către:
a) Consiliul Legislativ
b) Consiliul Suprem de Apărare a Ţării
c) Consiliul Economic şi Social
d) Consiliul Concurenţei
e) Curtea de Conturi
|
|
6. Alte informaţii
|
|
Secţiunea a 7-a
Activităţi de informare publică privind elaborarea si implementarea proiectului de act
normativ
|
1. Informarea societăţii civile cu privire la necesitatea elaborării proiectului de
act normativ
|
|
2. Informarea societăţii civile cu
privire la eventualul impact asupra mediului în
urma implementării proiectului de act
normativ, precum şi efectele asupra
sănătăţii şi securităţii cetăţenilor sau
diversităţii biologice
|
|
3. Alte informaţii
|
|
Secţiunea a 8-a
Măsuri de implementare
|
1. Măsurile de punere în aplicare a
proiectului de act normativ de către
autorităţile administraţiei publice
centrale şi/sau locale - înfiinţarea
unor noi organisme sau extinderea
competenţelor instituţiilor existente
|
|
2. Alte informaţii
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
*) Dacă proiectul de act normativ nu se referă la un
subiect indicat într-o anumită secţiune şi în prevederile prezentei hotărâri,
atunci la secţiunea respectivă se va nota „Proiectul de act normativ nu se
referă la acest subiect".
**) Orice alte informaţii
legate de conţinutul proiectului de act normativ, care nu sunt solicitate de
prezenta hotărâre, dar care se doresc prezentate în instrumentul de prezentare
şi motivare, pot fi incluse în rubrica „Alte informaţii" din cadrul
fiecărei secţiuni.
***) In cazul proiectelor de acte normative care au ca
scop adoptarea unor planuri şi programe, inclusiv a celor cofinanţate de
Uniunea Europeană, sau a unor modificări ale acestora, este obligatoriu a se
face referire la parcurgerea procedurii de realizare a evaluării de mediu
prevăzute de Hotărârea Guvernului nr. 1.076/2004 privind stabilirea procedurii
de realizare a evaluării de mediu pentru planuri şi programe.
Secţiunea 1 „Titlul proiectului de act
normativ"
Secţiunea a 2-a „Motivul emiterii actului normativ" va cuprinde:
1. Descrierea situaţiei actuale:
a) prezentarea domeniului cu indicarea problemelor de
rezolvat prin intermediul proiectului de act normativ; pentru problemele legate
de principalii indicatori macroeconomici şi socioeconomici
se va face o descriere a mediului de afaceri;
b) prezentarea actelor normative în vigoare şi a
domeniilor insuficient reglementate sau nereglementate;
c) concluzii ale studiilor, lucrărilor de cercetare,
evaluărilor statistice;
d) pentru ordonanţele de
urgenţă se vor prezenta distinct elementele obiective ale situaţiei
extraordinare, a căror reglementare nu poate fi amânată, precum şi consecinţele
neadoptarii proiectului de act normativ în regim de urgenţă;
e) dacă instrumentul de prezentare şi motivare este
anexat la actul normativ elaborat în conformitate cu Legea nr. 590/2003 privind
tratatele, secţiunea curentă trebuie să conţină informaţiile prevăzute la art.
23 din această lege;
f) referiri la documentul de strategie relevant care
stă la baza elaborării proiectului de act normativ.
2. Schimbări preconizate:
a) scurtă prezentare a scopului şi conţinutului
proiectului de act normativ;
b) rezolvarea completă sau parţială a problemelor
identificate la secţiunea a 2-a pct. 1.
3. Alte informaţii
Secţiunea a 3-a „Impactul socioeconomic al
proiectului de act normativ" va cuprinde:
1. Impactul macroeconomic:
a) impact asupra volumului producţiei de bunuri şi
servicii;
b) impact asupra nivelului preţurilor;
c) impact asupra volumului
importurilor şi exporturilor;
d) impact asupra ratei de ocupare a forţei de muncă şi
asupra ratei şomajului;
e) impact asupra mediului concurenţial.
2. Impactul asupra mediului de afaceri:
a) beneficii directe şi indirecte preconizate;
b) simplificarea procedurilor administrative;
c) cheltuieli directe şi indirecte ale operatorilor
economici.
3. Impactul social:
a) grupuri-ţintă demografice şi sociale afectate;
b) efecte directe sau indirecte, pe termen lung ori
scurt;
c) impact asupra nivelului
veniturilor, modificări în mediul social şi de muncă;
d) îmbunătăţiri, dezvoltare, eficienţă şi calitate a
reţelei de servicii;
e) impact preconizat pe perioadă scurtă şi lungă după
adoptare.
4. Impactul asupra mediului:
a) impact asupra utilizării
resurselor naturale;
b) impact asupra speciilor protejate, habitatelor
naturale, ariilor protejate şi peisajelor;
c) impact asupra calităţii mediului, detaliat pe
fiecare dintre factorii de mediu.
5. Alte informaţii
Secţiunea a 4-a „Impactul financiar asupra bugetului
general consolidat, atât pe termen scurt, pentru anul curent, cât şi pe termen
lung (pe 5 ani)" va cuprinde:
1. Modificări ale veniturilor bugetare, plus/minus,
din care:
a) bugetul de stat, din acesta:
(i) impozit pe profit;
(ii) impozit pe venit;
b) bugetele locale:
(i) impozit pe profit;
c) bugetul asigurărilor sociale de stat:
(i) contribuţii de asigurări.
2. Modificări ale cheltuielilor bugetare, plus/minus,
din care:
a) bugetul de stat, din acesta:
(i) cheltuieli de personal;
(ii) bunuri şi servicii;
b) bugetele locale:
(i) cheltuieli de personal;
(ii) bunuri şi servicii;
c) bugetul asigurărilor sociale de stat:
(i) cheltuieli de personal;
(ii) bunuri şi servicii.
3. Impact financiar, plus/minus, din care:
a) bugetul de stat;
b) bugetele locale.
4. Propuneri pentru acoperirea creşterii
cheltuielilor bugetare
5. Propuneri pentru a compensa reducerea veniturilor
bugetare
6. Calcule detaliate privind fundamentarea
modificărilor veniturilor şi/sau cheltuielilor bugetare
7. Alte informaţii
Pct. 1, 2 şi 3 ale secţiunii a 4-a se vor completa
pentru toate bugetele componente ale bugetului general consolidat, astfel cum
este acesta definit în Legea nr. 500/2002 privind finanţele publice, cu
modificările ulterioare, acolo unde există influenţe.
Secţiunea a 5-a „Efectele proiectului de act
normativ asupra legislaţiei în vigoare" va cuprinde:
1. Proiecte de acte normative suplimentare:
a) acte normative care se modifică ca urmare a
intrării în vigoare a proiectului de act normativ;
b) acte normative care se abrogă ca urmare a intrării
în vigoare a proiectului de act normativ;
c) acte normative ce urmează a fi elaborate în vederea
implementării noilor dispoziţii.
2. Compatibilitatea proiectului
de act normativ cu legislaţia comunitară în materie:
a) tipul, titlul, numărul şi data actului comunitar
ale cărui cerinţe sunt implementate sau transpuse de proiectul de act normativ;
b) obiectivele actului comunitar;
c) gradul de conformitate al proiectului
de act normativ cu actele comunitare din domeniul respectiv, precizându-se dacă
prevederile acestor acte sunt transpuse în totalitate sau parţial; în situaţia
transpunerii parţiale, se vor preciza motivul, termenul şi modalitatea de
transpunere totală a actului comunitar;
d) termenele limită pentru transpunerea sau implementarea
actelor comunitare vizate - termenul limită pentru adoptarea proiectului de act
normativ şi justificarea acestui termen.
3. Decizii ale Curţii Europene de Justiţie şi alte
documente (trimiteri la doctrina juridică) pot fi menţionate, cu indicarea
interpretărilor Curţii, relevante pentru transpunerea sau implementarea
prevederilor legale respective.
4. Evaluarea conformităţii cu legislaţia comunitară:
a) acte normative şi alte
documente comunitare; este nevoie să se indice numărul, data adoptării şi a
publicării;
b) gradul de conformitate (se conformează/nu se
conformează);
c) eventuale comentarii.
5. Alte acte normative şi/sau documente
internaţionale din care decurg angajamente, făcându-se referire la un anume
acord, rezoluţie sau recomandare internaţională ori la alt document al unei
organizaţii internaţionale:
a) gradul de conformitate al proiectului de act
normativ cu angajamentele ce decurg din actul normativ
şi/sau documentul internaţional;
b) dacă proiectul de act normativ respectă
angajamentele, se va indica modul în care implementarea proiectului de act
normativ va duce la îndeplinirea acestor angajamente;
c) dacă proiectul de act normativ respectă parţial
angajamentele, se va explica motivul şi se va preciza când şi în ce fel se va
ajunge la o respectare deplină a angajamentelor.
6. Alte informaţii
Secţiunea va fi completată pentru conformitate şi de
ministerul integrator de capitol.
Secţiunea a 6-a „Consultările efectuate în vederea
elaborării proiectului de act normativ" va cuprinde:
1. Informaţii privind procesul de consultare cu
organizaţii neguvernamentale, institute de cercetare şi alte organisme
implicate:
a) consultări ce au avut loc;
b) numele experţilor
consultaţi;
c) amendamente propuse de organizaţiile consultate;
d) amendamente incluse în proiectul de act normativ.
Se vor preciza, pe scurt, recomandările primite de la organizaţiile consultate, indicându-se dacă aceste recomandări au
fost luate în considerare şi dacă s-au adus amendamentele corespunzătoare
proiectului de act normativ.
2. Fundamentarea alegerii organizaţiilor cu care a
avut loc consultarea, precum şi a modului în care activitatea acestor
organizaţii este legată de obiectul proiectului de act
normativ
3. Consultările organizate cu autorităţile
administraţiei publice locale, în situaţia în care proiectul de act normativ
are ca obiect activităţi ale acestor autorităţi, în condiţiile Hotărârii
Guvernului nr. 521/2005 privind procedura de consultare a structurilor
asociative ale autorităţilor administraţiei publice locale la elaborarea
proiectelor de acte normative
4. Consultările desfăşurate în cadrul consiliilor
interministeriale, în conformitate cu prevederile Hotărârii Guvernului nr.
750/2005 privind constituirea consiliilor interministeriale permanente
5. Având în vedere dispoziţiile Legii nr. 24/2000
privind normele de tehnică legislativă pentru elaborarea actelor normative,
republicată, şi ale Hotărârii Guvernului nr. 50/2005 pentru aprobarea
Regulamentului privind procedurile, la nivelul Guvernului, pentru elaborarea,
avizarea şi prezentarea proiectelor de acte normative spre adoptare,
republicată, cu modificările şi completările ulterioare, trebuie notate
informaţii privind necesitatea avizării proiectului de act normativ de către
următoarele instituţii:
a) Consiliul Legislativ;
b) Consiliul Suprem de Apărare a Ţării;
c) Consiliul Economic şi Social;
d) Consiliul Concurenţei;
e) Curtea de Conturi.
Este nevoie de informaţii
detaliate numai în cazul în care au existat obiecţii semnificative ale
instituţiilor menţionate, care nu au fost luate în considerare.
6. Alte informaţii
Secţiunea a 7-a „Activităţi de informare publică
privind elaborarea şi implementarea proiectului
de act normativ" va cuprinde:
1. Informarea societăţii civile cu privire la
necesitatea elaborării proiectului de act normativ
2. Informarea societăţii civile cu privire la
eventualul impact asupra mediului în urma implementării proiectului de act
normativ, precum şi efectele asupra sănătăţii şi securităţii cetăţenilor sau
diversităţii biologice
3. Alte informaţii
Secţiunea a 8-a „Măsuri de implementare" va
cuprinde:
1. Măsurile de punere în aplicare a proiectului de
act normativ de către autorităţile administraţiei publice centrale şi/sau
locale - înfiinţarea unor noi organisme sau extinderea competenţelor
instituţiilor existente:
a) instituţii ce urmează a fi înfiinţate,
reorganizate sau desfiinţate;
b) posibilităţi de a obţine rezultatul dorit folosind
instituţiile existente (dacă acest lucru nu este posibil, se vor specifica
motivele);
c) sursa de finanţare a instituţiilor ce urmează a fi
înfiinţate, precum şi dacă acestea pot fi finanţate pe baza unor servicii cu
taxă;
d) funcţii ale instituţiilor
existente ce vor fi modificate sau extinse;
e) funcţii ale autorităţilor administraţiei publice
locale ce vor fi modificate sau extinse;
f) precizarea dacă funcţiile ce vor fi modificate sau
extinse urmează a fi îndeplinite de către autorităţi ale administraţiei publice
centrale şi/sau locale ori de către structuri ale acestora;
g) precizarea dacă punerea în aplicare a proiectului
de act normativ poate avea loc după adoptare sau dacă mai este nevoie de o
perioadă suplimentară şi de o perioadă de tranziţie pentru punerea în aplicare
2. Alte informaţii.