HOTARARE Nr.
1045 din 23 septembrie 2009
privind stabilirea masurilor
pentru buna organizare si desfasurare a alegerilor pentru Presedintele Romaniei
din anul 2009
ACT EMIS DE:
GUVERNUL ROMANIEI
ACT PUBLICAT IN:
MONITORUL OFICIAL NR. 639 din 28 septembrie 2009
In temeiul art. 108 din Constituţia României,
republicată, şi al art. 27 alin. (1) din Legea nr. 370/2004 pentru alegerea
Preşedintelui României, cu modificările şi completările ulterioare,
Guvernul României
adoptă prezenta hotărâre.
Art. 1. - (1) Pentru coordonarea şi urmărirea
îndeplinirii sarcinilor prevăzute de legislaţia în vigoare privind alegerea
Preşedintelui României care revin ministerelor şi celorlalte organe de
specialitate ale administraţiei publice centrale, precum şi instituţiilor
prefectului, se constituie Comisia tehnică centrală, în componenţa prevăzută în
anexa nr. 1.
(2) La şedinţele Comisiei tehnice centrale pot
participa, în calitate de invitaţi, reprezentanţi ai partidelor politice
parlamentare, ai Clubului Român de Presă, ai altor instituţii ale
administraţiei publice centrale interesate şi ai organizaţiilor
neguvernamentale.
Art. 2. - (1) Până cel mai târziu cu 25 de zile înainte
de data alegerilor, prefecţii şi preşedinţii tribunalelor întocmesc listele
cuprinzând persoanele care pot fi desemnate, potrivit legii, preşedinţi ai
birourilor electorale ale secţiilor de votare şi locţiitori ai acestora.
(2) In termen de cel mult două zile de la întocmirea
lor, prefecţii centralizează listele prevăzute la alin. (1) şi le transmit spre
avizare, prin poştă electronică, Autorităţii Electorale Permanente, în formatul
solicitat de aceasta.
(3) Avizul Autorităţii Electorale Permanente se
comunică prefecţilor şi preşedinţilor tribunalelor până cel mai târziu cu 5
zile înaintea desemnării preşedinţilor birourilor electorale ale secţiilor de
votare şi a locţiitorilor acestora.
Art. 3. - (1) Ministerul Administraţiei şi Internelor
şi autorităţile administraţiei publice locale dispun măsuri pentru menţinerea
şi asigurarea ordinii şi liniştii publice în localităţile ţării, pe întreaga
perioadă electorală şi, în mod deosebit, în ziua votării, precum şi în zilele
care premerg şi succedă acestei zile.
(2) Ministerul Administraţiei şi Internelor şi
autorităţile administraţiei publice locale asigură paza secţiilor de votare şi
a dosarelor întocmite de birourile electorale, pe timpul transportului acestora
la birourile electorale, respectiv la Biroul Electoral Central, precum şi paza
pe timpul tipăririi, transportului şi depozitării buletinelor de vot şi a
celorlalte materiale necesare votării.
Art. 4. - (1) Ministerul Administraţiei şi Internelor,
prin Centrul Naţional de Administrare a Bazelor de Date privind Evidenţa Persoanelor,
asigură tipărirea listelor electorale permanente, în două exemplare, şi a
copiilor de pe listele electorale permanente, în 3 exemplare. In situaţia
organizării unui al doilea tur de scrutin, Centrul Naţional de Administrare a
Bazelor de Date privind Evidenţa Persoanelor asigură tipărirea copiilor de pe
listele electorale permanente, care vor fi identice cu cele folosite la primul
tur de scrutin, într-un singur exemplar.
(2) Materialele consumabile necesare tipăririi listelor
electorale permanente şi a copiilor de pe listele electorale permanente se
asigură de către instituţiile prefectului.
Art. 5. - (1) Institutul Naţional de Statistică asigură
numărul necesar de statisticieni, informaticieni şi personal tehnic auxiliar,
dotarea necesară cu echipamente şi tehnică de calcul, precum şi sistemul
informaţional utilizat în monitorizarea şi desfăşurarea operaţiunilor tehnice
de constatare a rezultatelor alegerilor.
(2) Institutul Naţional de Statistică asigură
instruirea personalului implicat în efectuarea operaţiunilor tehnice pentru
stabilirea rezultatelor alegerilor.
Art. 6. - Ministerul Educaţiei, Cercetării şi Inovării,
Ministerul Culturii, Cultelor şi Patrimoniului Naţional, Ministerul Muncii,
Familiei şi Protecţiei Sociale, Ministerul Transporturilor şi Infrastructurii
şi Ministerul Apărării Naţionale dispun măsurile necesare pentru a pune la
dispoziţia autorităţilor administraţiei publice locale spaţii corespunzătoare
în unităţile din subordine, în vederea organizării de secţii de votare, precum
şi pentru sprijinirea cu personal a operaţiunilor tehnice la secţiile de
votare.
Art. 7. - Ministerul Sănătăţii ia măsurile necesare
pentru asigurarea asistenţei medicale la secţiile de votare.
Art. 8. - (1) Ministerul Afacerilor Externe face
propuneri Autorităţii Electorale Permanente pentru acreditarea observatorilor
străini, precum şi a delegaţilor externi ai mass-mediei.
(2) Ministerul Afacerilor Externe va lua măsurile
necesare pentru organizarea şi dotarea secţiilor de votare din străinătate,
precum şi pentru funcţionarea biroului electoral pentru secţiile de votare din
străinătate.
(3) Ministerul Afacerilor Externe va depune, în
limita competenţelor sale, diligentele necesare, inclusiv prin efectuarea de
demersuri pe lângă autorităţile locale competente, pentru asigurarea pazei
secţiilor de votare din străinătate şi a materialelor şi documentelor necesare
votării, cu luarea în considerare a condiţiilor specifice din statul de
reşedinţă.
(4) Materialele consumabile necesare tipăririi
tabelelor electorale utilizate în secţiile de votare din străinătate se asigură
de către Ministerul Afacerilor Externe.
Art. 9. - (1) In termen de 3 zile de la data intrării
în vigoare a prezentei hotărâri se constituie comisiile tehnice judeţene şi
Comisia Tehnică a Municipiului Bucureşti, în componenţa prevăzută în anexa nr.
2, cu atribuţii în coordonarea şi urmărirea îndeplinirii sarcinilor ce revin
autorităţilor administraţiei publice locale şi serviciilor publice
deconcentrate ale ministerelor şi ale celorlalte organe de specialitate ale
administraţiei publice centrale, prevăzute în legislaţia în vigoare, în
domeniul alegerii Preşedintelui României.
(2) La şedinţele comisiilor tehnice judeţene şi ale
Comisiei Tehnice a Municipiului Bucureşti pot participa, în calitate de
invitaţi, reprezentanţi ai partidelor politice parlamentare, ai Clubului Român
de Presă, precum şi ai organizaţiilor neguvernamentale.
(3) Pentru urmărirea şi soluţionarea operativă a
problemelor curente din judeţe, respectiv din municipiul Bucureşti, pe lângă
comisia tehnică se constituie un grup tehnic de lucru, condus de un subprefect,
format din specialişti desemnaţi de conducătorii serviciilor publice
deconcentrate ale ministerelor şi ale celorlalte organe de specialitate ale administraţiei
publice centrale, organizate la nivelul judeţului, respectiv al municipiului
Bucureşti. Din grupul tehnic de lucru vor face parte şi 2-3 specialişti din
aparatul de specialitate al consiliilor judeţene, respectiv al Consiliului
General al Municipiului Bucureşti.
(4) In perioada în care îşi desfăşoară activitatea în
cadrul grupului tehnic de lucru, membrii acestuia sunt degrevaţi de sarcinile
de serviciu.
(5) Condiţiile materiale necesare funcţionării grupului
tehnic de lucru se asigură prin grija prefectului. Salariile şi celelalte
drepturi băneşti cuvenite personalului care îşi desfăşoară activitatea în
grupul tehnic de lucru se achită de către unităţile de la care aceştia provin.
Art. 10. - (1) Ministerul Administraţiei şi Internelor,
cu sprijinul Autorităţii Electorale Permanente, organizează, în termen de cel
mult 5 zile de la data intrării în vigoare a prezentei hotărâri, instruirea
prefecţilor şi a subprefecţilor cu privire la organizarea şi desfăşurarea
alegerilor pentru Preşedintele României din anul 2009.
(2) Prefecţii, cu sprijinul filialelor Autorităţii
Electorale Permanente, organizează în cel mai scurt timp instruirea primarilor
şi a secretarilor comunelor, oraşelor şi municipiilor cu privire la sarcinile
ce le revin în vederea organizării şi desfăşurării în bune condiţii a alegerii
Preşedintelui României.
(3) Prefecţii stabilesc un grafic de distribuire a
buletinelor de vot primite de la Ministerul Administraţiei şi Internelor,
precum şi a celorlalte materiale necesare desfăşurării procesului electoral, în
funcţie de asigurarea condiţiilor de păstrare în siguranţă a acestora, cu
respectarea prevederilor legale.
(4) Prefecţii, cu sprijinul primarilor, instalează, la
intrarea în secţiile de votare speciale, camere web conectate la calculatoare
cu suficientă capacitate de stocare pentru 14 ore de imagine video, care vor
înregistra video cetăţenii ce îşi exercită dreptul de vot în aceste secţii.
Operarea computerelor va fi asigurată de unul dintre membrii biroului electoral
al secţiei de votare. Fişierul cuprinzând înregistrarea video va fi salvat pe
un suport optic, CD sau DVD, şi va fi înaintat către biroul electoral judeţean,
respectiv al sectorului municipiului Bucureşti într-un plic sigilat, pe care se
aplică ştampila de control a secţiei de votare şi semnătura membrului biroului
electoral al secţiei de votare care a asigurat operarea computerului, împreună
cu dosarul cuprinzând tabelele electorale utilizate şi declaraţiile pe propria
răspundere ale alegătorilor. Birourile electorale judeţene, respectiv ale
sectoarelor municipiului Bucureşti transmit plicurile sigilate conţinând
înregistrările video, împreună cu dosarele de la secţiile de votare cuprinzând
listele şi tabelele electorale utilizate, precum şi declaraţiile pe propria
răspundere ale alegătorilor, Biroului Electoral Central, care le predă
Autorităţii Electorale Permanente în vederea depozitării într-un singur spaţiu,
asigurat de către Secretariatul General al Guvernului.
(5) In situaţia în care prefectul se află în
imposibilitatea de a-şi exercita atribuţiile, precum şi în cazurile în care
această funcţie este vacantă, unul dintre subprefecţi asigură îndeplinirea
sarcinilor ce îi revin prefectului, potrivit legii, în vederea organizării şi
desfăşurării corespunzătoare a alegerii Preşedintelui României.
(6) In perioada electorală, Ministerul Administraţiei
şi Internelor şi Autoritatea Electorală Permanentă acordă sprijin de
specialitate prefecţilor şi primarilor, în vederea realizării la termen şi în
condiţii corespunzătoare a sarcinilor ce le revin în organizarea şi
desfăşurarea alegerilor pentru Preşedintele României din anul 2009.
Art. 11. - (1) Sediul Biroului Electoral Central se
asigură de către Secretariatul General al Guvernului prin Ministerul Culturii,
Cultelor şi Patrimoniului Naţional, cel al biroului electoral pentru secţiile
de votare din străinătate, de către Ministerul Afacerilor Externe, sediile
birourilor electorale judeţene se asigură de către prefecţi şi de preşedinţii
consiliilor judeţene, iar cele ale birourilor electorale de sector, precum şi
ale birourilor electorale ale secţiilor de votare, de către primari, împreună
cu prefecţii.
(2) Dotarea tehnică şi materială a Biroului Electoral
Central se asigură de Ministerul Administraţiei şi Internelor, dotarea tehnică
şi materială a biroului electoral pentru secţiile de votare din străinătate se
asigură de Ministerul Afacerilor Externe, iar dotarea tehnică şi materială a
birourilor electorale judeţene se asigură de prefecţi împreună cu preşedinţii
consiliilor judeţene. Dotarea tehnică şi materială a birourilor electorale ale
sectoarelor municipiului Bucureşti se asigură de prefectul municipiului
Bucureşti împreună cu primarii sectoarelor municipiului Bucureşti.
(3) Autoritatea Electorală Permanentă, împreună cu Ministerul
Administraţiei şi Internelor, asigură aparatul tehnic auxiliar necesar
funcţionării Biroului Electoral Central. Aparatul tehnic auxiliar necesar
funcţionării biroului electoral pentru secţiile de votare din străinătate se
asigură de Ministerul Afacerilor Externe, împreună cu Autoritatea Electorală
Permanentă.
(4) Serviciul de Telecomunicaţii Speciale asigură
serviciile şi echipamentele de comunicaţii speciale, închirierea de la
operatorii publici a elementelor de infrastructură pentru servicii de comunicaţii,
pentru crearea de aplicaţii specifice şi funcţionarea sistemului de colectare a
datelor privind participarea la vot, necesare Biroului Electoral Central,
birourilor electorale judeţene sau ale sectoarelor municipiului Bucureşti şi
biroului electoral pentru secţiile de votare din străinătate.
(5) Prefecţii, preşedinţii consiliilor judeţene şi
primarii asigură condiţiile corespunzătoare pentru funcţionarea birourilor
electorale judeţene sau ale sectoarelor municipiului Bucureşti.
Art. 12. - (1) Autoritatea Electorală Permanentă
sprijină instruirea şi informarea membrilor birourilor electorale şi a
celorlalţi participanţi la procesul electoral.
(2) Autoritatea Electorală Permanentă elaborează
materiale pentru instruirea şi informarea membrilor birourilor electorale şi a
celorlalţi participanţi la procesul electoral.
(3) Autoritatea Electorală Permanentă stabileşte
organizaţiile neguvernamentale şi instituţiile mass-media care îndeplinesc
condiţiile legale pentru desemnarea de observatori interni, respectiv
reprezentanţi interni ai mass-mediei la alegerile pentru Preşedintele României.
La propunerea Ministerului Afacerilor Externe, acreditează observatorii externi
şi reprezentanţii externi ai mass-mediei.
(4) In termen de 5 zile de la intrarea în vigoare a
prezentei hotărâri, Autoritatea Electorală Permanentă stabileşte procedura de
eliberare a adeverinţelor prin care se atestă îndeplinirea condiţiilor
prevăzute la art. 198 alin. (7) şi (8) din Legea nr. 370/2004 pentru
alegerea Preşedintelui României, cu modificările şi completările ulterioare, şi
procedura de acreditare a observatorilor externi şi a reprezentanţilor externi
ai mass-mediei.
(5) Autoritatea Electorală Permanentă îşi desemnează
reprezentanţii în birourile electorale şi sprijină activitatea acestora cu
personal tehnic auxiliar, potrivit legii şi în limita personalului disponibil.
(6) In termen de 6 luni de la primire, Autoritatea
Electorală Permanentă verifică copiile de pe listele electorale permanente şi
tabelele utilizate în cadrul secţiilor de votare la alegerile pentru
Preşedintele României, în vederea descoperirii cazurilor în care o persoană a
votat fără a avea drept de vot sau a votat de mai multe ori la acelaşi tur de
scrutin. In situaţia în care Autoritatea Electorală Permanentă descoperă
indicii privind săvârşirea infracţiunilor prevăzute de art. 265
alin. (1) lit. a) şi b) din Legea nr. 370/2004, cu modificările şi completările
ulterioare, sesizează organele de urmărire penală competente.
(7) La expirarea termenului prevăzut la alin. (6)
pentru verificarea copiilor de pe listele electorale permanente şi a tabelelor
utilizate în cadrul secţiilor de votare, Autoritatea Electorală Permanentă
asigură arhivarea lor electronică, precum şi a declaraţiilor pe propria
răspundere prevăzute de art. 195 alin. (4) şi (5) din Legea nr.
370/2004, cu modificările şi completările ulterioare, de către un furnizor de
servicii de arhivare electronică, conform Legii nr. 135/2007 privind arhivarea
documentelor în formă electronică.
Art. 13. - (1) Regia Autonomă „Monitorul Oficial"
realizează imprimarea buletinelor de vot, a modelelor tabelelor prevăzute la
art. 7 din Legea nr. 370/2004, cu modificările şi completările ulterioare,
precum şi a celorlalte imprimate şi materiale necesare desfăşurării procesului
electoral, până cel mai târziu cu 10 zile înainte de data alegerilor.
(2) Regia Autonomă „Monitorul Oficial" asigură
editarea şi tipărirea de broşuri cuprinzând variante actualizate ale
reglementărilor legale privind alegerile prezidenţiale, traducerea acestora în
engleză, franceză şi maghiară, precum şi editarea şi tipărirea altor materiale
de informare realizate de Autoritatea Electorală Permanentă.
(3) Regia Autonomă „Monetăria Statului"
asigură confecţionarea ştampilelor cu menţiunea „VOTAT".
Art. 14. - (1) Prefecţii sprijină, potrivit legii,
instanţele judecătoreşti, respectiv Curtea Constituţională, în topirea
buletinelor de vot întrebuinţate sau neîntrebuinţate, a celor nule, a
proceselor-verbale şi a ştampilelor necesare votării, a celorlalte materiale
utilizate în procesul electoral, precum şi a listelor de susţinători.
(2) Prefecţii pot pune la dispoziţia instanţelor
judecătoreşti, respectiv a Curţii Constituţionale, în limita posibilităţilor,
spaţii pentru depozitarea materialelor prevăzute la alin. (1) până la topirea
acestora.
(3) Secretariatul General al Guvernului pune la
dispoziţia Autorităţii Electorale Permanente un spaţiu pentru depozitarea
copiilor de pe listele electorale permanente şi a tabelelor utilizate la
secţiile de votare, precum şi a celorlalte materiale rezultate din procesul
electoral care se păstrează în arhiva acesteia.
(4) Autoritatea Electorală Permanentă asigură arhivarea
electronică a documentelor primite de la Biroul Electoral Central de către un
furnizor de servicii de arhivare electronică, conform Legii nr. 135/2007, apoi
predă spre topire materialele şi documentele primite de la Biroul Electoral
Central operatorilor economici specializaţi.
Art. 15. - (1) Comisiile tehnice judeţene şi a
municipiului Bucureşti vor informa săptămânal Comisia tehnică centrală în
legătură cu stadiul pregătirii şi organizării alegerilor pentru Preşedintele
României din anul 2009.
(2) Comisia tehnică centrală va informa săptămânal
Guvernul în legătură cu stadiul îndeplinirii acţiunilor privind pregătirea şi
organizarea alegerilor pentru Preşedintele României din anul 2009.
Art. 16. - La solicitarea Autorităţii Electorale
Permanente, autorităţile publice implicate în organizarea şi desfăşurarea
alegerilor pentru Preşedintele României comunică acesteia modalitatea de
realizare a atribuţiilor în domeniul electoral, precum şi abaterile şi
neajunsurile, inclusiv de ordin legislativ, constatate în organizarea şi
desfăşurarea scrutinului.
Art. 17. -Anexele nr. 1 şi 2 fac parte integrantă din prezenta
hotărâre.
PRIM-MINISTRU
EMIL BOC
Contrasemnează:
Viceprim-ministru, ministrul administraţiei şi
internelor,
Dan Nica
Preşedintele Autorităţii Electorale Permanente,
Octavian Opriş
Secretarul general al Guvernului,
Daniela Nicoleta Andreescu
p. Ministrul afacerilor externe,
Bogdan Mazuru,
secretar de stat
Ministrul finanţelor publice,
Gheorghe Pogea
Ministrul muncii, familiei şi protecţiei sociale,
Marian Sârbu
Ministrul educaţiei, cercetării şi inovării,
Ecaterina Andronescu
Ministrul culturii, cultelor şi patrimoniului naţional,
Theodor Paleologu
Ministrul sănătăţii,
Ion Bazac
Ministrul justiţiei şi libertăţilor cetăţeneşti,
Cătălin Marian Predoiu
ANEXA Nr. 1
COMPONENŢA
Comisiei tehnice centrale
Preşedinte:
Viceprim-ministru, ministrul administraţiei şi
internelor
Membri:
- secretarul de stat pentru relaţia cu instituţiile
prefectului din Ministerul Administraţiei şi Internelor;
- secretarul de stat şef al Departamentului ordine şi
siguranţă publică din Ministerul Administraţiei şi Internelor;
- secretarul de stat pentru comunităţile locale din
Ministerul Administraţiei si Internelor.
a) Reprezentanţi, la nivel de secretar de stat sau
secretar general, ai:
- Ministerului Finanţelor Publice;
- Secretariatul General al Guvernului;
- Ministerului Muncii, Familiei şi Protecţiei Sociale;
- Ministerului Afacerilor Externe;
- Ministerului Apărării Naţionale;
- Ministerului Justiţiei şi Libertăţilor Cetăţeneşti;
- Ministerului Educaţiei, Cercetării si Inovării;
- Ministerului Culturii, Cultelor şi Patrimoniului
Naţional;
- Ministerului Sănătăţii;
- Ministerului Transporturilor şi Infrastructurii;
- Autorităţii Electorale Permanente;
- Institutului Naţional de Statistică;
- Administraţiei Naţionale a Rezervelor de Stat.
b) Reprezentanţi ai:
- Serviciului de Telecomunicaţii Speciale;
- Agenţiei Naţionale de Presă AGERPRES;
- Societăţii Comerciale „Electrica" - S.A.;
- Societăţii Române de Televiziune;
- Societăţii Române de Radiodifuziune.
NOTE:
Lucrările de secretariat tehnic ale Comisiei tehnice
centrale sunt asigurate de Ministerul Administraţiei şi Internelor.
Componenţa nominală a Comisiei tehnice centrale se
stabileşte prin ordin al viceprim-ministrului, ministrul administraţiei şi
internelor, pe baza propunerilor formulate de conducătorii ministerelor şi ai
celorlalte instituţii/societăţi menţionate.
ANEXA Nr. 2
COMPONENŢA
comisiei tehnice judeţene sau a municipiului
Bucureşti
- prefectul judeţului, respectiv al municipiului
Bucureşti
- un subprefect
- secretarul judeţului, respectiv secretarul general al
municipiului Bucureşti
- directorul direcţiei regionale/judeţene de statistică
- directorul coordonator al direcţiei generale a
finanţelor publice a judeţului, respectiv a municipiului Bucureşti
- inspectorul-şef al inspectoratului judeţean de
poliţie, respectiv directorul general al Direcţiei Generale de Poliţie a
Municipiului Bucureşti
- şeful biroului judeţean sau al serviciului
municipiului Bucureşti de administrare a bazelor de date privind evidenţa
persoanelor
- şeful serviciului public comunitar judeţean de
evidenţa persoanelor
- inspectorul-şef al inspectoratului de jandarmi
judeţean, respectiv directorul general al Direcţiei Generale de Jandarmi a
Municipiului Bucureşti
- inspectorul general al inspectoratului şcolar
judeţean, respectiv al municipiului Bucureşti
- directorul autorităţii de sănătate publică a
judeţului, respectiv al Direcţiei de Sănătate Publică a Municipiului Bucureşti
- reprezentantul teritorial al Autorităţii Electorale Permanente
- reprezentantul teritorial al Societăţii Comerciale
„Electrica" - S.A.
- corespondentul teritorial al Agenţiei Naţionale de
Presă AGERPRES
NOTE:
Lucrările de secretariat tehnic ale comisiei tehnice
judeţene sunt asigurate de personalul din cadrul instituţiei prefectului.
Componenţa nominală a comisiei tehnice judeţene sau a
municipiului Bucureşti se stabileşte de prefect, prin ordin.