HOTARARE Nr. 39 din 6 noiembrie 2000
privind contestarea inregistrarii candidaturii domnului Ion Iliescu pentru
functia de Presedinte al Romaniei
ACT EMIS DE: CURTEA CONSTITUTIONALA
ACT PUBLICAT IN: MONITORUL OFICIAL NR. 605 din 24 noiembrie 2000
Lucian Mihai - presedinte
Costica Bulai - judecator
Constantin Doldur - judecator
Kozsokar Gabor - judecator
Ioan Muraru - judecator
Nicolae Popa - judecator
Lucian Stangu - judecator
Florin Bucur Vasilescu - judecator
Romul Petru Vonica - judecator
Mariana Trofimescu - procuror
Mihai Paul Cotta - magistrat-asistent
La data de 3 noiembrie 2000 Biroul Electoral Central a inaintat Curtii
Constitutionale, in vederea solutionarii, contestatia inregistrata la nr. 349
din 3 noiembrie 2000, formulata de domnul Toma-Daniel Stoica din Bucuresti.
Contestatia priveste inregistrarea candidaturii domnului Ion Iliescu pentru
functia de Presedinte al Romaniei la alegerile din 26 noiembrie 2000 si
formeaza obiectul Dosarului Curtii Constitutionale nr. 377D/2000.
Potrivit dispozitiilor art. 20 alin. 4 teza intai din Regulamentul de
organizare si functionare a Curtii Constitutionale, astfel cum a fost modificat
prin Hotararea Plenului Curtii Constitutionale nr. 19 din 17 octombrie 2000,
publicata in Monitorul Oficial al Romaniei, Partea I, nr. 509 din 17 octombrie
2000, contestatiile se solutioneaza fara citarea partilor, cu participarea
numai a judecatorilor Curtii, pe baza sesizarii si a celorlalte documente
aflate la dosar.
In motivarea contestatiei formulate de domnul Toma-Daniel Stoica se sustin
urmatoarele:
1. Domnul Ion Iliescu a fost ales Presedinte al Romaniei in urma alegerilor
din mai 1990 si, respectiv, din 1992. Potrivit art. 10 din Legea nr. 69/1992
pentru alegerea Presedintelui Romaniei, nu mai poate candida la functia
respectiva. Aplicarea prevederilor art. 10 nu constituie o aplicare retroactiva
a Legii nr. 69/1992, ci exprima o conditie in concordanta cu dispozitiile
constitutionale.
2. Candidatura domnului Ion Iliescu nu este sustinuta de semnaturile a
300.000 de cetateni, asa cum prevede Ordonanta de urgenta a Guvernului nr. 129/2000,
deoarece listele contin semnaturi false, precum si semnaturi ale unor persoane
care nu au drept de vot.
3. Domnul Ion Iliescu a indeplinit doua mandate constitutionale de
Presedinte al Romaniei si, potrivit Constitutiei, nu mai are dreptul la un nou
mandat. Al doilea mandat a durat din anul 1992 si pana in anul 1996, iar
primul, din 8 decembrie 1991, data intrarii in vigoare a Constitutiei, pana in
anul 1992. Pentru a demonstra aceasta sustinere autorul contestatiei porneste
de la presupunerea, falsa in opinia sa, ca institutia Presedintelui Romaniei a
capatat legitimitate constitutionala abia in urma alegerilor din septembrie
1992. Aceasta inseamna ca la data intrarii in vigoare a Constitutiei functia de
Presedinte al Romaniei era vacanta. Solutia care s-ar fi impus in aceasta
situatie ar fi fost cea a Presedintelui interimar al Romaniei, urmand ca
Presedintele Senatului "tranzitoriu" sa devina Presedintele interimar
al Romaniei. Dar art. 151 alin. (1) din Constitutie obliga institutia
Presedintelui Romaniei, creata anterior datei de 8 decembrie 1991, sa ramana in
functie. Aceasta institutie dobandeste insa legitimitate constitutionala abia
in urma alegerilor din septembrie 1992 si, in acest caz, "ea nu poate
uzurpa locul unei institutii cu o astfel de legitimitate, anume Presedintele
interimar al Romaniei". Cum art. 151 alin. (1) din Constitutie obliga
institutia Presedintelui Romaniei, anterioara datei de 8 decembrie 1991, sa fie
mentinuta, acest lucru nu este posibil decat daca ii este recunoscuta
legitimitatea constitutionala. Astfel se ajunge la concluzia ca presupunerea
initiala este falsa si, deci, institutia Presedintelui Romaniei, creata
anterior datei de 8 decembrie 1991 si a carei functie a fost prorogata prin
efectul art. 151 alin. (1) din Constitutie, a dobandit legitimitate
constitutionala prin intrarea in vigoare a Constitutiei.
Reprezentantul Ministerului Public, punand concluzii in temeiul art. 85
alin. (1) din Legea nr. 68/1992 pentru alegerea Camerei Deputatilor si a
Senatului, coroborat cu art. 28 alin. (1) din Legea nr. 69/1992 pentru alegerea
Presedintelui Romaniei, apreciaza ca fiind neintemeiata contestatia privind
inregistrarea candidaturii domnului Ion Iliescu pentru functia de Presedinte al
Romaniei, aratand, in esenta, ca notiunea de mandat al Presedintelui Romaniei
este utilizata pentru prima data in Legea nr. 69/1992, adoptata in temeiul
Constitutiei din anul 1991. Rezulta ca singurul mandat de Presedinte al
Romaniei, in inteles constitutional, este cel indeplinit ca urmare a alegerilor
din septembrie 1992. In consecinta, se solicita respingerea contestatiei.
CURTEA,
analizand contestatia in raport cu prevederile Constitutiei si ale Legii nr.
69/1992 pentru alegerea Presedintelui Romaniei, cu modificarile ulterioare,
vazand concluziile reprezentantului Ministerului Public, precum si documentele
aflate la dosar, retine urmatoarele:
Potrivit dispozitiilor art. 144 lit. d) din Constitutie, ale art. 26 din
Legea nr. 47/1992, republicata, ale art. 2 alin. (2) si ale art. 11 alin. (2)
si (3) din Legea nr. 69/1992, Curtea Constitutionala a fost legal sesizata si
este competenta sa solutioneze contestatia privind inregistrarea candidaturii
pentru functia de Presedinte al Romaniei.
Contestatorul sustine ca domnul Ion Iliescu nu mai poate candida la
alegerile din 26 noiembrie 2000, deoarece a indeplinit doua mandate
constitutionale si, potrivit Constitutiei, precum si prevederilor art. 10 din
Legea nr. 69/1992 pentru alegerea Presedintelui Romaniei, nu mai are dreptul la
un nou mandat. De asemenea, candidatura domnului Ion Iliescu nu este sustinuta
de semnaturile a 300.000 de cetateni.
1. Examinand aceste sustineri, Curtea retine ca, in legatura cu primul
motiv al contestatiei, si anume depunerea candidaturii domnului Ion Iliescu
pentru un nou mandat de Presedinte al Romaniei, cu doua opinii separate, ea s-a
pronuntat prin Hotararea nr. 3 din 24 octombrie 2000, publicata in Monitorul
Oficial al Romaniei, Partea I, nr. 552 din 8 noiembrie 2000, in sensul ca
domnul Ion Iliescu a indeplinit pana in prezent un singur mandat de Presedinte
al Romaniei, si anume in perioada 1992 - 1996, corespunzator prevederilor art.
81 alin. (4) si ale art. 83 alin. (1) din Constitutie.
Cele statuate de Curtea Constitutionala prin Hotararea nr. 3 din 24
octombrie 2000 isi mentin valabilitatea si in cauza de fata, intrucat nu au
intervenit elemente noi care sa justifice modificarea jurisprudentei.
2. In motivarea contestatiei se invoca, de asemenea, nevalabilitatea
semnaturilor sustinatorilor candidaturii domnului Ion Iliescu, semnaturi care
nu ar indeplini conditiile prevazute de Ordonanta de urgenta a Guvernului nr.
129/2000.
Conform dispozitiilor art. 3 alin. (2) din Legea nr. 69/1992 pentru
alegerea Presedintelui Romaniei (astfel cum acestea au fost modificate prin
Ordonanta de urgenta a Guvernului nr. 129/2000, publicata in Monitorul Oficial
al Romaniei, Partea I, nr. 311 din 5 iulie 2000), "Candidaturile propuse
de partide, formatiuni politice sau aliante politice, precum si candidaturile
independente pot fi depuse numai daca sunt sustinute de cel putin 300.000
alegatori. Un alegator poate sustine un singur candidat". De asemenea,
potrivit prevederilor art. 9 alin. (1) si alin. (2) lit. c) din aceeasi lege
(modificate prin Ordonanta de urgenta a Guvernului nr. 129/2000), "(1)
Propunerile de candidati pentru alegerea Presedintelui Romaniei se depun la
Biroul Electoral Central, cel mai tarziu cu 30 de zile inainte de data
alegerilor.
(2) Propunerile se fac in scris si vor fi primite numai daca: [...]
c) sunt insotite de declaratia de acceptare a candidatului, scrisa, semnata
si datata de candidat, precum si de lista sau listele sustinatorilor, al caror
numar nu poate fi mai mic de 300.000 alegatori".
Examinand contestatia, Curtea Constitutionala constata ca aceasta este
neintemeiata, deoarece din documentatia aflata la dosarul cauzei rezulta ca, o
data cu depunerea candidaturii domnului Ion Iliescu pentru functia de
Presedinte al Romaniei, s-au atasat si listele cuprinzand semnaturile a
1.170.381 de sustinatori, Biroul Electoral Central certificand indeplinirea
conditiilor prevazute la art. 9 din Legea nr. 69/1992 pentru alegerea
Presedintelui Romaniei. Astfel fiind, nu exista vreun motiv care sa infirme
rezultatul verificarilor efectuate de Biroul Electoral Central privind
autenticitatea semnaturilor. De altfel, raspunderea juridica pentru
nerespectarea legii in legatura cu intocmirea listelor de sustinatori revine
celor care au intocmit aceste liste, conform art. 9 alin. (3) din Legea nr.
69/1992, cu modificarile ulterioare, text al carui continut este urmatorul:
"Lista sustinatorilor este un act public, sub sanctiunea prevazuta de art.
292 din Codul penal. Lista sau listele sustinatorilor trebuie sa cuprinda data alegerilor,
prenumele si numele candidatului, precum si prenumele si numele, data nasterii,
adresa, denumirea, seria si numarul actului de identitate si semnaturile
alegatorilor care sustin candidatura. In lista se vor mentiona, de asemenea,
numele si prenumele persoanei care a intocmit-o. Persoana care a intocmit lista
este obligata sa depuna o declaratie pe propria raspundere prin care sa ateste
veridicitatea semnaturilor sustinatorilor."
In consecinta, contestatia care face obiectul cauzei de fata urmeaza sa fie
respinsa.
Pentru considerentele aratate, in temeiul art. 144 lit. d) din Constitutie,
al art. 13 alin. (1) lit. B.a), al art. 26 si 27 din Legea nr. 47/1992,
republicata, precum si al art. 2 alin. (2) si al art. 11 alin. (2) si (3) din
Legea nr. 69/1992, cu majoritate de voturi in privinta motivelor intemeiate pe
dispozitiile art. 81 alin. (4) si ale art. 83 alin. (1) din Constitutie si cu
unanimitate de voturi sub celelalte aspecte,
CURTEA
In numele legii
HOTARASTE:
Respinge contestatia privind inregistrarea candidaturii domnului Ion
Iliescu pentru functia de Presedinte al Romaniei, contestatie formulata de
domnul Toma-Daniel Stoica.
Hotararea este definitiva si se publica in Monitorul Oficial al Romaniei,
Partea I.
PRESEDINTELE CURTII CONSTITUTIONALE,
LUCIAN MIHAI
Magistrat asistent,
Mihai Paul Cotta