HOTARARE Nr. 5 din 26 octombrie 2000
privind contestarea inregistrarii candidaturii domnului Ion Iliescu pentru
functia de Presedinte al Romaniei
ACT EMIS DE: CURTEA CONSTITUTIONALA
ACT PUBLICAT IN: MONITORUL OFICIAL NR. 574 din 17 noiembrie 2000
![SmartCity3](https://citymanager.online/wp-content/uploads/2018/09/b2-700x300.jpg)
Lucian Mihai - presedinte
Costica Bulai - judecator
Constantin Doldur - judecator
Kozsokar Gabor - judecator
Ioan Muraru - judecator
Nicolae Popa - judecator
Lucian Stangu - judecator
Florin Bucur Vasilescu - judecator
Romul Petru Vonica - judecator
Mariana Trofimescu - procuror
Gabriela Dragomirescu - magistrat-asistent
La data de 24 octombrie 2000 Biroul Electoral Central a inaintat Curtii
Constitutionale, in vederea solutionarii, contestatia inregistrata la nr. 92
din 24 octombrie 2000, formulata de domnul Ioan Ivanov, precum si contestatia
inregistrata la nr. 85 din 24 octombrie 2000, formulata de domnul Enache Pope.
Contestatiile privesc inregistrarea candidaturii domnului Ion Iliescu
pentru functia de Presedinte al Romaniei la alegerile din 26 noiembrie 2000 si
formeaza obiectul dosarelor Curtii Constitutionale nr. 328 D/2000 si,
respectiv, nr. 329 D/2000.
Potrivit dispozitiilor art. 20 alin. 4 teza intai din Regulamentul de
organizare si functionare a Curtii Constitutionale, astfel cum a fost modificat
prin Hotararea Plenului Curtii Constitutionale nr. 19 din 17 octombrie 2000,
publicata in Monitorul Oficial al Romaniei, Partea I, nr. 509 din 17 octombrie
2000, contestatiile se solutioneaza fara citarea partilor, cu participarea
numai a judecatorilor Curtii, pe baza sesizarii si a celorlalte documente
aflate la dosar.
In cuprinsul contestatiei formulate de domnul Ioan Ivanov, contestatie care
formeaza obiectul Dosarului nr. 328 D/2000, se sustine ca fata de prevederile
art. 81 alin. (4) din Constitutie, potrivit carora "Nici o persoana nu
poate indeplini functia de Presedinte al Romaniei decat pentru cel mult doua
mandate. Acestea pot fi si succesive", candidatura domnului Ion Iliescu
pentru functia de Presedinte al Romaniei la alegerile din 26 noiembrie 2000
este neconstitutionala. Aceasta deoarece domnul Ion Iliescu a indeplinit doua mandate,
si anume: primul mandat s-a consumat in perioada 1990 - 1992, iar cel de-al
doilea, in perioada 1992 - 1996, ambele fiind "perfect
constitutionale". Se arata ca in anul 1996 domnul Ion Iliescu, desi ocupa
functia de Presedinte al Romaniei si nu era membru al nici unui partid politic,
a participat la alegeri pe lista Partidului Democratiei Sociale din Romania,
astfel ca si mandatul de senator al domnului Ion Iliescu este neconstitutional.
In continuare se mai arata ca Romania oferea conditii atractive pentru
investitorii straini, care insa "au fost indepartati de guvernarea
domnului Ion Iliescu, cu sintagma <<Nu ne vindem tara>> sau
<<Nu avem nevoie de americani, noi vom construi o democratie
originala>>". In sfarsit, se mai afirma ca "domnul Ion Iliescu
este singurul vinovat pentru starea in care a ajuns Romania".
Prin contestatia formulata de domnul Enache Pope, care formeaza obiectul
Dosarului nr. 329 D/2000, se solicita respingerea candidaturii domnului Ion
Iliescu la functia de Presedinte al Romaniei la alegerile din anul 2000,
deoarece domnul "Ion Iliescu a efectuat trei mandate prezidentiale: primul
mandat, chiar daca de durata mai mica, a fost ianuarie - mai 1990 si a fost
anteconstitutional, iar ultimele doua au fost constitutionale, in buna
regula", ajungandu-se la concluzia ca "el il solicita acum pe al
patrulea, cu titlu general si pe al treilea cu titlu constitutional". In
sustinerea acestor argumente sunt invocate prevederile art. 81 alin. (4) din
Constitutia Romaniei, care limiteaza la doua numarul mandatelor la functia de
Presedinte al Romaniei. In continuare sunt formulate consideratii de ordin
politic si personal, pentru care autorul contestatiei apreciaza ca domnul Ion
Iliescu nu poate candida la functia de Presedinte al Romaniei, si anume:
practica internationala, din care este mentionata hotararea Curtii
Constitutionale a Federatiei Ruse, care in 1998 a respins cererea lui Boris
Eltin pentru un nou mandat de Presedinte al Rusiei; trecutul politic al
domnului Ion Iliescu, care il face incompatibil cu functia suprema in stat,
exemplificandu-se prin rolul principal al acestuia in persecutiile si epurarile
din anii 1956 - 1959 in randurile studentilor si cadrelor universitare,
"distrugand si generatiile de studenti cu mineriadele anilor '90".
Deoarece ambele contestatii au acelasi obiect, si anume inregistrarea
candidaturii domnului Ion Iliescu la functia de Presedinte al Romaniei, iar
intre motivele invocate exista o stransa legatura, Curtea ridica, din oficiu,
problema conexarii cauzelor. Reprezentantul Ministerului Public considera ca
sunt indeplinite conditiile legale pentru conexare. Curtea Constitutionala, in
temeiul prevederilor art. 164 din Codul de procedura civila si al celor ale
art. 16 din Legea nr. 47/1992, republicata, dispune conexarea Dosarului nr. 329
D/2000 la Dosarul nr. 328 D/2000.
Reprezentantul Ministerului Public, punand concluzii in temeiul art. 85
alin. (1) din Legea nr. 68/1992 pentru alegerea Camerei Deputatilor si a
Senatului, coroborat cu art. 28 alin. (1) din Legea nr. 69/1992 pentru alegerea
Presedintelui Romaniei, apreciaza ca fiind neintemeiate contestatiile privind
inregistrarea candidaturii domnului Ion Iliescu pentru functia de Presedinte al
Romaniei, aratand, in esenta, urmatoarele: Decretul-lege nr. 92/1990 este un
act normativ cu caracter provizoriu si tranzitoriu, care nu se refera la
notiunea de mandat presedintial, ci la unele prerogative ale functiei de
Presedinte al Romaniei. Notiunea de mandat al Presedintelui Romaniei este
utilizata pentru prima data in Legea nr. 69/1992, adoptata in temeiul
Constitutiei din anul 1991. Rezulta ca singurul mandat de Presedinte al
Romaniei, in inteles constitutional, este cel indeplinit ca urmare a alegerilor
din septembrie 1992. In consecinta, se solicita respingerea contestatiilor.
CURTEA,
analizand contestatiile in raport cu prevederile Constitutiei si ale Legii nr.
69/1992 pentru alegerea Presedintelui Romaniei, cu modificarile ulterioare,
vazand concluziile reprezentantului Ministerului Public, precum si documentele
aflate la dosar, retine urmatoarele:
Potrivit dispozitiilor art. 144 lit. d) din Constitutie, ale art. 26 din
Legea nr. 47/1992, republicata, ale art. 2 alin. (2) si ale art. 11 alin. (3)
din Legea nr. 69/1992, Curtea Constitutionala a fost legal sesizata si este
competenta sa solutioneze contestatiile privind inregistrarea candidaturii
domnului Ion Iliescu pentru functia de Presedinte al Romaniei.
I. In opinia contestatorilor candidatul Ion Iliescu a indeplinit doua
mandate de Presedinte al Romaniei, iar participarea sa la alegerile din 26
noiembrie 2000 incalca art. 81 alin. (4) din Constitutie, care prevede ca
"Nici o persoana nu poate indeplini functia de Presedinte al Romaniei
decat pentru cel mult doua mandate. Acestea pot fi si succesive".
Examinand aceste sustineri, Curtea retine ca, in legatura cu depunerea
candidaturii domnului Ion Iliescu pentru un al treilea mandat de Presedinte al
Romaniei, cu doua opinii separate, s-a pronuntat prin Hotararea nr. 3 din 24
octombrie 2000, publicata in Monitorul Oficial al Romaniei, Partea I, nr. 552
din 8 noiembrie 2000, in sensul ca domnul Ion Iliescu a indeplinit pana in
prezent un singur mandat de Presedinte al Romaniei, si anume in perioada 1992 -
1996, corespunzator prevederilor art. 81 alin. (4) si ale art. 83 alin. (1) din
Constitutie.
Cele statuate de Curtea Constitutionala prin Hotararea nr. 3 din 24
octombrie 2000 isi mentin valabilitatea si in cauza de fata, intrucat nu au
intervenit elemente noi care sa justifice modificarea jurisprudentei.
II. In contestatia ce formeaza obiectul Dosarului nr. 328 D/2000 se mai
sustine, de asemenea, ca domnul Ion Iliescu, desi ocupa functia de Presedinte
al Romaniei si nu era membru al nici unui partid politic, a participat la alegeri
pe lista Partidului Democratiei Sociale din Romania, asa incat, in opinia
contestatorului, si mandatul de senator al acestuia este neconstitutional.
Examinand aceste sustineri, Curtea constata ca, potrivit dispozitiilor art.
144 lit. d) din Constitutie, Curtea Constitutionala "vegheaza la
respectarea procedurii pentru alegerea Presedintelui Romaniei si confirma
rezultatele sufragiului;". Aceste dispozitii constitutionale se regasesc
si in art. 2 alin. (2) din Legea nr. 69/1992 pentru alegerea Presedintelui
Romaniei, text conform caruia "Curtea Constitutionala, potrivit art. 144
lit. d) din Constitutie, vegheaza la respectarea, in intreaga tara, a
prevederilor prezentei legi si confirma rezultatele sufragiului".
Totodata, in conformitate cu prevederile art. 12 alin. (1) din Legea nr.
47/1992 privind organizarea si functionarea Curtii Constitutionale,
republicata, "Curtea Constitutionala poate fi sesizata pentru cazurile
expres si limitativ prevazute de art. 144 din Constitutie si in conditiile stabilite
potrivit prezentei legi". Fata de aceste prevederi constitutionale si
legale rezulta ca, potrivit competentei sale, Curtea Constitutionala nu se
poate investi cu privire la constitutionalitatea mandatului de senator al
domnului Ion Iliescu, contestatia urmand sa fie respinsa si sub acest aspect.
III. In motivarea contestatiilor contestatorii formuleaza si o serie de
consideratii personale si de ordin politic, potrivit carora, in esenta, domnul
Ion Iliescu este singurul vinovat de dezastrul economic in care a ajuns tara.
Ca urmare a examinarii acestor motive, Curtea Constitutionala retine ca
atat conditiile de eligibilitate, cat si impedimentele constitutionale pentru a
fi ales in functia de Presedinte al Romaniei sunt prevazute expres si limitativ
la art. 35, art. 34 alin. (2), art. 16 alin. (3), art. 37 alin. (3) si la art.
81 alin. (4) din Constitutie, texte al caror continut este urmatorul:
Art. 35
"(1) Au dreptul de a fi alesi cetatenii cu drept de vot care
indeplinesc conditiile prevazute in articolul 16 alineatul (3), daca nu le este
interzisa asocierea in partide politice, potrivit articolului 37 alineatul (3).
(2) Candidatii trebuie sa fi implinit, pana in ziua alegerilor inclusiv,
varsta de cel putin 23 de ani, pentru a fi alesi in Camera Deputatilor sau in
organele locale, si varsta de cel putin 35 de ani, pentru a fi alesi in Senat
sau in functia de Presedinte al Romaniei.";
Art. 34 alin. (2)
"Nu au drept de vot debilii sau alienatii mintal, pusi sub
interdictie, si nici persoanele condamnate, prin hotarare judecatoreasca
definitiva, la pierderea drepturilor electorale.";
Art. 16 alin. (3)
"Functiile si demnitatile publice, civile sau militare, pot fi ocupate
de persoanele care au numai cetatenia romana si domiciliul in tara.";
Art. 37 alin. (3)
"Nu pot face parte din partide politice judecatorii Curtii
Constitutionale, avocatii poporului, magistratii, membrii activi ai armatei,
politistii si alte categorii de functionari publici stabilite prin lege
organica.";
Art. 81 alin. (4)
"Nici o persoana nu poate indeplini functia de Presedinte al Romaniei
decat pentru cel mult doua mandate. Acestea pot fi si succesive."
In speta, examinand sustinerile contestatorului, Curtea constata ca acestea
nu se regasesc in continutul prevederilor constitutionale anterior mentionate.
Asemenea motive reprezinta opinii personale ale contestatorului, care,
eventual, pot fi avute in vedere cu ocazia exprimarii votului.
In consecinta, contestatiile ce fac obiectul cauzei de fata urmeaza sa fie
respinse.
Pentru considerentele aratate, in temeiul art. 144 lit. d) din Constitutie,
al art. 13 alin. (1) lit. B.a), al art. 26 si al art. 27 din Legea nr. 47/1992,
republicata, precum si al art. 2 alin. (2) si al art. 11 alin. (2) si (3) din
Legea nr. 69/1992, cu majoritate de voturi in privinta motivelor intemeiate pe
dispozitiile art. 81 alin. (4) si ale art. 83 alin. (1) din Constitutie si cu
unanimitate de voturi sub celelalte aspecte,
CURTEA
In numele legii
HOTARASTE:
Respinge contestatiile privind inregistrarea candidaturii domnului Ion
Iliescu pentru functia de Presedinte al Romaniei, contestatii formulate de
domnii Ioan Ivanov si Enache Pope.
Hotararea este definitiva si se publica in Monitorul Oficial al Romaniei,
Partea I.
PRESEDINTELE CURTII CONSTITUTIONALE,
LUCIAN MIHAI
Magistrat asistent,
Gabriela Dragomirescu