HOTARARE din 27 iunie 2000
in cauza Constantinescu impotriva Romaniei
ACT EMIS DE: CURTEA EUROPEANA A DREPTURILOR OMULUI - Sectia I
ACT PUBLICAT IN: MONITORUL OFICIAL NR. 279 din 30 mai 2001
HOTARAREA CURTII EUROPENE A DREPTURILOR OMULUI
in cauza Constantinescu impotriva Romaniei
(Plangerea nr. 28.871/1995)
In cauza Constantinescu impotriva Romaniei,
Curtea Europeana a Drepturilor Omului (sectia I), constituita in Camera
formata din urmatorii judecatori:
doamna W. Thomassen, presedinte,
domnul L. Ferrari Bravo,
domnul Gaukur Jorundsson,
domnul R. Turmen,
domnul J. Casadevall,
domnul B. Zupancic, judecatori,
domnul S. Beligradeanu, judecator ad-hoc,
si domnul M. O'Boyle, grefier al sectiei,
dupa ce a deliberat in Camera de Consiliu, in zilele de 21 martie si 6
iunie 2000,
a pronuntat urmatoarea hotarare, adoptata azi, 27 iunie 2000:
PROCEDURA
1. La 27 iulie 1999 si la 11 septembrie 1999 cetateanul roman Mihail
Constantinescu (reclamantul) si Comisia Europeana a Drepturilor Omului
(Comisia) au sesizat Curtea, in termenul de trei luni prevazut de fostele
articole 32 alin. 1 si 47 din conventie.
2. La originea cauzei se afla plangerea (nr. 28.871/1995) formulata
impotriva Romaniei la 4 aprilie 1995 de catre domnul Constantinescu, Comisia
fiind sesizata in temeiul fostului articol 25 din Conventia pentru apararea
drepturilor omului si a libertatilor fundamentale (conventia). Reclamantul a
invocat incalcarea dreptului la libertatea de exprimare, garantat de art. 10
din conventie, incalcare datorata condamnarii pentru savarsirea infractiunii de
calomnie. A mai invocat lipsa unui proces echitabil si deci o incalcare a art.
6 alin. 1 din conventie, precum si incalcarea dreptului la libertatea de
asociere, garantat de art. 11 din conventie.
La 23 octombrie 1997 Comisia a declarat cererea admisibila numai cu privire
la incalcarea dreptului la libertatea de exprimare si la lipsa unui proces
echitabil. In raportul din 19 aprilie 1999 (fostul articol 31 din conventie)
Comisia a constatat in unanimitate ca a existat o incalcare a art. 6 alin. 1 si
ca nu a existat o incalcare a art. 10 (21 de voturi impotriva a 7 voturi).
3. Reclamantul, care a beneficiat de ajutor judiciar, este reprezentat in
fata Curtii de catre domnul Dinu, avocat in Baroul Bucuresti (Romania).
Guvernul roman (Guvernul) este reprezentat de agentul sau care functioneaza
in cadrul Ministerului Justitiei, doamna Rizoiu.
4. In urma intrarii in vigoare a Protocolului nr. 11 la data de 1 noiembrie
1998 si conform art. 5 alin. 4 din protocol, coroborat cu art. 100 alin. 1 si
art. 24 alin. 6 din regulamentul Curtii (regulamentul), Marea Camera a hotarat
la 7 iulie 1999 trimiterea cauzei spre examinare uneia dintre camerele
constituite in cadrul sectiilor Curtii.
5. Conform art. 52 alin. 1 din regulament, presedintele Curtii, domnul L.
Wildhaber, a repartizat ulterior cauza sectiei I. Camera, constituita in cadrul
sectiei mentionate mai sus, ii includea cu drepturi depline pe domnul C.
Birsan, judecator ales pentru Romania [art. 27 alin. 2 din conventie si art. 26
alin. 1 lit. a) din regulament], si pe domnul J. Casadevall, care a preluat
presedintia sectiei in cadrul deliberarilor din data de 21 martie 2000, si
implicit presedintia Camerei [art. 12 si art. 26 alin. 1 lit. a) din
regulament]. Ceilalti membri desemnati au fost domnul L. Ferrari Bravo, domnul
G. Jorundsson, domnul R. Turmen, doamna W. Thomassen si domnul R. Maruste [art.
26 alin. 1 lit. b) din regulament].
Ulterior, domnul Birsan a formulat cerere de abtinere, deoarece participase
la examinarea cauzei in cadrul Comisiei (art. 28 din regulament). In
consecinta, Guvernul l-a desemnat in calitate de judecator ad-hoc pe domnul
Serban Beligradeanu (art. 27 alin. 2 din conventie si art. 29 alin. 1 din
regulament). La data de 6 iunie 2000 doamna W. Thomassen a preluat presedintia
sectiei si implicit a Camerei [art. 12 si art. 26 alin. 1 lit. a) din
regulament]. Domnul Maruste, din motive personale, a fost inlocuit de domnul M.
Zupancic [art. 24 alin. 5 lit. b) si art. 28 din regulament].
6. Reclamantul si Guvernul au depus cate un memoriu la data de 6 si,
respectiv, la data de 9 noiembrie 1999.
7. Asa cum a decis Camera, la data de 21 martie 2000 a avut loc audierea in
sedinta publica la Palatul Drepturilor Omului de la Strasbourg.
Au fost prezenti la audiere:
- din partea Guvernului:
- doamna R. Rizoiu,
agent,
- doamna C. Tarcea, Ministerul Justitiei,
- domnul T. Corlatean, Ministerul Afacerilor Externe,
consilieri;
- din partea reclamantului:
- domnul C. Dinu, avocat in Baroul Bucuresti,
avocat.
Domnul Dinu si doamnele Rizoiu si Tarcea au prezentat concluzii orale in
fata Curtii.
IN FAPT
I. Circumstantele cauzei
8. La data de 8 iunie 1992 adunarea generala a Sindicatului Invatamantului
Preuniversitar din Sectorul 2 Bucuresti (in continuare, sindicatul) a procedat
la alegerea noii conduceri. Reclamantul a fost ales presedinte.
9. La data de 29 iunie 1992 sindicatul a introdus o plangere impotriva
cadrelor didactice A.P. si R.V., foste casiere, si M.M., fosta lidera a
sindicatului, invinuindu-le pentru savarsirea infractiunilor de delapidare,
inselaciune si furt in paguba avutului obstesc. Sindicatul a aratat ca la
preluarea functiilor de catre noua conducere persoanele mentionate mai sus au
refuzat sa restituie bunurile si documentele contabile ale sindicatului,
folosindu-le pentru infiintarea unei noi organizatii sindicale.
10. Printr-o adresa din data de 2 octombrie 1992 reclamantul a solicitat,
in numele sindicatului, informatii de la Parchetul Municipiului Bucuresti cu
privire la desfasurarea anchetei, dar nu a primit nici un raspuns. Printr-o
noua scrisoare din data de 9 decembrie 1992 reclamantul si-a reinnoit demersul
pe langa parchet, plangandu-se si de ritmul lent de desfasurare a anchetei
penale. Si aceasta scrisoare a ramas fara raspuns.
11. La data de 8 februarie 1993 procurorul a dispus scoaterea de sub
urmarire penala a lui A.P., R.V. si M.M. Solutia a fost comunicata la data de
18 ianuarie 1994 doar partilor vatamate.
12. In anul 1993 reclamantul, in calitate de lider al sindicatului, a
chemat-o in judecata pe R.V. la Judecatoria Sectorului 2 Bucuresti, solicitand
obligarea acesteia, in temeiul art. 998 si 999 din Codul civil, privind
raspunderea civila delictuala, sa restituie sindicatului suma de 170.000 lei,
reprezentand cotizatii sindicale.
13. La o data neprecizata reclamantul a avut o discutie cu un ziarist,
discutie in cursul careia si-a exprimat nemultumirea cu privire la desfasurarea
greoaie a cercetarilor penale. La data de 23 martie 1993 in ziarul
"Tineretul Liber" a fost publicat urmatorul articol:
<<Sindicatul Invatamantului Preuniversitar din Sectorul 2, afiliat la
Federatia Sindicatelor Autonome ale Invatamantului Preuniversitar din Romania,
este cel mai "rau" sindicat, fiindca se bate cu toata lumea pentru
respectarea legii si pentru drepturile cadrelor didactice. Asa sustine
presedintele sau, prof. Mihail Constantinescu, de la liceul "Mihail
Sadoveanu", explicand: "Am dat in judecata Inspectoratul Scolar al
Municipiului Bucuresti pentru nerespectarea contractului colectiv de munca;
procesul este fixat pentru 29 aprilie. Pregatim darea in judecata a politiei si
a procuraturii, implicate in actiuni antisindicale, de tergiversare a
cercetarii penale in cazul unor delapidatori - V.R., P.A., M.M., profesoare in
sectorul 2, impotriva carora avem marturii scrise si recunoasterea a doua
dintre ele ca au asupra lor bani ai sindicatului pe care nu i-au predat.
Actiunile antisindicale sunt premeditate (...).>>
14. La data de 22 aprilie 1993 A.P., R.V. si M.M. au sesizat Judecatoria
Sectorului 3 Bucuresti cu o plangere penala prin care reclamantul era acuzat de
savarsirea infractiunii de calomnie.
15. Dezbaterile au avut loc la data de 25 februarie 1994. Instanta, in
complet de judecator unic, a pronuntat hotararea la data de 18 martie 1994.
16. Dupa ce a audiat reclamantul, partile vatamate, pe cei 6 martori
propusi de acuzare si 3 propusi de aparare, judecatorul a hotarat achitarea
reclamantului. S-a constatat ca la data aparitiei articolului in discutie cele
3 cadre didactice erau cercetate penal pentru savarsirea infractiunii de furt
in dauna avutului public si ca solutia de scoatere de sub urmarirea penala nu
le-a fost comunicata decat dupa aparitia articolului, adica la 18 ianuarie
1994. In plus, judecatorul a aratat ca au existat anumite sume de bani
apartinand sindicatului care nu au fost predate la timp de partile vatamate,
din diferite motive. Prin urmare, instanta a considerat ca reclamantul nu
avusese intentia de a calomnia pe cele 3 cadre didactice, ci a adus la
cunostinta publicului ca sindicatul urma sa cheme in judecata politia si
procuratura, acuzate de tergiversarea cercetarilor.
17. A.P., R.V. si M.M. au declarat recurs. Tribunalul Bucuresti a admis
recursul, a casat hotararea din 18 martie 1994 si a retinut cauza spre
rejudecare.
18. Dezbaterile au avut loc la data de 26 septembrie 1994. Din totalitatea
documentelor puse la dispozitie Curtea nu a putut sa stabileasca cu certitudine
daca instanta a permis avocatului reclamantului sa pledeze. Totusi in
concluziile scrise a aratat ca reclamantul actionase in numele sindicatului, ca
scopul urmarit era acela de a reconstitui patrimoniul sindicatului si ca noua
organizatie sindicala creata de cadrele didactice fusese declarata ilegala de
justitie. A facut referire la declaratiile martorilor audiati la fond, din care
se puteau deduce neglijenta celor 3 cadre didactice in administrarea
patrimoniului sindicatului, precum si refuzul lor de a restitui anumite sume de
bani si documente. A subliniat ca, desi articolul nu a relatat in mod fidel
declaratiile facute ziaristului, reclamantul nu dorea sa se angajeze intr-un
proces impotriva presei.
19. Reclamantul, desi a fost prezent, nu a fost audiat de instanta. Nu a
fost administrata nici o alta proba. Incheierea de sedinta nu mentiona
participarea la dezbateri a procurorului, care se pare ca ar fi cerut achitarea
reclamantului, ci consemna doar faptul ca s-a dat cuvantul avocatilor partilor.
20. Pronuntarea deciziei s-a amanat la data de 3 octombrie 1994 si apoi la
10 octombrie 1994. Pronuntarea a avut loc la aceasta din urma data, in absenta
reclamantului si a avocatului sau. Instanta a constatat ca reclamantul a avut
intentia sa aduca atingere onoarei si reputatiei celor 3 cadre didactice,
incalcand astfel art. 206 din Codul penal, deoarece si-a exprimat punctul de
vedere in presa dupa ce procuratura a dispus scoaterea de sub urmarire penala
la 8 februarie 1993. Tribunalul a mai retinut ca dupa aceasta data reclamantul
s-a deplasat la institutiile in care erau angajate A.P., R.V. si M.M.,
acuzandu-le ca au fugit cu banii sindicatului.
21. Reclamantul a fost condamnat pentru savarsirea infractiunii de calomnie
la o amenda penala de 50.000 lei si la plata sumei de 500.000 lei catre fiecare
dintre cele 3 cadre didactice, cu titlu de despagubiri pentru prejudiciul moral
cauzat.
22. La data de 19 octombrie 1994 reclamantul a declarat apel impotriva
deciziei tribunalului. Curtea de Apel Bucuresti, prin decizia din 18 noiembrie
1994, a respins apelul ca inadmisibil, constatand ca hotararea atacata nu era
susceptibila de a fi atacata cu apel.
23. La o data neprecizata reclamantul a platit celor 3 cadre didactice
sumele la care fusese condamnat. La 28 martie 1995 a achitat amenda penala in
cuantum de 50.000 lei.
24. La o data necunoscuta reclamantul a formulat un memoriu prin care a
solicitat procurorului general de pe langa Curtea Suprema de Justitie sa
introduca recurs in anulare impotriva hotararii din 10 octombrie 1994.
25. La data de 26 mai 1995 reclamantului i s-a comunicat faptul ca solutia
este legala si temeinica si ca nu este cazul sa se declare recurs in anulare.
26. Prin incheierea de sedinta din 28 ianuarie 1997 Tribunalul Bucuresti,
examinand cauza din oficiu in camera de consiliu, a indreptat erorile materiale
strecurate in incheierea din 26 septembrie 1994 si in hotararea din 10
octombrie 1994.
27. In ceea ce priveste incheierea de sedinta din 26 septembrie 1994
tribunalul a dispus mentionarea faptului ca la dezbateri a participat
procurorul L.S. care, prin concluziile scrise depuse la dosar, a solicitat
admiterea recursului declarat de partile vatamate si condamnarea reclamantului
la o pedeapsa cu amenda penala pentru savarsirea infractiunii de calomnie, precum
si obligarea acestuia la plata despagubirilor civile pentru prejudiciul moral
cauzat. S-a mai consemnat faptul ca la termenul din 26 septembrie 1994
inculpatului i s-a acordat ultimul cuvant.
28. Instanta a decis, de asemenea, rectificarea hotararii din 10 octombrie
1994, in sensul ca pronuntarea a fost amanata de la 3 octombrie la 10 octombrie
1994, cu participarea procurorului de sedinta L.S.
29. Partile nu au fost citate si nu au fost prezente la sedinta din camera
de consiliu din 28 ianuarie 1997.
30. Printr-o sentinta din 12 martie 1997 Judecatoria Bucuresti a admis
cererea de acordare de despagubiri civile, introdusa in anul 1993 de catre
sindicat impotriva lui R.V., si l-a obligat pe acesta din urma sa restituie
suma de 170.000 lei, precum si dobanzile legale aferente sumei. Instanta a
retinut ca intre 1990 si 1992 R.V. fusese trezorierul sindicatului si ca in
aceasta calitate a incasat suma de 170.000 lei reprezentand cotizatiile
membrilor sindicatului. Instanta a aratat, de asemenea, ca dupa plecarea sa din
functie R.V. a refuzat sa restituie sindicatului documentele ce dovedeau
depunerea in banca a sumei mentionate, suma neputand fi recuperata.
31. La data de 6 ianuarie 1998, la cererea Comisiei Guvernul a transmis o
copie de pe condica de sedinte din 3 si 10 octombrie 1994. Acest document
mentioneaza numai amanarea pronuntarilor pentru 3 si 10 octombrie 1994, precum
si solutia pronuntata.
32. Prin scrisoarea din 14 decembrie 1998 Guvernul a informat Comisia ca nu
se putea transmite si o copie de pe caietul grefierului cuprinzand mentiunile
din sedinta publica din data de 26 septembrie 1994, deoarece, in aplicarea
Ordinului ministrului justitiei nr. 991/C/1993, acestea sunt pastrate doar pe o
perioada de 3 ani.
33. La data de 11 decembrie 1998 procurorul general de pe langa Curtea
Suprema de Justitie a introdus recurs in anulare impotriva deciziei din 10
octombrie 1994. El a cerut achitarea reclamantului, motivand ca in speta nu
erau intrunite elementele constitutive ale infractiunii de calomnie.
34. La audierea din 21 martie 2000 Guvernul a prezentat Curtii decizia din
4 februarie 2000 a Curtii Supreme de Justitie, prin care s-a admis recursul in
anulare introdus de procurorul general impotriva deciziei din 10 octombrie 1994.
Curtea Suprema de Justitie a casat decizia Tribunalului Bucuresti si, dupa
rejudecare, a respins recursurile declarate de cele 3 parti vatamate,
constatand ca nu sunt intrunite elementele constitutive ale infractiunii de
calomnie.
35. Guvernul a prezentat, de asemenea, Curtii copia de pe o adresa din 6
martie 2000 prin care Judecatoria Sectorului 3 Bucuresti a solicitat
Administratiei financiare a sectorului 3 restituirea catre reclamant a sumei de
50.000 lei, reprezentand amenda achitata de reclamant in urma condamnarii sale
din 10 octombrie 1994.
II. Legea interna aplicabila
A. Codul penal
36. Dispozitiile aplicabile din Codul penal sunt urmatoarele:
Art. 206
"Afirmarea ori imputarea in public, prin orice mijloace, a unei fapte
determinate privitoare la o persoana, care, daca ar fi adevarata, ar expune
acea persoana la o sanctiune penala, administrativa sau disciplinara, ori
dispretului public, se pedepseste cu inchisoare de la 3 luni la 3 ani sau cu
amenda.
(...)."
Art. 207
"Proba veritatii celor afirmate sau imputate este admisibila, daca
afirmarea sau imputarea a fost savarsita pentru apararea unui interes legitim.
Fapta cu privire la care s-a facut proba veritatii nu constituie infractiunea
de insulta sau calomnie."
37. Dispozitiile aplicabile din Codul de procedura penala sunt urmatoarele:
Art. 385^6 ALIN. 2
"Instanta de recurs examineaza cauza numai in limitele motivelor de
casare prevazute (...)."
Art. 385^9
"Hotararile sunt supuse casarii in urmatoarele cazuri:
(...)
10. instanta nu s-a pronuntat asupra unei fapte retinute in sarcina
inculpatului prin actul de sesizare sau cu privire la unele probe administrate
ori asupra unor cereri esentiale pentru parti, de natura sa garanteze drepturile
lor si sa influenteze solutia procesului;
(...)."
Art. 385^15
"Instanta, judecand recursul, pronunta una din urmatoarele solutii:
(...)
2. admite recursul, casand hotararea atacata si (...)
d) dispune rejudecarea de catre instanta de recurs (...)."
Art. 385^16
"Cand instanta de recurs caseaza hotararea si retine cauza spre
rejudecare potrivit art. 385^15 pct. 2 lit. d), se pronunta si asupra probelor
ce urmeaza a fi administrate, fixand termen pentru rejudecare.
(...)."
Art. 385^19
"Rejudecarea cauzei dupa casarea hotararii atacate se desfasoara
potrivit dispozitiilor cuprinse in partea speciala, titlul II, capitolele I si
II, care se aplica in mod corespunzator."
IN DREPT
I. Cu privire la exceptia preliminara a Guvernului
38. La sedinta publica din 21 martie 2000 Guvernul a sustinut ca hotararea
din 4 februarie 2000 a Curtii Supreme de Justitie prin care reclamantul a fost
achitat constituie o recunoastere "in substanta a unei eventuale incalcari
a conventiei". In consecinta, a solicitat Curtii sa respinga plangerea,
deoarece reclamantul a pierdut calitatea de "victima".
39. Reclamantul nu a formulat observatii cu privire la aceasta exceptie.
40. Curtea reaminteste ca "o hotarare sau o masura favorabila, in
principiu, nu este suficienta pentru ca reclamantul sa piarda calitatea de
victima decat atunci cand autoritatile nationale au recunoscut in mod explicit
si apoi au reparat pentru incalcarea unui drept garantat de conventie" (Hotararea
Dalban impotriva Romaniei [GC] nr. 28.114/95, alin. 44, CEDO 1999 - VI).
41. In speta Curtea observa ca la 4 februarie 2000 Curtea Suprema de
Justitie a admis recursul in anulare introdus de parchet si a anulat hotararea
de condamnare pe care a invocat-o reclamantul in sustinerea cererii privind
incalcarea art. 6 si 10 (paragraful 34 de mai sus).
42. Curtea constata ca prin hotararea de achitare, pronuntata in urma
redeschiderii procedurii, la mai mult de 5 ani de la condamnarea reclamantului
printr-o hotarare definitiva, s-a apreciat ca faptei ii lipseste unul dintre
elementele constitutive ale infractiunii de calomnie, respectiv intentia.
Aceasta hotarare nu contine nici o referire la modul in care s-a desfasurat
procedura de judecata la Tribunalul Bucuresti si nici la criticile
reclamantului referitoare la aceasta.
In opinia Curtii, decizia din 4 februarie 2000 a Curtii Supreme de Justitie
nu reprezinta o recunoastere explicita sau in substanta a unei incalcari a art.
6 alin. 1 din conventie si, in orice caz, nu ofera o reparatie in sensul
jurisprudentei Curtii.
43. In ceea ce priveste invocata incalcare a art. 10, chiar presupunand ca
hotararea Curtii Supreme de Justitie ar constitui o recunoastere in substanta,
curtea apreciaza ca aceasta nu ofera o reparatie adecvata in sensul
jurisprudentei sale. Astfel reclamantului nu i-a fost acordata nici o
despagubire pentru condamnare, iar sumele platite de reclamant celor 3 cadre
didactice, cu titlu de daune morale, nu i-au fost restituite. Cat despre amenda
penala, Curtea retine ca, desi de la achitarea acesteia de catre reclamant au
trecut 5 ani, adresa din 6 martie 2000, trimisa de Judecatoria Sectorului 3
Bucuresti Administratiei financiare a sectorului 3 Bucuresti, prin care se
solicita restituirea sumei respective (paragraful 35 de mai sus), nu are in
vedere inflatia din ultimii ani.
44. In concluzie, Curtea apreciaza ca reclamantul se poate considera
"victima" in sensul art. 34 din conventie.
II. Cu privire la pretinsa incalcare a art. 6 alin. 1 din conventie
45. Reclamantul sustine ca nu a beneficiat de un proces echitabil in fata
Tribunalului Bucuresti, fiind incalcat art. 6 alin. 1 din conventie, care
prevede:
"1. Orice persoana are dreptul la judecare in mod echitabil, in mod
public si intr-un termen rezonabil a cauzei sale, de catre o instanta
independenta si impartiala, instituita de lege, care va hotari (...) asupra
temeiniciei oricarei acuzatii in materie penala indreptate impotriva sa.
(...)".
46. Reclamantul a criticat faptul ca a fost condamnat de Tribunalul
Bucuresti fara ca instanta sa il audieze. A aratat ca tribunalul s-a pronuntat
doar in baza pieselor din dosarul judecatoriei, si anume depozitiile martorilor
si declaratia sa, rezumata "in 5 randuri". In sedinta publica din 26
septembrie 1994, care ar fi durat "cel mult 4 minute", nici el si
nici avocatul sau nu au putut lua cuvantul. Reclamantul mai sustine ca
mentiunile din incheierea de sedinta din 26 septembrie 1994 nu sunt reale,
deoarece avocatul sau nu a putut pleda, permitandu-i-se doar sa puna concluzii
scrise.
47. Reclamantul contesta si adevarul mentiunilor facute in incheierea de
rectificare a erorilor materiale din 28 ianuarie 1997, aratand ca nu a luat
cuvantul la sedinta publica din 26 septembrie 1994, iar procurorul ar fi cerut
achitarea, si nu condamnarea sa, asa cum sustine Guvernul parat. Mai arata ca
incheierea din 28 ianuarie 1997 nu i-a fost niciodata comunicata, luand
cunostinta de aceasta numai atunci cand i-a fost comunicata de Comisie.
48. In sfarsit, reclamantul se plange de faptul ca decizia din 10 octombrie
1994 a Tribunalului Bucuresti face referire numai la declaratiile martorilor
partilor vatamate, trecand sub tacere depozitiile celor 4 martori propusi in
aparare, esentiale de altfel, in masura in care acestia au afirmat ca cele 3
cadre didactice nu au restituit sindicatului banii si documentele si ca
reclamantul fusese imputernicit de catre sindicat sa le recupereze.
49. Guvernul apreciaza ca hotararea de condamnare a reclamantului,
pronuntata numai pe baza probelor administrate in prima instanta, nu incalca
exigentele unui proces echitabil in sensul art. 6 alin. 1 din conventie. Acest
articol nu impune ca acuzatul sa fie audiat nemijlocit de catre instanta de
recurs atunci cand aceasta trebuie sa examineze doar chestiuni de drept. Desi
Tribunalul Bucuresti, in mod teoretic, avea competenta sa examineze atat
chestiuni de fapt, cat si chestiuni de drept, totusi in cauza de fata nu
trebuia sa dispuna cu privire la chestiuni de fapt, deoarece situatia de fapt
stabilita de judecatorie nu a fost contestata de parti. Prin urmare, tribunalul
trebuia sa se pronunte numai asupra problemei de drept privind elementele
constitutive ale infractiunii, respectiv existenta intentiei de a calomnia. Or,
pentru a stabili existenta acestui element tribunalul nu avea nevoie sa il
audieze pe reclamant.
50. In orice caz, sustine Guvernul, reclamantului i s-a acordat ultimul
cuvant, aspect consemnat in incheierea din 28 ianuarie 1997, data in urma
solutionarii cererii de indreptare a erorilor materiale.
51. De altfel Guvernul contesta afirmatia reclamantului, in sensul ca
procurorul a cerut respingerea recursului invocand mentiunile din incheierea
din 28 ianuarie 1997, in sensul ca procurorul a cerut admiterea recursului si
condamnarea reclamantului. Guvernul apreciaza ca judecatorii sunt independenti,
iar pozitia procurorului in timpul procesului nu poate influenta judecatorul.
52. In sfarsit, Guvernul dezminte faptul ca avocatul reclamantului nu ar fi
luat cuvantul in sedinta publica din 26 septembrie 1994 si arata ca, in orice
caz, avocatul a depus concluzii scrise.
53. Curtea reaminteste ca aplicarea art. 6 intr-o cale de atac ordinara
difera in functie de specificul procedurii in discutie; se vor avea in vedere
astfel intreaga procedura interna si rolul pe care il are instanta de control
judiciar in sistemul national de drept. Daca a avut loc o dezbatere publica in
prima instanta, lipsa acesteia intr-o cale de atac poate fi justificata prin
particularitatile procedurii in cauza, avandu-se in vedere natura sistemului
intern de atac, limitele competentelor atribuite instantei de control judiciar,
modul in care drepturile reclamantului au fost expuse si aparate efectiv si in
special natura chestiunilor care trebuie solutionate (Hotararea Botten
impotriva Norvegiei din 19 februarie 1996, Culegere de hotarari si decizii,
1996-I, nr. 2, pag. 141, alin. 39).
54. In fata unei instante de control judiciar care se bucura de plenitudine
de jurisdictie art. 6 nu garanteaza neaparat dreptul la o sedinta publica, iar
in cazul in care o astfel de sedinta publica a avut loc, nici dreptul de a
participa personal la dezbateri (a se vedea, de exemplu, Hotararea Fejde
impotriva Suediei din 29 octombrie 1991, Seria A, nr. 212 - C, pag. 69, alin.
33).
55. In schimb Curtea a hotarat ca atunci cand o instanta de control
judiciar este competenta sa analizeze atat situatia de fapt, cat si chestiunile
de drept si sa studieze in ansamblu problema vinovatiei, ea nu poate, din
motive ce tin de echitatea procedurii, sa transeze asupra chestiunilor
respective fara o apreciere nemijlocita a declaratiilor persoanei care sustine
ca nu a comis actul considerat ca infractiune (Hotararea Ekbatani impotriva
Suediei din 26 mai 1988, Seria A, nr. 134, pag. 14, alin. 32).
56. Prin urmare, pentru a stabili daca a existat o incalcare a art. 6 in
speta Curtea va examina competentele Tribunalului Bucuresti si natura
problemelor asupra carora acesta trebuia sa se pronunte.
57. Curtea reaminteste ca in speta competentele Tribunalului Bucuresti, ca
instanta de recurs, sunt stabilite prin art. 385^15 si 385^16 din Codul de
procedura penala. Conform art. 385^15, tribunalul, ca instanta de recurs, nu
era obligat sa pronunte o noua hotarare pe fond, dar avea aceasta posibilitate.
La 10 octombrie 1994 Tribunalul Bucuresti a casat hotararea din 18 martie 1994
si a pronuntat o noua hotarare pe fond. Fata de dispozitiile legale citate mai
sus procedura desfasurata la Tribunalul Bucuresti a fost o procedura complexa,
asemanatoare unei proceduri de fond, instanta analizand atat situatia de fapt,
cat si problemele de drept. Tribunalul putea fie sa confirme achitarea
reclamantului, fie sa il condamne, dupa o examinare completa a problemei
vinovatiei sau a nevinovatiei, administrand la nevoie noi mijloace de proba
(paragraful 37 de mai sus).
58. Curtea constata ca in cauza, dupa ce a casat hotararea prin care s-a
dispus achitarea, Tribunalul Bucuresti s-a pronuntat cu privire la temeinicia
acuzatiei, constatand ca inculpatul se face vinovat de savarsirea infractiunii
de calomnie, fara sa il audieze nemijlocit. Curtea nu poate accepta punctul de
vedere al Guvernului, conform caruia este suficient faptul ca inculpatului i
s-a acordat ultimul cuvant. Pe de alta parte Curtea subliniaza ca exista
diferente intre sustinerile reclamantului si ale Guvernului referitoare la
faptul acordarii cuvantului. Se mai retine ca dreptul acuzatului de a avea
ultimul cuvant are o importanta semnificativa, dar acest drept nu poate fi
confundat cu dreptul de a fi audiat in timpul dezbaterilor de catre o instanta.
59. Prin urmare, Curtea constata ca Tribunalul Bucuresti s-a pronuntat cu
privire la temeinicia acuzatiei si l-a condamnat pe reclamant pentru savarsirea
infractiunii de calomnie fara ca acesta sa fi fost audiat si fara a i se
permite sa aduca probe in aparare. Curtea apreciaza ca tribunalul trebuia sa il
audieze pe reclamant avand in vedere mai ales faptul ca a dispus pentru prima
data condamnarea.
60. Aceasta cerinta nu a fost satisfacuta, motiv pentru care Curtea
constata ca a existat o incalcare a art. 6 alin. 1. In aceste conditii ea nu
considera utila o examinare suplimentara care sa stabileasca daca alte elemente
ale procedurii din fata Tribunalului Bucuresti erau conforme sau nu cu aceasta
prevedere.
61. A existat deci o incalcare a art. 6 alin. 1 din conventie.
III. Cu privire la pretinsa incalcare a art. 10 din conventie
62. Reclamantul sustine ca prin condamnarea sa pentru savarsirea
infractiunii de calomnie s-a adus atingere dreptului la libertatea de
exprimare, garantat de art. 10 din conventie, care prevede urmatoarele:
1. Orice persoana are dreptul la libertatea de exprimare. Acest drept
cuprinde libertatea de opinie si libertatea de a primi sau de a comunica
informatii ori idei fara amestecul autoritatilor publice si fara a tine seama
de frontiere. Prezentul articol nu impiedica statele sa supuna societatile de
radiodifuziune, de cinematografie sau de televiziune unui regim de autorizare.
2. Exercitarea acestor libertati ce comporta indatoriri si responsabilitati
poate fi supusa unor formalitati, conditii, restrangeri sau sanctiuni prevazute
de lege, care constituie masuri necesare, intr-o societate democratica, pentru
securitatea nationala, integritatea teritoriala sau siguranta publica, apararea
ordinii si prevenirea infractiunilor, protectia sanatatii sau a moralei,
protectia reputatiei sau a drepturilor altora, pentru a impiedica divulgarea de
informatii confidentiale sau pentru a garanta autoritatea si impartialitatea
puterii judecatoresti.
63. Din punctul de vedere al reclamantului condamnarea sa nu a fost
conforma dispozitiilor art. 10 din conventie. Pe de o parte, Tribunalul
Bucuresti nu i-a permis sa dovedeasca adevarul afirmatiilor sale. Pe de alta
parte, neinceperea urmaririi penale dispuse de parchet fata de cele 3 cadre
didactice si care nu i-a fost comunicata nu dovedeste ca acestea au restituit
banii sindicatului.
64. Guvernul apreciaza ca hotararea de condamnare a reclamantului este
conforma cerintelor alin. 2 al art. 10 din conventie. In primul rand, s-a
urmarit protejarea reputatiei si a drepturilor altor persoane, deoarece
reclamantul afirmase ca cele 3 cadre didactice sunt "delapidatoare",
desi nu au fost condamnate pentru savarsirea acestei fapte. In ceea ce priveste
pedeapsa aplicata, aceasta nu era deloc excesiva, avandu-se in vedere suma
rezonabila a amenzii aplicate si a despagubirilor acordate.
65. Comisia a apreciat ca atingerea adusa dreptului la libertatea de
exprimare a fost "necesara intr-o societate democratica", deoarece
era de preferat ca reclamantul sa gaseasca o alta modalitate de a-si exprima
parerea decat afirmand despre partile vatamate ca sunt "delapidatoare",
desi nu au fost condamnate pentru comiterea acestei fapte.
66. Curtea ia act de faptul ca partile au fost de acord ca hotararea de
condamnare pentru savarsirea infractiunii de calomnie a reprezentat o atingere
adusa libertatii de exprimare a reclamantului, in sensul art. 10 din conventie.
67. Urmeaza deci sa se determine masura in care o asemenea atingere se
justifica fata de prevederile alin. 2 al art. 10, si anume daca era
"prevazuta de lege", urmarea un scop legitim si era
"necesara" "intr-o societate democratica" (Hotararea
Lingens impotriva Austriei din 8 iulie 1986, Seria A, nr. 103, pag. 24 - 25,
alin. 34 - 37).
68. Curtea apreciaza ca atingerea era "prevazuta de lege", aspect
necontestat de nimeni din moment ce condamnarea reclamantului se intemeia pe
dispozitiile art. 206 din Codul penal (paragraful 36 de mai sus). Aceasta
limitare a urmarit un scop legitim, prevazut de alin. 2 al art. 10, si anume
protejarea reputatiei si a drepturilor altor persoane. Ramane sa se examineze
daca limitarea criticata a fost "necesara intr-o societate
democratica" pentru atingerea unui astfel de scop.
69. In lumina jurisprudentei constante a Curtii se va analiza daca
limitarea dreptului la libertatea de exprimare corespundea unei nevoi sociale
imperioase, daca era proportionala cu scopul legitim urmarit si daca
justificarile prezentate de autoritatile nationale sunt pertinente si
suficiente. Curtea nu are sarcina de a se substitui instantelor nationale, ci
de a verifica din punctul de vedere al art. 10, fata de toate circumstantele
cauzei, hotararile care au fost pronuntate (a se vedea Hotararea Dalban
impotriva Romaniei citata mai sus, paragraful 47). Prin urmare, Curtea va
examina afirmatiile ce au constituit obiectul acuzarii, avand in vedere toate
circumstantele cauzei.
70. Curtea observa ca declaratiile reclamantului contineau doua elemente:
criticarea activitatii politiei si parchetului, in sensul ca nu au vrut sa
finalizeze plangerea depusa impotriva lui A.P., R.V. si M.M., si afirmatia ca
aceste persoane au "delapidat" fondurile sindicatului.
71. Curtea arata ca incalcarea dreptului la libertatea de exprimare se
refera doar la al doilea element. Tribunalul Bucuresti a avut in vedere atunci
cand a dispus condamnarea doar termenul folosit de domnul Constantinescu pentru
a caracteriza actiunile celor 3 cadre didactice, termen considerat calomnios,
nu si faptul ca reclamantul a facut unele aprecieri critice cu privire la
functionarea justitiei in materie de conflicte sindicale.
72. Chiar daca aprecierile reclamantului au fost puse in contextul unei
dezbateri asupra independentei sindicatelor si asupra functionarii
administratiei justitiei, vizand deci un interes public, exista totusi anumite
limite in exercitarea dreptului sau la libertatea de exprimare. In ciuda
rolului special pe care l-a avut reclamantul in calitate de reprezentant al
unui sindicat, trebuia sa actioneze in limitele stabilite, mai ales cu scopul
"protejarii reputatiei sau drepturilor altor persoane", inclusiv a
dreptului la prezumtia de nevinovatie. Prin urmare, trebuie stabilit in ce
masura reclamantul a depasit limitele admise pentru exprimarea unei opinii
critice.
73. In opinia Curtii expresia delapidator desemneaza acele persoane care au
fost condamnate pentru savarsirea infractiunii de delapidare si era de natura
sa le ofenseze pe cele 3 parti vatamate, deoarece nu fusesera condamnate de
nici o instanta.
74. Curtea apreciaza ca reclamantul putea sa isi formuleze opiniile critice
si astfel sa contribuie la o discutie publica libera asupra problemelor
sindicale fara a folosi cuvantul "delapidator".
75. In acel moment interesul legitim al statului de a proteja reputatia
celor 3 cadre didactice nu ar fi intrat in conflict cu interesul reclamantului
de a contribui la dezbaterea mentionata mai sus.
76. Prin urmare, Curtea este convinsa ca motivele invocate de autoritatile
nationale erau "pertinente si suficiente" in sensul alin. 2 al art.
10.
77. In plus, Curtea constata ca, date fiind circumstantele cauzei, atingerea
adusa dreptului la libertatea de exprimare a fost proportionala cu scopul
legitim urmarit. Intr-adevar, pedeapsa aplicata de 50.000 de lei amenda penala
si obligarea reclamantului la plata a cate 500.000 lei pentru fiecare cadru
didactic, cu titlu de despagubiri, pentru prejudiciul moral, nu sunt exagerate.
78. Prin urmare, Tribunalul Bucuresti nu a depasit marja de apreciere
permisa autoritatilor nationale si se constata ca art. 10 nu a fost incalcat.
III. Cu privire la aplicarea art. 41 din conventie
79. Conform art. 41 din conventie:
"Daca Curtea declara ca a avut loc o incalcare a conventiei sau a
protocoalelor la aceasta si daca dreptul intern al inaltei parti contractante
nu permite decat o inlaturare incompleta a consecintelor acestei incalcari,
Curtea acorda partii lezate, daca este cazul, o reparatie echitabila."
A. Daune
80. Reclamantul solicita acordarea a 100 milioane dolari S.U.A., cu titlu
de despagubiri, pentru prejudiciul moral cauzat prin condamnarea sa. In ceea ce
priveste despagubirile materiale reclamantul solicita restituirea amenzii
penale, precum si a despagubirilor civile platite celor 3 cadre didactice. Mai
pretinde si un alt fel de prejudiciu, aratand ca datorita stresului si angoasei
provocate de procedurile judiciare diverse in care a fost implicat nu a putut
publica o carte pe care o scrisese si care fusese acceptata de o editura. In
concluzie, solicita 2 miliarde lei (ROL) cu titlu de despagubiri materiale.
81. Guvernul arata ca hotararea pe care o va pronunta Curtea constituie
prin ea insasi o satisfactie echitabila.
82. In primul rand Curtea constata ca sustinerile reclamantului privitoare
la castigul nerealizat nu au fost in nici un fel dovedite. Singurul temei care
trebuie avut in vedere pentru acordarea unei satisfactii echitabile consta in
faptul ca reclamantul nu a beneficiat de un proces echitabil in fata
Tribunalului Bucuresti. In mod cert Curtea nu poate prevedea ce s-ar fi
intamplat daca procedura ar fi fost echitabila, dar apreciaza ca este rezonabil
sa se considere ca reclamantul a pierdut o sansa reala. (Hotararea Pelissier si
Sassi impotriva Frantei [GC], nr. 25.444/94, alin. 80 CEDO 1999 - II). Judecand
in echitate, in conformitate cu exigentele art. 41, Curtea acorda reclamantului
suma de 15.000 FRF convertibili in lei romanesti la cursul de schimb aplicabil
in ziua efectuarii platii.
B. Cheltuieli de judecata
83. Reclamantul solicita restituirea tuturor cheltuielilor de judecata
efectuate in cadrul procedurilor nationale, adica echivalentul a 200.000 ROL la
nivelul anului 1994.
84. Guvernul nu a formulat un punct de vedere cu privire la aceasta
problema.
85. Curtea observa ca reclamantul si-a sustinut singur cauza la Comisie si
ca a fost asistat de un avocat doar la sedinta publica ce a avut loc in fata
Curtii. Curtea mai constata ca domnul Constantinescu a beneficiat de ajutor
judiciar acordat de Consiliul Europei in cuantum de 10.806 FRF. Avand in vedere
constatarea incalcarii art. 6 alin. 1 din conventie, Curtea, judecand in
echitate, acorda reclamantului 20.000 FRF, din care se va scadea suma deja
platita de Consiliul Europei cu titlu de ajutor judiciar. Suma este
convertibila in lei romanesti la cursul de schimb in vigoare la data efectuarii
platii.
C. Dobanzi
86. Curtea considera ca trebuie avute in vedere dobanzile legale practicate
in Franta la data adoptarii prezentei hotarari, adica 2,47% pe an.
PENTRU ACESTE MOTIVE,
CURTEA
1. hotaraste, in unanimitate, ca reclamantul se poate considera
"victima" unei incalcari a art. 6 alin. 1 din conventie in sensul
art. 34 din conventie;
2. hotaraste, cu 5 voturi pentru si 2 impotriva, ca reclamantul se poate
considera "victima" unei incalcari a art. 10 din conventie in sensul
art. 34 din conventie;
3. hotaraste, in unanimitate, ca a existat o incalcare a art. 6 alin. 1 din
conventie;
4. hotaraste, cu 6 voturi pentru si 1 vot impotriva, ca nu a existat o
incalcare a art. 10 din conventie;
5. hotaraste, in unanimitate:
a) ca statul parat trebuie sa plateasca reclamantului, in termen de 3 luni,
15.000 (cincisprezece mii) franci francezi, cu titlu de despagubiri materiale
si morale, si 20.000 (douazeci de mii) franci francezi, cu titlu de cheltuieli
de judecata, mai putin 10.806 FRF si 10 (zece) centime, convertibili in lei
romanesti la rata de schimb de la data efectuarii platilor;
b) ca aceste sume vor fi majorate cu o dobanda simpla de 2,47% pe an
incepand cu data expirarii termenului mentionat mai sus si pana la data
efectuarii platilor;
6. respinge, in unanimitate, celelalte capete de cerere privind acordarea
de despagubiri.
Redactata in limba franceza, apoi comunicata in scris la 27 iunie 2000,
conform art. 77 alin. 2 si 3 din regulamentul Curtii.
Wilhelmina Thomassen
presedinte
Michael O'Boyle
grefier
La prezenta hotarare se afla anexata, conform art. 45 alin. 2 din conventie
si art. 74 alin. 2 din regulamentul Curtii, opinia separata a domnului
judecator Casadevall.
W.T.
M.O.B.
OPINIA PARTIAL SEPARATA
a judecatorului Casadevall
1. Am votat alaturi de majoritate in favoarea constatarii incalcarii art. 6
alin. 1 din conventie; in schimb, nu am aceeasi opinie in ceea ce priveste art.
10 care, dupa parerea mea, a fost de asemenea incalcat.
2. Din moment ce Curtea a constatat o incalcare a art. 6 alin. 1 datorita
faptului ca reclamantul nu a fost audiat de instanta, analiza globala a
faptelor duce, prin forta lucrurilor, si la constatarea incalcarii art. 10.
Partea de hotarare ce analizeaza exceptia preliminara a Guvernului, in special
paragraful 43, vine in sprijinul opiniei mele.
3. Daca art. 6 alin. 1 nu ar fi fost incalcat, adica, daca in timpul
dezbaterilor din fata Tribunalului Bucuresti care l-a condamnat pentru
calomnie, reclamantul ar fi avut posibilitatea sa dea o declaratie, sa isi
apere cauza, sa invoce buna sa credinta si mai ales sa stabileasca adevarul
afirmatiilor sale, asa cum permite oricarui acuzat art. 207 din Codul penal
roman, rezultatul procedurii penale ar fi putut fi altul. De altfel,
evenimentele ulterioare confirma aceasta teza.
4. Asa cum a constatat Curtea (paragraful 72), afirmatiile litigioase au
fost efectuate in cadrul unei discutii libere asupra independentei primelor
sindicate create in Romania dupa caderea fostului regim si asupra functionarii
administratiei justitiei. Aprecierea calificativului "delapidatori"
folosit in ceea ce le priveste pe A.P., R.V. si M.M. trebuie sa aiba in vedere
cauza in ansamblu si contextul in care acest cuvant, reluat si publicat de
ziarist, a fost pronuntat de reclamant. Nimeni nu poate pune la indoiala faptul
ca in discutie este o chestiune de interes public.
5. Nu se poate considera ca termenii folositi de reclamant erau lipsiti de
temei, din moment ce prima instanta, achitandu-l, a aratat ca respectivele
cadre didactice nu restituisera anumite sume de bani apartinand sindicatului.
Reaua-credinta a reclamantului nu poate fi nici ea stabilita, din moment ce
aceeasi instanta a constatat ca la momentul la care s-au facut afirmatiile in
litigiu solutia de scoatere de sub urmarirea penala dispusa de parchet nu
fusese comunicata nici celor 3 cadre didactice vizate, nici reclamantului
(paragrafele 16 si 63).
Aceste doua elemente (afirmatii nu lipsite de temei si absenta
relei-credinte) nu au fost contestate de Tribunalul Bucuresti, care l-a
condamnat pe reclamant fara a examina macar problema exceptio veritatis, adusa
in discutie de acesta din urma.
Apreciez ca o astfel de incalcare nu era necesara; in special existenta
unei "nevoi sociale importante", conditie stabilita si reiterata in
mod constant de jurisprudenta Curtii, nu a fost demonstrata. Intr-adevar, daca
nu se pot face speculatii asupra hotararii pronuntate de Tribunalul Bucuresti
daca ar fi examinat cererea reclamantului de a dovedi adevarul afirmatiilor
sale, apreciez ca lipsa examinarii de catre instanta respectiva a acestui
mijloc de proba de o importanta incontestabila (conform art. 207 din Codul
penal roman, afirmatiile al caror adevar a fost dovedit nu constituie afirmatii
calomnioase in sensul art. 206 din acelasi cod) echivaleaza cu o incalcare a
dreptului la libertatea de exprimare, incalcare ce nu raspunde exigentei
necesitatii.
6. In sfarsit, este semnificativ faptul ca la mai mult de 2 ani Tribunalul
Bucuresti a dispus din oficiu indreptarea erorilor materiale (sau, mai degraba,
a omisiunilor) strecurate in incheiere si in hotararea de condamnare din 10
octombrie 1994. Este si mai important faptul ca la 5 ani de la condamnare
Curtea Suprema de Justitie, admitand un recurs in anulare introdus tot din
oficiu de procurorul general, l a achitat pe reclamant cu motivarea ca intentia
de a calomnia, element constitutiv al infractiunii, nu fusese dovedita (paragraful
34). Aceasta tardiva hotarare din oficiu (pronuntata cu 45 de zile inaintea
sedintei publice de la Curte) constituie cu siguranta o recunoastere implicita
a incalcarii art. 10 din conventie.
7. Prin urmare, contrar opiniei majoritatii, nu sunt convins de necesitatea
incalcarii si nici de caracterul "pertinent si suficient" al
motivelor invocate de autoritatile nationale in speta.