HOTARARE Nr. 10/V din 17 septembrie 2004
privind aprobarea publicarii in Monitorul Oficial al Romaniei, Partea I, a
Ghidului de achizitii pentru proiecte finantate de FRDS - Partea 1 - Proceduri
de achizitii
ACT EMIS DE: FONDUL ROMAN DE DEZVOLTARE SOCIALA
ACT PUBLICAT IN: MONITORUL OFICIAL NR. 1065 din 17 noiembrie 2004

In temeiul art. 17 si 18 din Legea nr. 129/1998 privind infiintarea,
organizarea si functionarea Fondului Roman de Dezvoltare Sociala, republicata,
cu modificarile si completarile ulterioare,
Consiliul Director hotaraste:
ARTICOL UNIC
Se aproba publicarea in Monitorul Oficial al Romaniei, Partea I, a Ghidului
de achizitii pentru proiecte finantate de FRDS - Partea 1 - Proceduri de
achizitii, in conformitate cu prevederile art. 9 alin. (2) din Legea nr.
129/1998, republicata, cu modificarile si completarile ulterioare. Ghidul de
achizitii pentru proiecte finantate de FRDS - Partea 1 - Proceduri de achizitii
este prevazut in anexa*) care face parte integranta din prezenta hotarare.
------------
*) Anexa este reprodusa in facsimil.
Presedintele Fondului Roman de Dezvoltare Sociala,
Romeo Postelnicu
ANEXA 1
GHIDUL DE ACHIZITII PENTRU PROIECTE FINANTATE DE FRDS
Partea 1
Proceduri de achizitii
CAP. 1
Introducere
1.1. Generalitati
1.1.1. Acest "Ghid de achizitii" este un indrumator pentru
aplicarea diverselor metode de achizitii fiind conform cu procedurile in
materie ale Bancii Mondiale, obligatorii pentru beneficiarii imprumuturilor
BIRD, si anume: "GUIDELINES - PROCUREMENT" (January 1995 edition,
revised in January and August 1996, September 1997 and January 1999) si
"GUIDELINES - SELECTION AND EMPLOYMENT OF CONSULTANTS" (January 1997
edition, revised in September 1997, January 1999 and May 2002)*), aplicabile
proiectelor cu finantare BIRD (Banca), si cu urmatoarele documente:
- Legea nr. 129/1998, republicata;
- Acordul de imprumut semnat intre Romania si BIRD, finantator al
Proiectului "Fondul de Dezvoltare Sociala";
- Acordul subsidiar semnat intre Ministerul Finantelor Publice si Fondul
Roman de Dezvoltare Sociala (FRDS/Fond);
- Manualul de Operare al Fondului.
------------
*) http//www.worldbank.org
1.1.2. Procedurile de achizitii ale Fondului Roman de Dezvoltare Sociala
(Fondul) sunt obligatorii pentru beneficiarii de granturi. Toate celelalte
prevederi ale legilor in vigoare in Romania sunt aplicabile, daca prevederile
acestora nu contravin prevederilor din acordurile internationale in baza carora
este implementat un Proiect.
CAP. 2
Ghidul de achizitii
2.1. Ghidul de achizitii al Fondului
2.1.1. Scopul principal al acestui indrumator este de a informa toti
beneficiarii de granturi interesati si partenerii de lucru ai acestora sau ai
Fondului asupra modului de organizare a achizitiilor de bunuri si de lucrari
precum si de selectie si angajare a consultantilor pentru aceste proiecte.
Acest indrumator este, de asemenea, si un instrument de instruire si pregatire
a personalului angajat si a colaboratorilor, pentru Proiectul FRDS.
2.1.2. Rolul Fondului este sa se asigure, prin rapoartele cu privire la
stadiul unui Proiect, prin supervizarea fizica pe teren si prin avizarile
prealabile si cele ulterioare, asupra modului in care s-au efectuat achizitiile
de catre beneficiarii Proiectului si ca fondurile au fost utilizate cu
incadrarea in angajamentele initiale, cu economicitate si eficienta, iar contractele
au fost incredintate intr-o maniera transparenta si corecta. Pentru aceasta,
Fondul organizeaza programe de instruire cu reprezentantii beneficiarilor si cu
oricare alte persoane interesate sa asiste (reprezentanti ai autoritatilor
locale, contractori, parteneri).
2.1.3. Principalele materiale utilizate ca suport pentru elaborarea acestui
indrumator, sunt:
- Liniile directoare ale Bancii Mondiale, "WB Guidelines"
mentionate mai sus si documentele standardizate corespondente;
- "Manual privind achizitiile de valori foarte mici derulate in cadrul
granturilor mici finantate de Banca Mondiala" (Final draft: N. Khan, 16
Octombrie 2001);
- "Achizitii de lucrari simple, de valoare mica, cu durata scurta si
risc redus" (Documente standardizate de ofertare, Editie pilot, Septembrie
2000) recomandat de Jean Jack Raoul;
2.1.4. Autorul a incercat sa tina seama de toate aspectele legale privind
prevederile in materie de achizitii ale finantatorului (BIRD) si normele de
achizitii publice ale cofinantatorului (GUVERNUL ROMANIEI), sa le ajusteze si
sa le faca mai simple pentru beneficiarii Fondului, luand in considerare
capacitatea lor de a coordona astfel de activitati, experienta si practica
Fondului precum si lectiile invatate in timpul implementarii fazei I a
Proiectului. FRDS multumeste, pentru sprijinul acordat la elaborarea acestui
Ghid, d-lui Vlad Krasikov, coordonatorul specialist in achizitii al Bancii
Mondiale pentru zona Europei si Asiei Centrale.
2.2. Utilizarea Ghidului de achizitii
2.2.1. Ghidul cuprinde 2 (doua) parti:
Partea 1. - Proceduri de achizitii - cuprinde prevederi legale, modul de
identificare a necesarului de bunuri, lucrari si servicii in cadrul
granturilor, roluri si responsabilitati ale beneficiarilor de granturi, precum
si metodele de achizitii aplicabile, descrise pas cu pas.
Partea a 2-a. - Modele si Formulare FRDS - cuprinde modele de
"Invitatie la cotatie", pentru bunuri; formulare FRDS de
"Documente de ofertare", pentru lucrari; formulare FRDS de "Cerere
de propuneri", pentru servicii de consultanta si formulare de evaluare.
2.2.2. Banca a acceptat aplicarea acestor proceduri simplificate cu
conditia ca obiectivele Proiectului sa fie atinse. Pentru aceste proceduri atat
Banca, cat si Fondul au stabilit cerinte procedurale minimale in scopul
asigurarii economicitatii si eficientei, cu conditia supervizarii periodice si
prin verificarea ulterioara a fazelor relevante ale proceselor de achizitii.
2.2.3. A doua parte a Ghidului a fost elaborata in conformitate cu
prevederile Liniilor directoare si documentele standardizate ale Bancii
Mondiale, fiind luate in considerare urmatoarele metode: "Achizitii cu
participare comunitara" pentru bunuri si lucrari, "Selectie la pretul
cel mai mic" pentru servicii de consultanta (firme) si "Selectia
consultantilor individuali" pentru servicii prestate de specialisti
(persoane fizice), adaptate subproiectelor finantate de Fond si capacitatii
beneficiarilor de a conduce astfel de activitati.
2.3. Raspunderile Beneficiarului
2.3.1. Activitatea de achizitii este una din cele mai importante in cadrul
implementarii proiectului. Beneficiarii de granturi FRDS (grupuri comunitare,
ONG-uri sau grupuri productive) trebuie sa se conformeze acestor proceduri,
fiind singurii responsabili pentru achizitiile facute in cadrul unui
subproiect. Prevederile descrise sunt aplicabile atat pentru beneficiari, cat
si pentru oricare alte persoane aflate in relatii contractuale sau de
colaborare cu beneficiarii. Beneficiarii Fondului vor utiliza modelele si
formularele FRDS aplicabile, cu modificari minime, acceptate de FRDS, dupa caz.
Orice modificare la formularele obligatorii se face numai sub forma de anexa.
2.3.2. Succesul implementarii unui subproiect (proiect) depinde, in
principal, de:
- Implicarea membrilor comunitatii/grupului in toate fazele de
implementare;
- Capacitatea de organizare si conducere a proiectului de catre comunitate;
- Increderea oamenilor in ei insisi si in ceea ce vor sa realizeze;
- O definire precisa a proiectului finantat si a componentelor acestuia;
- Finalizarea activitatilor in termenul prevazut in Acordul de grant;
- Folosirea fondurilor primite numai pentru proiect;
- Respectarea angajamentelor privind contributia comunitatii la
implementarea proiectului;
- Folosirea materialelor locale (cu respectarea cerintelor de calitate);
- Utilizarea cunostintelor si fortei de munca locala, corespunzator
standardelor tehnologice;
- Verificarea stadiului contractelor, a cantitatilor cerute si a nivelului
calitativ;
- Indeplinirea standardelor de calitate pentru toate activitatile
desfasurate.
2.3.3. De aceea beneficiarii vor avea grija:
- Sa estimeze costurile pentru toate achizitiile necesare in cadrul fiecarui
contract, prin utilizarea Bazei de date a Fondului, asigurandu-se ca aceste
costuri nu depasesc Bugetul aprobat;
- Sa intocmeasca Planul de achizitii;
- Sa utilizeze pentru fiecare achizitie metoda aplicabila;
- Sa pregateasca Specificatiile tehnice, Lista cantitatilor de lucrari
precum si Lista furnizorilor/contractorilor/consultantilor utilizand informatii
din Baza de date a Fondului;
- Sa trimita invitatiile, documentele de ofertare si sa primeasca
cotatiile/propunerile;
- Sa evalueze cotatiile/preturile/propunerile primite, alegand cea mai buna
din ele, in conformitate cu metoda aplicabila;
- Sa incredinteze si sa semneze contractul sau sa transmita comanda;
- Sa verifice documentele referitoare la cantitatile si calitatea bunurilor
furnizate sau a lucrarilor executate de contractori sau a
rapoartelor/serviciilor prestate de consultanti;
- Sa faca platile si sa pregateasca rapoartele periodice catre Fond;
- Sa pastreze (in original) toate documentele proiectului la dispozitia
reprezentantilor Bancii, ai Guvernului si/sau a auditorilor si coordonatorilor
Fondului.
CAP. 3
Planul de achizitii. Metode aplicabile
3.1. Intocmirea Planului de achizitii
3.1.1. Acesta este rezultatul planificarii tuturor activitatilor necesare
pentru implementarea proiectului. Fondul sprijina Beneficiarul sa schiteze si
sa elaboreze un Plan de activitati si Planul de achizitii, in timpul instruirii
initiale, la negocierea Acordului de grant. Acest plan determina la randul sau
Graficul de implementare al proiectului. Planul de achizitii contine, pentru un
tip obisnuit de proiect, o scurta descriere a pasilor necesari (din punct de
vedere legal, tehnic, financiar si a costurilor estimate) si etapele
achizitiilor (datele estimative pentru invitare, primire cotatii/propuneri,
evaluare si contractare).
3.1.2. Costurile pentru deplasari, comunicatii, anunturi, consumabile de
birou, multiplicare documente, taxe, autorizatii, formulare tipizate pentru
contabilitate, organizare de seminarii de lucru etc. pot fi platite direct, cu
conditia respectarii principiilor economicitatii si eficientei.
3.1.3. Planul de achizitii se bazeaza pe Bugetul aprobat si pe:
______________________________________________________________________________
| CE trebuie achizitionat/contractat in vederea atingerii obiectivului, CAND
|
| ar trebui facuta achizitia, CARE sunt principalii pasi pentru fiecare
|
| achizitie si CAT va costa fiecare achizitie
|
|______________________________________________________________________________|
3.1.4. Pentru pregatirea Planului de achizitii trebuie facuti urmatorii
pasi:
- Se intocmeste lista bunurilor, lucrarilor si serviciilor necesare pentru
realizarea proiectului;
- Se grupeaza aceste bunuri in liste si in grupe de contracte, in mod
logic;
- Se estimeaza costurile lor pe baza preturilor din magazine, din
cataloage, sau din Baza de date pentru preturi unitare a Fondului. Determinarea
acestor preturi trebuie facuta cu maxima grija;
- Se citeste cu atentie acest Ghid de achizitii pentru a sti care este
metoda de achizitie aplicabila;
- Se apreciaza durata fiecarui proces de achizitie respectiv data de
incepere si de finalizare.
Formatul pentru Planul de achizitii este detaliat la sfarsitul partii 1 a
Ghidului.
3.1.5. O achizitie poate fi initiata numai daca sunt indeplinite
urmatoarele conditii:
______________________________________________________________________________
| - Planul de achizitii a fost pregatit conform Bugetului aprobat din
Acordul|
| de grant si
|
| - Finantarea este asigurata (Acordul de grant a fost semnat de cele doua
|
| parti) si |
| - Toate aprobarile, avizele si autorizatiile legale prealabile au fost
|
| obtinute si
|
| - A fost publicat anuntul privind achizitiile necesare din cadrul
Grantului|
| (proiectului).
|
|______________________________________________________________________________|
3.2. Metode aplicabile de achizitii
3.2.1. Principiile de baza in aplicarea procedurilor de achizitii cu
Participare Comunitara sunt:
- Economicitate si eficienta
- Transparenta si competitie libera
- Tratament egal pentru toti candidatii
- Confidentialitate si corectitudine in procesul de evaluare
- Incurajarea contractorilor locali
3.2.2. Metoda de achizitie aplicabila reprezinta suma tuturor regulilor
care trebuie respectate pentru a alege furnizorul/contractorul/consultantul si
pentru a-i incredinta comanda/contractul. Pentru achizitiile efectuate de
Beneficiarii Fondului este obligatoriu:
______________________________________________________________________________
| - A se compara cel putin 3 (trei) cotatii/preturi obtinute de la 3 (trei)
|
| furnizori - pentru bunuri
|
| - A se compara cel putin 3 (trei) cotatii/preturi obtinute de la 3 (trei)
|
| contractori calificati - pentru lucrari
|
| - A se evalua/compara cel putin 3 (trei) consultanti de specialitate -
|
| pentru servicii
|
|______________________________________________________________________________|
3.2.3. Metodele aplicabile detaliate in acest Ghid sunt urmatoarele:
- Pentru achizitii de bunuri - metoda aplicabila este "Achizitie
Locala" (AL)
- Pentru achizitii de lucrari - metoda aplicabila este "Lucrari
Mici" (LM)
- Pentru servicii de consultanta prestate de o firma - metoda aplicabila
este "Selectie la Pretul cel mai Mic" (SPM)
- Pentru angajarea consultantilor individuali, precum:
inspector/contabil/expert/asistent instructor/indrumator - metoda aplicabila
este "Selectia Consultantilor Individuali" (SCI)
Tabelul de mai jos contine metodele aplicabile in functie de tipul de
achizitie.
______________________________________________________
| Metoda de achizitie*1) | AL | LM | SPM | SCI |
|________________________|______|______|_______|_______|
| Tip de achizitie | |
|________________________|_____________________________|
| BUNURI | DA |XXXXXX|XXXXXXX|XXXXXXX|
|________________________|______|______|_______|_______|
| LUCRARI |XXXXXX| DA |XXXXXXX|XXXXXXX|
|________________________|______|______|_______|_______|
| SERVICII - consultanta |XXXXXX|XXXXXX| DA | DA |
|________________________|______|______|_______|_______|
CAP. 4
Metodele de achizitii. Pasi.
4.1. Pentru BUNURI
4.1.1. "Achizitie Locala" (AL - valoare < 5.000 US$,
echivalent)
Aceasta metoda va fi utilizata pentru achizitia "de pe raft" (din
magazine) a unor bunuri sau produse standardizate, disponibile la cativa
furnizori din tara sau importate (numai din tari eligibile ale Bancii Mondiale)
si livrate de catre furnizori locali. Este obligatoriu sa se compare cel putin
3 (trei) cotatii/preturi, corespunzatoare acelorasi bunuri sau aceleiasi liste
de bunuri. Va fi selectat furnizorul avand pretul total evaluat cel mai mic*2)
daca a raspuns substantial cerintelor.
Metoda presupune urmatorii pasi:
- Se stabilesc tipul si unitatea de masura pentru fiecare echipament cerut
si termenul de livrare
- Se pregateste o Lista de furnizori disponibili, cel putin 3 (trei)
- Se obtin si se inregistreaza informatii in legatura cu posibilitatea
achizitionarii acestor bunuri (studiind magazinele din zona)
- Se obtin brosuri/cataloage si liste de preturi de la furnizori, fie
personal, fie telefonic
- Se iau in considerare calitatea bunurilor, daca acestea sunt in stoc si
cat vor fi costurile finale
- Se compara preturile
- Preturile pot fi chiar negociate daca se constata ca acestea sunt mai
mari decat preturile unitare de referinta din Baza de date (FRDS) sau decat
preturile de pe piata
- Se pregateste un scurt Raport de evaluare*3), aratand numele furnizorilor
si preturile obtinute de la ei si justificand alegerea castigatorului
- Comisia de Evaluare preda reprezentantului Beneficiarului Raportul de
evaluare recomandand cel mai bun furnizor
- Reprezentantul Beneficiarului receptioneaza bunurile de la furnizor,
preia chitanta si factura
- Toate documentele achizitiei se pastreaza in dosar
4.1.2. "Achizitie Locala" (AL - bunuri sau pachete de bunuri cu
valoare >/= 5.000 US$, echivalent)
Aceasta metoda se aplica in cazul unui bun sau a unui pachet de bunuri
necesare a se achizitiona de la diversi furnizori, daca valoarea totala a
acestora este egala sau depaseste echivalentul a 5.000 US$. Este obligatoriu sa
se compare cel putin 3 (trei) cotatii corespunzatoare. Furnizorul care are
pretul total evaluat cel mai mic*4) si asigura livrarea bunului sau a
intregului pachet de bunuri, raspunzand substantial termenelor si conditiilor
cerute, va fi selectat.
Metoda "Achizitie Locala" presupune urmatorii pasi:
- Se pregatesc "Specificatiile Tehnice", sub indrumarea unui
specialist (daca este cazul)
- Se pregateste o Lista de furnizori suficient de mare pentru a realiza o
buna competitie si pentru a asigura primirea a cel putin 3 (trei) cotatii
- Se stabileste termenul limita de livrare a bunurilor
- Se pregateste "Invitatia la cotatie"*5)
- Se transmite furnizorilor "Invitatia la cotatie", cu
confirmarea participarii a cel putin 3 (trei)
- Se primesc si se inregistreaza cotatiile primite, la un termen limita
- Se intocmeste Raportul de Evaluare*6) si se face recomandarea de
incredintare a contractului care se preda Beneficiarului
- Reprezentantul Beneficiarului finalizeaza formularul de Comanda,
Termenele si conditiile de livrare si le transmite furnizorului ales
- Pana la incredintarea comenzii procesul de evaluare ramane confidential
- Bunurile primite se verifica si se receptioneaza*7), plata facandu-se
conform comenzii
- Toate documentele achizitiei se pastreaza in dosar
4.2. Pentru LUCRARI
4.2.1. "Lucrari Mici" (LM - lucrari foarte simple cu valoare <
5.000 US$, echivalent)
Metoda se aplica in cazul contractarii unor lucrari simple si de volum
redus*8) precum micile reparatii/accesorii la constructii sau instalatii. Este
obligatoriu a se evalua si compara cel putin 3 (trei) preturi obtinute de la 3
(trei) ofertanti calificati. Firma care solicita pretul total*9) evaluat cel
mai mic pentru intreaga Lista a cantitatilor de lucrari va fi selectata.
Metoda presupune urmatorii pasi:
- Se pregateste "Lista cantitatilor de lucrari" (precum si
desenele si specificatiile tehnice) si un "Grafic de activitati*10)"
corespunzator, sub directa coordonare a unui proiectant de specialitate
- Se stabileste termenul de finalizare a lucrarilor
- Se pregateste o Lista de contractori calificati si "Invitatia la
cotatie"*11)
- Se transmite "Invitatia la cotatie" catorva contractori astfel
incat sa existe confirmarea participarii a cel putin 3 (trei)
- Se viziteaza amplasamentul investitiei impreuna cu contractorii
- Se primesc si se inregistreaza cotatiile primite, la un termen limita
- Se poate utiliza Baza de date (preturi unitare) a FRDS pentru compararea
si verificarea cotatiilor primite
- Se pregateste Raportul de Evaluare*12) aratand numele contractorilor,
clasamentul preturilor, termenul de finalizare si justificand alegerea
castigatorului
- Se preda Beneficiarului Raportul de Evaluare
- Reprezentantii Beneficiarului semneaza "Contract de executie lucrari
- suma fixa" (contract tip FRDS) cu castigatorul
- Se platesc numai lucrarile executate, certificate corespunzator, conform
cu Graficul de activitati
- Toate documentele achizitiei se pastreaza in dosar
4.2.2. "Lucrari Mici" (LM)
Metoda se aplica in cazul contractarii unor lucrari noi de constructii sau
de instalatii sau pentru reabilitarea unora existente. Este obligatoriu a se
compara cel putin 3 (trei) preturi obtinute de la 3 (trei) ofertanti
calificati. Firma care are pretul total evaluat*13) cel mai mic va fi
selectata.
Metoda presupune urmatorii pasi:
- Se pregateste "Lista cantitatilor de lucrari" (precum si
specificatiile tehnice si desenele*14)), sub directa coordonare a unui
proiectant de specialitate
- Se pregateste o Lista de contractori calificati, cel putin 7 (sapte), din
Baza de date FRDS (Lista contractorilor*15))
- Se pregateste "Invitatia la cotatie" si "Documentele de
ofertare"*16)
- Se transmite "Invitatia la cotatie" contractorilor din lista,
cu confirmare de participare, asigurand depunerea a cel putin 3 (trei) oferte
- Se viziteaza amplasamentul lucrarii impreuna cu contractorii
- Se inregistreaza ofertele, la un termen limita (data si ora), si se face
deschiderea publica a acestora la data, ora si adresa indicate in invitatie
- Se completeaza si se inregistreaza "Minuta la deschidere"
- Se pregateste Raportul de Evaluare*17), facand recomandarea de
incredintare a contractului
- Comisia de evaluare preda Beneficiarului Raportul de evaluare
- Pana la incredintarea contractului procesul de evaluare ramane
confidential
- Reprezentantii Beneficiarului semneaza "Contract de executie lucrari
cu preturi unitare fixe" numai dupa obtinerea avizului prealabil de la
FRDS
- Contractorul va fi sprijinit sa demareze lucrarile
- Plata contractorului se face pe baza situatiilor de plata
certificate*18), dupa primirea facturii
- Toate documentele achizitiei se pastreaza in dosar
4.3. Pentru SERVICII de CONSULTANTA:
4.3.1. "Selectie la pretul cel mai mic" (SPM)
Metoda se aplica pentru angajarea unor servicii de consultanta care pot fi
prestate de catre o firma sau de catre o asociere dintre consultanti
individuali cu o firma privata, servicii care nu pot fi realizate de un singur
specialist. Este obligatoriu sa se evalueze cel putin 3 (trei) propuneri.
Firma/asocierea care are pretul total evaluat*19) cel mai mic si care a obtinut
cel putin scorul tehnic minim va fi selectata.
Metoda se utilizeaza pentru selectarea unei echipe de specialisti care sa
presteze servicii de consultanta de rutina pentru care exista norme si
standarde in vigoare si practici curente (proiectare interdisciplinara pentru
lucrari ingineresti fara grad mare de complexitate), cu valoare mica de
contract. De regula, aceste servicii sunt executate de mai multi specialisti si
anume:
- Pentru elaborarea unui "Proiect tehnic" cu caracter
agro-industrial, inclusiv tehnologia de fabricatie pentru produse simple,
specificatiile tehnice corespunzatoare utilajelor necesare, a constructiilor si
instalatiilor aferente tehnologiei etc. (specific subproiectelor AGV), echipa
poate fi formata din: Tehnolog de specialitate; Inginer proiectant constructii
agroindustriale; Inginer proiectant instalatii; Arhitect.
- Pentru elaborarea unui "Proiect tehnic" cu caracter civil
respectiv pentru construirea unei cladiri, a unui drum, a unui pod, a unui mic
sistem de alimentare cu apa sau reabilitarea unor astfel de constructii, echipa
poate fi formata din: Arhitect, Inginer proiectant constructii civile, Inginer
proiectant instalatii (specific unor subproiecte SSC sau MIR); Inginer
proiectant de specialitate (constructii civile; drumuri si poduri; instalatii
sau constructii edilitar gospodaresti sau hidrotehnice etc.), topometrist
sau/si alti Specialisti necesari pentru elaborarea unor studii de baza
obligatorii (geotehnician; hidrogeolog; expert tehnic; expert de mediu s.a.) in
functie de tipul si complexitatea Proiectului.
Metoda presupune urmatorii pasi:
- Se pregatesc "Termenii de referinta si Scopul serviciilor" si
"Cerere de propuneri"*20)
- Se pregateste o Lista scurta cuprinzand intre 3 (trei) si 6 (sase) firme,
din Baza de date*21) a Fondului (Lista proiectantilor)
- Se transmite "Scrisoarea de invitatie " si "Cererea de
Propuneri" consultantilor din Lista scurta, cu confirmare de participare,
asigurand cerinta ca cel putin 3 (trei) propuneri sa fie primite
- Se primesc si se inregistreaza propunerile tehnice si financiare, la un
termen limita, si se deschid propunerile tehnice, pastrand propunerile
financiare nedeschise
- Se evalueaza*22) propunerile tehnice, stabilindu-se firmele calificate
tehnic (care au obtinut cel putin scorul tehnic minim)
- Se pregateste Raportul de evaluare tehnica, facandu-se recomandarea de
invitare a firmelor calificate pentru deschiderea publica a propunerilor lor
financiare
- Se preda Raportul de evaluare tehnica atat Beneficiarului, cat si
reprezentantului Fondului pentru avizare prealabila
- Se invita firmele calificate pentru a asista la deschiderea publica a
propunerilor lor financiare, indicandu-le data, ora si locul de desfasurare,
numai dupa avizul prealabil al Fondului
- Se deschid public propunerile financiare si se inregistreaza "Minuta
la deschidere"
- Se evalueaza propunerile financiare si se preda Beneficiarului Raportul
de evaluare finala cu recomandarea de incredintare a contractului
- Pana la incredintarea contractului, procesul de evaluare este
confidential
- Reprezentantii Beneficiarului semneaza contractul (formular FRDS) numai
dupa avizul prealabil al Fondului
- Consultantul va fi sprijinit sa inceapa activitatile
- Plata se face dupa acceptarea documentelor si rapoartelor si dupa
primirea facturii
- Toate documentele achizitiei se pastreaza in dosar
4.3.2. "Selectia Consultantilor Individuali" (SCI)
Metoda se aplica pentru a angaja un consultant individual. Este obligatoriu
sa se evalueze cel putin 3 (trei) consultanti de specialitate. Consultantul cel
mai bine calificat pentru indeplinirea sarcinilor va fi selectat si invitat la
negociere.
Metoda presupune urmatorii pasi:
- Se pregateste o fisa a postului ("Termenii de referinta si Scopul
Serviciilor"), solicitand avizul prealabil al Fondului
- Se pregateste o lista a potentialilor specialisti, cel putin 3 (trei)
- Acestia sunt invitati*23) sa isi exprime interesul si sa prezinte informatii
in legatura cu specializarea/calificarea profesionala si experienta anterioara
- Se selecteaza consultantul cel mai bine calificat pentru sarcinile de
serviciu necesare
- Se negociaza termenele si conditiile, se inregistreaza "Minuta de negociere"
- Se semneaza contractul
- Consultantul este sprijinit sa inceapa activitatile
- Plata consultantului se face pe baza rapoartelor acceptate si numai dupa
primirea facturii
- Toate documentele selectiei se pastreaza in dosar
4.4. Achizitie/Contractare/Angajare directa
4.4.1. Metoda cumpararii, contractarii sau angajarii directe, fara
parcurgerea unui proces de selectie, poate fi aplicata numai in situatii
exceptionale.
4.4.2. Daca exista deja un contract pentru bunuri sau lucrari, incredintat
in conformitate cu procedurile aplicabile ale Fondului, acesta poate fi extins
pentru bunuri sau lucrari de natura similara, numai daca valoarea adaugata nu
depaseste 15% din valoarea initiala. Fondul (si Banca) vor accepta aceste situatii
daca se dovedeste ca prin organizarea unei noi competitii nu s-ar putea obtine
nici un avantaj si ca preturile sunt rezonabile;
4.4.3. Serviciile oferite de un singur consultant pot fi angajate numai
daca se dovedeste clar ca angajarea acestuia este mai avantajoasa decat
organizarea unei competitii, de exemplu:
(a) Pentru activitati care reprezinta o continuare a unor servicii angajate
si prestate anterior de consultant. Beneficiarul trebuie sa solicite firmei
pregatirea unei propuneri tehnice si financiare pe baza Termenilor de referinta
noi, care vor fi negociati;
(b) Atunci cand este esentiala o selectie rapida (in cazuri de urgenta).
Justificarea pentru selectia de la o singura sursa va fi examinata de Fond
(si de Banca) in contextul urmaririi tuturor intereselor Proiectului.
4.4.4. Cand, de asemenea:
(a) Exista doar un singur furnizor/contractor/consultant in zona
proiectului finantat si in zonele vecine si s-a constatat ca obtinerea unor
cotatii din alte localitati ar adauga sume care ar conduce la costuri mai mari,
sau
(b) Cu toate ca Beneficiarul a parcurs toti pasii ceruti, facand
publicitate si/sau transmitand multe invitatii, nu s-au obtinut cel putin 3
(trei) cotatii/propuneri.
4.4.5. Cererea pentru contractare directa va fi expediata la Fond pentru
analiza prealabila. Fondul va analiza toate documentele si justificarile si va
solicita analiza prealabila a Bancii in conformitate cu conditiile Acordului de
imprumut.
Urmatorii pasi trebuie urmati:
- Se intocmesc documentele si justificarile care determina utilizarea
acestei metode
- Pretul cerut de furnizor/contractor/consultant trebuie sa fie certificat
de acesta
- Beneficiarul de grant transmite Fondului Cererea pentru aprobare
4.4.6. Daca argumentele sunt bine fundamentate (dovedind ca Beneficiarul a
intreprins toate demersurile posibile), iar costurile sunt comparabile cu
preturile/tarifele medii corespondente din Baza de date a Fondului, aplicarea
acestei metode poate fi acceptata.
4.4.7. Nici un contract de angajare directa nu se va semna fara avizul
prealabil al Fondului (si al Bancii).
CAP. 5
Despre achizitii - pas cu pas
5.1. Stabilirea Tipului de achizitie
Un proiect finantat de Fond presupune achizitia uneia din urmatoarele
categorii:
(a) Bunuri
(b) Lucrari
(c) Servicii de Consultanta (Servicii)
a. Bunuri - sunt definite astfel materialele, produsele, bunurile standard,
echipamentele de scurta sau indelungata folosinta, consumabilele etc., care pot
fi aprovizionate direct de la producatori sau de la comercianti.
b. Lucrari - sunt definite astfel toate operatiunile tehnologice necesare
pentru edificarea unei constructii noi sau a unui sistem de instalatii nou ori
pentru repararea unei constructii existente, pentru consolidarea unui teren,
regularizarea unui curs de apa, reabilitarea unui drum sau a unui pod, fiind
incluse si consumurile de materiale, necesarul de forta de munca,
transporturile si utilajele aferente si care, datorita complexitatii lor, nu
pot fi executate decat de catre o firma calificata.
c. Servicii de Consultanta (Servicii) - sunt definite astfel asistenta si
instruirea acordata de specialisti si/sau prestatiile complexe efectuate de
echipe mixte de specialisti, fiecare cu experienta intr-un domeniu specific, cu
studii si cunostinte profesionale corespunzatoare.
5.2. Stabilirea Metodei Aplicabile
5.2.1. Ghidul descrie toate metodele si procedurile de achizitii pentru
toate tipurile de proiecte. Pentru un anume proiect sunt aplicabile numai acele
metode si proceduri adecvate acestuia. Metoda aplicabila este precizata in
Planul de achizitii al fiecarui proiect in parte.
5.2.2. Beneficiarii competitiilor de granturi vor utiliza, pentru fiecare
achizitie, numai una din metode, in functie de:
- Tipul achizitiei (Bunuri/Lucrari/Servicii)
- Valoarea contractului (cost estimat)
5.3. Stabilirea Comisiei de evaluare
5.3.1. Pentru derularea corecta a procesului de achizitie, Beneficiarul va
numi, prin Decizie, membrii Comisiei de evaluare (de regula 3 sau 5 persoane).
5.3.2. 3 (trei) persoane vor fi numite pentru evaluarea cotatiilor de
bunuri si lucrari a caror valoare de contract nu depaseste 5.000 USD,
echivalent. Se recomanda ca specialistul care a pregatit specificatiile tehnice
sa participe la procesul de evaluare.
5.3.3. 3 (trei) persoane vor fi numite pentru selectia consultantilor
individuali, dintre acestea cel putin 2 (doua) fiind foarte bine informate in
domeniu.
5.3.4. 5 (cinci) persoane vor fi numite pentru selectia serviciilor de
consultanta prestate de firme, dintre acestea cel putin 2 (doua) persoane avand
un nivel de pregatire adecvat (in zonele rurale este foarte greu de indeplinit
aceasta cerinta, de aceea beneficiarul va apela la specialistii din cadrul
autoritatilor locale sau la "fii" ai satului).
5.3.5. 5 (cinci) persoane vor fi numite in cazul evaluarii cotatiilor de
bunuri si lucrari a caror valoare este de 5.000 USD, echivalent, sau mai mult.
Se recomanda ca specialistii care au pregatit specificatiile tehnice si
inspectorul de santier sa participe la procesul de evaluare.
5.3.6. Pentru valori foarte mari sau pentru servicii importante,
beneficiarul poate solicita asistenta din partea Fondului in timpul procesului
de evaluare.
5.3.7. Principalele responsabilitati ale membrilor Comisiei de evaluare, in
timpul procesului de evaluare, asa cum sunt precizate si in regulamentele
romanesti, sunt:
- Sa-si organizeze propriile intalniri
- Sa primeasca toate cotatiile/propunerile de la persoana insarcinata cu
organizarea achizitiilor
- Sa returneze ofertantilor, nedeschise, cotatiile primite dupa termenul
limita
- Sa deschida ofertele primite la termen si sa le inregistreze in
"Minuta la deschidere", in prezenta ofertantilor care doresc sa
asiste (daca este prevazuta deschidere publica). Un membru al Comisiei va
completa Minuta cu toate datele prezentate si cu orice alte informatii
considerate importante
- Sa efectueze evaluarea in conformitate cu conditiile referitoare la
confidentialitate, obiectivitate si impartialitate si cu respectarea
restrictiilor privind "conflictul de interese"*24)
- Sa verifice continutul ofertelor (daca acestea sunt complete sau nu)
- Sa determine daca fiecare cotatie raspunde substantial cerintelor si sa
stabileasca ce clarificari (informatii sau documente aditionale) sunt necesare
in legatura cu cotatiile
- Sa examineze mai intai documentele privind eligibilitatea ofertantilor
- Sa examineze apoi documentele referitoare la cerintele de calificare
- Sa examineze toate preturile unitare, preturile totale (verificand
calculele si stabilind eventualele corectii aritmetice) stabilind pretul total
evaluat al fiecarei cotatii si solicitand ofertantilor acceptarea corectiilor
- Sa stabileasca clasamentul final, alegand castigatorul in conformitate cu
metoda aplicabila
- Sa se asigure ca valoarea contractului nu depaseste costul estimat
- Sa recomande Beneficiarului ofertantul cel mai bine clasat caruia i se
poate incredinta contractul.
______________________________________________________________________________
| Toti membrii Comisiei de evaluare isi vor insusi si vor respecta
|
| procedurile din acest Ghid precum si pe acelea din Documentele transmise
|
| ofertantilor
|
|______________________________________________________________________________|
5.4. Pregatirea Anuntului publicitar
5.4.1. Beneficiarul va publica, intr-un ziar de larga circulatie din
regiune (sau din tara), un Anunt privind achizitiile pe care urmeaza sa le faca
daca valoarea acestora este mai mare decat echivalentul a 20.000 USD.
Scrisorile de intentie*25) primite la Beneficiar, vor fi comparate cu Listele
furnizorilor/contractorilor din Baza de date a Fondului.
5.4.2. Fondul anunta periodic, intr-o gazeta cu circulatie la nivel
national*26), proiectele aprobate spre finantare, beneficiarii de granturi,
locatia si tipul proiectului.
5.5. Pregatirea Invitatiei la cotatie/Documentelor de ofertare/Cererii de
propuneri
5.5.1. Pentru pregatirea acestor documente, in Partea a 2-a a Ghidului de
achizitii se gasesc cateva modele si formulare ale Fondului care trebuie
utilizate:
- Modele*27) de Invitatie la cotatie, Comanda/Contract, Termene si conditii
de livrare, Nota de receptie a bunurilor primite, precum si formular de Raport
de evaluare, pentru achizitia de bunuri prin metoda "Achizitie
Locala";
- Formulare*28) pentru Invitatie la cotatie, Documente de ofertare,
Contract si Raport de evaluare, pentru achizitia de lucrari prin metoda
"Lucrari Mici";
- Formulare pentru Scrisoare de invitatie, Cerere de propuneri, Contract si
Rapoarte de evaluare, pentru angajarea consultantilor prin metoda
"Selectie la pretul cel mai mic", precum si Termeni de referinta
pentru servicii de proiectare;
- Termeni de referinta pentru doua tipuri frecvente de consultanta
(contabil, inspector de santier); Termeni de referinta - model general pentru
alte tipuri de consultanta.
5.5.2. Beneficiarul va incuraja candidatii sa viziteze amplasamentul
proiectului (zona santierului/conditiile de lucru la sediu), inainte ca acestia
sa depuna oferta/propunerea.
5.5.3. Beneficiarul va face toate demersurile pentru a se convinge ca
firmele invitate la cotatie/propunere au o buna reputatie, sunt inregistrate si
autorizate legal pentru livrarea de bunuri, executia de lucrari sau prestarea
de servicii, acestea fiind obiect curent de activitate al lor. In cazul in care
Beneficiarul primeste o cotatie/propunere de la o firma neinvitata, aceasta
poate fi acceptata numai dupa efectuarea unor demersuri similare de verificare
a activitatii curente si reputatiei firmei.
5.6. Trimiterea Invitatiilor. Primirea Cotatiilor/Propunerilor
5.6.1. Pentru ca Beneficiarii sa fie siguri ca vor primi cel putin 3 (trei)
cotatii/propuneri astfel incat sa se asigure o competitie corespunzatoare, ei
trebuie sa trimita invitatii*29) astfel:
- Cel putin 3 (trei) Invitatii la cotatie, in cazul metodei "Achizitie
locala", transmise unor furnizori care au bunurile necesare, indeplinind
cerintele de calitate si performanta
- Cel putin 7 (sapte) Invitatii la cotatie, in cazul metodei "Lucrari
mici", transmise contractorilor calificati din regiune, care au
capabilitate tehnica, financiara si profesionala pentru a executa lucrarile si
care au executat cel putin un contract similar, selectati de catre Beneficiar
din Lista Contractorilor (Baza de date a Fondului)
- De la 3 (trei) pana la 6 (sase) Cereri de Propuneri, in cazul metodei
"Selectie la pretul cel mai mic", transmise firmelor din Lista
scurta, selectate de catre Beneficiar din Lista Proiectantilor (Baza de date a
Fondului)
- Cel putin 3 (trei) Cereri de exprimare a interesului, in cazul metodei
"Selectia Consultantilor Individuali", transmise persoanelor care au
profesiunea, calificarea si experienta necesara
5.6.2. Toate ofertele primite, la timp sau cu intarziere, se pastreaza in
conditii de siguranta pana la momentul "deschiderii" sau inceperii
evaluarii.
5.7. Deschiderea Ofertelor
5.7.1. Comisia de evaluare va deschide ofertele (daca acestea s-au primit
in plic inchis), va citi si va verifica cu mare atentie: invitatia la
cotatie/documentele de ofertare/cererea de propuneri; termenele de ofertare;
perioada de valabilitate; costul estimat; toate documentele fiecarei
cotatii/propuneri primite; inregistrarea lor; modificari (dupa caz);
cotatiile/preturile si orice alte documente in legatura cu acestea.
5.7.2. Daca este prevazuta deschidere publica, Comisia de evaluare va
invita ofertantii/consultantii care doresc sa asiste, in camera in care va avea
loc "deschiderea". Plicurile primite dupa termenul limita nu vor fi
deschise, ci vor fi returnate in forma prezentata. Plicurile primite la termen
vor fi deschise. Se va citi cu voce tare si se va consemna, in Minuta la
deschidere, numele ofertantului/consultantului si pretul corespondent.
Originalul Minutei va fi pastrat in dosarul achizitiei.
5.8. Evaluarea cotatiilor
5.8.1. Toti membrii Comisiei de evaluare sunt pe deplin responsabili pentru
corectitudinea evaluarii in cadrul procesului de evaluare. Acest proces va avea
loc numai in prezenta membrilor comisiei (sunt exceptati de la aceasta regula reprezentantii
Fondului - supervizor/coordonator - care pot fi prezenti in calitate de
consultanti, fara drept de participare la adoptarea deciziilor).
5.8.2. Evaluarea cotatiilor/propunerilor trebuie sa se faca conform
metodelor si procedurilor de achizitii descrise in acest Ghid. Membrii Comisiei
de evaluare trebuie deasemenea sa intocmeasca, la sfarsitul activitatii,
Rapoartele de evaluare, conforme cu formularele din partea a 2-a a Ghidului,
precum si o scurta descriere a modului in care s-a desfasurat procesul,
justificand decizia adoptata.
5.8.3. Beneficiarul trebuie sa verifice daca membrii Comisiei de evaluare
si-au indeplinit corect sarcina atribuita. Incredintarea contractului/comenzii
numai pe baza recomandarii facuta de Comisia de evaluare nu absolva
Beneficiarul de responsabilitatea contractarii. De aceea, se recomanda fiecarui
beneficiar de grant sa solicite, ori de cate ori apar probleme dificile, opinia
reprezentantului Fondului (supervizorul) sau a specialistilor in achizitii ai
Fondului.
5.9. Trimiterea notificarilor. Contestatii
5.9.1. Rezultatele selectiei (numele castigatorului si valoarea
contractului/comenzii) vor fi notificate tuturor participantilor*30).
Castigatorului i se va transmite o Scrisoare de acceptare prin care i se va
comunica termenul limita si locul unde se va perfecta negocierea contractului.
5.9.2. Contestatii (daca este cazul). Daca un ofertant solicita in scris
informatii in legatura cu motivele pentru care nu a fost ales, beneficiarul
trebuie sa intocmeasca un raspuns. In cazul in care se constata ca motivele
invocate in contestatie nu sunt justificate, Beneficiarul poate respinge
contestatia, raspunzand in consecinta. Daca, dimpotriva, se descopera ca
procedura nu a fost respectata sau ca motivele invocate sunt intemeiate,
Comisia de evaluare isi poate reconsidera decizia initiala. Raspunsul se
trimite in scris contestatarului, imediat dupa ce au fost trasate concluziile,
iar daca decizia finala a Comisiei a fost modificata vor fi instiintati toti candidatii.
5.9.3. In cazul in care un ofertant inainteaza contestatia la Fond (sau la
Banca), Beneficiarul trebuie sa transmita acestor finantatori (in copie) toate
documentele legate de procesul de evaluare. Fondul (sau Banca) vor revizui si
examina procesul de achizitie facand comentariile care se impun sau adoptand o
decizie asupra sanctiunilor aplicabile.
5.9.4. Pana cand se transmite raspuns contestatarului, iar contestatia va
fi rezolvata, semnarea contractului de catre beneficiar se amana.
5.10. Negocierea si semnarea Contractului/Comenzii
Reprezentantii Beneficiarului pot semna Contractul/Comanda numai dupa ce
acest document a fost semnat de catre ofertant si numai dupa ce reprezentantul
Fondului (supervizorul) a revizuit procedura, iar comunitatea a fost informata
asupra rezultatelor selectiei. Daca evaluarea si selectia au avut la baza o
metoda de achizitie prin care castigatorul a fost determinat pe criteriul
"pret", valoarea totala evaluata nu poate fi negociata. Pot fi
negociate numai conditiile si termenele contractuale (in legatura cu: data de
incepere, facilitati pe care beneficiarul le va face, posibilitatea acordarii
avansului si garantarea acestuia, organizarea activitatilor comune).
5.11. Registrul de corespondenta. Registrul Contractelor
Toate documentele, invitatiile, notificarile, cotatiile/propunerile,
solicitarile de clarificare si clarificarile etc. referitoare la achizitii vor
fi inregistrate in Registrul de corespondenta. Pentru toate corespondentele
prin posta se vor pastra confirmarile de primire. Toate contractele/comenzile
vor fi inregistrate in Registrul de contracte, in ordinea in care au fost
semnate, primul contract inregistrat fiind Acordul de grant.
5.12. Dosarul de achizitie.
Comitetul de Conducere a Proiectului (CCP) sau Presedintele/Directorul
executiv al Grupului productiv sau al ONG-ului, dupa caz, trebuie sa
intocmeasca dosarul fiecarei achizitii. Urmatoarele documente, in original, vor
fi pastrate in dosarul respectiv:
- Anuntul publicitar (ziarul)
- Decizia privind numirea Comisiei de evaluare
- Lista Bunurilor/Lista cantitatilor de lucrari, Desenele si specificatiile
tehnice/Cererea de propuneri, Termenii de Referinta
- Invitatiile la cotatie/Scrisorile de invitatie si Confirmarile,
Clarificarile, Modificarile
- Cotatiile/Propunerile primite si inregistrarile acestora (se vor pastra
deasemenea si plicurile in care au fost primite ofertele)
- Minuta la deschidere, unde este cazul
- Raportul de evaluare si documentele aditionale anexate
- Notificarile, Contestatiile si raspunsurile (unde este cazul)
- Contractul semnat
- Facturile, documente de preluare si acceptare, bonurile, ordinele de
plata, statele de plata
______________________________________________________________________________
| Toate aceste documente vor fi pastrate in Dosarul proiectului, timp de 10
|
| (zece) ani dupa data la care s-a finalizat Proiectul
|
|______________________________________________________________________________|
CAP. 6
Coordonarea Contractelor. Platile
6.1. Coordonatorul de contract
6.1.1. Pentru fiecare contract in parte, Beneficiarul va desemna o persoana
care va fi coordonator de contract. Coordonatorul va urmari:
- Receptionarea tuturor bunurilor/executarea lucrarilor/prestarea
serviciilor;
- Respectarea termenelor contractuale si a conditiilor de plata;
- Respectarea preturilor si tarifelor care au determinat valoarea
Contractului.
6.1.2. Toate platile se fac in contul furnizorului/contractorului, inscris
de acesta in Contract, numai dupa ce Beneficiarul a primit documentele
justificative (bon fiscal, factura fiscala, chitanta). Gestionarea banilor se
face in conformitate cu "PROCEDURILE FINANCIAR - CONTABILE ale FRDS"
din "Manualul Comunitatii".
6.1.3. Beneficiarul va acorda o atentie deosebita depozitului bancar in
care sunt primite fondurile. Se recomanda ca suma din acest depozit (de cont
curent) sa fie permanent suficient de mare pentru acoperirea platilor datorate.
Echipa de conducere a proiectului va verifica periodic suma din cont si va
solicita in timp util urmatoarea transa. Daca plata datorata este mai mare
decat soldul, Beneficiarul poate solicita furnizorului/contractorului sa intarzie
executia sau sa amane depunerea facturii pana la primirea transei urmatoare.
Termenele contractuale si conditiile de plata vor fi deasemenea respectate.
6.2. Plata pentru Bunuri
Dupa consemnarea primirii produsului (bunurilor) prin Nota de receptie a
bunurilor, insotita de un certificat de calitate si/sau agrementul tehnic al
acestuia, de Certificatul de origine a produsului (tara de origine - de
fabricatie) precum si de Certificatul de garantie, furnizorul poate emite
factura, care va fi certificata de coordonatorul contractului si plata poate fi
facuta. Bunurile care nu corespund calitativ sau care nu trec probele si
testele de functionare nu vor fi acceptate. Platile se vor face in conformitate
cu cotatiile primite.
6.3. Plata lucrarilor
Dupa consemnarea periodica a lucrarilor executate prin Nota de receptie a
lucrarilor, insotita de toate documentele de certificare a calitatii si a
rezultatelor testelor, contractorul poate emite factura, care va fi certificata
de coordonatorul contractului si plata poate fi facuta. Platile se vor face in
conformitate cu conditiile contractului, astfel:
(a) Pentru contractele cu preturi unitare fixe: plata se face conform cu
preturile unitare si cu cantitatile de lucrari executate;
(b) Pentru contractele cu suma fixa: plata se face conform cu suma fixa
alocata activitatii finalizate din grafic.
Ultima plata va fi facuta numai dupa terminarea lucrarilor, eveniment
consemnat prin Proces-verbal de Receptie la terminare*31) si dupa executarea remedierilor
constatate cu aceasta ocazie.
6.4. Plata Serviciilor
Pentru unele servicii de consultanta care pot fi materializate (desene,
specificatii tehnice, autorizatii si avize) plata poate fi facuta dupa primirea
si acceptarea acestor documente in forma finala. Se va intocmi Nota de receptie
a serviciilor, iar consultantul va putea emite factura. Pentru acele servicii
care nu pot fi materializate (contabilitate, dirigentie de santier) platile pot
fi facute, pentru luna precedenta, numai daca consultantul si-a indeplinit
corespunzator sarcinile in luna respectiva. Plata acestor servicii se face
numai pe baza unui document justificativ (factura sau stat de plata).
6.5. Plata avansului
Nici o plata nu se face in avans la contracte cu valori mici si in nici un
caz fara o scrisoare de garantie bancara in favoarea Beneficiarului. Avansul se
poate acorda numai daca este necesar, la contracte cu valori mari (peste 50.000
USD), in limita a 10% din valoarea contractului. Pentru a putea incasa avansul,
Contractorul va prezenta Beneficiarului o Scrisoare de garantie bancara, cu
valoare egala cu avansul, Beneficiarul retinand scrisoarea pana in momentul in
care se executa si se receptioneaza lucrari de valoare echivalenta cu avansul.
CAP. 7
Rapoartele privind achizitiile
7.1. Raport asupra stadiului achizitiilor
Beneficiarul va raporta la Fond despre stadiul achizitiilor inainte de
solicitarea fiecarei transe urmatoare. Raportul se va prezenta in formatul
cerut si va fi certificat de catre supervizorul Fondului. In acest raport
Beneficiarul va completa Planul de achizitii cu achizitiile efectuate,
precizand tipul de achizitie, stadiul procesului, valoarea contractelor semnate
si platile efectuate.
7.2. Raport final privind achizitiile
Dupa ce proiectul se finalizeaza, Beneficiarul va face un raport asupra
cheltuielilor finale. Inainte de inchiderea proiectului, Beneficiarul va face o
scurta prezentare cu privire la rezultatele proiectului, metodele si
activitatile derulate, probleme pe care le-a avut si solutiile adoptate,
rezultatele privind obiectivele proiectului, cunostintele dobandite si impactul
proiectului asupra beneficiarilor si va face sugestii pentru viitoarele
proiecte. Formularele pentru Plan de achizitii, Raport privind stadiul
achizitiilor si Raport final privind achizitiile sunt prezentate in continuare.
______________________________________________________________________________
| Planul de achizitii
|
| ____________________________________________________________________________
|
|| Pachete de | Cost Estimat| Metoda de |Semnare | Data | Data
||
|| Contracte |_____________| achizitie |Contract| Incepere|
Finala||
|| | LEI | US$ | | | |
||
||_________________|______|______|_________________|________|_________|_______||
|| 1. BUNURI: | | | | | |
||
|| ............... | .... | .... | Achizitie locala| | |
||
|| ............... | .... | .... | | | |
||
||_________________|______|______|_________________|________|_________|_______||
|| Val. Totala | | | | | |
||
|| Bunuri | | | | | |
||
||_________________|______|______|_________________|________|_________|_______||
|| 2. LUCRARI: | | | | | |
||
|| ............... | .... | .... | Lucrari Mici | | |
||
||_________________|______|______|_________________|________|_________|_______||
|| Val. Totala | | | | | |
||
|| Lucrari | | | | | |
||
||_________________|______|______|_________________|________|_________|_______||
|| 3. SERVICII: | | | Selectie la | | | ||
|| ............... | .... | .... | pretul cel mai | | |
||
|| ............... | .... | .... | mic; | | |
||
|| ............... | .... | .... | Selectie | | |
||
|| | | | consultanti | | |
||
|| | | | individuali | | |
||
||_________________|______|______|_________________|________|_________|_______||
|| Val. Totala | | | | | |
||
|| Servicii | | | | | |
||
||_________________|______|______|_________________|________|_________|_______||
|| 4. Alte costuri | | | | | |
||
|| ............... | .... | .... | | | |
||
|| ............... | .... | .... | | | |
||
||_________________|______|______|_________________|________|_________|_______||
|| Total GRANT | | | | | |
||
||_________________|______|______|_________________|________|_________|_______||
|______________________________________________________________________________|
______________________________________________________________________________
| Raport privind stadiul achizitiilor
|
| ____________________________________________________________________________
|
|| Descrierea |Cost Estimat*|Metoda de|Stadiu | Contracte (comenzi)
||
|| Pachetelor de| |achizitie|(invitare/| semnate
||
|| Contracte |_____________|aplicata |ofertare/
|__________________________||
|| |Cheltuieli* | |evaluare) |Valoare |Data de|Data de ||
|| |_____________| |
|Contract|inceput|terminare||
|| | LEI | US$ | | | (LEI) | |
||
||______________|______|______|_________|__________|________|_______|_________||
|| 1. BUNURI: |______|______| | | | |
||
|| | | | | | | |
||
|| ............ | .... | | ....... | ........ | ...... | ..... | .......
||
|| ............ | .... | | ....... | ........ | ...... | ..... | .......
||
||______________|______|______|_________|__________|________|_______|_________||
|| Total | | | | | | |
||
|| cheltuieli 1.| | | | | | |
||
||______________|______|______|_________|__________|________|_______|_________||
|| 2. LUCRARI: |______|______| | | | |
||
|| | | | | | | |
||
|| ............ | .... | | ....... | ........ | ...... | ..... | .......
||
||______________|______|______|_________|__________|________|_______|_________||
|| Total | | | | | | |
||
|| cheltuieli 2.| | | | | | |
||
||______________|______|______|_________|__________|________|_______|_________||
|| 3. SERVICII |______|______| | | | |
||
|| | | | | | | |
||
|| ............ | .... | | ....... | ........ | ...... | ..... | .......
||
|| ............ | .... | | ....... | ........ | ...... | ..... | .......
||
||______________|______|______|_________|__________|________|_______|_________||
|| Total | | | | | | |
||
|| cheltuieli 3.| | | | | | |
||
||______________|______|______|_________|__________|________|_______|_________||
|| 4. ALTE |______|______| | | | |
||
|| COSTURI | | | | | | |
||
||______________|______|______|_________|__________|________|_______|_________||
|| Total | | | | | | |
||
|| CHELTUIELI | | | | | | |
||
||______________|______|______|_________|__________|________|_______|_________||
|
|
| Raport final privind achizitiile |
| ____________________________________________________________________________
|
|| Contracte |Costuri Estimate| Cheltuieli la contracte (LEI)
||
|| |
|____________________________________________||
|| |________________| Valori totale| Plati | Valori | Valori
||
|| | LEI | US$ | contractate | finale| economii | adaugate
||
|| | | | | | (-) | (+)
||
||______________|________|_______|______________|_______|__________|__________||
|| 1. BUNURI: | | | | | |
||
|| | | | | | |
||
||______________|________|_______|______________|_______|__________|__________||
|| 2. LUCRARI: | | | | | |
||
|| | | | | | |
||
||______________|________|_______|______________|_______|__________|__________||
|| 3. SERVICII: | | | | | |
||
|| | | | | | |
||
||______________|________|_______|______________|_______|__________|__________||
|| 4. Alte | | | | | |
||
|| COSTURI | | | | | |
||
||______________|________|_______|______________|_______|__________|__________||
|| Total Buget | | | | |
||
|| Cheltuieli | | | | |
||
||______________|________|_______|______________|_______|_____________________||
|______________________________________________________________________________|
* Se completeaza cu valorile inscrise in Planul de achizitii.
* Se completeaza cu valorile platilor efectuate.
Partea a 2-a a Ghidului de achizitii*) cuprinde:
SECTIUNEA I
ACHIZITIE DE BUNURI:
- Invitatie la cotatie si Termene si conditii de livrare - model
- Comanda/contract livrare bunuri - model
- Raport de evaluare/bunuri - formular FRDS
SECTIUNEA II
ACHIZITIE DE LUCRARI:
- Invitatie la cotatie si Instructiuni pentru ofertanti cu Anexe (A, B, C,
D, E) - formulare FRDS
- Contract pentru executie lucrari cu preturi unitare fixe - formular FRDS
- Contract pentru executie lucrari cu suma fixa - formular FRDS
- Raport de evaluare/lucrari - formular FRDS
SECTIUNEA III
ACHIZITIE DE SERVICII:
- Cerere de propuneri si Informatii pentru consultanti cu Anexe (A, B, C,
D, E, F, G, H) - formulare FRDS
- Contract de prestari servicii - formular FRDS
- Rapoarte de evaluare/servicii (tehnica/financiara) - formulare FRDS
------------
*) Partea a 2-a a Ghidului de achizitii poate fi consultata la
organizatorii achizitiilor.
Explicatii si comentarii:
_________________________
*1) Tipul de procedura se va stabili de catre Beneficiarul de grant numai
cu asistenta specialistilor Fondului.
*2) Compararea preturilor se face exclusiv TVA.
*3) Comisia de evaluare numita de Beneficiar analizeaza procedura parcursa,
evalueaza si compara cotatiile primite, verifica incadrarea substantiala in
cerinte si face clasamentul preturilor, in ordine crescatoare.
*4) Compararea preturilor se face exclusiv TVA.
*5) Setul de documente - modele FRDS - se regaseste in Partea a 2-a a
Ghidului, Sectiunea I.
*6) Comisia de evaluare numita de Beneficiar analizeaza procedura parcursa,
evalueaza si compara cotatiile primite, verifica incadrarea substantiala in
cerintele Invitatiei la cotatie si face clasamentul preturilor, in ordine
crescatoare.
*7) Receptia si punerea in functiune pentru echipamente sau utilaje se va
face numai in prezenta unui specialist.
*8) Se interzice impartirea unor lucrari in contracte de valori mai mici cu
scopul aplicarii unei proceduri mai simple.
*9) Compararea preturilor se face exclusiv TVA.
*10) Se grupeaza lucrarile pe categorii mari (activitati), intr-o ordine
cronologica, care pot fi executate si receptionate partial.
*11) Setul de documente - modele FRDS - se regaseste in Partea a 2-a a
Ghidului, Sectiunea II.
*12) Comisia de evaluare numita de Beneficiar analizeaza procedura
parcursa, indeplinirea conditiilor de calificare ale ofertantilor, evalueaza si
compara cotatiile primite, verifica incadrarea in cerintele Invitatiei si face
clasamentul preturilor, in ordine crescatoare.
*13) Compararea preturilor se face luand in considerare toate cantitatile
de lucrari, costurile directe si alte costuri (in)directe, exclusiv TVA.
*14) In conformitate cu continutul cadru al Proiectului Tehnic (Ordin nr. 1.014/874
MFP/MLPTL din 2001).
*15) Lista Firmelor recomandate de FRDS din Baza de date proprie nu este
limitativa, putand fi invitati si contractori care si-au exprimat interesul,
numai dupa ce se verifica eligibilitatea, activitatea si notorietatea acestora.
*16) Setul de documente - formulare FRDS - se regaseste in Partea a 2-a a
Ghidului, Sectiunea II.
*17) Comisia de evaluare numita de Beneficiar analizeaza procedura
parcursa, indeplinirea conditiilor de calificare ale ofertantilor, evalueaza si
compara cotatiile primite, verifica incadrarea in cerintele invitatiei la
cotatie, evalueaza preturile (utilizand pentru comparatie preturile unitare din
Baza de date FRDS) si face clasamentul preturilor, in ordine crescatoare.
*18) Atasamentele si Situatiile pentru lucrarile executate corespunzator
Proiectului tehnic si conform conditiilor de calitate, se certifica cantitativ
si calitativ de catre un inspector de santier angajat de catre Beneficiar.
*19) Compararea preturilor se face exclusiv TVA, luand in considerare toate
activitatile (serviciile) cerute.
*20) Setul de documente - formulare FRDS, se regaseste in Partea a 2-a a
Ghidului, Sectiunea III.A.
*21) Lista Firmelor recomandate de FRDS din Baza de date proprie nu este
limitativa, putand fi invitati si alti consultanti care si-au exprimat
interesul, caz in care este necesara verificarea calificarii si notorietatii
acestora.
*22) Comisia de evaluare numita de Beneficiar analizeaza procedura
parcursa, verifica indeplinirea Termenilor de referinta si noteaza fiecare
propunere, conform cu criteriile si punctajul comunicat prin Cererea de
propunere.
*23) Setul de documente - modele FRDS - se regaseste in Partea a 2-a a
Ghidului, Sectiunea III.B.
*24) Fiecare membru al Comisiei de evaluare va semna, pe proprie
raspundere, o Declaratie de confidentialitate si impartialitate.
*25) Scrisorile de intentie demonstreaza interesul firmelor, de aceea, dupa
o atenta verificare a informatiilor furnizate, acestea vor fi luate in considerare
cu prioritate.
*26) De regula, in "Tribuna Constructiilor".
*27) Un Model poate fi adaptat situatiei si caracteristicilor specifice
achizitiei.
*28) Un Formular trebuie completat cu toate datele Proiectului dar nu poate
fi modificat decat cu avizul prealabil al Fondului.
*29) Beneficiarul va solicita de la invitati "confirmare de
primire" a Invitatiei (sub semnatura reprezentantului firmei).
*30) Beneficiarul se va asigura ca toti participantii au primit
notificarile, solicitand "confirmare de primire" (sub semnatura).
*31) Beneficiarul va numi o Comisie de receptie si va anunta, despre acest
eveniment, intreaga comunitate, Fondul, autoritatea locala, toate institutiile
locale interesate, pe alti colaboratori ai sai.